Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 24,140 16 apr 2024 11:58
  • -0,160 (-0,66%) Dagrange 23,760 - 24,600
  • 91.542 Gem. (3M) 243,4K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 126 127 128 129 130 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Lepre Chaun 9 maart 2023 11:31
    Hebben we dit jaar een overschot aan lithium? We stevenen af op een verrassende afkoeling van de prijzen.

    Het aanbod lithium zal dit jaar naar verwachting met meer dan een derde toenemen (en zal in de toekomst blijven aangroeien).
    Omgekeerd vertraagt de vraag naar elektrische voertuigen, die afhankelijk zijn van het metaal.
    Daarom wordt verwacht dat de markt dit jaar een overschot aan lithium zal hebben.

    De feiten: De Bank of America verwacht dit jaar een overschot aan lithium op de wereldmarkt. Dat wil zeggen dat het aanbod van het metaal groter zal zijn dan de vraag.

    “We zien veel lithium uit de mijnen komen (…) We verwachten dit jaar een groei van 38 procent van het aanbod.
    Daarom wordt verwacht dat 2023 een overschotjaar wordt voor lithium”, zegt Matty Zhao, een grondstoffenexpert van de bank aan CNBC.
    De expert legt uit dat de hoge prijs van lithium de afgelopen twee jaar nieuwe spelers heeft aangetrokken. Met nieuwe mijnen en raffinaderijen is het aanbod van lithium flink toegenomen.
    Ook bestaande mijnen en fabrieken hebben flink gas gegeven om de productie te verhogen.

    Vertraging van de vraag

    Lithium: Samen met een toename van het aanbod is er ook een vertraagde vraag naar Lithium.

    Zhao verwacht dat de vraag naar elektrische voertuigen in China, ’s werelds grootste markt, dit jaar met ‘slechts’ 22 procent zal groeien. Vorig jaar werd nog een stijging van 95 procent verwacht.
    Elders in de wereld verwacht de specialist dat de vraag met ongeveer 20 procent zal toenemen. Ook dat is minder dan vorig jaar werd voorspeld.
    “Een van de redenen waarom we verwachten dat de groei van EV’s dit jaar trager zal zijn, is omdat 2022 een buitengewoon jaar was voor elektrische voertuigen”, aldus Zhao.
    Maar ook de inflatie en de economische vertraging drukken op de vraag naar EV’s.
    Daar kan volgens Zhao aan worden toegevoegd dat ook de vraag naar smartphones dit jaar zal dalen. Hun batterijen bevatten lithium.

    Prijs van lithium

    Zoom in: De prijs van lithium daalt momenteel.

    Zhao wijst erop dat de prijs van lithium de afgelopen twee jaar is geëxplodeerd. In China is de prijs van een ton lithiumcarbonaat (een van de belangrijkste referenties op de markt) gestegen van 50.000 yuan in januari 2021 tot 600.000 yuan in november 2022 (81.000 euro).
    Voor het jaar 2023 verwacht de expert een gemiddelde van 400.000 yuan.
    Momenteel wordt een ton voor minder dan 360.000 yuan verhandeld, tonen gegevens van Trading Economics. Dat is een daling, maar nog steeds veel hoger dan de prijs in 2021.
    De gunstige prijs zou dus nieuwe spelers kunnen aantrekken, zodat het aanbod van het metaal blijft stijgen.

    In de toekomst: Enorme nieuwe voorraden lithium ontdekt.

    Twee weken geleden ontdekte India een lithiumreserve van bijna 6 miljoen ton. Iran ontdekte dan weer een reserve van 8,5 miljoen ton, de tweede grootste ter wereld. Dit is genoeg om autofabrikanten en batterijproducenten gerust te stellen, die in een ware race naar het witte goud verwikkeld zijn. Over de vraag of er voldoende lithium zal zijn voor de volledige elektrificatie van het wagenpark en de energietransitie wordt nog gediscussieerd.

