Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,185 17 apr 2024 17:37
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 6,040 - 6,755
  • 2.045.397 Gem. (3M) 301,7K

weekend 11-12 aug.2012

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 roloff 11 augustus 2012 13:33
    Ik heb zelf net nog even de (2) blauwe en de paarse lijn in de bovenstaande grafiek getrokken.

    Hoe zullen we uit deze driehoekformatie gaan uitbreken, opwaarts of neerwaarts?

    Op zich is er genoeg opwaarts potenteel en bevinden we ons met de witte candle van gisteren inmiddels ook boven de gemiddelde lijn (de sleepkabel).
  2. [verwijderd] 11 augustus 2012 17:40
    Ben op vakantie in Umbrië en hoor net op de Italiaanse radiozender 'Il Sole 24 Ore News' een special over Apple waarin uitgegaan werd van de synergetische voordelen voor Apple om TomTom in te lijven nu er nog een belachelijk lage koers op de borden staat. Men had het idee dat GPS toch de motor van het dagelijkse leven gaat worden en TomTom niet alleen navigatie maar ook lange-afstandsbediening met vele mogelijkheden kan gaan worden.

  3. [verwijderd] 11 augustus 2012 19:09
    quote:

    Marie Trottoir schreef op 11 augustus 2012 17:40:

    Ben op vakantie in Umbrië en hoor net op de Italiaanse radiozender 'Il Sole 24 Ore News' een special over Apple waarin uitgegaan werd van de synergetische voordelen voor Apple om TomTom in te lijven nu er nog een belachelijk lage koers op de borden staat. Men had het idee dat GPS toch de motor van het dagelijkse leven gaat worden en TomTom niet alleen navigatie maar ook lange-afstandsbediening met vele mogelijkheden kan gaan worden.

    Pffff, het wordt echt hopeloos hier.

    Daar hebben we er weer een van het DFT Forum, of wat zeg ik 1???

    We krijgen er weer meer dan 1:

    Mevrouw Trottoir, noemt zichzelf ook wel eens Mevrouw Rietveld - van Milt,

    En als meneer zijn vrouwenkleren weer heeft uitgetokken dan zal ie wel onder 1 van de Die Hards van het DFT Forum te kennis te boek staan.

    Laat me even raden:

    SECRET?, die vroeger weer bekend stond als Hoger en Lager en pffffff,

    Laat maar.

    Welkom op het TomTom Forum!!!



  4. [verwijderd] 11 augustus 2012 20:53
    quote:

    Marie Trottoir schreef op 11 augustus 2012 17:40:

    Ben op vakantie in Umbrië en hoor net op de Italiaanse radiozender 'Il Sole 24 Ore News' een special over Apple waarin uitgegaan werd van de synergetische voordelen voor Apple om TomTom in te lijven nu er nog een belachelijk lage koers op de borden staat. Men had het idee dat GPS toch de motor van het dagelijkse leven gaat worden en TomTom niet alleen navigatie maar ook lange-afstandsbediening met vele mogelijkheden kan gaan worden.

    Ik kan dit nergens terugvinden op hun website www.ilsole24ore.com/
    ook niet op het "radio" gedeelte op www.radio24.ilsole24ore.com

    jij wel?

    of ik kijk er overheen...

    EDIT:

    Scroll even naar onderen op onderstaande link. Hoe laat was die uitzending? en wie verstaat er Italiaans? Alle uitzendingen van die dag staan er op ;-)

    www.radio24.ilsole24ore.com/archivio.php
  5. [verwijderd] 12 augustus 2012 11:22
    quote:

    bart1805 schreef op 11 augustus 2012 21:40:

    [...]
    Nee, is gewoon een slechte samenvatting van de journaliste.

    www.static-ubs.com/global/en/about_ub...
    Goed gevonden ik had er ook naar gezocht.

    UBS zegt wel dat ze "more constructive" (opbouwender) kunnen gaan worden als er wat meer duidelijk wordt.

    Our 2013 scenario analysis results in a worst case EPS of €0.29. Putting this on 10x P/E suggests c10% downside. More realistically, we believe earnings can stabilize at >€0.30 with growth in Automotive beginning to offset the decline in Consumer PND. Further, while details are not known, we believe there is potential upside optionality from the recent licensing deal with Apple.
  6. bart1805 12 augustus 2012 11:35
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2012 11:22:

    [...]

    Goed gevonden ik had er ook naar gezocht.

