Five Aces schreef op 20 oktober 2014 12:17:
[...]
Ze veranderen de stoploss niet maar ze veranderen het financieringsniveau.
Stoploss verschuift omdat je financieringsniveau ook verschuift. Op het moment dat jij een turbo koopt leen je eigenlijk geld van de uitgever en daarmee koop je een positie. Over die lening betaal je rente. Doordat ze het financieringsniveau verhogen daalt de waarde van de turbo en zo betaal jij dus de rente.
Zo zijn er nog wel een paar dingen. Bij turbo's op commodities bijvoorbeeld moet een uitgever zijn posities door rollen naar de opeenvolgende future, en dat kan je dus geld kosten of het kan opleveren, maar de uitgever veranderd het financieringsniveau aan de hand van het prijsverschil tussen de verschillende future reeksen.
Bij turbo's op aandelen heb je bijvoorbeeld ook te maken met ex dividend gaan. De uitgever ontvangt dit dividend voor jou en verlaagd het financieringsniveau. Zo zou je dus in een hypothetisch geval turbo's op shell kunnen nemen, stel je je betaald 2% rente in de turbo maar shell keert 6% dividend uit. Dan zou het financieringsniveau en de stoploss moeten zakken. Als je een hefboom factor 10 hebt ontvang je dus 10x het dividend wat je normaal zou krijgen als je de aandelen koopt. Maar je betaald wel de rente. Toch heb je een netto uitkering van 4% over een positie die 10 keer zo groot is als normaal welke 6% genereert. Moet je alleen geen beurskrach hebben :)
Handelen door middel van turbo's is in de basis niets anders als handelen op effectenkrediet of marge. Met het verschil dat de uitgever dus een stoploss hanteert zodat zij altijd hun geld terug krijgen.