Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Die Linke wil absolute topbelasting

117 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 februari 2013 16:44
    Vrije markt evangelist word je niet zomaar, je moet er tenslotte wel in geloven. Even afgezien dan van hoeveel belasting er betaald moet worden bij een bepaald inkomen ,maar weer gekeken naar hoe zo’n inkomen door de markt wordt bepaald. Volgens mij heeft niemand hier nog gezegd dat de hoogte van een zelfstandig ondernemer ( incl. vrij beroep, dga etc.) ook moet worden beperkt. Die loopt immers ook het risico dat het misloopt en moet daarvoor de prijs betalen als dat gebeurt. Nu hoeft dat ook niet helemaal waar te zijn, want ook in dat geval kan zo’n ondernemer zijn bonus al binnen hebben mits hij op tijd de zaak heeft verkocht of zijn persoonlijk risico heeft afgedekt op moment dat blijkt dat ook hij ook een grote fout heeft gemaakt, die pas later boven water komt. De kwaliteit van een goede ondernemer is natuurlijk dat hij leiderschapskwaliteiten heeft, waardoor hij een bedrijf bij elkaar kan houden en op een gegeven moment een richting durft te kiezen die bepalend is voor het succes van het bedrijf. Zo’n idee hoeft hij niet eens altijd zelf te verzinnen, daarvoor zijn adviseurs zowel intern als extern, de juiste keuze maken is wel zijn verantwoordelijkheid. En daarvoor mag hij beloond worden zonder dat daar een grens aan hoeft te worden gesteld, dat is de vrije markt.

    Als zo’n succesvol bedrijf dan wordt verkocht aan investeerders die niet zelf de leiding kunnen of willen nemen, moet er een werknemer als directeur worden ingehuurd die hopelijk voor de nieuwe eigenaren dezelfde kwaliteiten heeft als de oud-ondernemer die gecasht heeft. De bedoeling is immers dat het bedrijf op niveau blijft of eigenlijk nog gaat groeien. De directeur in loondienst zal niet het risico lopen van de voormalig ondernemer, maar het zal duidelijk zijn dat hij wel goed zal willen worden beloond, de nieuwe eigenaren kiezen immers voor hen omdat zij in hen de kwaliteiten menen te herkennen die daarvoor nodig zijn. Loopt dat goed dan zal iedereen daar blij mee zijn, loopt het minder dan zal de directeur worden ontslagen of in het extreme geval het bedrijf ten onder gaan aan zijn foute beslissing(en). Ook dat is de vrije markt en er kraait geen haan naar.

    Als in het voorgaande geval het bedrijf een bank is , die met belastinggeld moet worden gered, ligt het ineens geheel anders. De directeur die de foute beslissing heeft gemaakt is de grote boosdoener en er wordt behalve om civiele maatregelen ook geroepen om strafrechtelijke, terwijl er toch niet echt sprake lijkt te zijn van malversaties of ander laakbaar gedrag. Er is een keuze gemaakt die achteraf fout bleek. Voor directeuren van grote instellingen als woco’s , ziekenhuizen en scholen etc., lijkt de algemene opinie nog strenger. Hoewel ze leiding moeten geven aan organisaties die soms vergelijkbaar zijn met de grootste bedrijven en ook keuzes moeten maken die enorme financiële consequenties kunnen hebben, lijkt men te vinden dat zij voldoende beloond worden met een salaris dat vele malen minder moet zijn dan functies met vergelijkbare verantwoordelijkheid in het bedrijfsleven. Maar als je peanuts gaat betalen, krijg je dan geen monkey’s die er een nog grotere rotzooi van maken.

    Voor de duidelijkheid, leidinggevenden die worden betrapt op malversaties kunnen wat mij betreft niet hard genoeg worden aangepakt. En voor leidinggevenden die zichzelf een topsalaris waard vinden, zou het ook niet onlogisch zijn om op één of andere manier een malus in te bouwen, ook als ze een fout maken( eventueel met goede bedoelingen) die forse consequenties heeft. Ze worden immers zo goed betaald omdat men ze de kwaliteiten toedicht om juist die fouten niet te maken. Zoiets als een malus lijkt praktisch weer moeilijk in te vullen, want krijg je dan niet alleen ‘cowboys’ in topfuncties die wel een risicootje te durven lopen? Creativiteit gevraagd op dit punt.

