Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Plan Fentener. Kan beter!

51 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 januari 2014 00:19

    IOZDP het was toch doorzichtig, want hoe krijg je 4 psychiaters geregeld?
    Ja als je Hilton heet ofzo, maar anders is dat godsonmogelijk.

    Soms ben ik helemaal niet zo serieus over alles. Neemt niet weg dat er een serieuze ondertoon kan zijn. Eigenlijk vraag ik me af of ik nu van 020 of 010 ben.

    Ben in het centrum van A'dam opgegroeid en dat was niet met psychiaters, maar met de vuist zo nu en dan toen ik klein was. Mijn vader zei dan: heb je een klap gekregen nu geef er maar 2 terug en wees een kerel.

    Psychiater overbodig want ik deed dat gewoon en het werkte ook nog. Niet echt het grote ideaal, maar zo ging dat. 010 kwam pas later. Eigenlijk maak ik me een beetje zorg of ik dat vechten nog kan. Droom ik van mijzelf in Thailand in een steegje en willen ze me beroven. Kan ik het dan nog wel snel en effectief genoeg? Elleboog ertegen aan , een trap in het kruis, klap op de lever e.d.

    Geem leuke droom dus droom verzetten, maar hoe? Droom ik maar van Jonas meteen harem op zonnige stranden. Dat laatste slaapt een stuk prettiger.

    Groet, Jonas

  2. forum rang 5 theo1 22 januari 2014 13:30
    quote:

    jonas schreef op 21 januari 2014 18:48:

    [...]
    Stappenplan
    De 10 stappen van Fentener van Vlissingen hoe we Nederland weer werkbaar maken zijn:
    1.Stel een kiesdrempel in op 5 procent van de stemmen.
    2.Laat nieuwe partijen toe met 1 zetel als zij het benodigde aantal stemmen halen, maar niet de 5 procent kiesdrempel.
    3.Na 4 jaar moet een nieuwe partij ook de kiesdrempel van minimaal 5 procent halen.
    4.Stel 6 kiesdistricten in zodat de lokale betrokkenheid van de volksvertegenwoordigers wordt vergroot.
    5.De parlementsleden moeten wonen in het district waar zij verkozen zijn.
    6.De Eerste Kamer verliest het recht om een wet af te keuren.
    7.De Eerste Kamer krijgt het recht een voorgelegde wet te wijzigen.
    8.De Tweede Kamer keurt de wet vervolgens goed of af in een tweede ronde.
    9.Breng het aantal zetels in de Eerste Kamer terug van 75 naar 50.
    10.Breng het aantal zetels in de Tweede Kamer terug van 150 naar 100.

    [...]
    1, 2, 3: Dit systeem zou de versplintering verminderen, maar aan de andere kant maakt het van de politiek nog meer een gesloten systeem dan het nu al is. Het wordt nog veel moeilijker om met een nieuwe partij binnen te komen. Dat lijkt me ook weer niet wenselijk. Ik zou minstens punt 3 laten zitten: geef kleine partijen 1 zetel zodat ze in ieder geval hun geluid kunnen laten horen.
    4: Ik zou meer districten willen, minstens 12 samenvallend met de provincies. Veel provincies hebben wel degelijk een sterke identiteit: Brabant, Limburg, Friesland, Groningen, Zeeland. Utrecht iets minder, maar het is er wel. Minstens de helft van de kamerleden kiezen per district.
    5: Goed punt. Versterkt de binding van kamerleden met hun regio.
    6: Zou ik niet doen. Als je dit doet, neemt niemand de EK meer serieus. De EK keurt weinig echt af, maar moet de optie wel hebben.
    7, 8: Niet effectief. De coalitie zal alles door de TK heen rossen. En vallen als dat een keer niet lukt.
    9, 10: Het parlement is niet meer effectief genoeg in het controleren van de regering. Het parlement zou een groter ondersteunend apparaat moeten hebben dat onafhankelijk is van regering en ministeries. Ik denk dat minder kamerleden niet de oplossing is.

