Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Marktontwikkeling biologisch (2011)

91 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bioman 4 april 2011 18:52
    In de UK dus in 2010 toch een terugggang, vandaar de twijfels over Tree of Life?

    'Vooruitzichten voor 2011 voorzichtig optimistisch'
    Britse bio-omzet met 5,9% afgenomen tot 1,73 miljard pond

    Britten hebben vorig jaar 100 miljoen pond minder uitgegeven aan biologische levensmiddelen. Het winkelend publiek koos voor goedkopere producten als gevolg van de economische neergang.

    Over het geheel genomen daalde de omzet met 5,9 procent van 1,84 miljard pond naar 1,73 miljard pond. Dit blijkt uit gegevens van de Soil Association.

    Hiermee is de voorspelde groei van twee tot vijf procent dus niet waargemaakt. In 2009 daalde de verkoop echter met dubbele cijfers (12 procent). Dit was na zestien jaar onafgebroken groei.

    De daling vertraagde in de tweede helft van het jaar tot ongeveer twee procent. Dit meldt de Organic Trade Board die momenteel een grootschalige reclamecampagne voert om biologisch voedsel te promoten.

    De Soil Association wijst erop dat 86 procent van de huishoudens biologische producten gekocht heeft.

    Ondanks de algemene daling, heeft de organisatie vertrouwen in de toekomst. Tesco, Sainsburry's, Morrisons en Co-op verwachten dat de verkoop dit jaar stabiliseert, terwijl Waitrose en Marks&Spencer een stijging verwachten. "De vooruitzichten voor 2011 zijn voorzichtig optimistisch. Ondanks het fragiele vertrouwen van de consument in de economie blijken uit het rapport positieve voortekenen van veerkracht en herstel voor de biologische sector", meldt de Soil Association.

    Publicatiedatum: 4-4-2011

  2. bioman 6 april 2011 18:53
    Wessanen laat ook meer van zich horen in de media
    Deacon zit in de executive management group wessanen europe zo is te lezen op de vernieuwde wessanen website

    Jeremy Deacon: 'Het gaat hartstikke goed met Natudis'

    Tholen - "Het gaat hartstikke goed met Natudis", dat klinkt na de berichtgeving van de afgelopen weken misschien wat raar uit de mond van Jeremy Deacon, directeur van Wessanen Benelux en Natudis. De gevolgen van het overstappen van diverse franchisers zijn volgens hem niet heel groot. "Ik houd mijn armen wagenwijd open om de vertrekkende winkeliers terug te verwelkomen als klant. Want ook de winkeliers die overstappen, blijven klant van ons. Zij zullen nog steeds producten van onze merken willen verkopen."

    De supermarktketens hebben volgens Jeremy nog het meeste voordeel van de negatieve pers. "Ik heb het behoorlijk zwaar te verduren gehad de afgelopen week. Wij focussen ons echter op het uitdragen van de positieve boodschap. Concurrentie is prima, het is zoals het is, het houdt de branche scherp. Maar ik pleit wel voor oprechtheid hierin, dat past in deze branche. Wij willen integriteit uitstralen."

    Natudis hanteert een heel expliciete strategie om biologische producten van de teler naar de consument te brengen. Dit doet de distributeur onder meer met uitgebreide merkencommunicatie en consumentengerichte promotiecampagnes. "De 'Little green bag' is daar een goed voorbeeld van. Dit is allemaal niet zo eenvoudig te realiseren als men soms denkt."

    Natudis is druk met de verdere formule-ontwikkeling. Doordat Natudis met drie samenwerkingsvormen werkt, heeft de distributeur veel klanten in Nederland. "Met het Natuurwinkel-concept zijn we heel blij. Komende maand opent een nieuwe Natuurwinkel in Huizen en ik verwacht dat er binnen een jaar tussen de 25 en 30 Natuurwinkels zullen zijn", Jeremy voegt toe dat Natudis hier gestaag mee door zal gaan, er liggen volgens hem nog veel kansen.

