Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 321,3K

TomTom 6 - 12april: keihard knallen na een lang weekend eitjes zoeken

1.070 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 54 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 april 2015 22:58
    quote:

    gerard_ecb schreef op 11 april 2015 22:50:

    [...]
    Ja en dat voor iemand die long in TT zit :-)
    Hij denkt door zijn herhalingen anderen te overtuigen, hij wekt irritatie op en dat is niet goed voor de bloeddruk. Ik sla zijn post over, maar kon het niet nalaten te reageren nu hij erover denkt bij 9 euro te verkopen, de verlossing is dus nabij!

    Tini
  2. [verwijderd] 11 april 2015 23:07
    quote:

    moneymaker schreef op 11 april 2015 21:43:

    moderator Henk zou u aub. Jeremy van het forum kunnen verwijderen wegens constante aanvallen op mij ik begin het eng te vinden
    het begint een verkapte vorm van stalken te worden
    ben ik niet van gediend
    Je kraamt toch alleen maar onzin uit, laat die Jeremy nou reageren zoals hem goed dunkt.
  3. forum rang 6 Tom3 11 april 2015 23:15
    quote:

    xynix schreef op 11 april 2015 22:31:

    [...]
    Tom3: ik vind jou een heel toffe poster. Maar ik ben het niet met je eens. Er zit in jouw hoofd onderbewust nog steeds een verwarring tussen winst en cashflows. De winst gaat in deze fase fors naijlen. Maar de cashflows t.g.v. het gewonnen en nog te winnen marktaandeel gaan in de komende 3 jaar in een gierend tempo stijgen. Niet alleen gaat het marktaandeel van 20% naar ergens in de range van 50-80% maar dat gebeurt ook nog eens in een markt waarin de take-rates zeer stevig gaan stijgen per model, maar ook nog eens qua aantallen modellen.

    De cashflows van HERE zijn gebaseerd op hoge aandelen in een nog veel kleinere markt.

    Komt bij dat je je kunt afvragen of je licensing/traffic/flitspalen/APP-opbrengsten nu wel of niet mee moet tellen in de "kaartwaardering". Met name Traffic gaat een stevig steentje bijdragen. Als je die componenten meetelt dan is nu al de raming van de toekomstige cashflows van TT groter dan die van Nokia/HERE (nauwelijks traffic, gratis APP). En dat verschil gaat rap groeien.

    Dus in mijn ogen zal de DCF-waardering van TomTom-kaarten zeker 1-2 miljard hoger liggen dan dat we bij Nokia/HERE gaan zien. En dan moeten de waarde van TTT (richting 1 miljard) en consumer (iets boven half miljard?) daar nog bijkomen. Waarbij we dan nog volledig voorbij gaan aan de potentie die TomTom heeft opgebouwd op het gebied van Big Data / IoT.

    De assetwaarde van TomTom zal in de komende weken duidelijk worden en boven de 6 miljard blijken te zijn. Het is en blijft de vraag hoe snel de markt die waarde daadwerkelijk op de borden zal willen zetten.

    Door het totale gebrek aan beheersmaatregelen op financiële spelletjes van de groot-geld-jongens zijn er ook nog wat "false moves" denkbaar zoals we die al zoveel hebben gezien bij TomTom. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat als je het slim speelt je die k.tspelletjes vanaf NU juist in je voordeel kunt laten werken (zelfde koerstraject meerdere malen uitmelken). Mits je je maar niet de zeik lauw laat maken door de spelletjes van de dag.

    De move van Nokia toont des te meer aan dat de fundamenten van TomTom titamiumsterk zijn geworden. Daar valt op lange termijn onmogelijk tegenaan te shorten. Daar tegenover is de wederopstanding van BAM "small beer".

    En dan zou de AFM toch echt eens dit "kamikaze shorten" zeer diepgravend moeten gaan onderzoeken, want dit kan niet anders dan bewuste koersmanipulatie zijn en dat is strafbaar! Straf dan eens (en KEIHARD), lamme AFM !!!!!
    @xynix, je hoeft het ook niet (altijd )eens met elkaar te zijn. Misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen. Ik ken de criteria niet van de accountants bij zowel Tom2 als Here aangaande de contante waarde van de toekomstige cash flows. Is ook niet zo belangrijk. Wat ik heb proberen duidelijk te maken is dat de waarde voor de verkoper en de koper verschillend kunnen zijn omdat deze alle twee verschillend denken over de toekomstige cash flows (anders was er ook geen handel). In het verleden zijn er grote impairments geweest bij zowel Navteq als Tele Atlas op basis van schattingen geaccordeerd door accountants. Door de komst van HAD zou dit beeld bijgesteld kunnen worden. Als nu uit het toekomstige verloop van de biedingen blijkt dat er inderdaad $4.8 mrd wordt geboden voor Here dan weet ik nog niet of dit ook voor Tom2 geldt. Het zou nl kunnen zijn dat de afspraken met Apple een nogal waarde drukkend effect zouden kunnen hebben.
    Je zag in ieder geval de winst van Here flink oplopen na de deal met Microsoft. Ben het wel met je eens dat er inmiddels ruimte is voor positieve herwaardering van de kaarten bij Tom2, maar of dat dan ook minimaal 4,8 mrd is?.