    Eén van de grootste problemen is dat het parlement (zeker de TK) niet meer effectief is in het controleren van de regering. De regering rost via de coalitie al zijn voorstellen er doorheen. Ze moeten wel, want bij het meest onnozele afgewezen voorstelletje geldt een kabinet al als "beschadigd". Met als gevolg dat er voortdurend met portefeuilles wordt gezwaaid. De TK is daardoor eigenlijk grotendeels irrelevant geworden: niet veel meer dan een stempelmachine voor het kabinet. De EK biedt nog een beetje tegenwicht, maar ook daar is de coalitiedruk zwaar.

    Parlementsleden zouden een meer onafhankelijke positie moeten hebben. Wat losser van coalitie en kabinet. Nu zijn ze volkomen afhankelijk van hun partij: wie zich ook maar een beetje onafhankelijk opstelt kan een verkiesbare plaats vergeten. Ik zou ervoor opteren om een deel (de helft bijvoorbeeld) van de kamerleden per district te kiezen. In een district wordt dan individueel gekozen, niet op partijlijsten. En iedereen kan zich kandidaat stellen, ook los van een partij.
  3. forum rang 6 haas 22 januari 2014 14:55
    PS: ben voor kiesdrempel systeem van tenminste 5 zetels
    Maar tegen MINDER 1e + 2e kamerleden !
    Zekerbij ÉN 5 0% 0drempel ÉN 1002ekamer leden ontstaat teveel machtsconsentratie !!
    Het zijn mijn woordvoerders/belangenbehartigers en DE spreekbuis van het Volk !!

    daar wil ik wel voor betalen:)
  4. [verwijderd] 22 januari 2014 16:20
    quote:

    jonas schreef op 21 januari 2014 23:57:

    Hirsch dat is de andere kant van het verhaal:

    "Een proces dat ik niet graag aan een orgaan onder voorzitterschap van de Koning zou overlaten alsmede de andere leden van het Koninklijk Huis die daar deel van uitmaken zoals Maxima, plus wie verder nog door de Kroon benoemd wordt".

    Ik heb het echter over een strikt juridische toets en dat is dus op de wetten die TK heeft aangenomen. Niets geen nieuwe politiek dus.

    Volgens mij blijft het toch 1 van 2-en:

    1. De EK zonder echte juristen en met een stelletje feodale belangenbehartigers die een beetje politiek bedrijven.

    2. Raad van State: strenge juridische figuren die alleen kijken naar de wet en de interpretatie van de bedoelingen, de context e.d. Maxima heeft daar helemaal niets over te zeggen en wil ze dat wel dan exit monarchie.

    Allerbei kan bruin niet meer trekken in deze zorgelijke tijden dus moet ergens de bijl erin. Mijn keuze is EK afschaffen!

    Groet, Jonas
    Alles onder de koning is de kat op het spek binden. Zuiver juridisch is mubarak vrijgelaten (en er is ook een schoonvader die misschien interesse heeft) en geeft de kroon ineens veel meer macht. (en onomkeerbaar want de raad van state geeft die positie niet ineens meer uit handen)

    Het lobbygehalte van de 1e kamer is inderdaad (te) hoog, maar afstoten van (bij)baantjes zou daarin ook voldoende kunnen zijn. Deze 1e kamer gaat bijvoorbeeld nooit zomaar de zorgverzekering weer nationaal maken.

    de bos
  5. [verwijderd] 22 januari 2014 19:22

    Bos dat is inderdaad een gevaar. Dat van teveel macht naar de Kroon. In de praktijk is het voorzitterschap van de RvS van de Koning echter meer voor de vorm.

    Theo vrees machtconcentratie en moeilijke toegang voor nieuwe partijen. Daarnaast houdt hij vast aan die provinsie. Welnu ik vind die provincies maar een geldveslillende laag en vind 5 meer dan genoeg. Volgens een proefschrift kan dat ook minimaal 1 miljard opleveren als ze hobbytaken tenminste afstoten.

