Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,956 19 apr 2024 17:37
  • +0,076 (+0,77%) Dagrange 9,540 - 10,050
  • 1.672.155 Gem. (3M) 1,8M

Air France-KLM 2023

1.317 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Giraf+5 17 februari 2023 09:19
    Dit kwartaal ben ik heen en weer gevlogen naar het verre Oosten en a) de prijs die ik voor de ticket betaalde was tientallen procenten hoger dan vorig jaar. b) De bezetting van de 777 was 100%. en c) de prijs van de kerosine is al veel gedaald.
    Dit kwartaal wordt een nooit eerder vertoond bedrijfsresultaat.
  2. [verwijderd] 17 februari 2023 09:28
    Vrijdag 17 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

    17 feb 2023 om 07:30
    Update: 10 minuten geleden

    De personeelstekorten op Schiphol kostten KLM in de laatste drie maanden van vorig jaar 170 miljoen euro. Daardoor leed de luchtvaartmaatschappij in het vierde kwartaal een klein verlies van 2 miljoen euro. Tegelijkertijd maakte het bedrijf bekend dat het de staatssteun die het tijdens de coronapandemie heeft gekregen verder afbouwt.
    Op Schiphol konden een groot deel van het jaar minder reizigers vertrekken door een tekort aan beveiligers. Ook in de laatste maanden van vorig jaar speelden deze problemen nog.

    Daardoor had KLM minder inkomsten. Ook was het extra geld kwijt voor de compensatie van gedupeerde reizigers en het omboeken van reizigers naar andere vluchten, soms van concurrenten. Daar kwam bij dat het in de herfstvakantie minder druk was dan normaal. In het derde kwartaal was KLM ook al 175 miljoen euro kwijt door de problemen op Schiphol.

    Over heel 2022 maakte de vliegmaatschappij wel winst. Het bedrijf veerde sterk op na twee moeilijke coronajaren. De omzet van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij kwam uit op 10,7 miljard euro, wat in de buurt komt van de prestaties van 2019, het laatste jaar voor corona.

    De capaciteit van KLM is nog altijd aanzienlijk kleiner dan voor de pandemie. Maar dat leidde wel tot gestegen ticketprijzen, en daarmee werd veel gecompenseerd. De operationele winst kwam over het hele jaar uit op 706 miljoen euro. De winst bij KLM was afgelopen jaar groter dan bij zusterbedrijf Air France. Daar bleef onder de streep 483 miljoen euro over, op een omzet van 16,3 miljard.

    De vorig jaar aangetreden KLM-topvrouw Marjan Rintel zegt in het voorjaar meer vluchten te willen uitvoeren. Probleem is wel dat Schiphol in die periode een tekort aan bagageafhandelaars verwacht. Wat dit precies betekent voor KLM wordt nog besproken.

    Staatssteun in april helemaal afgebouwd
    De luchtvaartmaatschappij maakte ook bekend dat ze vanaf april afziet van de mogelijkheid om maximaal 2,4 miljard euro te lenen, waarbij de overheid de terugbetaling garandeert. Die was in het leven geroepen om KLM door de lastige coronatijd heen te loodsen, maar dat is inmiddels niet meer nodig. De staatsgarantie is het laatste deel van de staatssteun.

    Tijdens de coronacrisis kreeg KLM in totaal voor 3,4 miljard euro steun van de overheid. Van dat bedrag was 1 miljard euro een directe lening, waarvan de luchtvaartmaatschappij 942 miljoen euro gebruikte. Die lening werd in juni vorig jaar al afgelost. Daarnaast kon KLM geld lenen waarbij de overheid voor het grootste deel garant stond. De kredietfaciliteit zou tot uiterlijk eind 2025 blijven bestaan, maar wordt dus al eerder afgebouwd.

    Ook Air France gaat het laatste deel van zijn staatssteun aflossen. De Fransen kregen in totaal 3,6 miljard euro steun en voor 4 miljard euro aan leengaranties van de staat. Daarvan staan nu nog 1,2 miljard euro aan steun en 2,5 miljard euro aan garanties uit. Ook die moeten in april zijn afbetaald en vervangen door andere soorten leningen.

  3. forum rang 8 GakGak 17 februari 2023 11:07
    ¨Voor de middellange termijn mikt Air France-KLM op een marge van 7 tot 8 procent bij lagere kosten per eenheid. "Dit wordt een uitdaging, gezien de hogere lonen en andere kosten, die constant stijgen", zo stelde de analist. Daarbovenop wil Air France-KLM tegen april ook vrij zijn van overheidssteun.
    ING heeft een Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 1,40 euro. Het aandeel schoot vrijdag 8,6 procent omhoog tot 1,82 euro.¨

    Grappig, ING zegt Houden tot 1,40 is bereikt ;O)
1.317 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links