Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,934 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 9,934 - 10,145
  • 1.126.343 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 170 171 172 173 174 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 24 februari 2023 16:53
    Meer vluchten Amsterdam-Parijs: ’Genoeg concurrentie van de Thalys’
    15 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.738 -2.14%

    BRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - Air France mag weer meer vluchten per dag uitvoeren op de route Parijs-Amsterdam. De Europese Commissie heeft besloten om de vluchtbeperkingen die bij de fusie tussen KLM en Air France in 2004 werden opgelegd, op te heffen.

    De EU is vóór. ANP/HH

    Dat komt doordat op dezelfde route nu meer concurrentie bestaat voor het aanbieden van reizen dankzij de hogesnelheidstreinen van Thalys.

    Brussel keurde de fusie in februari 2004 goed onder voorwaarde dat Air France KLM maximaal zes tijdslots per dag ter beschikking zou stellen aan concurrenten op de luchthavens van Parijs en Amsterdam. Slots zijn start- en landingsrechten op luchthavens. Na onderzoek stelt de commissie echter vast dat de ontheffing van deze voorwaarden gerechtvaardigd is vanwege de veranderde marktomstandigheden.

    www.telegraaf.nl/financieel/168668966...
  2. forum rang 10 voda 10 maart 2023 14:23
    Piloten slepen KLM voor de rechter om winstdeling
    Door YTEKE DE JONG

    Updated 22 min geleden
    36 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.794 -1.56%

    AMSTERDAM - Pilotenvakbond VNV sleept luchtvaartmaatschappij KLM voor de rechter over de winstdeling over vorig jaar. Dat meldt de VNV vrijdag in een brief aan leden, die is in gezien door De Telegraaf. De bond noemt de stap ’spijtig’.

    Afspraak is afspraak, aldus de KLM-piloten. ANP/HH

    KLM wil over het vorige boekjaar een lager bedrag uitkeren in verband met de ontvangen NOW, maar de vakbond is het daar niet mee eens. De VNV heeft de directie van KLM een ultimatum gesteld. Als de luchtvaartmaatschappij niet voor dinsdagavond laat weten dat de volledige winstuitkering betaald wordt, dan stapt de VNV naar de rechter. Maar omdat het volgens de inschatting van de piloten enige tijd zal duren voordat er duidelijkheid is met een rechtszaak, is tegelijkertijd een kort geding gestart. In april zou de uitbetaling van de winstdeling moeten plaatsvinden.

    BEKIJK OOK:
    KLM: lagere winstdeling voor personeel ’plicht naar de samenleving’

    Loonsubsidie
    In 2022 werd nog €138 miljoen aan loonsubsidie ontvangen, omdat KLM niet voluit kon vliegen door reisrestricties in verband met corona. Uitgaande van een percentage van 7% zou de winstuitkering volgens een berekening van deze krant uitkomen op €50 miljoen totaal, omgeslagen per werknemer circa €1800. Zonder de NOW komt deze 20% lager uit. KLM is van mening dat het ’niet uit te leggen is’ dat een deel van de NOW wordt uitgekeerd als winstdeling. Dat is volgens de directie nooit de bedoeling geweest van de regeling. Vakbonden FNV en VNV zijn er het daar niet mee eens. Vrijdag waren de VNV en KLM nog niet bereikbaar voor commentaar.

    De vakbond voert met de rechtszaak de druk naar de directie hard op, want volgens de VNV heeft KLM al toegezegd dat het de afspraken uit de cao niet eenzijdig zal wijzigen. „Ondanks dat dit een beweging in de juiste richting lijkt, wachten we nog op de zwart-op-witbevestiging dat dit betekent dat KLM de afspraken ook juist zal uitvoeren. Uiteraard zullen we een verzoek van KLM om in overleg te treden inwilligen, maar dit overleg kent voor de VNV maar één mogelijke uitkomst: afspraak is afspraak”, zo meldt de vakbond. Pas als de winstdeling correct is vastgesteld, gaan de procedures van tafel, aldus de VNV.

    BEKIJK OOK:
    Door uniform-hype lijkt het alsof KLM bezig is met randzaken

    Leningenpakket
    Door de stap naar de rechter is er nu weer oorlog uitgebroken tussen de vliegers en directie. De piloten moesten 20% van hun arbeidsvoorwaarden inleveren als voorwaarde bij het leningenpakket van de overheid van €3,4 miljard om de coronacrisis te overleven. Daar was de VNV het ook niet mee eens en stapte naar de International Labour Organisation en kreeg daar gelijk. Een deel van het personeel vindt de opstelling van de directie kruiperig naar de overheid, omdat KLM door diezelfde overheid werd gedwongen tot gedeeltelijke stilstand en niet uit te leggen reisrestricties waar de luchtvaartmaatschappij zwaar door werd getroffen.

    In de top van KLM vindt men dat de ’antenne’ bij het personeel is ’afgebroken’ door de rel rondom de winstuitkering. De piloten hebben daar geen boodschap aan. „Het blijft bijzonder spijtig dat deze gang van zaken nodig is, maar we zullen als VNV geen middel onbenut laten om correcte naleving van afspraken te bewerkstelligen.”

    BEKIJK OOK:
    Directie en personeel KLM op ramkoers over lagere winstdeling

    www.telegraaf.nl/financieel/156946889...
  3. forum rang 10 voda 15 maart 2023 08:30
    Vliegtaks naar €150 per passagier zal reizigers wegjagen uit Nederland: ’Luchtvaart moet kapot’
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 21:15
    Gisteren, 18:47
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Reizigers zullen naar Duitse en Belgische luchthavens uitwijken voor verre vluchten als de vliegtaks wordt opgeschroefd naar €150 voor een verre vlucht. Dat blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. ’De luchtvaart moet en zal kapot.’

    Reizigers zullen uitwijken naar luchthavens over de grens als een vliegtaks van €150 per passagier doorgaat. ANP / HH

    Maandag kwam een ambtelijke werkgroep met een voorstel om een duurdere vliegtaks te introduceren voor verre vluchten. Het gaat om €75 voor afstanden tussen de 2500 en 6000 kilometer en €150 voor afstanden verder dan 6000 kilometer. Een gezin met twee kinderen betaalt voor een vliegreis naar de Verenigde Staten, Curaçao of Tokyo dan in één klap €600 meer. „Daarmee wordt vliegen vanuit Nederland duurder dan vanuit de ons omringende landen. Een deel van de reizigers zal de belasting omzeilen door uit te wijken naar luchthavens in Duitsland en België.

    Soortgelijke effecten zagen we ook in 2008 toen al kortstondig een vliegbelasting van kracht was. Prijsgevoelige vakantiegangers zullen in grotere getale uitwijken naar luchthavens over de grens dan zakelijke reizigers, die de hogere kosten doorgaans niet zelf hoeven te betalen.”, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout. Een ander deel van de vakantiegangers zal kiezen voor een vliegbestemming dichterbij of helemaal afzien van de vliegreis. Dat zal leiden tot minder CO2-uitstoot, aldus de econoom.

    BEKIJK OOK:
    Fokker betrokken bij ontwerp elektrische vliegtuigen: ’Kraamkamer moderne luchtvaart’

    „Het is politieke volksverlakkerij om de luchtvaart zo in de hoek te zetten terwijl de CO2-uitstoot slechts 2,5% is. Dit is een onzinnig plan, met een overdreven focus op de luchtvaart die snel moet stoppen. Het schaadt de reizigers en onze sector. Moet het reizen per vliegtuig een soort van Rolex worden? Zestig procent van de Nederlanders vliegt minimaal één keer per jaar”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin. Luchthavens in het buitenland zullen zich in de handen wrijven vanwege de extra Nederlandse klandizie, aldus de de Barin. „De ervaring is dat veel Nederlanders de grens over zullen gaan om ver te vliegen”, zegt Fruitema.

