Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

TomTom Weekend Surprise ................

31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 oktober 2013 22:13
    quote:

    bloemanjer schreef op 4 oktober 2013 20:31:

    Laat het maar gebeuren dan hebben wij allen een superweekend in deze economisch moeilijke tijden
    wat zal de surprise zijn?
    Kan er een surprise zijn?

    Ik vraag mij nml af of er in deze stilteperiode voorafgaand aan de cijfers ook zaken als b.v. een overnamebod of beurs exit bekend gemaakt mogen worden

    Ik weet dat niet
  2. [verwijderd] 4 oktober 2013 23:42
    quote:

    JanK1 schreef op 4 oktober 2013 22:13:

    [...]

    Kan er een surprise zijn?

    Ik vraag mij nml af of er in deze stilteperiode voorafgaand aan de cijfers ook zaken als b.v. een overnamebod of beurs exit bekend gemaakt mogen worden

    Ik weet dat niet
    Surprise zou wel kunnen eventueel.

    Tijdens een stilte periode mogen er geen financiele details over het afgelopen kwartaal naar buiten worden gebracht maar een overname bod of exit maar zeker wel.

    Maar Jan dat had je zelf ook even kunnen googlen...
  3. bakkie koffie 5 oktober 2013 09:04
    quote:

    TKR schreef op 4 oktober 2013 23:42:

    [...]
    Surprise zou wel kunnen eventueel.

    Tijdens een stilte periode mogen er geen financiele details over het afgelopen kwartaal naar buiten worden gebracht maar een overname bod of exit maar zeker wel.

    Maar Jan dat had je zelf ook even kunnen googlen...
    Twee kaatseballen in een net :)
  4. [verwijderd] 5 oktober 2013 11:02
    quote:

    *Justin* schreef op 5 oktober 2013 00:32:

    [...]

    Ik ben er achter. Bloemanjer is eigenlijk Henny.

    www.youtube.com/watch?v=memZlqS0iro
    ondanks het feit dat ik in de stille periode niet mag /kan / wil reageren...Dit is toch de ontdekking van de laatste decenium?
    Bloem ontmaskerd komt dat zien!
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 oktober 2013 11:12
    Ja, het zijn dulle tijden, geen nieuws.

    Toch maar iets inhoudelijks, iets over grootaandeelhouders:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1297302/6/verm...

    Zie post marique, 3/10, 14.21 u:

    "Een andere mogelijkheid is bedrijven te selecteren waar (oud)bestuurders een flinke portie aandelen in bezit hebben. Denk bijvoorbeeld aan Brunel, Randstad, Sligro, TomTom."

    Zo is het. Zo lang de founders en ook beleggers als dasym er geld in steken, wie ben ik dan?
    Nou ja, iemand die het aandeel en hun markt redelijk kent, al geef ik toe: soms alleen onderbuik. Echt winnende analyses zijn er nooit.

    Maar zoals Harrysnel schreef in de KK-beurscompetitie-draad (waarin hij 1e staat): "Oude waarderingen zeggen niks. Het gaat om potenties, geloven in bedrijven die iets unieks bieden." (even vrij vertaald).

    En zo is het (2e keer). TT is geen aandeel voor weduwen en wezen. Maar het is wel een aandeel met een nog onbekende potentie. En dat vind ik leuk.

    Potenties zijn er zeker in automotive (connected car + OBD), en business solutions (ik veegde hier de vloer aan met 'peer' Fleetmatics, maar dat zegt niks over BS).
    Licensing is wat mij betreft een avontuur. Veel potentie en vele eindgebruikers, maar ook veel (gratis) concurrentie.

    Dit alles is wat beleggen in een NL innoverend bedrijf leuk maakt. Garantie van hier tot de deur, maar hun schuldloze cijfers zijn niet alleen maar 'hoop' meer.

    Op z'n slechts worden ze te goedkoop overgenomen (nee, failliet gaan ze niet, zie AND). En op z'n best? Dat kunnen we alleen maar bevroeden..

