Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Centraal Samsung draadje

179 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 juni 2014 16:41
    Here moet wel deelnemen aan het open source praatgroepje van Tizen omdat ze geen deal hebben met Samsung. Lees maar hun Q4-rapportage:

    "- HERE announced that it will provide maps and maps-related functionality to be embedded into the Tizen SDK. Thus, third party developers can create location-enabled applications for the Tizen ecosystem that ultimately all future users of Tizen-based devices can benefit from. HERE also joined the newly launched partner program of the Tizen Association, aimed at accelerating the development and commercialization of the Tizen OS.
    - HERE announced that it will license positioning services and map technology to Jolla for use in Sailfish operating system. This will provide Jolla users with up-to-date map data and rich location information, such as restaurants and hotels, from over 190 countries around the world. "

    Let op de formulering. Geen licentie verkocht aan Samsung en wel een licentie verkocht aan Jolla!!!!!

    De kans dat TomTom een licentie heeft verkocht aan Samsung inzake Tizen en al een jaartje in het geheim aan het ontwikkelen is, is daarmee zeer fors gestegen. Die deal zal wel ergens binnenkort bekend worden gemaakt.

    (Nokia gaat ook zelf niets ontwikkelen voor Tizen; stopt alleen wat in de open source SDK; stelt dus allemaal heel weinig voor! Iedere ontwikkelaar kan daar wat instoppen; vraag is alleen of de andere ontwikkelaars het gaan gebruiken; Samsung en Intel in ieder geval niet zo te lezen)
  2. [verwijderd] 6 juni 2014 16:55
    @Kniesoor
    De eerste Tizen smartphone van Samsung werd in Q1/Q2 verwacht. Dat wordt nu Q3.

    Dat TomTom afwezig is bij het open source Tizen praatclubje heeft vermoedelijk te maken met geheimhouding.
    En men is dan natuurlijk ook hartstikke druk met het ontwikkelen en testen van MapZen. Dat zou weleens verdacht veel op Go Mobile kunnen lijken.
  3. [verwijderd] 6 juni 2014 17:05
    quote:

    groeibriljantje schreef op 6 juni 2014 16:55:

    @Kniesoor
    De eerste Tizen smartphone van Samsung werd in Q1/Q2 verwacht. Dat wordt nu Q3.

    Dat TomTom afwezig is bij het open source Tizen praatclubje heeft vermoedelijk te maken met geheimhouding.
    En men is dan natuurlijk ook hartstikke druk met het ontwikkelen en testen van MapZen. Dat zou weleens verdacht veel op Go Mobile kunnen lijken.
    Hoop dat je gelijk hebt.
  4. [verwijderd] 6 juni 2014 17:12
    Ach, het is ook maar een estimated guess. I.i.g. is helder dat de bankanalisten en journalisten er naast zaten toen ze allemaal als kuddedieren het onjuiste bericht van SNS-analist Martijn den Drijver overnamen.
    De grote koersdaling hebben we toen al gehad, dus nu kan het alleen nog maar positief verrassen.

    Justin heeft overigens destijds nog geïnformeerd bij Nokia en die gaven zelf aan dat er geen deal was. TomTom gaf: 'geen commentaar' (deden ze destijds ook toen ze al in het geheim aan de Apple-deal werkten)
  5. [verwijderd] 6 juni 2014 21:48
    TT's software is in ieder geval geschikt om op Tizen te draaien.

    NavKit – Navigation Engine

    TomTom’s navigation engine, called NavKit, is an implementation of TomTom’s core navigation IP and algorithms. NavKit is fully portable to any high-level Operating System, like Linux, Android, iOS, QNX, Tizen and Windows. It provides client interfaces (APIs) that enable the development of a fully customized navigation application.

    NavKit contains the following main components:

    [...]

    automotive.tomtom.com/uploads/assets/...
    automotive.tomtom.com/en/navigation-s...
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 juni 2014 09:57
    quote:

    *Justin* schreef op 6 juni 2014 21:48:

    TT's software is in ieder geval geschikt om op Tizen te draaien.