    Tekst gaat verder onder de video.

    Luchtvaarteconoom Lieshout verwacht dat een deel van de reizigers zal afzien van een verre reis door de extra kosten. Op luchtvaartknooppunt Schiphol, waarin luchtvaartmaatschappij KLM een een cruciale rol heeft, kan de hoge taks grote gevolgen hebben. „Wanneer de eerste bestemming van de reis bepalend is voor de hoogte van de belasting, kunnen reizigers de belasting ook deels omzeilen door via een andere nabijgelegen luchtvaartknooppunten te vliegen. Luchthavens als Frankfurt en Parijs, maar ook Istanboel of Dubai kunnen daarvan profiteren.”, aldus Lieshout.

    Het kabinet wil dat Schiphol krimpt. Het voorstel van de ambtenaren ligt in de lijn van de krimp, want men wil dat er minder gevlogen wordt. „KLM wordt het hardst geraakt door het voorstel, omdat de maatschappij veel verre vluchten uitvoert en gebonden is aan Schiphol.”

    De belastingmaatregel zal er niet voor zorgen dat maatschappijen met schonere toestellen gaan vliegen. De hoogte van de belasting is immers niet afhankelijk van het type toestel. Voor een passagier die met een modern toestel vliegt moet hetzelfde bedrag worden afgerekend als voor een passagier die met een verouderd vervuilend toestel vliegt, zegt de econoom.

    Verbaasd
    KLM zegt verbaasd te zijn dat Nederland nu een verregaande nationale aanpak kiest, terwijl er juist in Europees verband net afspraken zijn gemaakt om sector ’Parijs’ te halen. Dit plan de ’Green deal’ voorziet in een kerosinetaks, forse hogere prijs aan uitstootrechten en een bijmengverplichting voor schonere kerosine. „De plannen voor een Green Deal zijn al ambitieus. Door een verdere verhoging van de vliegbelasting zal Nederland verder uit de pas gaan lopen, zonder de doelen te realiseren om de luchtvaart mondiaal te verduurzamen.

    BEKIJK OOK:
    Nieuwe plannen vliegtaks: ‘Dan komt er ruim 200 euro bij’

    Daarbij komt dat passagiers via Düsseldorf of Brussel gaan reizen. Met een vliegtaks maak je vliegen duurder en ontmoedig je het vliegen voor Nederlanders, maar je helpt het klimaat er niet mee”, zo meldt een woordvoerder van KLM. Al eerder werd becijferd dat de Europese plannen een ticket al tot €100 duurder maken. De vliegtaks van Nederland komt daar nog bovenop. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de Nederlandse luchtvaartsector zeer gevoelig is voor vliegbelastingen. KLM staat nu jaarlijks voor €300 miljoen aan vliegtaks aan de lat, daar komt uitgaande van twee miljoen opstappende passagiers nog eens €300 miljoen bij. KLM had vorig jaar een bedrijfswinst van ruim €700 miljoen.

    De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers wijst erop dat uit eerder onderzoek blijkt dat vliegtaksen niet leiden tot CO2-besparing. De ambtenaren stellen wel dat de opbrengst van de taks naar schonere luchtvaart moest gaan, maar deze afspraak uit het regeerakkoord is door minister Kaag (Financiën) tot nu toe terzijde geschoven. „De luchtvaart moet en zal kapot. Het is onrealistisch om zo’n hoge vliegbelasting als enige land te innen. Voor €150 euro rijden mensen lachend naar de grensstreek.

    Zelfs de meest fanatieke Amsterdamse GroenLinks-stemmer zal de reis naar Frankfurt maken om van daaruit goedkoper te kunnen vliegen”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie. Luchtvaartmaatschappij KLM, dat net corona boven lijkt te zijn, is één van de grootste particuliere werkgevers van Nederland. „Dit plan is surrealistisch, wereldvreemd en economisch onverantwoord. En het klimaat is er niet mee geholpen”, zegt Castelein.

    www.telegraaf.nl/financieel/745447939...
  4. forum rang 10 voda 16 maart 2023 06:32
    Air France-KLM betaalt Franse banklening terug

    Door ABM Financial News op woensdag 15 maart 2023
    Views: 4.014

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft woensdag de laatste 2,5 miljard euro van een door de Franse staat gegarandeerde banklening terugbetaald. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij woensdag nabeurs.

    Frankrijk stond tijdens de coronacrisis garant voor een banklening van in totaal 4 miljard euro. Daarvan stond dus nog 2,5 miljard euro open.

    "De solide kaspositie in combinatie met de opbrengst van 1 miljard euro van een duurzame obligatie uitgegeven in januari 2023”, maakte de terugbetaling mogelijk.

    Dit zal volgens het luchtvaartbedrijf bijdragen aan de verbetering van het schuldprofiel en het verminderen van de financieringskosten.

    Bron: ABM Financial News
  5. forum rang 10 voda 16 maart 2023 07:44
    KLM haalt bakzeil: keert toch volledige winstdeling uit aan personeel
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 17:51
    Gisteren, 17:49
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM zal toch de volledige winstuitkering doen over het afgelopen jaar. Hiermee is een dreigende rechtszaak van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers van tafel, zo meldt de vakbond woensdagmiddag aan leden.

    KLM-personeel krijgt de volledige winstuitkering. De directie wilde die corrigeren. FOTO ANP / ANP

    KLM loopt daarmee een gevoelige nederlaag op richting het personeel. De luchtvaartmaatschappij wilde de winstuitkering verlagen in verband met de ontvangen loonsubsidie NOW tijdens de coronacrisis. Vakbond FNV en VNV protesteerden daar tegen, omdat dit niet conform de cao-overeenkomst is. Volgens KLM was de regeling niet bedoeld als onderdeel van de grondslag van de winstuitkering. Maar die is gebaseerd op de brutobedrijfswinst, waar de NOW ook in is meegenomen. De VNV wil niet reageren op de ledenbrief, die nog rept van een ’voorstel’.

    Vakbond FNV meldt woensdagmiddag dat het blij is dat de directie de regeling respecteert. „We hebben roerige jaren achter de rug, collega’s hebben flink ingeleverd vanwege de opgelegde arbeidsvoorwaardelijke bijdrage en ‘de rek is eruit’. We hebben met zijn allen de schouders eronder gezet en hard gewerkt aan het herstel van KLM, niet zelden onder moeilijke omstandigheden. KLM heeft vandaag besloten om haar verzoek in te trekken, de positie van de vakbonden over te nemen en de winstdeling 2022 volledig uit te betalen”, aldus de FNV.

    BEKIJK OOK:
    Delta: krimp Schiphol schadelijk voor relatie Nederland en VS

    KLM was van mening dat het ’niet uit te leggen is’ dat een deel van de NOW wordt uitgekeerd als winstdeling en vond het een plicht richting de maatschappij om dit te corrigeren. De luchtvaartmaatschappij reageerde nog niet op een verzoek om commentaar.

    De luchtvaartmaatschappij presenteerde ruim twee weken geleden een brutobedrijfswinst van €706 miljoen, waar een tegemoetkoming van de staat van €138 miljoen van het eerste kwartaal in zit. Toen kon de luchtvaartmaatschappij nog niet ’voluit’ en had het recht op de tegemoetkoming op de loonkosten. Het KLM-personeel heeft recht op een winstuitkering van circa 7%, naar schatting van deze krant zo’n €50 miljoen. Deze valt door de correctie zo’n 20% lager uit.

    De piloten dreigden met een rechtszaak en stelden de directie een ultimatum. De relatie tussen de vliegers is door de gang van zaken verstoord, zo meldt de VNV. „Wij hebben grote moeite met de wijze waarop KLM zich heeft opgesteld in dit dossier en daar zal nog een goede opvolging aan moeten worden gegeven.