    Waarom is dit belangrijk?
    Lithium staat bekend als het witte goud. Het metaal is immers een sleutelelement voor de energietransitie, omdat het onder meer wordt gebruikt in de batterijen van elektrische voertuigen en smartphones. Zullen de wereldvoorraden voldoende zijn voor de volledige elektrificatie van ons wagenpark? Over deze vraag wordt nog gedebatteerd. Een aanbodoverschot ten opzichte van de vraag is dus goed nieuws voor de EV- en accu-industrie (die bijvoorbeeld voorraden kan aanleggen) en voor politici die erop rekenen dat de overgang de uitstoot van koolstofdioxide zal verminderen.
  2. forum rang 8 Lepre Chaun 9 maart 2023 11:46
    quote:

    Frankie12 schreef op 9 maart 2023 11:36:

    Kaboutertje probeert weer onrust te stoken.
    Dit is informatie voor de Belegger zodat die daar zijn of haar voordeel mee kan doen .
    Zodat die gene daar op kan Anticiperen .
    En het is hier toch niet het Fugro forum daar waar alle informatie als zijnde Trol nieuws wordt weg gezet.
  3. forum rang 7 Thorgall 9 maart 2023 11:53
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 9 maart 2023 10:29:

    Het is 2023 en de elektrische auto is nu al concurrerend. In 2035 is de verbrandingsmotor (nieuw) een niche markt voor rijken verwacht ik. Dat zou inhouden dat de EU regulering feitelijk overbodig is, en alleen helpt om de achterblijvers met de realiteit te confronteren.

    Er is wel sprake van dat de productie van Lithium de vraag misschien niet kan bijbenen, maar daar zullen ze wel wat op vinden.
    De elektrische auto is allesbehalve concurrerend. Zelfs met de huidige forse subsidie haalt de elektrische auto met moeite en marktaandeel van 25%.
    Het elektriciteitsnet kan al die zonnepanelen en laadpalen nu al niet aan. Het is soms echt een crime om een laadpaal te vinden. Als ie dan al beschikbaar is.
    Tel daarbij het ongemak van een beperkte actieradius open je snapt de weerstand in Europa om snel de verbrandingsmotor te verbieden.
    Nee hoor, zo'n vaart loopt het niet in Europa.
  4. forum rang 6 N audio 9 maart 2023 12:25
    Lepre Chaun,

    Bank of America zijn niet echt brave jongens. Info uit een dergelijke hoek, liever wel met argusogen bekijken.
    Zo heb je nog wel meer banken uit de USA, die niet vies zijn van halve info voor waar verstrekken, en soms domweg onjuiste info verspreiden. Overigens goed dat je het plaatst, iedereen kan er het zijne van vinden.
  5. forum rang 7 Greyhounds 9 maart 2023 13:09
    quote:

    Mika schreef op 9 maart 2023 12:55:

    Voor mensen welke handelen via de Giro, de koers loopt niet mee met de bied- en laatkoersen.
    Ik heb hierover al contact opgenomen met de Giro. Hetzelfde probleem zag ik ook bij ASML, Alfen en Adyen.
    Kijk dus even extra goed bij het aan- of verkopen.
    Dat gebeurd wel vaker dus ben bang dat ze dat niet gaan oplossen.
    Ben benieuwd!
  6. [verwijderd] 9 maart 2023 13:11
    quote:

    Greyhounds schreef op 9 maart 2023 13:09:

    [...]Dat gebeurd wel vaker dus ben bang dat ze dat niet gaan oplossen.
    Ben benieuwd!
    Heb het recent pas 1 keer gezien.
    de Giro had in het verleden veel problemen met storingen en dat was destijds voor mij een reden om niet over te stappen naar hen. Maar toen dit voorbij leek te zijn ben ik overgestapt en heb vervolgens nooit problemen gehad. Ik kwam van Binck/Saxo en ik moet zeggen dat dit qua kosten toch wel een fors verschil is.
    Hoop dat het snel opgelost is want het is best lastig. Had het recent ook bij Corbion.
  7. forum rang 7 Greyhounds 9 maart 2023 13:24
    quote:

    Mika schreef op 9 maart 2023 13:11:

    [...]

