Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom tekent nieuwe kredietfaciliteit

Lees over dit aandeel ook

  1. 22 apr Beursblik: ING verlaagt koersdoel TomTom
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 december 2014 11:45
    Vreemd! TT was toch schuldenvrij geworden?
    250 miljoen euro is gewoon een kwart van de totale bedrijfswaarde, blijkt het bedrijf toch nog €1,8 miljard schuld te hebben?

    Kan iemand mij dat uitleggen?

    De post "Prive onttrekkingen" is gevoelig bij genoteerde bedrijven, natuurlijk zijn er regels....gaan die ook bij TT op?
  2. forum rang 6 marique 22 december 2014 12:50
    Een onderneming is nooit volledig schuldenvrij. Er zijn op zijn minst nog te betalen handelsvorderingen. Verder vaak een negatief saldo rekening courant. Bij TT ook nog de deferred revenues als tegenpost voor ontvangen cash maar nog niet geleverde prestaties (omzet).

    Alles bij elkaar opgeteld zit er € 3,68 vreemd vermogen (= schuld) in het aandeel TT, waarvan 0,62 defrev.

    Verder is (bank)schuld niet zo vreselijk belangrijk, zolang TT maar voldoende cash genereert voor noodzakelijke investeringen, rente en aflossing en belasting. Wat er daarna voor de TT-aandeelhouder overblijft, is nog steeds niet erg veel. Maar hoop doet leven.

  3. forum rang 6 marique 22 december 2014 15:09
    quote:

    paulta schreef op 22 december 2014 14:00:

    Is die €3,68 op koers €5,40 niet een extreme verhouding? wat is het gemiddeld?

    Lastig te zeggen. Teveel verschillen tussen bedrijven.
    TT heeft een solvabiliteit van 52%. Dwz dat 52% van het totale vermogen uit eigen vermogen bestaat. Dat is vrij hoog. Bij de meeste bedrijven is dat 30-50%.
    Maar ... TT heeft erg veel 'zachte' bezittingen als goodwill e.d. Geen mens weet hoeveel het geheel aan patenten, knowhow, merknaam, marktpositie e.d. werkelijk waard is.

    Bij de meeste bedrijven is de verhouding koers/eigen vermogen (per aandeel) ruim hoger dan 1,0. Bij TT ongeveer 1,4. Dat is niet hoog. Er zijn zat bedrijven met 2 á 3 of nog hoger.
    Als je negatief wil zijn, kun je zeggen dat beleggers weinig vertrouwen hebben in het eigen vermogen van TT.
    Wie positief denkt, zal zeggen dat beleggers de échte waarde van TT nog niet willen inzien.

  4. stot 22 december 2014 15:09
    Meeste overnames van 10 miljoen doen ze al uit de kwartaal winst.
    250 miljoen achter de hand .je mag rood staan tot 250 miljoen maar het hoeft niet.
    Goede zaak ,wachten tot 2015 dat wordt het jaar van tomtom
    Minder onderhoud aan mappen daling van de kosten en stijgende omzetten uit alle contracten en nieuwe business
    Komt dus wel goed met tomtom in 2015
    Het is wachten wanneer beleggers dat ook gaan zien
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 december 2014 19:19
    quote:

    orap schreef op 22 december 2014 13:48:

    Deze kredietfaciliteit betreft een zgn. standby faciliteit. Je mag er gebruik van maken indien nodig. Ik denk dat TT zwaar in de zwarte cijfers staat bij de bank. Zo'standby fac. is voor grote investeringen cq overnames, zodat ze tijdelijk rood mogen staan.
    Inderdaad. Bovendien heeft TT de laatste jaren zwaar geïnvesteerd (capex) in hun technology. Ongeacht wat de strenge meesteres marique met haar cijferzweepje beweert.

  6. forum rang 6 marique 22 december 2014 19:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 december 2014 19:19:

    [...]

    Inderdaad. Bovendien heeft TT de laatste jaren zwaar geïnvesteerd (capex) in hun technology. Ongeacht wat de strenge meesteres marique met haar cijferzweepje beweert.

    Tuttut, nergens heb ik beweerd dat TT niet of onvoldoende of teveel investeert.
    Stel alleen vast dat het rendement op investeringen treurig laag is.
    Het lijkt wel bioscience.

    Rendement kan best verbeteren hoor. De vraag is alleen wanneer.



