Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Marktontwikkeling biologisch (2011)

91 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bioman 20 mei 2011 12:47
    Continued growth of the organic sector in Italy
    Source: Suolo e Salute



    A growing interest in consuming organic products in Italy was confirmed again. It has continuously lasted for 9 years, according to the recent data from ISMEA (Institute of services for the agricultural food market) for the first two months of 2011. The surveys show that during January and February 2011, domestic purchases of packaged organic products in supermarkets increased by 13% over the same period last year.

    Specialized outlets, including more than 1,100 stores and supermarkets all over Italy, more than 2,500 farmers with farm gate sales, some hundreds of markets, over 300 restaurants, and other specialized channels showed an even higher growth rates, Suolo e Salute reports.

    More than seven out of ten Italians now buy organic products. According to the findings of the research project InterBio, 53.8 % of consumers who frequent the specialized stores have a high school diploma, and 33.7 % have a university degree. More than a third (35.6 %) are between 36 and 45 of age, and more than a quarter (27.3%) are between 46 and 55 years old. Households who buy organics mainly consist of four or more members (41.7%), or three members (27.7 %).

    Suolo e Salute


    20.05.2011

  2. bioman 25 mei 2011 21:13
    Prijzen nagenoeg stabiel gebleven
    Bio-aankopen in Frankrijk met 10,8 procent gestegen

    In 2010 hebben de Fransen 10,8 procent meer biologische producten gekocht, ten opzichte van 2009. De prijzen zijn nagenoeg stabiel gebleven (0,02 procent). Dit blijkt uit de jaarlijkse evaluatie door l'Agence Bio.

    Er is een steeds ruimere keuze aan producten. Vooral de droge kruidenierswaren doen het goed met een marktaandeel van 20 procent. Groenten en fruit hebben een iets lager marktaandeel van zeventien procent en zuivelproducten en melk hebben een aandeel van vijftien procent op de markt. De levensmiddelen worden vooral in de super- en hypermarkten verkocht (83 procent).

    Het jaarverslag is slechts enkele dagen vóór de voorjaarsbijeenkomst 'le Printempt Bio' gepubliceerd. Dit zal plaatsvinden van 1 tot en met 15 juni.

    Publicatiedatum: 25-5-2011

  3. bioman 1 juni 2011 08:30
    Zuivel met 18% sterkst gegroeid
    België: Bio-verkopen eerste kwartaal met 7,3% gestegen

    De verkoop van biologische producten bleef de eerste drie maanden van 2011 stijgen in België. Gemiddeld groeide de totale bio-besteding voor verse voeding in het eerste kwartaal van 2011 met 7,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Bio-zuivel groeide met 18 procent sterker dan het gemiddelde. De dierlijke bioproducten kenden een status quo.

    Het marktaandeel van bio stijgt tot 1,8 procent. Het marktaandeel van bio-zuivel ligt met 1,9 procent rond het gemiddelde. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers. Eén op de vijf gekochte vleesvervangers is biologisch. Het kleinste marktaandeel hebben de bio-vleeswaren (0,6 procent in 2010), maar dit aandeel stijgt wel.

    De plantaardige bioproducten, met de bio-groenten op kop, blijven het goed doen. De bio-groenterayon wist ook in het begin van 2011 meer kopers aan te trekken: op de 100 kopers van groenten kiezen er 34 voor bio (tegenover 28 in 2010).

    Bron: BioForum
  4. bioman 14 juni 2011 16:38
    Hoogste omzetgroei voor groenten en fruit
    VS: Omzet bio-voedingsmiddelen en -dranken in 2010 met 7,7 procent gegroeid

    De verkoop van biologische voedingsmiddelen en dranken is in 2010 tot 26,7 miljard gegroeid in de VS. Dit komt neer op een omzetgroei van 7,7 procent ten opzichte van 2009. De totale biologische omzet in de VS, met inbegrip van de levensmiddelen en non-foodproducten, bedroeg 28,7 miljard dollar in 210, tegenover, dit is 9,7 procent hoger dan in 2009.

