Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Ahold Delhaize Koninklijke AEX:AD.NL, NL0011794037

  • 27,700 24 apr 2024 16:50
  • -0,180 (-0,65%) Dagrange 27,670 - 27,960
  • 707.284 Gem. (3M) 2,1M

PB

1.512 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 76 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 hvasd2 11 januari 2015 19:11
    Detailhandel VS beleeft beste feestdagenperiode in tien jaar
    Foto: AFP
    Gepubliceerd: 11 januari 2015 18:54
    Laatste update: 11 januari 2015 18:51

    Detailhandelaren in de Verenigde Staten hebben de beste feestdagenperiode in ruim tien jaar achter de rug.
    Dat meldt de Britse krant Financial Times zondag.

    Verkopen in winkels die langer dan een jaar open zijn, namen in november en december samen met 5 procent toe ten opzichte van de laatste negen weken van 2013. Dat is de sterkste groei sinds brancheorganisatie Retail Metrics in 2000 met de metingen begon.

    De detailhandel profiteert van het herstel op de arbeidsmarkt en de daling van de olieprijs. Daardoor zijn consumenten minder geld kwijt aan benzine.

    Door: ANP
  2. forum rang 10 voda 15 januari 2015 16:05
    Ahold: Van der Laan weg vanwege slechte prestaties Albert Heijn

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Sander van der Laan verlaat Koninklijke Ahold nv (AH.AE) vanwege de slechte prestaties van het Nederlandse supermarktbedrijf in de afgelopen jaren, licht een Ahold-woordvoerder het vertrek van de Albert Heijn-directeur toe tegen Dow Jones.

    "Albert Heijn heeft een goed vierde kwartaal gedraaid met gestegen omzet, groei van de identieke omzet en toegenomen marktaandeel, maar heeft in de afgelopen anderhalf tot twee jaar niet optimaal gepresteerd", zei Ahold-woordvoerder Tim van der Zanden. "De winkelbeleving van onze klanten was niet goed, de positionering klopte niet en Albert Heijn heeft verschillende kwartalen achter elkaar marktaandeel verloren", zegt hij. "In goed overleg hebben Ahold CEO Dick Boer en Sander daarom besloten dat het beter was dat Van der Laan na een lange en succesvolle loopbaan van zestien jaar bij Ahold zou vertrekken."

    Van der Laan vertrekt per 1 februari als algemeen directeur bij Albert Heijn en wordt opgevolgd door Wouter Kolk. De huidige executive vice president Specialty Stores & New Markets bij Ahold wordt in zijn nieuwe functie als directeur bij Albert Heijn ook lid van het Executive Committee van Ahold.

    Van der Laan werd in maart 2011 aangesteld als COO van Ahold Europe, maar in januari 2014 werd Van der Laan zijn verantwoordelijkheid voor de activiteiten in Tsjechie ontnomen, om zich als algemeen directeur volledig te kunnen richten op verbetering van de situatie bij Albert Heijn.

    Behalve de matige commerciele en financiele prestaties, wordt Van der Laan volgens ingewijden en analisten ook aangerekend dat Albert Heijn de laatste jaren een slechte relatie met leveranciers en franchisenemers had. Leveranciers werden zonder overleg geconfronteerd met aankondigingen van gedwongen kortingen op hun prijzen.

    De franchisenemersvereniging VAHFR heeft Albert Heijn kort voor de kerstdagen gedagvaard, om de rechter te vragen een einde te maken aan een al jaren voortslepend conflict over financiele vergoedingen, prijzen, bonussen en doorberekening van opslag- en distributiekosten. Het zou gaan om een claim van EUR200 miljoen en de franchisenemers eisen een onafhankelijk onderzoek in de boeken van Albert Heijn.

    Voor analisten is het vertrek van de directeur van Albert Heijn dan ook geen verrassing. Ahold maakte het vertrek van Van der Laan donderdagochtend bekend, tegelijk met de omzetcijfers over het vierde kwartaal van 2014.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  3. forum rang 10 voda 15 januari 2015 16:16
    Ahold kwartaalomzet hoger, Sander van der Laan vertrekt bij AH
    Door Bart Koster

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Ahold nv (AH.AE) heeft over het vierde kwartaal van 2014 een flink hogere en beter dan verwachte omzet geboekt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, vooral als gevolg van de sterke dollar en omzetgroei in Nederland, blijkt donderdag voorbeurs uit een trading update.