    Dit had door KLM voorkomen moeten worden door direct de afspraken te onderkennen”, zo staat in de brief naar leden te lezen. KLM heeft grote moeite om de bemensing rond te krijgen voor de zomerdienstregeling. Er is een tekort aan piloten, medewerkers in de kelder, op het platform en bij technische dienst. Ook zijn de overleggen met KLM over het tekort aan instructeurs gestaakt, zo meldde de VNV eerder deze week. Toch is de luchtvaartmaatschappij van plan om het aantal vluchten op te schroeven, zo bevestigde de ondernemingsraad dinsdag intern.

    www.telegraaf.nl/financieel/873291710...
  6. forum rang 10 voda 16 maart 2023 12:11
    Air France en Transavia lokken piloten met bonussen
    Updated 24 min geleden
    26 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.583 1.9%

    TREMBLAY-EN-FRANCE (ANP/DFT) - Air France KLM wil dit jaar honderden piloten werven, in sommige gevallen met behulp van aanmoedigingspremies. Op die manier wil de luchtvaartcombinatie ervoor zorgen dat de dochters Air France en Transavia komende zomer over voldoende piloten beschikken.

    In totaal gaat het om vijfhonderd tot zeshonderd aan te nemen piloten, meldt een woordvoerder van Air France aan persbureau Bloomberg. Daarnaast wil Air France piloten van Boeing 777- en Airbus A320-toestellen een bonus geven wanneer zij afzien van maximaal zeven vakantiedagen. Over de hoogte van die bonussen wil de zegsman niets kwijt.

    BEKIJK OOK:
    Ben Smith in de bres voor Schiphol: ’Uitholling Air France KLM dreigt’

    Capaciteit
    Air France meldde vorige maand al te verwachten dat de capaciteit in de tweede helft van 2023 zal uitkomen op 95 procent van dat van voor de pandemie. Het afgelopen jaar hadden luchtvaartmaatschappijen juist nog moeite om hun diensten verder uit te breiden. Dat kwam met name door personeelstekorten en stakingen op luchthavens als Schiphol en Heathrow. Daardoor werden meermaals vluchten geschrapt.

    Voor KLM-piloten kan de bonusbonanza bij Air France trouwens gevoelig liggen. De Nederlandse overheid wilde namelijk dat KLM-vliegers salaris zouden inleveren na de redding van de luchtvaartmaatschappij in de coronatijd.

    www.telegraaf.nl/financieel/901356628...
  7. forum rang 10 voda 23 maart 2023 16:53
    Weer ’anti-Franse’ veteraan geloosd uit de top KLM
    Door YTEKE DE JONG

    Updated 8 min geleden
    29 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.592 -1.3%

    AMSTERDAM - De wisseling van de macht aan de top van luchtvaartmaatschappij KLM eist een nieuw slachtoffer. Secretaris van de onderneming Barbara van Koppen vertrekt per 1 juli, zo bevestigt KLM aan De Telegraaf.

    Met het vertrek van Barbara van Koppen (r.) bij KLM is de vervanging van de directie bijna voltooid. Hier bij de KLM Open in 2021 samen met ’delegate to the board’ van KLM Frank Houben. ANP / LEO VOGELZANG

    Van Koppen werd door de holding in Parijs gezien als ’anti-Frans’ en steunde de vroegere topman Pieter Elbers in zijn machtsstrijd met betrekking tot de zelfstandige bedrijfsvoering. Met het vertrek van Van Koppen krijgt het nieuwe directieteam rond de vorig jaar aangetreden Marjan Rintel steeds meer vorm. Alleen financieel directeur Erik Swelheim is nog over van de ’oude garde’. Eind vorig jaar besloot de raad van commissarissen toe te staan dat de KLM-directie van drie naar vijf zetels mocht uitbreiden. Naast Rintel, Swelheim, operationeel directeur Maarten Stienen werden daar personeelsdirecteur Miriam Kartman en commercieel directeur Barry ter Voert aan toegevoegd. „Barbara heeft besloten een nieuwe stap te maken. Ze verheugt zich op het onbekende en is vol vertrouwen dat er mooie uitdagingen op haar pad komen”, zo meldt een woordvoerder van KLM.

    BEKIJK OOK:
    Vliegensvlug bezoek Harbers aan Washington: ’Zorgen over krimp Schiphol’

    Andere koers
    Bij de top van moedermaatschappij Air France KLM in Parijs stond Van Koppen bekend als iemand die de Franse zaak en ’de groep’ niet genoeg was toegedaan. Met het vertrek van Pieter Elbers wilde de rvc ook andere koers varen. De vertrekkend secretaris geldt als een lopend geheugen als het gaat om de staatsgaranties en bestuursstructuur en werkt al 25 jaar voor de KLM-groep.

    Ingewijden melden dat Van Koppen nu is afgerekend op de onzichtbaarheid van KLM in het gevecht om de krimp van Schiphol op last van het kabinet. KLM hield zich publiekelijk te lang afzijdig, zo vindt men in Parijs. Hoewel Rintel de voorvrouw is, had Van Koppen harder moeten aandringen op een indringender publieke koers, ook in de contacten met politiek en ministeries in Den Haag. Air France KLM geeft hierop geen commentaar richting De Telegraaf. Onder het personeel van KLM was ook onrust over de stilte vanuit de directie omtrent het afhakken van het verdienvermogen door het kabinet. Air France KLM vindt dat het krimpbesluit de staatsgaranties uit 2003 voor een evenwichtige ontwikkeling van KLM op Schiphol en Air France in Parijs schendt. President Macron werd door de top in Parijs al ingeschakeld in het dossier, die over een paar weken naar Nederland komt voor een staatsbezoek.

    BEKIJK OOK:
    Rechtszaak krimp Schiphol Zuidasfeestje: 29 advocaten bestoken elkaar

    Krimpplan
    Minister Kaag (Financiën) is aandeelhouder van KLM en Air France KLM. Haar collega Harbers (Infrastructuur) kwam vorig jaar in juni ineens naar buiten met een krimpplan voor Schiphol naar 440.000 vliegbewegingen, maar reageert niet op plannen van de luchtvaartmaatschappij om minder herrie voor de omgeving te bereiken op een andere manier. Volgens Rintel staat daarmee de toekomst van KLM op het spel. Dinsdag stond de luchtvaartmaatschappij tegenover de Staat in de rechtbank vanwege dit krimpplan, waarmee KLM haar vlootvernieuwing voor $10 miljard moeilijk zal kunnen financieren en routes zullen afvallen. Van Koppen zat in de rechtszaal als toehoorder namens de directie.

    www.telegraaf.nl/financieel/125842361...
  8. forum rang 10 voda 28 maart 2023 11:29
    KLM-vakbonden naar Brussel om krimp Schiphol
    Door YTEKE DE JONG

    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.565 1.16%

    AMSTERDAM - De vakbonden van KLM proberen van de Europese Commissie helderheid te krijgen over het krimpplan van Schiphol. Ze hebben dinsdag een ontmoeting met Henrik Hololei, de hoogste luchtvaartambtenaar van de Commissie. Die liet zich eerder in De Telegraaf zeer kritisch uit over de opgedragen krimp door het kabinet, die ingaat tegen de vrijheid van verkeer.

    Het KLM-personeel gaat in gesprek met de Europese Commissie over de krimpplannen van het kabinet. FOTO ANP

    „We willen vragen of hij de luchtvaart in Nederland van de ondergang wil behoeden door alle partijen hun argumenten te laten geven in de zogeheten balanced approach”, zegt voorman Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici tegen De Telegraaf. Deze aanpak op last van Brussel houdt in dat het mes pas in de luchthaven mag als andere maatregelen om de herrie te beperken niet voldoende soelaas bieden.