    Over die machtsconcentratie denk ik wat anders. We stemmen op partijen en als de verhoudingen dan zo uitpakken dat er een grote meerderheid is dan rammen ze maar dat wat ze willen er doorheen. Dat is snelheid en daadkracht en hebben we precies nodig.

    Zijn we het er achteraf toch niet mee eens dan stemmen we de volgende keer wat anders. Daarnaast is er nog wat anders. De rechter toets wel aan internationale en niet aan de Grondwet In het verleden hebben we qua internationale verdragen van alles een nog wat zitten te ondertekenen en zitten we nu met de gebakken peren.

    Toetsing aan de Grondwet zoals D'66 wil, ben ik ook niet voor. Daarvoor is de Grondwet te dubbelzinnig. Op een of andere manier zou wel kritischer naar al die internationale verdragen moeten worden gekeken, want we hebben de macht in land op deze manier zolangzamerhand bij het buitenland gelegd.

    Groet, Jonas

    PS Dat instapmodel voor nieuwe partijen van Fentener lijkt mij bij nadere beschouwing een goed compromis. Je geeft meer ruimte en dan moeten ze zich waarmaken. Gevaar is alleen dat als ze die 5% niet denken te halen onder een andere naam gewoon opnieuw beginnen.
  6. [verwijderd] 22 januari 2014 20:21

    Denk ik verder dan zou je een raadgevend referendum te correctie kunnen toevoegen. Helaas is de PvdA weer tegen i.c. Timmermans, want die vrezen de volkswil. Ultra conservatieve partijen zoals de PvdA valt eigenlijk geen land mee te bezeilen bij verandering. Tast de baantjes teveel aan en dus willen ze het niet.

    Groet, Jonas

    PS we lopen sowieso erg achter met de bestuurlijke vernieuwing. We mogen bijvoorbeeld niet eens de burgemeester kiezen, laat staan de politiecommendant, opperrechter e.d. De4 Duitse schrijver Heine had gelijk: in Nederland gebeurt alles 50 jaar later.

    Overigens ben ik alleen voor een gekozen burgemeester als die dan ook meer macht krijgt.
  7. [verwijderd] 22 januari 2014 21:29

    Ach die verdragen worden als een fluitje van een cent door het parlement gejaagd. Ze weten niet een waar ze over stemmen. Vervolgens hebben we niets meer te vertellen. Waarom zou je trouwens niet je eigen burgemeester of opperrechter mogen kiezen?

    Het komt mij toch voor dat de burgers hier de dienst behoren uit te maken en niet een of andere elite. Maar goed als je er anders overdenkt dan mag dat vooralsnog zolang je niet Van Gogh of Fortuyn heet.

    Groet, Jonas
  8. forum rang 6 haas 1 februari 2014 10:02
    Goed idee van Fentener,maar mss kan onderstaand er ook in meegenomen worden:

    alle provincies opheffen de komende 8 jaren
    Budget en takenvan provincies herverdelen:
    1. op te heffen taken:stoppen daaalle provincies opheffen de komende 8 jarenrmee.
    2. Taken naar DenHaag
    3. mss wat taken naar gemeentes
    Gemeentes < 25K inwoners opheffen
    4. mss wat taken door bedrijfsleven laten doen
    5. Gemeente raden kiezen in het vervolg de 1e kamer
    (aan het opheffen van 1e Kamer ben ik nog niet toe !

    opbrengsten: minimaal de loonkosten van de provincieambtenaren + de rest
    Indirekte opbrengsten: veeel

    PS: ben voor kiesdrempel systeem van tenminste 5 zetels
    Maar tegen MINDER 1e + 2e kamerleden !
    Zeker bij ÉN 5% drempel ÉN 100 2ekamer leden ontstaat teveel machtsconsentratie !!

    Het zijn mijn woordvoerders/belangenbehartigers en DE spreekbuis van het Volk !!

    daar wil ik wel voor betalen:)
51 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,13%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links