  6. [verwijderd] 5 oktober 2013 11:14
    Ik zat het voorwoord van het jaarverslag terug te lezen, die zwerft hier namelijk fysiek rond in de krantenbak. Voor de goede lezer laat het niets aan onduidelijkheid over. Maar toch duurde het voor mij even voordat bepaalde informatie echt landt. Er staat informatie in over de strategie, die nog niet helemaal doorvoeld wordt.

    Als ik bijvoorbeeld luister naar conference calls met analisten, dan gaat 90% van de vragen over PND markt, zij zien TomTom nog echt als dat consumentenmerk. Ze stellen nul vragen over de voortgang van de ontwikkeling om in de automarkt een 'Tier2' dienstverlener te worden die losse componenten levert. Eigenlijk is dat best gek.

    Nu doe ik dat zelf ook. De PND lijkt een aardige rebound te maken, nog steeds een krimpende markt, maar met een groeiend marktaandeel voor TomTom. En daarnaast ben ik benieuwd wat fitness gaat doen om de omzet in de consumentenmarkt te stutten.

    Als je echter het voorwoord jaarverslag leest, dan is de voornaamste strategie toch gericht op die content en services. En is de PND en fitnessmarkt toch vooral bedoeld om de omzet op pijl te houden in de periode dat TomTom zich dieper de automarkt in vecht.

    In de post hieronder zet ik het voorwoord.
  7. [verwijderd] 5 oktober 2013 11:14
    VOORWOORD JAARVERSLAG

    In 2012 hebben wij onze investeringen gericht op onze kern. Kaarten, verkeer en navigatie oplossingen die de basis vormen voor onze roadmap van toekomstige producten en oplossingen. Onze financiële prestatie was in lijn met de verwachtingen en we genereerden sterke operationele kasstromen.

    Technologie
    Aan het begin van het jaar introduceerden we een nieuw R&D-structuur die bestaat uit 11 product units. De nieuwe structuur vermindert de onderlinge afhankelijkheid van onze technologieën , waardoor innovaties en producten sneller op de markt worden gebracht.

    Onze kaarten, verkeer en navigatie units vormen het hart van onze nieuwe R&D-structuur. We hebben veel van onze investeringen gericht op deze technologieën in de afgelopen paar jaar. De vooruitgang die we maken met innovatie op deze gebieden zijn van fundamenteel belang voor het lange termijn succes van de onderneming. Het is onderdeel van onze strategie om te komen tot het worden van een informatie, software en diensten bedrijf.

    Innovatie in onze kern activa stelt ons in staat om technologieën als individuele componenten te in licentie te verkopen. Kaarten, navigatie software en HD Traffic als standalone oplossingen. Als gevolg hiervan hebben wij ons in de automarkt gepositioneerd als leverancier van informatie, software en diensten voor ‘connected’ inbouwnavigatie . We moeten meer stappen ondernemen om deze strategie, die verdere investeringen in onze kernactiviteiten vereist, te realiseren .

    Strategie
    Onze strategie is om de omzetgroei te herstellen. Dit zal worden bereikt door een grotere groei van verkoop van non-PND producten, terwijl we de omzetdaling in de PND categorie beperken. We hebben sinds 2007 gewerkt aan het opbouwen van de fundamenten voor non-PND omzet. In 2012 bereikten we een belangrijke mijlpaal in dit verband: meer dan 50 % van de groepsomzet werd afgeleid van niet -PND verkoop.

    De nieuwe structuur van de inkomsten compenseert de dalende vraag naar PND’s nog niet, maar we zijn dichter bij dat punt. [edit: dit schreef Goddijn begin dit jaar, en we zien nu een herstel in bepaalde markten] Toch zijn wij van mening dat de PND een zinvolle categorie op zichzelf zal blijven in de nabije toekomst. Samen met Nike hebben we een succesvolle stap in de fitnessmarkt gemaakt en wij zullen voortbouwen op deze positieve impuls.

    Licenties profiteert ook van onze strategie om modulaire componenten van een content, software en diensten te verkopen. Business Solutions exploiteert een ondergepenetreerd markt. Met zijn hoogwaardige online wagenparkbeheer platform is het doel om aanzienlijk beter te blijven presteren dan de groei van de markt als geheel. Daarbij geholpen door allianties die in sommige nieuwe markten zijn gesloten.

