Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

Weekend - het Uur U +30%?

54 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 september 2013 22:28
    quote:

    xynix schreef op 20 september 2013 22:20:

    Ik ga wat opschrijven waar ik me zelf mee verbaas. Wie mijn posts uit het verleden kent weet dat ik sinds vorig najaar vooral in TomTom zit vanwege de waarde die het bedrijf in de handen van een grootmacht zou hebben. En de verwachting dat die waarde zou blijken uit een snel bod van waarschijnlijk Apple.

    Ik twijfelde tot nu toe aan het vermogen van TomTom om op eigen kracht tot forse groei te komen. In mijn "pessimistische" visie op TomTom-on-its-own zag ik eigenlijk alleen ECHTE waarde in BS en het "bezit" van de kaarten. Wachtend op een ontknoping die nog steeds niet is gekomen heb ik inmiddels zoveel lichtpuntjes gezien dat ik zelfs hoge koersen mogelijk begin te achten als TomTom lekker eigenzinnig doorgaat met doen waar ze goed in zijn: innoveren. Zalig toch: een NEDERLANDS bedrijf dat scoort door innoveren.

    Wat heb ik gezien waardoor ik mijn beeld heb bijgesteld?

    1. Automotive is veel levendiger dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. De switch van hardware based automotive producten naar software based is ZEER succesvol geweest: veeeeeeeeel hogere verkoopaantallen van weliswaar lagere bedragen, maar wel met een veel hogere marge per product.

    2. BS blijft groeien als kool en doordat ze er steeds beter in slagen om het ECO-aspect van fleetmanagement voor het voetlicht te brengen worden de inverdien- en imago-kansen voor mogelijke extra klanten steeds duidelijker. En dan kan die markt nog enorm groeien, in bestaande markten en in nieuwe markten. TomTom kan keiharde, onderbouwde sommetjes voorleggen die aantonen dat prospects geld over balk gooien als ze NIET in zee gaan met BS. Doordat ze technologisch veel verder zijn dan hun concurrenten in deze markt zijn ze een dijk van een de facto standaard aan het neerzetten. Het "Windows" van de fleetowner markt. En dan zijn 3 wagens al een "fleet".

    3. Ze hebben de PND naar een next level getrokken (en de APPs binnenkort ook) met de nieuwe NavKit en daarmee een prachtige lifecycle-extension gerealiseerd. Daardoor zijn deze activiteiten op grond van TomToms marktaandeel weer naar de goede kant van de cash cow/dog grens getrokken. Daar kunnen ze weer een paar jaar leuk centjes mee verdienen.

    4. Een product als sporthorloges kwam op mij in eerste instantie als heel "mee too" over en eigenlijk al direct achterhaald in een wereld waar de smartwatches ons de komende jaren om de oren zullen vliegen. Maar... wat schetst mijn verbazing? Vriend en vijand bevestigen dat ze het kunstje weer hebben geleverd van het heeeeeel erg goed nadenken over de ergonomie van hun product. Dit wordt een hit komende kerst, en een vette! Er lopend tientallen, zo niet honderden miljoenen rond die dolblij zijn als ze weer eens een origineel, mooi, bruikbaar cadeau in de prijsrange van 100-200 hebben gevonden. Wedden dat dit in de top 5 op Black Saturday gaat komen?! En als ze dit "genaild" hebben waarom zouden we dan niet mogen hopen dat ze nog meer mooie producten in die zelfde pijplijn zouden hebben?

    5. Achter die "easy to install TomTom LINK 100", die hier tot nu toe totaal wordt genegeerd, gaat een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden schuil. En gelukkig lijkt iedereen nog te slapen op dat gebied. Dat biedt extra kansen voor een verrassingsaanval met compleet nieuwe oplossingen.
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    6. TomTom wordt met de dag financieel sterker en kan na jaren van crisis-management eindelijk weer acquireren en innoveren. Ik vind ze tot nu toe veel succesvoller in dat 2e.