    De hoogste omzetgroei in 2010 werd behaald door biologische groenten en fruit. Deze omzet steeg met 11,8 procent ten opzichte van 2009. Dit blijkt uit de '2011 Organic Industry Survey' van de Organic Trade Association. Biologische voedsel- en drankenverkopen vertegenwoordigden ongeveer vier procent van de totale voedsel- en drankenverkopen in 2010.

    Publicatiedatum: 14-6-2011

  5. bioman 14 juni 2011 16:43
    en hier de engelse versie, met wat nadere details

    The organic sector in the USA
    Source: OTA



    Sales of organic food and beverages in the USA have grown to US$ 26.7 billion in 2010, representing a growth of 7.7 % over 2009 sales. Total organic sales in the USA, including food and non-food products, were US$ 28.7 billion in 2010, up 9.7 % from 2009. Experiencing the highest growth in sales during 2010 were organic fruits and vegetables, up 11.8 % over 2009, according to the Organic Trade Association’s 2011 Organic Industry Survey. Organic food and beverage sales represented approximately 4 % of overall food and beverage sales in 2010.


    Mass market retailers - mainstream supermarkets, club/warehouse stores, and mass merchandisers - sold 54 % of organic food in 2010. Natural retailers were next, selling 39 % of total organic food sales. Other sales occured via export, the Internet, farmers’ markets/ Community Supported Agriculture, mail order, and boutique and specialty stores, according to the survey.

  6. bioman 14 juni 2011 16:47
    En deze over Frankrijk is ook niet slecht

    Biologisch een echte groeimarkt in Frankrijk

    Printemps du Bio biedt consumenten de kans om nader kennis te maken met de groeiende biologische sector in Frankrijk. Uit een recente studie van l'Agence Bio blijkt de vooruitgang die bio maakt. Het aantal bedrijven is van 2008 tot 2010 met 55 procent toegenomen. Zij vertegenwoordigen echter nog maar vier procent van het totaal aantal Franse bedrijven. Deze beweging trekt wel veel nieuwe verwerkers en distributeurs aan.

    Tegen het einde van 2010 waren er in Frankrijk in totaal 30.850 ondernemers actief in de biologische branche. Dit zijn er 23 procent meer dan in 2009 en 49 procent meer dan in 2008. Hieronder zijn 7.427 verwerkers van grondstoffen afkomstig uit de biologische landbouw. (17 procent meer dan in 2009 en 32 meer dan in 2008). Er waren in 2010 in totaal 2.819 distributeurs van biologische producten actief in het land (+26 procent ten opzichte van 2009 en +59 procent vergeleken met 2008).


    Groeimarkt
    Van 1999 tot en met 2005 is de industrie gemiddeld met tien procent per jaar gegroeid. Dit gold voor alle productgroepen. Vanaf 2006 versnelde de groei. Tussen 2008 en 2010 groeide de markt zelfs met 32 procent. In 2010 is de omzet met 10,8 procent in waarde gestegen ten opzichte van 2009.

    Biologisch in de kijker
    Printemps du Bio was dé kans voor de consument om een kijkje te nemen bij de biologische producenten. Zij konden ook meer te weten komen over de mogelijkheden om een bedrijf te starten.

    Voor meer informatie: www.printempsbio.com

    Publicatiedatum: 14-6-2011

  7. bioman 16 juni 2011 17:32
    Kijk een nieuwsbericht over (van) Natudis en Wessanen zelf en best wel optimistisch van toon.......

    Totaalleverancier biologische producten klaar voor verdere groei
    Natudis viert 30-jarig bestaan

    Natudis, de leidende leverancier van biologische en reformproducten en onderdeel van Wessanen Benelux, vierde woensdag 15 juni haar 30-jarig bestaan. Natudis levert samen met dochteronderneming versgroothandel Kroon ruim 9000 producten aan natuurvoedingswinkels in Nederland en België. Daarmee is het de grootste totaalleverancier van droge kruidenierswaren en versproducten in de Benelux. De producten zijn behalve bij zelfstandige natuurvoedingswinkels ook verkrijgbaar bij de franchiseformules van Wessanen Benelux, bekend onder de namen Natuurwinkel en GooodyFooods.

