Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,655 24 apr 2024 15:05
  • +0,135 (+2,45%) Dagrange 5,550 - 5,685
  • 288.045 Gem. (3M) 317,5K

15 tm 21 september 2014: Het Verlossende Nieuws + De Verlossende Stijging +De Afronding

566 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 29 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 september 2014 16:20
    quote:

    Balimoney schreef op 15 september 2014 15:46:

    Wat een minimaal berichtje allemaal te weeg kan brengen. Hoofdschuddend schakel ik mijn computer uit en neem mezelf voor dat ik, als ik straks een filmpje zit te kijken met mijn vriendin, alle luchtkastelen weer uit mijn hoofd moet verbannen.
    Hi Balimoney, wat is jouw interpretatie? Als het niet Porsche SE was ben ik direct met je eens: what's the fuss about 55m?

    Maar juist het feit dat het om Porsche gaat, maakt het zo lastig om het te interpreteren, juist op een moment dat je eigenlijk verwacht dat de TomTom/VAG deal toch eigenlijk wel in Parijs bekend zou kunnen worden gemaakt.

    Maar deze move van Porsche SE kan er ook op wijzen dat er toch weer iets vreselijk mis is gegaan in de laatste fase van de samenwerking in wording tussen VAG en TomTom. Hoe meer visies, hoe beter.

    Ik heb veiligheidshalve mijn positie flink teruggeschroefd. Ik ben er niet gerust op. Het blijven Duitsers en die spelen graag powerplay (herinner je je nog het ultieme pokerspel tussen VW en Porsche?).
  2. [verwijderd] 15 september 2014 16:25
    quote:

    moneymaker schreef op 15 september 2014 16:21:

    wordt de koers laag gehouden of zo want met al dit goede nieuws verwacht je toch een stijging
    wederom boevenpraktijken?
    Het nieuws van vandaag zou ik niet onder de categorie "al dit goede nieuw" willen plaatsen. Maar misschien snap ik dingen niet die anderen wel snappen.
  3. [verwijderd] 15 september 2014 16:36
    Xynix

    Ik heb veiligheidshalve mijn positie flink teruggeschroefd. Ik ben er niet gerust op. Het blijven Duitsers en die spelen graag powerplay (herinner je je nog het ultieme pokerspel tussen VW en Porsche?).
    [/quote]

    En ik heb er wat extra bijgekocht was niet de bedoeling boven de 6 bij te kopen maar ja t gebeurde gewoon :-)
  4. [verwijderd] 15 september 2014 16:47
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 15 september 2014 16:36:

    En ik heb er wat extra bijgekocht was niet de bedoeling boven de 6 bij te kopen maar ja t gebeurde gewoon :-)
    Dan schat ik dat je op die extra aandeeltjes op winst staat. En dat is je meer dan gegund!

    Ik vind de inwisseling van de VW-suggestie van Daf66 wat lang duren en dan zet zo'n Porsche move je toch aan het denken. Potentieel vallen daar wel heel veel top-kwaliteit probes te vergeven aan de concurrentie. Maar het kan zijn dat ik me totaal op het verkeerde been laat zetten. Het lijkt in ieder geval geen manipulatie-bericht uit de koker van de vrienden van Carla.
  5. [verwijderd] 15 september 2014 17:03
    @xynix

    Porsche SE is een investeringsvehikel en geen VAG.

    De nieuwe markt van 'the connected car' wordt de komende 10 jaar gigantisch (alleen al aan maps en traffic vele miljarden per jaar). TomTom heeft een grote voorsprong en gaat sowieso met haar unieke technologie profiteren van deze booming markt. Ook zonder Volkswagen zie ik het marktaandeel groeien van nu 20% naar 50% en wellicht nog fors hoger (partijen als Toyota en GM zijn net zo groot als VAG en kiezen eerder voor onafhankelijke leveranciers dan voor de concurrent).

    VAG duurt idd lang. Momenteel is VAG nog Here en Inrix, maar het zou mooi zijn als men overstapt naar de superieure kwaliteit van TomTom. De komende weken zullen veel duidelijk maken in welke richting de markt beweegt. Het aantal nieuwe aanvragen bij TomTom is nog nooit zo hoog geweest dus ik ga er vanuit dat Goddijn dat pas roept als er ook daadwerkelijk veel nieuwe deals aan zitten te komen.
  6. [verwijderd] 15 september 2014 17:06
    Het meest misselijk makende scenario zou zijn als VAG aan TomTom meer dan een jaar een worst zou hebben voorgehouden om tijdens het gezamenlijk ontwikkeltraject maximaal aan "brain-picking" te kunnen doen. Om dan nu de vergaarde kennis schaamteloos in te zetten in een ander samenwerkingsverband.

