Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

Wist u dat.........................?

5.522 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 277 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 charlieb 3 juli 2011 11:12
    quote:

    justin_case schreef op 3 juli 2011 01:17:

    Vroeger werd hier iemand verguisd - ook door mij - toen ie 100x per dag riep dat de koers naar 5,30 zou gaan; het toen meest negatieve advies van BNP Paribas. Nu denk ik dat we eerst maar die kant op moeten kijken, voor we verder kijken. Het kan verkeren...

    Bijgaand het buy advies van ABN-AMRO (Buy 5 euro). www.abnamro.nl/nl/beleggen/beurstrend...

    Ze geven aan dat het een volatiel aandeel is in een markt die snel kan veranderen. Goed dat weten we; en veranderen kan trouwens ook ten goede zijn.

    Ze geven ook aan dat er nu sprake is van onderwaardering, omdat de markt inprijst dat PND verkopen per direct naar 0 gaan. En dat is natuurlijk ook weer niet zo. Al zou ik de recente outlook van tomtom niet willen bagatelliseren.
    Beste Justin, zit je zelf nog in TomTom en tegen welke gemid.?
    Zelf zat ik al geruime tijd in T2, maar heb op 3 juni jl mijn stukjes verkocht op 5,65, ben toen in Aegon gestapt en ben sinds vorige week weer terug in T2 gestapt, gemid. op 3.56. Vind het zelf moeilijk om Long of kort te blijven in T2. Even goed kan de koers nog naar 3e gaan, maar ook dat het door stijgt boven de 4. Maar goed het blijft koffiedik kijken, en soms ga ik voor de korte ritjes.
    GR Charlie
  2. [verwijderd] 3 juli 2011 12:03
    Goeie uitstap, heeft je toch twee eurie bespaard. Ik heb wat calls die expireren in dec12 en zie het nog even aan, ook of er nog autodeals komen en wat de outlook voor verdere toekomst wordt. Mijn roze bril is wel af, ik hou rekening met waardeloos expireren en anders is mooi meegenomen. Verder instappen doe ik niet voorlopig, ben toch wel geschrokken van hun eigen trading update. Misschien weer als ze wat beters te melden hebben, een nieuwe samenwerking (automotive contract in september en lancering android app dit najaar) of opleving in de retail.
  3. forum rang 6 charlieb 3 juli 2011 12:11
    quote:

    justin_case schreef op 3 juli 2011 12:03:

    Goeie uitstap, heeft je toch twee eurie bespaard. Ik heb wat calls die expireren in dec12 en zie het nog even aan, ook of er nog autodeals komen en wat de outlook voor verdere toekomst wordt. Mijn roze bril is wel af, ik hou rekening met waardeloos expireren en anders is mooi meegenomen. Verder instappen doe ik niet voorlopig, ben toch wel geschrokken van hun eigen trading update. Misschien weer als ze wat beters te melden hebben, een nieuwe samenwerking of opleving in de retail.
    Tja het blijft altijd een gok, evengoed waren ze 2 euro gestegen en dan had ik spijt gehad dat ik ze tevroeg eruit had gedaan, maar inderdaad TomTom blijft op dit moment een gokaandeel en als ik ook nu maar een beetje winst kan pakken doe ik dat, vlgs mij is het wl een goed aandeel voor te traden, dus echt voor de korte ritjes. Ik wacht op Goddijn dat ie weer eens wat positief te melden heeft ipv altijd negatief en ook bij de volgende presentatie een betere houding voor de camara svp!Niet chagarijnig!
    GR Charlie
  4. [verwijderd] 3 juli 2011 12:55
    He Charlie,

    Ik heb recent nog eens wat oude berichten van die EP/straddleman zitten lezen. Hoewel ik vind dat ie zich bijzonder irritant en ook misleidend heeft gedragen (met meerdere aliassen tegen zichzelf praten), vond ik het toch ook interessant om te kijken wat ie zei.

