Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

marktontwikkeling biologisch (2012)

93 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bioman 6 januari 2012 14:06
    Nieuw draadje 2012 gemaakt

    eerste bericht is niet heel optimistisch maar wel in lijn met eerdere publicaties

    wessanen zit geloof ik niet heel dik in de UK

    Supermarkten moeten bio op agenda zetten"
    Soil Association: herstel bio-markt in 2012 is uitdaging

    Het afgelopen jaar is de Britse bio-voedselverkoop nog verder gedaald. En herstel in 2012 wordt moeilijk volgens de Soil Association. De omzet is in de twaalf maanden tot eind oktober met ongeveer 5 procent gedaald. Dit na een daling van 5,9 procent in 2010. Webshops en onafhankelijke winkels deden het volgens handelsconsulent Finn Cottle daarentegen wel goed.

    De definitieve omzetcijfers voor 2011 zijn nog niet gepubliceerd, maar de Soil Association kan alvast aangeven dat de situatie niet heel positief is. "Al is het nog betrekkelijk stabiel gebleven, rekening houdend met het gebrek aan consumentenvertrouwen in het algemeen. Het zal een uitdaging zijn om te herstellen in 2012, maar wat we ervaren is dat de kanalen waarin biologisch sterk is, ook sterk blijven."

    De gegevens voor november en december zijn nog niet beschikbaar, zei Cottle. Hij verwacht wel dat de bestedingen in die maanden hoger lagen. Hij betreurt het dat supermarkten niet genoeg hebben gedaan om de verkoop biologische producten te stimuleren. "Daarom willen we graag dat de supermarkten biologisch opnieuw op hun agenda gaan zetten in 2012."

    De bio-omzet is gedaald in een jaar waarin het consumentenvertrouwen lager dan ooit was. De werkloosheid bereikte het hoogste punt in zeventien jaar.

    Publicatiedatum: 5-1-2012

  2. bioman 11 januari 2012 21:04
    In 2011 veel meer openingen door Duitse bio-winkelketens

    In Duitsland zijn in 2011 zestien nieuwe gespecialiseerde biologische winkels (200-400 vierkante meter) geopend en vijftig biologische supermarkten (groter dan 400 vierkante meter). Dit inclusief vijf verhuizingen waardoor de winkeloppervlakte toenam.

    Uit onderzoek van Bio-Markt.info blijkt dat er in totaal ongeveer 30.000 vierkante meter aan winkelruimte bij is gekomen. Vooral de grote winkelketens domineerden het tempo en hebben een aantal nieuwe winkels geopend.

    Bron: Bio-Markt.Info

    Publicatiedatum: 11-1-2012
  3. [verwijderd] 11 januari 2012 21:07
    quote:

    bioman schreef op 11 januari 2012 21:04:

    In 2011 veel meer openingen door Duitse bio-winkelketens

    In Duitsland zijn in 2011 zestien nieuwe gespecialiseerde biologische winkels (200-400 vierkante meter) geopend en vijftig biologische supermarkten (groter dan 400 vierkante meter). Dit inclusief vijf verhuizingen waardoor de winkeloppervlakte toenam.

    Uit onderzoek van Bio-Markt.info blijkt dat er in totaal ongeveer 30.000 vierkante meter aan winkelruimte bij is gekomen. Vooral de grote winkelketens domineerden het tempo en hebben een aantal nieuwe winkels geopend.

    Bron: Bio-Markt.Info

    Publicatiedatum: 11-1-2012

    Maar gaat Wessanen daar ook aan leveren?
    En renderen die winkels,er breken moeilijke tijden aan.
  4. [verwijderd] 11 januari 2012 21:22
    Ik heb eens rondgesnuffeld. Ik zie een grote opkomst in Duitsland van biobrood bakkerijen. Het wordt tijd dat Wessanen meegaat in de markt. Ik heb het gevoel dat ze kwa producten de boot missen. De groei zit vooral in de vers producten.Ik heb dit net vers van de pers geplukt