    BEKIJK OOK:
    ’Eén miljoen passagiers voor Brussel door Schiphol-angst’

    Tweede Kamer
    De vakbonden kwamen al eerder in het geweer tegen het krimpplan toen dat besproken werd in de Tweede Kamer. Tot nu toe lijkt geen enkele politieke partij zich echt zorgen te maken voor de impact op de werkgelegenheid. Het kabinet wil dat Schiphol krimpt van 500.000 starts en landingen naar 440.000. Maar omdat het proces met Brussel nog niet voor 1 november klaar is, wil men nu eerst de stap naar 460.000 zetten. Dit zou volgens minister Harbers (Infrastructuur) zonder deze balanced approach kunnen. Juridische experts betwijfelen dat. Naast de NVLT zijn ook vakbond De Unie, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, cabinevakbond VNC, de Vereniging KLM Professionals, het CNV en de cabinebond van FNV van de partij. De VNV geeft geen commentaar op het bezoek aan Brussel.

    Volgens KLM, een van de grootste particuliere werkgevers in Nederland, is krimp niet onderbouwd is en stelt dat er niet gekeken wordt naar de milieueffecten van bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigen. Het kabinet heeft echter de deadline voor de verbeteringen op 1 november 2024 gezet, waardoor KLM de ’milieuwinst’ van honderd nieuwe Airbus A320/A321 niet kan inzetten. Die worden pas in de komende jaren geleverd.

    Henrik Hololei (2e links) samen met koning Willem-Alexander (rechts) bij de opening van de nieuwe fabriekshal van Ebusco in 2021. FOTO ANP / ANP

    BEKIJK OOK:
    Vliegensvlug bezoek Harbers aan Washington: ’Zorgen over krimp Schiphol’

    Voortbestaan
    KLM stond vorige week samen met een achttal andere luchtvaartmaatschappijen in de rechtbank tegen het krimpplan. Daar ging het hard tegen hard. Volgens KLM staat het voortbestaan op het spel, omdat een krimp van 16% vliegbewegingen er voor kan zorgen dat er een negatieve spiraal ontstaat van te weinig winst om te investeren in nieuwe toestellen. Ook vallen er bestemmingen af, waardoor het minder werk zal zijn.

    Onder het KLM-personeel is het al maanden onrustig door het krimpplan, omdat men niet weet wat de toekomst brengt. Dit komt na een corona-periode, waarbij de luchtvaartmaatschappij gered moest worden door de staat met een leningpakket. Vanwege deze geschiedenis vindt KLM het ook moeilijk om naar de rechter te stappen, zo bleek vorige week. Het KLM-personeel moest echter vorige week grotendeels thuis blijven bij de behandeling in de rechtbank. Er was geen plaats voor hen. „Hololei moet kijken of de balanced approach goed is doorlopen en of er een balans is tussen de schade voor de economie, het verlies van banen en het luchtvaartknooppunt Schiphol”, zegt Swankhuizen.

    BEKIJK OOK:
    Rechtszaak krimp Schiphol Zuidasfeestje: 29 advocaten bestoken elkaar

    www.telegraaf.nl/financieel/649810900...
  9. forum rang 10 voda 31 maart 2023 14:02
    ’Herstel van KLM in China stokt door pilotentekort’
    Door YTEKE DE JONG

    39 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.689 3.65%

    AMSTERDAM - De uitbreiding van luchtvaartmaatschappij KLM op China gaat minder snel dan gehoopt. Bronnen melden aan De Telegraaf dat de luchtvaartmaatschappij niet voldoende piloten heeft om meer bestemmingen in China te kunnen vliegen. Ook de krimpplannen van Schiphol spelen een rol.

    KLM is nog lang niet terug bij het netwerk in China dat men voor corona had. ANP/HH

    Vorige week maakte KLM bekend dat het deze zomer vijftien keer per week op het Aziatische land zal gaan vliegen, maar dat is geen verschil met een paar weken geleden toen de winterdienstregeling nog gold. Een paar maanden geleden ging het land weer open voor normale reizigers, na bijna drie jaar. Dat zorgde voor een zucht van verlichting, maar een snelle opschaling lijkt nu uit te blijven.

    BEKIJK OOK:
    Ryanair-ceo: Nederlandse regering ’knettergek’ met krimpplannen Schiphol

    Tel Aviv
    KLM vliegt alleen nog maar dagelijks naar Shanghai en Peking en een paar keer in de week naar Hongkong. Secundaire steden als Xiamen of Guangzhou zijn daar nog steeds niet bij. Bovendien verbaasde KLM met de aankondiging om een Boeing 777, een toestel dat voor Aziatische bestemmingen wordt gebruikt, in te zetten voor een Tel Aviv, dat een stuk dichter bij huis ligt. „Het zit hem in de bilaterale afspraken tussen Nederland en China. Momenteel zijn het vijftien vluchten. Na corona wordt dat gefaseerd opgevoerd”, zo meldt een woordvoerder van KLM. Voor corona vloog KLM een vijftal bestemmingen in het land, waarmee het een van de levensaders was van de luchtvaartmaatschappij. De vorig jaar vertrokken topman Pieter Elbers investeerde daar jaren in.

    Vorige week maakte luchtvaartmaatschappij China Southern bekend dat het gaat vliegen vanaf de nieuwe luchthaven van Peking naar Amsterdam. Ingewijden melden dat de Chinezen, na de Amerikanen, niet blij zijn met het omstreden krimpplan van Schiphol, dat op last van het kabinet terug moet naar 440.000 vliegbewegingen. Luchtvaartexperts en KLM waarschuwden al eerder voor ’strafmaatregelen’. „Daardoor kan KLM mogelijk niet verder uitbreiden in de toekomst. Dit is een rader in het geopolitieke spel dat momenteel wordt gespeeld en bijvoorbeeld leidde tot een exportverbod van de chipmachines van ASML uit Eindhoven naar China”, meldt een ingewijde.

    BEKIJK OOK:
    Onzekere toekomst KLM over uitbreiding vluchten naar lucratief China

    Instructeurs
    Een andere reden voor de stokkende opmars is Azië is het tekort aan piloten en de druk op de operatie, zo melden bronnen bij KLM. Pilotenvakbond VNV meldde eerder dat dit tekort aan vliegers er voor kan zorgen dat de dienstregeling niet goed uitgevoerd zou kunnen worden deze zomer. Er is een tekort aan instructeurs, iets waarover de VNV en de directie al een tijd ruzie over hebben. Er moeten meer vliegers mee als gevolg van de werk-en rusttijden op vluchten naar China, omdat er omgevlogen moet worden in verband met de sluiting van het Russische luchtruim. „We zijn blij dat we weer op China kunnen vliegen. We zitten nog in de opschaling ten opzichte van 2019. Door de situatie met Rusland kost de opschaling iets meer moeite in verband met het personeel”, zegt voorman Dario Fucci van de ondernemingsraad van KLM. De VNV wil niet reageren.

    BEKIJK OOK:
    Pilotenvakbond waarschuwt KLM: minder vluchten door tekorten

    www.telegraaf.nl/financieel/87257875/...
  10. forum rang 10 voda 3 april 2023 16:37
    KLM-gezagvoerder vliegt jarenlang uit de bocht, krijgt twee ton bij ontslag
    Door MARLOU VISSER

    Updated 22 min geleden
    2 uur geleden
    in CARRIÈRE

    AMSTERDAM - Al jaren komen er diverse klachten binnen bij KLM over het gedrag van één van hun gezagvoerders. Uiteindelijk is het seksueel grensoverschrijdend gedrag naar meerdere vrouwelijke collega’s dat hem zijn baan kost. De luchtvaartmaatschappij moet de man wel bijna twee ton aan transitievergoeding meegeven.