    Jeremy Deacon, Managing Director van Wessanen Benelux, zegt in een toelichting: "Natudis is in 30 jaar uitgegroeid tot toonaangevende leverancier van biologische en reformproducten. Bij ons bedrijf werken vele gepassioneerde mensen met vaak jarenlange ervaring in de biologische voeding. Onze gezamenlijke passie is biologische producten bereikbaar te maken voor iedereen. De markt heeft met name de afgelopen jaren een sterke groei laten zien. We verwachten dat deze groei de komende jaren zich verder zal voortzetten. Natudis wil hierbij de voortrekkersrol blijven vervullen die het sinds de oprichting in 1981 altijd heeft gehad. Dat doen we door veel lekkere, gezonde biologische producten te blijven ontwikkelen en te lanceren, en door veel energie te steken in middelen en formules voor ondernemers. Juist ook de passie van onze medewerkers zal hier het verschil maken."

    Sterke merken
    In Nederland bedient Wessanen Benelux via Natudis de zelfstandige natuurvoedingswinkels en eigen speciaalzaken. Natudis beschikt over een portfolio van sterke biologische kwaliteitsmerken die het vertrouwen van de consument hebben gewonnen en natuurvoedingswinkels meerwaarde bieden. Ze zijn ook te vinden in de winkels van concurrerende formules. Voor deze eigen merken, zoals De Rit, Ekoland, LunaeTerra, Natufood, Fertilia en Molenaartje wordt het gehele proces in eigen beheer uitgevoerd: van ontwikkelen, inkopen, marketen tot verkopen. Daarnaast worden de belangen van een groot aantal andere leveranciers behartigd.

    De Nederlandse supermarkten worden door Wessanen Benelux beleverd via groothandel Foodprints, leverancier van eerlijke, biologisch geproduceerde producten van over de hele wereld. Foodprints voert onder meer het merk Zonnatura, dat al meer dan 50 jaar lekkere, verantwoorde, 100 procent natuurlijke en biologische producten ontwikkelt.

    Met het brede merkenassortiment en de uitgebreide kennis van de sector kan Wessanen Benelux alle verkoopkanalen optimaal bedienen, waarbij ervoor gezorgd wordt dat elk kanaal zijn onderscheidendheid handhaaft, bijvoorbeeld door het aanbod van specifieke merken.

    Eigen franchiseformules
    Wessanen Benelux heeft in Nederland twee eigen franchiseformules. Van oudsher kunnen biologische consumenten terecht bij de Natuurwinkel, een formule die eind jaren '90 werd opgericht. Met de Natuurwinkel richt Wessanen Benelux zich vooral op de overtuigde, fulltime 'lifestyle' consument van biologische voeding. Er zijn momenteel 25 Natuurwinkels, een aantal dat naar verwachting aan het eind van het jaar gegroeid zal zijn naar circa 30. De eerstvolgende nieuwe Natuurwinkel wordt op 14 juli geopend in Maastricht. Op 10 juni jongstleden werd in Zoetermeer een volledig vernieuwde Natuurwinkel heropend.

    GooodyFooods-vestiging in Zwolle

    Onlangs is Wessanen Benelux begonnen met het uitrollen van een tweede formule: GooodyFooods. Met deze biologische supermarkt annex traiteur speelt Wessanen Benelux in op de snelgroeiende belangstelling voor duurzaam geproduceerde, gezonde en lekkere voeding bij smaakbewuste parttime biologische consumenten. Er zijn momenteel drie GooodyFooods-winkels in Nederland, in Almere, Hilversum en Zwolle. Wessanen Benelux stelt zich ten doel jaarlijks vijf tot tien nieuwe vestigingen te openen.