    Fijn datje ook nog even ingaat op het gedrag van JP Morgan cs. Als nb JP Morgan de top is voor wat betreft kennis van de business en ze willen het hoogste bod voor Here bewerkstelligen dan is kennelijk het bashen van Tom2 onderdeel van dat plan. Of zouden ze inmiddels ook al voor Apple werken?
  4. Dow & Wow 12 april 2015 01:03
    Op Fugro forum gespot:

    quote:
    Euromast schreef op 11 apr 2015 om 19:25:

    Hoi Boskalix, ik doel op die kroegpraat. Op de werkvloer bij TT zou rond gaan dat Apple de kaartenbak van TT koopt en day TT deze voor weinig kan terugleasen.

    Wellicht dat er ook een nieuw soort route App in combi met TT op de Apple watch zal zitten. De ultieme killer-app.....
  5. Leeuw 007 12 april 2015 06:37
    quote:

    Dow & Wow schreef op 12 april 2015 01:03:

    Op Fugro forum gespot:

    quote:
    Euromast schreef op 11 apr 2015 om 19:25:

    Hoi Boskalix, ik doel op die kroegpraat. Op de werkvloer bij TT zou rond gaan dat Apple de kaartenbak van TT koopt en day TT deze voor weinig kan terugleasen.

    Wellicht dat er ook een nieuw soort route App in combi met TT op de Apple watch zal zitten. De ultieme killer-app.....
    Beetje raar zo'n constructie.Bedoel Apple heeft zoveel geld in kas.
  6. Leeuw 007 12 april 2015 07:15
    quote:

    *Justin* schreef op 11 april 2015 22:47:

    Onze zendeling Paulta blijft gewoon leugentjes verkopen, met zijn 'geen marge maken'.
    Moderator,er wordt hier iemand voor zendeling en leugenaar uitgemaakt,dit mag toch niet?
    Vooral iemand uitmaken voor zendeling slaat toch nergens op?
  7. Leeuw 007 12 april 2015 07:22
    quote:

    xynix schreef op 11 april 2015 22:31:

    [...]
    Tom3: ik vind jou een heel toffe poster. Maar ik ben het niet met je eens. Er zit in jouw hoofd onderbewust nog steeds een verwarring tussen winst en cashflows. De winst gaat in deze fase fors naijlen. Maar de cashflows t.g.v. het gewonnen en nog te winnen marktaandeel gaan in de komende 3 jaar in een gierend tempo stijgen. Niet alleen gaat het marktaandeel van 20% naar ergens in de range van 50-80% maar dat gebeurt ook nog eens in een markt waarin de take-rates zeer stevig gaan stijgen per model, maar ook nog eens qua aantallen modellen.

    De cashflows van HERE zijn gebaseerd op hoge aandelen in een nog veel kleinere markt.

    Komt bij dat je je kunt afvragen of je licensing/traffic/flitspalen/APP-opbrengsten nu wel of niet mee moet tellen in de "kaartwaardering". Met name Traffic gaat een stevig steentje bijdragen. Als je die componenten meetelt dan is nu al de raming van de toekomstige cashflows van TT groter dan die van Nokia/HERE (nauwelijks traffic, gratis APP). En dat verschil gaat rap groeien.

    Dus in mijn ogen zal de DCF-waardering van TomTom-kaarten zeker 1-2 miljard hoger liggen dan dat we bij Nokia/HERE gaan zien. En dan moeten de waarde van TTT (richting 1 miljard) en consumer (iets boven half miljard?) daar nog bijkomen. Waarbij we dan nog volledig voorbij gaan aan de potentie die TomTom heeft opgebouwd op het gebied van Big Data / IoT.

    De assetwaarde van TomTom zal in de komende weken duidelijk worden en boven de 6 miljard blijken te zijn. Het is en blijft de vraag hoe snel de markt die waarde daadwerkelijk op de borden zal willen zetten.

    Door het totale gebrek aan beheersmaatregelen op financiële spelletjes van de groot-geld-jongens zijn er ook nog wat "false moves" denkbaar zoals we die al zoveel hebben gezien bij TomTom. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat als je het slim speelt je die k.tspelletjes vanaf NU juist in je voordeel kunt laten werken (zelfde koerstraject meerdere malen uitmelken). Mits je je maar niet de zeik lauw laat maken door de spelletjes van de dag.