    Een gezagvoerder vliegt eruit bij KLM. Foto ter illustratie. ANP / FOTOPERSBURO DIJKSTRA BV

    Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. KLM had ontslag voor de man aangevraagd op grond van verwijtbaar handelen. Het arbeidscontract wordt door de rechter ontbonden, per 1 mei. De man krijgt €189.982 aan transitievergoeding mee. Hij had om ruim €1,5 miljoen aan ontslagvergoedingen gevraagd.

    Niet tactvol
    Al jaren zijn er veel klachten over de 56- of 57-jarige man, die al sinds 1995 voor de koninklijke luchtvaartmaatschappij vliegt. Hij wordt omschreven als dominant, snel geïrriteerd, niet heel tactvol en iemand die slecht met kritiek kan omgaan. Hij krijgt coaching om hem te helpen beter te communiceren.

    In 2015 komen er klachten uit andere steden in het KLM-netwerk. In Moskou heeft de gezagvoerder zich behoorlijk misdragen bij het hotel waar hij overnachtte. De politie moest hem uit een winkeltje tegenover het hotel verwijderen, waar hij hapjes nam uit allerlei gebakjes in de winkel. Bij het hotel klaagt hij over zijn behandeling door de politie. Hij komt op dat moment niet helder over, meldt het hotelpersoneel.

    BEKIJK OOK:
    Man pakt flesje water en vliegt meteen de laan uit

    Gedrogeerd?
    Uit Barcelona komt een klacht over hem omdat hij een gehandicapte passagier zou hebben uitgefoeterd omdat ze laat was. Het buitenstation in de Spaanse stad laat weten de man niet meer te willen ontvangen. Uit Tel Aviv komt een klacht over de man nadat hij zich agressief en intimiderend opstelt naar technisch personeel. De man verweert zich door aan te geven dat hij denkt dat hij in Moskou gedrogeerd was. Hij kan zich niets herinneren van het incident met de gebakjes. De andere incidenten doet hij af als misverstanden. De man volgt wederom een trainingstraject.

    In 2016 dienen medewerksters van KLM Health Services een klacht over de man in nadat hij hen luidruchtig uitmaakt voor ’flapdrollen’. Dat komt de gezagvoerder op een berisping te staan. Het jaar daarop wordt de man opnieuw berispt, dit keer na een klacht van een senior purser. Zij meldt een incident in het hotel in Shanghai, waarbij de gezagvoerder op de gang in zijn ondergoed tegen een vrouw schreeuwde, een racistische opmerking in het vliegtuig en ongepast gedrag op een borrel. KLM geeft aan geen klachten meer over de man te willen ontvangen.

    BEKIJK OOK:
    KLM moet ontslagen Martinair-piloten weer in dienst nemen

    Twee jaar later komt er toch weer een klacht over hem binnen. Hij zou zich in een meningsverschil bot en agressief hebben opgesteld. Volgens de gezagvoerder ligt het allemaal aan de anderen. Deze klacht heeft geen consequenties. In 2021 dient het bedrijf dat coronatesten afneemt voor KLM een klacht in over het gedrag van de man. De vliegmaatschappij stelt wederom een communicatietraining voor.

    Kwaliteit van de rosé
    Dan komt er een klacht over hem uit Bonaire. De man beklaagt zicht luidkeels over het hotel en de kwaliteit van de rosé. Ook maakt het hotelpersoneel zich zorgen over de man, die hardop tegen zichzelf loopt te praten. Na deze vlucht klaagt ook de crew over de man, die hen zou hebben uitgefoeterd in bijzijn van passagiers, omdat ze geen screenshot van hun PCR-test zouden hebben.

    BEKIJK OOK:
    Meer vliegtuigpassagiers door het lint: ’Laten zich op luchthaven al vollopen’

    In 2022 komen er ook klachten over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij. Een vrouwelijke collega heeft seks met de man gehad, maar volgens haar dwong hij haar handelingen te doen tegen haar zin en kon ze zijn hotelkamer niet verlaten. Ze doet aangifte bij de politie, maar de officier van justitie oordeelt dat het gedrag niet strafbaar is. De man wordt ondertussen een week geschorst.

    Wel start KLM een onderzoek naar wangedrag door de gezagvoerder. Er komen drie nieuwe meldingen binnen. Daarin worden incidenten uit de periode 2009-2022 benoemd. Een stewardess beschrijft bijvoorbeeld hoe de man haar in een bar ongewenst zoent, en tot twee keer toe hard in haar schouder bijt. Later probeert hij haar hotelkamer binnen te dringen en ook thuis blijft hij haar lastigvallen.

    Prostituees
    De vertrouwenspersoon laat weten vaker dergelijke meldingen over de man te hebben ontvangen. Zo laat hij ongevraagd pornografisch materiaal aan collega’s zien, boekt hij prostituees in zijn hotelkamer en maakt vervolgens veel herrie, en raakt collega’s ongewenst aan. Ook zouden collega’s hem hebben beschuldigd van bedreiging, verkrachting en stalking.

    Daarmee is de maat voor KLM dan eindelijk vol. Er wordt een extern onderzoeksbureau ingeschakeld om het gedrag van de man te onderzoeken en aangestuurd op zijn ontslag. In november 2022 wordt dat aangevraagd. De man vecht dat ontslag aan. Hij vindt dat de oude klachten niet mogen worden meegenomen en dat seksueel grensoverschrijdend gedrag niet bewezen is. Hij wil zijn baan terug, en anders €1,5 miljoen billijke vergoeding.

    BEKIJK OOK:
    ’Dit is het maximale salaris van een gemiddelde piloot’

    Foto van baby
    De rechter keurt het ontslag echter wel goed. Voornaamste reden is de manier waarop de gezagvoerder reageert op de klachten over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hij bagatelliseert klachten of geeft de ander de schuld. Zo stuurt hij in reactie op het bijtincident een lollige foto waarop hij wordt gebeten door zijn baby naar zijn leidinggevenden. Ondanks alle communicatietrainingen neemt hij het allemaal niet serieus, oordeelt de rechter.

    En hoewel het seksueel grensoverschrijdende gedrag in de hotelkamer niet kan worden bewezen, staat wel vast dat de man daar niet eerlijk over heeft verklaard. Zo stelde hij de stewardess zijn kamer uit te hebben gedirigeerd, maar appt hij haar de volgende ochtend het jammer te vinden dat hij niet naast haar wakker wordt.

    BEKIJK OOK:
    Topbaan op Schiphol kwijt na betasten borsten receptioniste

    Al met al voldoende voor ontslag. De man krijgt wel zijn transitievergoeding maar geen billijke vergoeding. Hij en KLM betalen hun eigen proceskosten.

    www.telegraaf.nl/financieel/159070614...
  11. forum rang 10 voda 5 april 2023 10:33
    Staat mag vluchten voor Schiphol niet verminderen

    Juiste procedure niet doorlopen.

    (ABM FN-Dow Jones) De Staat mag het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol voor het seizoen 2023/2024 niet verminderen van 500.000 naar 460.000. Dat volgt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

    Verschillende vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM, hadden het kort geding tegen de Staat en Schiphol aangespannen. De rechter oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen. Zo moet de Staat verschillende maatregelen die de geluidshinder kunnen verminderen in kaart brengen en alle belanghebbenden raadplegen. Een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen is pas toegestaan als duidelijk is dat andere maatregelen om de geluidshinder te beperken onvoldoende werken, zo stelde de rechtbank.

    De rechtbank oordeelde dat Schiphol voor het komende seizoen dan ook niet het maximaal aantal vluchten mag verminderen tot 460.000.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  12. forum rang 10 voda 7 april 2023 06:58
    Topman Air France KLM hint intern op baanverlies door krimp Schiphol
    Door YTEKE DE JONG

    Gisteren, 20:13
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Bij krimp van Schiphol zullen KLM-medewerkers hun baan verliezen. Dat zegt topman Ben Smith van het Franse moederbedrijf in een interne webcast voor KLM-personeel. Het is de eerste keer dat de leiding zo expliciet is richting de werknemers over de gevolgen van het krimpplan, waarvan de eerste stap woensdag is afgeschoten door de rechter.