    Persoonlijk zie ik het in ieder geval niet als een oplossing om in bepaalde situatie een functie te laten vervullen, waar kwaliteit voor nodig is, door kandidaten die genoegen nemen met een fractie van wat elders valt te verdienen. Zoveel filantropen lopen er in Nederland volgens mij nu ook niet weer rond.
  2. [verwijderd] 3 februari 2013 17:24
    quote:

    Realist. schreef op 3 februari 2013 16:44:

    Even afgezien dan van hoeveel belasting er betaald moet worden bij een bepaald inkomen ,maar weer gekeken naar hoe zo’n inkomen door de markt wordt bepaald.
    Wordt het salaris van managers bepaald op een vrije markt?
    Is er een relatie tussen hoogte van het salaris van de manager en zijn prestaties?

    Daar is heel wat onderzoek naar gedaan en over geschreven.
    Interessante lectuur.

    PS:
    Is er een verschil in beloning van managers bij private bedrijven (met een klein groepje betrokken aandeelhouders) en publieke bedrijven (met een grote groep anonieme aandeelhouders)? En is daar een verschil in hoe beloningsbeleid tot stand komt?
  3. [verwijderd] 3 februari 2013 17:25
    quote:

    Realist. schreef op 3 februari 2013 16:44:

    Vrije markt evangelist word je niet zomaar, je moet er tenslotte wel in geloven. Even afgezien dan van hoeveel belasting er betaald moet worden bij een bepaald inkomen ,maar weer gekeken naar hoe zo’n inkomen door de markt wordt bepaald. Volgens mij heeft niemand hier nog gezegd dat de hoogte van een zelfstandig ondernemer ( incl. vrij beroep, dga etc.) ook moet worden beperkt. Die loopt immers ook het risico dat het misloopt en moet daarvoor de prijs betalen als dat gebeurt. Nu hoeft dat ook niet helemaal waar te zijn, want ook in dat geval kan zo’n ondernemer zijn bonus al binnen hebben mits hij op tijd de zaak heeft verkocht of zijn persoonlijk risico heeft afgedekt op moment dat blijkt dat ook hij ook een grote fout heeft gemaakt, die pas later boven water komt. De kwaliteit van een goede ondernemer is natuurlijk dat hij leiderschapskwaliteiten heeft, waardoor hij een bedrijf bij elkaar kan houden en op een gegeven moment een richting durft te kiezen die bepalend is voor het succes van het bedrijf. Zo’n idee hoeft hij niet eens altijd zelf te verzinnen, daarvoor zijn adviseurs zowel intern als extern, de juiste keuze maken is wel zijn verantwoordelijkheid. En daarvoor mag hij beloond worden zonder dat daar een grens aan hoeft te worden gesteld, dat is de vrije markt.

    Als zo’n succesvol bedrijf dan wordt verkocht aan investeerders die niet zelf de leiding kunnen of willen nemen, moet er een werknemer als directeur worden ingehuurd die hopelijk voor de nieuwe eigenaren dezelfde kwaliteiten heeft als de oud-ondernemer die gecasht heeft. De bedoeling is immers dat het bedrijf op niveau blijft of eigenlijk nog gaat groeien. De directeur in loondienst zal niet het risico lopen van de voormalig ondernemer, maar het zal duidelijk zijn dat hij wel goed zal willen worden beloond, de nieuwe eigenaren kiezen immers voor hen omdat zij in hen de kwaliteiten menen te herkennen die daarvoor nodig zijn. Loopt dat goed dan zal iedereen daar blij mee zijn, loopt het minder dan zal de directeur worden ontslagen of in het extreme geval het bedrijf ten onder gaan aan zijn foute beslissing(en). Ook dat is de vrije markt en er kraait geen haan naar.

    Als in het voorgaande geval het bedrijf een bank is , die met belastinggeld moet worden gered, ligt het ineens geheel anders. De directeur die de foute beslissing heeft gemaakt is de grote boosdoener en er wordt behalve om civiele maatregelen ook geroepen om strafrechtelijke, terwijl er toch niet echt sprake lijkt te zijn van malversaties of ander laakbaar gedrag. Er is een keuze gemaakt die achteraf fout bleek. Voor directeuren van grote instellingen als woco’s , ziekenhuizen en scholen etc., lijkt de algemene opinie nog strenger. Hoewel ze leiding moeten geven aan organisaties die soms vergelijkbaar zijn met de grootste bedrijven en ook keuzes moeten maken die enorme financiële consequenties kunnen hebben, lijkt men te vinden dat zij voldoende beloond worden met een salaris dat vele malen minder moet zijn dan functies met vergelijkbare verantwoordelijkheid in het bedrijfsleven. Maar als je peanuts gaat betalen, krijg je dan geen monkey’s die er een nog grotere rotzooi van maken.

