Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 18 januari 2023 07:29
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 januari 2023 22:29:

    [...]

    Als de markt groeit hoeven HERE en TomTom ook elkaar niet de tent uit te vechten voor een stukje marktaandeel en kunnen met elkaar samenwerken waar dat opportuun is om de markt zelf te ontwikkelen.
    Zullen op een begegeven moment wel moeten. Het is voor beide is het een verliesgevende business. Je ziet Google nu ook zichtbaar belangrijke deals wegkapen voor HERE en TomTom, met groeiend marktaandeel.

    Als Google er met de overheid eruit komt dat het op het gebied van privacy ook allemaal goed zit zijn ze uitgespeeld.
  2. forum rang 6 pwijsneus 18 januari 2023 07:35
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 januari 2023 11:54:

    Ik zie dus naar de toekomst toe weinig tot geen onderscheidend vermogen van MapBox ten opzichte van TomTom. Laat TT hen maar kopen zodra ze daar teveel last van krijgen. Het is namelijk wel een goede club met ook een grote community om zich heen en ervaring met open data en design. TT wil juist haar voorkant beter maken dus daar past MapBox goed bij. Het kost wel wat. 1 miljard voor 100 miljoen omzet is 10x sales. Er zijn echter wel inverdien effecten cq synergie voordelen. De eerste 350 heeft TomTom al op de bank staan.
    TomTom' "nieuwe" kaartenbak is zó onderscheidend, dat het nu mbt kwaliteit eindelijk in de buurt komt van mapbox.

    Gaan we hier filosoferen - nadat TomTom miljarden heeft geinvesteerd in hun eigen kaartenbak - om voor een miljard mapbox over te nemen, om vervolgens nog steeds opgescheept te zitten met een verlieslatende business, zonder onderscheidend product waarmee het TomTom op eigen kracht niet is gelukt groei te realiseren.

    Top idee. Hiermee zou je het aandeel compleet slopen. Misschien een emissie om het te bekostigen.
  3. forum rang 7 ketchup 18 januari 2023 07:55
    niemand plaats zoveel nieuws/info als Justin en dat hebben we eerder gezien , heeft hij een belang in TT dan is hij zeer actief, heeft hij ze weer verkocht hoor je hem niet meer

    hij is zeker geen lange termijn houder gebleken, want hij stapte met regelmaat uit
    wat trouwens wijs was, want dat was beter dan er jaren in te hangen zonder rendement

    zijn comments zijn goed onderbouwd, maar wel heel erg gekleurd .. shift dat er een beetje uit en dan is hij absoluut een zeer waardevolle poster en weet hij absoluut waar hij het over heeft
    Hij zou zeker niet misstaan op de PR afdeling van TT en denk dat hij ook een goede kandidaat zou zijn de CC te leiden
  4. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 09:02
    quote:

    ketchup schreef op 18 januari 2023 07:55:

    niemand plaats zoveel nieuws/info als Justin en dat hebben we eerder gezien , heeft hij een belang in TT dan is hij zeer actief, heeft hij ze weer verkocht hoor je hem niet meer

    Ketchup, ga alsjeblieft Riet van Milt (geschorst en de naam ‘Nazihenk’ aangenomen) zijn teksten overnemen. Ik ben slechts één keer weg geweest, Ketchup. Ten eerste is dat eenieders goed recht. Ten tweede was er toen middenin covid en chips crisis. En ten derde was er ook iets persoonlijks dat niemand iets aangaat en ik niet aan de grote klok hoef te hangen, maar waardoor mijn hoofd sowieso niet naar beleggen stond in welk aandeel dan ook.
  5. forum rang 7 sniklaas 18 januari 2023 09:31
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 januari 2023 09:02:

    [...]

    Ketchup, ga alsjeblieft Riet van Milt (geschorst en de naam ‘Nazihenk’ aangenomen) zijn teksten overnemen. Ik ben slechts één keer weg geweest, Ketchup. Ten eerste is dat eenieders goed recht. Ten tweede was er toen middenin covid en chips crisis. En ten derde was er ook iets persoonlijks dat niemand iets aangaat en ik niet aan de grote klok hoef te hangen, maar waardoor mijn hoofd sowieso niet naar beleggen stond in welk aandeel dan ook.
    Justin, of je nu 1,2 of 3 maal van alias bent veranderd is volledig je eigen keuze.