    Ontwikkelingen in de smartphone industrie in de afgelopen jaren domineren de markt voor consumentenelektronica en locatie gebaseerde diensten zijn een kernfunctie geworden op smartphones van vandaag.

    Als een van de drie wereldwijde kaartbedrijven in de wereld is TomTom onderdeel van de strijd voor de wereldwijde smartphone-platform dominantie. Er zijn snelle technologische ontwikkelingen in de consumentenelektronica. Deze hebben grote invloed op de consument. De uitdaging voor de auto-industrie is om gelijke tred te houden met de verwachtingen van de consument . De lijst van functies en eisen voor inbouwsystemen is gegroeid en daarmee ook de complexiteit en de kosten van de te ontwikkelen systemen.

    Dit maakt het moeilijker voor een leverancier om een volledig infotainment oplossing te bieden. Daarom zijn autofabrikanten begonnen met het ontwikkelen van hun eigen modelonafhankelijke platforms. Waardoor specialisten op bepaalde gebieden voor specifieke toepassingen en functies kunnen toevoegen.

    TomTom positioneert zich als de eerstekeus leverancier door het aanbieden van kaarten, verkeers- en navigatie- software als standalone componenten die gemakkelijk en effectief te integreren door tier 1 leveranciers en autofabrikanten. Onze deal met PSA Peugeot Citroën, die onze componenten zal gebruiken in haar nieuwe infotainment-oplossing, is een voorbeeld van het vroege succes met onze nieuwe benadering van de automotive markt.

    Business Solutions zal zich bilijven inzetten op het vervolgen van haar consequente sterke track record van groei, als gevolg van de toegenomen activiteit in de sector waain zij actief is. We overwegen nog verdere groeimogelijkheden buiten fleet management diensten, op basis van onze telematica technologieën. Zoals in de autoleasing en gebruiker-gebaseerde verzekeringsmarkt.

    Vooruitkijkend
    2013 zal een spannend jaar worden als producten op basis van onze nieuwe technologieën onze klanten gaan bereiken . Een onzekere macro - economische klimaat zal uitdagingen met zich meebrengen. We zullen verdere stappen ondernemen dit jaar op onze componenten technologieën te ontwikkelen . Deze zullen de basis vormen voor onze toekomstige groei.

    Ik wil graag al onze stakeholders bedanken: onze aandeelhouders voor hun voortdurende steun in onze reis in deze dynamische en snel bewegende industrie, onze klanten, die ons waardevolle feedback en de drive om onszelf elke dag te verbeteren, en tenslotte onze medewerkers voor hun inzet en hard werken.

    Harold Goddijn | Chief Executive Officer , TomTom NV
  8. [verwijderd] 5 oktober 2013 12:09
    quote:

    TKR schreef op 4 oktober 2013 23:42:

    [...]
    Surprise zou wel kunnen eventueel.

    Tijdens een stilte periode mogen er geen financiele details over het afgelopen kwartaal naar buiten worden gebracht maar een overname bod of exit maar zeker wel.

    Maar Jan dat had je zelf ook even kunnen googlen...
    \

    Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb daar geen erg in gehad. Maar toch bedankt voor het antwoord TKR
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 oktober 2013 16:36
    quote:

    benerweer schreef op 5 oktober 2013 13:16:

    Advertentie inkomsten volgens Bloomberg

    Twitter toucheerd ongeveer 1,00 USD/per gebruiker
    Facebook ongeveer 1,50 USD/per gebruiker
    Linkedin ongeveer 1,65 USD/per gebruiker
    Tom Tom wordt niet vermeld
    Wat bedoel je met 'toucheert'? Netto winst?

    OK, laten we even naar BusSol kijken:

    Omzet 2013 (geschat): 85 mln.
    Aantal gebruikers, gemiddeld over 2013, geschat: 285.000

    Per gebruiker dus: 298 € pj.
    Zeg ebitda à la TT: 15% = 45 €. Ebit des Tomtoms = 2 à 3%, zeg dus maar € 7,5 per gebruiker.
    Dan heb je advertenties niet meer nodig toch?

