Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

Resultaten Q2-2014

301 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 16 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 juli 2014 13:59
    quote:

    moneymaker schreef op 25 juli 2014 11:54:

    ongelofelijk hoe figuren het aandeel blijven verdedigen
    grootste daler nu op 5.98
    TomTom=Drama met een drolkoers
    Ongelofelijk hoe je overal tekeer gaat en hoe wisselend jouw stemmingen zijn

    Op Pharming , Ordina , Kardan , KPN , SBM etc

    Het ligt altijd aan de CEO of er is manipulatie en als het iets beter gaat komt er altijd een overname volgens jou. Dat is nog nooit uitgekomen trouwens

    Je stuurt mails en roept van alles en nog wat , maar geen CEO die jouw naam kent want ze lezen het niet eens.

    Jouw probleem is dat je veel te hoge verwachtingen hebt en wat is er nu met TT aan de hand op een min van 2,3%

    Is dat zo erg?

    TomTom is een mooi bedrijf en heeft een geweldige CEO met een duidelijke visie

    en ik wed, dat je bij een latere koers van b.v. €8 iedereen weer prijst en als het daarna €7,80 is alweer begint met schelden.

    Waarom blijf je trouwens zitten met die aandelen TT als het toch zo'n slecht bedrijf is?
  2. [verwijderd] 25 juli 2014 16:06
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juli 2014 09:24:

    Ik snap wel dat analisten voorzichtig zijn. Ze hebben niet alleen de taak om aandelen aan te bevelen, maar ook om te voorkomen dat mensen ergens blind instappen. De analisten die te laat hun adviezen voor Imtech hadden verlaagd, krijgen ook de gierkar over zich heen, dat ze te laat gewaarschuwd hebben. Een analist is dus per definitie voorzichtig, zeker nu we net een crisis achter de rug hebben.

    Zoals je hierboven ziet kun je echter net zo goed zelf je analyse maken, ik zat er erg dichtbij, en als analisten dan wat voorzichtiger zijn, is alleen maar mooi. Dan verslaat TT de consensus.

    Ik heb even naar de Q3 cijfers en Q4 cijfers van vorig jaar gekeken. Die zijn beiden te verslaan. Q3 was vorig jaar wat zwakker dan Q2, terwijl het normaliter vergelijkbare kwartalen zijn.

    Ik denk voor de komende twee kwartalen dat TomTom gelijkblijvende omzet laat zien, of weer net als vorige twee kwartalen een procentje hoger.

    Daarmee wordt dan de omzet van vorig jaar geevenaard of net iets verslagen. Die omzet was 954 miljoen euro. Voor dit jaar ga ik dus uit van 960.

    Dat TomTom hem nu nog op 'at least' 925 heeft staan zie ik puur als voorzichtigheid. TomTom heeft nu al voor de tweede keer dit jaar hun outlook licht verhoogd. Dat doen ze dus stap voor stap.

    Net zoals ze doen aan incremental updates (van maps) doen ze ook aan incremental upgdrades (van hun outlook).

    De winst zal hiermee denk ik uitkomen in de range 30-35 cent (de outlook zegt nu nog: 'at least 25 cent'.

    zou ik toch haast medelijden krijgen met die arme analisten.

    Dirk (no mercy)
  3. forum rang 6 marique 25 juli 2014 17:44
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juli 2014 09:24:

    Ik snap wel dat analisten voorzichtig zijn. Ze hebben niet alleen de taak om aandelen aan te bevelen, maar ook om te voorkomen dat mensen ergens blind instappen. De analisten die te laat hun adviezen voor Imtech hadden verlaagd, krijgen ook de gierkar over zich heen, dat ze te laat gewaarschuwd hebben. Een analist is dus per definitie voorzichtig, zeker nu we net een crisis achter de rug hebben.

    Zoals je hierboven ziet kun je echter net zo goed zelf je analyse maken, ik zat er erg dichtbij, en als analisten dan wat voorzichtiger zijn, is alleen maar mooi. Dan verslaat TT de consensus.

    (...)

    Ik snap niet waarom meerdere forumleden zo te keer gaan tegen analisten. Die toen niks anders dan hun beroep uitoefenen. Hun mening of visie is net zoveel waard als de mening/visie van elke forumschrijver die zijn eigen analyse doet.

