Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tegenvaller .

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 januari 2008 11:32
    Boskalis mist opdracht in Saoedi Arabie--media
    18-01-2008 11:25:54
    Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Boskalis heeft een opdracht misgelopen in de Saoedische havenstad Ras Al-Zour. Dat meldt de website Sand and Gravel, met het laatste nieuws uit de baggerindustrie, vrijdag. Het gaat om een opdracht van USD 586,7 miljoen voor de aanleg van havenfaciliteiten.

    De China Harbor Contracting and Engineering Company zou de opdracht in de wacht hebben gesleept. Het zou de tweede keer zijn dat het Chinese bedrijf de Belgische en Nederlandse baggeraars achter zich laat in Saoedi-Arabie.

    Traditioneel gezien werden de opdrachten meestal onder Boskalis, Van Oord, DeMe en Van Nul verdeeld, aldus analistenbureau Theodoor Gilissen. 'Dit zou betekenen dat China zich serieus in de markt mengt. De markt voor havenaanleg is altijd een vrij lucratief geweest, maar zou door de concurrentie minder interessant kunnen worden,' licht analist Herman Bots aan Betten toe.

    Het mislopen van de opdracht zou een negatieve invloed hebben op de Nederlandse baggeraar. 'Het kan de prijszettingsmacht in de markt aantasten, waarmee ook de marge-ontwikkeling enigszins onder druk kan komen', reageert Gilissen. Wel gaat het volgens Bots in dit geval om het specifieke onderdeel havenaanleg, en niet om baggeren in het algemeen.

  2. [verwijderd] 18 januari 2008 11:53
    Ook door mij aanbevolen Pilot al had ik liever positief nieuws gezien.

    Het kan best wat impact hebben, maar ongerust ben ik nog niet. Voorlopig is er werk genoeg.

    Maar ik plaats wel een kanttekening bij het geheel.

    Als er in die regio meer lokale baggerbedrijven komen wordt de concurrentie niet alleen verscherpt door het mindere werkaanbod voor onze baggerbedrijven, maar ik denk dat het meeste risico ligt aan de prijs.

    Prijstechnische zullen zij mogelijk ver onder de Westerse bedrijven gaan komen.

    Dus voor de KT zie ik geen problemen maar op de LT kunnen zich zo in de concurrentiestrijd wel weer meerdere partijen gaan begeven.
  3. [verwijderd] 18 januari 2008 12:20
    Aan de andere kant betekent dit waarschijnlijk ook dat er wereldwijd nog steeds een enorme vraag is naar baggerwerkzaamheden.

    Bovendien heeft Boskalis voor de komende jaren al een goed gevulde orderportefeuille. Het missen van deze krent in de pap hoeft niet perse erg te zijn, Boskalis kan zich richten op de volgende krent, deze zijn er genoeg.
  4. [verwijderd] 18 januari 2008 13:36
    Voor de levering van een enkele vlooteenheid stond 3 tot 4 jaar.
    Maar doordat de portefeuilles bij de scheepswerven momenteel voller zijn dan ooit te voren is de levertijd van middelgrote schepen opgelopen tot 5 jaar. De schaarste zal daarom blijven voortduren, des te langer omdat er in alle hoeken van de wereld een steeds grotere vraag naar baggerwerkzaamheden is ontstaan. Mijn mening is, dat een plaatselijk baggerbedrijf mogelijk een opdracht van de Belgen en Hollanders kan afpakken, maar wereldwijd zal dit hun orderportefeuilles niet of nauwelijks nadelig beïnvloeden. Overigens Pilot mijn dank.
    Ten slotte nog een enkel woord over de lage koers. Ik zie de koers liever 10 euro dalen zonder een enkele reden dan 5 euro op grond van een nadelig bericht. Zolang vervelende berichten uitblijven blijf ik goed geluimd.
    Vrgr Kappi
  5. [verwijderd] 18 januari 2008 14:45

