Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015000CZ2

  • 2,640 23 apr 2024 12:13
  • +0,024 (+0,92%) Dagrange 2,578 - 2,648
  • 45.910 Gem. (3M) 335,7K

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 7 maart 2023 15:11
    quote:

    Drs P. schreef op 7 maart 2023 14:41:

    [...]
    vergeet niet dat Ebusco bijna overgenomen was door een "grote jongen" uit Duitsland in 2021, Ebusco heeft daar uiteindelijk nee opgezegd. Ebusco heeft blijkbaar een interessante propositie voor "grote spelers", een potentiele sales scenario kan in de komende jaren ook weer terugkomen denk ik.
    Ik vermoed dat dat tegen een stuk lagere waardering is geweest dan waartegen de aandelen uiteindelijk naar de beurs zijn gebracht, dus dan begrijp ik die keuze wel.

    Waar ik moeite mee heb is om te geloven dat die bus van Ebusco inderdaad zo extreem veel goedkoper in gebruik is dan die van concurrenten en dat dat "altijd" zo zal blijven. Ik heb gelezen over concurrenten die ook (gedeeltelijk) gebruik maken van composiet (VDL?), dus zo exclusief en volledig gepatenteerd zal dat dan wel niet zijn. Vroeg me zelfs af of die bus bij de eerste verkeersdrempel niet doormidden breekt ;-) Maar goed, er rijden er al enkele rond geloof ik, dus dat zal dan niet het geval zijn. Duurzaamheid/kwaliteit op lange termijn valt nog niet veel van te zeggen. Heel veel ellende in de praktijk over de "Chinese" 2.2 ben ik hier op het forum echter ook nog niet tegengekomen. Wellicht zit er dus toch een kern van waarheid in het "sprookje".

    Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de jaarcijfers. Mooie praatjes in combinatie met beroerde cijfers en geen concrete outlook 2023 doe ik het niet voor. Feit is wel dat als de koers elke dag blijft dalen er wellicht een moment komt dat het aandeel al een interessante gok wordt als je zelfs maar een hele lage kans plakt op een gunstig scenario. Na de laatste berichten en de foto's die ik gezien heb, ben ik voorlopig echter van het standpunt dat ik liever een paar euro meer per aandeel betaal bij een grotere mate van zekerheid, dan dat ik het risico loop een groot deel van mijn investering te verliezen door nu "blind" in te stappen.
  2. forum rang 5 maarten030 7 maart 2023 15:36
    quote:

    MOEdig Voorwaarts schreef op 7 maart 2023 13:33:

    @Maarten

    Positieve outlook Volkswagen

    (ABM FN-Dow Jones) Volkswagen is positief over het lopende boekjaar en verhoogt het dividend na een positief 2022. Dit meldde de Duitse autofabrikant vrijdagmiddag.

    Volkswagen rekent op een omzetgroei van 10 tot 15 procent in 2023 en verwacht zo'n 9,5 miljoen voertuigen af te leveren. Het bedrijf verwacht daarbij ook dat de problemen in de aanvoerketen in de loop van het jaar zullen afnemen.

    Volkswagen stelt over 2022 een dividend voor van 8,70 euro per aandeel, wat een stijging van 1,20 euro betekent ten opzichte van een jaar eerder.

    In 2022 behaalde Volkswagen een nettowinst van 15,84 miljard euro, van 15,43 miljard euro een jaar eerder.

    De omzet steeg afgelopen jaar met 12 procent naar ruim 279 miljard euro.

    Het aandeel noteert vrijdag na het verschijnen van de cijfers ruim 8 procent in de plus.
    Zegt helemaal niks over het omzetten naar EV vanuit de oude productiefaciliteiten. Willen ze in de toekomst blijven groeien, moeten ze de 95% ICE-auto's om gaan zetten richting EV met positieve marges. Dat gaat ze miljarden aan investeringen kosten. Daar hebben Tesla, BYD etc echt een voordeel.
  3. Anoniempje 7 maart 2023 19:49
    quote:

    Goed bezig schreef op 7 maart 2023 17:24:

    Bij deze een actueel artikel.

    www.limburger.nl/cnt/dmf20230307_9578...
    Top, Ik woon in Venray. Zal eens kijken welk gebouw ze gehuurd hebben. Dan rij ik er even langs morgen.
    Er staan ook meteen 9 vacatures voor deze locatie open. Dus een flinke uitbreiding (in kosten in ider geval :-) )
  4. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 8 maart 2023 08:52
    quote:

    anders schreef op 8 maart 2023 07:39:

    Jeetje wanneer is van der Valk klaar met verkopen!!! Dit is toch niet zoon slecht aandeel. Zit toekomst in. Kennelijk wilten het niet zien.
    Misschien hebben ze deze aangetrouwde telg op weg hebben willen helpen en nu Ebusco een doorslaand succes is, ze hun investering weer (gedeeltelijk?) te gelde maken.