    Ahold maakt donderdag ook bekend dat Sander van der Laan vertrekt als algemeen directeur bij Albert Heijn en wordt opgevolgd door Wouter Kolk.

    In Nederland realiseerde Albert Heijn een 2,2% hogere identieke omzet en steeg de totale omzet met 4,5% dankzij de toevoeging van nieuwe winkels en gestegen online verkopen bij ah.nl en bol.com. De totale omzet van alle supermarktketens in Nederland steeg in het vierde kwartaal met 0,4% naar EUR8,41 miljard en was in heel 2014 0,1% lager op EUR33,28 miljard, bleek vrijdag uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

    De omzet van het retailconcern steeg in het vierde kwartaal met 7,9% naar EUR8,061 miljard en in heel 2014 was de omzet 0,5% hoger op EUR32,774 miljard.

    Door FactSet geraadpleegde analisten hadden gemiddeld een kwartaalomzet van EUR7,974 en een jaaromzet van EUR32,644 voorzien.

    Ahold USA, waar circa 60% van de totale Ahold-omzet wordt gerealiseerd met winkelketens als Stop&Shop en Giant en internetretailer Peapod, zette in het vierde kwartaal van 2014 EUR4,789 miljard om, 8,4% meer dan een jaar eerder. Tegen constante wisselkoersen daalde de omzet hier echter met 0,5% door een lagere omzet uit benzineverkopen en prijsdalingen. Het marktaandeel van Ahold in de VS daalde licht, voornamelijk bij Giant Landover. De verwachting is dat de onderliggende operationele marge in het kwartaal grotendeels in lijn is met die van het derde kwartaal.

    De omzet van Ahold in Nederland en Belgie kwam de afgelopen boekperiode 4,5% hoger uit op EUR2,839 miljard, vooral dankzij de sterke groei van online verkopen en bij ah.nl en bol.com, en de toevoeging van nieuwe winkels. De identieke omzetgroei bedroeg 2,2%. Ahold meldt dat het marktaandeel van Albert Heijn in het vierde kwartaal en het hele jaar is gestegen. Mede door het toegenomen aantal prijsacties verwacht Ahold in Nederland voor het vierde kwartaal een lichte daling van de onderliggende operationele marge ten opzichte van het vorige kwartaal.

    De omzet in Tsjechie steeg met 28,1% tot EUR433 miljoen, vanwege de toevoeging van 50 gekochte voormalige Spar-winkels. Tegen constante wisselkoersen bedroeg de omzetstijging in het kwartaal 32,6%.

    Ahold meldt donderdag in een apart persbericht dat algemeen directeur Sander van der Laan van Albert Heijn per 1 februari zal worden vervangen door Wouter Kolk, die daarmee ook lid wordt van het Executive Committee. Kolk is nu nog executive vice president Specialty Stores & New Markets. Van der Laan is 16 jaar in dienst geweest bij Ahold. Een reden voor zijn vertrek wordt niet genoemd, maar in het persbericht wordt gemeld dat tot zijn vertrek 'in gezamenlijk overleg' is besloten.

    Zijn opvolger Wouter Kolk is bij Ahold onder meer general manager van slijterijketen Gall&Gall en drogisterijketen Etos geweest.

    Ahold zal op 26 februari de volledige financiele resultaten over het vierde kwartaal en heel 2014 presenteren. Het aandeel Ahold is woensdag op EUR15,44 gesloten.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  4. pieter123 15 januari 2015 17:34
    Sander van der Laan is een prima marketier en heeft veel voor AH gedaan.
    Deze stap zat al even in de lucht en komt dus niet plotseling. Wouter Kolk is een perfecte opvolger en een heel andere persoonlijkheid met veel daadkracht.
    Binnen AH zullen een aantal zaken gaan veranderen en hopelijk leiden tot een krachtdadige aanpak van de bestaande uitdagingen.Naast de goede Q4 cijfers en de wisseling van de wacht blijf ik bij mijn prognose dat de koers eind 2015 op 17 euro zal staan.
  5. [verwijderd] 15 januari 2015 18:16
    heb vroeger met de holding zaken gedaan en stukjes in portefeuille gehad.
    zie geen bezwaar om ze opnieuw aan te schaffen, via eerst wat langlopende putjes te gaan schrijven, maar denk nog steeds dat het beter is om te wachten.(stonden in okt. onder de 12.50)
    hoor van vrienden, in amsterdam en den haag, dat wanneer een jumbo en ah van gelijke grootte zich in elkaars nabijheid bevinden men winkelen bij de jumbo preveleert.
    (groter assortiment en betere groenten)

    vanavond lees ik in digitale editie van de nrc :het handelsblad pag. 2

    "Albert Heijn Tegenvallende omzet supermarktketen noopt tot wisseling.