    Een ding is me daarin opgevallen, en dat was een voorbeeld dat ie noemde. Dat de VHS in de tijd van de introductie van videobanden niet 'het beste systeem' was, maar toch de industriestandaard werd, doordat ze (JVC) slimmer waren omgegaan met het licenseren van hun technologie.

    Of het waar is weet ik niet, het is even for the sake of the argument. Wat hij wilde zeggen was denk ik dat het in huis hebben van de beste technologie niet automatisch betekent dat je ook als winnaar uit de bus komt. Ik denk dat we ons daar allemaal iets bij kunnen voorstellen.

    Ik vind dat TomTom zeker goede technologie heeft. Ze weten altijd op de minuut nauwkeurig mijn aankomsttijd te voorspellen en ook HD traffic werkt perfect. Maar weten ze het ook goed genoeg in de markt te zetten en mensen te overtuigen van de waarde? Daar is meer voor nodig dan een John Clease zonder humor (wat een verschrikkelijke filmpjes).

    Moet je hier eens kijken. www.tomtom.com/nl_nl/products/car-nav... Dat is toch een allegaartje van aanbiedingen? Ik kan daar echt niet uit kiezen. Ook zijn de functies per apparaat helemaal niet overzichtelijk weergegeven. En dat op de eigen homepage!

    Waarom staat er niet een beslisboom, zodat je als klant eerst aangeeft wat je wilt (kaarten Benelux, Europa of wereld, hoe groot scherm wil je, wil je HD traffic of niet) en dat er dan een keuze voor je uit rolt. Moet je kijken hoeveel overzichtelijker Apple dit doet store.apple.com/nl/configure/MC724N/A... Maar ja, die kun je ook zelf configureren, en dat kan bij een TT ook al niet.

    Al met al heb ik ook last gehad van wat ze cognitieve dissonantie noemen. Dat je je eigen keuze maar steeds bevestigt. Is heel normaal. Als je heel lang twijfelt tussen het kopen van een BMW en een audi, en je koopt daarna de BMW, dan lees je daarna ook alleen maar de goede recensies van de BMW om je eigen keuze te rechtvaardigen. Het is als een soort filter op je hoofd. Erg link bij beleggen.

    Ben ik dan mijn vertrouwen in TT kwijt? Nee, natuurlijk niet. Want hoewel ze richting de consument niet duidelijk zijn in hun aanbod, denk ik dat de professionele partijen (zoals autobouwers), die dus de technologie beter kennen, wel degelijk erg gecharmeerd zijn van TomTom. Ze weten dat TomTom kaarten heeft die heel erg up to date zijn, en bovendien wereldwijde dekking hebben en steeds weer updates krijgen in de meest exotische uithoeken. Zeker als je een wereldwijde autobouwer bent, vind je dat belangrijk.

    Ook zullen ze wel gezien hebben hoe succesvol TomTom en Renault samen zijn (miljoen inbouw systemen verkocht in 2 jaar). En ze weten vast ook dat tomtom tot nu toe het beste file vermijding systeem heeft.

    Ik denk dat professionele partijen zeker interesse hebben en houden in samenwerken met tomtom, en dat een groot deel van de toekomst ook in het licenseren zit. Met professionele partijen bedoel ik niet alleen autobouwers, maar ook telefoonbouwers (zoals HTC en Apple) en app developers (zoals Route66).

    Sinds kort licenseert tomtom HD traffic. Dat is dus niet meer exclusief voor tomtom apparaten (al is er nog niemand anders die het aanbiedt). Het is zelfs beschikbaar voor concurrerende PND fabrikanten.

    Theoretisch gezien is het dus zelfs mogelijk dat een Garmin een licentie op HD traffic neemt en dit op zijn apparaten zet. Ik zie dat niet zo gauw gebeuren (want het zijn kemphanen), maar het zegt wel iets over de nieuwe strategie van TomTom. Ze hoeven niet altijd direct de eindklant te bedienen.