    Ja, waarom zou TomTom eigenlijk overgenomen moeten worden? What's the point, als Apple geen parels kan herkennen als die langskomen omdat ze alleen narcistisch iPhones kunnen polijsten?!

    Goede en duidelijke weergave van de vele positieve ontwikkelingen. AB'tje meer dan verdiend.
  2. [verwijderd] 20 september 2013 22:46
    Ik denk persoonlijk dat er op dit moment geen ander fonds op de AEX/AMX is met zoveel autonome groeikracht als TomTom. Ik hoop dat ze op dit moment het lef hebben om op grond van de super-ontvangst van hun nieuwe watches even alle centjes in extra productieorders t.b.v. het holiday season stoppen. Die zullen niet aan te slepen zijn.

    "I put my money where my mouth is". Ik heb alles op TomTom staan op dit moment. Wel met aandelen en niet met opties, zodat ik op eventuele "fop-acties" van welke grootbankier dan ook kan beantwoorden met stoïcijns geduld. Dat is ZOOOO irritant voor een coke-snuiver ;-) !!
  3. forum rang 6 boem! 21 september 2013 01:18
    quote:

    DirkFrank schreef op 20 september 2013 20:40:

    ja ja 30% op huidige koers = exitprijs..Ik weet dat dit heel irritant is maar dat gelul over de waarde van die kaarten is dat ook + al die andere lofuitingen.
    Keiharde omzet en winst cijfers. Daar gaat het om. We zien het wel op 30 oktober...
    Jouw stelling dat de koers wordt bepaalt door keiharde omzet en winstcijfers onderschrijf ik volledig.
    Om het helemaal volledig te maken zou je daar de cashflow ook in moeten betrekken.
    De discounted cash-flow methode is de algemeen aanvaarde wijze om tot een juiste koersdoelwaardering te komen.

    Het is daarom de inschatting van de contant gemaakt kasstromen in de "komende" jaren die de koers zullen bepalen.

    Jouw opmerking dat je tot op heden niets spectaculairs hebt gezien van een eventuele wederopstanding en dat de resultaten van het 3q-13 op 30 oktober ons daarover duidelijkheid zullen verschaffen is slechts voor een gedeelte waar. De richting waarin de financiele cijfers zich ontwikkelen zijn van veel groter belang dan de absolute grootte van die omzet, winst en cashflow in 3q-13.

    Het zijn dus de verwachtingen bij beleggers van de resultaten die behaald gaan worden in 2014, 2015 en 2016 die de koers bepalen van dit aandeel in de toekomst waarbij kwartaalcijfers en bedrijfsnieuws nieuwe ijkpunten zullen vormen om je een oordeel te vellen over die toekomstige resultaten.

    Je ziet nog niks en wacht op de 3q cijfers met in de tussentijd een maximaal koersdoel van huidige waarde plus 30% bij een exit.

    Om voor jezelf een goed oordeel te kunnen vellen over toekomstige resultaten zul je aan de slag moeten, inlezen en interpreteren.

    Een uistekend startpunt is om de post van @Xynie (dikke AB) te lezen en voor jezelf te interpreteren.

    De uitkomst van dit interpretatie proces is voor iedere persoon verschillend ik zit op de lijn van de ultra-optimisten( exit en inspirator) die op basis van de huidige koers onwaarschijnlijk geachte koersdoelen durven uitspreken daarnaast een grote groep positief gestemden (justin, vinno en vele anderen die liever dichter bij huis blijven voor de zekerheid) met tenslotte een groep die het allemaal gebakken lucht vindt (bart cs.).

    Opvallend daarbij is, dat de aanvoerder van de laatste club Bart wel "zegt" long te zitten in tom2 terwijl hij het een uitstekende prestatie zou vinden van het mgt van tom2 indien ze na een aantal zeer magere jaren uiteindelijk in 2016 1 miljard een omzet weten te realiseren met een netto winst van 100 mio.
    Wie hij hier in de maling probeert te nemen: de forumleden of zichzelf is mij niet duidelijk.
    Misschien ook voor hem een nuttig advies om de post van Xynix nog eens aandachtig door te lezen en te interpreteren, waarna hij hier op het forum melding kan maken welke kant hij voor zichzelf heeft gekozen(long of short).

