Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Bespreking outlook

174 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 februari 2015 11:43
    Misschien leuk om een apart draadje te starten over de outlook die is afgegeven. Ik hoop dat velen zich met hun visie mengen. Waaronder de usual suspects (you know who you are) die het leuk vinden om daarover van gedachten te wisselen.

    Bijgaand alvast mijn 2 cents.

    Misschien anderen die iets meer willen zeggen over omzet, cash, winst, defrev of andere aspecten van de outlook en hun visie daarbij? Of mensen die al hebben geprobeerd te calculeren wat de deal met Volkswagen ook op langere termijn gaat doen??
  2. [verwijderd] 13 februari 2015 11:44
    TT zegt te groeien in omzet van 950 miljoen naar 1 miljard. En traditioneel gezien hebben ze altijd een buffer (+/-50 mio) in hun voorspelling zodat ze niet bij eerste zuchtje tegenwind hun voorspelling moeten aanpassen. Ik denk dus dat een omzet van boven het miljard in de kaarten zit. Het is namelijk absoluut niet des tomtom's om al in februari een soort maximale outlook af te geven. En met alle respect voor moneymaker en zijn gesprekjes met IR, maar ik denk niet dat TomTom zich laat verleiden tot het doen van al te optimistische outlooks om de beleggers op korte termijn tevreden te stellen. Zo zit Marina Wyatt (CFO) niet in elkaar en Goddijn ook niet.

    Interessante toevoeging was dat drie business units gaan groeien, dus ook de Consumer divisie. Dat is goed nieuws. Die Consumer divisie gaat dus groeien ONDANKS de uitfasering van automotive hardware. Misschien is die uitfasering in 2014 al wat harder gegaan (de Q4 cijfers wijzen daar ook op) waardoor het in 2015 meevalt. Maar de voornaamste driver erachter is natuurlijk de voorspelling van TomTom dat ze hun fitness omzet gaan verdubbelen. En op TV zei Goddijn gisteren ook nog even (op de BBC) 'minimaal verdubbelen'.

    TomTom geeft aan dat die groei in omzet sterker is in de tweede jaarhelft dan in de eerste jaarhelft. Dat wijst op productintroducties. En ondanks dat ze nu nog niet weten hoe die nieuwe producten gaan aanslaan, voorspellen ze nu al fitness verdubbeling. Dat is absoluut niet des TomTom's om al vroeg voor te sorteren op een mogelijk succes. Tenzij ze echt iets serieus van plan zijn en overtuigd zijn van het succes; waarbij zelfs meer in het vat zit dan wat ze nu voorspellen.

    Dat zou ook wijzen op een grootschalige introductie. Wat een verklaring is voor het feit dat ze dit jaar ook weer hoge OPEX (operationele uitgaven) verwachten. Dat zal hem zitten in marketing campagnes.

    Ik denk dat bovenstaande 1 van de antwoorden is op de vraag waarom er omzetgroei verwacht wordt, zonder dat er winstgroei mee gepaard gaat. Andere redenen daarvoor zijn: deferred revenue in o.a. Automotive. Totaal aan toename deferred revenues kan zo 5 cent winst per aandeel schelen. Maar die komt vanzelf naar je terug. Plus het aspect valuta, waarbij ik denk dat we gisteren geruststellende woorden hebben gehoord van Goddijn en Marina, dat de effecten daarvan tijdelijk zijn, omdat uiteindelijk de hele industrie dit gaat doorvoeren in pricing. Ook Garmin zal dat moeten doen; Goddijn gaf aan dat TomTom daarbij niet in het nadeel is tov Garmin. Dat is zeker zo (ga maar na, zij moeten hun euro omzet omslaan naar dollars, dus moeten nog veel meer doen met prijzen).

    Vind dit voor een outlook in februari dus gewoon een goed verhaal.

    nb
    Ook is herhaald dat Automotive van 2016 and onwards gaat groeien. Dat onwards is natuurlijk ook logisch, gezien het orderboek, maar ook hoe deferred revenue werkt (stapelend)
  3. Patience 13 februari 2015 11:49
    quote:

    *Justin* schreef op 13 februari 2015 11:44:

    TT zegt te groeien in omzet van 950 miljoen naar 1 miljard. En traditioneel gezien hebben ze altijd een buffer (+/-50 mio) in hun voorspelling zodat ze niet bij eerste zuchtje tegenwind hun voorspelling moeten aanpassen. Ik denk dus dat een omzet van boven het miljard in de kaarten zit. Het is namelijk absoluut niet des tomtom's om al in februari een soort maximale outlook af te geven. En met alle respect voor moneymaker en zijn gesprekjes met IR, maar ik denk niet dat TomTom zich laat verleiden tot het doen van al te optimistische outlooks om de beleggers op korte termijn tevreden te stellen. Zo zit Marina Wyatt (CFO) niet in elkaar en Goddijn ook niet.