    De afgelopen week is de derde GooodyFooods geopend, dit keer in Almere. Deze toegankelijke biologische supermarkt ziet Jeremy dan ook duidelijk als een positieve ontwikkeling. "We spreken hiermee een heel andere doelgroep aan, bereiken steeds meer de mainstream-consument."

    Verder is Natudis volgens hem graag promo-partner van winkeliers. "Deze extra dienstverlening wordt vaak als vanzelfsprekend gezien. Dit doen we ook om de branche te ondersteunen, dat vergeet men nog wel eens." Jeremy besluit door te benadrukken dat Natudis een echte totaalleverancier is. "Wij kunnen met Kroon van Den Helder tot en met Maastricht bedrijven voorzien van versproducten. Als je het mij dus vraagt, zijn wij de echte totaalleverancier."

    Publicatiedatum: 6-4-2011
    Auteur: Lenneke Schot

  3. bioman 9 april 2011 14:53
    Denmark: Organic consumption still increasing
    Source: Organic Denmark



    45 % of Danes already buy organics every week, and 70 % buy them at least once a month, a recent study of the market research company GfK has revealed. "We see that the Danes are increasingly interested in buying products that meet their demands for clean and healthy food," says Henrik Hindborg, Marketing Manager at Organic Denmark. In 2010, Danes bought organic products worth DKK 6.7 billion (close to 900 million euros) - equal to a consumption of approx. DKK 1,200 (about 160 euros) per capita and a doubling on 2006. This makes Denmark the country in the world with the highest spending on organics once again.


    Consumers in Denmark are even becoming more health-conscious, and many Danes still plan to increase their wholesome purchases, a new FDB survey has revealed. The high demand of organics is due to various reasons: consumers are more and more concerned about harmful substances, and they buy organics for more household members. Matters like the environment and climate also become increasingly important when they shop. A further reason is that the offer of organic products is increasing, according to Thomas Roland of FDB.

    Organic flour, muesli and pasta are highly demanded, as well as fruit and vegetables. Even products such as wine, cheese and desserts have grown significantly. The FDB survey also indicates that there is an increasing need to guide consumers through the "food jungle", as requirements of conscious consumers have grown. The organic label is considered to be a safe guideline that helps consumers and saves them time. Time-pressed families especially appreciate this label, as organic regulations are comprehensive and well thought out.


    Organic Denmark


  4. bioman 11 april 2011 14:44
    Dit is wel leuk:

    Overzicht verkoopcijfers sinds 1993
    86% Britse huishoudens heeft bio-producten gekocht in 2010

    Per week is in het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar meer dan 33 miljoen pond uitgegeven aan biologische producten. En 86 procent van de huishoudens heeft één of meerdere keren biologische producten gekocht. De gemiddelde consument kocht vijftien keer biologische producten in 2010, vergeleken met zestien maal het voorgaande jaar.

    Consumenten in de meer achtergestelde sociaal-economische groepen zijn goed voor een derde van de algemene uitgaven.

    De verkoopcijfers van biologisch sinds 1993:

    1993 = 105 miljoen pond
    1994 = 121 miljoen pond (+15%)
    1995 = 140 miljoen pond (+15%)
    1996 = 200 miljoen pond (+42%)
    1997 = 260 miljoen pond (+30%)
    1998 = 390 miljoen pond (+50%)
    1999 = 605 miljoen pond (+55%)
    2000 = 802 miljoen pond (+32%)
    2001 = 920 miljoen pond (+14%)
    2002 = £1 miljard (+8%)
    2003 = £1,1 miljard (+10%)
    2004 = £1,2 miljard (+11%)
    2005 = £1,6 miljard (+30%)
    2006 = £1,9 miljard (+22%)
    2007 = £2,078 miljard (+7,3%)
    2008 = £2,113 miljard (+1,7%)
    2009 = £1,84 miljard (-12,9%)
    2010 = £1,73 miljard (-5,9%)

    Publicatiedatum: 11-4-2011

  5. bioman 11 april 2011 14:48
    Vliegende start ie kwartaal 2011

    Duitse bio-winkels melden 20% hogere omzet

    Schandalen zorgen voor een boost van de biologische sector in Duitsland. Experts verwachten als gevolg van meer vraag hogere prijzen.