  4. [verwijderd] 21 september 2013 10:25
    quote:

    Mark73 schreef op 20 september 2013 22:34:

    Blackberry stopt met consumentenproducten
    Blackberry heeft aangekondigd geen telefoons voor de consumentenmarkt meer te gaan maken, na een verlies van bijna 1 miljard dollar.

    Dat is dan weer minder....

    Pure platform player. Inclusief QNX voor automotive.
  5. [verwijderd] 21 september 2013 10:32
    quote:

    Mark73 schreef op 20 september 2013 22:34:

    Blackberry stopt met consumentenproducten
    Blackberry heeft aangekondigd geen telefoons voor de consumentenmarkt meer te gaan maken, na een verlies van bijna 1 miljard dollar.

    Dat is dan weer minder....

    Ik ben ff op de homepage van IEX gaan lezen, maar daar staat niet dat ze geen producten meer maken, toch?

    De omzet over de afgelopen drie maanden zal waarschijnlijk uitkomen op 1,6 miljard dollar, bijna 50 procent lager dan de verwachting van analisten.

    Bovendien doet de onderneming een afschrijving van 930 tot 960 miljoen dollar, doordat een nieuw model, de Z10, geen interesse bij de consumenten heeft weten te wekken. Blackberry wil het aantal modellen nu terugbrengen van 6 naar 4.
  6. Mark73 21 september 2013 12:03
    quote:

    *Justin* schreef op 21 september 2013 10:32:

    [...]

    Ik ben ff op de homepage van IEX gaan lezen, maar daar staat niet dat ze geen producten meer maken, toch?

    De omzet over de afgelopen drie maanden zal waarschijnlijk uitkomen op 1,6 miljard dollar, bijna 50 procent lager dan de verwachting van analisten.

    Bovendien doet de onderneming een afschrijving van 930 tot 960 miljoen dollar, doordat een nieuw model, de Z10, geen interesse bij de consumenten heeft weten te wekken. Blackberry wil het aantal modellen nu terugbrengen van 6 naar 4.

    www.nu.nl/tech/3581218/blackberry-sto...
  7. Willem77 21 september 2013 13:38
    Apple Inc. (AAPL) attracted long lines of shoppers today for the global debut of its latest iPhones, the company’s biggest product introduction this year.

    In New York, customers lined up around the block to get into Apple’s flagship Fifth Avenue store, while in Munich about 2,000 gathered to buy the new iPhone 5s and 5c, and in London the waiting crowd stretched about a mile.

    www.bloomberg.com/news/2013-09-19/app...
  8. [verwijderd] 22 september 2013 08:51
    We zijn hier de laatste tijd natuurlijk flink bezig geweest met de korte termijn, en dan met name met die opmerkelijke, grote openstaande shortposities. Niet onterecht denk ik, omdat dat waarschijnlijk de grootste trigger zal vormen voor de koersbewegingen in de komende weken.

    Maar voor de langere termijn blijft die LINK 100 mij fascineren. Welke wereld zit daar achter? Die komt uit de koker van de oude automotive groep van Philips (later Siemens en ook nog ergens VDO?). Dat is ook de club waar destijds die patenten portfolio naar toe is gegaan op het gebied van interactie met carsystems. Dat is allemaal technologie die razend interessant is voor eco-rijden (waaronder het treintjes-rijden experiment van een tijd terug), safety-verbeteringen en last-but-not-least de "self-driving-car". Hoe ver is deze TomTom researchclub nou helemaal? De LINK 100 is het eerste product dat opborrelt naar de markt. Mooi modulair gedacht, dus met potentie.

    Maar, wat strategisch misschien NOG interessanter is is het feit dat het nog een extra breekijzer voor Apple in de Automotive wereld zou kunnen vormen. TomTom heeft net dat deel van de automotive wereld waar het echt gebeurt (Midden-/Zuid-Duitsland) kunnen overtuigen van hun Maps en HD Traffic techniek. Verder heeft TomTom de aandacht van de hele automotive wereld, met dito marktkanalen. BS heeft al heel veel structureel denkwerk gedaan rond eco-driven en de bijbehorende motivatieprocessen, met bewezen successen op dat gebied en de bijbehorende IT om "crowd-processen" te organiseren.