    Al met al vermoed ik dat ze (inclusief de opbrengst van hun belang in Pondus) waarschijnlijk best een aardig rendement op hun investering hebben gemaakt.
  5. forum rang 10 voda 8 maart 2023 09:31
    'Ebusco vaag over belofte bij IPO'

    Categorie: IEX Nieuws
    Door IEX Nieuws op woensdag 8 maart 2023
    Views: 156

    Op 22 oktober 2021 ging Ebusco naar de beurs. De IPO prijs van 23 euro waardeerde de Brabantse fabrikant van electrische bussen op ruim 1,3 miljard euro. Op dat moment zagen de cijfers van Ebusco er allesbehalve rooskleurig uit.

    Het bedrijf had een jaar eerder 103 bussen afgeleverd en in het eerst halfjaar 2021 12 miljoen euro verlies geleden. De waardering was vooral gebaseerd op het – door Ebusco zelf – geschetste toekomstperspectief.

    Pagina 144 van het prospectus meldt (vertaald):

    Ebusco is vol vertrouwen dat het de volgende ambitieuze operationele en financiële doelstellingen op middellange termijn zal kunnen bereiken:

    productie van meer dan 3.000 nulemissie-bussen per jaar
    omzet van meer dan 1,5 miljard euro
    Ebitda-marge van meer dan 35%
    In 2022 is Ebusco verder gegroeid al is de eerdere prognose van 285 bussen verkochte bussen niet gehaald. Het aantal leveringen kwam uit op 261 stuks als gevolg van problemen met Chinese leveringen voor het 'oude' model Ebusco 2.2-bussen. Op 29 maart weten we hoeveel verlies er in 2022 is geleden. Maar belangrijker hoe staat het met de beloftes van de beursgang.

    Wat is de middellange termijn?
    Bij de financiële persberichten van Ebusco sinds de beursgang werd de middellange termijn doelstelling steeds herhaald. Onder die persberichten stond bij de outlook: "Ebusco reconfirms the medium-term objectives as defined during the IPO", ofwel Ebusco herbevestigt de middellangetermijndoelstellingen zoals die bij de beursgang zijn gedefinieerd.

    Bij de persberichten van 11 oktober 2022 (trading update Q3) en de voorlopige omzetcijfers 2022 (14 februari 2023) ontbrak die bevestiging opeens.

    Navraag bij Ebusco leidt tot een diffuus beeld. Investor Relations-manager Björn Knook was namens Ebusco beschikbaar om toelichting te geven over de middellangetermijndoelstellingen. Bij monde van Knook bevestigt Ebusco dat de doelstellingen die bij de IPO zijn gepresenteerd nog steeds staan. Dat betekent: 3000 bussen per jaar, 1,5 miljard euro omzet en 35% EBITDA-marge.

    Over de concrete betekenis van de gebruikte term ‘middellange termijn’ wil Ebusco evenwel geen duidelijkheid geven. Onder middellange termijn wordt doorgaans een termijn van 3 tot 5 jaar verstaan. Dat schrijft ook Oddo ABN Amro-analist Eric Wilmer in zijn 47 pagina tellende analistenrapport van 1 september 2022: middellange termijn is 3 tot 5 jaar na afloop van het boekjaar 2021.

    'Geen concrete tijdsspanne'
    Aan de term middellange termijn mogen beleggers volgens Ebusco evenwel geen concrete tijdsspanne hangen. "Dat hebben we bij de IPO ook niet gedaan", aldus Knook. Wat betekent middellange termijn dan precies? "Ik kan daar niets over zeggen, maar ik denk dat als je gaat googelen je op verschillende ranges uitkomt tussen de vijf en acht jaar. Wij hangen er geen periode aan. Het gaat wel vanaf het moment van de IPO." Deze vijf tot acht jaar zou betekenen dat op z’n vroegst in 2027 en op z’n laatst in 2030 het productie-aantal van 3000 gehaald moet worden.

    Het Centraal Planbureau hanteert als middellange termijn 2 tot 5 jaar. Maar gelukkig biedt het jaarverslag van Ebusco zelf uitkomst. De Raad van Commissarissen heeft een uitgebreid remuneratierapport (pagina 62 jaarverslag 2021) waarin wordt gesproken over short term incentives (1 jaar) en long term incentives. Bij het behalen van de long term incentive kunnen managers performance-aandelen verdienen op basis van de prestaties in een periode van 3 jaar. Als lange termijn gelijk staat aan 3 jaar, kan middellange termijn nooit 5 tot 8 jaar zijn.

    Na bijna anderhalf jaar beursnotering is de koers van het aandeel Ebusco gedaald van 23 naar 12,38 euro, een daling van 46,2%. Aandeelhouder Van der Valk Investments heeft in het vierde kwartaal van 2022 een flink pakket aandelen verkocht. In totaal heeft Van der Valk 2,3 miljoen aandelen verkocht, hetgeen ongeveer 35 miljoen euro heeft opgeleverd. Het vertrouwen in Ebusco heeft een flinke knauw gekregen en de vaagheid over de middellangetermijndoelstellingen maakt het alleen maar erger.

    www.iex.nl/Artikel/768624/Ebusco-vaag...
  6. forum rang 4 Blik dekkende afbijt 8 maart 2023 10:43
    Ebusco vaag over belofte bij IPO'
    Bericht delen via:

    LinkedIn
    Facebook
    Twitter
    WhatsApp
    Kopieer link
    Categorie: IEX Nieuws
    Door IEX Nieuws op woensdag 8 maart 2023
    Views: 3.210
    'Ebusco vaag over belofte bij IPO'
    Op 22 oktober 2021 ging Ebusco naar de beurs. De IPO prijs van 23 euro waardeerde de Brabantse fabrikant van electrische bussen op ruim 1,3 miljard euro. Op dat moment zagen de cijfers van Ebusco er allesbehalve rooskleurig uit.