    Meer en meer mensen zoeken hun toevlucht tot biologische agf. Duitsers geven gemiddeld per persoon 70,70 uit aan biologische levensmiddelen. "Uit de eerste raming blijkt dat de bio-verkoop in de Duitse detailhandel in de eerste drie maanden met 20 procent gestegen is", zegt Gerald Wehde, woordvoerder van Bioland.

    Hij heeft echter niet de illusie dat deze stijgende trend gedurende het hele jaar zal voortzetten. "Toch verwacht ik voor 2011 een verkoopstijging ten opzichte van vorig jaar."

    "Het eerste kwartaal van dit jaar was zeker succesvol. Ook wij kunnen dubbele groeicijfers noteren", aldus de woordvoerster van Alnatura, Stefanie Neumann. Dit jaar hoopt Alnatura aan zeventig vestigingen te komen, dit zijn er nu nog 61.

    Negatief aspect is dat de binnenlandse productie niet volledig aan de vraag kan voldoen. Daarom moeten nog veel producten geïmporteerd worden uit het buitenland.

    Publicatiedatum: 11-4-2011
    Auteur: Lenneke Schot

  6. bioman 21 april 2011 10:32
    In Duitsland ging het erg goed met Bio 1e kwartaal 2011

    Umsatzbarometer: Im 1. Quartal 2011 steigen die Umsätze zweistellig.
    Autor: Kommunikationsberatung Klaus Braun

    In den ersten drei Monaten 2011 steigen die durchschnittlichen Tagesumsätze der am Umsatzbarometer Biohandel teilnehmenden Betriebe im Vergleich zur Vorjahresperiode um 12,6 %. Das Jahr 2011 beginnt mit einer Steilvorlage für den Biofachhandel: Der Dioxin-Skandal bei konventionell erzeugten Eiern wird Ende 2010 publik und lässt reihenweise verunsicherte Verbraucher als Neukunden in den Bioläden und Biomärkten erscheinen.

    Die Folge: Im Januar wird für die durchschnittlichen Tagesumsätze ein Zuwachs von 14,2 % erreicht; im Februar steigen die Umsätze gar um durchschnittlich 15,4 %. Im März lassen die Umsatzzuwächse nach; mit 8,4 % gegenüber dem Vorjahresmonat liegen sie immer noch oberhalb aller Monatssteigerungen in den vergangenen drei Jahren.

    21.04.2011
  7. bioman 21 april 2011 10:35
    Is Noorwegen een uitzondering?

    Noorse consumenten mijden biologisch voedsel, omzet sterk gedaald

    Noren lijken meer bezorgd over hun portemonnee dan over hun gezondheid in de supermarkt, ze lijken hun interesse voor biologisch voedsel verloren te hebben. De productie en promotiecampagnes zijn toegenomen, maar de omzet is meer dan gehalveerd.

    "Er zijn niet veel fans van biologische producten in Noorwegen. Velen zijn positief bij de beantwoording van vragen erover, maar dit is niet terug te zien in het aankoopgedrag in de winkels", zegt Per Foskifte, hij is werkzaam bij NorgesGruppen.

    Melk, vlees, eieren en fruit verliezen terrein in de supermarkten. Dit hebben vertegenwoordigers van drie van de vier belangrijkste supermarktketens in Noorwegen verklaard.

    "Biologische producten zijn duurder, dit kan de verkoopprijs beïnvloeden. Ook zien veel consumenten conventioneel gekweekte voedingsmiddelen als meer bevredigend." Rema 1000 en Coop melden ook een dalende vraag. De totale verkoopwaarde van biologische groenten en fruit is in het eerste kwartaal van dit jaar met vier procent gedaald. Dit in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

    Afgezien van de hogere prijzen in de supermarkt, zorgt de lagere vraag ook voor een probleem voor producenten en leveranciers. Zij moeten rekening houden met overproductie. Meerdere bedrijven hebben al tegen verlies moeten verkopen, of goederen weg moeten gooien. "Ik heb tien ton biologische aardappelen moeten laten verpakken tegen reguliere prijzen, dit kost met 30.000 Kroon", vertelt een boer.

