Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TOMTOM maart 2023

830 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 42 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 3 maart 2023 10:06
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 3 maart 2023 09:13:

    Fisker is heel belangrijk voor TT ….. ik heb hoge verwachtingen van Fisker als het gaat om prijs/kwaliteit …..en daar draagt TT aan bij met hun digitale cockpit. Als Fisker laat zien dat een vette EV/AV voor 25k mogelijk is dan zetten ze heel wat spelers te kakken.

    Eerst moet er een OEM zijn die vertrouwen heeft in TT en in praktijk blijkt dat het een succes is. Dat is een win-win voor zowel TT als Fisker.

    Het kan TT een enorme boost geven denk ik. Andersom ook als het een fiasco wordt natuurlijk …… maar er wordt heel veel getest dus dat word het niet ….. het kan alleen wat uit de planning lopen.
    " Eerst moet er een OEM zijn die vertrouwen heeft in TT "
    ((-;

    Dat zou wel zo handig zijn, met al die samenwerkingsverbanden met de grote spelers van deze aarde
    en de smachtende beleggers die al jaren op rendement hopen op hun langdurige investering.
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 3 maart 2023 10:11
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een kleine verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Een toename van 127.515 aandelen is gemeld door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    19,4% Institutions 24.919.098
    29,3% General Public 37.597.021
    51,3% Individual Insiders 65.876.172


    *Teslin staat sinds 14 juni 2022 nog steeds op 5,18%
    Maar dat zegt niet zoveel omdat pas bij 10% weer gemeld moet worden.
  3. forum rang 7 sniklaas 3 maart 2023 10:20
    @TOM2 staat op de 1e plaats in de lijst van genoemde bedrijven uit dit MEA Automotive & Telematics rapport voor de periode 2023-2030;

    Tomtom Nv
    Robert Bosch GmbH
    Verizon Communications Inc
    Continental AG
    Geotab Inc
    Inseego Corp
    Airbiquity Inc
    At&T Inc
    Harman International
    Teletrac Navman Us Ltd
    Mix Telematics
    Samsara Inc
    Trimble Inc
    Solera Inc

    www.researchandmarkets.com/reports/57...
  4. SimonCA 3 maart 2023 11:02
    HARMAN and American Center for Mobility (ACM) Announce Strategic Collaboration at MWC 2023, Evaluating Road-Ready Connectivity Products to Enhance Road Safety.

    A strategic collaboration to test real-world use cases of road-ready technologies, including Vehicle to Everything (V2X) enabled by roadside infrastructure and edge computing using 5G cellular to showcase ubiquitous connectivity between vehicles, people and infrastructure for enhanced safety and efficiency.
    Through its engagement with ACM, HARMAN will enable automakers to test and experience their connected vehicles and demonstrate new mobility use cases with the potential to scale.
    These real-world scenarios demonstrates HARMAN’s ability to combine fast, reliable 5G, V2X & MEC to deliver improved situational awareness between vehicles, vulnerable road users and infrastructure without the need for increased computing onboard every vehicle and personal devices

    news.harman.com/releases/harman-and-a...
  5. SimonCA 3 maart 2023 11:17
    2024 Fiat 600 EV Makes Spy Debut As Jeep Avenger’s Cute Italian Cousin.

    Inside the cabin where lies the familiar 10.25-inch free-standing infotainment touchscreen and a round-shaped digital instrument cluster just like in the electric 500.
    The Fiat 600 will be produced at the Tychy factory in Poland, next to the Jeep Avenger. The official debut is rumored for late 2023.

    www.carscoops.com/2023/02/2024-fiat-6...
  6. forum rang 7 Dutchy Ron 3 maart 2023 11:38
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 2 maart 2023 10:45:

    Navigation from TomTom
    The list of apps for the Cariad Application Store is continuously being expanded. The first partners of the store include, for example, the streaming services Spotify, Amazon Music, TuneIn, Tidal and Tubi, The Weather Channal, the gaming hub FRVR, the POI service Yelp, Stingray Karaoke, the social media service TikTok, Parkwhiz, the charging app Plugshare, the smart home platform Home Assistant, the open web browser Vivaldi and the collaboration app Webex from Cisco. Mercedes recently added the latter to its offering. By the way, unlike Mercedes, Google Maps is not part of the VW Group’s offer; Cariad relies on the Dutch provider TomTom for navigation.