    UBS zegt wel dat ze "more constructive" (opbouwender) kunnen gaan worden als er wat meer duidelijk wordt.

    Our 2013 scenario analysis results in a worst case EPS of €0.29. Putting this on 10x P/E suggests c10% downside. More realistically, we believe earnings can stabilize at >€0.30 with growth in Automotive beginning to offset the decline in Consumer PND. Further, while details are not known, we believe there is potential upside optionality from the recent licensing deal with Apple.
    Ze beschrijven ongeveer wat ik al eerder heb gezegd:
    - veel druk op de omzet van licenses
    - komende jaren dalende omzet (2014 onder de 1 miljard) en stijgende marges
    - het moet echt van automotive gaan komen.
  7. forum rang 4 roloff 12 augustus 2012 11:36
    quote:

    *Justin* schreef op 12 augustus 2012 11:22:

    [...]

    Goed gevonden ik had er ook naar gezocht.

    UBS zegt wel dat ze "more constructive" (opbouwender) kunnen gaan worden als er wat meer duidelijk wordt.

    Our 2013 scenario analysis results in a worst case EPS of €0.29. Putting this on 10x P/E suggests c10% downside. More realistically, we believe earnings can stabilize at >€0.30 with growth in Automotive beginning to offset the decline in Consumer PND. Further, while details are not known, we believe there is potential upside optionality from the recent licensing deal with Apple.
    Justin, goed zoekwerk. Zo mogen we het horen, nu nog de realisatie.

    Komt goed met T2 !!
  8. forum rang 4 roloff 12 augustus 2012 11:40
    quote:

    bart1805 schreef op 12 augustus 2012 11:35:

    [...]

    - het moet echt van automotive gaan komen.
    Ja Bart en automotive is grootdeels een nog onontgonnen gebied. Dus bedreigingen (downside), maar vooral ook veel mooie kansen om als early starter een prachtige niche market worldwide uit te gaan bouwen en drempels op te werpen voor nieuwe toetreders.

    Vooral dat laatste is belangrijk en daar geldt: small is beautifull, but size matters !
  9. forum rang 4 roloff 12 augustus 2012 12:02
    quote:

    rolof schreef op 12 augustus 2012 11:40:

    [...]

    ... automotive uit te gaan bouwen en drempels op te werpen voor nieuwe toetreders.[/b]

    Vooral dat laatste is belangrijk ....
    Keyfactors of succes bij het drempels voor nieuwe toetreders opwerpen in de nieuwe automotive business zijn me name:

    - vooruitstrevende technologie en de bescherming daarvan (patenten)
    - kwaliteit en snelheid van het verwerken van grote hoeveeelheden data
    - schaalgrootte (worldwide)
    - kwaliteit van bestaande en nieuwe stategische samenwerkingsverbanden
    - met strategische partners continu doorontwikkelen van succesvolle nieuwe business

    Als jullie er nog meer op kunnen noemen, dan graag.
  10. bart1805 12 augustus 2012 12:12
    quote:

    rolof schreef op 12 augustus 2012 12:02:

    [...]

    Keyfactors of succes zijn bij de nieuwe automotive business me name:

    - vooruitstrevende technologie en de bescherming daarvan (patenten)
    - kwaliteit en snelheid van verwerken grote hoeveeelheden data
    - schaalgrootte (worldwide)
    - stategische samenwerkingsverbanden
    - met strategische partners doorontwikkelen succesvolle nieuwe business

    Als jullie er nog meer op kunnen noemen, dan graag.
    Ja hoor:
    - enorme hoeveelheden R&D gelden
    - grote aanwezigheid in opkomende landen en de VS
    - zeer korte time to market
    - de beste software deskundigen in huis hebben om aan je beloftes te kunnen voldoen
  11. forum rang 4 roloff 12 augustus 2012 12:19
    [quote Bart en Rolof schreven date=201208121212]

    De Keyfactors of succes bij het drempels voor nieuwe toetreders opwerpen in de nieuwe automotive business zijn me name:

    - vooruitstrevende technologie en de bescherming daarvan (patenten)
    - kwaliteit en snelheid van het verwerken van grote hoeveeelheden data
    - schaalgrootte (worldwide)
    - kwaliteit van bestaande en nieuwe stategische samenwerkingsverbanden
    - met strategische partners continu doorontwikkelen van succesvolle nieuwe business
    - beschikking over enorme hoeveelheden R&D gelden
    - grote aanwezigheid in opkomende landen en de VS
    - zeer korte time to market
    - de beste software deskundigen in huis hebben (geplande beloftes kunnen waarmaken)[/quote]

    In plaats van ons op dit forum steeds te focussen op winst per aandeel (eurotje links of rechts in 2012/2013) zouden we misschien beter een goede inschatting van de kansen voor T2 kunnen maken op basis van het kunnen realiseren van bovenstaande lijstje.

