Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 74 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 tatje 7 februari 2023 17:22
    Dit zei JR op mijn A 340 en E 260 in 2025.

    Automotive zou ik op 400 zetten voor 2025 en Enterprise op 200+.

    Kijk je naar de presentatie Q4 2022.
    trouwens het transcript staat er ook.

    presentatie Q4 2022.
    blz 5 gaat over de verwachtingen ( expectations ) automotive.

    2023 13% van 2,4 miljard = 312
    2024 14% van 2,4 miljard = 336
    2025 15% van 2,4 miljard = 360

    Over die toekomstverwachtingen zei taco ook :
    To provide additional transparency on Automotive revenue expectations, we give an indication of how the backlog will materialize in revenues over time. Most of the reported Automotive revenue for 2023 will be the outcome of the current backlog. Reported revenue for later years will be based on a combination of new deals and our backlog. We provide an update on our backlog annually, with our full year results.

    Inkomsten automotive.
    2023 meest uit de huidige backlog.
    2024 uit de backlog en uit nieuwe deals
    2025 uit de backlog en nieuwe deals.

    Alles went, zeker een lagere koers bij TT.

    A 2022 zonder herkenning 250 2025 340 zou een cagr betekenen van 12,35% 400 zou een cagr geven van 17%
    E 2022 176 zou bij 260 een cagr betekenen 13,5% bij 200 5%.

    Verwachtingen versus waarmaken.

    Kunnen de verwachtingen uitkomen. ( ligt eraan wat je tegenkomt )

    We zullen zien.
  2. Koos99 7 februari 2023 17:24
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 februari 2023 16:38:

    [...]

    Ik denk dat als je operational revenue bekijkt en IFRS negeert dat het verschil 0 is.

    In die 40 miljoen zitten ook klanten die recent overgegaan zijn naar de API.
    Die zouden zonder deze verandering de IFRS outlook gedrukt hebben, zonder dat dit de operationele omzet (wat je daadwerkelijk krijgt) drukt. De 40 mio is een delta tussen oude en nieuwe reporting stijl.

    Wat verder wat impact heeft is currency. Er was een currency nadeel van 20 miljoen in de omzet. Nou moet je currency nadeel als relatief zien. Want als de euro duur is en dollar goedkoop dan heb je enerzijds een omzetdaling van je omzet uit de US. Maar je hebt ook een kosten daling van alle inkopen die je doet vanuit het buitenland. De brutomarge was afgelopen kwartaal een whopping 87%. Dat tomtom niet wil hedgen is omdat dit per saldo weinig oplevert.
    Win Some zijn verhaal klopt gewoon als een bus, en gaat over IFRS.
    Operational Revenue verwachting rapporteert TomTom niet, is dus wat lastiger om aan te geven, maar impliciet is de verwachting daarvoor ook gedaald. TomTom voorspelde aan het begin van het jaar 20% groei voor Automotive, tijdens Q3 15% en nu nog maar 10%-15% dat heeft ook impact op de Operational Revenue
  3. forum rang 7 tatje 7 februari 2023 17:55
    Outlook 2023

    omzet 540 - 580
    LT 455 - 485
    FCF tussen o en 5%

    LT
    automotive 13% van 2,4 = 312
    Enterprise 4 maal 40 is 160
    LT totaal 472
    Consumer 90
    totaal 562 is ongeveer het midden van de outlook.

    Is de FCF dan ook het midden :-) 2,5% +

    LT 472 maal 90% 425
    C 90 maal 50% is 45
    gross profit 470.

    Denk dat opex zonder D en A ook rond 470 is.

    Restructering telt niet mee voor de FCF maar moeten nog 26 - 6 -6 = 14 miljoen betalen in 2023.

    Van deferred moeten we het niet hebben in 2023 automotive - enterprise - consumer zal door de herkenning op 0 uitkomen in 2023.

    Het positieve van een FCF 2023 moet dus van vooruitbetaalde kosten komen.

    Tja.
  4. forum rang 7 tatje 7 februari 2023 18:13
    Zo zie maar weer, een FCF is zwaar te manipuleren.

    Na 2025 hopelijk bijna alles online geeft een jaarlijkse fee en automotive gaat lopen als Enterprise.
    Nog in dit decennium zal deferred van 400 naar hooguit 100 dalen.

    Weet iemand hoe de betaling van online gaat lopen.

    Online geeft een jaarlijkse fee zei Harold, maar wie betaalt !
  5. forum rang 6 pwijsneus 7 februari 2023 18:21
    quote:

    Koos99 schreef op 7 februari 2023 17:24:

    [...]