    Ook Marique was op dit forum enthousiast over die beweging.
  5. forum rang 6 marique 3 juli 2011 13:13
    quote:

    justin_case schreef op 3 juli 2011 10:53:

    Daarnaast ligt TomTom technologisch wel voor op Garmin, vooral op gebied van files vermijden. Dat, in combinatie met het feit dat ze eigen kaarten hebben moet ze een voorsprong geven in het sluiten van nieuwe samenwerkingsverbanden in de mobiele hoek (zoals nu met htc en mogelijk met Apple) en in de autobranche (zoals met Renault, fiat, Mazda, toyota, etc.)
    justin_case,
    Ik lees altijd maar over die file melding. Lijkt me voor Nederland ook best een goede reden voor een abo.
    Maar hoe belangrijk is filemelding voor Europa of voor de US?

  6. [verwijderd] 3 juli 2011 13:38
    Ja Marique, dat is een goede vraag. Per regio zouden de behoeften wel eens erg kunnen verschillen. En ook hoever de markt technologisch is zal per regio verschillen. In ontwikkelende landen is simpel van A naar B al innovatief genoeg.

    Ik denk dat je voor file info sowieso in kleine dichtbevolkte landen als de onze moet kijken. En Belgie, met Brussel als de grootste filestad van Europa. Duitsland ook wel denk ik, zeker in stedelijke gebieden. En voor het Verenigd Koninkrijk weet ik het wel zeker, met London als verkeerdrama en veel Britse steden in de top van meest vastgelopen steden.

    Verder natuurlijk de grote groeisteden, zoals Shanghai, waar het fileprobleem echt enorm is. Al is China dus een markt op zich met moeilijke toetreding.

    Nederland is natuurlijk een goede thuisbasis om te experimenteren en technologie te bewijzen. Aangezien wij een dichtbevolkt land zijn. Het is net als met waterkering, daar zijn we ook heel goed in, en we leggen wereldwijd dijken en dammen aan, omdat we historisch gezien nou eenmaal veel ervaring hebben met (teveel) water. Misschien moet TomTom daar in zijn communicatie ook iets mee (dat ze uit Nederland komen en alles weten over congestie).

    In de VS zal het er maar aan liggen waar iemand woont. In de southern states heb je misschien helemaal geen file informatie nodig. En Frankrijk heeft ook heel erg uitgestrekte gebieden waar je geen kip tegenkomt. Maar woon je in NewYork of Parijs dan is het denk ik anders.

  7. forum rang 6 marique 3 juli 2011 14:17
    quote:

    justin_case schreef op 3 juli 2011 13:38:

    Ja Marique, dat is een goede vraag. Per regio zouden de behoeften wel eens erg kunnen verschillen. En ook hoever de markt technologisch is zal per regio verschillen. In ontwikkelende landen is simpel van A naar B al innovatief genoeg.
    justin_case, ik kwam op die gedachte omdat ik het sterke vermoeden heb dat HDT voor normale dagelijkse files geen of slechts beperkte oplossing biedt. Althans voor de doorsnee huis-werk-huis automobilist.
    Bij toevallige en/of uitzonderlijke files en in onbekende omgeving en voor zakelijke rijders is HDT natuurlijk altijd wel nuttig.

    Ik vraag me af of de doorsnee consument HDT wel nodig vindt.
  8. [verwijderd] 3 juli 2011 15:00
    quote:

    marique schreef op 3 juli 2011 14:17:

    [...]
    justin_case, ik kwam op die gedachte omdat ik het sterke vermoeden heb dat HDT voor normale dagelijkse files geen of slechts beperkte oplossing biedt. Althans voor de doorsnee huis-werk-huis automobilist.
    Bij toevallige en/of uitzonderlijke files en in onbekende omgeving en voor zakelijke rijders is HDT natuurlijk altijd wel nuttig.

    Ik vraag me af of de doorsnee consument HDT wel nodig vindt.
    Dat is de grote hamvraag, of de doorsnee consument HD traffic nodig vindt. De zakelijke rijder natuurlijk wel. Ik ben zelf zakelijke rijder en heb een aantal keer een file omzeild die er anders voor had gezorgd dat ik een afspraak had gemist, die ik echt niet had willen missen. Voor vertegenwoordigers, salesmensen enzo is dat dus wel relevant.