    www.eenewseurope.com/en/vw-group-laun...
    Made in collaboration with Samsung’s Harman, Volkswagen’s new software platform brings lots of apps

    The app store will feature a lot of familiar apps for EV charging, gaming, music and podcast streaming, news, parking, smart home integration, social media, video conferencing, weather, and more. The first set of apps on the store includes Amazon Music, Spotify, The Weather Channel, Tidal Music, TikTok, Vivaldi, and Yelp. These apps will reportedly be designed with UX that’s safe for car use. The Volkswagen Group is in talks with Google to bring native Google Maps navigation.

    www.sammobile.com/news/volkswagen-car...

    Het is maar net welk artikel je leest en wie je moet geloven.
    Het is gewoon afwachten welke rol TT gaat spelen bij Cariad en VW.
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 3 maart 2023 11:44
    Tesla gebruikt ook Google Maps in de UI, echter onder de motorkap worden niet de Maps van Google gebruikt voor FSD feature en navigatie. Cariad en VW kunnen voor iets vergelijkbaars kiezen.
    Google Maps voor de UI, kaarten van HERE en navigatie en Traffic info van TT. Het komt mij over als onnodige complexiteit, maar de consument is nu eenmaal gewend aan de smartphone en de auto wordt een smartphone op wielen. Vandaar dat de user experience zoveel mogelijk gelijk moet zijn.
  8. forum rang 6 tatje 3 maart 2023 11:53
    Mij zal je nooit horen over de koers.

    Heb wel vertrouwen in de huidige RVB van Tom Tom.

    Iets met pad en rozen :-)

    Heb weken terug laten zien, dat Gates Apple geld gaf of leende om een faillissement af te wenden.

    Van Kooten hielp de Mol om een faillissement af te wenden.

    nl.wikipedia.org/wiki/John_de_Mol_jr.

    Tot maandag dan maar weer :-)

    Alleen de volhouder heeft een kans.

    Bij golf moet het balletje naast of voorbij de hole komen ( liefst in ), anders heeft het balletje geen kans gehad, bij een 2e slag op de green.
  9. Innergenie 3 maart 2023 12:10
    Voor de komende jaren blijft TT gewoon verlies maken. Ik snap dan ook niet dat de koers een opgaande trend heeft ingezet met als basis de toekomstige verwachtingen en dat de laatste rode cijfers beter waren dan waar de markt op rekende? Het blijft een speculatief aandeel en de automotive klanten hebben tegenwoordig veel meer keus en zijn zeker niet trouw aan hun bestaande leveranciers als er weer een paar centen extra verdiend kan worden aan de inkoop kant. Met een koers rond de 6 euro is het wel gedaan.
  10. forum rang 7 Dutchy Ron 3 maart 2023 12:12
    With its latest strategy update Mercedes has defined a unique path that embraces the range of Google assets without a complete capitulation to GAS adoption. It is a first for the industry and will be watched closely if not widely adopted by many other auto makers.

    The announcement is most ominous for Mercedes’ joint venture partnership with map-maker HERE. Not only was HERE not mentioned during the event, but Google Cloud CEO Thomas Kurian was on hand to introduce the range of Google Places assets that will be deployed in future Mercedes vehicles thanks to the new architecture and platform. (The Mercedes presenter expressed his excitement at Google’s “G” logo popping up in millions of Mercedes vehicles via a soon-to-be-launched software update.)

    The import of this industry inflection point is hard to over-state. Mercedes joined Audi and BMW in a joint venture investment in HERE eight years ago. The highly unusual move was clearly intended to build a bulwark of automotive industry independence in the face of Google’s impending hegemony in mapping and navigation.

