Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

Vrijdag 15 juli: alle aandelen Tom Tom bestens eruit

246 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 13 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. lodewijk70 16 juli 2011 14:29
    quote:

    yellow frog schreef op 15 juli 2011 13:14:

    TT is nu 750 miljoen waard op de beurs. TA is gekocht voor 2,9 miljard. Waarom zou Goddijn TT van de beurs af halen denk je? TT is veel meer waard, dan de750 miljoen waarop beleggers TT waarderen. Dat weet Goddijn als de beste. Voor 5 euro per aandeel koopt hij de resterende aandelen, bouwt TT zonder dat aandeelhouders 'm iedere dag lastigvallen verder uit en verkoopt over 3 jaar voor 2 miljard de hele toko aan een geinteresseerde Chinees. Simpel toch?
    Je mag denk ik toch wel stellen dat TA die 2,9 miljard niet waard geweest is. Achteraf natuurlijk.

    Er staat overigens nog wel voor 1800 miljoen!! aan 'goodwill' in de boeken. Dat is rijkelijk veel (understatement) voor een bedrijf met een marketcap van 800 miljoen. Als de boekhouders eisen dat hier op wordt afgeschreven (regelgeving!), dan maakt TT helemaal geen winst meer en komt het eigen vermogen ook onder de nullijn. Dan zit TT dus op het strafbankje. Als dit niet zo was kon ieder bedrijf wel 'winst' maken en 'een hoog EV/PA' creeren door simpelweg een hoop goodwill in de balans op te nemen!

    Natuurlijk zullen ze dit niet in één keer doen. Maar als er per jaar 200 miljoen aan goodwill afgeschreven wordt maakt TT dus de komende 9 jaar gewoon geen winst! Daarna heb je wél een bedrijf met een geweldige solvabiliteit natuurlijk. Maar 9 jaar is lang.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 16 juli 2011 14:51
    quote:

    lodewijk70 schreef op 16 juli 2011 14:29:

    .......maakt TT dus de komende 9 jaar gewoon geen winst! Daarna heb je wél een bedrijf met een geweldige solvabiliteit natuurlijk. Maar 9 jaar is lang.
    Te lang als je het mij vraagt.

    Lodewijk, hoe kom jij hier opeens terecht ? In 9 jaar 44 postings.
  3. [verwijderd] 16 juli 2011 15:10
    quote:

    lodewijk70 schreef op 16 juli 2011 14:29:

    [...]
    Je mag denk ik toch wel stellen dat TA die 2,9 miljard niet waard geweest is. Achteraf natuurlijk.

    Er staat overigens nog wel voor 1800 miljoen!! aan 'goodwill' in de boeken. Dat is rijkelijk veel (understatement) voor een bedrijf met een marketcap van 800 miljoen. Als de boekhouders eisen dat hier op wordt afgeschreven (regelgeving!), dan maakt TT helemaal geen winst meer en komt het eigen vermogen ook onder de nullijn. Dan zit TT dus op het strafbankje. Als dit niet zo was kon ieder bedrijf wel 'winst' maken en 'een hoog EV/PA' creeren door simpelweg een hoop goodwill in de balans op te nemen!

    Natuurlijk zullen ze dit niet in één keer doen. Maar als er per jaar 200 miljoen aan goodwill afgeschreven wordt maakt TT dus de komende 9 jaar gewoon geen winst! Daarna heb je wél een bedrijf met een geweldige solvabiliteit natuurlijk. Maar 9 jaar is lang.
    Er staat helemaal geen 1.800 miljoen aan goodwill op de balans. De goodwil is 850 mlj. De rest is immateriele activa: octrooien, patenten e.d. Natuurlijk was 2,9 mld voor TA teveel, maar een beurswaarde van 750 mln voor heel TT weer te weinig. Zeker als je weet dat TT inmiddels behoorlijk wat waarde heeft toegevoegd aan TA met HD-traffic e.d.
  4. [verwijderd] 16 juli 2011 15:27
    quote:

    lodewijk70 schreef op 16 juli 2011 14:29:

    [...]
    Je mag denk ik toch wel stellen dat TA die 2,9 miljard niet waard geweest is. Achteraf natuurlijk.