    Voor de duidelijkheid, leidinggevenden die worden betrapt op malversaties kunnen wat mij betreft niet hard genoeg worden aangepakt. En voor leidinggevenden die zichzelf een topsalaris waard vinden, zou het ook niet onlogisch zijn om op één of andere manier een malus in te bouwen, ook als ze een fout maken( eventueel met goede bedoelingen) die forse consequenties heeft. Ze worden immers zo goed betaald omdat men ze de kwaliteiten toedicht om juist die fouten niet te maken. Zoiets als een malus lijkt praktisch weer moeilijk in te vullen, want krijg je dan niet alleen ‘cowboys’ in topfuncties die wel een risicootje te durven lopen? Creativiteit gevraagd op dit punt.

    Persoonlijk zie ik het in ieder geval niet als een oplossing om in bepaalde situatie een functie te laten vervullen, waar kwaliteit voor nodig is, door kandidaten die genoegen nemen met een fractie van wat elders valt te verdienen. Zoveel filantropen lopen er in Nederland volgens mij nu ook niet weer rond.

    Ik vind dat uw uitleg volledig voorbijgaat aan de vraag
    " de overheids als prijszetter voor lonen, diensten en eigenlijk specifiek in nederland jullie huizenbubbel "

    Dat is volgens mij veel gevaarlijker dan een vrije markt crash .

    Ook is de uitleg over de beloning in een staatsonderneming mangel. In de prive groeit een bedrijf omdat er vraag naar is . We hebben nu het geval dat ehemalige prive bedrijven zoals banken gegroeid zijn , achteraf in eerste plaats om de directeurs hun bonus te doen groeien . Dezelfde opdracht heeft ook de staatsambtenaar "directeur " nu hoe groter zijn organisatie , hoe groter de privé organisatie is waarnaar hij kan verwijzen voor zijn loon .

  4. [verwijderd] 3 februari 2013 18:34
    Iets heel anders dan hier

    Onze nieuwe MvF had het in Buitenhof ook weer over het ontvlechten van
    banken. Eén en ander naar aanleiding van de verwevenheid bij SNS, waardoor een andere oplossing dan volledige onteigening niet meer mogelijk bleek. De achterliggende gedachte dat iets dergelijks ook zou kunnen gebeuren bij de overgebleven systeembanken is trouwens iets waar je beter niet over kunt gaan peinzen.

    Zou dat zo’n probleem zijn: spaarbanken ( desnoods van de staat) die die zich alleen bezig houden met het geld van spaarders te parkeren zonder enig risico ( Nederlandse staatsobligaties, twee vliegen in één klap?). Met de huidige internetmogelijkheden is daarvoor ook geen grote en dure organisatie nodig. Daarnaast weer ouderwetse hypotheekbanken met een iets groter risicoprofiel maar ook meer mogelijkheden om geld aan te trekken door de marge op hypotheekrente. Behoorlijke buffer ( eigen vermogen) nodig en financiering van marktpartijen, maar ook ten dele te financieren met spaargelden door hen die wat meer opbrengst willen, maar zonder een depositogarantiestelsel. Geen besmettingsgevaar dus bij een crash op de woningmarkt. En wat klonen terug van de ouderwetse postbank, geen tierelantijnen , alleen maar betalingsverkeer en wat aanvullende diensten ( persoonlijke kredieten ?). Weinig behoefte aan financiering bij zo’n nutsbedrijf, klanten betalen voor de geleverde diensten een normale beloning. Door de toegenomen mogelijkheden hoeven er geen gratis enveloppen en dergelijke te worden verstrekt, vrijwel alles kan via internet.

    Dan natuurlijk de echt commerciële banken die alles doen wat ze zelf willen op financieel gebied, vrijwel geheel te financieren met risicodragend kapitaal alsmede geld van particuliere beleggers/gokkers.

    Zou zoiets voor de huidige spaarders/ betalers veel uitmaken? De grootbanken zullen uiteraard betogen dat het alleen mogelijk is om aan te bieden wat zij momenteel geven op het gebied van sparen en betalingsverkeer door hun grootte en aanvullende diensten. Misschien zou er in de praktijk dan inderdaad genoegen moeten worden genomen met nog iets lagere spaarrente en hogere kosten voor de andere bancaire diensten. Persoonlijk zou ik dat er wel voor over hebben als dat rust zou betekenen op het bankenfront.

    Blijft echter de grote vraag, komt er dan wel genoeg financiering vrij voor het bedrijfsleven tegen acceptabele tarieven of draaien we de economie daarmee de nek om. Of ontstaat er dan weer het idee dat die nieuwe safe banken ook wel een beetje aan kredietverstrekking mogen doen en wellicht ook een ander activiteitje hier en daar en voor we het weten is het door marktwerking weer zoals het nu ook is.