    OK, beetje flauw, want TT haalt met BS natuurlijk nooit de volumes van Twitter, Facebook of Linke Ding over alle thwats gerekend.

    Doen jullie zelf maar de berekening voor de andere business segmenten van TT, het is zaterdag, ik ga aan de borrel.

    PS. Over Fleetmatics niks dan slechts.

  10. Willem77 5 oktober 2013 20:45
    quote:

    benerweer schreef op 5 oktober 2013 13:16:

    Advertentie inkomsten volgens Bloomberg

    Twitter toucheerd ongeveer 1,00 USD/per gebruiker
    Facebook ongeveer 1,50 USD/per gebruiker
    Linkedin ongeveer 1,65 USD/per gebruiker
    Tom Tom wordt niet vermeld

    Sinds wanneer is Tom2 dan een social media platform waar inkomsten op basis van advertenties worden gegenereerd?

    Tom2 hoort niet in het rijtje thuis, daarom geen vermelding voor Tom2.
  11. [verwijderd] 5 oktober 2013 22:54
    quote:

    benerweer schreef op 5 oktober 2013 13:16:

    Advertentie inkomsten volgens Bloomberg

    Twitter toucheerd ongeveer 1,00 USD/per gebruiker
    Facebook ongeveer 1,50 USD/per gebruiker
    Linkedin ongeveer 1,65 USD/per gebruiker
    Tom Tom wordt niet vermeld

    TomTom hoort niet in het rijtje, maar Apple wel.
    En ik vermoed daarmee indirect ook TomTom.

    Ik schat in dat TomTom binnen 2-3 jaar inkomsten per advertentie gaat ontvangen van Apple. Apple is nog bezig met het ontwikkelen van een locatiegebaseerd advertentieplatform. Maar die is nog niet af en dat zal nog wel even duren. Zeker als ze zich willen kunnen meten met Google.

    TomTom heeft Apple een goedkope deal gegeven om gebruik te maken van de kaarten. Schatting analisten was 30 miljoen euro. Dat is in absolute zin voor TomTom een leuk bedrag, maar als je het omslaat naar een bedrag per iPhone, dan is het centenwerk. Misschien is TomTom daarom stil over de deal met Apple. Omdat ze aan kleinere klanten wel een premium prijs vragen voor kaarten. Dan kan je dat moeilijker verkopen als je aan Apple een 100x lagere prijs vraagt.

    Bij Apple speelt natuurlijk een bijzondere situatie. Ten eerste levert Apple TomTom veel data op. Dus die zijn op zichzelf wat waard. Maar Apple gaat de komende jaren natuurlijk, net als Google, werken aan een goedlopend advertentieplatform bovenop Apple Maps. Reken maar dat dat een heel grote cashcow wordt. Wie wil er nu niet rechtstreeks in alle iPhones kunnen adverteren.

    Voor Apple gaat dan ook een dergelijk bedrag gelden, van bijvoorbeeld 1,50 dollar advertentiewaarde per gebruiker, net als Facebook. Er waren van de zomer 600 miljoen Apple iOS gebruikers. En dat aantal neemt rap toe, ook met de goedkopere toestellen die de markt op komen. Dus over 2 jaar zal er sprake zijn van een miljard gebruikers die in potentie geraakt kunnen worden met Apple Maps.

    TomTom krijgt denk ik als die locatiegebaseerde advertentie tool er is en inkomsten draait, afdrachten daaruit. Zeker als een iPhone gebruiker via een advertentie rechtstreeks een winkelruimte in genavigeerd wordt. TomTom heeft zich er dus goedkoop ingewurmd bij Apple, maar Goddijn is denk ik niet gek. Ze hebben dat gedaan, omdat ze in de toekomst willen meeprofiteren van location based services op het Apple platform.
  12. forum rang 6 boem! 6 oktober 2013 02:53
    Zo, dat is lekker wakker worden.