    De move van Nokia toont des te meer aan dat de fundamenten van TomTom titamiumsterk zijn geworden. Daar valt op lange termijn onmogelijk tegenaan te shorten. Daar tegenover is de wederopstanding van BAM "small beer".

    En dan zou de AFM toch echt eens dit "kamikaze shorten" zeer diepgravend moeten gaan onderzoeken, want dit kan niet anders dan bewuste koersmanipulatie zijn en dat is strafbaar! Straf dan eens (en KEIHARD), lamme AFM !!!!!
    Strafbaar?kijk jij nou maar uit met het woord lamme.
  8. aandeeltje! 12 april 2015 09:34
    cashflows zijn cashflows, dat heeft nu helemaal niets met accountants van doen.
    De vraag is of de cashflows van TT agv van verkoop H nu aangetast of juist verbeterd gaan worden.
    Ik mag aannemen dat een koper Van H deze niet alleen voor zichzelf maar ook voor derden gaat exploiteren/te gelde maken. De afboeking van N is fors geweest, daarmee kwamen eerdere cashflow prognoses dus niet uit. Ook TT heeft de nodige afwaarderingen gedaan, bij beide ondanks forse repeterende herhaalinvesteringen.
    - We kunnen stellen dat prognoses rond exploitatie van kaarten altijd te hoog zijn ingeschat.
    - Door de move van N kun jeook stellen dat zij hier geen verandering meer in zien, althans zij willen hier gegeven andere zaken nu niet meer in investeren.
    - Het lijkt me ook niet dat kaarten nu opeens wel een gouden business zullen worden. Hoewel een beperkt aantal aanbieders toch geen goede prijssetting mogelijk:
    Hier heeft Google uiteraard een rol ingespeeld door het hebben van een business model waar zij gratis diensten ter beschikking stelt aan grote gebruikersgroepen en in ruil advertentiegelden krijgt van adverteerders die gebruikers dan bereiken.

    Een koper zal het competatief veld waarschijnlijk weer aanjagen, immers marktaandeel winnen is belangrijkste aanjager tot cashflow verhoging. Of dit lukt is een tweede, maar als het lukt gaat dit ten koste van een ander. Is dit niet de consument, dan dus de concurrent.

    Google kan gemakkelijk funden richting VC om dit competatief veld aan te jagen en dus via andere weg verdere penetratie in industrie (omzeilen weerstanden die tegen Google zouden kunnen bestaan) te bewerkstelligen. Zolang massa smartphones gebruikt zal het hun om het even zijn, mocht het zo zijn dat smartphones ed het toch gaan verliezen dan hebben ze andere wegen ter beschikking staan.
    Mocht Google zeg maar in staat zijn inteligence te leveren in autoindustrie dan is het voor hun verder ook geen big deal, dan zitten ze in de auto, ze zitten al in de smartphone dus in en buiten de auto mogelijkheden tot contact = advertising = geld.

    Nu willen er meer centjes verdienen uit advertising (of commissie). Essentieel is dan dat je een grote gebruikersgroep hebt en iets in de software omdat je dan ook verbinding kunt maken. Bij alleen hardware kan dat niet.

    Nou het wordt weer interessant zou ik zeggen, hoe het uitwerkt: ongewis, maar het concurrentieveld gaat weer veranderen met hernieuwde energie en investeringen!

    Als ik aandeelhouder TT zou zijn zou ik een bod van TT niet eens gek vinden!

  9. [verwijderd] 12 april 2015 09:38
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 12 april 2015 07:15:

    [...]
    Moderator,er wordt hier iemand voor zendeling en leugenaar uitgemaakt,dit mag toch niet?
    Vooral iemand uitmaken voor zendeling slaat toch nergens op?

    HIJ is een zendeling dus waarom zou dat niet mogen?

    Leugens hier neerzetten mag wel dan?
  10. [verwijderd] 12 april 2015 09:41
    Het feit dat UBER kort geleden DeCarta kocht was eigenlijk ook een heel groot teken aan de wand. Want waarom wel DeCarta kopen (platform) en niet de data. Die overname is denk ik een voorbereiding op...

    Waarom nu dan deze geruchten, terwijl Nokia en Uber al gesprekken voeren? Ik denk om Uber onder druk te zetten en te laten weten dat ze niet de enige zijn. Om de prijs op te drijven dus.

    Precies hetzelfde als Waze deed; die zat zich ook nadrukkelijk aan te bieden en wekte de indruk dat Facebook hen wilde kopen, om te zorgen dat Google over de streep kwam.