    Ook vlees- en zuivelcoöperaties Norgården (Nortura) en Tine melden verlies. Nortura heeft acht procent minder verkocht. En 30 miljoen liter biologische melk kostte Tine vorig jaar 20 miljoen Kroon.

    "Vroeger was er een noodzaak om de productie van biologische melk te stimuleren, om zo aan de vraag te kunnen voldoen. Maar de onbalans zorgt nu voor een grote uitdaging en dit mag niet lang meer duren", aldus Lars Galtung, communicatiemanager van Tine.

    Publicatiedatum: 20-4-2011

  8. bioman 22 april 2011 15:22
    Goede groeicijfers voor bio-agf, -zuivel en supplementen in VS

    De Amerikaanse biologische sector is in 2010 met bijna acht procent gegroeid. Volgens de Organic Trade Association zijn sommige sectoren zelfs met ruim 30 procent gegroeid. Dit staat in de '2011 Organic Industry Survey'.

    "Terwijl de totale voedselomzet met minder dan één procent steeg, is de biologische voedingsmiddelenindustrie met 7,7 procent gestegen", zegt Christine Bushway, uitvoerend directeur van de OTA. "Consumenten stemmen dus voor biologisch met hun dollars. De resultaten illustreren de positieve bijdrage van bio aan onze economie."

    Vooral de biologische groenten en fruit vertonen een grote groei (10,6 miljard - groei van 11,8 procent), deze sector vertegenwoordigd 39,7 procent van de totale waarde van biologisch voedsel. En bijna twaalf procent van de volledige Amerikaanse agf-verkoop.

    Bio-zuivel is de tweede grootste categorie, de waarde hiervan steeg met negen procent naar 3,9 miljard dollar. Het veroverde hiermee een aandeel van bijna zes procent van de totale Amerikaanse markt voor zuivelproducten.

    De waarde van supplementen steeg met 7,4 procent naar 681 miljoen dollar. Biologische vezels (linnen en kleding) met 16 procent naar 605 miljoen dollar. Persoonlijke verzorgingsproducten met 6,6 procent naar 490 miljoen dollar.
  9. bioman 28 april 2011 18:26
    Groente en fruit meest gekocht
    Vlaamse overheid: 90 procent consumenten koopt biologisch

    Bij de Vlaamse consument vallen bio-producten meer en meer in de smaak. De gezinsbestedingen voor biologische versproducten namen volgens de cijfers van GfK Panelservices Benelux in 2010 met twintig procent toe en bereikten in België een waarde van 421 miljoen euro.

    Van de Belgische bevolking kocht 90 procent het afgelopen jaar minstens één keer een biologisch product. Zo'n achttien procent kocht minstens eenmaal per tien dagen biologisch. Van de Belgen kocht 58 procent in 2010 wel eens biologische groenten. Voor vers fruit bedraagt dat percentage 36 procent, voor zuivel 33 procent, voor brood 23 procent en voor vlees 20 procent. Alle bio-categorieën trokken meer kopers aan.

    De mogelijkheden die de markt biedt aan de sector worden meer en meer met Vlaamse producten ingevuld, maar er is zeker nog ruimte voor groei.

    Bron: LV-site

    Publicatiedatum: 28-4-2011



  10. bioman 10 mei 2011 07:45
    Omzet Whole Foods Market in eerste kwartaal met 14% gestegen

    De omzet van Whole Foods Market is het eerste kwartaal van het boekjaar 2011 met veertien procent naar drie miljard dollar gestegen. In dezelfde periode vorig jaar lag dit nog op 2,6 miljard dollar. De nettowinst bedroeg 88,7 miljoen dollar, een stijging van zestig procent. Vorig jaar lag dit in hetzelfde kwartaal op 55,1 miljoen dollar.