    Ipv onbeschofte opmerkingen waarbij op de man wordt gespeeld of de totaal onbelangrijke beschouwingen over het te verwachten verschil in centen of dubbeltjes in een dag,week of maand te lezen was het ditmaal een verademing kennis te nemen van de gedachten die post gevat hebben bij een aantal leden die verder gaan dan de waan van de dag.

    Een AB voor @BDB in zijn verhaal over de "Harry Snel" benadering.
    Drie AB's voor @Justin omdat hij het voorwoord uit het jaarverslag 2012 nog eeen terughaalt(het staat er inderdaad klip en klaar); zijn reactie inzake koersdoelbenadering door analisten in het vrijdagdraadje en zijn insteek hoe tom2 via het Apple-contract op termijn toch "waar voor zijn geld krijgt" maar dan andersom.

    Twee uitspraken uit het voorwoord:
    We willen een C&S bedrijf worden.
    We geloven nog steeds in PND's en zien nieuwe kansen in mn fitnessproducten.

    De opmerking dat men nog steeds toekomst ziet in PND's is heel valide indien je in je beschouwing meeneemt wat de gemiddelde ouderdom is van het wagenpark wereldwijd.

    Ik hoop dat tom2 er in slaagt om de consumer-omzet de komende 6 jaar te stabiliseren op 700 mio.
    Indien tom2 er daarnaast in slaagt om zich om te vormen tot een C&S bedrijf dan lijken de koersdoelen van Exit en Inspirator ineens niet zo ongeloofwaardig meer.
  13. forum rang 6 pwijsneus 6 oktober 2013 10:24
    quote:

    jan6307 schreef op 6 oktober 2013 10:08:

    [...]

    Wie kan hier het verhaal plaatsen, leuke kop maar zo hebben we er niet veel aan.
    Dit is hoe de kwaliteitsglossy, de Telegraaf, zijn eigen nieuws maakt als er even niets te melden valt. De krant moet immers toch vol komen.

    Poll DFTelevaag:
    Een mogelijke overname van TomTom is een slechte zaak?

    • Eens, opnieuw dreigt Hollands Glorie in buitenlandse handen te vallen

    • Eens, TomTom kan prima op eigen kracht de navigatieactiviteiten voortzetten

    • Oneens, het businessmodel van TomTom is te onzeker voor een zelfstandige koers

    • Oneens, het navigatiebedrijf is beter af bij een grotere partij

    Toch knap dat de Telegraaf een steeds gefragmenteerder bedrijf die in een zeer complexe business opereert het sentiment van de kleine belegger probeert te vangen in een one-liner.

    Eens, opnieuw dreigt Hollands Glorie in buitenlandse handen te vallen
    Welkom in ons kapitalistische systeem. Hier heeft Holland ook vaak van geprofiteerd, en glorie van gehad.

    Eens, TomTom kan prima op eigen kracht de navigatieactiviteiten voortzetten
    Wat heeft dit met een mogelijke overname te maken? TomTom heeft assets, of zet hun "navigatieactiviteiten" zo goed voort dat andere ondernemingen hier wellicht geinteresseerd in raken(of in onderdelen hiervan).

    Oneens, het businessmodel van TomTom is te onzeker voor een zelfstandige koers
    Kan, maar waarom zou een overnemende partij geinteresseerd zijn in TomTom als het een onzeker businessmodel heeft?

    Oneens, het navigatiebedrijf is beter af bij een grotere partij
    Tussen al het geweld van de Google's en Microsofts van deze wereld is TomTom een kleine speler. Het investeringsvermogen van Google bijvoorbeeld is vele malen groter. Maar is dit beter of slechter? Google is wellicht een olietanker, en is lang bezig om hun koers te wijzigen en nieuwe innovaties op de markt te brengen. TomTom is misschien door hun kleine schaal wel een speedboot, en kunnen razendsnel hun nieuwe innovaties op de markt brengen. Beter of slechter??

    Ach ja, we zien morgen de kop in de Televaag wel verschijnen. "50% van de Nederlandse beleggers vind dat TomTom...."
31 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links