    NavKit – Navigation Engine

    TomTom’s navigation engine, called NavKit, is an implementation of TomTom’s core navigation IP and algorithms. NavKit is fully portable to any high-level Operating System, like Linux, Android, iOS, QNX, Tizen and Windows. It provides client interfaces (APIs) that enable the development of a fully customized navigation application.

    TT's software is dus voor alles geschikt. Mensen die denken dat TT zich aan Apple opgehangen heeft hebben ongelijk. TT's navkit bevat alle ingrediënten voor volwassen realtime navigatie, en implementatie door autofabrikanten.

    Alles is beschikbaar: turn by turn, POI en ook realtime HD-traffic.
    Wat hebben eigenzinige (Duitse) autofabrikanten nog meer nodig? Inrix?

    Audi is in China al door de bocht. Er zullen velen volgen. TT won alle traffic-contracten recentelijk toch?
    Geloof me: qua traffic is TT onovertroffen. Niet overal op de wereld is dat even belangrijk. Hier en daar zijn gewoon routezoek- of adresseringsmethoden (TT-Zuid-Afrika) nog belanrijker. Of voldoet ruwe staats-verkeersinfo bij gebrek aan beter: CenNavi in China, of Inrix in Rusland.

    In volwassen verkeersmarkten is TT de grootste. Als TT een US bedrijf zou zijn geweest, dan zou TT al veel hogere koersen hebben (vgl. Fleetmatics). Angelsaksische shorters spelen soms nog met A'damse onderwaardering.

    Hun afrekening of coveren komt nog wel. Het is wachten op het moment dat TT hun kunde echt in harde cash kan gaan omzetten. Dat komt als gebruikers niet alleen een leuk turn-by-turn kastje waarderen, maar ook echt nuttige traffic info. In volwassen markten komt dat vanzelf.

    Go-Mobile apps zijn slechts het begin, een leuke kennismaking. Maar later volgt gebruiksgemak, een echte GO of equivalente inbouw door Automotive-partners.

    Ik bedoel: mijn moeder had nog een aparte centrifuge. Ik had separate abonnementen voor telefoon (vast of mobiel), internet etc. Nu heb ik een internetprovider die ook elke spam- of virusbedreiging van me weg neemt. Echt elke! Al jaren geen probleem meer.
    Gemak dient de mens.




  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 juni 2014 10:35
    Toevoeging:

    Ik schreef: mijn moeder had nog een aparte centrifuge. Lijkt tegenstrijdig met de integratie binnen smartphones.
    Maar wat voor een 'integratie' is dat? Apple- of Google kwaliteit? Hoop gedoe.

    Geef mij maar een echte TT, of nog beter: TT functionaliteit via Automotive met OBD info. Die Duitsers zijn er langzamerhand aan toe. En eerder met TT dan met Apple. Glauben Sie mir.
  8. [verwijderd] 7 juni 2014 23:59
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 7 juni 2014 09:57:

    [...]

    TT's software is dus voor alles geschikt. Mensen die denken dat TT zich aan Apple opgehangen heeft hebben ongelijk. TT's navkit bevat alle ingrediënten voor volwassen realtime navigatie, en implementatie door autofabrikanten.

    Alles is beschikbaar: turn by turn, POI en ook realtime HD-traffic.
    Wat hebben eigenzinige (Duitse) autofabrikanten nog meer nodig? Inrix?

    Audi is in China al door de bocht. Er zullen velen volgen. TT won alle traffic-contracten recentelijk toch?
    Geloof me: qua traffic is TT onovertroffen. Niet overal op de wereld is dat even belangrijk. Hier en daar zijn gewoon routezoek- of adresseringsmethoden (TT-Zuid-Afrika) nog belanrijker. Of voldoet ruwe staats-verkeersinfo bij gebrek aan beter: CenNavi in China, of Inrix in Rusland.

    In volwassen verkeersmarkten is TT de grootste. Als TT een US bedrijf zou zijn geweest, dan zou TT al veel hogere koersen hebben (vgl. Fleetmatics). Angelsaksische shorters spelen soms nog met A'damse onderwaardering.

    Hun afrekening of coveren komt nog wel. Het is wachten op het moment dat TT hun kunde echt in harde cash kan gaan omzetten. Dat komt als gebruikers niet alleen een leuk turn-by-turn kastje waarderen, maar ook echt nuttige traffic info. In volwassen markten komt dat vanzelf.