    Maar nu niet mijzelf als referentiepunt nemend, maar de gemiddelde consument. Die zal HDT niet zo belangrijk vinden, maar wel fijn als het onderdeel is van het geheel. De prijsstelling zal dan erg belangrijk zijn.

    TomTom betaalt nu een fixed fee aan Vodafone dus niet meer per gebruiker. Dit betekent dat extra abonnementen niet leiden tot extra kosten. De kosten per gebruiker zijn dus nu nog relatief hoog, omdat de gebruikersgroep nog moet stijgen.

    Dit biedt denk ik wel mogelijkheden. Het enige wat je nu nodig hebt is massa. Of je nou 1 mln gebruikers hebt voor 60 euro per jaar of 10 mln voor 6 euro per jaar, dat maakt niet meer uit. Het systeem lijkt me volledig schaalbaar.

    Voor consumenten voor wie HD traffic niet meer dan een leuke bijkomstigheid is, zou je nog kunnen denken aan een kleine betaling per gebruik ofzo. Voor de rest wordt de massa natuurlijk ook bereikt doordat nu alle Renaults en ook steeds meer Fiats zijn ge-upgrade naar de live modellen.

    Ik denk dat de rekensommetjes waarmee we ons vroeger rijk rekenden (20 miljoen gebruikers in 2015 x 5 euro per maand = 100 mln per maand) wel naar de prullenbak kunnen. Ten eerste is de prijs van HD traffic in de tussentijd al verlaagd. Ten tweede zullen er zeker meer partijen in de markt springen als er dermate grote bedragen te verdienen zijn.

    Anderzijds denk ik dat het volume van 20 miljoen abonnees (indien de prijs laag is) wel gerealiseerd kunnen worden. Een paar euro per HTC telefoon bezitter en in de toekomst wellicht een paar euro per iphone bezitter. En licenties naar andere merken/apparaten en toepassingen toe. Dat kan nog wel wat worden.
  9. [verwijderd] 5 juli 2011 13:56
    Detailhandel Europa daalt 0,9% in de non-food
    www.belegger.nl/nieuws/109551/Detailh...

    Gebruik apps groeit snel
    www.belegger.nl/nieuws/109553/Gebruik...

    Volgens mij vlakte daarom de koerswinst vandaag af, na een sterke piek. De detailhandel laat weer een minnetje zien. Dat is ook al gebleken uit de winstwaarschuwing natuurlijk. De PND markt daalt in Europa met 10% (en in de VS met 30%).

    Van de detailhandel moet tomtom het dus steeds minder hebben. Maar in de smartphone markt is genoeg te halen. Die app markt blijft maar groeien. Kom dus maar op met die Android app!
  10. [verwijderd] 5 juli 2011 14:15
    quote:

    Dennizzz schreef op 5 juli 2011 14:07:

    Met hoeveel procent ging het aandeel Tomtom omhoog toen bekend werd gemaakt dat er een Iphone applicatie was uitgebracht op de markt? 17,6% in een dag?
    Vraag me af wat hoeveel dit zal worden met de Android applicatie:).
    Zo denk ik er exact over. En we weten al dat ie dit najaar komt.

    Maar wat zal de impact zijn? Ten tijde van de iphone was het allemaal nog nieuw. En apple een grote naam. Dus daarom destijds veel koerswinst.

    Anderzijds horen we nu steeds dat Android ze groot is, en dat het echt een groot gemis is dat tomtom daar niet is. Dat zeggen de gebruikers ook. Met de release is tomtom in een klap op zowat alle mobieltjes te verkrijgen.

    Wat ook kan meetellen is wat voor app het wordt. Net zoals die op de iphone? Of misschien zelfs met extra functionaliteit? Ze werken er namelijk al een tijdje aan.

    Een Android app zou ook een boost kunnen geven aan HD traffic. Dat heb ik nu op mijn iphone, en kan dan ook gekocht worden door Android gebruikers.
5.522 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 ... 277 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links