Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Koop ik Tom Tom?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Hans Bool

Hans Bool is schrijver, ondernemer, criticus en ... belegger. Van bovengenoemde bedrijven bezit hij op dit moment KPN en een restant Tom Tom.

Meer over Hans Bool

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 handyman6 25 mei 2011 11:09
    Zo nuchter ,moet je zijn of zien te worden als belegger,maar echt goed valt het meestal niet,hierro ...toen ik zoiets vond van Philips met zijn nieuwe baas ,verhalen en nog geen resultaten,vond men vooral dat de man een kans moest krijgen etcetc..jaja,als het zover is ,koop ik PHI. wel weer..H6
  2. [verwijderd] 25 mei 2011 11:24
    Interessant, zo'n niet-financiele analyse. Ik mis echter argumenten waarom we Tom Tom op basis van het overzicht niet zouden moeten kopen volgens u. Behalve dan dat ze geen COO hebben en de overheid als doelgroep hebben, en als dit al argumenten zijn, dan vind ik ze niet terug in het overzicht. Daarbij zijn volgens mij beide plaatjes helaas verwisseld
  3. Orca 25 mei 2011 12:17
    Leuk stuk, complimenten. Ik denk dat T2 op enig moment wordt overgenomen, maar voor we zover zijn moet ie eerst nog veel lager. Het Océ scenario zeg maar, ging ook van 8 van 5 naar 2 en toen gezellig weer naar 8. Ik heb lange calls 8 als lossleader, en wacht rustig op ergens in de 3 om die toko for real staffelsgewijs te enteren.
  4. [verwijderd] 25 mei 2011 13:05
    quote:

    _OkMeR_ schreef op 25 mei 2011 11:24:

    Ik mis echter argumenten waarom we Tom Tom op basis van het overzicht niet zouden moeten kopen volgens u.
    De analogie met de vis snap ik wel: hoe groot is de kom, kan hij nieuwe Oceanen (nieuwe markten) betreden, en zwemmen daar haaien of alleen guppies? Maar de columnist neemt niet de moeite om vervolgens die markten te schetsen.

    Er wordt geen enkel argument gegeven, behalve dat de overheid (nu nog geen 0,01% van de omzet) mogelijk geen betrouwbare klant zou zijn.

    Daarmee is dit artikel niet meer dan schermvulling. Die staatjes kan ik ook vinden als ik binnen IEX op 'fundamenteel' klik, of 5 minuten rondkijk op de investor relations site van TomTom zelf.

    Ik wil mezelf niet teveel op de borst kloppen, maar in mijn reacties op de vorige column www.iex.nl/Column/63627/Gelooft-u-in-... heb ik veel meer over de markt verteld dan hier wordt gedaan.

    Ook hoor ik niet dat het aandeel op dit moment wordt gewaardeerd op 8x de cash winst per aandeel, op een sectorgemiddelde van 12. Alle onzekerheid over de strategie zit al dubbel en dwars in de koers.

    Bovendien is er eigenlijk geen nieuwe strategie. Er is gewoon een verschuiving in de markt. De markt voor losse navigatiekastjes gaat dalen, en die van inbouw in auto's gaat stijgen. In beide markten is TomTom actief. Natuurlijk is het voor TomTom meer werk dan alleen de bordjes verhangen, maar de navigatiemarkt groeit nog steeds, dus er zijn volop mogelijkheden.

    De verschuiving in inkomsten zal voor TomTom parallel lopen aan de marktontwikkeling. Waarschijnlijk zullen ze in de automobielbranche zelfs voorop lopen, omdat ze deze markt zelf hebben opengebroken, deals hebben gesloten met o.a. Renault, Fiat, Mazda en Toyota, en met 5-10 nieuwe proposals bezig zijn. Omdat zij zelf over de kaarten beschikken, hebben ze bij het binnenhalen van dit soort contracten een streepje voor.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links