    Supermarkten verkopen bijna 30 procent meer biologisch in 2011
    De consumentenbestedingen aan biologische voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 29,1 procent gestegen naar 195 miljoen euro.
    Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen (44%), gevolgd door vleeswaren (40%) en eieren (36%). AGF (aardappelen, groenten en fruit) is goed voor 25,9% aandeel van de biologische omzet en blijft zuivel (24,7%) nog net voor als grootste productgroep.
    Supermarkten zorgen voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland. Natuurvoedingswinkels melden een groei van 5 tot 10 procent, een percentage dat al jaren stabiel is. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de 800 miljoen uit zal komen; ongeveer de helft van de verwachte totale omzet aan duurzame voeding in Nederland.
    De cijfers, die zijn gebaseerd op kassa scangegevens, zijn afkomstig uit de Monitor Duurzaam Voedsel die door het onderzoeksinstituut LEI van de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I is samengesteld.
  5. [verwijderd] 11 januari 2012 21:24
    quote:

    paulbeleg schreef op 11 januari 2012 21:22:

    Ik heb eens rondgesnuffeld. Ik zie een grote opkomst in Duitsland van biobrood bakkerijen. Het wordt tijd dat Wessanen meegaat in de markt. Ik heb het gevoel dat ze kwa producten de boot missen. De groei zit vooral in de vers producten.Ik heb dit net vers van de pers geplukt

    Supermarkten verkopen bijna 30 procent meer biologisch in 2011
    De consumentenbestedingen aan biologische voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 29,1 procent gestegen naar 195 miljoen euro.
    Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen (44%), gevolgd door vleeswaren (40%) en eieren (36%). AGF (aardappelen, groenten en fruit) is goed voor 25,9% aandeel van de biologische omzet en blijft zuivel (24,7%) nog net voor als grootste productgroep.
    Supermarkten zorgen voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland. Natuurvoedingswinkels melden een groei van 5 tot 10 procent, een percentage dat al jaren stabiel is. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de 800 miljoen uit zal komen; ongeveer de helft van de verwachte totale omzet aan duurzame voeding in Nederland.
    De cijfers, die zijn gebaseerd op kassa scangegevens, zijn afkomstig uit de Monitor Duurzaam Voedsel die door het onderzoeksinstituut LEI van de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I is samengesteld.
    Zie nog niet de rol van Wessanen hierin.
  6. [verwijderd] 11 januari 2012 21:33
    quote:

    paulbeleg schreef op 11 januari 2012 21:27:

    Mee eens. Ik neem wel aan dat de producten van Wessanen meegaan in de trend. Maar ik zie te weinig nieuwe producten van ze. Vooral in een groeiende markt

    [...]
    Daarom begrijp ik ook niet de plotselingen snelle uitbreiding van het belang door Delta partners en trawanten.
  7. bioman 11 januari 2012 22:36
    wessanen heeft merken en die staan wel degelijk ook in al deze nieuwe winkels (in de BRD) in het winkelschap, wessanen is ook groothandel met name in de benelux en daar stond de omzet onder druk ( een groot aantal van die winkels die zijn opgestapt in NL in 2011)
    ze hebben ambitie om meer te doen in vers wat in bio echt de grootste trekker in de groeimarkt is, de samenwerking van wessanen dochter Kroon zoals gisteren is aangekondigd met Vroegop in amsterdam is mi meer dan alleen een logistiek verhaal daar zit een strategie achter, het zal de komende tijd wel duidelijk worden
  8. [verwijderd] 11 januari 2012 22:49
    Ik kom zeer vaak in Duitsland. Bakkerijen is in Duitsland big business, denk zelfs de grootste wereldwijd per land bekeken. Bio brood heeft een grote opmars. In Dusseldorf zijn een groot aantal gerenommeerde zaken, daar staan de klanten tot buiten in de rij, iedere dag van 's ochtends tot sluitingstijd. Als ik dat constateer vraag ik me af waar de adviseurs zich mee bezighouden bij Wessanen. Het ontbreekt aan strategie, maar ook de ontwikkeling op operationeel niveau staat stil. Misschien zal ik eens solliciteren.