    Interessante toevoeging was dat drie business units gaan groeien, dus ook de Consumer divisie. Dat is goed nieuws. Die Consumer divisie gaat dus groeien ONDANKS de uitfasering van automotive hardware. Misschien is die uitfasering in 2014 al wat harder gegaan (de Q4 cijfers wijzen daar ook op) waardoor het in 2015 meevalt. Maar de voornaamste driver erachter is natuurlijk de voorspelling van TomTom dat ze hun fitness omzet gaan verdubbelen. En op TV zei Goddijn gisteren ook nog even (op de BBC) 'minimaal verdubbelen'.

    TomTom geeft aan dat die groei in omzet sterker is in de tweede jaarhelft dan in de eerste jaarhelft. Dat wijst op productintroducties. En ondanks dat ze nu nog niet weten hoe die nieuwe producten gaan aanslaan, voorspellen ze nu al fitness verdubbeling. Dat is absoluut niet des TomTom's om al vroeg voor te sorteren op een mogelijk succes. Tenzij ze echt iets serieus van plan zijn en overtuigd zijn van het succes; waarbij zelfs meer in het vat zit dan wat ze nu voorspellen.

    Dat zou ook wijzen op een grootschalige introductie. Wat een verklaring is voor het feit dat ze dit jaar ook weer hoge OPEX (operationele uitgaven) verwachten. Dat zal hem zitten in marketing campagnes.

    Ik denk dat bovenstaande 1 van de antwoorden is op de vraag waarom er omzetgroei verwacht wordt, zonder dat er winstgroei mee gepaard gaat. Andere redenen daarvoor zijn: deferred revenue in o.a. Automotive. Totaal aan toename deferred revenues kan zo 5 cent winst per aandeel schelen. Maar die komt vanzelf naar je terug. Plus het aspect valuta, waarbij ik denk dat we gisteren geruststellende woorden hebben gehoord van Goddijn en Marina, dat de effecten daarvan tijdelijk zijn, omdat uiteindelijk de hele industrie dit gaat doorvoeren in pricing. Ook Garmin zal dat moeten doen; Goddijn gaf aan dat TomTom daarbij niet in het nadeel is tov Garmin. Dat is zeker zo (ga maar na, zij moeten hun euro omzet omslaan naar dollars, dus moeten nog veel meer doen met prijzen).

    Vind dit voor een outlook in februari dus gewoon een goed verhaal.

    vergeet daar niet bij het allerbelangerijkste tech nieuws dat was de half miljoen GPS sporthorloges in 2014
  4. seren 13 februari 2015 11:53
    quote:

    Patience schreef op 13 februari 2015 11:49:

    [...]
    vergeet daar niet bij het allerbelangerijkste tech nieuws dat was de half miljoen GPS sporthorloges in 2014
    mee eens, en ook met de analyse van Justin.
    er lijkt een nieuwe introductie in de fitness markt te komen, maar weinig risico, dus een produkt dat zeker goed loopt.
    een nieuwe generatie van de sportwatch lijkt me het best passen bij deze deductie.
  5. Patience 13 februari 2015 11:55
    quote:

    seren schreef op 13 februari 2015 11:53:

    [...]
    mee eens, en ook met de analyse van Justin.
    er lijkt een nieuwe introductie in de fitness markt te komen, maar weinig risico, dus een produkt dat zeker goed loopt.
    een nieuwe generatie van de sportwatch lijkt me het best passen bij deze deductie.
    uiteraard;-).
  6. [verwijderd] 13 februari 2015 12:23
    quote:

    *Justin* schreef op 13 februari 2015 12:06:

    Met onderstaande kom je op ongeveer +50 miljoen omzet.

    - Fitness +55
    - Telematics +30
    - Licensing +5
    - Automotive C&S -5
    - Automotive hardware uitfasering -15
    - PND -20

    Ik ga verder even niet meer in dit draadje posten, en wacht op deelnemers als oa BDB en Martin

    Ik kom een heel eind op dezelfde bedragen. Ik verwacht Telematics +40. Fitness +50. Uitfasering hardware Automotive -20.

    Grootste verrassing kan hem zowel positief als negatief zitten in de prestaties van de PND-markt. En natuurlijk ook wel Fitness.

    Licensing, Telematics en Automotive is volgens mij behoorlijk goed te voorspellen.
  7. [verwijderd] 13 februari 2015 12:25
    Wel ben ik nog steeds van mening, dat Automotive in 2015 al zou moeten kunnen groeien. Of anders veel cash zou moeten kunnen opleveren en stijgende deferred revenue.