    Heb het recent pas 1 keer gezien.
    de Giro had in het verleden veel problemen met storingen en dat was destijds voor mij een reden om niet over te stappen naar hen. Maar toen dit voorbij leek te zijn ben ik overgestapt en heb vervolgens nooit problemen gehad. Ik kwam van Binck/Saxo en ik moet zeggen dat dit qua kosten toch wel een fors verschil is.
    Hoop dat het snel opgelost is want het is best lastig. Had het recent ook bij Corbion.
    Op zich is De Giro wel goed, maar er zijn af en toe op de dag wel even kleine verschillen.
    Dat kan je uiteraard wel zien bij jou favorieten.
  8. forum rang 5 Lekker Truitje 9 maart 2023 14:34
    quote:

    Mika schreef op 9 maart 2023 12:55:

    Voor mensen welke handelen via de Giro, de koers loopt niet mee met de bied- en laatkoersen.
    Ik heb hierover al contact opgenomen met de Giro. Hetzelfde probleem zag ik ook bij ASML, Alfen en Adyen.
    Kijk dus even extra goed bij het aan- of verkopen.
    14.33u Bij mij ook zo, nog steeds dus... bedankt voor de tip !
  9. H. Voorman 9 maart 2023 14:57
    quote:

    Thorgall schreef op 9 maart 2023 11:53:

    [...]De elektrische auto is allesbehalve concurrerend. Zelfs met de huidige forse subsidie haalt de elektrische auto met moeite en marktaandeel van 25%.
    Het elektriciteitsnet kan al die zonnepanelen en laadpalen nu al niet aan. Het is soms echt een crime om een laadpaal te vinden. Als ie dan al beschikbaar is.
    Tel daarbij het ongemak van een beperkte actieradius open je snapt de weerstand in Europa om snel de verbrandingsmotor te verbieden.
    Nee hoor, zo'n vaart loopt het niet in Europa.
    Uhm, de dichtheid van het laadpalennetwerk is vele malen groter dan dat van tankstations. Daarnaast waren er al jaren experts die waarschuwden dat de regering aan de gang moest met de netbeheerders en er tevens energieopslag moest komen, maar de VVD was te druk met kolencentrales bouwen.

    Joh, als je wil zeuren prima, maar de opmars van de elektrische auto is ongekend en de technologische opmars idem. Feit: Autoverkopen dalen, maar elektrisch groeit. Je rijdt overduidelijk ook geen elektrische auto, want je bent alle standaard riedeltjes aan het opnoemen.

    Klinkt als een lurker van de olieindustrie propaganda, die overigens 5,9 biljoen, oftewel 11 miljoen per minuut aan subsidie krijgt. En voor ieder tankje dat nu rond rijdt, moet de olie eerst geraffineerd worden op honderden graden. Kost bakken met energie, waarbij trouwens ook kobalt gebruikt wordt als katalysator (voordat mensen weer proberen daarover heilig te doen terwijl ze rustig door gaan met de atmosfeer vol te pompen met CO2). Beeld je is in, al die keren tanken van jezelf. Stapel het op in tonnen, bovenop elkaar en steek het in de fik. Doe dat nu voor de plaats waarin je woont. En nu voor het hele land... Het is complete waanzin.

    Het is een beetje hetzelfde als al die mensen die altijd riepen dat windmolens op subsidie draaiden (weet je Rutte nog)? Waar zijn ze nu? Visieloos. Maar zij waren wel altijd voorstander van alle nog duurdere vormen van energie zoals kernenergie en fossiele brandstoffen. Hoe dat komt? In de zak van lobbyisten. Terecht dat we als land nu de hoge prijzen betalen. Had de burger maar meer visie moeten hebben.

    Voor mensen die elektrisch rijden overwegen, ga gewoon proberen. Het is een genot. Ik heb 2 laadpassen, Greenchoice en Engie, want die heeft goede dekking in Europa.

    Sommige mensen kunnen gewoon niet zo goed omgaan met verandering en tja, mopperen is gewoon veel makkelijker.

    Groetjes uit Kroatië, MET elektrische auto.
  10. gerrit graaier 9 maart 2023 14:58
    quote:

    Thorgall schreef op 9 maart 2023 11:53:

    [...]De elektrische auto is allesbehalve concurrerend. Zelfs met de huidige forse subsidie haalt de elektrische auto met moeite en marktaandeel van 25%.
    Het elektriciteitsnet kan al die zonnepanelen en laadpalen nu al niet aan. Het is soms echt een crime om een laadpaal te vinden. Als ie dan al beschikbaar is.
    Tel daarbij het ongemak van een beperkte actieradius open je snapt de weerstand in Europa om snel de verbrandingsmotor te verbieden.
    Nee hoor, zo'n vaart loopt het niet in Europa.
    als je de maatschappelijke kosten van fossiele brandstofauto's mee rekent zou de EV wel een zeer concurrerend kunnen zijn. De gemiddelde consument denkt helaas alleen aan zijn eigen portemonnee, en daarom hebben we een overheid die dit in goede banen probeert te leiden.
  11. Lithium Koning 9 maart 2023 15:17
    quote:

    H. Voorman schreef op 9 maart 2023 14:57:

    [...]