    Je kunt het je bijna niet voorstellen want dat zou ze wel een extreem slechte naam onder de toeleveranciers bezorgen en bijzonder stroeve samenwerking in de toekomst.
  7. [verwijderd] 15 september 2014 17:12
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 september 2014 17:03:

    @xynix
    Het aantal nieuwe aanvragen bij TomTom is nog nooit zo hoog geweest dus ik ga er vanuit dat Goddijn dat pas roept als er ook daadwerkelijk veel nieuwe deals aan zitten te komen.
    Ik kan mij anders nog herinneren van de vorige misser bij VW (toen de deal naar Harman ging), dat dat een van de weinige keren was dat ik HG op oversellen heb betrapt. Hij heeft toen toch wel vaker gesuggereerd dat die deal met VW zo goed als rond was.

    Het enge vind ik gewoon dat het om zoveel probes kan gaan plus het "referentie-effect" van de keuze van VAG. Was destijds ook. Door die probes, ongetwijfeld verrijkt met sensor-data, kan de voorsprong van TomTom met jaren worden bekort. BDB heeft hier vaker uitgelegd dat je maar een bepaalde kritische massa nodig hebt om op voldoende kwaliteit uit te komen. Daarmee zou de USP van TomTom t.a.v. HD Traffic op lokale wegen en in de stad in gevaar kunnen komen. Niet direct, maar sneller dan ze lief is.

    Je moet ook niet uitsluiten dat Porsche SE, op zoek naar oplossingen voor hun afkalvende toegevoegde waarde, ook oplossingen voor de Telematics markt gaat ontwikkelen, met een groot eigen aanbod aan vrachtwagens, bestelwagens en taxis om die oplossingen uit te venten. Porsche SE heeft centjes zat voor een diepte investering in een nieuw spectaculair groeiend marktsegment.
  8. [verwijderd] 15 september 2014 17:51
    quote:

    xynix schreef op 15 september 2014 17:12:

    [...]

    Je moet ook niet uitsluiten dat Porsche SE, op zoek naar oplossingen voor hun afkalvende toegevoegde waarde, ook oplossingen voor de Telematics markt gaat ontwikkelen

    Ik denk dat je een beetje doordraaft.

    Twee punten

    1) Het is zaak om voor ogen te houden dat Porsche een grootaandeelhouder is, maar NIET bepaalt waar Volkswagen de kaarten en verkeersinformatie vandaan haalt. Dat doet namelijk VW zelf en eigenlijk is dat zelfs aan de Tier1 partij, en dat is Harman. Harman is de leverancier aan Volkswagen voor infotainment oplossingen.

    TomTom sluit de deals met Harman, niet rechtstreeks met VW. VW gaat niet aan Harman vertellen welke leverancier voor traffic en maps ze moeten gebruiken, omdat hun grootaandeelhouder Porsche toevallig een 10% aandeel in Inrix heeft. Porsche is toezichthouder bij VW en geen bestuurder. Het is dus denk ik juridisch niet eens toegestaan.

    2) Over het stukje waar je een brug slaat naar Telematics.

    Inrix heeft al langer financiering nodig om geografisch uit te breiden met hun traffic aanbod. Dat was ook de reden waarom ze met een IPO wilden komen. Nu komt er dus geen IPO, want er is 1 koper die een belang neemt. Dus geen 'public offering' maar een besloten.

    Porsche heeft nu 10% belang in Inrix, net zoals een Cyrte (nu Dasym) 10% belang heeft in TomTom. De invloed die je dan hebt in de strategie van het bedrijf is beperkt.

    Bovendien lijkt 55 miljoen me te beperkt om echt nieuwe categorieen te openen, ze hebben het denk ik al nodig voor hun traffic aanbod. Bijvoorbeeld in China, waar TomTom traffic biedt om veel gedetailleerdere schaal, dankzij de samenwerking met Autonavi.

  9. forum rang 4 guusje 15 september 2014 18:09
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 15 september 2014 17:26:

    Wat een geblaas van het weekend. Dat TomTom hard zou gaan stijgen op Maandag.
    Nu hoor ik niets meer. Want ik heb gewoon weer gelijk met me TomTom is weer down the drain.
    Gedraag je als een volwassen man, en komt niet steeds met herhalingen, je lijkt wel een kind.
566 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 29 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links