  7. orap 22 december 2014 21:24
    Lastig te zeggen. Teveel verschillen tussen bedrijven.
    TT heeft een solvabiliteit van 52%. Dwz dat 52% van het totale vermogen uit eigen vermogen bestaat. Dat is vrij hoog. Bij de meeste bedrijven is dat 30-50%.
    Maar ... TT heeft erg veel 'zachte' bezittingen als goodwill e.d. Geen mens weet hoeveel het geheel aan patenten, knowhow, merknaam, marktpositie e.d. werkelijk waard is.

    Bij de meeste bedrijven is de verhouding koers/eigen vermogen (per aandeel) ruim hoger dan 1,0. Bij TT ongeveer 1,4. Dat is niet hoog. Er zijn zat bedrijven met 2 á 3 of nog hoger.
    Als je negatief wil zijn, kun je zeggen dat beleggers weinig vertrouwen hebben in het eigen vermogen van TT.
    Wie positief denkt, zal zeggen dat beleggers de échte waarde van TT nog niet willen inzien.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Goodwill is lucht en moet je eigenlijk van het EV aftrekken en dan heb je een zuivere solvabiliteit !!
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 december 2014 22:09
    quote:

    orap schreef op 22 december 2014 21:24:

    Lastig te zeggen. Teveel verschillen tussen bedrijven.
    TT heeft een solvabiliteit van 52%. Dwz dat 52% van het totale vermogen uit eigen vermogen bestaat. Dat is vrij hoog. Bij de meeste bedrijven is dat 30-50%.
    Maar ... TT heeft erg veel 'zachte' bezittingen als goodwill e.d. Geen mens weet hoeveel het geheel aan patenten, knowhow, merknaam, marktpositie e.d. werkelijk waard is.

    Bij de meeste bedrijven is de verhouding koers/eigen vermogen (per aandeel) ruim hoger dan 1,0. Bij TT ongeveer 1,4. Dat is niet hoog. Er zijn zat bedrijven met 2 á 3 of nog hoger.
    Als je negatief wil zijn, kun je zeggen dat beleggers weinig vertrouwen hebben in het eigen vermogen van TT.
    Wie positief denkt, zal zeggen dat beleggers de échte waarde van TT nog niet willen inzien.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Goodwill is lucht en moet je eigenlijk van het EV aftrekken en dan heb je een zuivere solvabiliteit !!
    Hoe gek wil je het hebben. Als ik marique goed begrijp is de koers bij vele bedrijven relatief hoog. Maar niet bij TT, en dat zou vervelend zijn?

    De goodwill bij T is 382 mln, ofwel 44% van het eigen vermogen. Trek ik dat af, dan is koers ruim 2,4 maal het 'echte' eigen vermogen volgens marique. Zoals dat bij 'zat bedrijven' het geval is.

    Hoeveel leuker wil juffrouw marique het hebben, bij een bedrijf dat de komende jaren veel ebit(da)-groei zal laten zien?
  9. forum rang 6 marique 23 december 2014 13:25
    quote:

    orap schreef op 22 december 2014 21:24:

    Goodwill is lucht en moet je eigenlijk van het EV aftrekken en dan heb je een zuivere solvabiliteit !!
    Onzin.

    Goodwill is het verschil tussen de prijs die is betaald voor assets en de waarde van die assets op de balans van het overgenomen bedrijf. Als er op die 'meerprijs' geen afschrijving (impairmentlast) nodig is, is er geen sprake van overwaarde.
    Sterker, het is zelfs mogelijk dat de meerpijs voor het overnemende bedrijf een koopje is.

    Bij TT is de goodwill al 3 jaren op rij ongewijzigd. Impairment op deze nog resterende goodwill is niet meer nodig. Dus is deze goodwill beslist geen lucht.

    NB
    De meeste bedrijven hebben 'verborgen' goodwill. Dat zijn intrinsieke waardes die je niet op de balans ziet staan. Mag je denken aan merknaam, concurrentievoorsprong, patenten, sterk management, enz.
    Reken maar dat TT naast het beetje goodwill op de balans erg veel verborgen goodwill heeft. Vermoedelijk meer dan de huidige koers. Probleem is alleen dat die verborgen waarde pas manifest zal worden als het huidige management besluit TT te verkopen.
    Of ... als er eindelijk eens rendement gemaakt gaat worden op de investeringen.
  10. forum rang 6 marique 23 december 2014 13:42
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 december 2014 22:09:

    [...]

    1) Hoe gek wil je het hebben. Als ik marique goed begrijp is de koers bij vele bedrijven relatief hoog. Maar niet bij TT, en dat zou vervelend zijn?

    De goodwill bij T is 382 mln, ofwel 44% van het eigen vermogen. Trek ik dat af, dan is koers ruim 2,4 maal het 'echte' eigen vermogen volgens marique. Zoals dat bij 'zat bedrijven' het geval is.