    Deals met Volkswagen en PSA beginnen toch te lopen in dit jaar. Wat valt er wel niet allemaal weg, wil de omzet in Automotive dalen ondanks deze deals.
  8. [verwijderd] 13 februari 2015 12:30
    Buiten hetgeen Justin bovenin gemeld heeft kan je je ook afvragen wat voor TT de grootste onzekerheid is als we hebben over wpa. In mijn ogen is dat de koers van de dollar. Aangezien heel veel analisten uitgaan van pariteit dwz 1 $ = 1 Euro krijgen we hier nog te maken met een neergang van 10%. Ik denk dat ze bij TT hiermee rekenen en dus 10% is 2 ct wpa dan hebben we er hier al 2 te pakken. Verder zijn ze altijd (heb ik van horen zeggen) aan de voorzichtige kant. Verwachting 2010 was ook 20 ct en is op 27 ct uitgekomen.
    Verder moet je de deferrals niet uit het oog verliezen en ik zou het slim vinden wanneer TT bij haar resultaten melding zou maken wat de mutatie in deferral betekent voor de wpa. Zoals ze dat dit keer deden voor het totaal. Waarbij de 146 miljoen stond voor 50 ct netto per aandeel. Dus stel een mutatie in deferral in 2015 van 46 miljoen betekent een bijtelling van 15 ct wpa en dan komen we toch op 35 wpa. Dan nog een plus van 20% en je zit ergens tussen de 40 en 45 ct wpa. Dat met een factor x geeft een mooi koersdoel voor komend jaar. Voor mij zou dit rond de 7,50 per aandeel zijn.

    Verder kan ik mij prima vinden in de opstelling van Justin.

    Succes allemaal.

    Mijn tactiek in komend jaar is dat ik als de koers onder de 6,25 zakt ik call opties ga kopen.

  9. [verwijderd] 13 februari 2015 12:57
    Gerard, ik heb een analyse van abn amro over eurodollar gezien die rekening houdt met een mogelijke pariteit situatie over een jaar of twee. Gisteren in de call werd echter al gezegd dat de impact van eurodollar vooral geldt voor bestaande producten. Bij nieuwe producten zullen zowel garmin als tomtom de hogere inkoopkosten verrekenen in inkoopprijzen, zij zitten in zelfde schuitje. Het effect van eurodollar op marges is dus tijdelijk en mocht pariteit in beeld komen ben je alweer een tijdje verder. Bovendien hoor je nu al geluiden in de VS dat men de centrale bank oproept om iets te doen tegen de krachtige dollar want diverse Amerikaanse bedrijven hebben last van lagere winsten. De sterke groei in usa is zwart wit gezegd ten koste gegaan van Europa; dat wordt nu gecorrigeerd. Voorlopig kan de usa het prima hebben maar met pariteit zullen ze niet blij zijn. Ik denk dus dat die pariteit er niet komt, maar ergens in het midden. Geen 1,40 meer maar 1,20 bijvoorbeeld. Voor de concurrentiepositie (export) ook niet verkeerd.
  10. [verwijderd] 13 februari 2015 13:17
    Wellicht ook interessant is te zien hoe het short-register zich ontwikkeld. Hebben die clubs zich echt vergist of blijven ze zitten? Een euro stijging is niet misselijk, waarbij gezegd moet worden dat veel shortpartijen al lager waren ingestapt en daar het 'verlies' nog groter zal zijn.
    Voor mij blijft het een schimmige business waar genoeg over te speculeren is, maar vooralsnog past de outlook mooi bij mijn LT-plan.
  11. [verwijderd] 13 februari 2015 13:27
    Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar; dat zien we vanmiddag. Wiesje zei gisteren voor de grap: "bloed aan de paal in Londen". Dat lijkt me wat overdreven, een paar miljoen verlies kunnen ze wel lijden. Maar hoever zijn ze bereid het te laten oplopen. Ook hun hele rationale (de case) om short te gaan is weggevallen. Want die was gebaseerd op krimp consumentenmarkt en nu is er groei voorspeld.
  12. forum rang 6 boem! 13 februari 2015 15:09
    Outlook bestaat uit twee delen tw:

    Omzet 1 miljard.
    Een stijging met 5% tov de gerealiseerde 950 mio in 2014.
    Tom2 geeft aan dat ze in 2015 zullen stijgen in telematics, licensing en consumers waarbij automotive een kleine krimp zal laten zien.
    Uitgaande van een inflow vanuit deferred ad 90 mio in 2015 tov 75 mio in 2014 lijkt mij de omzetprognose voorzichtig.
    Uitgaande van een verdubbeling van de fitness-omzet en een 30% groei in telematics zal met de inflow van deferred een omzet van 1.050 a 1.100 meer voor de hand liggen.
    Dit alles valt binnen de prudente benadering van tom2(altijd 5 a 10% te voorzichtig) dus de gegeven outlook vwb omzet valt wat mij betreft binnen deze grenzen. Een omzet van 1.050 a 1.100 in 2015 is aannemelijker.