    Amsterdam. Hij bleek niet in staat de problemen van Albert Heijn op te lossen en daarom treedt Sander van der Laan (46) per 1 februari terug als directeur. Hij wordt opgevolgd door Wouter Kolk (48), die met een onderbreking van zes jaar sinds 1991 bij moederbedrijf Ahold in dienst is. Dat heeft het supermarktconcern vanochtend bekendgemaakt, tegelijk met de omzetcijfers over 2014.

    Het vertrek van Van der Laan illustreert dat het niet goed gaat het met de grootste supermarktketen van Nederland. De omzet staat onder druk en het bedrijf slaagt er ondanks de opening van nieuwe winkels niet in zijn marktaandeel te vergroten. Hierop wordt Van der Laan nu afgerekend.

    „Op belangrijke punten verliest AH terrein”, beaamt een woordvoerder van Ahold. „Wij denken dat Wouter, met al zijn ervaring, de juiste man is om Albert Heijn een nieuw elan te geven”, zegt de woordvoerder. Waar dat nieuwe elan uit bestaat, wil hij niet zeggen. „Onze nieuwe man is nog niet eens begonnen. We moeten hem eerst even tijd geven.”

    Precies een jaar geleden voerde Ahold al managementwijzigingen door die erop duidden dat op het hoofdkantoor in Zaandam werd geworsteld met de tegenvallende resultaten van Albert Heijn. Van der Laan, die sinds zijn aantreden in 2010 niet alleen algemeen directeur van AH was, maar ook leiding gaf aan de Europese tak van Ahold, werd van die laatste taak vrijgemaakt zodat hij zich helemaal kon richten op het herstel van AH op de thuismarkt.

    Dat is niet gelukt, blijkt uit de omzetcijfers die vanochtend naar buiten zijn gebracht, hoewel Ahold de omzet van Albert Heijn niet nader specificeert. Over het hele jaar daalde de omzet van Ahold in Nederland met 0,3 procent, inclusief de resultaten van drogisterijketen Etos, drankenspeciaalzaak Gall&Gall en webwinkel bol.com. Aangezien bol.com nog altijd fors groeit – vorig jaar naar verluidt met 25 procent – kan de omzet van AH niet anders dan flink gedaald zijn.

    In het vierde kwartaal, voor supermarkten de belangrijkste periode van het jaar, is overigens een licht herstel te zien. AH heeft in de laatste drie maanden van het jaar meer omzet gehaald dan in de rest van het jaar. Maar, zo waarschuwt Ahold, dat eind februari zijn winstcijfers bekendmaakt, de prijsacties die nodig waren om dit te bereiken zullen in het vierde kwartaal wel ten koste gaan van de winst.

    Over heel 2014 heeft Ahold 32,8 miljard euro omzet gemaakt; een stijging van een half procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ahold is vooral actief in de Verenigde Staten, de Amerikaanse supermarkten zijn goed voor een omzet van bijna 20 miljard euro.

    Nieuwe directeur Wouter Kolk (48)

    Sinds 1991 bij Ahold, onder meer als directeur in Azië en baas van Gall&Gall en Etos. Van 2007 tot 2013 topman van kledingwinkelketen WE. Sinds 2013 terug bij Ahold als directeur nieuwe markten.

    Vertrekkend directeur Sander van der Laan (46)

    Sinds 1998 bij Ahold. Van manager bij AH werd hij directeur van Gall&Gall, commercieel directeur bij AH en topman van Giant Carlisle (VS). Sinds 2010 AH-directeur en lid van raad van bestuur van Ahold. "
  6. [verwijderd] 19 januari 2015 00:02
    nrc/handelsblad 16-01 economie

    Hoe maak je Albert Heijn weer gezond?

    Vijf adviezen voor Albert Heijn

    Albert Heijn zucht onder zware concurrentie. Gisteren werd de directeur ontslagen. Welke stappen moet zijn opvolger zetten om het bedrijf er weer bovenop te helpen?

    Al tijden is duidelijk dat het slecht gaat met de grootste supermarktketen van Nederland. De omzet loopt terug, het marktaandeel groeit niet meer. Dat Sander van der Laan het tij niet heeft weten te keren, is de reden voor zijn vertrek als directeur van Albert Heijn.