    Over Wessanen
    Royal Wessanen nv is de leidende leverancier, en producent en marketeer van biologische voeding in Europa. Wessanen is actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. De onderneming telt meer dan 2200 medewerkers. Wessanen produceert een breed scala aan biologische merkproducten, zoals Allos, Bjorg, Bonneterre, Ekoland, Tartex, Whole Earth en Zonnatura. In Nederland is de onderneming actief onder de naam Wessanen Benelux als groothandel met een totaalassortiment van droge kruidenierswaren en vers voor de zelfstandige biologische speciaalzaken (Natudis) en een assortiment voor supermarkten (Foodprints). De eigen merken van Wessanen zijn te vinden in nagenoeg alle 460 natuurvoedingswinkels van Nederland. Daarnaast exploiteert Wessanen Benelux de eigen franchiseformules Natuurwinkel en GooodyFooods. Voor meer informatie kijk op www.natudis.nl of www.wessanen.com.

    Publicatiedatum: 16-6-2011



  8. bioman 17 juni 2011 16:42
    Consument koopt in eerste kwartaal ruim 30 procent meer biologisch

    In het eerste kwartaal van 2011 bedroeg de omzetgroei van biologische voeding in de supermarkten 32,3 procent vergeleken met dezelfde periode in 2010. Dat is de grootste stijging sinds de omzetcijfers van biologische voeding gemeten worden.

    De groei vond plaats in alle productgroepen. Vlees, vleeswaren, eieren en koffie/thee/cacao groeiden met respectievelijk 31,7 procent, 32,3 procent, 34,8 en 36,2 procent. Zuivel zelfs met 58 procent. De consumentenbestedingen aan aardappelen, groente en fruit (AGF) stegen met 14,9 procent.

    Dat is de grootste groei in jaren in een segment dat tot nu toe gestaag maar langzaam groeide. Interessant is de revival van de aardappel (+19 procent), die al langere tijd onder druk stond van alternatieven als pasta en rijst. Ook biologisch fruit groeide flink. AGF blijft zuivel nog net voor als belangrijkste productgroep voor biologische voeding.

    Bij de houdbare producten (+43,7 procent) valt vooral de groei bij dranken (wijn, sappen), maaltijden en soep op. Een achterblijver is nog steeds de biologische babyvoeding, waarvan het marktaandeel in omringende landen boven de 50 procent ligt en in Nederland op 3,4 procent blijft steken. Kruidvat biedt wel sinds vorig jaar biologische babyvoeding aan; de omzet hiervan is in de cijfers nog niet meegenomen. De kwartaalcijfers zijn afkomstig van Symphony IRI en bewerkt door LEI, onderdeel van Wageningen UR, en meten de supermarktomzetten met uitzondering van de discounters. Aan het eind van het jaar worden de cijfers aangevuld met de omzetten van de andere kanalen, zoals bijvoorbeeld speciaalzaken en catering.

    Nieuw keurmerk
    De introductie van het nieuwe, verplichte Europese bio-keurmerk zal naar verwachting de herkenbaarheid van biologische voeding in de schappen, en daarmee de afzet, verbeteren. Voorwaarde is wel dat de consument het keurmerk (her)kent en de retailer goede voorlichting aan zijn klanten geeft. Via allerlei projecten wordt hieraan gewerkt. Zo worden de genomineerde winkels voor de Supermarkt van het Jaar onder andere beoordeeld op de herkenbaarheid en presentatie van het biologisch assortiment.

    Kijken waar het eten vandaan komt
    Dit weekend houden biologische boeren en tuinders hun jaarlijkse Open Dag. Bij 'Lekker naar de Boer' worden 100.000 bezoekers verwacht, als het voorspelde weer een beetje meevalt. Er doen 200 bedrijven mee.