    Waar ik absoluut geen gevoel bij heb is de afgegeven adj wpa van 20 cent tov de 27 cent uit 2014(incl 4 cent one-off tax gain).
    Indien we die 4 cent elimineren hebben we het dus over een winstdaling van 3 cent * 226 mio aandelen = 6.8 mio.

    Uitgaande van een gelijkblijvende OPEX zoals aangegeven door MW gaat deze 6.8 mio in mindering op de brutowinst van 2014 ad 523.30 mio.
    Derhalve een brutowinst van 516.5 mio bij een outlook-omzet van 1 miljard.
    Brutomarge daalt daardoor in de outlook van 55% in 2014(q4: 51.5%) naar 51.6% in 2015.

    Ik weiger dat te geloven in aanmerking nemende dat in 2015 al 90 mio met 80% marge instroomt via deferred, het aandeel C&S toeneemt in de totale omzet en de wisselkoersverschillen in de tijd zich vanzelf opheffen(uitspraak HG en MW).

    Ik ga daardoor uit van een tijdelijk dalende marge naar 54% waardoor er met een omzet van 1.100 mio en een OPEX van 510 mio een EBIT behaald zal worden in 2015 van 84 mio wat een netto wpa betekent van 33 cent.

    Dit alles in afwachting van de echte groei vanuit automotive welke in 2016 voorzichtig begint.

  13. forum rang 6 boem! 13 februari 2015 15:20
    Ik elimineer de 4 cent one-off tax gain en dat is niet terecht daar deze onder tax wordt verantwoord.
    derhalve de brutowinst daalt met nog eens 4 cent * 226 mio aandelen = 9mio.
    Dit houdt in dat het forecasted brutowinstpercentage in de outlook uitgaat van een brutowinstpercentage van 50.7%.

    Absoluut ondenkbaar met een inflow van 90 mio vanuit deferred en een groei van C&S tov hardware.
  14. NabeursInfoCorrectKaderen 13 februari 2015 15:29
    Ik heb het idee dat de lagere winst bij hogere omzet juist komt door de geplande overnames op het gebied van Telematics.

    Ze zeggen dat automotive groei pas vanaf 2016 gaat meetellen. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Consumer zo hard groeit dat hier dit grote verschil in inkomsten mee behaald wordt. Licenties zal ook iets groeien maar niet veel.

    Telematics kan natuurlijk middels overnames en autonome groei bijdragen aan zowel de hogere omzet als een lagere winst in verhouding met die omzetgroei. Het zou dus kunnen zijn dat ze nu al weten welke overnames ze gaan doen en deze al meeberekenen in de outlook voor 2015.

    Hoe denken jullie hierover?
  15. [verwijderd] 13 februari 2015 15:32
    quote:

    famel schreef op 13 februari 2015 15:29:

    Ik heb het idee dat de lagere winst bij hogere omzet juist komt door de geplande overnames op het gebied van Telematics.

    Ze zeggen dat automotive pas vanaf 2016 gaan meetellen. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Consumer zo hard groeit dat hier dit grote verschil in inkomsten mee behaald wordt. Licenties zal ook iets groeien maar niet veel.

    Telematics kan natuurlijk middels overnames en autonome groei bijdragen aan zowel de hogere omzet als een lagere winst in verhouding met die omzetgroei. Het zou dus kunnen zijn dat ze nu al weten welke overnames ze gaan doen en deze al meeberekenen in de outlook voor 2015.

    Hoe denken jullie hierover?
    Wat zeker is is dat Telematics met 30 mln groeit (groeitempo 30%) en eventueel meer in geval van overnames. En bij fitness was de omzet 2014 50 miljoen en die gaat (meer dan) verdubbelen. Dus Telematics en Fitness zijn samen goed voor een plus van 80. Licensing en Automotive kun je ongeveer tegen elkaar wegstrepen.

    Dan is er ergens dus nog een minnetje van 30 en dat is automotive hardware plus PND. Indien er voor die twee iets grotere krimp is voorspeld, dan zijn de verwachtingen van ofwel Telematics overnames of fitness inderdaad hoger dan +30 en +50.
174 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links