    De hoop is dat zijn opvolger Wouter Kolk (48), die op 1 februari aantreedt, het bedrijf er wél bovenop kan helpen. Kolk is al sinds 1991 in dienst van Ahold (met een onderbreking van 2007 tot 2013). Hij zou de „juiste man” zijn om AH een „nieuw elan” te geven, zei een woordvoerder van Ahold gisteren. Met welke opdracht het concern Kolk op pad stuurt, wilde hij echter nog niet zeggen.

    Een rondgang langs verschillende kenners van de supermarktbranche levert wel een beeld op van de nijpendste problemen die Kolk moet zien op te lossen. Wat staat er zoal op de to do-lijst van de nieuwe AH-directeur?

    Maak duidelijk waar Albert Heijn voor staat

    Albert Heijn wil „alles voor iedereen” zijn, maar dat kan niet meer, zegt retaildeskundige Paul Moers. Van oudsher willen supermarkten iedereen bedienen, zegt ook Quirijn Bolle, de oprichter van duurzame supermarktketen Marqt, die tot 2005 bij Ahold werkte. „Dat zit in hun natuur. Maar het gevaar is: als je alles een béétje doet, kan een ander het altijd beter dan jij. Je kunt niet in alles tegelijk heel goed zijn.” Oftewel: een beetje lage prijzen, een beetje service of een beetje biologisch werkt niet. „AH zal een keuze moeten maken: op wie richten ze hun pijlen? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik ook. Maar als je nu aan een willekeurige klant vraagt wat de strategie van Albert Heijn is, heeft die geen idee. Bij Jumbo, Plus, Marqt of EkoPlaza is dat veel duidelijker. Als je het tij wilt keren, moet je een helder plan hebben. De tijd dat je als supermarkt automatisch marktaandeel won omdat je klanten weghaalde bij de slager of de groenteboer is voorbij.”

    Bedenk een antwoord op het succes van Lidl en Jumbo

    De supermarkten waar Albert Heijn de meeste hinder van ondervindt, zijn Jumbo en prijsvechter Lidl, de nummer twee en drie in de supermarktbranche. Die twee snoepen het meeste marktaandeel af van AH. Jumbo heeft een enorme groeispurt gemaakt. Twaalf jaar geleden telde het familiebedrijf uit het Brabantse Veghel nog maar vijftig winkels en stelde het bedrijf landelijk gezien weinig voor. Intussen heeft het supermarktbedrijf zijn branchegenoten Super de Boer en C1000 ingelijfd en heeft de Jumbo Groep met zo’n 630 winkels meer dan eenvijfde van de markt in handen. In de loop van dit jaar zullen alle overgenomen C1000-winkels zijn omgebouwd naar de Jumbo-formule. „Vanaf dat moment zal Jumbo vól de aanval op AH inzetten”, voorspelt Paul Moers. „Albert Heijn zal dus voor het eind van dit jaar met een antwoord moeten komen. Veel tijd is ze niet gegeven.”

    En dan is er nog Lidl. De van oorsprong Duitse discounter die in 1997 naar Nederland kwam heeft hier in razend tempo zijn opmars gemaakt. Het marktaandeel van Lidl (zo’n 400 winkels) is vorig jaar al gestegen tot boven de 9 procent. Wat de succesformule van Lidl is? De supermarkt levert goede kwaliteit voor een lage prijs, en heeft de laatste jaren hard gewerkt aan het verbeteren van zijn imago. Minder magazijngevoel, meer ‘gezelligheid’ in de winkel. Het gevolg: consumenten schamen zich niet meer om hun boodschappen bij Lidl te doen. De bulk van hun basisbenodigdheden slaan ze hier goedkoop in, voor de wat luxere producten gaan ze naar een ‘gewone’ supermarkt.

    Kijk nog eens goed naar het huismerkenbeleid

    Nog even over die strijd tegen Lidl. Die supermarkt is zo goedkoop omdat het bedrijf meer dan 9.500 winkels heeft in 26 landen en goedkoop kan inkopen. Met spotgoedkope huismerkartikelen probeert AH te voorkomen dat klanten naar de discounter overstappen. Huismerkexpert Koen de Jong deed hier vorig jaar onderzoek naar en ontdekte dat het budgethuismerk AH Basic (voorheen Euroshopper) fiks goedkoper is dan vergelijkbare producten van Lidl.