    Misschien zullen we het nog meemaken in onze tijd, maar ik gok er op dat het pas lukt als alle nog resterende banken zijn genationaliseerd (en dat laatste zou ik liever niet zien gebeuren).

    Voordeel zou wel zijn dat de salarissen van niet commerciële bankiers fors omlaag zou kunnen met uitstraling naar een deel van de rest van de niet zo commerciële markt?

    Prettige avond
  5. [verwijderd] 3 februari 2013 18:34
    Als de kat het voor het zeggen had zou het als volgt gaan:
    De bestuurder-niet eigenaar van een beursgenoteerde onderneming of van een semi-overheidsbedrijf mag best veel verdienen, als hij zijn geld ook waard is.
    Als hij ervoor zorgt dat het bedrijf veel winst maakt mag hij van mij ook een behoorlijke bonus krijgen.
    De ellende met het huidige systeem is dat alleen maar naar de korte termijn gekeken wordt en niet naar b.v. de continuïteit van het bedrijf, de succesvolle innovatie of de opbrengst van investeringen. Of de goede keuzes gemaakt zijn blijkt in de meeste gevallen pas achteraf.

    Dus, zou de kat zeggen, laat de fiscus met z'n poten van de inkomsten afblijven. Dat is toch alleen maar het bekende politieke trucje om jaloerse kiezers te plezieren. Inkomenspolitiek door de staat is uit den boze en heeft vaak alleen maar averechtse effekten.

    Doe het anders. Niet de overheid, maar de controlerende organen (RvC, RvT, AVA en BAVA zouden moeten regelen dat een aanzienlijk deel, evtl. zelfs meer dan helft van het salaris en alle eventuële bonussen in een pot gestort worden en pas op een veel later tijdstip uitbetaald worden - lang genoeg om ervoor te zorgen dat bij miskleunen die pas enkele jaren later aan het licht komen deze gelden weer in het bedrijf terug kunnen vloeien. Ik denk dan eerder aan een termijn van tien jaar dan aan een van vijf.

    Enkele grote ondernemingen, ook multinationals, doen zoiets al door de topverdieners een deel van hun inkomen of bonus in aandelen of in opties uit te keren, maar daar is zelden een langere termijn dan hooguit één of twee jaar aan verbonden. Maak dat 10 jaar, dan heb je minder kans op de situatie dat iemand met de buit gaat strijken net voordat de boel in elkaar valt.
    Dat beschouw ik als "loon naar werken". Bij werknemers die beslissingen nemen waarvan de impact pas op langere termijn zichtbaar wordt zou ik dat een faire manier van belonen vinden.
    Wegbelasten is alleen maar graaien in andermans portemonnee en vervolgens naar eigen voorkeur over de balk gooien. Bovendien leidt het tot belastingvlucht bij multinationals en het verkassen van bedrijven naar betere oorden.
    Vergeet trouwens ook niet dat in "De Linke" vooral de erfgenamen van de oude SED zitten - de staatspartij van de DDR. Daar kregen alleen de partijbonzen bonussen.
  6. [verwijderd] 3 februari 2013 18:38
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 3 februari 2013 15:16:

    [...]

    Nou, ik denk dat er genoeg serieuze economen zijn die dit helemaal niet zo'n dom voorstel vinden. Behalve natuurlijk de vrije markt evangelisten. Maar die zouden eens een boek over economie moeten lezen.

    En natuurlijk moet je overdrijven om later tot een compromis te komen. Tijdens de economische voorspoed tijden in de VS goldt een belastingtarief op topinkomens van 90%. Dat is zo goed als effectief een verbod op hogere inkomens.

    Waarom denk jij dat het economisch gezien een stom plan is?
    Economie is een zwaar sociale wetenschap, dus het blijft bij meningen....dat erken ik onmiddellijk.

    Ik geloof in de theorieën van Schumpeter, vooral wat hij gezegd heeft over creatieve destructie. Geef mensen de ruimte om de hoofdprijs te pakken, zet daar geen rem op. Het remt innovatie gigantisch.

  7. [verwijderd] 3 februari 2013 18:59
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 3 februari 2013 17:24:

    [...]

    Wordt het salaris van managers bepaald op een vrije markt?
    Is er een relatie tussen hoogte van het salaris van de manager en zijn prestaties?

    Daar is heel wat onderzoek naar gedaan en over geschreven.
    Interessante lectuur.

    PS:
    Is er een verschil in beloning van managers bij private bedrijven (met een klein groepje betrokken aandeelhouders) en publieke bedrijven (met een grote groep anonieme aandeelhouders)? En is daar een verschil in hoe beloningsbeleid tot stand komt?