    Er staat overigens nog wel voor 1800 miljoen!! aan 'goodwill' in de boeken. Dat is rijkelijk veel (understatement) voor een bedrijf met een marketcap van 800 miljoen. Als de boekhouders eisen dat hier op wordt afgeschreven (regelgeving!), dan maakt TT helemaal geen winst meer en komt het eigen vermogen ook onder de nullijn. Dan zit TT dus op het strafbankje. Als dit niet zo was kon ieder bedrijf wel 'winst' maken en 'een hoog EV/PA' creeren door simpelweg een hoop goodwill in de balans op te nemen!

    Natuurlijk zullen ze dit niet in één keer doen. Maar als er per jaar 200 miljoen aan goodwill afgeschreven wordt maakt TT dus de komende 9 jaar gewoon geen winst! Daarna heb je wél een bedrijf met een geweldige solvabiliteit natuurlijk. Maar 9 jaar is lang.
    - Niet iedereen doet een investering van 2,9 miljard. Garmin had voor de kaarten volgens mij ook meer dan 2 miljard over. Wat dat betreft is 800 miljoen goodwill niet veel.
    - Het lijkt nu misschien veel, of het teveel is zal in de toekomst moeten blijken. Als het TomTom vanwege de kaarten dadelijk lukt om in alle Toyota's de inbouw te leveren, of bij citroen/peugeot, Volkswaren. Dan praat je er al heel anders over.
    - Ook praat je er anders over als dadelijk blijkt dat TomTom een mooie deal met Apple of wellicht Garmin heeft kunnen maken voor het gebruik maken van kaarten.

    Kortom het is te vroeg om daar nu over te oordelen. Het is nog maar een paar jaar geleden, we hebben kredietcrisis over ons heen gekregen. Nucleaire ramp, failliet Griekenland.
    In ieder geval lijk mij 800 miljoen niet teveel. Voor 800 miljoen kunnen de kaarten makkelijk verkocht worden en op basis daarvan kan deze goodwill neem ik aan prima door een bank voor een laag percentage gefinancierd worden. Nokia heeft voor Navteq uiteindelijk nog veel meer betaald.
  5. lodewijk70 16 juli 2011 21:17
    quote:

    yellow frog schreef op 16 juli 2011 15:10:

    [...]

    Er staat helemaal geen 1.800 miljoen aan goodwill op de balans. De goodwil is 850 mlj. De rest is immateriele activa: octrooien, patenten e.d. Natuurlijk was 2,9 mld voor TA teveel, maar een beurswaarde van 750 mln voor heel TT weer te weinig. Zeker als je weet dat TT inmiddels behoorlijk wat waarde heeft toegevoegd aan TA met HD-traffic e.d.
    Goodwill, immateriële activa, het is maar hoe je het noemt. Natuurlijk kunnen dit soort zaken wel zeer degelijk waarde hebben, dat zal ik niet ontkennen. Alleen staan er wel erg veel imm activa op de balans tov de marketcap en het EV.

    Zelf vind ik TT op dit moment ook erg laag gewaardeerd hoor, laat ik dat voorop stellen. Zeker gezien de leidende positie die het wereldwijd inneemt. Maar dat er boekhoudkundig/fundamenteel nog wel wat kan gebeuren lijkt me ook goed mogelijk.
  6. [verwijderd] 17 juli 2011 12:20
    quote:

    PieterdePieter schreef op 17 juli 2011 01:09:

    Blijf er nog wel bij Pieter!.

    Ik schiet hier ook nog weleens uit mijn slof ;dat heeft
    te maken met die verraderlijke bashers.De eerlijkheid op
    dit forum is door die lui ver te zoeken.Probeer je in te houden
    en zorg ervoor om geen block te krijgen.(ik zal ook mijn best doen...)

    We moeten toch een block vormen om weerstand tegen die lui te
    bieden.
  7. [verwijderd] 17 juli 2011 13:50
    quote:

    KidBackInTown schreef op 15 juli 2011 06:06:

    [...]