    Mij gaat het om de inhoud van je posts die over het algemeen zeer goed zijn onderbouwd maar door de eenzijdige en gekleurde benadering voor mij als belegger van een onbetrouwbare waarde zijn en zeer regelmatig leiden tot een negatief effect in de interacties tussen posters…
  6. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 09:37
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 januari 2023 07:29:

    [...]

    Zullen op een begegeven moment wel moeten. Het is voor beide is het een verliesgevende business. Je ziet Google nu ook zichtbaar belangrijke deals wegkapen voor HERE en TomTom, met groeiend marktaandeel.

    Als Google er met de overheid eruit komt dat het op het gebied van privacy ook allemaal goed zit zijn ze uitgespeeld.
    TomTom wint marktaandeel. Varierend van 5 procentpunt in maps en 15 procentpunt in software

    Google had volgens Goddijn een kickstart maar voegde geen nieuwe klanten toe. Volgens ABI research komen ze op 6% marktaandeel in 2025 sinds de start in 2018 www.abiresearch.com/press/less-6-new-...

    MapBox soms klantje erbij en een andere er af

    Dan moet de verliezer in deze markt HERE zijn. Gecombineerd zo’n 10-15% als je TomTom en Google optelt.

    Nu gaat de markt zelf ook 50% groeien tussen nu en 2025 dus voor HERE betekent dit bijvoorbeeld een marktaandeel dat van 60% naar 50% gaat in een markt die van 1 naar 1,5 miljard gaat. Dan zal hun automotive omzet van 600 miljoen (60% x 1 miljard) naar 750 miljoen (50% x 1,5 miljard) gaan dus voor hen ook niet echt iets aan het handje.

    Intrigerende vraag: waar gaat tomtom’s 5% marktaandeel groei in de US vandaan komen? Er gaat eind 2024 een nieuwe wereldwijde autofabrikant live. Naam werd niet genoemd op de capital markets day, alleen een zwart doek.

    Dit kan ook partij moeten zijn met meer dan 5% marktaandeel, want als je in 2025 introduceert dan duurt het ook nog een jaar om volume op te bouwen en geleidelijk geintroduceerd te worden.

    Dit kan ook General Motors zijn. Die lanceren nu een eigen software platform onder de naam Ultifi. De cloud wordt gedaan door Microsoft. Dus geen Google cloud. Het is op Linux gebaseerd, geen Android.

    www.basicthinking.de/blog/2023/01/12/...

    aibusiness.com/automation/gm-microsof...

    www.idrivesocal.com/all-new-2024-chev...

    www.forbes.com/sites/samabuelsamid/20...

    GM heeft dus afgelopen jaren dingen met Google gedaan maar werkte in de tussentijd aan een eigen platform. Het is dus zeker niet zo dat Google alleen maar wint. Het huidige Google aanbod ‘one size fits all’ zou volgens Goddijn met een sisser aflopen (“it will sizzle out”) maar het zou te optimistisch zijn om te denken dat Google weggaat maar die zullen dan daarvoor hun aanpak wat moeten veranderen.

    Disclaimer: Dit is speculatief wat TT betreft, geen bewijs. GM kan ook HERE kiezen. Maar TT gaat marktaandeel in de US winnen met een klant die voor de ‘full stack’ gaat, dus who knows.
  7. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 09:40
    quote:

    sniklaas schreef op 18 januari 2023 09:31:

    [...]Justin, of je nu 1,2 of 3 maal van alias bent veranderd is volledig je eigen keuze.

    Mij gaat het om de inhoud van je posts die over het algemeen zeer goed zijn onderbouwd maar door de eenzijdige en gekleurde benadering voor mij als belegger van een onbetrouwbare waarde zijn en zeer regelmatig leiden tot een negatief effect in de interacties tussen posters…
    Met een groepje mensen ging je als attack dogs aan mijn broekspijp hangen. Al zou ik posten wat voor weer het was, dan werd er op ingehakt. Ook onder de gordel. Toen ik dit blunt meldde vond je “het jammer dat ik dit zo ervaren had”, maar aangezien de moderatie er niet op had ingegrepen “was het vast volgens de regels”. Je was slechts “open en transparant”. Toen ik even wegging om de rust hier te laten terugkeren was het volgens jou mooi dat ik weg was en had dat vast te maken met mijn mentale gesteldheid (trap na terwijl ik er niet op kon reageren). Ga een spiegeltje kopen en post nog eens wat over Betamax ofzo.
  8. forum rang 7 sniklaas 18 januari 2023 09:46
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 januari 2023 09:40:

    [...]