    Er is een old boys netwerk, zowel in de publieke als de private sector. Dat betekent dat er af en toe van het ‘voor wat hoort wat’ principe gebruik wordt gemaakt. Er zullen dus benoemingen en beloningsstructuren zijn die niet altijd zijn gebaseerd op objectieve afwegingen Meer een probleem van de menselijke natuur dan de vrije markt. In het algemeen zal in beide sectoren echter voor alle partijen het van belang zijn dat bij die beperkt aantal topposities die er zijn te verdelen ook de juiste man op de juiste stoel komt te zitten. Kwaliteit kost wat en het is erg eenvoudig om alleen de fouten achteraf te willen bestraffen en niet te willen betalen voor de goede beslissingen.

    Het malussysteem van katzenkop is tenminste een constructieve aanzet om ook een extra prikkel in te bouwen voor beslissingen die een lange termijneffect hebben en een mogelijkheid om fouten te bestraffen.
  8. [verwijderd] 3 februari 2013 19:04
    quote:

    postzak schreef op 3 februari 2013 18:38:

    [...]
    Ik geloof in de theorieën van Schumpeter, vooral wat hij gezegd heeft over creatieve destructie. Geef mensen de ruimte om de hoofdprijs te pakken, zet daar geen rem op. Het remt innovatie gigantisch.
    Ik geloof niet dat Schumpeter erg gecharmeerd was van managers. Denk niet dat hogere salarissen voor bazen in loondienst leiden tot meer innovaties?

    Welk land is het meest innovatief? En hoe liggen salarissen en belastingen aldaar?
  9. [verwijderd] 3 februari 2013 19:07
    quote:

    Realist. schreef op 3 februari 2013 18:34:

    Zou dat zo’n probleem zijn: spaarbanken ( desnoods van de staat) die die zich alleen bezig houden met het geld van spaarders te parkeren zonder enig risico ( Nederlandse staatsobligaties, twee vliegen in één klap?). Met de huidige internetmogelijkheden is daarvoor ook geen grote en dure organisatie nodig. Daarnaast weer ouderwetse hypotheekbanken met een iets groter risicoprofiel maar ook meer mogelijkheden om geld aan te trekken door de marge op hypotheekrente. Behoorlijke buffer ( eigen vermogen) nodig en financiering van marktpartijen, maar ook ten dele te financieren met spaargelden door hen die wat meer opbrengst willen, maar zonder een depositogarantiestelsel. Geen besmettingsgevaar dus bij een crash op de woningmarkt. En wat klonen terug van de ouderwetse postbank, geen tierelantijnen , alleen maar betalingsverkeer en wat aanvullende diensten ( persoonlijke kredieten ?). Weinig behoefte aan financiering bij zo’n nutsbedrijf, klanten betalen voor de geleverde diensten een normale beloning. Door de toegenomen mogelijkheden hoeven er geen gratis enveloppen en dergelijke te worden verstrekt, vrijwel alles kan via internet.
    Dat zou allemaal kunnen als leningen en spaartegoeden in evenwicht waren in Nederland. Helaas is er een hele grote onbalans in het Nederlandse financiele systeem. Waar in andere landen deze twee in evenwicht zijn (omdat veel mensen via de bank sparen voor hun pensioen), hebben banken hier grote financieringsgaten (die gevuld moeten worden op internationale kapitaalmarkt) en pensioenfondsen grote overschotten (die ze veelal in het buitenland beleggen).

    Ik ben een groot voorstander van betaalbanken (waar risicoloos geld gestald kan worden dat in staatsobligaties belegd wordt, maar waar je dus ook geen rente krijgt ivm kosten). Maar of mensen daar daadwerkelijk klant worden?

    En wie gaat z'n spaarcentjes brengen naar een hypotheekbank als daar je geld niet veilig is?
  10. [verwijderd] 3 februari 2013 20:17
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 3 februari 2013 19:07:

    [...]

    Dat zou allemaal kunnen als leningen en spaartegoeden in evenwicht waren in Nederland. Helaas is er een hele grote onbalans in het Nederlandse financiele systeem. Waar in andere landen deze twee in evenwicht zijn (omdat veel mensen via de bank sparen voor hun pensioen), hebben banken hier grote financieringsgaten (die gevuld moeten worden op internationale kapitaalmarkt) en pensioenfondsen grote overschotten (die ze veelal in het buitenland beleggen).