  4. [verwijderd] 25 juli 2014 19:26
    Eens marique. Er wordt niet alleen teveel waarde aan gehecht, maar ook teveel invloed aan toegekend. Is wel een kip-ei verhaal, want als meer mensen er op handelen, moet je er toch rekening mee houden. Sommige grote banken hebben met adviezen best impact. Ik herinner me dat vooral UBS nogal invloed heeft. Rabo ook wel eens.
  5. mjmj 25 juli 2014 21:26
    Het enige wat ik denk is dat er sommige partijen veel belang hebben bij lagere koersen. Een bedrijf dat zulke cijfers en vooruitzichten bekend maakt wordt 'normaliter' beloond met een koersstijging. Dat dit nu niet of nauwelijks het geval is betekent dat de koers wordt gemanipuleerd. Helaas kan je daar niets aan doen.
  6. Tiekoes1 25 juli 2014 22:36
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juli 2014 19:26:

    Eens marique. Er wordt niet alleen teveel waarde aan gehecht, maar ook teveel invloed aan toegekend. Is wel een kip-ei verhaal, want als meer mensen er op handelen, moet je er toch rekening mee houden. Sommige grote banken hebben met adviezen best impact. Ik herinner me dat vooral UBS nogal invloed heeft. Rabo ook wel eens.
    Justin,
    Het gedrag van handelen particulieren is niet meer veilig daar maken banken(alles wat wij doen kunnen zij zien) en ander gespuis gebruik van.
    Dat de koers en ook forumleden(in dienst van?)hieraan meewerken zie ik als daghandel TomTom komt er wel met of zonder mijn aandelen.
    ps Heb nog steeds prachtige winst en voor het volgende kwartaal dat staat zo weer voor de deur.
    groet Jose.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 juli 2014 22:51

    Zoals toegelicht in TT's halfjaarbericht wordt per begin van dit jaar de Automotive hardware geboekt onder Consumer. Tevens is er een kleine verschuiving van Licensing-omzet naar Automotive geweest. In verband daarmee hebben ze de cijfers van vorig jaar nu aangepast aan hun 'new reporting structure'. M.a.w. de thans ter vergelijking met H1-2014 genoemde cijfers over H1-2013 wijken af van de vorig jaar genoemde. Ik heb daar nog eens beter naar gekeken, en wat blijkt? Ook bij TTT is er 'geschoven'! Niet met de omzet maar met de 'segment ebit'.

    Zie onder. Alle cijfers hebben betrekking op het eerste halfjaar van 2013. Per business segment eerst het gisteren genoemde getal (in mln), daarna -tussen haakjes- die uit het halfjaarverslag 2013 (over dezelfde periode dus).

    Consumer: Revenue 295,1 (was 250,2). Ebit 11,1 (was 10,5)
    Automotive: Revenue 59,3 (was 102,8). Ebit -4,4 (was -2,9)
    Licensing : Revenue 58,2 (was 59,6) . Ebit -5,5 (was -5,1)
    Telematics: Revenue 39,3 (was 39,2) . Ebit 13,2 (was 11,9) [!!]
    In TOTAAL : Revenue 451,8 (was 451,8). Ebit 14,4 (was 14,4).

    Het gedoe is relevant omdat ik gistermorgen na snelle lezing van de huidige cijfers een juichkreet slaakte in deze draad: de TTT-ebit over H1-2014 is maar liefst 16,5 mln!
    Dat zou een stijging van 39% betekenen t.o.v. de 11,9 mln van vorig jaar... Te vroeg gejuicht dus, het is 16,5/13,2 = +25%, meer in lijn met de omzetstijging bij TTT (y.o.y. +29%).

    Op zich zou +39% niet eens idioot zijn, de y.o.y. stijging van het aantal subscriptions is nog hoger. Maar groei van de omzet bleef en blijft daarbij achter (mede door een dalende ARPU en voorlopig vermoedelijk ook nog door deferred revenues). De TTT-ebit bleef in 2013 nog veel meer achter. Daar schreef ik op 15 juli al over in de weekdraad toen. Gelukkig heeft de ebit nu een zekere inhaalslag gemaakt.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 juli 2014 23:03
    Blijven twee vragen over:

    – Vanwaar die aanpassing van de 2013 cijfers bij TTT? Het halfjaarbericht zegt daar niks over. Is er in de conf.call nog wat over gezegd? (Die heb ik door drukte slechts ten dele gevolgd).
    – Vanwaar ineens die inhaalslag bij de TTT segment-ebit? De omzet begon in de loop van 2013 al aardig te stijgen (zij het procentueel minder dan het aantal subscriptions). De ebit toen nog nauwelijks (over heel 2013 slechts 1% hoger dan in 2012!). Maar nu ineens wel...