    Win Some zijn verhaal klopt gewoon als een bus, en gaat over IFRS.
    Operational Revenue verwachting rapporteert TomTom niet, is dus wat lastiger om aan te geven, maar impliciet is de verwachting daarvoor ook gedaald. TomTom voorspelde aan het begin van het jaar 20% groei voor Automotive, tijdens Q3 15% en nu nog maar 10%-15% dat heeft ook impact op de Operational Revenue
    Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

    Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

    Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

    Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

    Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.

    TomTom is een laughing Stock. Heb toch wel weer wat goedkoper terug kunnen kopen. Eind van de maand nieuwe poging.
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 7 februari 2023 18:24
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 februari 2023 18:21:

    [...]

    Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

    Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

    Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

    Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

    Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.
    Dank u.
    Dat is een mooi compliment!
  7. forum rang 7 tatje 7 februari 2023 18:48
    quote:

    Vici schreef op 7 februari 2023 18:36:

    Slotkoers 2-2-2023, dag vóór de cijfers: 6.94.
    Slotkoers 6-2-2023, dag na de cijfers: 7.385
    Slotkoers 7-2-2023, 2 beursdagen later: 6.95. Was er nieuws vandaag wat ik gemist heb?
    De tranen springen me in de ogen.

    Zal mijn kinderen bellen, alweer een kanjer.

    Wat een talent, zou TT zitten slapen.

    Zal de IR berichten, jullie moeten beter op die kanjer letten op dit forum.

    Ik ben eerlijk, dat niveau benader ik nooit.

    141 posten
    196 duimpjes gegeven.
    145 duimpjes ontvangen.

    Let wel, deze diepgaande post is nog niet meegeteld bij de ontvangen duimpjes.

    Van mij krijg je er al 1 :-)
  8. forum rang 6 JustRevisited 7 februari 2023 20:20
    In 2022 was aan het begin van het jaar de outlook voor Location omzet 400 miljoen (380-420) en deze kwam uit op 436 miljoen. 9% hoger dus. Ik denk dat TT aan het begin van het jaar de target niet al te hoog legt en als dat desondanks een 10-15% groei in Automotive vertegenwoordigt vind ik dat prima. Een 15% CAGR is nodig om het 2025 doel te behalen van 600 mio met 10% FCF. Ik reken er wel op dat dat gaat lukken

    Belangrijkste dingen wat mij betreft

    - Dat het platform op tijd live gaat (in Q2)
    - Dat daarna ook inzicht komt in groei Enterprise; het kwanficeren van die 'significant opportunities'**
    - Positieve updates over auto order intake verwachtingen

    **We reiterate our midterm Location Technology revenue ambition of EUR 600 million in 2025. This ambition is based on our strong Automotive backlog and significant opportunities in Enterprise. The new Maps Platform that we introduced at the Capital Markets Day will bring significant improvements for our customers.
  9. Koos99 7 februari 2023 20:23
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 februari 2023 18:21:

    [...]

    Even wachten, je hebt het hierboven over een voorspelling van alleen Automotive. Die was een jaar geleden 20% en nu nog maar 10-15%

    Is dat daardwerkelijk alleen voor Automotive? Of bedoel je misschien Automotive+Enterprise?

    Anders zou daar misschien de contractwijziging van Microsoft in verstopt kunnen zitten.

    Als je het echt hebt over alleen Automotive, hoe kan dat? Het type diensten wat tomtom aanbied groeit, elke dag heeft justin het over full stacks die alleen TomTom zou hebben. Dan moet de voorspelling hogere groei laten zien, ipv krimpende.

    Ik begrijp het niet meer. Ze goochelen teveel met cijfers en verwachtingen bij TomTom. Te vaak zijn die verwachtingen niet waargemaakt, daardoor is het vertrouwen bij de serieuze beleggers weg.

    TomTom is een laughing Stock. Heb toch wel weer wat goedkoper terug kunnen kopen. Eind van de maand nieuwe poging.
    Gaat echt alleen over automotive, is tijdens de verschillende conference calls aangegeven. Dat is dan ook vreemd, de recessie is minder erg dan verwacht, chiptekorten verdwijnen en Tomtom stelt z’n automotive groei naar beneden bij.

    Maar goed nu met de euro die wegzakt, wanneer die op dit niveau blijft dan wordt de 5% FCF makkelijk gehaald. Ik heb vandaag zelf een dollar hedge op Tomtom genomen, dat is riskant, maar ze zijn te gevoelig voor de euro/dollar.
1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 74 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links