    Go-Mobile apps zijn slechts het begin, een leuke kennismaking. Maar later volgt gebruiksgemak, een echte GO of equivalente inbouw door Automotive-partners.

    Ik bedoel: mijn moeder had nog een aparte centrifuge. Ik had separate abonnementen voor telefoon (vast of mobiel), internet etc. Nu heb ik een internetprovider die ook elke spam- of virusbedreiging van me weg neemt. Echt elke! Al jaren geen probleem meer.
    Gemak dient de mens.

    Als TomTom 100% van alle nieuwe contracten wint, zoals Goddijn zei, dan wordt Inrix helemaal leeggevreten. Die draaien dan vooral op bestaande/aflopende contracten en deal met Google. Vorig jaar las ik ergens dat de omzet van Inrix rond de 100 miljoen lag. Die markt wordt een stuk groter, nu de connected car (simkaart aan boord) doorbreekt. Geeft een indicatie van wat er voor tomtom nog te verdienen valt aan traffic. En met top marge.

    ---

    Offtopic:

    Laatst was er gesprek over Telematics, naar aanleiding van stukje op seekingalpha over fleetmatics. Zie hieronder uitspraken Goddijn. Klant blijft gemiddeld 7 jaar. Inverdientijd voor klant = 6 maanden. De overnamekandidaten zijn zoals eerder gepost vooral klanten die de schaal missen om te groeien/investeren en dan aantrekkelijk te koop komen voor TomTom.

    let's first focus on your question about Business Solutions. I think the industry dynamics there are favorable. We see that we can generate very short payback periods for our customers; there's real efficiency gains. Typically within six months you have -- cash positive if you invest in those solutions. We see that because extremely low churn rates; average contract lasts for seven years. We see that because the market is still very fragmented, and we see it because of levels of penetration are low.

    So everything around that industry is pointing to more longer-term sustainable growth rates that we could -- that we should be looking at. And we want to be in a good position, especially in Europe, to capitalize on that opportunity and grow, and grow faster than the market.

    We're doing that and we believe that we're growing at about double the speed of the market. We see opportunities popping up for consolidation, especially with customers or with fleet management companies that have a good customer base but cannot because of scale issues invest in the technologies to keep competing in that space. And we see those opportunities coming up.

    We look at that, but the main driver for us will remain organic growth. We've managed to develop a simple uniform back end. We're not suffering from consolidation issues, technology issues, and that means that we're running a very efficient operation where overhead costs are a lot lower than the average player in the market.

    So everything is on green. We see the growth coming through, and we think we are creating very valuable business there.

  9. forum rang 6 pwijsneus 18 augustus 2014 15:41

    'Samsung trekt stekker uit Tizen smartphone'

    12-08-2014 - De eerste Tizen smartphone, de Samsung Z, had in juli in de eerste landen op de markt moeten komen. Van uitstel is echter afstel gekomen. Samsung heeft de introductie van het toestel geschrapt.

    Door: Tim Wijkman - De eerste smartphone die draait op het Tizen besturingssysteem, de begin juni door Samsung gepresenteerde Samsung Z, zal de winkels nooit bereiken, zo is vandaag bekend geworden. De marktintroductie van de Samsung Z in Rusland werd in juli al voor onbepaalde tijd uitgesteld en vandaag is bekend geworden dat Samsung een streep door het toestel heeft gezet, meldt Tizen Experts op basis van eigen bronnen.

    Eind vorige maand sprak Samsung nog over een uitstel van de Samsung Galaxy Z. Het bedrijf wilde naar eigen zeggen het Tizen besturingssysteem eerst nog verder verbeteren alvorens de eerste smartphone met Tizen op de markt gebracht kon worden. Eerder suggereerde The Wall Street Journal al dat Samsung de marktintroductie van de Samsung Z met onbepaalde tijd had uitgesteld omdat het aanbod apps voor het besturingssysteem nog niet toereikend is. De afgelopen tijd is al vaker zichtbaar geworden dat de kansen op succes voor een smartphone besturingssysteem mede afhankelijk zijn van de hoeveelheid beschikbare apps.