    P.S. Werkt bij jullie de tekstmarkering (bold etc.) ook niet?
  9. Kniesoor 26 juli 2014 08:06
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 juli 2014 23:03:

    Blijven twee vragen over:

    – Vanwaar die aanpassing van de 2013 cijfers bij TTT? Het halfjaarbericht zegt daar niks over. Is er in de conf.call nog wat over gezegd? (Die heb ik door drukte slechts ten dele gevolgd).
    – Vanwaar ineens die inhaalslag bij de TTT segment-ebit? De omzet begon in de loop van 2013 al aardig te stijgen (zij het procentueel minder dan het aantal subscriptions). De ebit toen nog nauwelijks (over heel 2013 slechts 1% hoger dan in 2012!). Maar nu ineens wel...

    P.S. Werkt bij jullie de tekstmarkering (bold etc.) ook niet?

    Hoi BDB, ik lees altijd met belangstelling je berichten maar ik begrijp niet altijd alles. Wat ik er wel uithaal is dat er in de ebit een flinke inhaalslag is gemaakt van 25%. Ik denk dat ik dat mag uitleggen als (zeer?) positief.

    Met alle andere vooruitzichten (groei TTT & fitness, mogelijke uitrol TT Go Mobile in andere landen dan alleen Italië, stabilisatie PND etc.etc.) die er goed uitzien en contracten die vanaf 2015 gaan draaien (PSA) gaat het er alleen maar uitzien in de toekomst. Bedankt voor je berichten en ik denk dat je van de beter (economisch) ingevoerde forumleden wel een reply op je vraag zult krijgen ;-)

    P.S. Bold etc. werkt idd niet
  10. [verwijderd] 26 juli 2014 09:25
    Beperktedijkbewaking: de aanpassing van ebits per segment, daar stelde Rabobank een vraag over. Het antwoord van de CFO was als volgt.

    Er worden nu extra kosten gemaak voor het nieuwe mappingplatform. Dan wordt gekeken welke divisie in de toekomst commercieel gezien het meest gaat profiteren van dit platform (future cash flow). De divisie die het meest profiteert draagt procentueel de hoogste kosten.

    Zoals bekend is automotive nu betrokken is een record aantal RFC's (requests for proposal cq offerte aanvragen) en hebben ze al wat deals gesloten. Nieuwe deals betekent hogere future cashflow voor die divisie en draagt dus ook een groter deel van de mapping kosten.

    De ebit van automotive c&s is gedaald naar minus 8 voor 1H14. Terwijl de omzet stabiel was en er grote contracten (psa) aankomen die de omzet gaan stuwen in de komende jaren. Dit betekent dat automotive nu een groter portie van de mapping kosten voor rekening neemt. Wat ten gunste komt van het ebit van de TTT divisie.

    Ik neem aan dat als je met percentages werkt, dus automotive een x percentage van de kosten dekt, en je maakt een staat waarin je 1H13 vergelijkt met 1H14, dat je de gekozen percentages met terugwerkende kracht ook op de eerste helft van 2013 toepast, om een goede vergelijkingsbasis te hebben.

    Helder wat ik bedoel? Stel dat, even gechargeerd, maandag Microsoft bekendmaakt dat ze overstappen van Nokia Here naar TomTom per 2015. Dan zal je zien dat het ebit van licensing nu omlaag gaat (gaat hogere dekkingsbijdrage aan mappingkosten leveren) en die van telematics omhoog gaat (minder bijdrage), terwijl er qua omzet nog niks verandert, want Microsoft wordt klant vanaf 2015.
  11. [verwijderd] 26 juli 2014 10:03
    Dit is ook een fraaie.

    Meneer A denkt op 1-1-2008 "TT gaat wel heel lekker" en koopt voor 10K op koers van 50. Koers op 1-1-2009 echter 5,2 (min 90%). Hij denkt "shit, maar ik houd vertrouwen" en koopt voor 10K bij. Vervolgens weet-ie: beleggen is geduld hebben, en wacht tot 1-1-2014. Koers is dan 5,2! Hij verkoopt het hele zwikje en houdt dus na 6 jaar 11K over van z'n in totaal 20K. Triest!

    Mevrouw B, dames schijnen beter te kunnen beleggen, heeft toch dezelfde aanpak, maar iets later. Zij denkt op 1-1-2011 "TT zit weer in de lift" en koopt voor 10K op een koers van 7,8. Helaas, koers op 1-1-2012 3,05 (min 61%). Zij denkt "shit, maar ik houd vertrouwen" en koopt voor 10K bij. Vervolgens weet ze: beleggen is geduld hebben, en wacht tot 1-1-2014. Koers is dan 5,2! Ze verkoopt het hele zwikje en ontvangt dus na 3 jaar 23,66K, terwijl ze 20K in totaal had ingelegd. Best aardig.