    Of nou ja, vergelijkbaar? De producten van AH Basic bleken kwalitatief veel minder dan die van Lidl. De Lidl-producten zijn juist even goed als de A-merken. Zo zit in een pot chocoladepasta van Nutella 13 procent hazelnoten, ontdekte De Jong. In een pot van Lidl zit exact hetzelfde percentage, de chocopasta van AH Basic bestaat uit 1,5 procent hazelnoten.

    De Jong zegt desgevraagd dat Jumbo met de introductie van ‘Allerslimste Koop’ een beter antwoord op Lidl heeft gevonden dan AH. De prijzen van basisboodschappen (denk: wc-papier, keukenrollen, frites en diepvriesvis) zijn kwalitatief van hetzelfde niveau als Lidl en zijn nu door Jumbo in prijs verlaagd tot op – niet ónder – het Lidl-niveau.

    „Als je artikelen qua prijs én kwaliteit vergelijkbaar zijn met Lidl, kun je tegen je klanten zeggen dat ze geen reden hebben om naar Lidl te gaan”, zegt de huismerkexpert. „De mensen die je dan in je winkel houdt, moet je zien te verleiden met de huismerkproducten waar je wél winst op maakt: producten die mooier, lekkerder en aantrekkelijker zijn – en hun hogere prijs dus meer dan waard.”

    Sluit vrede met de franchisenemers

    Al jaren ligt Albert Heijn in de clinch met zijn pakweg 250 franchisenemers. Dit zijn zelfstandige ondernemers die de AH-formule van Ahold huren. Het conflict draait om prijzen, bonussen en kosten. Eind vorig jaar hebben de franchisers Ahold een dagvaarding gestuurd: zij eisen 200 miljoen euro van het concern. De ondernemers voelen zich benadeeld omdat bulkkortingen van de leveranciers niet volledig volgens afspraken zijn doorberekend en omdat franchisers AH kosten moeten betalen die AH niet maakt (bijvoorbeeld voor het aanhouden van voorraden). „Ik snap werkelijk niet dat AH het tot oorlog met de franchisers heeft laten komen”, zegt Paul Moers. „Zij zijn zó belangrijk voor AH. Dat zijn de échte ondernemers. Die moet je koesteren, in plaats van het tot een rechtszaak laten komen.”

    Kom met een goede opvolger voor Harry Piekema

    Tien jaar lang was hij supermarktmanager Van Dalen in 153 reclamespotjes voor AH: acteur Harry Piekema. Eind vorig jaar werd bekend dat hij ermee stopt. Officieel is hij toe aan „een nieuwe uitdaging”, maar dat klinkt toch alsof hij aan de kant is gezet. Supermarktdeskundigen waren het er al langer over eens: Piekema was allang over zijn piek heen. „In 2004 waren de spotjes briljant”, aldus Moers. AH worstelde met het boekhoudschandaal uit 2003 bij Ahold en stond te boek als duur, Moers: „Piekema heeft geholpen om een stuk sympathie terug te winnen. Maar AH is te lang met hem doorgegaan.” Volgens Quirijn Bolle moet AH leren loslaten. „Als iets of iemand over het hoogtepunt heen is, moet je het laten gaan”, zegt hij. „Bij het oude blijven voelt als een veilige keus, maar dat is schijnzekerheid. Iemand anders komt dan met iets beters – terwijl jij dat had moeten doen.”
  7. [verwijderd] 19 januari 2015 00:04
    bijlage:

    Wouter Kolk Ahold-veteraan

    Wouter Kolk (Haarlem, 1966) is een Ahold-veteraan. Sinds 1991 werkt Kolk, die na de mavo via de MTS en de Haarlemse hogeschool (waar hij marketing en strategie studeerde) op de Franse business school Insead en op Harvard terechtkwam, bij supermarktconcern Ahold.

    Daar heeft hij verschillende functies bekleed. Zo was hij commercieel directeur in Azië, regiomanager bij Albert Heijn en algemeen directeur van slijterijketen Gall&Gall en drogisterijketen Etos.

    Van 2007 tot 2013 maakte hij een uitstapje naar de modewereld. Hij werd de hoogste baas bij de internationale modeketen WE. „In het begin werd ik hier gezien als die kruidenier, die echt geen verstand van mode heeft”, zei hij in 2012 in een interview in Forum, het blad van werkgeversorganisatie VNO-NCW.

