Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel FASTNED AEX:FAST.NL, NL0013654809

  • 23,350 19 apr 2024 17:38
  • -0,650 (-2,71%) Dagrange 23,300 - 23,800
  • 7.300 Gem. (3M) 16,1K

Forum Fastned geopend

2.244 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Overwinnaar 15 januari 2023 08:30
    Het doet me een beetje denken, maar dan omgekeerd, aan de rage cq hype rond CMG (in de negentiger jaren geloof ik).Daar was het personeel verplicht een bepaalde quote van hun inkomsten van CMG in aandelen te hebben. CMG wer overgenomen..... , bij Fastned stappen de founders uit, want ze hebben de hoop op overname door Shell of een andere groene onderneming opgegeven, de ondergang zal volgen. Misschien heeft het ABP behoefte een luchtbel over te nemen, want die doen nu alles in de wind, a la "het is maar een schipperskind".
  2. Horse power 15 januari 2023 17:01
    Om alles in perspectief te zien is het wellicht een goed idee naar het begin van dit draadje te gaan. Er waren er een aantal die het bedrijf ten dode opschreven hadden en de obligaties uitgiften oplichting vonden en de oprichters zakken vullers. Drie jaar later verkopen zij een paar procent, zijn grote partijen groot ingeStapt en verdubbelt de omzet jaar op jaar. Wellicht nog eens goed naar deze cases kijken voor diegenen die de rampsoed voorspellen. In 2025 250 mln omzet. Toch jammer als je er niet bij was.
  3. forum rang 10 voda 17 januari 2023 13:12
    Beursblik: ING verhoogt koersdoel Fastned

    Van 35,00 naar 40,00 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) ING heeft dinsdag het koersdoel voor Fastned verhoogd van 35,00 naar 40,00 euro bij handhaving van het Houden advies.

    Volgens analisten van de bank schoot de update over het vierde kwartaal iets tekort. Desondanks ziet ING de vraag naar elektrische auto's sneller dan verwacht stijgen en dat is erg positief voor Fastned. Dit biedt namelijk zicht op een hoge bezettingsgraad van de bestaande snellaadstations, aldus de analisten.

    Het succes van Fastned is wel erg afhankelijk van nieuwe locaties en het behouden van een prijsvoordeel ten opzichte van concurrenten, aldus ING. En de concurrentie neemt snel toe, voegde de bank toe.

    Bovendien hangt de aangekondigde verkoop van een belang van 6 procent door de oprichters van Fastned boven het aandeel.

    Het aandeel Fastned koerste dinsdagochtend fractioneel hoger op 41,52 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  4. ArieAlias 17 januari 2023 18:36
    quote:

    Horse power schreef op 15 januari 2023 17:01:

    Om alles in perspectief te zien is het wellicht een goed idee naar het begin van dit draadje te gaan. Er waren er een aantal die het bedrijf ten dode opschreven hadden en de obligaties uitgiften oplichting vonden en de oprichters zakken vullers. Drie jaar later verkopen zij een paar procent, zijn grote partijen groot ingeStapt en verdubbelt de omzet jaar op jaar. Wellicht nog eens goed naar deze cases kijken voor diegenen die de rampsoed voorspellen. In 2025 250 mln omzet. Toch jammer als je er niet bij was.
    Ja en hoe vaak hebben er dan nog aandelenemissies plaatsgevonden? 36miljoen omzet en 20miljoen verlies, dus de jaaromzet kan verdubbelen , maar waarom zou het verlies dan ook niet verdubbelen? Omzet tov beurswaarde is lachwekkend en de advies van ING van vandaag misdadig.
  5. Reijerinvesting 18 januari 2023 14:18
    Voor dit bedrijf is het beter om de koersdoelen op guruwatch niet te volgen, maar de koersdoelen op fastned zelf erbij te pakken. Zo lijkt het bijvoorbeeld dat Kepler Cheuvreux nog een actief koersdoel voor 110,- euro heeft. www.guruwatch.nl/aandeel/600503149/FA...
    De website van Fastned laat echter zien dat het koersdoel 61,- euro is.
    fastnedcharging.com/hq/investor-relat...
    Overigens hebben hier nog verschillende koersdoelen tussen gelegen die niet gemeld zijn.