    DRIE punten wil ik hier noemen:

    1. Het feit dat een aandeel heel erg is gezakt mag NOOIT een reden zijn om te kopen, dat is echt de slechtste reden die er is. TOM is gezakt van 65 naar 3,411 Er is dus 94,7 procent daling. Je raadt het vast al, er kan nog een daling komen van exact 5,3%

    2. Een flinke pluk bijkopen `nu het zo laag staat`.
    Hoe denk je dat de resultaten zijn van beleggers die volgens dat principe handelen ? Je gaf het zelf al aan, ooit op 60 (ik zou zeggen zelfs 65 maar dat doet er nu helemaal niet meer toe, het is 2011).
    Bijkopen op 40 want al bijna 40% van de koers af ?
    Bijkopen op 20 want lager kan niet, en dan grof geld verdienen ?
    Als ie nét onder de 10 duikt dan vol erin (villa aan de Cote d´Azur)?
    Acht, echt een droomkans om m´n gemiddelde te verlagen.
    Zes, ...... vult u maar in, kijk op de draadjes van dit jaar.
    Vijf, ..........
    Vier, ..........
    Drie Vijftig, .........

    Drie Tweeen veertig, ......... ook nu is er weer een draadje van iemand die miljonair (inspirator) wil worden

    3. Wel een beetje zielig (van zo´n GUPPIE) om na DIT draadje nog een tweede dagdraadje te openen, omdat de inhoud van dit draadje je niet bevalt.
    Ik vind het echt heel erg vreemd dat beleggers liever achter mensen aanlopen die véél te positief zijn, elke dag opnieuw het steeds bij het verkeerde eind hebben en daarom héél, ja héél veel geld verloren hebben en dat in de toekomst ook gaan doen, dan dat ze meer zouden vertrouwen op mensen die veel realistischer zijn en vaak gelijk krijgen en dus zo ook de loosers had kunnen behoeden voor het GROTE LEED.
    Op zich volledig eens met het grootste deel van het verhaal.
    Vaak heb ik de indruk dat de aanwezige forumleden allen binnen een korte tijd met een minimale inzet miljonair willen worden.

    Als op een normale spaarrekening 2% per jaar wordt betaald, is een redement op aandelen van bijvoorbeeld 5% per jaar (en niet per week) nog niet zo slecht.

    Echter realist zijn, houdt niet in dat pessimisme altijd de boventoon moet voeren. Hoe TT zich ontwikkelt kan op dit moment niemand zeggen.
    Bij beursintroduktie werd door veel analisten gesproken over een one-trick pony zonder veel toekomst. Korte tijd daarna buitelde men over elkaar heen met de koopadviezen en steeg de koers navenant.

    Voor beleggers met geduld en sterke zenuwen wellicht een mooi moment om in te stappen.
  8. forum rang 6 NewKidInTown 17 juli 2011 14:03
    quote:

    Realist 2011 schreef op 17 juli 2011 13:50:

    Voor beleggers met geduld en sterke zenuwen wellicht een mooi moment om in te stappen.
    Misschien wel, je zou zomaar 50% kunnen `verdienen`, misschien niet, je zou ook zomaar 50% kunnen verliezen.
    Heel terecht dat je hier opmerkt: `geduld en sterke zenuwen`, dat is inderdaad wel nodig.
  9. [verwijderd] 17 juli 2011 15:01
    quote:

    PieterdePieter schreef op 17 juli 2011 01:09:

    Pieter,

    Het onderlinge gescheld op een forum haalt het niveau naar beneden. Als het dus echt in jouw belang is dat men een goed beeld krijgt van tomtom, waar voors en tegens normaal worden uitgewisseld, dan help je 'de zaak' niet echt. Ook vind ik het raar om een waarschuwing van een moderator als een soort trofee hier te tonen. Ik zou zeggen, neem zo'n waarschuwing serieus.

    Mocht het echt zo zijn dat je 'bashers' van repliek wilt dienen, doe het dan eens inhoudelijk. Wist je dat Geert Wilders (om maar eens helemaal offtopic te gaan) altijd een beetje nerveus wordt van Jolanda Sap. Hij krijgt geen vat op haar, omdat ze altijd inhoudelijk reageert en nooit op het taalgebruik of provocaties. Met als gevolg dat ome Geert zelf ook een keer rapporten ging meenemen om 'inhoudelijk' over te komen (wat dan een beetje mislukte).

    We hebben hier continu rare figuren, met koersdoelen van een cent, of porno posten, of weet ik veel wat. Denk je dat die er wakker van liggen als jij een scheldkannonade begint? Dat is toch alleen maar het doel.

    Bovendien geloof ik niets van jouw 'block me maar'. Mensen zijn veel te verslaafd aan dit internet hoekje (including me), dus als je zegt block me maar, dan kom je vast onder een andere alias weer naar boven.