    Van zijn ambitieuze plannen met WE kwam weinig terecht. De omzet (350 miljoen euro in 2007) en het aantal winkels (230) moesten in 2015 verdubbeld zijn, zei hij na zijn aantreden. Dat lukte niet. De expansie in China werd evenmin een succes.

    Kolk staat „niet bekend als iemand die rigoureuze veranderingen doorvoert”, zegt retaildeskundige Paul Moers, die wijst op de tegenvallers bij WE en het feit dat Etos nog altijd een „probleemformule” is die „het aflegt tegen Kruidvat”. Bij AH moet Kolk juist wél drastische maatregelen nemen.

    In Forum noemde Kolk zichzelf destijds geen risicomijder. „Je moet het lot een beetje tarten”, zei hij. „Wat heb je te verliezen? Status? Zekerheid? Dat is allemaal relatief.”
  8. forum rang 10 voda 10 februari 2015 18:38
    Albert Heijn misleidde klanten met kristalglasactie

    De Reclame Code Commissie heeft Albert Heijn op de vingers getikt vanwege de kristalglasactie van de supermarktketen. Volgens de reclamewaakhond heeft Albert Heijn klanten ten onrechte het idee gegeven dat ze via een spaaractie op een goedkope manier aan kristallen glazen konden komen.
    Tijdens de inmiddels afgeronde actie maakte Albert Heijn reclame voor de mogelijkheid te sparen voor kristalglas. Het supermarktbedrijf zegt het woord 'kristalglas' (in plaats van 'kristal' of 'kristallen glazen') zorgvuldig te hebben gekozen, om verwarring te voorkomen.

    Talloze klanten dachten dat het om echte kristallen glazen ging en de actiezegels waren een hit op internet. Toen verschillende klanten merkten dat de glazen niet van kristal waren, klaagden ze bij de Reclame Code Commissie. Die bepaalde dat Albert Heijn met de aanduiding kristalglas te veel voorkennis veronderstelt bij klanten. De commissie kan geen straffen opleggen, maar beveelt Albert Heijn aan 'niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken'.

    ,,Blijft AH op deze manier adverteren en volgen er nieuwe klachten, dan kunnen wij ze op de non-compliance lijst plaatsen'', zegt Margot Bary, woordvoerster van de commissie, tegen de Volkskrant.

    www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/articl...
  9. forum rang 10 voda 17 februari 2015 16:20
    AH: dit voorjaar ook webwinkel in België

    DINSDAG 17 FEBRUARI 2015, 14:27 uur | 555 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - Supermarktketen Albert Heijn gaat ook in België een webwinkel openen. Dat schrijft de Belgische krant De Tijd dinsdag. Net als in Nederland kunnen klanten in België hun boodschappen ophalen bij aparte afhaalpunten.

    De zegsman gaf geen exacte datum waarop de Belgische webwinkel het levenslicht ziet. In november maakte Albert Heijn al wel zijn onlinestrategie voor België bekend, waarin ook in een webwinkel werd voorzien. Sinds deze week is de nieuwe site ah.be in de lucht.

    Albert Heijn heeft momenteel 28 filialen in België. Eind 2016 moet dit aantal bijna zijn verdubbeld tot 50 vestigingen. Naast de groei in vloeroppervlakte voorziet Albert Heijn ook groei online, verklaarde de woordvoerder. Ook werkt Albert Heijn aan de invoering van een klantenkaart waarmee Belgische klanten persoonlijke kortingen kunnen krijgen.

    Net als in Nederland kunnen klanten in België straks hun boodschappen ophalen bij aparte afhaalpunten. Bij de zuiderburen worden zover bekend geen leveringen aan huis gedaan. Volgens De Tijd staan de afhaalpunten gepland in Lokeren, Gent en Antwerpen. De krant baseert zich daarbij op een bericht op de website van Albert Heijn België maandag, dat ook weer snel van de site werd afgehaald.

  10. forum rang 10 voda 23 februari 2015 16:20
    Vooruitblik: 'Blik op marges bij Ahold'

    MAANDAG 23 FEBRUARI 2015, 14:12 uur | 360 keer gelezen

    AMSTERDAM (AFN) - Ahold heeft zijn omzet in het vierde kwartaal stevig zien groeien, maar de vraag is tegen welke marges dit gebeurde. Dat moet donderdag blijken uit de volledige kwartaal- en jaarcijfers die het supermarktbedrijf dan voorbeurs publiceert.