    Uhm, de dichtheid van het laadpalennetwerk is vele malen groter dan dat van tankstations. Daarnaast waren er al jaren experts die waarschuwden dat de regering aan de gang moest met de netbeheerders en er tevens energieopslag moest komen, maar de VVD was te druk met kolencentrales bouwen.

    Joh, als je wil zeuren prima, maar de opmars van de elektrische auto is ongekend en de technologische opmars idem. Feit: Autoverkopen dalen, maar elektrisch groeit. Je rijdt overduidelijk ook geen elektrische auto, want je bent alle standaard riedeltjes aan het opnoemen.

    Klinkt als een lurker van de olieindustrie propaganda, die overigens 5,9 biljoen, oftewel 11 miljoen per minuut aan subsidie krijgt. En voor ieder tankje dat nu rond rijdt, moet de olie eerst geraffineerd worden op honderden graden. Kost bakken met energie, waarbij trouwens ook kobalt gebruikt wordt als katalysator (voordat mensen weer proberen daarover heilig te doen terwijl ze rustig door gaan met de atmosfeer vol te pompen met CO2). Beeld je is in, al die keren tanken van jezelf. Stapel het op in tonnen, bovenop elkaar en steek het in de fik. Doe dat nu voor de plaats waarin je woont. En nu voor het hele land... Het is complete waanzin.

    Het is een beetje hetzelfde als al die mensen die altijd riepen dat windmolens op subsidie draaiden (weet je Rutte nog)? Waar zijn ze nu? Visieloos. Maar zij waren wel altijd voorstander van alle nog duurdere vormen van energie zoals kernenergie en fossiele brandstoffen. Hoe dat komt? In de zak van lobbyisten. Terecht dat we als land nu de hoge prijzen betalen. Had de burger maar meer visie moeten hebben.

    Voor mensen die elektrisch rijden overwegen, ga gewoon proberen. Het is een genot. Ik heb 2 laadpassen, Greenchoice en Engie, want die heeft goede dekking in Europa.

    Sommige mensen kunnen gewoon niet zo goed omgaan met verandering en tja, mopperen is gewoon veel makkelijker.

    Groetjes uit Kroatië, MET elektrische auto.
    Hehehe, Voorman laat het weer even feiten regenen. Heerlijk!
  12. forum rang 6 T. Edison 9 maart 2023 16:04
    quote:

    H. Voorman schreef op 9 maart 2023 14:57:

    [...]

    Uhm, de dichtheid van het laadpalennetwerk is vele malen groter dan dat van tankstations. Daarnaast waren er al jaren experts die waarschuwden dat de regering aan de gang moest met de netbeheerders en er tevens energieopslag moest komen, maar de VVD was te druk met kolencentrales bouwen.

    Joh, als je wil zeuren prima, maar de opmars van de elektrische auto is ongekend en de technologische opmars idem. Feit: Autoverkopen dalen, maar elektrisch groeit. Je rijdt overduidelijk ook geen elektrische auto, want je bent alle standaard riedeltjes aan het opnoemen.

    Klinkt als een lurker van de olieindustrie propaganda, die overigens 5,9 biljoen, oftewel 11 miljoen per minuut aan subsidie krijgt. En voor ieder tankje dat nu rond rijdt, moet de olie eerst geraffineerd worden op honderden graden. Kost bakken met energie, waarbij trouwens ook kobalt gebruikt wordt als katalysator (voordat mensen weer proberen daarover heilig te doen terwijl ze rustig door gaan met de atmosfeer vol te pompen met CO2). Beeld je is in, al die keren tanken van jezelf. Stapel het op in tonnen, bovenop elkaar en steek het in de fik. Doe dat nu voor de plaats waarin je woont. En nu voor het hele land... Het is complete waanzin.