    2) Hoeveel leuker wil juffrouw marique het hebben, bij een bedrijf dat de komende jaren veel ebit(da)-groei zal laten zien?

    Denk weleens dat ik een bijsluiter met gebruiksaanwijzing bij mijn postings moet insluiten :-)

    1) Ook bij TT is die in algemene zin hoog. Maar de waardering 'hoog' die ik gebruik, hangt af van de vergelijkingsmaatstaf. Daarvan zijn er vele. In het onderhavige geval gebruikte ik de relatie koers/eigenvermogen. Daarvan kan ik bij TT, in vergelijking met andere bedrijven, zeggen dat TT beslist niet duur is.
    Maar combineer ik de koers met de ebit(da) dan is TT peperduur. Niet allen tov andere bedrijven maar ook tov het eigen 5-jarig gemiddelde.

    2) Van toekomst heb ik geen verstand. Dus als jij dat beweert, heb je ongetwijfeld harde bewijzen voor deze veronderstelling.

    NB
    Ik houd niet van voorspellingen en bezondig me er vrijwel nooit aan.
    Heb één keer, inmiddels al weer jaren geleden, voorspeld dat de hoge ebitmarges van >20% bij TT niet houdbaar zouden zijn en terug zouden vallen naar 10-15%. Hoon en minachting waren mijn deel, om het vriendelijk te zeggen.

  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 24 december 2014 07:11
    quote:

    marique schreef op 23 december 2014 13:42:

    [...]
    Denk weleens dat ik een bijsluiter met gebruiksaanwijzing bij mijn postings moet insluiten :-)

    1) Ook bij TT is die in algemene zin hoog. Maar de waardering 'hoog' die ik gebruik, hangt af van de vergelijkingsmaatstaf. Daarvan zijn er vele. In het onderhavige geval gebruikte ik de relatie koers/eigenvermogen. Daarvan kan ik bij TT, in vergelijking met andere bedrijven, zeggen dat TT beslist niet duur is.
    Maar combineer ik de koers met de ebit(da) dan is TT peperduur. Niet allen tov andere bedrijven maar ook tov het eigen 5-jarig gemiddelde.

    2) Van toekomst heb ik geen verstand. Dus als jij dat beweert, heb je ongetwijfeld harde bewijzen voor deze veronderstelling.

    NB
    Ik houd niet van voorspellingen en bezondig me er vrijwel nooit aan.
    Heb één keer, inmiddels al weer jaren geleden, voorspeld dat de hoge ebitmarges van >20% bij TT niet houdbaar zouden zijn en terug zouden vallen naar 10-15%. Hoon en minachting waren mijn deel, om het vriendelijk te zeggen.

    OK marique, we zijn het in grote lijnen wel eens, ook over de relatief lage ebitda en met name lage ebit. Maar:

    1. TT is de laatste 1 à 2 jaar in hun accounting behoorlijk 'winstdrukkend' bezig. Misschien deels gedwongen door IFRS regels, misschien om fiscale redenen, misschien uit voorzichtigheid:
    Relatief hoge D&A, met name bij Automotive en Licensing, en toegenomen gekapitaliseerde R&D inspanningen. Extra marketingkosten eind 2013 (maar dat moet je misschien zien als normale en noodzakelijke kosten, en niet als 'extra'). Tenslotte (IFRS): veel verborgen omzet/ebitda/ebit in de defrev.

    2. Wie het nieuws van en over TT een beetje volgt, kan niet anders concluderen dan dat er licht aan het eind van de tunnel van 2010-2012 begint te komen:
    - Nieuwe en veelbelovende contracten in de Automotive-sfeer (Audi in China, Bosch, VW, etc.).
    - Een bijbehorend nieuw orderboek van 170 mln.
    - Leuke verkoopresultaten bij fitness.
    - TTT (het oude BusSol) blijft gaan als een speer.
    - Toenemende vrijval van de afgelopen jaren opgebouwde defrev.
    - Lagere operationele kosten door de voltooiing van hun 'realtime mapmaking engine'.

    Natuurlijk zal TT nooit een weduwen- en wezenaandeel worden, het blijft high risk. Er kunnen plots technologische ontwikkelingen en bijbehorende concurrenten zijn die TT's business gaan bedreigen (zie Google in 2009-2011). Wat dat betreft is jouw vergelijking met bioscience wel begrijpelijk, zij het een beetje overdreven...
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

5,520 23 apr
+0,060 +1,10%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links