    Zijn bovenstaande KFS's door T2 te realiseren dan hebben we een gouden aandeel !!
  12. [verwijderd] 12 augustus 2012 12:22
    Nee, dat is goed samengevat Rolof. Het gaat om de match tussen je eigen kerncompetenties en de behoeften in een bepaald segment. Als je die twee goed matcht gaat de rest vrij vanzelf. De klanten erkennen je competentie (je moet dus vooral doen waar je goed in bent) en je krijgt er ook de betere marges voor zeker als je aanbod uniek is.

    Zoals bekend heeft TomTom kaarten op "Automotive grade". Die graad heeft Google niet. Alleen Navteq. Combineer dat met andere content zoals verkeer. En dan binnen het marktsegment waarin je je strepen al hebt verdiend en erkend wordt (zie ook deal weer met Peugeot/Citroen)

    Belangrijkste is om dan zoveel mogelijk daar op in te zetten en minder op hardware. Software en content zijn deelbaar, dus brengen weinig maatwerk-kosten met zich mee en oneindig marge. Hardware zijn juist anderen (bijv. Samsung) duizend keer beter in. Dus daarmee concurreren kost veel energie en levert weinig op. Maar er zijn maar weinig bedrijven met TomTom's kennis van mapping of verkeer in combinatie met relaties met autofabrikanten en vooral inzicht in de trends, de behoeften van autofabrikanten de toekomst. Ik denk dat veel concurrenten van TomTom vooral hun schermpjes in de auto's kwijt willen, zonder zich echt te verdiepen in wat autofabrikanten over 5-10 jaar voor behoeften hebben en wat hun zorgen zijn. Ook in termen van time-to-market, make or buy, samenwerken.

    Door de aanwezigheid bij de Automotive Campus in Eindhoven en samenwerking met o.a. TNO is TomTom aangesloten bij toekomstige ontwikkelingen in de autobranche. Denk bijvoorbeeld aan de black box in de auto (vergelijkbaar met in het vliegtuig) dat op een bepaald moment in de toekomst verplicht gaat worden en ongelukken kan reconstrueren zonder dat dat veldwerk kost en je 24 uur de straat moet afzetten.
  13. forum rang 6 boem! 12 augustus 2012 14:05
    quote:

    bart1805 schreef op 12 augustus 2012 11:35:

    [...]
    Ze beschrijven ongeveer wat ik al eerder heb gezegd:
    - veel druk op de omzet van licenses
    - komende jaren dalende omzet (2014 onder de 1 miljard) en stijgende marges
    - het moet echt van automotive gaan komen.
    sorry bart maar je hebt toch echt verkondigd dat de omzet van licensing GEEN druk kent maar zich flat dan wel licht positief zal ontwikkelen.
    daarnaast maak jij je sterk voor het feit dat de marges met 10 tot 20% zullen dalen waarom nu zegeen dat je altijd hebt verteld dat ze stijgen.
    dat de boost van automotive kan komen daar zijn we het beiden over eems.
  14. bart1805 12 augustus 2012 22:14
    quote:

    martinmartin schreef op 12 augustus 2012 14:05:

    [...]

    sorry bart maar je hebt toch echt verkondigd dat de omzet van licensing GEEN druk kent maar zich flat dan wel licht positief zal ontwikkelen.
    daarnaast maak jij je sterk voor het feit dat de marges met 10 tot 20% zullen dalen waarom nu zegeen dat je altijd hebt verteld dat ze stijgen.
    dat de boost van automotive kan komen daar zijn we het beiden over eems.
    Dat ging over de vraag wat de CFO nou eigenlijk heeft gezegd. Persoonlijk denk ik inderdaad dat de omzet van licensing stabiel blijft en dus geen groeidiamant is, juist omdat er druk op de omzet blijft. Ze moeten in de komende jaren in elk geval ook de steeds meer dalende inkomsten van andere PND makers opvangen.
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links