    Verder ben ik niet zo van de ongefundeerde en snoeiharde uitspraken die sommigen doen. Een mening over een koersdoel zou gebasseerd moeten zijn op de keyfinancials waar een koersdoel op gebasseerd is.
    Bij Kepler Cheuvreux zijn ze na gratis aanmelden gewoon in te zien.
    sponsored-research.keplercheuvreux.co...

    ps. ik maak me niet veel zorgen over de verkoop van 6% van het aantal aandelen. Een strategie om de freefloat te verhogen en de positie van grootaandeelhouders te verkleinen zou ik echter meer waarderen.
  6. florida_tower 19 januari 2023 11:50
    quote:

    Riding the Tiger schreef op 19 januari 2023 09:43:

    De slimsten verlaten de klas, voor het monsterverlies bekendgemaakt wordt. Ik vraag me af of er meer verlies dan omzet gemaakt werd. We zullen het spoedig weten.
    Ik verwacht eigenlijk dat het wel meevalt. De hogere omzet bij bestaande stations duidt op een betere efficientie. En de investeringen in nieuwe laders en nieuwe stations wordt over de lange termijn uitgesmeerd.
    Maar de verkoop van 6% gedurende dit jaar zal de komende tijd wel een negatief effect op de prijs hebben.
  7. Orchidee 20 januari 2023 10:43
    Zeg dat wel. 6% lijkt niet veel, maar op de huidige freefloat van 20% is dat wel veel. Je ziet het aandeel dan ook steeds wegglijden. Maar ik zie ook vanochtend weer mensen instappen. En dat kan ik met deze kennis niet begrijpen. Het zou beter zijn de gifbeker van de verkoop in één keer te legen, dan weten we tenminste waar we staan. Met de huidige strategie van aandelenverkoop blijft dit voor langere tijd beven de markt hangen. Ik kijk er niet raar van op als we spoedig weer op 30 € staan.
  8. florida_tower 20 januari 2023 11:08
    quote:

    Orchidee schreef op 20 januari 2023 10:43:

    Zeg dat wel. 6% lijkt niet veel, maar op de huidige freefloat van 20% is dat wel veel. Je ziet het aandeel dan ook steeds wegglijden. Maar ik zie ook vanochtend weer mensen instappen. En dat kan ik met deze kennis niet begrijpen. Het zou beter zijn de gifbeker van de verkoop in één keer te legen, dan weten we tenminste waar we staan. Met de huidige strategie van aandelenverkoop blijft dit voor langere tijd beven de markt hangen. Ik kijk er niet raar van op als we spoedig weer op 30 € staan.
    [Modbreak: gelieve niet over de concurrenten te plaatsen.]
  9. florida_tower 20 januari 2023 12:07
    quote:

    florida_tower schreef op 20 januari 2023 11:08:

    [...]

    [Modbreak: gelieve niet over de concurrenten te plaatsen.]
    De gecensureerde versie:
    In een podcast werd voorgerekend dat er tenminste t/m september nodig is om de 6% in de huidige markt te verkopen. Tegen die tijd ga ik weer eens kijken of het interessant is om in te stappen.
  10. ArieAlias 20 januari 2023 13:29
    quote:

    Orchidee schreef op 20 januari 2023 10:43:

    Zeg dat wel. 6% lijkt niet veel, maar op de huidige freefloat van 20% is dat wel veel. Je ziet het aandeel dan ook steeds wegglijden. Maar ik zie ook vanochtend weer mensen instappen. En dat kan ik met deze kennis niet begrijpen. Het zou beter zijn de gifbeker van de verkoop in één keer te legen, dan weten we tenminste waar we staan. Met de huidige strategie van aandelenverkoop blijft dit voor langere tijd beven de markt hangen. Ik kijk er niet raar van op als we spoedig weer op 30 € staan.
    De banken weten dit maar vermelden het niet in hun adviezen naar de in goed vertrouwen handelende private beleggers. Daarom is het advies en ook de toon van de muziek zoals de banken dat spelen misdadig!! Ze zitten er met hun financieringen in dus tja "wij van wc eend ..."
  11. Orchidee 23 januari 2023 12:48
    Het staat niet zo’n beetje duidelijk op de eigen website van Fastned!. Het is wel heel moeilijk te ontkennen dat je het nou had kunnen weten. Ook deze website is heel duidelijk over Fastned. Overigens ligt er technisch gezien enige steun op dit niveau door een top uit augustus 2022. Het is dus mogelijk dat het aandeel vanaf hier wat herstelt. Maar zodra het huidige steunniveau van rond de 38€ sneuvelt gaan we zo naar de 30.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 januari 2023 10:05
    Beleggers Fastned nemen bij huidige waardering voorschot op jarenlange groei
    Datum
    17 januari 2023

    Fastned timmert hard aan het netwerk van laadstations en de kwartaalupdate laat zien dat klanten die ook steeds beter weten te vinden. De grootste sceptici, die dachten dat Fastned nu al failliet zou zijn, hebben ongelijk gekregen. Maar dat beleggers tegen de huidige koersen een goed rendement kunnen behalen voor het risico dat zij lopen, is minder helder.