    Publicatiedatum: 17-6-2011

  9. bioman 29 juni 2011 09:04
    Strong growth of the organic market in Italy
    Author: Roberto Pinton

    The organic market in Italy is still growing despite the global crisis and in spite of a drop in conventional food sales. While conventional goods in supermarkets declined by 1.6 % in 2010, sales of organic food grew by an impressive 11.6 % in the same year. This growth even surpassed the increase of 6.9 % in the previous year, compared with a decline in conventional goods of 1.3 % (source: Ismea). In the first two months of 2011, sales of organics in Italy kept on rising. In mainstream supermarkets, sales increased by 13 % for packaged goods and by 11.6 % for fruit and vegetables. The organic supermarket chain NaturaSì also increased its net sales by almost 20 % in 2010, and more than 1,100 specialised shops helped organics to grow even further. (
  10. [verwijderd] 7 juli 2011 16:16
    quote:

    bioman schreef op 29 juni 2011 09:04:

    Strong growth of the organic market in Italy
    Author: Roberto Pinton

    The organic market in Italy is still growing despite the global crisis and in spite of a drop in conventional food sales. While conventional goods in supermarkets declined by 1.6 % in 2010, sales of organic food grew by an impressive 11.6 % in the same year. This growth even surpassed the increase of 6.9 % in the previous year, compared with a decline in conventional goods of 1.3 % (source: Ismea). In the first two months of 2011, sales of organics in Italy kept on rising. In mainstream supermarkets, sales increased by 13 % for packaged goods and by 11.6 % for fruit and vegetables. The organic supermarket chain NaturaSì also increased its net sales by almost 20 % in 2010, and more than 1,100 specialised shops helped organics to grow even further. (

    Gewaardeerde bioman,is er al weer wat moois te melden van het front voor de a.s. cijfers,alvast dank voor een eventuele beantwoording.
  11. bioman 8 juli 2011 08:46
    In de BRD is er in de eerste zes maanden van 2011 ruim 14000 m2 aan biowinkel verkoopvloeroppervlakte bijgekomen, dat alleen zou (los van de autonome groei in bio) bij een omzet van 150 euro per week per m2 een bio-omzetgroei van 2 miljoen per week betekenen, daar zal ook wel wat voor wessanen bij zitten denk ik zo

    Im ersten Halbjahr 2011 haben nach Recherchen von Bio-Markt.Info in Deutschland 29 Biosupermärkte neu eröffnet bzw. ihre Fläche durch Umzug vergrößert. Hochgerechnet auf das ganze Jahr wären das annähernd 60 Neueröffnungen – etwas weniger als 2010. Im Vorjahr waren es insgesamt 65 neue Fachmärkte (ab 200 m² Verkaufsfläche) und Bio-Supermärkte (ab 400 m²) . Drei der neuen Naturkostfachmärkte kamen durch Umzug oder Erweiterung zustande. Rund 14.173 m² Bio-Verkaufsfläche wurden im laufenden Jahr bislang neu geschaffen, das sind rund 6 % weniger als im gleichen Zeitraum 2010 (15.086 m²). Dem stehen Schließungen durch Umzüge oder Geschäftsaufgaben von 700 m² gegenüberTrotz intensiverem Wettbewerb wird die Erfolgsgeschichte Bio-Supermarkt fortgeschrieben. Interessant ist, dass die Finanzkrise der letzten Jahre so gut wie keine Spuren hinterlassen hat. Das aktuelle Umsatzwachstum in den bestehenden Märkten bestätigt natürlich die Expansionsbestrebungen und Investitionsinteressen vieler.
  12. [verwijderd] 12 juli 2011 17:14
    quote:

    bioman schreef op 8 juli 2011 08:46:

    In de BRD is er in de eerste zes maanden van 2011 ruim 14000 m2 aan biowinkel verkoopvloeroppervlakte bijgekomen, dat alleen zou (los van de autonome groei in bio) bij een omzet van 150 euro per week per m2 een bio-omzetgroei van 2 miljoen per week betekenen, daar zal ook wel wat voor wessanen bij zitten denk ik zo