    Het bedrijf had een jaar eerder 103 bussen afgeleverd en in het eerst halfjaar 2021 12 miljoen euro verlies geleden. De waardering was vooral gebaseerd op het – door Ebusco zelf – geschetste toekomstperspectief.

    Pagina 144 van het prospectus meldt (vertaald):

    Ebusco is vol vertrouwen dat het de volgende ambitieuze operationele en financiële doelstellingen op middellange termijn zal kunnen bereiken:

    productie van meer dan 3000 nulemissie-bussen per jaar
    omzet van meer dan 1,5 miljard euro
    Ebitda-marge van meer dan 35%
    In 2022 is Ebusco verder gegroeid al is de eerdere prognose van 285 bussen verkochte bussen niet gehaald. Het aantal leveringen kwam uit op 261 stuks als gevolg van problemen met Chinese leveringen voor het 'oude' model Ebusco 2.2-bussen. Op 29 maart weten we hoeveel verlies er in 2022 is geleden. Maar belangrijker hoe staat het met de beloftes van de beursgang.

    Wat is de middellange termijn?
    Bij de financiële persberichten van Ebusco sinds de beursgang werd de middellange termijn doelstelling steeds herhaald. Onder die persberichten stond bij de outlook: "Ebusco reconfirms the medium-term objectives as defined during the IPO", ofwel Ebusco herbevestigt de middellangetermijndoelstellingen zoals die bij de beursgang zijn gedefinieerd.

    Bij de persberichten van 11 oktober 2022 (trading update Q3) en de voorlopige omzetcijfers 2022 (14 februari 2023) ontbrak die bevestiging opeens.

    Navraag bij Ebusco leidt tot een diffuus beeld. Investor Relations-manager Björn Knook was namens Ebusco beschikbaar om toelichting te geven over de middellangetermijndoelstellingen. Bij monde van Knook bevestigt Ebusco dat de doelstellingen die bij de IPO zijn gepresenteerd nog steeds staan. Dat betekent: 3000 bussen per jaar, 1,5 miljard euro omzet en 35% EBITDA-marge.

    Over de concrete betekenis van de gebruikte term ‘middellange termijn’ wil Ebusco evenwel geen duidelijkheid geven. Onder middellange termijn wordt doorgaans een termijn van 3 tot 5 jaar verstaan. Dat schrijft ook Oddo ABN Amro-analist Eric Wilmer in zijn 47 pagina tellende analistenrapport van 1 september 2022: middellange termijn is 3 tot 5 jaar na afloop van het boekjaar 2021.

    'Geen concrete tijdsspanne'
    Aan de term middellange termijn mogen beleggers volgens Ebusco evenwel geen concrete tijdsspanne hangen. "Dat hebben we bij de IPO ook niet gedaan", aldus Knook. Wat betekent middellange termijn dan precies? "Ik kan daar niets over zeggen, maar ik denk dat als je gaat googelen je op verschillende ranges uitkomt tussen de vijf en acht jaar. Wij hangen er geen periode aan. Het gaat wel vanaf het moment van de IPO." Deze vijf tot acht jaar zou betekenen dat op z’n vroegst in 2027 en op z’n laatst in 2030 het productie-aantal van 3000 gehaald moet worden.

    Het Centraal Planbureau hanteert als middellange termijn 2 tot 5 jaar. Maar gelukkig biedt het jaarverslag van Ebusco zelf uitkomst. De Raad van Commissarissen heeft een uitgebreid remuneratierapport (pagina 62 jaarverslag 2021) waarin wordt gesproken over short term incentives (1 jaar) en long term incentives. Bij het behalen van de long term incentive kunnen managers performance-aandelen verdienen op basis van de prestaties in een periode van 3 jaar. Als lange termijn gelijk staat aan 3 jaar, kan middellange termijn nooit 5 tot 8 jaar zijn.

    Na bijna anderhalf jaar beursnotering is de koers van het aandeel Ebusco gedaald van 23 naar 12,38 euro, een daling van 46,2%. Aandeelhouder Van der Valk Investments heeft in het vierde kwartaal van 2022 een flink pakket aandelen verkocht. In totaal heeft Van der Valk 2,3 miljoen aandelen verkocht, hetgeen ongeveer 35 miljoen euro heeft opgeleverd. Het vertrouwen in Ebusco heeft een flinke knauw gekregen en de vaagheid over de middellangetermijndoelstellingen maakt het alleen maar erger.
8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Opnieuw een lelijke misser van Ebusco

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links