    Om van elektrisch rijden een succes te maken moeten auto’s snel kunnen worden opgeladen. Het liefst in dezelfde tijd die het kost om benzine of diesel te tanken. Dus moeten er snellaadstations komen, bedacht Bart Lubbers (de zoon van oud-minister-president Ruud Lubbers). Samen met Michiel Langezaal richtte hij in 2012 laadpalenbedrijf Fastned op.

    In 2019 volgde een notering aan de Amsterdamse beurs. Vorige week publiceerde Fastned zijn nieuwste kwartaalupdate. De aandacht werd echter niet getrokken door de cijfers, maar door het bericht over de aandelenverkoop door de oprichters van Fastned. Niettemin bleek uit de kwartaalcijfers dat de resultaten de juiste kant op bewegen, maar er is nog wel een lange weg te gaan om de huidige koers van circa 40 euro per aandeel te rechtvaardigen.

    Verkoop door oprichters
    Het grote nieuws waarop het aandeel zakte, was de aangekondigde verkoop van aandelen door de twee oprichters. In totaal willen ze dit jaar maximaal 6 procent van het bedrijf verkopen en ABN Amro gaat dit voor ze doen. Lubbers en Langezaal geven verschillende redenen voor de beslissing, zoals het voldoen van belastingen, het aflossen van persoonlijke leningen en diversificatie van hun portefeuille. Het zijn valide argumenten. Toch speelt wellicht mee dat de koers op een voor hen aantrekkelijk verkoopniveau staat (hoewel dat gedurende het verkooptraject kan veranderen).

    Los van het nut voor de verkopers, is belangrijker wat de zittende aandeelhouders eraan hebben. Er komt meer verkoopdruk aan en logischerwijs anticipeert de beurs daarop.

    Op langere termijn kan het wel voordelig zijn voor de koersontwikkeling. De verkoop door de eigenaren, via hun persoonlijke BV’s en Breesaap BV van de familie Lubbers, verbetert namelijk de liquiditeit van het aandeel. Het aantal op Euronext vrij verhandelbare stukken is nu nog maar 21 procent van het totaal. Met de zes procent erbij loopt dat met drie tiende op naar ruim 26 procent. Het is een flinke verbetering die helpt met het aantrekken van institutionele beleggers.

    Aandeelhoudersstructuur Fastned

    Bron: Fastned.

    Fastned presteert goed
    De resultaten van Fastned lagen volgens analisten dicht bij hun verwachtingen. Maar het is toch de moeite waard om onder de motorkap te kijken, want daar gaan veel zaken de juiste kant op. Zo weet Fastned het netwerk van snellaadstations in hoog tempo uit te breiden.

    Het aantal laadstations groeide weliswaar minder hard dan de eigen doelstelling van Fastned (van 250 tegen eind 2022) en bleef hangen op 244, maar het aantal laders versloeg de eigen doelstelling (van 1200 stuks) wel. Mede dankzij de uitbreiding op bestaande locaties groeide het aantal opladers in één kwartaal met 23 procent naar 1237 stuks (5,1 snelladers per station). Dat is de sterkste kwartaalgroei sinds het uitbreken van de pandemie.

    Bij veel bedrijven gaan investeringen in nieuwe capaciteit gepaard met een lagere bezettingsgraad. Bij Fastned is dat niet het geval. Het gebruik van de laders bereikte een nieuw record. Zo steeg het aantal dagelijkse klanten per lader naar 8 tegenover 6 een jaar eerder (zie grafiek). Een puike prestatie waar het bedrijf tevreden over mag zijn.
  13. forum rang 10 voda 24 januari 2023 10:05
    ’Auto thuis opladen nu goedkoper dan bij snellader’
    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    DEN HAAG (ANP) - Meer dan de helft van de automobilisten met een elektrische auto is momenteel goedkoper uit om de auto thuis op te laden dan bij een snellader van Fastned, concludeert vergelijkingssite Pricewise na onderzoek. Dat was lange tijd niet het geval.

    De auto thuis opladen is meestal goedkoper dan bij een snellader. ANP/HH

    Dit geldt echter alleen als ze onder het prijsplafond blijven, dat deze maand werd ingevoerd. „Als automobilisten hun auto opladen nadat zij het verbruik van het prijsplafond hebben bereikt, dan zijn zij mogelijk ongeveer evenveel kwijt als bij een snellader”, zegt Hans de Kok, directeur bij Pricewise.