    Clearly the hope was that HERE – and its duopolist rival TomTom – would continue to refine the in-dash navigation experience preserving a core in-vehicle value proposition intended to serve as the foundation of a safer driving vision ultimately encompassing automated driving. The Mercedes announcement appears to be tossing aside the value of this investment without acknowledging that Googlemaps is so-far ill-suited to the task of automated or semi-automated driving still prioritized by Mercedes in its Level II and Drive Pilot Level III solutions.

    Mercedes not only failed to clarify the role of mapping in its autonomous driving plans, it also failed to clarify its autonomous driving philosophy. What is the Mercedes equivalent of General Motors’ Super Cruise? Does Mercedes believe in hands free or hands-on semi-autonomous driving? Will its “industry first” Level III Drive Pilot solution be the focal point – as Mercedes ramps up the system’s maximum velocity?

    This, too, was something of a failure as Mercedes noted the regulatory approval of Drive Pilot in the U.S. in a single state: Nevada. Clearly Drive Pilot is an unleverage-able marketing asset. More importantly, though, the presentation failed to make clear how Drive Pilot or automated lane changing would fundamentally alter the nature of driving a Mercedes vehicle. As a further note, there was no bold claim that Mercedes would accept the responsibility for any driver mishaps occurring with these systems.

    As for the embrace of Google, the presentation marked a massive industry turning point as Google appeared to lower its restrictions and unbundle its service portfolio from the user experience for the first time specifically at the behest of Mercedes. This new-found flexibility is nothing less than an industry inflection point likely to unleash a flood of broader Google adoption in the industry that is likely to imminently threaten the core business of HERE and possibly TomTom as well. (TomTom has a notable lifeline in the Overture OSM initiative with Meta, Microsoft, and AWS.)

    The implications of the Google inflection are important to the future of automated driving – dependent as it is today on the support of HERE and TomTom (outside China). If these two map suppliers lose their embedded automotive navigation business to a Google anschluss, they may not be able to support their autonomous driving initiatives. That, more than anything else, may become the legacy of the Mercedes Benz Operating System.
  11. forum rang 6 JustRevisited 3 maart 2023 12:16
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 3 maart 2023 11:38:

    [...]

    Made in collaboration with Samsung’s Harman, Volkswagen’s new software platform brings lots of apps

    The app store will feature a lot of familiar apps for EV charging, gaming, music and podcast streaming, news, parking, smart home integration, social media, video conferencing, weather, and more. The first set of apps on the store includes Amazon Music, Spotify, The Weather Channel, Tidal Music, TikTok, Vivaldi, and Yelp. These apps will reportedly be designed with UX that’s safe for car use. The Volkswagen Group is in talks with Google to bring native Google Maps navigation.

    www.sammobile.com/news/volkswagen-car...

    Het is maar net welk artikel je leest en wie je moet geloven.
    Het is gewoon afwachten welke rol TT gaat spelen bij Cariad en VW.
    Porsche heeft toestemming om het uit te proberen en Cariad gaat voor andere merken door op de route die al gekozen was. Het nare is wel dat de nieuwe CEO van VW de CEO van Porsche is geworden die VW er gewoon bij doet en nu dubbelrol vervult en hij is (in tegenstelling tot zijn voorganger) niet vies van Google en is er een paar jaar geleden ook op bezoek geweest. In wezen zijn hij en CARIAD het niet eens over de richting. Cariad moet zich bewijzen.

    Er is trouwens niks mis met Google maps als app in de store. Laat tomtom ook maar google maps in de Indigo store zetten. Dan moet je gewoon bewijzen dat de native navigatie beter is — of minimaal gelijk — aan Google. Daar begint het toch mee, je moet de strijd aan op kwaliteit, niet op constructies of uitsluiting. Dit geldt ook voor Google die concurreert door bundling.
  12. forum rang 6 JustRevisited 3 maart 2023 12:27
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 3 maart 2023 12:12:

    With its latest strategy update Mercedes has defined a unique path that embraces the range of Google assets without a complete capitulation to GAS adoption. It is a first for the industry and will be watched closely if not widely adopted by many other auto makers.

