Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Porceleyne Fles Koninklijke AEX:PORF.NL, NL0000378669

  • 12,500 19 apr 2024 11:30
  • +0,200 (+1,63%) Dagrange 12,500 - 12,500
  • 25 Gem. (3M) 108

INTERVIEW: Royal Delft wil autonome groei, in

1 Post
| Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 15 september 2010 16:02
    INTERVIEW: Royal Delft wil autonome groei, internationalisering


    Door Andre Sterk

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST



    AMSTERDAM (Dow Jones)--Royal Delft nv wil autonoom groeien in omzet en winstgevendheid en ook verder internationaliseren, zegt chief executive officer (CEO) Henk Schouten van Royal Delft in een gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

    "We hebben wat dat laatste betreft vooral interesse in Duitsland om daar een niche te vullen met ons pannenassortiment", aldus Schouten, die een bedrijf leidt dat na verscheidene overnames groot is in sieraardewerk, pannen en bestek en kristal.

    Royal Delft heeft de afgelopen jaren via twee acquisities stevige groei doorgemaakt, niet in de laatste plaats door de overname van het momenteel winstgevende Koninklijke Van Kempen & Begeer (VKB). Dit is de houdster van de merken Keltum (bestek en tafelaccessoires), Gero (bestek, pannen en keukenhulpen), BK (pannen en keukenhulpen), Q-Linair (pannen en keukenhulpen) en Royal VKB (design pannen en keukenhulpen). Die holding vergrootte de omzet van Royal Delft circa vijf keer.

    Daarnaast kocht Royal Delft in 2007 al BV Leerdam Crystal met toen een omzet van circa EUR2 miljoen bij een omzet van Royal Delft van iets meer dan EUR4 miljoen. Die tak is momenteel overigens nog verlieslatend.

    Met die overnames verschafte Royal Delft zich een bredere basis waarop het culturele erfgoed van De Porceleyne Fles zijn activiteiten verder kan uitbouwen zonder nerveus te hoeven worden van wisselende resultaten.

    Het bedrijf kampt al meerdere jaren met teruglopende uitgaven aan producten en bezoekende toeristen en heeft daarbij ook last van de lage dollarkoers ten opzichte van de euro. De vestiging in Delft trekt naast veel Japanners veel Amerikanen.

    Over het eerste halfjaar boekte het bedrijf, dat inmiddels het hoofdkantoor in Zoetermeer heeft, een nettowinst van EUR17.000 tegen een verlies van EUR71.000 over dezelfde periode vorig jaar en een omzet van EUR12,07 miljoen tegen EUR11,95 miljoen en wat Schouten betreft is dit alles duidelijk voor verbetering vatbaar, zonder daar prognoses op te willen loslaten.

    Schouten onderscheidt drie speerpunten in het huidige beleid voor het over het eerste halfjaar van 2010 verlieslatende sieraardewerk van Porceleyne Fles: de optimalisering van de vestiging in Delft en verhoging van het aantal bezoekers, business to business (B2B) en een nieuwe lijn met "serviesachtige producten" voor de retail.

    Met de vestiging in Delft, waar productie en museum van het porselein zijn gehuisvest, heeft de onderneming een aantal plannen. Zo is er een attractie in voorbereiding, waarvan de eerste fase in 2011 gereed is. Daarnaast wordt de brasserie verder uitgebreid, waarmee het bedrijf lokale bedrijven uit de omtrek naar zich toe wil trekken voor zakenlunches. Bovendien worden de rondleidingen verbeterd en aangepast aan de laatste wensen en ontwikkelingen.

    Die attractie, die dicht bij het proces van bakken en schilderen staat, wordt ontworpen door dezelfde partij die ook de attractie PandaDroom in de Efteling heeft vormgegeven. "Het zal een combinatie van educatie en entertainment met interactieve media worden en sluit aan bij de intentie van Royal Delft om meer te mikken op de individuele bezoeker", aldus Schouten. "Dat aantal moet groeien ten opzichte van het toeristenbezoek."