    Ceo Benjamin Smith van Air France KLM en president-directeur Marjan Rintel van KLM. ANP/HH

    „Mocht de krimp van Schiphol naar 440.000 vliegbewegingen door gaan, dan betekent dat minder bestemmingen voor KLM. Dan zijn er minder vliegtuigen nodig, dus ook minder personeel”, aldus Smith, die vervolgens verwijst naar de rol van de Nederlandse Staat in het omstreden krimpplan. „Die is shocking, want de Nederlandse Staat is aandeelhouder van ons bedrijf. Hun vertegenwoordigers in ons bestuur hebben de miljardeninvesteringen in vloot voor de komende 25 jaar goedgekeurd”, zegt Smith, die onder meer verwees naar de rechtszaak die KLM aanspande tegen de eigen aandeelhouder. Air France KLM deed echter niet mee. Met de krimp wordt KLM in het verdienvermogen aangetast, waardoor de investeringen mogelijk niet meer rendabel zijn. Volgens ingewijden zou het plan vakantiedochter Transavia uit Nederland kunnen verdrijven.

    BEKIJK OOK:
    Opluchting over uitstel krimpplan, maar gevaar nog niet geweken

    Onder het KLM-personeel is het al maanden onrustig door het krimpplan, nadat men eerst de coronacrisis overleefde. Minister Harbers (Infrastructuur) heeft een paar weken geleden de consultatie geopend met drie scenario’s voor krimp, waardoor de uitkomst onzeker is. Smith herhaalde dat de luchtvaartcombinatie de vluchten in de nacht nodig heeft, die Schiphol wil afschaffen. De politiek moet daarover beslissen.

    Bij vakbonden is ergernis ontstaan over het wensenlijstje van de luchthaven dat maandag naar buiten kwam. Zo wil Schiphol een streep door nachtvluchten, privéjets en wil het de reservering van de Tweede Kaagbaan opgeven. Ook zouden ’goedkope vakanties’ vanaf de luchthaven een probleem zijn, aldus de topman Ruud Sondag woensdag in een hoorzitting in de Tweede Kamer. De luchthaven heeft volgens de eigen statuten als enige taak om het luchtverkeer af te handelen in Nederland. Het is aan luchtvaartmaatschappijen om te bepalen waarheen.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: krimp Schiphol blijft voorlopig juristenfeest

    Met de voorstellen zet de luchthaven het mes in de eigen capaciteit, en gaat daarbij verder dan de minister. Topman Ruud Sondag is tijdelijk aangesteld om Schiphol weer als werkplek aantrekkelijk te maken, maar vakbonden hebben daar een hard hoofd in. De afhandeling ligt nog steeds bij een groot aantal onderaannemers, waardoor de luchthaven de inzet van medewerkers deels nog steeds niet in eigen handen heeft. „Terwijl het bedrijf Schiphol zelf empathische kenniswerkers zou moeten aantrekken om de verbindingen met omwonenden en klanten te behouden, jaagt ze met dit gedrag en diverse uitingen en dreigende chaos ook potentiële werknemers bij de luchtvaartmaatschappijen weg”, zegt voorman Reinier Castelein van Vakbond De Unie.

    Vakbond FNV zegt dat de instroom bij de beveiligingsbedrijven momenteel beperkt is. Schiphol besloot zich achter de Staat te scharen en steunt het krimpplan. Volgens ingewijden een opportunistische keuze, omdat het personeelsprobleem dan niet volledig hoeft worden opgelost. „Het verdienmodel voor KLM en Transavia wordt door de nachtsluiting van Sondag afgeknepen. Dat betekent minder inkomsten en dus minder ruimte voor een betere cao, die wij als technici nodig hebben. Zonder ons vertrekt er geen vliegtuig”, zo zegt voorman Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici.

    BEKIJK OOK:
    ’Onzekerheid over haalbaarheid nachtslot en weren privé-jets Schiphol’

    Ook is ergernis ontstaat bij een deel van het luchtvaartpersoneel over het feit dat een aantal milieugroepen eerder dan de directe betrokkenen op de hoogte waren van de Schiphol-voorstellen, zo bleek uit een aantal tweets van De Goede Zaak. Volgens een woordvoerder van Schiphol was de ontmoeting met de milieuactivisten vorige week toeval en is er geen sprake van een ’deal’. „Schiphol spreekt met veel stakeholders. Er is niets ondertekend en er zijn geen afspraken gemaakt”, zo meldt een woordvoerder.

    www.telegraaf.nl/financieel/258381784...
  13. forum rang 10 voda 11 april 2023 06:39
    Vertrek topman Elbers kost KLM €1,9 miljoen
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 18:21
    Gisteren, 14:56
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Het vertrek van president-directeur Pieter Elbers heeft luchtvaartmaatschappij KLM vorig jaar €1,9 miljoen gekost. Daarnaast verdiende de gewezen topman nog €480.543 tot 1 oktober 2022. Dat blijkt uit het gepubliceerde jaarverslag van KLM.

    Topman Pieter Elbers kreeg €894.000 aan transitievergoeding mee bij KLM. FOTO ARTHUR VRIEND

    Hoewel KLM als gevolg van de leningvoorwaarden van de overheid geen bonussen mocht uitkeren, oordeelde de rechter vorig jaar augustus dat Elbers recht heeft op een transitievergoeding, die op basis van zijn dertig dienstjaren uitkomt op €894.214. Daarnaast moest KLM nog een bedrag van €619.100 aan belastingen over de vertrekvergoeding betalen, plus nog uit te keren prestatiebonussen van voor de coronaperiode van €342.000. De totale ’afkoopregeling’ komt daarmee uit op €1,9 miljoen. Aan Elbers’ voorganger Camiel Eurlings werd in 2014 een bedrag van €1 miljoen uitbetaald als genoegdoening voor zijn ontslag.

    Geliefde topman
    Vorig jaar januari maakte KLM bekend dat de geliefde topman geen derde termijn zou krijgen. De timing was opmerkelijk, want meestal wordt een dergelijke beslissing een paar maanden voor vertrek aangekondigd. Dat zorgde voor veel onrust binnen de luchtvaartmaatschappij, omdat Elbers het KLM-schip tijdens coronajaren op koers had weten te houden. Na een paar maanden bleek dat de KLM-topman zijn contract ook niet mocht uitdienen, dat eigenlijk liep tot de aandeelhoudersvergadering van dit jaar. Uiteindelijk is hij per 1 oktober officieel uit dienst gegaan bij KLM, zo blijkt uit de publicatie, die niet bij de andere jaarverslagen op de website staat. Eerder werd gemeld dat dat per 1 juli van vorig jaar het geval was. Sinds september werkt Elbers bij de Indiase luchtvaartmaatschappij Indigo als topman.

    BEKIJK OOK:
    Bestookt met vragen voor onzichtbare KLM

    Inflatiesalaris
    Uit de jaarrekening blijkt dat de nieuwe topvrouw van KLM Marjan Rintel inclusief pensioenpremie een salaris van €401.863 toucheerde voor zes maanden werk. Het basissalaris van financieel directeur Erik Swelheim is opgetrokken als gevolg van de ’inflatie’ van €390.000 naar €406.453, een stijging van 4,1%.