    BEKIJK OOK:
    Stekkerrijder laat zich amper afremmen door prijsexplosie aan laadpaal

    Als voorbeeld geeft hij een Tesla Model S. Het volladen van deze auto thuis kost nu rond de 30 euro bij 0,40 cent per kilowattuur. Bij Fastned kost diezelfde tank 62,25 euro bij 0,83 cent per kilowattuur, stelt de site vast.

    In augustus vorig jaar was een automobilist met een elektrische auto thuis nog 58 euro (0,77 per kilowattuur) kwijt, bij Fastned betaalde je op dat moment 51 euro (0,68 per kilowattuur).

    BEKIJK OOK:
    BMW-bestuurder Pieter Nota: ’Dealer wordt agent’

    Pricewise wijst erop dat de huidige marktprijzen van energieleveranciers rond de 0,80 cent per kilowattuur liggen. Budget Energie verlaagde afgelopen week de prijs per eenheid stroom naar 0,39 cent, dat is 0,01 cent onder het tarief van het prijsplafond.

    „Als de inkoopprijs van energie verder daalt of blijft op het niveau van afgelopen week, dan verwacht ik dat meerdere energieleveranciers hun prijzen verlagen tot onder het prijsplafond”, stelt de Kok. Wanneer dat gebeurt, is het volgens hem ook boven het verbruik van het prijsplafond goedkoper om de auto thuis op te laden.

    BEKIJK OOK:
    Omzet Fastned bijna verdriedubbeld

    Fastned zegt vooralsnog geen „negatieve impact” te zien van prijswijzigingen in de thuissituatie. „Bij ons blijven de omzetten en het aantal klanten toenemen”, aldus een woordvoerder. Fastned is het grootste snellaadbedrijf in Nederland, met 150 laadstations.

    www.telegraaf.nl/financieel/116209520...
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 januari 2023 10:06
    2)

    Laadsessies (klanten) per lader per dag

    Bron: Fastned, berekeningen VEB

    De winst maakte het bedrijf niet nog bekend bij de update. Wel rekent het voor dat een gemiddeld station een ebitda (operationele winst voor belastingen, rente en afschrijvingen) genereerde van 92 duizend euro op jaarbasis. Vermenigvuldigen we dat met de 244 laadstations dan resulteert dat in een ebitda van 22,4 miljoen euro. Dat is nog niet genoeg om de andere operationele kosten, het hoofdkantoor en de rentelasten te dekken, maar echte winstgevendheid komt snel dichterbij.

    Doelstellingen en waardering Fastned op lange termijn
    Voor beleggers staat tegenover die groei wel een stevige waardering. Beleggers betalen ruim vijf keer de boekwaarde (volgens de laatste balansdatum), wat impliceert dat investeringen van Fastned een hoog rendement op het eigen vermogen opleveren en dat er ruimte is voor groei.

    De groei komt wel volgens het bedrijf. In 2030 wil Fastned duizend laadstations hebben die elk 1 miljoen euro aan omzet moeten opleveren. Op basis van de verwachte ebitda-marge van meer dan 40 procent (doelstelling 2025), mikt Fastned volgens berekeningen van de VEB op een nettowinst van 300 miljoen euro.

    Wat is die winst waard? Dat hangt ervan af hoeveel aandelen er op dat moment uitstaan en hoeveel rendement beleggers eisen ter compensatie voor het risico dat het niet gaat lukken.

    Fastned moet nog 756 laadstations bouwen om de doelstelling van 1000 te halen. Ieder laadstation vergt, volgens Fastned zelf, een investering van 8 ton, in totaal dus 605 miljoen euro, waarvan 75 miljoen al is opgehaald bij Schroders. Als de overige 530 miljoen wordt opgehaald tegen 20 euro per aandeel, staan er straks 46 miljoen aandelen uit. Als dit gaat tegen 60 euro per aandeel, staan er 28 miljoen aandelen uit. Dat is nogal een verschil voor het eindresultaat voor beleggers.

    Rendement
    Een andere factor is het door beleggers vereiste rendement. De omzet van een miljard euro in 2030 ligt nog ver weg en de marge tegen die tijd is ook met onzekerheid omgeven. De brutomarge die Fastned nu weet te behalen voor elektrisch laden is torenhoog. Maar in een volwassen markt met veel concurrentie, zoals nu in de benzineverkoop, liggen dunne marges meer voor de hand. Misschien is de kans op het scenario dat Fastned zelf voor ogen heeft niet zo realistisch.