    Daarnaast is algemeen bekend dat bashers ook altijd een positief alterego hebben, dat agressief 'op zichzelf' reageert, om dan een fictieve ruzie op te zetten. Je voldoet tot nu toe prima aan dat profiel. Ik kan het mis hebben, maar bewijs dat dan maar eens door gewoon normaal op dit forum te posten en geen olie op het vuur te gooien.
  10. [verwijderd] 17 juli 2011 15:10
    quote:

    lodewijk70 schreef op 16 juli 2011 21:17:

    [...]

    Goodwill, immateriële activa, het is maar hoe je het noemt. Natuurlijk kunnen dit soort zaken wel zeer degelijk waarde hebben, dat zal ik niet ontkennen. Alleen staan er wel erg veel imm activa op de balans tov de marketcap en het EV.

    Zelf vind ik TT op dit moment ook erg laag gewaardeerd hoor, laat ik dat voorop stellen. Zeker gezien de leidende positie die het wereldwijd inneemt. Maar dat er boekhoudkundig/fundamenteel nog wel wat kan gebeuren lijkt me ook goed mogelijk.
    Ja dat klopt, maar dat komt omdat de marketcap (dus de prijs van het aandeel) niet in relatie staat tot de waarde van het bedrijf, en niet omdat de waarde van het bedrijf op de balans niet in relatie staat tot de waarde van het aandeel.

    Kijk, TeleAtlas is voor 2,9 miljard gekocht. Misschien te duur. Laat het eens 2 miljard waard zijn, of anderhalf miljard. En wat heb je dan verder nog. Het volledige bedrijf tomtom, zonder de kaarten. Wat dacht je van de waarde van het merk. En wat dacht je dat de waarde is van deals in de auto-industrie. Renault neemt jaarlijks zo'n 600.000 tomtom's af. En dan heb je Mazda, Toyota, Fiat, Alfa, Lancia en Chrysler nog (en eventuele deals die in het vat zitten). Dat soort deals vertegenwoordigen een gegarandeerde inkomstenstroom en zijn dus ook 'goodwill'.

    Goodwill is namelijk het verschil tussen vanaf de grond af iets opbouwen of de bestaande relaties meerekenen. Als ik een nieuwe bakkerij begin ben ik minder kosten kwijt dan als ik een bakkerij overneem. Maar ik begin dan wel met een vaste klandizie (goodwill).

    Dus als je alles optelt: de contracten met autobouwers, het intellectueel eigendom over routeberekening, de databases met verkeersgegevens, IQ routes en HD traffic, de merknaam, en de kaarten die zeker 1,5 miljard waard zijn. Dan kom je echt ver - HEEL VER - boven de marketcap van 700 miljoen op dit moment.

    Stel dat je al die losse onderdelen van tomtom in stukjes zou waarderen en verkopen. Dan kom je denk ik op een prijs van 4x de huidige prijs van het aandeel. Dus tomtom is op dit moment een typisch voorbeeld waar de som MINDER is dan de losse delen.

    Die constatering vraagt - smeekt bijna - om maatregelen. Die verstopte waarde moet er gewoon uit komen. Nu hebben de aandeelhouders geleden onder waardevernietiging, terwijl die waarde er nog steeds is, maar verstopt. Bij ABN-AMRO leidde dat (de losse delen meer waard dan het geheel) uiteindelijk tot een opknip-scenario.
  11. [verwijderd] 17 juli 2011 15:50
    quote:

    justin_case schreef op 17 juli 2011 15:10:

    [...]

    Ja dat klopt, maar dat komt omdat de marketcap (dus de prijs van het aandeel) niet in relatie staat tot de waarde van het bedrijf, en niet omdat de waarde van het bedrijf op de balans niet in relatie staat tot de waarde van het aandeel.

    Kijk, TeleAtlas is voor 2,9 miljard gekocht. Misschien te duur. Laat het eens 2 miljard waard zijn, of anderhalf miljard. En wat heb je dan verder nog. Het volledige bedrijf tomtom, zonder de kaarten. Wat dacht je van de waarde van het merk. En wat dacht je dat de waarde is van deals in de auto-industrie. Renault neemt jaarlijks zo'n 600.000 tomtom's af. En dan heb je Mazda, Toyota, Fiat, Alfa, Lancia en Chrysler nog (en eventuele deals die in het vat zitten). Dat soort deals vertegenwoordigen een gegarandeerde inkomstenstroom en zijn dus ook 'goodwill'.