    Im ersten Halbjahr 2011 haben nach Recherchen von Bio-Markt.Info in Deutschland 29 Biosupermärkte neu eröffnet bzw. ihre Fläche durch Umzug vergrößert. Hochgerechnet auf das ganze Jahr wären das annähernd 60 Neueröffnungen – etwas weniger als 2010. Im Vorjahr waren es insgesamt 65 neue Fachmärkte (ab 200 m² Verkaufsfläche) und Bio-Supermärkte (ab 400 m²) . Drei der neuen Naturkostfachmärkte kamen durch Umzug oder Erweiterung zustande. Rund 14.173 m² Bio-Verkaufsfläche wurden im laufenden Jahr bislang neu geschaffen, das sind rund 6 % weniger als im gleichen Zeitraum 2010 (15.086 m²). Dem stehen Schließungen durch Umzüge oder Geschäftsaufgaben von 700 m² gegenüberTrotz intensiverem Wettbewerb wird die Erfolgsgeschichte Bio-Supermarkt fortgeschrieben. Interessant ist, dass die Finanzkrise der letzten Jahre so gut wie keine Spuren hinterlassen hat. Das aktuelle Umsatzwachstum in den bestehenden Märkten bestätigt natürlich die Expansionsbestrebungen und Investitionsinteressen vieler.

    Sorry voor de late reactie, zeer vereerd weer met je bijdrage.
  13. forum rang 6 SAHR-0310 16 augustus 2011 22:04
    Vanaf vandaag verse bramen en pruimen verkrijgbaar
    LunaeTerra breidt assortiment uit met seizoensfruit

    Het biologisch-dynamische merk LunaeTerra van Wessanen breidt haar assortiment uit met vers seizoensfruit. Hiermee geeft ze een extra dimensie aan de belofte het ritme van de natuur in alle facetten te volgen. Vanaf vandaag zijn verse bramen en pruimen, bij uitstek hét zomerfruit in augustus, verkrijgbaar bij Natuurwinkel, GooodyFooods en andere natuurvoedingswinkels in Nederland.

    In het komende jaar streeft LunaeTerra ernaar meer bijzondere fruitsoorten en vergeten groentes aan te bieden. De samenwerking met zusterorganisatie Kroon Biologische Verswaren te Nieuwegein speelt een belangrijke rol bij het zo kort mogelijk houden van de logistieke keten tussen boer en consument. LunaeTerra profiteert hiermee van het feit dat Wessanen Benelux na de overname van Kroon in 2010 is uitgegroeid tot een dagelijkse totaalleverancier van zowel verswaren als droge kruidenierswaren aan biologische winkels.

    De boer is zichtbaar bij LunaeTerra
    LunaeTerra bramen en mirabelle pruimen zijn geteeld op De Ring, de 'hele grote fruittuin' van Harold Oltheten in het Zeeuwse Oud-Sabbinge. De boer is voor LunaeTerra ('maan en aarde') erg belangrijk. Kenmerkend voor de BD-boer is de energie die hij steekt in het zo krachtig mogelijk maken van zijn grond en de gewassen die hij teelt. Harold Oltheten geeft dan ook niet alleen aandacht aan de gewassen, maar ook aan de natuurlijke omgeving. Rondom de bessenstruiken zijn houtwallen en hoge fruitbomen aangeplant. Dat is om de zeewind te breken, maar ook om een schuilplaats te bieden aan de voor zijn bedrijf zo nuttige vogels en insecten.

    Ritme van de natuur
    Biologisch-dynamische producten volgen het ritme en tempo dat de natuur aangeeft. Daar houdt de BD-boer rekening mee. Zodra hij ingrijpt, raakt er ergens in de kringloop iets uit balans. En daarmee ontstaan ziekten en plagen. Vruchten en gewassen van BD-kwaliteit groeien en rijpen volledig op eigen kracht. Als ze uiteindelijk geoogst worden, is de smaak dan ook onovertroffen!