    quote:

    bioman schreef op 11 januari 2012 22:36:

    wessanen heeft merken en die staan wel degelijk ook in al deze nieuwe winkels (in de BRD) in het winkelschap, wessanen is ook groothandel met name in de benelux en daar stond de omzet onder druk ( een groot aantal van die winkels die zijn opgestapt in NL in 2011)
    ze hebben ambitie om meer te doen in vers wat in bio echt de grootste trekker in de groeimarkt is, de samenwerking van wessanen dochter Kroon zoals gisteren is aangekondigd met Vroegop in amsterdam is mi meer dan alleen een logistiek verhaal daar zit een strategie achter, het zal de komende tijd wel duidelijk worden
  9. W@ston 18 januari 2012 12:26
    Foodservice-groothandel Deli XL en Wessanen Benelux, naar eigen zeggen de grootste leverancier van biologische voeding in de Benelux, maken samen 1.000 nieuwe biologische producten beschikbaar voor klanten van de groothandel. Hiermee versterkt het bedrijf haar positie als totaalleverancier van verantwoorde producten voor horeca, catering en zorg.
    Natuurlijk Verantwoord
    De biologische producten uit de assortimenten van twee dochterbedrijven van Wessanen, Foodprints en Natudis, worden door Deli XL opgenomen in het assortiment ‘Natuurlijk Verantwoord’. Met Natuurlijk Verantwoord heeft Deli XL naar eigen zeggen het grootste en breedste verantwoorde aanbod in foodservice. Het assortiment telt 3.500 artikelen van verschillende fabrikanten.
    Samenwerken aan beschikbaarheid
    “Deze samenwerking met Wessanen Benelux is een mooi voorbeeld over hoe Deli XL wil samenwerken in de keten, om zo de foodservice-markt duurzamer te maken”, zegt Dick Slootweg, algemeen directeur bij het bedrijf. “De assortimenten van Foodprints en Natudis worden door slimme logistieke oplossingen vijf dagen per week geleverd aan Deli XL. Op deze manier hebben onze klanten de producten binnen 48 uur na de bestelling binnen.”

    www.derestaurantkrant.nl/nieuws/deli-...
  10. [verwijderd] 18 januari 2012 12:28
    quote:

    W@ston schreef op 18 januari 2012 12:26:

    Foodservice-groothandel Deli XL en Wessanen Benelux, naar eigen zeggen de grootste leverancier van biologische voeding in de Benelux, maken samen 1.000 nieuwe biologische producten beschikbaar voor klanten van de groothandel. Hiermee versterkt het bedrijf haar positie als totaalleverancier van verantwoorde producten voor horeca, catering en zorg.
    Natuurlijk Verantwoord
    De biologische producten uit de assortimenten van twee dochterbedrijven van Wessanen, Foodprints en Natudis, worden door Deli XL opgenomen in het assortiment ‘Natuurlijk Verantwoord’. Met Natuurlijk Verantwoord heeft Deli XL naar eigen zeggen het grootste en breedste verantwoorde aanbod in foodservice. Het assortiment telt 3.500 artikelen van verschillende fabrikanten.
    Samenwerken aan beschikbaarheid
    “Deze samenwerking met Wessanen Benelux is een mooi voorbeeld over hoe Deli XL wil samenwerken in de keten, om zo de foodservice-markt duurzamer te maken”, zegt Dick Slootweg, algemeen directeur bij het bedrijf. “De assortimenten van Foodprints en Natudis worden door slimme logistieke oplossingen vijf dagen per week geleverd aan Deli XL. Op deze manier hebben onze klanten de producten binnen 48 uur na de bestelling binnen.”

    www.derestaurantkrant.nl/nieuws/deli-...
    Laat het maar eens tot uitdrukking komen in de koers.
  11. [verwijderd] 18 januari 2012 19:13
    Als ik deze ontwikkelingen zo lees in combinatie met de groeimarkt BIO heb ik het vervelende gevoel dat Wessanen voor een bio appel en scharrel ei wordt verkocht. Met een goede strategie en mikpunt op de versmarkt (dat ontbreekt teveel bij WES) heeft dit de potentie van een zeer grote speler. Aandeel zou zeker weer op de 10 kunnen komen, op het oude niveau. Maar......

    quote:

    W@ston schreef op 18 januari 2012 12:26:

    Foodservice-groothandel Deli XL en Wessanen Benelux, naar eigen zeggen de grootste leverancier van biologische voeding in de Benelux, maken samen 1.000 nieuwe biologische producten beschikbaar voor klanten van de groothandel. Hiermee versterkt het bedrijf haar positie als totaalleverancier van verantwoorde producten voor horeca, catering en zorg.
    Natuurlijk Verantwoord
    De biologische producten uit de assortimenten van twee dochterbedrijven van Wessanen, Foodprints en Natudis, worden door Deli XL opgenomen in het assortiment ‘Natuurlijk Verantwoord’. Met Natuurlijk Verantwoord heeft Deli XL naar eigen zeggen het grootste en breedste verantwoorde aanbod in foodservice. Het assortiment telt 3.500 artikelen van verschillende fabrikanten.
    Samenwerken aan beschikbaarheid
    “Deze samenwerking met Wessanen Benelux is een mooi voorbeeld over hoe Deli XL wil samenwerken in de keten, om zo de foodservice-markt duurzamer te maken”, zegt Dick Slootweg, algemeen directeur bij het bedrijf. “De assortimenten van Foodprints en Natudis worden door slimme logistieke oplossingen vijf dagen per week geleverd aan Deli XL. Op deze manier hebben onze klanten de producten binnen 48 uur na de bestelling binnen.”

    www.derestaurantkrant.nl/nieuws/deli-...
  12. [verwijderd] 18 januari 2012 19:17
    quote:

    paulbeleg schreef op 18 januari 2012 19:13:

    Als ik deze ontwikkelingen zo lees in combinatie met de groeimarkt BIO heb ik het vervelende gevoel dat Wessanen voor een bio appel en scharrel ei wordt verkocht. Met een goede strategie en mikpunt op de versmarkt (dat ontbreekt teveel bij WES) heeft dit de potentie van een zeer grote speler. Aandeel zou zeker weer op de 10 kunnen komen, op het oude niveau. Maar......

    [...]
    We moeten dan maar hopen dat de andere grote aandeelhouders daar een stokje voor steken, voor dat rommelbod waar je voor vreest.?
  13. [verwijderd] 18 januari 2012 19:26
    Idd, als de voorwaarden worden vervuld zoals genoemd, heeft dit zeker potentieel, maar we weten beiden door wie de tent gerund wordt, of beter gezegd, verkwanseld. Een grote foodspeler kan het zo oppakken en met de eigen strategie, sales en marketing wel een goede bio tak neerzetten. Dit is aan Merckens en Koffrie niet besteedt. Potentieel is enorm, kijk maar in Duitsland. In de grootste supermarkt Kaufland is een enorm bio aanbod, maar WES brands heb ik niet gezien. Was er afgelopen weekend, speciaal op gelet
  14. bioman 20 januari 2012 00:32
    Inmiddels al 19 winkelketens
    Duitse bio-retail groeit erg snel

    Het aantal biologische winkelketens in Duitsland is inmiddels gestegen tot negentien. Nieuw is onder meer de keten 'Grüner Mark' uit München. Er zijn in 2011 in totaal 52 nieuwe winkels geopend. Dit zijn er meer dan ooit tevoren. Ongeveer tachtig procent van de nieuwe winkeloppervlakte komt van Alnatura, Bio Company en Denn's Bio (samen ongeveer 25.775 vierkante meter).

    De totale winkeloppervlakte van de retailketens ligt volgens Bio-Markt.Info op 174.100 vierkante meter.

    Bron: Bio-Markt.info

93 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 866,51 0,00%
EUR/USD 1,0650 -0,02%
FTSE 100 8.023,87 0,00%
Germany40^ 18.008,70 +0,83%
Gold spot 2.304,39 -0,98%
NY-Nasdaq Composite 15.451,31 +1,11%

Stijgers

AALBER...
0,00%
ABN AM...
0,00%
Accsys
0,00%
ACOMO
0,00%
ADYEN NV
0,00%

Dalers

AALBER...
0,00%
ABN AM...
0,00%
Accsys
0,00%
ACOMO
0,00%
ADYEN NV
0,00%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links