    In 2022 werd door KLM een nettowinst geboekt van €744 miljoen, waarvan bijna de helft bestaat uit een belastingvrijval van €305 miljoen. Het eigen vermogen van KLM is mede daardoor met €136 miljoen weer positief nadat de luchtvaartmaatschappij als gevolg van coronacrisis financieel langs de rand de afgrond scheerde. Een jaar geleden was het eigen vermogen nog €695 miljoen negatief. KLM wil de kredietfaciliteit die het had tijdens de coronacrisis bij de overheid opzeggen en is in gesprek met financiers voor een nieuwe faciliteit.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: krimp Schiphol blijft voorlopig juristenfeest

    Leningpakket
    De luchtvaartmaatschappij ’trok’ tijdens corona €1 miljard van het beschikbare leningpakket van €3,4 miljard. Het personeel moest in ruil daarvoor tot 20% van de arbeidsvoorwaarden inleveren, iets dat door een aantal vakbonden is aangevochten. Vorig jaar besloot de KLM-directie de voorwaarden los te laten, omdat het bedrijf vanwege de hoge inflatie en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zichzelf uit de markt prees.

    De accountant beoordeelde het verdienmodel van KLM en de stappen om duurzamer te worden, en concludeerde dat dit ’bevredigend’ was in zijn verklaring. Ook stelt de accountant dat de continuïteit van de onderneming gewaarborgd is. Eerder stelde topvrouw Marjan Rintel dat de toekomst van de luchtvaartmaatschappij op het spel zou staan als gevolg van de opdragen krimp van Schiphol door het kabinet. Vorig jaar ging KLM voor €4,5 miljard verplichtingen aan voor de nieuwe Airbus A320/A321-vloot.

    www.telegraaf.nl/financieel/564489259...
  14. forum rang 10 voda 18 april 2023 08:37
    Nieuwe kredietfaciliteit Air France-KLM

    Ter waarde van 2,2 miljard euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft twee nieuwe kredietfaciliteiten afgesloten met een syndicaat van veertien internationale banken voor een bedrag van 2,2 miljard euro. Dit maakte de luchtvaarder dinsdagochtend bekend.

    De kosten van de faciliteiten zijn gekoppeld aan bepaalde duurzaamheidsdoelen. De eerste faciliteit van 1,2 miljard euro heeft een looptijd tot 2026, waarbij de maatschappij twee keer de optie heeft om de looptijd met een jaar te verlengen. Binnen een jaar kan Air France-KLM de lening verhogen met 100 miljoen euro.

    De tweede faciliteit van 1,0 miljard euro is bedoeld voor KLM. Deze lening verloopt aanvankelijk in 2027, maar kan twee keer met een jaar worden verlengd. Bovendien kan het bedrag met 200 miljoen euro worden verhoogd.

    De faciliteit vervangt een rechtstreekse lening van 1 miljard euro en 90 procent garantstelling op een bancaire kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro van de Nederlandse staat.

    Van de beschikbare 3,4 miljard euro heeft KLM afgelopen jaar 942 miljoen euro opgenomen. Dit bedrag werd in juni 2022 volledig terugbetaald.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  15. forum rang 10 voda 20 april 2023 06:21
    Air France-KLM lost laatste deel staatssteun Franse overheid af
    Updated Gisteren, 23:25
    Gisteren, 23:24
    in FINANCIEEL

    PARIJS (ANP) - Air France-KLM heeft het laatste deel van de coronastaatssteun van de Franse overheid afgelost. Topman Ben Smith spreekt in een verklaring van een „belangrijke mijlpaal” voor het luchtvaartconcern. „Ik ben blij dat we nu alle staatssteun volledig hebben terugbetaald, wat ons verlost van de bijbehorende voorwaarden. Ik wil de Franse en Nederlandse overheden nogmaals bedanken voor hun onschatbare steun tijdens deze ongekende Covid-19-crisis.”

    In Frankrijk kreeg Air France-KLM in totaal €3,6 miljard steun en voor €4 miljard aan leenmogelijkheid waarvoor Parijs garant zou staan. Air France-KLM had in februari al aangekondigd dat alles in april afbetaald moest zijn en vervangen door andere soorten leningen.

    KLM heeft de periode met coronasteun van de Nederlandse overheid eerder deze week al definitief achter zich gelaten. De maatschappij had nieuwe afspraken met banken gemaakt en daarbij aangegeven dat het financiële vangnet dat de overheid eerder had opgetuigd niet meer nodig was. Dit betekent ook dat de voorwaarden die de Staat had verbonden aan de coronasteun niet langer gelden. Maar KLM benadrukte dat de doelstellingen om verder te verduurzamen en „gezond en concurrerend” te zijn evengoed uitgangspunten blijven.

    BEKIJK OOK:
    KLM zegt krediet bij Staat op door nieuwe financiering banken

    www.telegraaf.nl/financieel/153955611...
  16. forum rang 10 voda 20 april 2023 08:20
    Luchtvaartsector ontstemd: ’Vliegtaksplan Jetten getuigt van creatieve armoede’
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 21:38
    Gisteren, 20:20
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - De luchtvaartsector vindt het plan om de vliegtaks te verhogen ’opruiing, vliegtuigje pesten en creatieve armoede’. Woensdag meldde De Telegraaf dat minister Jetten (Klimaat) voorstellen op tafel heeft gelegd om de vliegtaks te verhogen van €26,43 per ticket naar circa €50 voor middellange afstanden en €75 voor verre bestemmingen. „De luchtvaart wordt buitenproportioneel getroffen.”

    De luchtvaartsector noemt het vliegtaksplan van Jetten ’dubbelop’ FOTO ANP / JORIS VAN GENNIP

    Het voorstel maakt deel uit van de onderhandelingen voor de Voorjaarsnota. „Het kabinet is totaal van slag. Het wil eerst de krimp van Schiphol inzetten zonder naar alternatieven te kijken en wordt daarom teruggefloten door de rechter. En nu wil men de vliegtaks verhogen zonder te beseffen dat de kosten van een ticket al omhoog vliegen door de milieumaatregelen uit Brussel. Dit is pure symboolpolitiek”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin. Voor de klimaatdoelen van Nederland doet de taks niets, want de uitstoot vindt buiten onze landgrenzen plaats.

    BEKIJK OOK:
    Vakbonden naar Tweede Kamer om krimp Schiphol: ’Stop met botte bijl’

    Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van Schiphol en gebonden aan Nederland, wijst op de ambitieuze plannen van de EU in het kader van ’Fitfor55’ om de luchtvaart te verduurzamen en aan te sluiten bij het klimaatakkoord van Parijs. Dat maakt een vliegticket al circa €100 duurder, zo bleek vorig jaar uit onderzoek. „Een verhoging van de vliegtaks betekent dat passagiers via bijvoorbeeld Düsseldorf of Brussel zullen reizen. Dus met een vliegtaks maak je reizen vanuit Nederland duurder en het helpt niet bij het tegengaan van klimaatverandering”, zo meldt KLM.

    Extra kwetsbaar
    Door de vliegtaksplannen zal Schiphol duizenden reizigers verliezen, zo bleek eerder uit onderzoek van de Europese Commissie. De luchtvaart is in Nederland als klein land extra kwetsbaar voor vliegbelastingen, zo was de conclusie. Een ambtelijke werkgroep die een paar maanden geleden met het idee van de verhoging kwam, heeft daar voor zover bekend niet naar gekeken. „Minister Jetten gaf niet lang geleden aan dat hij begrip had voor de steeds radicalere acties van Exinction Rebellion, omdat de vervuiler zogenaamd niets doet. Het lijkt op opruiing en vliegtuigje pesten. Het gedrag van een slechte verliezer”, zegt Fruitema.

    BEKIJK OOK:
    Jetten oppert verhoging vliegtaks op langere vluchten

    Reiskoepel ANVR wijst erop dat er al een hele stapel aan taksen in planning staat, waardoor een ticket fors duurder wordt. „Het houdt ook een keertje op. Het is óf de verhoging als gevolg van Fitfor55 of een hogere taks in Nederland. Het kan niet beide. De sector is internationaal en we kunnen ons met zoveel belasting aardig in de voet schieten. Ik kan mij niet aan de indruik onttrekken dat de luchtvaart buitenproportioneel wordt getroffen door extra heffingen, nog los van de opgedragen krimp van Schiphol door het kabinet”, aldus voorman Frank Oostdam, die wijst op de beperkte stikstofuitstoot van de luchtvaart in vergelijking tot bijvoorbeeld de landbouw.