    Conclusie: zonder geluk vaart niemand wel. Misschien kan men nog wel verdedigen dat de eerste aankoop van de man op een belachelijk hoog niveau is gedaan. Toch is ook dat met "hindsight", dergelijke koersen waren destijds heel normaal.
  12. [verwijderd] 26 juli 2014 13:18
    quote:

    moneymaker schreef op 26 juli 2014 11:42:

    wordt het niet eens tijd om over de koers te praten ipv al die zogenaamde kennispraat
    wat hebben we aan als dit als dit als zus als zo die samenwerking dat contract etcetc............
    iedereen holt voorbij aan waar het echt aan ontbreekt: koersstijgingen
    hangt van de ijkpunten af:
    - 1-1-2012: € 3,05
    - 1-1-2013: € 3,89
    - 1-1-2014: € 5,2
    - 25-7-2014: € 5,9.

    Maar inderdaad waren de koersen in 2007 en 2008 gigantisch veel hoger. En in 2010 en 2011 ook hogere piekmomenten dan de koers van nu. Wie dit allemaal weet heeft geen turbo's meer nodig. Hoewel, wat duizenden procenten profit links en rechts...

    Aan Justin's overzicht te zien biedt 2014 verder geen spektakel. Winst derde kwartaal zelfs down door marketingkosten (en vierde kwartaal weer up door minder marketingkosten). Ook omzetdruk bij Consumer met name in het vierde kwartaal. Best mogelijk dat de pers dus eerst roept "winstval bij TT" en vervolgens "omzet TT stokt". Niet prettig voor de koers. Maar wie weet heeft de markt oog voor 2015 en verder. Daarover komt ook nieuws naar buiten bij de derde en vierde kwartaalcijfers. Als sterke groei eraan komt pikt de markt het op. Je kunt dus nu de long positie verlaten, maar ben je dan op tijd terug? Wie niet het onderste uit de kan wil hebben kan besluiten: hold and wait. Terugval naar € 5,- zou best kunnen, maar gaat het aandeel daarna klimmen, dan in no-time naar duidelijk hogere regionen. Uiteindelijk moet je wel in de potentie geloven. Zo niet, niet in beleggen of short-positie innemen.
  13. forum rang 6 marique 26 juli 2014 13:30
    quote:

    moneymaker schreef op 26 juli 2014 11:42:

    wordt het niet eens tijd om over de koers te praten ipv al die zogenaamde kennispraat
    wat hebben we aan als dit als dit als zus als zo die samenwerking dat contract etcetc............
    iedereen holt voorbij aan waar het echt aan ontbreekt: koersstijgingen
    Geweldig idee.

    Ik zie door mijn roze bril de vorming van een bibberig kopschouder patroon
    (omgekeerd).
    Koers kan dus zomaar naar 8,50 schieten.
    (als ... mits ... tenzij ...)
  14. forum rang 6 marique 26 juli 2014 13:49
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juli 2014 19:26:

    Eens marique. Er wordt niet alleen teveel waarde aan gehecht, maar ook teveel invloed aan toegekend. Is wel een kip-ei verhaal, want als meer mensen er op handelen, moet je er toch rekening mee houden. Sommige grote banken hebben met adviezen best impact. Ik herinner me dat vooral UBS nogal invloed heeft. Rabo ook wel eens.
    Justin,

    Ik geloof bar weinig van de invloed die beroepsanalisten zouden hebben op het koopgedrag van beleggers in het algemeen.

    Denk eerder dat hun waarderingen vooral bedoeld zijn om hun eigen klanten ervan te overtuigen dat zij zorgvuldig te werk gaan bij het selecteren/aanbevelen/afraden van aandelen.

    Eigenlijk hetzelfde 'advies' van welke forumgenoot dan ook die wat over de toekomstige koers roept en die visie onderbouwt met wat voor argument dan ook.
    Interessant om kennis van te nemen. En soms warempel ook nuttig.
    Maar enige invloed op koopgedrag? Nee.

    Zou trouwens ook erg lastig worden. Als je alle positieve en negatieve waarderingen van analisten en forumgenoten op een rijtje zet, is het vrijwel onmogelijk om tot een richtinggevende consensus te komen. Maak op zoveel tegenstrijdige waarderingen dan maar eens een keuze.

    Kortom, gezeik over analisten zie ik als gezeik over eigen gebrek aan analytisch vaardigheid.



301 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 16 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links