    En nu komen daar de mogelijkheden tot koppelen met de motor-/carsystemen bij. Apple heeft een jaar "narcisme-therapie" achter de rug, n.a.v. het maps-debacle in iOS6. Dan zou je onderhand toch verwachten dat ze door zouden beginnen te krijgen dat TomTom toch wel heeeeeeeel interessant is als breekijzer voor die automotive markt, die in de komende jaren vergeven gaat worden.

    Maar dat zelfde zou je ook van Samsung kunnen zeggen.

    Het is toch onmogelijk dat die gesprekken NIET zouden lopen?! Maar dat Goddijn volhardend zal zijn in zijn condities is ook een ding dat zeker is.
  9. [verwijderd] 22 september 2013 09:04
    Hoe kijken jullie trouwens tegen iOS7 aan? Ik hoor iedereen enthousiast over het design. Maar ik had zelf een behoorlijke gaap-factor toen ik het installeerde op mijn iPad. Oké, het ziet er goed uit (tja, dat kunnen ze wel) maar qua functionaliteit heb ik tot nu niets kunnen ontdekken waar ik warm van wordt. Zelfde icoontjes brei, met een paar extra trucjes om daar minder last van te hebben.

    Hoe snel zal het enthousiasme voor het frissere uiterlijk wegebben? En zal de markt Apple gaan uitleggen dat je toch echt ook inhoudelijk zult moeten innoveren om dit soort hoge prijzen vol te kunnen houden.

    En in de portfolio zit onmiddels een gapend gat in het question mark segment, maar vooral in het star-segment. Apple en geen Stars? Terwijl automotive voor het oprapen ligt als ze hun trots inslikken?!
  10. [verwijderd] 22 september 2013 09:51
    quote:

    exit Q3 schreef op 20 september 2013 17:35:

    Het was weer een mooie week voor de koers van TomTom. Een klein deeltje van de enorme onderwaardering is door de afbouw van AKO opgelost maar men blijft de koers onder controle houden. Goddijn blijft echter nog steeds muisstil over het aanpakken van de onderwaardering voor ALLE aandeelhouders. Waarom duurt dat zo lang?

    Inderdaad Exit 123 het blijft muisstil van de HG kant, of ze hebben wel erg veel knopen ontdekt en eist de zeer betrouwbare CFO iedere keer een hertelling, of HG vond het wel een mooie en inmiddels zeer populaire kreet, of er gaat iets komen tijdens de presentatie van de Q3 resultaten, of HG bedoelde met knopen iets heel anders en wel iets dat in de knoop of in de war zit.
    Gezien de radio stilte omtrent dit onderwerp zouden daarom de ontdekte knopen weleens iets te maken kunnen hebben met dit laatste en kost het ontrafelen en het weer netjes en overzichtelijk op klosjes opbergen in het naaimandje opmerkelijk en veel meer tijd.
    1 draadje,de Taxi app,zat zo erg in de war en verweven in het geheel dat ze niet eens de moeite hebben genomen dit te ontknopen en is er daarom uitgeknipt maar voor de rest zou de zeer kostbare en inefficiente warboel van in elkaar geraakte belangen iedere dag weleens strakker in de knoop getrokken kunnen worden omdat iedere gebruiker of afdeling gewoon is blijven trekken aan zijn eigen draadje.
    En zie hier 1 van de resultaten van de Tom2 omschakeling naar een andere type van ondernemen en dienstverlening.
    Iedere afdeling probeert goed te presteren en dat lukt aardig de laatste tijd maar de knopen doorhakken inplaats van ontrafelen is erg hard nodig omdat met alleen maar tellen je niets verandert en intercompany er steeds een afdeling overblijft die met de onwerkbare narigheid blijft opgescheept.




54 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links