  11. loesje62 12 april 2015 09:51
    Vorige maand zat ik er met m n call optie s flink naast.ruim voor de expiratiedatum zakte het helemaal weg. Dat koste een paar centjes.nu verwachte ik eigenlijk het zelfde patroon,dus ik dacht ik koop calls net voor de expiratie datum,als die dan voorbij is trekt het weer aan pik ik de cijfers en het nieuws even mee en ik verkoop het weer. Marja nu, na die 10% stijging is de vraag wat gaatie doen , en minstens zo belangrijk "wat gaat loesje doen?" Stijgt hij door,of "short "hij weer naar beneden komende week. koopt loesje een call mei 2015 of een call dec 2016?
    Wat denken jullie?

    Fijne zondag T is mooi weer.

    Groet loesje
  12. [verwijderd] 12 april 2015 09:54
    quote:

    loesje62 schreef op 12 april 2015 09:51:

    Vorige maand zat ik er met m n call optie s flink naast.ruim voor de expiratiedatum zakte het helemaal weg. Dat koste een paar centjes.nu verwachte ik eigenlijk het zelfde patroon,dus ik dacht ik koop calls net voor de expiratie datum,als die dan voorbij is trekt het weer aan pik ik de cijfers en het nieuws even mee en ik verkoop het weer. Marja nu, na die 10% stijging is de vraag wat gaatie doen , en minstens zo belangrijk "wat gaat loesje doen?" Stijgt hij door,of "short "hij weer naar beneden komende week. koopt loesje een call mei 2015 of een call dec 2016?
    Wat denken jullie?

    Fijne zondag T is mooi weer.

    Groet loesje
    Waarom niet gewoon de aandelen en wachten maar.
  13. [verwijderd] 12 april 2015 10:00
    quote:

    *Justin* schreef op 12 april 2015 09:41:

    Het feit dat UBER kort geleden DeCarta kocht was eigenlijk ook een heel groot teken aan de wand. Want waarom wel DeCarta kopen (platform) en niet de data. Die overname is denk ik een voorbereiding op...

    Waarom nu dan deze geruchten, terwijl Nokia en Uber al gesprekken voeren? Ik denk om Uber onder druk te zetten en te laten weten dat ze niet de enige zijn. Om de prijs op te drijven dus.

    Precies hetzelfde als Waze deed; die zat zich ook nadrukkelijk aan te bieden en wekte de indruk dat Facebook hen wilde kopen, om te zorgen dat Google over de streep kwam.
    AB, Justin. Uber is in zoverre ook logisch dat die niet noodzakelijk fatsoenlijke traffic erbij hoeven te hebben omdat ze toch vooral urban zullen starten en daar hun eigen traffic data zullen kunnen genereren met continu voldoende voertuigen onderweg.

    Dus UBER zou wel kunnen leven met het zwaar gedateerde kaart-update proces van HERE dat hen nu de das om doet.

    Maar UBER heeft dan nog wel een pittige leercurve voor de boeg en de financiering is dusdanig op het scherpst van de snede dat wanneer Apple en de Duitse automobielindustrie samen met een reëel "privaat openbaar vervoer" alternatief gaan komen, het de vraag is of de UBER-bloem "on steroids" niet snel zal verwelken.

    Wel is het denkbaar dat die "Duitse automobielfabrikanten" die ook genoemd werden een rol zouden kunnen gaan spelen als niet Apple maar UBER met hen gaat samenwerken. Creatieve automobiel productie is tenslotte ook een vak.

    Een van de andere potentiële bieders is dan ongetwijfeld Microsoft. Die hebben in ieder geval diepe zakken.

    "Deutschland, Deutschland UBER alles" hoeft m.i. niet eens fnuikend te zijn voor TT, omdat dat zal gaan om urban mobility. Privaat autobezit is toch nog een heel andere markt.
  14. [verwijderd] 12 april 2015 10:03

    @ Loesje, je noemt zo'n groot verschil Mei 2015 of Dec 2016 ?
    ik denk dat je zelf al twijfelt wil je een korte termijn belegger zijn of een lange termijn belegger in TT.
    hoop je de shorts te vangen op een spike of wil je investeren in TT ?

    ik zie 3 scenario's voor TT

    - de shorts dekken verder in , we kunnen 9 euro zien ( Aril/Mei)
    - de presentatie van TT straks is niet beefy genoeg om het aandeel nu al naar 10 euro te zetten, we zakken terug naar 7,75/8,00 (JLY/AUG/SEP) om alsnog naar 10 te gaan eind jaar/begin 2016
    - de lange termijn outlook is geconfirmeerd, de spelers staan in de etalage we zien 15 euro op een overname( mid 2016)
1.070 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 54 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links