    Ik ben een groot voorstander van betaalbanken (waar risicoloos geld gestald kan worden dat in staatsobligaties belegd wordt, maar waar je dus ook geen rente krijgt ivm kosten). Maar of mensen daar daadwerkelijk klant worden?

    En wie gaat z'n spaarcentjes brengen naar een hypotheekbank als daar je geld niet veilig is?
    Die laatste zin geeft wel een beetje aan hoe de maatschappij in elkaar zit tegenwoordig en niet eens zo onbegrijpelijk, gezien wat er is gebeurd de afgelopen tijd.
    .
    We vinden dat we recht hebben op een baan en de overheid en het bedrijfsleven moeten maar zorgen dat dat geregeld wordt. Als we geen baan kunnen vinden of niet in staat zijn om te werken moet de maatschappij/ overheid er voor zorgen dat we een voldoende uitkering krijgen. Al onze spaargelden moeten 100% gegarandeerd zijn. Als we een foute beslissing nemen door een te duur huis te kopen, moet de overheid maar maatregelen nemen om te voorkomen dat wij daar de dupe van worden. Als we teveel schulden op ons nek hebben genomen, moet er een schuldsanering zijn, die er voor zorgt dat we over een paar jaar weer uit de problemen zijn en opnieuw kunnen beginnen. De restschulden gaan ons verder niet meer aan En vul verder maar in.

    Dat dat alles ergens van betaald moet worden i.c. een goed draaiende economie doet ons verder niet zo veel, daar moeten anderen maar voor zorgen. Dat het niet mogelijk is om te ondernemen zonder geld te lenen en risico te lopen, is ook niet ons probleem. Mocht het mislopen bij het ondernemen, zijn wij niet degene die daar de rekening voor wensen te betalen. En diegene die er voor zorgen dat de economie wel draaiend blijft, mogen natuurlijk niet verwachten dat ze daarvoor te buitensporig worden beloond, daarvoor is nivellering uitgevonden.

    Dat we uiteindelijk linksom of rechtsom de rekening toch zullen moeten gaan betalen, door belastingverhoging en bezuinigingen ,daar komen we nu weer achter en wat is het prettig om er over te klagen. Het is toch veel eerlijker dat ‘ze’ gewoon de rekening betalen. In de tijd dat we het allemaal goed /beter hadden deden ‘ze’ gewoon wat ze moesten doen, maar nu zijn het allemaal zakkenvullers en grootgraaiers die de ene fout op de andere hebben gestapeld. Probleem is wel een beetje dat ‘ze’ ook ten dele weer voor een oplossing zullen moeten gaan zorgen. Of hebben we zelf betere suggesties?
    Overigens kan voor ‘ze’ natuurlijk in een ander kader ook zo weer een andere groep worden ingevuld: ouderen met teveel pensioenrechten/bezit, fiscale optimaliseerders of wat dan ook.

    Maar goed, het is ook vechten tegen de bierkaai, realisme wordt nu eenmaal niet gewaardeerd

    Prettige avond
  11. [verwijderd] 3 februari 2013 20:23
    quote:

    Realist. schreef op 3 februari 2013 20:17:

    [...]
    Die laatste zin geeft wel een beetje aan hoe de maatschappij in elkaar zit tegenwoordig en niet eens zo onbegrijpelijk, gezien wat er is gebeurd de afgelopen tijd.
    .
    We vinden dat we recht hebben op een baan en de overheid en het bedrijfsleven moeten maar zorgen dat dat geregeld wordt. Als we geen baan kunnen vinden of niet in staat zijn om te werken moet de maatschappij/ overheid er voor zorgen dat we een voldoende uitkering krijgen. Al onze spaargelden moeten 100% gegarandeerd zijn.
    De garantie op spaargelden is al heel oud en er is een goede reden voor dat dit zo is. Overigens kost het de overheid geen geld, aangezien de kosten van de garantie door het bankwezen zelf betaald worden.

    Zonder die garantieregeling zouden mensen bij het minste of geringste gerucht hun geld weghalen bij een bank. En aangezien banken kort geld aantrekken en dit voor lange periodes uitzetten hebben die dan een probleem. Klanten willen geld, maar dit is voor 10-20-30 jaar uitgeleend. En dus gaan banken dan failliet, en verliezen klanten (particulieren en bedrijven) een (deel van) hun geld.

    Dit betekend dus dat bankkrediet erg duur wordt en niet zo gemakkelijk beschikbaar is. Hetgeen financiering van investeringen beperkt en dus daarmee groei lager maakt en een economie veel vatbaarder voor (diepe) recessies.