    Schouten mikt op een verhoging van het aantal bezoekers voor de komende jaren met 50.000 op jaar jaarbasis tegen 120.000 per jaar nu.

    Uitgaven van die zijde dragen hogere marges dan uitgaven van gezelschappen, omdat daar vaak ook nog een organisatie tussen zit, die een margedrukkend effect heeft.

    Individuele bezoekers tracht Royal Delft vooral naar Delft te krijgen via de verschillende informatiekanalen van hotels, zoals informatiefolders en visitekaartjes, een marketing die een intensief, maar ook effectief karakter heeft, want het aantal bezoekers vertoont duidelijk een stijgende trend.

    De genoemde attractie wordt nu verder ontwikkeld en uitgewerkt en brengt enkele tonnen aan investeringen met zich mee, financiele ruimte die beschikbaar was, nadat in een eerder stadium bij Van Kempen en Begeer de investeringen al waren afgerond.

    De genoemde interesse voor Duitsland betreft pannenmerk BK, bij Koninklijke Van Kempen & Begeer een van de vier labels. "We waren in februari van dit jaar al op de toonaangevende Ambiente in Frankfurt en daar gaan we in 2011 weer heen. Het is de bedoeling dat we via een agentennetwerk in Duitsland met het assortiment van BK een niche in de Duitse retailmarkt gaan vullen", aldus de CEO. Met het merk Royal VKB is Royal Delft al actief in 20 landen.

    De Ambiente is een internationale bijeenkomst voor professionele aankopers voor keuken- en tafelgoed, woninginrichting en geschenken.

    Aangezien Delft in veel gevallen geassocieerd wordt met de 17e eeuwse schilder Johannes Vermeer, die vooral in Japan zeer geliefd is, en Royal Delft al in een eerder stadium ervaring opdeed met de vervaardiging van een levensgroot handgeschilderd tegeltableau van De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn in verband met het Rembrandt-jaar, begint Royal Delft dit jaar met een vergelijkbaar project, maar dan in het kader van Het Straatje van Vermeer. "Dit is in directe zin commercieel niet zo interessant, maar trekt wel veel bekijks en publiciteit en daar heb je in de vestiging in Delft met het museum en vooral winkel veel aan", aldus Schouten. Dat project zal een half jaar in beslag nemen.

    Royal Delft is momenteel bezig een positie te verkrijgen in het topsegment van de Nederlandse retailmarkt om daar nieuwe moderne porseleinlijnen te kunnen verkopen. Schouten verwacht daar in 2011 de eerste stappen mee te kunnen zetten.

    De zakelijke tak van Royal Delft zag de omzet in de eerste zes maanden met 18% dalen, een trend die Schouten wil keren. B2B, geheel en al maatwerk, maakt nu 2% tot 3% van de totale omzet uit. Schouten wil deze omzet in elk geval met de groepsomzet mee laten groeien door een opbouw van relaties met bedrijven die veel zaken doen met buitenlandse ondernemingen, zoals in de transport- en de oliesector en dan met name die bedrijven die graag wat weggeven aan relaties.

    Schouten was voorheen financieel directeur van Koninklijke Van Kempen & Begeer, maar werd, nadat Royal Delft deze onderneming inlijfde, CEO. Die functie bekleedt hij nu een jaar. "Het was wennen, want ik moet meer op de voorgrond treden dan voorheen. We waren immers gewend als private onderneming te opereren en dat is nu anders", aldus Schouten.

    De beursnotering waar Schouten mee te maken kreeg, bracht met zich mee dat hij met verschillende aspecten werd geconfronteerd, die voor hem relatief nieuw waren, zoals de free float. "Circa 30% van de aandelen is vrij verhandelbaar. Op zich is meer liquiditeit wenselijk. Dat kun je op verschillende manieren verwezenlijken, maar het heeft momenteel geen prioriteit", aldus Schouten.

    Boron Investments is al geruime tijd grootaandeelhouder in Royal Delft met een belang van iets meer dan 71%.



    Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715201; andre.sterk@dowjones.com



1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links