    Goodwill is namelijk het verschil tussen vanaf de grond af iets opbouwen of de bestaande relaties meerekenen. Als ik een nieuwe bakkerij begin ben ik minder kosten kwijt dan als ik een bakkerij overneem. Maar ik begin dan wel met een vaste klandizie (goodwill).

    Op zich wel mee eens maar goodwill heeft nu eenmal een hoog "gebakken
    lucht" gehalte. Om jouw voorbeeld aan te halen, als je een bestaande bakkerij met klandizie overneemt, verliest de goodwill heel snel zijn waarde als je geen goed brood kunt bakken. Komt er een concurrent in de buurt van je bakkerij die een beter of goedkoper produkt levert, geldt
    hetzelfde ook als je goodwill zelf hebt opgebouwd.

    Een van de problemen van TT is momenteel danook dat niemand een goede waardering van de goodwill kan geven, door de onzekerheid wat de concurrentie gaat doen en op welke manier. Als er een gelijkwaardig of beter alternatief komt voor ingebouwde TT,s, zullen de contracten met Renault of anderen snel hun waarde verliezen etc

    In principe geldt die onzekerheid voor veel meer bedrijven, maar de snelle ontwikkelingen in de informatietechnologie maken TT extra kwetsbaar.



    GeKochte of zelf

    Dus als je alles optelt: de contracten met autobouwers, het intellectueel eigendom over routeberekening, de databases met verkeersgegevens, IQ routes en HD traffic, de merknaam, en de kaarten die zeker 1,5 miljard waard zijn. Dan kom je echt ver - HEEL VER - boven de marketcap van 700 miljoen op dit moment.

    Stel dat je al die losse onderdelen van tomtom in stukjes zou waarderen en verkopen. Dan kom je denk ik op een prijs van 4x de huidige prijs van het aandeel. Dus tomtom is op dit moment een typisch voorbeeld waar de som MINDER is dan de losse delen.

    Die constatering vraagt - smeekt bijna - om maatregelen. Die verstopte waarde moet er gewoon uit komen. Nu hebben de aandeelhouders geleden onder waardevernietiging, terwijl die waarde er nog steeds is, maar verstopt. Bij ABN-AMRO leidde dat (de losse delen meer waard dan het geheel) uiteindelijk tot een opknip-scenario.
  12. [verwijderd] 17 juli 2011 16:02
    Waarom verdoen jullie je zuurverdiende weekendtijd met dit forum? Jullie hebben toch afgelopen week 36 uur gewerkt? Doe wat met jullie weekend want morgen start weer een nieuwe werkweek.

    Ja kan ook tegen mij gebruikt worden....maar ik kijk toevallig even rond omdat mijn hond ziek is en ik gisteren terug ben uit het buitenland.

  13. [verwijderd] 17 juli 2011 16:26
    quote:

    Zenuwlijer schreef op 17 juli 2011 16:02:

    Waarom verdoen jullie je zuurverdiende weekendtijd met dit forum? Jullie hebben toch afgelopen week 36 uur gewerkt? Doe wat met jullie weekend want morgen start weer een nieuwe werkweek.

    Ja kan ook tegen mij gebruikt worden....maar ik kijk toevallig even rond omdat mijn hond ziek is en ik gisteren terug ben uit het buitenland.

    Ik ben bezig met het onderhoud van mijn landhuis,zenuwlijeren ik kijk af en toe ,om ff te rusten,op mijn laptop.En natuurlijk met een half oog naar de Tour.

    Heb je ook een huis in het buitenland?.Scheelt reizen en vakanties.

    Sterkte met je hond.
  14. [verwijderd] 17 juli 2011 16:31
    quote:

    hoopmazzel schreef op 17 juli 2011 16:26:

    [...]

    Ik ben bezig met het onderhoud van mijn landhuis,zenuwlijeren ik kijk af en toe ,om ff te rusten,op mijn laptop.En natuurlijk met een half oog naar de Tour.

    Heb je ook een huis in het buitenland?.Scheelt reizen en vakanties.

    Sterkte met je hond.
    dankje. begrijpelijk slecht weer. ja een paar huizen zelfs. 1 spanje, 1 tenerife en 1 italie. kom er niet zo vaak zelf, mijn vrouw en kids wel
246 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 13 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links