    The announcement is most ominous for Mercedes’ joint venture partnership with map-maker HERE. Not only was HERE not mentioned during the event, but Google Cloud CEO Thomas Kurian was on hand to introduce the range of Google Places assets that will be deployed in future Mercedes vehicles thanks to the new architecture and platform. (The Mercedes presenter expressed his excitement at Google’s “G” logo popping up in millions of Mercedes vehicles via a soon-to-be-launched software update.)

    The import of this industry inflection point is hard to over-state. Mercedes joined Audi and BMW in a joint venture investment in HERE eight years ago. The highly unusual move was clearly intended to build a bulwark of automotive industry independence in the face of Google’s impending hegemony in mapping and navigation.

    Clearly the hope was that HERE – and its duopolist rival TomTom – would continue to refine the in-dash navigation experience preserving a core in-vehicle value proposition intended to serve as the foundation of a safer driving vision ultimately encompassing automated driving. The Mercedes announcement appears to be tossing aside the value of this investment without acknowledging that Googlemaps is so-far ill-suited to the task of automated or semi-automated driving still prioritized by Mercedes in its Level II and Drive Pilot Level III solutions.

    Mercedes not only failed to clarify the role of mapping in its autonomous driving plans, it also failed to clarify its autonomous driving philosophy. What is the Mercedes equivalent of General Motors’ Super Cruise? Does Mercedes believe in hands free or hands-on semi-autonomous driving? Will its “industry first” Level III Drive Pilot solution be the focal point – as Mercedes ramps up the system’s maximum velocity?

    This, too, was something of a failure as Mercedes noted the regulatory approval of Drive Pilot in the U.S. in a single state: Nevada. Clearly Drive Pilot is an unleverage-able marketing asset. More importantly, though, the presentation failed to make clear how Drive Pilot or automated lane changing would fundamentally alter the nature of driving a Mercedes vehicle. As a further note, there was no bold claim that Mercedes would accept the responsibility for any driver mishaps occurring with these systems.

    As for the embrace of Google, the presentation marked a massive industry turning point as Google appeared to lower its restrictions and unbundle its service portfolio from the user experience for the first time specifically at the behest of Mercedes. This new-found flexibility is nothing less than an industry inflection point likely to unleash a flood of broader Google adoption in the industry that is likely to imminently threaten the core business of HERE and possibly TomTom as well. (TomTom has a notable lifeline in the Overture OSM initiative with Meta, Microsoft, and AWS.)

    The implications of the Google inflection are important to the future of automated driving – dependent as it is today on the support of HERE and TomTom (outside China). If these two map suppliers lose their embedded automotive navigation business to a Google anschluss, they may not be able to support their autonomous driving initiatives.
    That, more than anything else, may become the legacy of the Mercedes Benz Operating System.
    Het bold gedeelte leest niet lekker. Ik denk vooral dat het een falen van HERE is om de deur dicht te houden. Het ‘unbundelen’ van Google zorgt wel weer voor een nieuwe realiteit.

    Of die realiteit negatiever is (zoals hierboven gesteld) is too early to call. Het oude aanbod van Google was alles of niets. Al onze diensten of geen diensten. Nu is het meer open waardoor er meerdere suppliers naast elkaar kunnen bestaan.

    Hierdoor komt Google nu ergens binnen waar ze eerst niet binnen was (Daimler), maar is ze ook niet op zó’n manier binnen dat er geen plek is voor anderen. In het Daimler voorbeeld doen ze search (points of interests) en niet maps.
  13. forum rang 6 JustRevisited 3 maart 2023 12:33
    Aanvulling op vorige post. En de DOJ casus speelt hier ook in mee. De department of justice onderzoekt google om concurrentievervalsing door google maps verplicht te bundelen met andere diensten (voice assistant, cloud) en Google laat dit nu los. Of dit fijn is voor tomtom of juist niet is too early to call. Dit zou een goede vraag zijn aan Goddijn in een conference call. Google is in elk geval ‘here to stay’ in automotive. Ze benadrukken overigens zelf dat hun interesse voor AI in de auto groter is dan voor infotainment. Dit moet je ook roepen als je bij Google werkt sinds opgeschud door chatGPT. Als je iets doet dat met AI te maken heeft gaat er geen streep door je product. (NB: wat we nu zien is wat Goddijn op de Capital Markets Day voorspelde over Google Automotive Services (GAS). “I believe it will sizzle out”
  14. forum rang 6 win some... 3 maart 2023 12:45
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 maart 2023 12:27:

    [...]