    Om te compenseren voor de kans dat het Fastned niet gaat lukken, kan de belegger een hoger rendement verlangen. Bij een hoger rendement hoort een lagere prijs van het aandeel. De verwachte (of gehoopte) winst van 300 miljoen euro in 2030 staat namelijk al vast in dit scenario.

    Om een voorbeeld te geven: een belegger denkt dat het relatief zeker is dat Fastned de doelstellingen gaat halen in 2030 en rekent daarom met een vereist rendement van 10 procent. Ook denkt diezelfde belegger dat alle aandelenuitgiften tegen de 40 euro zullen plaatsvinden. De winst per aandeel is dan 9,30 euro in 2030. Tegen een (eeuwig) rendement van 10 procent is dat precies 93 euro waard (9,30/10 procent). Omdat die gedroomde 93 euro pas in 2030 op de koersborden zou staan, verdisconteren we deze uitkomst zeven jaar tegen de eerdergenoemde 10 procent. De geschatte waarde komt vandaag dan op 48 euro per aandeel.

    Waarderingstabel aandeel Fastned

    Bron: huidige waarde per aandeel in geschetst scenario op basis van berekeningen VEB

    De winsten en verliezen tot 2030 bleven, net als de schulden en kosten voor bijplaatsen van laders bij bestaande laadstations, buiten beschouwing in de berekening. Toch moet duidelijk zijn dat er nog een lange weg te gaan is en dat Fastned een aandeel is voor beleggers die rotsvast geloven in de doelstellingen.

    Obligaties Fastned steeds slechtere deal

    In mei 2022 schreven we voor het laatst over de toen aanstaande obligatie-uitgifte van Fastned. In december is er een nieuwe uitgifte geweest tegen dezelfde rente die weer buiten de beurs werd geplaatst bij (vooral particuliere) beleggers. Terwijl de rente op hoogrentende obligaties over het afgelopen jaar scherp toenam, blijft de rente die Fastned biedt, plakken op 5 procent.

    Bron: ICE BofA Euro High Yield Index via Federal Reserve Bank of St. Louis, persberichten Fastned.

    Toegegeven, de kredietwaardigheid van Fastned is verbeterd, maar omdat de marktrente zó sterk is gestegen, lijkt de vergoeding voor 5 jaar risico alsnog karig. Een risicovrije staatslening met een looptijd van maar een jaar rendeert bijvoorbeeld ruim 2,5 procent.

    Ook voor Fastned zelf is het huidige financieringsmodel dat zich richt op kleine beleggers een beperking. Als het bedrijf meer zou willen lenen, bij bijvoorbeeld een bank, is het goed mogelijk dat de rente daarop hoger ligt dan 5 procent.
  15. forum rang 10 voda 9 februari 2023 13:58
    Beursblik: Jefferies start volgen Fastned

    Houden advies en koersdoel 42,00 euro.

    (ABM FN-Dow Jones) Jefferies gaat het aandeel Fastned volgen met een Houden advies en een koersdoel van 42,00 euro. Dat bleek donderdag uit een rapport van analist David Kerstens.

    Het advies houdt verband met de hoge waardering ten opzichte van sectorgenoten en een toenemend risico dat de strategie op problemen in de uitvoering stuit en de concurrentie heviger wordt.

    Fastned wil in 2030 meer dan 1.000 laadstations in Europa hebben, waar automobilisten in minder dan 15 minuten voor 400 kilometer kunnen bijladen. Eind vorig jaar waren dit er 244 en had Fastned een leidend marktaandeel in Nederland en verkocht het meer dan 60 procent van de stroom, hoewel het aantal snellaadstations maar 20 tot 25 procent van de markt uitmaakt. In Nederland, Frankrijk en het VK werd het bedrijf als het beste snellaadnetwerk gekozen, merkte Kerstens op.

    De omzet verdrievoudigde vorig jaar bijna tot 36 miljoen euro.

    De snellaadsector groeit tot eind 2030 met ongeveer 50 procent per jaar, verwacht Kerstens. Toch denkt hij dat Fastned pas vanaf 2028 een positieve kasstroom zal hebben, na de benodigde investeringen.

    Jefferies is positief over het model van Fastned met terugkerende inkomsten, door toenemende penetratie van elektrische auto's, maar de analist is nog niet helemaal zeker van zijn zaak over de risico's, kosten en de benodigde investeringen om het netwerk uit te rollen. Jefferies denkt dat Fastned voor 2025 nog 100 miljoen euro extra aan eigen vermogen nodig heeft.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
2.244 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Kwartaal van plussen en minnen voor ambitieus Fastned

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links