    Ahold meldde half januari al dat de omzet in het laatste kwartaal van 2014 met 8 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, tot 8,1 miljard euro. Het supermarktconcern trok meer klanten en profiteerde van gunstige wisselkoerseffecten. In Nederland stegen de verkopen met 4,5 procent. Winkels die langer dan een jaar open zijn brachten ruim 2 procent meer op, de rest van de groei was te danken aan de uitbreiding van het winkelbestand. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland nam in 2014 toe van 34 naar 34,1 procent.

    De acties die nodig waren om klanten te trekken hebben de winstmarge afgelopen kwartaal licht onder druk gezet, liet Ahold vorige maand al weten. Volgens analist Alan Vandenberghe van KBC Securities heeft dat geresulteerd in een winstmarge van 3,8 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. De onderliggende operationele winst zakte volgens hem van 320 miljoen naar 304 miljoen euro.

    Door persbureau Bloomberg geraadpleegde analisten voorzien gemiddeld een operationele winst van 309 miljoen euro. Voor heel 2014 rekenen zij op een stabiele operationele winst ten opzichte van het voorgaande jaar (1,2 miljard euro).
  11. [verwijderd] 24 februari 2015 13:04


    Ahold kwartaalresultaat lager op hogere omzet - Preview



    24-02-2015 12:23:00

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Ahold (AH.AE) zal donderdag voorbeurs een lager operationeel en netto resultaat over het vierde kwartaal van 2014 bekendmaken, ondanks een hogere kwartaalomzet, verwachten analisten. Als gevolg van druk op prijzen en marges door toenemende concurrentie, en kosten voor de integratie van overgenomen Spar-winkels in Tsjechie, zal het operationeel resultaat voor rente en belastingen (EBIT) 3,2% lager uitkomen op EUR306 miljoen, is de gemiddelde verwachting van 5 door FactSet geraadpleegde analisten. De analisten zetten de netto kwartaalwinst gemiddeld 9,8% lager op EUR194 miljoen. Ahold maakte op 15 januari al bekend dat de omzet in het laatste kwartaal met 7,9% toenam tot EUR8,1 miljard. Analisten zijn benieuwd naar de dividenduitkering en gaan er vanuit dat er een nieuw aandeleninkoopprogramma zal worden aangekondigd. Ook kijken ze uit naar mededelingen over de resultaten van de vernieuwde winkelformules in de VS, de ontwikkeling van de activiteiten in Belgie, de online omzet, en een kwalitatieve marktoutlook voor 2015. Omstreeks 12.20 uur noteert het aandeel 0,4% lager op EUR17,10, terwijl de AEX met 0,5% stijgt. (BTK)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  12. [verwijderd] 26 februari 2015 07:17


    PERSBERICHT: Ahold vierde kwartaal en jaar 2014



    26-02-2015 06:45:00


    Zaandam - Ahold heeft vandaag haar resultaten over het vierde kwartaal
    en het hele jaar 2014 gepubliceerd.


    -- Omzet K4: EUR 8,1 miljard, een stijging van 7,9% door valuta-effecten en
    een verbeterde omzetontwikkeling (een stijging van 2,6% tegen constante
    wisselkoersen)

    -- Onderliggende operationele marge is 3,7%; exclusief de impact van de SPAR
    acquisitie stabiel ten opzichte van de vorige twee kwartalen op 3,9%

    -- Simplicity programma 2012-2014 realiseerde EUR 865 miljoen; nieuw doel
    2015: EUR 350 miljoen

    -- Sterke vrije kasstroom in K4 resulteerde in een vrije kasstroom van EUR
    1.055 miljoen in 2014

    -- Dividend: stijging van 2,1% naar EUR 0,48 per aandeel

    -- Nieuw aandeleninkoopprogramma: EUR 500 miljoen in de komende 12 maanden


    CEO Dick Boer: "We hebben in het vierde kwartaal een goede omzet geboekt
    dankzij positieve valuta-effecten en verbeteringen in de onderliggende
    omzetontwikkelingen, zowel in de Verenigde Staten als in Nederland.
    Gecorrigeerd voor de overname van SPAR was onze onderliggende
    operationele marge stabiel ten opzichte van de vorige twee kwartalen. De
    vrije kasstroom tijdens het vierde kwartaal was sterk en steeg van EUR
    485 miljoen vorig jaar naar EUR 613 miljoen.