    Assortiment
    LunaeTerra voert een breed assortiment biologisch-dynamische voedingsproducten: sappen, koffie, thee, groenteconserven, broodbeleg, mayonaise, meelproducten en pasta's. LunaeTerra producten zijn te koop bij natuurvoedingswinkels in heel Nederland.

    Publicatiedatum: 16-8-2011
     
  14. bioman 17 augustus 2011 19:31
    Bio-drankensegment ontwikkelt zich behoorlijk
    Discounters goed voor een derde van Duitse bio-verkoop

    Biologisch blijft het goed doen op de Duitse markt. Marktonderzoekbureau Nielsen heeft aangegeven dat de omzet van bio-producten in de eerste helft van 2011 met bijna tien procent gestegen is (in de levensmiddelenhandel en drogisterijen).

    Vooral in de discounters neemt de verkoop nog sterk toe. De groei is gedeeltelijk te verklaren door de uitbreiding van het bio-assortiment bij discounters. De discounters zijn volgens Nielsen goed voor ongeveer een derde van het verkochte volume. "De biologische markt is aanbod gestuurd. Waar de producten beschikbaar zijn, worden ze ook gekocht", zegt Brigitte Arndt-Rausch, bio-expert bij Nielsen.

    In het babyvoedingssegment zijn inkomstenverliezen genoteerd. De daling was nog duidelijker voor de biologische diepvriesproducten en gezondheidsproducten. In alle andere segmenten is de verkoop echter aanzienlijk toegenomen.

    Ook ontwikkelt het bio-drankensegment zich over het algemeen zeer goed. De verkoop van alcoholische dranken steeg met bijna twintig procent, wijn en mousserende wijn met tenminste 17,5 procent en de warme dranken met maar liefst een derde. De grootste procentuele stijging werd opgetekend door biologisch bier, met 43 procent. Al blijft dit een relatief klein product in het bio-drankensegment.

    Publicatiedatum: 17-8-2011

  15. Wilfried 18 augustus 2011 09:19
    Weer terug van een korte vakantie. Het viel me gisteren en vandaag op dat Wessanen het uitstekend doet t.o.v. de AEX. Dit kan geen toeval zijn.
    Natuurlijk, het is een "defensief aandeel" maar een tijdje terug viel Wessanen in de algehele malaise ook terug naar € 2,50. Staat er toch binnenkort iets te gebeuren? Ik zag tot mijn genoegen dat Regenboog gelukkig ook weer helemaal gekalmeerd is. S.v.p. niet op reageren Regenboog. Hou het zo!!!
  16. bioman 26 augustus 2011 14:04
    Tja het zijn meestal positieve berichten over de groei van de biomarkt, maar kijk eens wat er nu op internet te lezen staat, ik weet niet waar en wanneer deze heer van Nestle dit heeft gezegd, hij beweert mi drie keer onzin:
    - dat bio niet in staat is de wereld te voeden
    - dat bio en gangbaar geen verschillen geven in kwaliteit en voedingswaarde
    - dat bio zelfs "gevaarlijker"voor de volksgezondheid zou zijn
    dit is niet de plek om de tegenargumenten te geven zijn overal te vinden
    en zo'n vent bestuurt een dergelijk concern? niet te geloven
    of wordt anders de prijs van wessanen soms te hoog?

    ik geloof dat over bio en duurzaam etc ze bij unilever bijvoorbeeld daar heel ander naar kijken

    bio blijft gewoon dwars tegen de stroom in stevig doorgroeien

    Voorzitter Nestlé sceptisch over groei van de biologische voedselmarkt

    Hoe kijkt de voorzitter van 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern - Nestlé - aan tegen de groeiende consumptie van biologische producten in delen van de VS en Europa?

    Nestlé heeft net als veel andere voedselbedrijven de afgelopen jaren een aantal premium merken overgenomen die bio-liefhebbers geneigd zijn om te kopen. Denk aan San Pellegrino-water, PowerBar energierepen en Skinny Cow-ijs. Ook is het motto nu gefocust op gezondheid en welzijn: 'Good fod, good life'.