    En van de redenen van de goede prestaties van de Westerse wereld is het redelijke solide bankensysteem en de beschikbaarheid van krediet.
  12. Hallo! 3 februari 2013 20:34
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 3 februari 2013 20:23:

    En van de redenen van de goede prestaties van de Westerse wereld is het redelijke solide bankensysteem en de beschikbaarheid van krediet.
    Vroeger was de Nederlandse overheid eigenaar van slechts één staatsbank, De RijksPost Spaarbank. Nu is de Nederlandse overheid eigenaar van twee staatsbanken, SNS en ABNAMRO. Over solide banken gesproken:-)
  13. [verwijderd] 3 februari 2013 20:48
    Nederland heeft een rijke financiële traditie, ook in schandalen en speculaties. Deze voert terug op de periode waarin Nederland de bakermat van het financiële handelskapitalisme was. Na de bloei van de geldhandel in Vlaanderen in de 15de en 16de eeuw vormden de oprichting van de VOC, de Wisselbank en de eerste effectenbeurs ,,de drie hoekstenen van een nieuw soort economie in de wereld”, aldus de Schotse financiële historicus Niall Ferguson. Deze drie-eenheid maakte het mogelijk dat Amsterdam vanaf het begin van de 17de eeuw tot het einde van de 18de eeuw het belangrijkste financiële centrum van de wereld was. Op de geld- en kapitaalmarkten van Amsterdam financierden Europese vorsten hun oorlogen, hofhoudingen, maîtresses, goederenhandel, veroveringen en expansieplannen. Uit alle Europese landen stroomde geld naar de Amsterdamse markt. Het gevolg was dat Nederland de stabielste munt en de laagste rente ter wereld kende. En dat Nederland gedurende twee eeuwen het rijkste land ter wereld was.

    Dit had een keerzijde. Nederland is ook de pionier van financiële schandalen en crises. Zo vonden de eerste manipulaties op de geldmarkt in de 16de eeuw, de eerste short speculatie, de eerste financiële bubbel en de eerste beurscrash in de 17de eeuw, en de eerste Europese bankencrisis in de 18de eeuw hun oorsprong in de Nederlanden. Na de tulpengekte van 1637 verschenen hier de eerste spotprenten tegen de ‘geyle hoer’ van de geldzucht, in 1688 verscheen het eerste boek over de ‘verwarring aller verwarringen’ op de effectenbeurs en het begrip ‘windhandel’ deed in 1720 opgang in Amsterdam.
  14. forum rang 6 Fred 62 3 februari 2013 22:18
    3000 EU-ambtenaren verdienen meer dan Rutte

    DEN HAAG -
    Ongeveer 3000 EU-ambtenaren krijgen een hoger salaris dan de Nederlandse minister-president Mark Rutte. Dat blijkt zondag uit antwoorden van de ministers van Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken op vragen van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt.

    Die had begin januari vragen gesteld over de salarissen van de EU-ambtenaren. Uit de antwoorden blijkt dat het brutosalaris van 3000 ambtenaren hoger ligt dan 144.000 euro, het bedrag dat Rutte jaarlijks verdient. Als naar het netto-salaris wordt gekeken, ligt het aantal ambtenaren dat meer verdient dan Rutte nog een heel stuk hoger.
    Ministers Frans Timmermans en Ronald Plasterk laten in hun antwoord juist weten „dat dit één van de redenen is waarom het kabinet inzet op versobering van de salarissen en vergoedingen voor Europese ambtenaren”.
    Omtzigt wil desondanks graag van Rutte weten of hij, zoals hij eerder had toegezegd, gaat inzetten op lagere salarissen. „Het CDA wil snel actie van Rutte. Ook willen we weten wat de Europese Commissie ervan vindt”, aldus Omtzigt.
    In totaal zijn er ongeveer 50.000 EU-ambtenaren. Die betalen momenteel 5,5 procent minder belasting dan in 2012, omdat de solidariteitsheffing is afgeschaft en „er nog geen akkoord is bereikt over herziening van het EU-ambtenarenstatuut”, zoals in de antwoorden wordt vermeld. „Hier gaat de belasting omhoog en de pensioenen omlaag, terwijl daar de belasting juist daalt. Volgens mij ben je dan verkeerd bezig”, aldus Omtzigt. De ministers laten weten te betreuren dat er geen solidariteitsheffing plaatsvindt.