    De maatregelen die we dit jaar bij alle bedrijfsonderdelen hebben
    getroffen voor de verbetering van onze klant- en waardepropositie hebben
    in de loop van het jaar geleid tot een betere omzet. Het
    bedrijfsresultaat van EUR 1.250 miljoen was iets hoger dan vorig jaar.
    De onderliggende operationele marge van 3,9% werd beïnvloed door
    investeringen in onze klantpropositie in de Verenigde Staten, een sterke
    omzetgroei van onze online-activiteiten in Nederland en de overname van
    de SPAR-winkels in Tsjechië. Het Simplicity programma 2012-2014 is
    afgerond en we hebben EUR 865 miljoen aan kosten- en
    efficiëntieverbeteringen gerealiseerd. Dat is meer dan onze
    doelstelling van EUR 600 miljoen.

    We hebben weer een goede vrije kasstroom gerealiseerd van in totaal EUR
    1.055 miljoen over heel 2014. In mei vond onze kapitaalterugstorting en
    omgekeerde aandelensplitsing van EUR 1 miljard plaats en in december
    hebben we ons terugkoopprogramma eigen aandelen van EUR 2 miljard
    afgerond. Verder hebben we vandaag een nieuw aandeleninkoopprogramma ter
    waarde van EUR 500 miljoen voor de komende twaalf maanden bekend
    gemaakt. Als gevolg van de sterke vrije kasstroom stelt de Raad van
    Bestuur voor het dividend met 2,1% te verhogen tot EUR 0,48. Dit
    betekent een payout van 51%."



  13. [verwijderd] 26 februari 2015 08:42
    quote:

    pieter123 schreef op 26 februari 2015 07:47:

    prachtige cijfers, inkoopprogramma van 500 miljoen /12 maanden en dividend 48 cent per aandeel. Tevreden LT belegger.
    Nou ik vind dat QE-beleid toch wel heel vreemd. Daardoor lijkt het alsof de koersen alleen maar omhoog kunnen en de jaarcijfers als een realitycheck dienen.

    De koers-winst verhouding bij AH is ook bijna 50% hoger dan 2-3 jaar terug. Het dividend is minder dan 3% van de koers en de marges staan onder druk. Zijn dat nou echt van die geweldige cijfers ten opzichte van de huidige koers?

    Tsjaa...., maar wat is het alternatief? Ahold is natuurlijk een verschrikkelijk mooi bedrijf en obligaties of andere aandelen zie ik ook niet zitten. Shell bijvoorbeeld vind ik ook een mooi bedrijf, maar waar die (in mijn herinnering) met een olieprijs van boven de $100 3-4 jaar geleden op €22 stonden staan ze nu met een olieprijs tussen de $50-60 op een koers van €29. Rare wereld, die (volgens mij) QE vertekent de boel toch wel enorm.
  14. Geef_Kwaliteit_de_Tijd 26 februari 2015 09:19
    quote:

    Tsja... schreef op 26 februari 2015 08:42:

    [...]

    Nou ik vind dat QE-beleid toch wel heel vreemd. Daardoor lijkt het alsof de koersen alleen maar omhoog kunnen en de jaarcijfers als een realitycheck dienen.

    De koers-winst verhouding bij AH is ook bijna 50% hoger dan 2-3 jaar terug. Het dividend is minder dan 3% van de koers en de marges staan onder druk. Zijn dat nou echt van die geweldige cijfers ten opzichte van de huidige koers?

    Tsjaa...., maar wat is het alternatief? Ahold is natuurlijk een verschrikkelijk mooi bedrijf en obligaties of andere aandelen zie ik ook niet zitten. Shell bijvoorbeeld vind ik ook een mooi bedrijf, maar waar die (in mijn herinnering) met een olieprijs van boven de $100 3-4 jaar geleden op €22 stonden staan ze nu met een olieprijs tussen de $50-60 op een koers van €29. Rare wereld, die (volgens mij) QE vertekent de boel toch wel enorm.
    Mooie post Tsja...ik kan me er helemaal in vinden. Ik begrijp ook echt helemaal niks meer van de beurs vandaag de dag. Ahold doet het redelijk goed gezien de omstandigheden, maar ze hebben afgelopen jaar maar een kleine 600miljoen winst gemaakt, dit was 2-3jaar geleden 1 miljard, maar de koers is sindsdien verdubbeld...??? Heijmans lijdt een miljoenenverlies en noteert nu 5% hoger.

    Tsja, beleggers kunnen nergens anders heen met hun geld op dit moment, dus dit legt voorlopig een bodem onder de aandelenkoersen.
1.512 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 76 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links