Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Katerig gevoel

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Belegde boterham 23 september 2013 12:08
    Tsja Frank als je 225 miljoen uitgeeft aan een spel en 5 jaar over de ontwikkeling doet, dan kan het zijn dat er wat verwachtingen in een koers verwerkt zijn.. 800 miljoen ophalen in een paar dagen of niet.

    Zit zelf niet in TakeTwo, wel in Act blizzard en Zynga, gaming is een niet te onderschatten industrie (aan het worden)...
  2. MediaMee 23 september 2013 13:33
    Tesla is sexy, en sexy verkoopt altijd meer dan saai (lees: General Motors). En... oh ja, Elon Musk is de nieuwe Steve Jobs (zeggen ze). Eerder veranderde hij PayPal en SpeceX al in goud... nu probeert hij de autoindustrie op zijn kop te zetten, met een "100% American produced car"... De fabriek ziet er in ieder geval waanzinnig uit, mij lijkt het toch lastig om steeds te moeten opladen.
  3. [verwijderd] 23 september 2013 14:49
    Afgezien van “Marcel Tak for president” zou je iedereen in de eurozone en daarbuiten slechts ter verder een prettige dag toewensende kennisgeving alleszins goed gefundeerd en met recht kunnen concluderen dat zolang Facebook de verwachtingen blijft overtreffen,

    omdat het eigenlijk allemaal uiteindelijk afterall een beetje veel van het goede is geweest en iedereen in de mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand van de euro schulden- en vertrouwenscrisis als gevolg van een op euroniveau overeengekomen muntunie met vele weeffouten die door deskundige brandweerlieden die voor het herstellen van vele weeffouten hebben doorgeleerd op euroniveau,

    en uiteraard, hier hoef je niet voor doorgeleerd te hebben, niet op het niveau van een soeverein hierbij betrokken “ soevereine” lidstaat,

    dient te worden geblust op het toetsenbord van een computer gaandeweg toe is aan een volgende uitvinding om in de maatschappij van het internet of gewoon in de maatschappij die naast het internet gelukkig of helaas zal blijven bestaan al dan niet wereldwijd mee te scoren,

    hiernaast uiteraard wereldwijd het medelijden zal blijven bestaan voor de economie-docenten en andere mensen die les geven over de economie en een mening moeten hebben over de waardering van aandelen en bedrijven.
  4. Belegde boterham 23 september 2013 23:47
    Nou ivm opladen er is een bedrijf bezig met het ontwikkelen van snelwegen waarop je auto wordt opgeladen.. dus dan is het probleem snel opgelost.. al rijdend wordt je opgeladen!

    Zit niet in Tesla, maar als de wereld zichzelf een gunst wil bewijzen moet men natuurlijk van die roetdampen af..

    (zit zelf wel long in RDS en Tesco, Conocophilips...Maar vanwege het feit dat men veel dividend uitkeert...)

  5. Ruud100 24 september 2013 00:31
    Eens naar Tesla gekeken dit weekend maar de melding van vandaag hierboven over de 20% nog te plaatsen aandelen verbaasd wel even.

    Tegen de koers van Tesla vechten valt niet mee want alle eigenaren zijn razend enthousiast omdat het een goede auto is en omdat hij overladen wordt met subsidies. Het merk heeft inmiddels de Apple status onder de auto's en dan gebeuren er rare dingen. De auto is gewoon goed, rijdt spotgoedkoop heeft een flinke actieradius en heeft nauwlijks onderhoud nodig. Enige minpunt zou kunnen zijn de accu's, deze zijn onder omstandigheden gevoelig voor lage temperaturen en de interieurverwarming komt uit de accu's. Dit zou in Noorwegen voor problemen kunnen zorgen als de winter daar echt begint.

    Het duurt nog jaren voor GM met het goedkope model komt en Tesla wil tegen die tijd zelf ook in dit segment zitten. Gezien de "Apple" status van Tesla zal juist GM het moeilijk krijgen in de $30.000 markt.

    Waarom zou je de put's dan toch moeten doorrollen? De auto is niks mis mee, voor het aandeel Tesla zouden er wel eens mindere tijden aan kunnen komen.

    Er zijn er sinds half 2012 zo'n 20.000 afgeleverd, vooral in de VS. In dat jaar is de levertijd voor VS klanten gedaald van vele maanden naar 3 weken. Als je aan de Oostkust woont ivm transport 4 weken. Op dit moment heb je in de VS in 3 weken je op maat gebouwde Tesla.

    Tesla forum dit weekend: Wooo Hooo Dealership just called--finished today, on a truck tomorrow. Oh momma!!!! Ordered 9/1 - Completed 9/17 - On Truck 9/18 - Pure Joy 9/21!!
    De doorlooptijd voor de bouw van één auto is ongeveer 6 dagen. In de VS kent Tesla kennelijk geen wachtlijsten meer, terwijl er in augustus en september al honderden naar Europa zijn verscheept.

    In Europa is er vooral in Noorwegen (800) en Nederland\Belgie (600) een flinke wachtlijst. (Getallen kunnen inmiddels hoger zijn). Maar in augustus is de levering in Noorwegen begonnen en begin september waren er ca 150 vd 800 afgeleverd. Ook in Nederland is de levering begonnen, begin oktober kunnen we op autoweek.nl het tempo hier zien.

    Nederland en Noorwegen worden door Tesla aangegeven als de landen met de langste wachtlijsten in Europa, maar met bv. 133 afleveringen in WK1 van september in Noorwegen zijn die lijsten zo weg. Ivm met transport per boot schijnt er wel maar 1 wk per mnd uitgelevert te worden, of dit waar is weet ik niet. (Tesla forum Ned: Mijn auto staat niet op de boot, shit moet nu 4 weken extra wachten).

    In Januari is in de VS een programma gestart waarbij de Roadster tegen een gegarandeerde inruilprijs teruggenomen werd. In april is in de VS een leaseprogramma gestart waarbij de Tesla via een lease / lening kan worden gekocht. De verplichte aanbetaling wordt omzeilt door het belasting voordeel aan de bank te verpanden. Het leaseprogramma betekent ook dat de auto gegarandeerd na 36 maanden door Tesla wordt teruggekocht voor zeer hoge inruilwaarde. In het 2e kwartaal verliep ca 30% van de verkopen al via het leaseprogramma, dat nogal wat risico voor Tesla inhoud. Feitelijk kun je in de VS als particulier een Tesla ophalen zonder een cent te betalen. Daarna moeten ze maar hopen dat je maandelijks ruim $1000 overmaakt.

    Wat me verder opvalt is dat Tesla zo te zien geen auto's inruilt, wie niet least zal zelf de Audi A8 of MB S-klasse via marktplaats moeten verkopen. Dat zou de markt in Europa nogal in kunnen perken. Voor de lease rijders is het geen probleem, maar menig particulier uit Wassenaar zal wel even achter z'n oren krabben voor ie zelf in auto's gaat handelen.

    Tot slot, inmiddels is de verkoop in China van start gegaan en ik heb geen flauw idee om welke aantallen het daar zou kunnen gaan. Als ze echt bijna door hun wachtlijsten zijn, zou China dit natuurlijk zomaar kunnen veranderen. Nadeel voor Tesla daar is wel dat import EV's uitgesloten zijn van alle belastingvoordelen waardoor Tesla's er zeer prijzig zijn. Voordeel is dan weer dat ik gelezen heb dat je absoluut geen in China gebouwde EV wil hebben.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links