    Het lijkt er nu echter op dat Samsung het Tizen besturingssysteem niet langer meer zal gaan gebruiken voor smartphones omdat het bedrijf mogelijk inziet dat het een doodlopende weg is. Tizen zal een te grote concurrentiedruk ondervinden van Android, iOS en Windows Phone en hier niet tegenop kunnen boksen. Het bedrijf gaat zich naar verluid dan ook focussen op het gebruik van Tizen in andere apparaten zoals smartwatches (wearables), televisies en [u]auto entertainmentsystemen.[u/]

    In oktober vindt in Shanghai de Tizen Developer Summit plaats, waar Samsung mogelijk alsnog nieuws zal gaan presenteren rondom het geplaagde Tizen besturingssysteem. Met het schrappen van de Samsung Z loopt het Tizen smartphone project weer flinke vertraging op. Het was oorspronkelijk de bedoeling van Samsung om al in 2012 de eerste Tizen smartphone uit te brengen.
  10. forum rang 6 pwijsneus 18 augustus 2014 16:45
    quote:

    smacman schreef op 18 augustus 2014 16:29:

    [...]

    Was het niet een discussie dat Here met die deal was gaan lopen volgens de een of andere analist?
    Exact, het werd zelfs zo gebracht dat de deal (die er dus helemaal niet was, HERE zit alleen in het APP-ontwikkelforum van Tizen) slecht zou zijn voor TomTom. TomTom zou achter het net vissen door deze niet bestaande deal.

    Tizen wordt nog wel voortgezet voor koelkasten, tosti-ijzers én....auto-infotainmentsystemen.

    Dat laatste is nog wel enigszins leuk om in de gaten te houden.

    De platformoorlog beperkt zich dus nog tussen Android (Google), iOS (Apple), en Windows (Microsoft). Kan me helemaal voorstellen dat als je je tussen dat geweld wil mengen, je met een doorontwikkeld platform moet komen wat af is.

    Een goede introductie is essentieel. Het gebrek aan apps en ondersteuning - in vergelijking met het meer volwassen Android en iOS - heeft Tizen voor wat betref de smartphone de das omgedaan. Zonder native mapdienst ;)
  11. RESEARCH 18 augustus 2014 18:56
    Morgen nu een adviesverhoging van SNS?

    TomTom grijpt naast lucratief Samsung-contract
    Door Nino de Vries, dinsdag 12 november 2013 17:50 | 0 reacties

    Dat Samsung gekozen heeft voor de navigatiesoftware van Nokia voor haar Tizen-besturingsysteem is slecht nieuws voor TomTom, meldt analist SNS Securities. Ondanks dat het Amsterdamse TomTom wel betrokken was bij de ontwikkeling van Bada, de voorganger van Tizen, mag het niet de navigatiesoftware gaan leveren voor het nieuwe besturingsysteem. Volgens de analisten loopt TomTom hierdoor een hoop geld mis.

    Eerder vandaag werd duidelijk dat de HERE-navigatiesoftware van Nokia een rol zal gaan spelen op het Tizen-besturingsysteem dat wordt ontwikkeld door Samsung en Intel. Samsung kondigde een lijst van 36 bedrijven aan die onderdeel uitmaken van het Tizen-partnerprogramma, maar liet niet weten welke rollen de bedrijven precies zullen gaan spelen bij de ontwikkeling.

    Inmiddels is duidelijk geworden dat TomTom en Nokia allebei gepoogd hebben om de navigatie voor Tizen te gaan leveren. Volgens de analisten was het contract één van de grootste opdrachten die nog te vergeven was op het gebied van consumenten-electronica. Het is niet duidelijk hoeveel geld er betrokken is bij de deal.

    Door het slechte nieuws voor TomTom hebben de analisten van SNS Securities een negatief advies over het TomTom-aandeel uitgesproken. Zij gaven het aandeel van de navigatieboer een hold-advies en TomTom sloot de beursdag dan ook af met een verlies van 1,18% waardoor het aandeel uitkomt op een prijs van 5.80 euro.

    Bron: SNS Securities
179 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links