    Maar Brabeck-Letmathe geeft aan dat biologische producten niet heel essentieel zijn voor Nestlé. "Het klinkt goed, en is goed. We moeten de producenten helpen deze producten te maken, het stelt hen in staat toegevoegde waarde te creëren voor mensen die bereid zijn hiervoor te betalen. Maar we moeten ook denken aan de wereldvoedselvoorziening. Gezien de gemiddeld dertig procent lagere opbrengst, is bio niet in staat om de wereld te voeden."

    "Vanuit het oogpunt van voedingswaarde, blijkt uit studies dat er geen verschil zit tussen conventioneel en bio-voedsel. Bio is zelfs gevaarlijker." Hij zegt dat biologische voedingsmiddelen in Europa vaak besmet zijn met dierlijke mest en dat mensen niet altijd beseffen dat het noodzakelijk is om ze grondig te wassen."

    Ondanks de grote groeicijfers van biologisch in Europa en de VS, denkt Brabeck-Letmathe dat de groei van de consumenten die voor biologisch voedsel gaan zijn piek bereikt heeft. "Het zal op dit niveau blijven. Ik denk niet dat het nog veel meer zal gaan groeien."

    Publicatiedatum: 25-8-2011

  17. forum rang 4 Hammer 26 augustus 2011 15:00
    Het is werkelijk waar ongelofelijk hoe sommige topbestuurders kunnen grossieren in onkunde en daar nog gewoon mee weg komen (en dat ook nog eens tegen een riante vergoeding). Zo meen ik mij ook een interview te herinneren van pak weg een jaar of 10 geleden van één of andere olieboer die meende dat er nog decennia lang geen plaats zou zijn voor alternatieve brandstoffen. In Duitsland wordt er nu nota bene bio-ethanol toegevoegd aan de benzine!

    Geen groei meer voor biologisch... Er komt een dag dat de consument alleen nog maar biologisch wil! Het begint met kleurstoffen en smaakversterkers en dan wil de consument steeds meer. Gelukkig heeft Wessanen dan al een rijke voorsprong opgebouwd ten opzichte van Nestlé.

    Zo'n Nestlé man zou met pek en veren op een bolderkar door de straten van Tripoli getrokken moeten worden!
  18. bioman 7 september 2011 20:25
    Eco-offensief bij Duitse retailgigant Rewe

    De oud-minister van buitenlandse zaken in Duitsland Joschka Fischer zet zich in voor een duurzame campagne in supermarkten. Hij is momenteel consultant voor Rewe (onder andere Penny en toom). "De wereldwijde uitdagingen, zoals bevolkingsgroei en klimaatverandering vragen om een duurzamere aanpak."

    Retailgigant Rewe wil haar assortiment meer en meer verruimen met milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde producten. Meer biologische in de supermarkt. Waarom dat nuttig is wordt vanaf aanstaande zaterdag vertelt in de duurzaamheidsweek 'Hallo Erde!'.

    In 6100 van de meer dan 11.000 landelijke supermarkten worden 100 'groene' producten met maximaal twintig procent in prijs verlaagd. Ook zal er tien procent korting gegeven worden op de biologische producten van private labels. Tevens zal er achtergrondinformatie gegeven worden over de vervaardiging van de producten.
91 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 872,54 +0,70%
EUR/USD 1,0668 +0,14%
FTSE 100 8.034,23 +0,13%
Germany40^ 18.064,10 +1,14%
Gold spot 2.312,44 -0,64%
NY-Nasdaq Composite 15.451,31 +1,11%

Stijgers

VIVORY...
+38,60%
PROSUS
+3,90%
BAM
+3,68%
JUST E...
+2,99%
ALLFUN...
+2,40%

Dalers

RANDST...
-7,18%
Akzo N...
-5,68%
NSI
-4,23%
FASTNED
-3,10%
Fugro
-1,71%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links