    Het is een beetje hetzelfde als al die mensen die altijd riepen dat windmolens op subsidie draaiden (weet je Rutte nog)? Waar zijn ze nu? Visieloos. Maar zij waren wel altijd voorstander van alle nog duurdere vormen van energie zoals kernenergie en fossiele brandstoffen. Hoe dat komt? In de zak van lobbyisten. Terecht dat we als land nu de hoge prijzen betalen. Had de burger maar meer visie moeten hebben.

    Voor mensen die elektrisch rijden overwegen, ga gewoon proberen. Het is een genot. Ik heb 2 laadpassen, Greenchoice en Engie, want die heeft goede dekking in Europa.

    Sommige mensen kunnen gewoon niet zo goed omgaan met verandering en tja, mopperen is gewoon veel makkelijker.

    Groetjes uit Kroatië, MET elektrische auto.
    Mooi weerlegd.
    Ik sta neutraal tegenover electrisch rijden. Het huidige electrificatie beleid kan mijn inziens nooit de juiste zijn, maar het is een stap in de ontwikkeling.
    Maar cherry picking helpt de discussie niet (hier zit de moeilijkheid en wordt door alle lobbyisten in stand gehouden)
    - De dichtheid van het laadpalennetwerk vergelijken met de dichtheid van de tankstations... De tankstations krijgen alle auto's voorzien van brandstof ook als deze alle fossiel zouden zijn. Het laadpaalnetwerk redt dat nu nog never als alle auto's elektrisch zouden zijn.
    - Als alle auto's electrisch zullen zijn is de groei zoveel groter dat kan nooit groen. Momenteel is er al niet genoeg groene electirciteit.
    Maar ook: als we naar een waterstofmaatschappij willen, is dat met de huidige technologie nog niet groen haalbaar. Gelukkig zijn er wat mooie vindingen gedaan.
    De transitie is in volle gang, maar het moet nog uitkristalliseren voordat het duidelijk wordt wat de toekomst gat brengen. Kernenergie zou een mooi tussen oplossing (lees: aanvulling) zijn, maar van fossiel zijn we voorlopig nog niet af.
    Ik geef toe dat electrisch rijden wel een stuk fijner rijdt dan fossiel. Zo rustig. Heb het laatst een keer mogen ervaren.
  13. forum rang 7 Thorgall 9 maart 2023 17:30
    quote:

    Lithium Koning schreef op 9 maart 2023 15:17:

    [...]

    Hehehe, Voorman laat het weer even feiten regenen. Heerlijk!
    dat zijn geen feiten, maar is een ouderwetse linkse persoonlijke scheldpartij vol met onjuistheden en frustraties. Ga ik geen energie aan verspillen. Ik ga wel stemmen de 15e.
  14. Lithium Koning 9 maart 2023 20:34
    quote:

    Thorgall schreef op 9 maart 2023 17:30:

    [...]dat zijn geen feiten, maar is een ouderwetse linkse persoonlijke scheldpartij vol met onjuistheden en frustraties. Ga ik geen energie aan verspillen. Ik ga wel stemmen de 15e.
    U bent echt een boosje he? Heeft Voorman daar ook nog eens gelijk in.

    Eerlijk gezegd komt u als de gefrustreerde over hier... Ga maar lekker boos stemmen!

    Wat gaat het worden? BBB? JA21? FvD? PVV?

    Een typische oude mopperkont! En dat zal vast zo blijven tot het einde...
  15. forum rang 7 Thorgall 9 maart 2023 20:46
    quote:

    Lithium Koning schreef op 9 maart 2023 20:34:

    [...]

    U bent echt een boosje he? Heeft Voorman daar ook nog eens gelijk in.

    Eerlijk gezegd komt u als de gefrustreerde over hier... Ga maar lekker boos stemmen!

    Wat gaat het worden? BBB? JA21? FvD? PVV?

    Een typische oude mopperkont! En dat zal vast zo blijven tot het einde...
    Stuk voor stuk meningen die je poneert en geen feiten.
    Je komt ook weer eens uit je holletje gekropen om de plank goed mis te slaan. Heb je misschien nog iets inhoudelijks te melden ipv enkel ja te knikken op wat anderen posten?
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 126 127 128 129 130 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links