    Ook vakbonden reageren bezorgd. Vorige week werd er nog een petitie in de Tweede Kamer aangeboden door vliegend personeel omdat er nauwelijks aandacht is voor de economische gevolgen van de voorgenomen krimp van Schiphol. „Het getuigt van creatieve armoede om simpelweg de belasting op luchtvaart te verhogen. Je moet het vergelijken met tol heffen op de A2. Schiphol en KLM zijn onderdeel van onze infrastructuur. Daar moeten we zuinig op zijn”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Wereldwijd groeit de luchtvaart enorm. Als Nederland de aansluitingen met de rest van de wereld wil houden dan is het belasten van luchtvaart een risicovol spel.”

    BEKIJK OOK:
    Vliegtaks naar €150 per passagier zal reizigers wegjagen uit Nederland: ’Luchtvaart moet kapot’

    In het regeerakkoord was afgesproken dat een deel van de vliegtaks, dit jaar €600 miljoen, gebruikt zou worden voor investeringen in alternatieve brandstoffen voor de sector. Vorige week zei minister Harbers in de Tweede Kamer dat de sector daarnaar kan fluiten. „Dit is een slechte zaak en getuigt van weinig visie”, zegt Oostdam.

    www.telegraaf.nl/financieel/326813929...
  17. forum rang 10 voda 20 april 2023 08:42
    Update: Air France betaalde laatste deel coronasteun Franse overheid af

    300 miljoen euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft het laatste deel van de tijdens de coronacrisis ontvangen steun van de Franse overheid afgelost. Dit maakte de luchtvaartmaatschappij woensdagavond bekend.

    Air France-KLM lostte voor 300 miljoen euro aan obligaties af. Voor de financiering hiervan richtte de luchtvaartmaatschappij zich wel tot de Franse staat voor de uitgifte van 407 miljoen euro aan hybride eeuwigdurende obligaties.

    Aan deze laatste uitgifte zijn echter geen beperkende voorwaarden verbonden.

    Eerder deze week meldde KLM al geen financiële hulp van de Nederlandse overheid meer nodig te hebben. Afgelopen zomer betaalde KLM een lening van 942 miljoen euro terug, maar de luchtvaartmaatschappij liet de mogelijkheid nog open om in de toekomst opnieuw geld te lenen.

    Update: om titel correct weer te geven.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  18. forum rang 10 voda 21 april 2023 13:45
    ’Groen geld’ luchtvaart mogelijk vertraagd door staatssteuntoets
    Door YTEKE DE JONG

    49 min geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.516 -2.88%

    AMSTERDAM - De luchtvaartsector kan mogelijk fluiten naar geld voor vergroening, omdat de projecten die zijn aangemeld bij het Groeifonds nog eens beoordeeld worden op verkapte staatssteun.

    De productie van alternatieve brandstoffen moet worden versneld, maar het geld ligt vooralsnog op de plank. FOTO KLM

    Voorzitter Aad Veenman van de Stichting Luchtvaart in transitie maakt zich ernstig zorgen. In totaal is €383 miljoen aan subsidies toegezegd voor de vergroening van de sector. Twee weken geleden werd duidelijk op een bijeenkomst met het ministerie van Infrastructuur, waar ook Economische Zaken bij aanwezig was, dat er vertraging op zal treden en dat er onzekerheid is ontstaan.

    BEKIJK OOK:
    SER: help mkb om te gaan met vergrijzing en nieuwe technologie

    Versnelling
    „Er moet eigenlijk juist een versnelling komen om de verduurzaming van de luchtvaart te ondersteunen. Maar omdat de projecten nu eerst naar Brussel gestuurd worden voor een toets op staatssteun, dreigen we als Nederlandse luchtvaartindustrie de boot te missen omdat ze nu niet kunnen aanhaken op Europese programma’s”, zegt Veenman. Minister Harbers (Infrastructuur) zelf was niet bij het gesprek aanwezig, want die zat in India. Volgens het ministerie van Infrastructuur is gecommuniceerd met alle partijen dat er verschillende controles plaatsvinden, waaronder de staatssteuntoets. Die hoeft niet per se door Brussel te worden gedaan, aldus het ministerie.

    Het Groeifonds is opgezet om te investeren in bedrijven die op termijn moeten zorgen voor economische groei. In de tweede ronde, waar de groene luchtvaart aan meedoet, deelt het fonds €4,5 miljard uit, vooral aan de ontwikkeling van projecten met betrekking tot biotechnologie, energie en ’high-tech’ materialen. Aan het luchtvaartproject zijn vijftig bedrijven gekoppeld. In de sector is men witheet, zo melden bronnen aan De Telegraaf. Ongeveer de helft van de benodigde financiering voor de investeringen zou uit het Groeifonds komen.

    BEKIJK OOK:
    Fokker betrokken bij ontwerp elektrische vliegtuigen: ’Kraamkamer moderne luchtvaart’

    Vertraging
    Want als er sprake is van staatssteun, dan is er een kans dat er helemaal niets van de grond gaat komen. „Het onbehagen is groot en de vertraging is zeer ongewenst. Hierdoor wordt de toekomst van een aantal bedrijven ongewis omdat ze het gedurende een langere tijd, waarvan ze niet weten hoe lang, het op eigen kosten uit moeten zingen”, zo vat voorman Veenman het gevoel samen. Het ministerie van Economische Zaken stelt dat het verschilt per project of een staatssteun-controle in Brussel nodig is, of dat het project valt binnen een bestaand ’staatssteunkader’.

    Het zou een tweede tegenslag zijn in korte tijd voor de luchtvaartsector, die stappen wil zetten die de politiek tegelijkertijd van hen eist. In het regeerakkoord is afgesproken dat een deel van de vliegtaks aangewend zou worden voor investeringen in schonere brandstof. Vorige week meldde minister Harbers in de Tweede Kamer dat dit niet gaat gebeuren en dat de luchtvaartsector zich moet verlaten op de het Groeifonds, terwijl achter de schermen duidelijk is gemaakt door het hetzelfde ministerie dat er juist onzekerheid is vanwege de staatssteuntoets. Het Nationaal Lucht-en ruimtevaartcentrum (NLR), die een belangrijke aanjager is van deze innovaties, ook in de afstemming met andere landen, wil alleen kwijt dat ’er snel concrete stappen gezet moeten worden’.

    BEKIJK OOK:
    Luchtvaart vergaapt zich aan baby-Concorde op vliegshow

    Losse schroeven
    Onder meer vliegtuigtoeleverancier Fokker zou €100 miljoen krijgen voor elektrificatie, maar ook het initiatief van Nederlandse luchtvaartindustrie om in 2028 de commerciële vlucht van het eerste waterstofvliegtuig tussen Rotterdam en Londen mogelijk te maken staat hierdoor op lossere schroeven. De bouw van een fabriek voor alternatieve kerosine in Delfzijl ligt al jaren stil vanwege de stikstofproblematiek.

    Is hier niet sprake van een verkapte bezuiniging, want een paar weken geleden maakte minister Harbers bekend niet meer te gaan investeren in bijvoorbeeld nieuwe wegen? „Op het ministerie is men nog bezig het wiel uit te vinden met deze vorm van financiering. Deze trajecten zijn complex”, zo reageert Veenman daarop.

    www.telegraaf.nl/financieel/239418471...
3.559 Posts
Pagina: «« 1 ... 170 171 172 173 174 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links