    Kiew je mag elke koers noemen die je wilt en daarom zal ik je op die 25 euro niet aanvallen.
    Echter, ik wil je wel erop wijzen, dat voor Boskalis een KW geldt van 19 tot 21. Ik zou dit vrij nauwkeurig kunnen onderbouwen, maar ik voel mij niet geroepen om te schoolmeesteren. En kom nou niet aansjouwen met de redenering dat voor Bouwbedrijven een KW geldt van 6 tot 8, want dan kan je net zo goed een oerlelijke man proberen te vergelijken met een beeldschone vrouw. Ik bedoel hiermede te zeggen, dat de vergelijking niet opgaat. Verleden jaar werd de koers van Boskalis gebaseerd op een KW van 21,5.
    Moeten de institutionele beleggers dan in jouw ogen hun huiswerk overdoen? Nemen zij waanzinnige risico’s? Ik dacht het niet.
    Ik neem aan dat het bekend is dat Boskalis voor 2007 een winst heeft gerealiseerd van bijna 2,30 per aandeel. Het zal ook opgevallen zijn, dat de KW’s voor 2008 en 2009 sterk naar boven zijn bijgesteld. Kijk, dit zijn zaken die tellen voor de koersvorming. En Kiew, je beseft neem ik aan, dat de beleggers momenteel niet happy in hun vel zitten. En vindt jij het dan nodig om op losse gronden nog meer onrust te kweken? Ik accentueer ”op losse gronden.” Niet lief van je.
    Kappi
  6. forum rang 10 voda 18 januari 2008 16:45
    Dan weten we dat ook weer:

    Boskalis mist opdracht in Saoedi Arabie
    18 januari 2008, 16:30 uur | FD.nl/Betten
    Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Boskalis heeft een opdracht van $ 586,7 mln misgelopen in de Saoedische havenstad Ras Al-Zour. Dat bevestigt woordvoerder Roel Berends van Boskalis desgevraagd tegenover Betten.

    De China Harbor Engineering Company (CHEC) heeft de opdracht in de wacht hebben gesleept. Traditioneel gezien werden de opdrachten meestal onder Boskalis, Van Oord, DeMe en Van Nul verdeeld, aldus analistenbureau Theodoor Gilissen.

    'Dit zou betekenen dat China zich serieus in de markt mengt. De markt voor havenaanleg is altijd vrij lucratief geweest, maar zou door de concurrentie minder interessant kunnen worden,' licht analist Herman Bots aan Betten toe.

    Het mislopen van de opdracht zou een negatieve invloed kunnen hebben op de Nederlandse baggeraar. 'Het kan de prijszettingsmacht in de markt aantasten, waarmee ook de marge-ontwikkeling enigszins onder druk kan komen', reageert Gilissen. Wel gaat het volgens Bots in dit geval om het specifieke onderdeel havenaanleg, niet om baggeren in het algemeen.

    Woordvoerder Berends zegt dat Boskalis zich geen zorgen maakt. De baggeraar is 'hartstikke druk' en heeft al heel wat schepen volgeboekt voor de komende periode, aldus Berends. 'Wij zijn selectief bij het aannemen van opdrachten. We bieden een bepaald prijsniveau en het gebeurt dat anderen daar onder gaan zitten. Het is gewoon concurrentie.' Hij zegt zich geen zorgen te maken over een toenemende concurrentie vanuit China.

    (c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
  7. bagger B. 18 januari 2008 21:20
    Nu heeft deze firma geen "echt" baggermateriaal!
    Meer spullen voor kades en zo bouwen.
    En aangezien dat Boka in het verleden een hoop werk voor ze heeft gedaan in midden oosten en daar omheen is de kans zeer groot dat dit weer gebeurt!
    Dan heeft Boka alleen maar materiaal te leveren en geen getob met de Saudi aannemers!!!!
    Maar moeten het afwachten natuurlijk.
    Als ze op dit bericht zo zijn gezakt is dit we een heeel erg overdreven reactie op de beurs!
    Is eigenlijk niks veranderd met een paar week geleden, nog steeds volop werk, en ook in verschiet! Brandstof wordt steeds vaker geleverd door de opdrachtgever, dus die kosten zijn al gedekt. Dollar kunnen ze uitgeven in het buitenland( nieuwe schepen!), de rest kunne ze door de goede financiële positie gewoon weg zetten! Als hij dan weer omhoog heb je er dubbel profijt van!
    Hou ze voorlopig nog wel vast!
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 865,36 +0,00%
EUR/USD 1,0623 -0,19%
FTSE 100 7.877,05 +0,37%
Germany40^ 17.751,90 -0,48%
Gold spot 2.407,44 +1,18%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

VIVORY...
+11,51%
JUST E...
+5,71%
Air Fr...
+4,18%
FASTNED
+3,00%
RANDST...
+2,65%

Dalers

Pharming
-9,63%
ASMI
-6,10%
Avantium
-6,01%
PostNL
-5,84%
TomTom
-3,31%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links