    Het bold gedeelte leest niet lekker. Ik denk vooral dat het een falen van HERE is om de deur dicht te houden. Het ‘unbundelen’ van Google zorgt wel weer voor een nieuwe realiteit.

    Of die realiteit negatiever is (zoals hierboven gesteld) is too early to call. Het oude aanbod van Google was alles of niets. Al onze diensten of geen diensten. Nu is het meer open waardoor er meerdere suppliers naast elkaar kunnen bestaan.

    Hierdoor komt Google nu ergens binnen waar ze eerst niet binnen was (Daimler), maar is ze ook niet op zó’n manier binnen dat er geen plek is voor anderen. In het Daimler voorbeeld doen ze search (points of interests) en niet maps.
    Er zal zeker plek zijn voor anderen. Alleen zullen die anderen steeds meer last krijgen van prijsdruk. Er zal in toenemende mate bij hun produkten en diensten een concurrerend aanbod van Google boven de markt hangen. Google kan een long term strategie hanteren waarbij het veroveren van marktaandeel op de eerste plaats komt en het maken van marge naar de toekomst wordt geschoven. Die luxe hebben TT en HERE niet.

    Wat ook duidelijk is dat de door Goddijn uitgesproken inschattingen wederom niet uitkomen. Voor 2018 was het verhaal dat OEM's nooit met Google in zee zouden gaan. Dit werd gelogenstraft door de overstap van Renault en Volvo. De afgelopen CMD zei Goddijn dat het model van Google niet werkte. 'It will sizzle out', waren zijn woorden. Nu blijkt dat Google zijn model gewoon aanpast en op automotive gebied 'alive and kicking' is.

    Ik zie niet in hoe deze ontwikkelingen als positief voor TT kunnen worden geinterpreteerd.
  15. vanmaarsum 3 maart 2023 12:54
    De berichten van Volkswagen en Cariad tijdens de MWC2023 vind ik niet positief voor TomTom. Ze zijn helemaal niet genoemd i.T.T. andere partners.
    De nieuwe CEO lijkt een andere koers te gaan kiezen.
    De relatie tussen Cariad en TomTom lijkt te bekoelen.
    Ben positie aan het verkleinen, aandeel ca. 10% gestegen in paar weken tijd. Ik wacht SXSW even af, wordt tijd dat TomTom met nieuwe deals naar buiten gaat komen, het blijft nu te lang stil. Fisker hebben we ook nog niet bevestigd gezien…
  16. forum rang 6 tatje 3 maart 2023 12:54
    win some ben het niet helemaal eens.

    Vaak zag ik als hypotheek adviseur, dat bepaalde verstrekkers altijd het scherpste 10 jaar tarief hadden.

    Echter ze werkten met minimaal 2 lijstjes.

    Als je moest verlengen na 10 jaar, was die geldvertrekker 1 van de duursten.

    Dus de eerst 10 jaar 0,1% goedkoper en daarna 0,2% of 0,3% duurder dan anderen.

    Klanten waardeerden dat, die geldaanbieder niet.
  17. forum rang 6 JustRevisited 3 maart 2023 12:56
    quote:

    win some... schreef op 3 maart 2023 12:45:

    [...]

    De afgelopen CMD zei Goddijn dat het model van Google niet werkte. 'It will sizzle out', waren zijn woorden. Nu blijkt dat Google zijn model gewoon aanpast en op automotive gebied 'alive and kicking' is.

    Dit was ook wat hij voorspelde. Het huidige model zou volgens hem uitdoven (sizzle out), maar het zou te optimistisch zijn om dan te denken of hopen dat je dan van Google af bent. Wat mij betreft is “the jury still out there” of dit negatief of positief is.

    Google zal in b-to-b trouwens gewoon een betaald model hebben en is in elk geval binnen Licensing naar developers bepaald niet goedkoop. Het kan ook een reactie van Google op Overture zijn by the way.
830 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 42 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links