    Het bedrijf had vorig jaar een totaalomzet van meer dan negen miljard dollar. Er zijn momenteel meer dan 300 winkels van Whole Foods in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. De VS vertegenwoordigt 97 procent van de omzet tijdens het boekjaar 2010.

    Vooruitzichten
    Whole Foods verwacht dat de omzet dit boekjaar tussen 10,7 en 12,8 procent zal groeien. De eerdere schatting lag tussen 10 en 12 procent.

    Publicatiedatum: 4-5-2011

  11. bioman 10 mei 2011 08:54
    (staat ook elders op forum maar ook even in dit draadje voor het overzicht)

    Biologisch groeit flink in stagnerende markt

    GORINCHEM - Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij meer biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Vooral supermarkten deden goede zaken, blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Bio-monitor 2010.

    Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen euro meer dan in 2009. Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor 21,9 procent van de bestedingen. Daarna volgen zuivel met 17,1 procent en vlees/vleeswaren met 14,9 procent.

    De grootste groei deed zich voor bij zuivel. Daar is vorig jaar Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar Boerenland-producten en is Arla op de Nederlandse markt verschenen. Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5 procent. Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel: 7,2 procent van alle verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden kippen.

    Het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten is de supermarkt. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8 procent.

    Natuurvoedingswinkels groeiden 4,1 procent, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten. Maar kleinere, oudere winkels zagen de groei stagneren. De speciaalzaken, waaronder natuurvoedingswinkels en biologische slagers, hadden in 2010 een marktaandeel van 35,3 procent.

    Catering, horeca en verzorging had een aandeel van 12,3 procent in de omzet. De groei bedroeg hier 21,5 procent. Andere kanalen als boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels groeiden 13,1 procent. Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1 procent.

  12. bioman 12 mei 2011 15:18
    Reactie CBL op Monitor Duurzaam Voedsel:
    'Retail zit middenin massale verduurzaming'

    De enorme groei laat zien dat de consument de inspanningen van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid waardeert. De afgelopen jaren is het assortiment duurzame producten in de supermarkt enorm toegenomen. Het CBL ziet het enthousiasme waarmee de consument deze producten koopt als stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg van verduurzaming.

    "We staan niet aan de vooravond van massale verduurzaming, de retail zit er midden is. Huismerkproducten en bedrijfsprocessen verduurzamen in een tempo dat een paar jaar geleden voor onmogelijk werd gehouden", aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.

    De monitor Duurzaam Voedsel laat alleen de groei in producten met een keurmerk zien. Dit is volgens het CBL slechts een onderdeel van de verduurzamingsslag die de supermarktbranche maakt. Vele vormen van verduurzaming worden niet via het etiket gecommuniceerd, bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen in de winkels, verduurzaming van ‘reguliere’ producten en de aanpak van voedselverspilling.

    Publicatiedatum: 12-5-2011

  13. bioman 20 mei 2011 11:31
    Geheel Zonnatura-assortiment wordt biologisch

    Het natuurvoedingsmerk Zonnatura gaat volledig om naar biologisch. Hiermee wil producent Wessanen de afstand tot reguliere levensmiddelen weer vergroten. Zonnatura is van oorsprong een voedingsmerk dat zich richt op natuurlijke ingrediënten zonder toevoegingen. Een deel van de producten was al biologisch, maar dat is nooit groots gecommuniceerd. Nu wordt het hele assortiment omgezet naar biologisch.

    "Steeds meer A-merkfabrikanten vervangen E-nummers, geur-, kleur- en smaakstoffen en gebruiken alleen nog pure ingrediënten. Hierdoor kruipen ze dichter tegen de positionering van een merk als Zonnatura aan. Door over te
    stappen op biologisch willen we de afstand tot het reguliere assortiment weer herstellen", zegt Jeremy Deacon, managing director van Wessanen Benelux.

    "De zoektocht naar biologische ingrediënten kan lastig zijn, maar dankzij de kennis van een merk als Bjorg uit Frankrijk heeft Wessanen op dit gebied veel kennis in huis en dat maakt het haalbaar."

    Bron: Levensmiddelenkant, FoodHolland
91 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,13%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links