    Als je aan het begin van je loopbaan staat en je hebt de passie en de mogelijkheid
    om bij dit gedrocht komen , doe het dat .
    Europa is de toekomst , zeker als het om goedbetaalde banen gaat.

    mvg

    Fred
  15. nobahamas 3 februari 2013 23:40
    quote:

    ben d'r klaar mee schreef op 3 februari 2013 20:48:

    Nederland heeft een rijke financiële traditie, ook in schandalen en speculaties. Deze voert terug op de periode waarin Nederland de bakermat van het financiële handelskapitalisme was. Na de bloei van de geldhandel in Vlaanderen in de 15de en 16de eeuw vormden de oprichting van de VOC, de Wisselbank en de eerste effectenbeurs ,,de drie hoekstenen van een nieuw soort economie in de wereld”, aldus de Schotse financiële historicus Niall Ferguson. Deze drie-eenheid maakte het mogelijk dat Amsterdam vanaf het begin van de 17de eeuw tot het einde van de 18de eeuw het belangrijkste financiële centrum van de wereld was. Op de geld- en kapitaalmarkten van Amsterdam financierden Europese vorsten hun oorlogen, hofhoudingen, maîtresses, goederenhandel, veroveringen en expansieplannen. Uit alle Europese landen stroomde geld naar de Amsterdamse markt. Het gevolg was dat Nederland de stabielste munt en de laagste rente ter wereld kende. En dat Nederland gedurende twee eeuwen het rijkste land ter wereld was.

    Dit had een keerzijde. Nederland is ook de pionier van financiële schandalen en crises. Zo vonden de eerste manipulaties op de geldmarkt in de 16de eeuw, de eerste short speculatie, de eerste financiële bubbel en de eerste beurscrash in de 17de eeuw, en de eerste Europese bankencrisis in de 18de eeuw hun oorsprong in de Nederlanden. Na de tulpengekte van 1637 verschenen hier de eerste spotprenten tegen de ‘geyle hoer’ van de geldzucht, in 1688 verscheen het eerste boek over de ‘verwarring aller verwarringen’ op de effectenbeurs en het begrip ‘windhandel’ deed in 1720 opgang in Amsterdam.

    Het begrip windhandel is in mijn ogen een begrip wat onze huidige crisis volledig verwoordt.

    Voor een ieder die een uurtje over heeft om zich te verdiepen in de geschiedenis van ons huidige financiële systeem is deze site een aanrader.
    www.engelfriet.net/Alie/Hans/windhand...

    Bij het lezen, realiseer eens welk van al deze genoemde financiële instellingen bestaat nog?
  16. Rafter 4 februari 2013 00:09
    Los van het feit dat je van geld niet gelukkig wordt- daarvoor sterven teveel ongelukige maar niet onbemiddelde mensen. Tja, wat doe je met enorm wisselende inkomsten, bijv. Ene jaar 6 ton, jasr erna 3 ton verlies? Tja, in ee DDR ws ook iedereen gelik, maar sommigen wel wat gelijker, getuige Wandlitz
  17. [verwijderd] 11 februari 2013 01:46
    oud stasi vies klikkertje snuffelend in andermans ondergoed en rekeningen .

    Gysi weist Stasi-Vorwürfe zurück
    10.02.2013 · Hat Linken-Fraktionssprecher Gregor Gysi wissentlich Kontakt zur Staatssicherheit der DDR gehabt? Die Staatsanwaltschaft ermittelt wieder. Gysi selbst gibt sich gelassen.

    wat had je daar nou anders van verwacht van een nieuwsgierige chagrijnig oud wijf met nog klikbloed aan zijn handen, het erge is dat ze de huidige EUssr als een toekomstig breekijzer kunnen gebruiken om hun vergane ddr paradijs wederom te exporteren .
  18. [verwijderd] 11 februari 2013 10:46
    100% belasting vink ik wel weer erg veel, maar 75% boven de 100.000 en 90% boven de 250.000 om maar iets te noemen lijkt me wel wat. Grappig natuurlijk om te zien dat die hufters in Den haag al jaren schreeuwen over te hoge inkomens, maar vervolgens alleen de laagste inkomsten belasting schijf verhogen, maar je moet toch wel stekeblind zijn wil je ze nog geloven en een stem uitbrengen op 1 van die minkukels. naja.. Stekeblind of er van kunnen profiteren natuurlijk :)
117 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 876,00 +0,23%
EUR/USD 1,0724 +0,25%
FTSE 100 8.082,73 +0,53%
Germany40^ 18.013,00 -0,42%
Gold spot 2.325,57 +0,41%
NY-Nasdaq Composite 15.712,75 +0,10%

Stijgers

Flow T...
+5,59%
UNILEV...
+4,58%
NX FIL...
+2,93%
Fugro
+1,92%
Sif Ho...
+1,38%

Dalers

ADYEN NV
-13,41%
WDP
-4,77%
VIVORY...
-3,91%
IMCD
-2,61%
AZERION
-1,78%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links