    Met een groepje mensen ging je als attack dogs aan mijn broek hangen. Al zou ik posten wat voor weer het was, dan werd er op ingehakt. Ook onder de gordel. Toen ik dit blunt meldde vond je “het jammer dat ik dit zo ervaren had”, maar aangezien de moderatie er niet op had ingegrepen “was het vast volgens de regels”. Je was slechts “open en transparant”. Ga een spiegeltje kopen en post nog eens wat over Betamax ofzo.
    Justin, wanneer het merendeel van de posts op een forum van jouw hand zijn is het niet meer dan logisch dat jij ook de meeste interacties krijgt, heeft nada noppus niks met ‘broek hangen te maken’…

    Dat jij dat zo ervaart is vervelend maar een oplossing hiervoor zul je bij jezelf moeten zoeken..
  9. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 09:48
    quote:

    sniklaas schreef op 18 januari 2023 09:46:

    [...]Justin, wanneer het merendeel van de posts op een forum van jouw hand zijn is het niet meer dan logisch dat jij ook de meeste interacties krijgt, heeft nada nopous niks met ‘broek hangen te maken’…
    Ieder mens heeft zijn gebreken. Ik ook.
    Die van jou is zelfreflectie die je van anderen wel verwacht.

    Ik ben echter niet haatdragend en vergeet snel dingen.
    Dus wat mij betreft ook zand erover.
  10. forum rang 7 sniklaas 18 januari 2023 09:56
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 januari 2023 09:48:

    [...]Ieder mens heeft zijn gebreken. Ik ook.
    Die van jou is zelfreflectie die je van anderen wel verwacht.

    Ik ben echter niet haatdragend en vergeet snel dingen.
    Dus wat mij betreft ook zand erover.
    Niks mis met mijn zelfreflectie maar ben onvermurwbaar wanneer men probeert kromme actuele zaken probeert recht te praten..

    Ik wacht wat dat betreft nog steeds op voorbeelden van ‘leugens’ die ik volgens jouw op dit forum heb gepost.
  11. bikkelharde winst 18 januari 2023 10:26
    Ik mis de bijdrages van Riet van Milt. Die schreef bijvoorbeeld dat de koers van TomTom al jarenlang hopeloos achterblijft en men zich binnen de top van dit bedrijf gretig bonussen blijft toekennen, ook al zijn de prestaties miserabel.
    Dit zijn interessante feiten voor beginnendeTomTom beleggers, maar mogen van 'n aantal evangelisten op dit forum niet benoemd worden.
  12. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 10:29
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 januari 2023 09:37:

    [...]

    Dit kan ook General Motors zijn. Die lanceren nu een eigen software platform onder de naam Ultifi. De cloud wordt gedaan door Microsoft. Dus geen Google cloud. Het is op Linux gebaseerd, geen Android.

    www.basicthinking.de/blog/2023/01/12/...

    aibusiness.com/automation/gm-microsof...

    www.idrivesocal.com/all-new-2024-chev...

    www.forbes.com/sites/samabuelsamid/20...

    GM heeft dus afgelopen jaren dingen met Google gedaan maar werkte in de tussentijd aan een eigen platform. Het is dus zeker niet zo dat Google alleen maar wint. Het huidige Google aanbod ‘one size fits all’ zou volgens Goddijn met een sisser aflopen (“it will sizzle out”) maar het zou te optimistisch zijn om te denken dat Google weggaat maar die zullen dan daarvoor hun aanpak wat moeten veranderen.

    Niet dat Goddijn gelijk heeft, hij kan het ook verkeerd voorspellen. Maar dit is de ‘sizzle out’ (uitdoven) uitspraak.

    Marc Hesselink – ING – Onderzoeksanalist
    En dan is de laatste vraag eigenlijk: wat zie je op dit moment voor Google in Automotive? Ik bedoel, een paar jaar geleden was dat het belangrijkste nieuws, dat ze echt zouden meedoen en dat je het Renault-contract en Volvo had. Vandaag is het wat rustiger. Dus, wat zie je?

    Harold Goddijn – TomTom – Mede-oprichter en Chief Executive Officer
    Dat was een groot ding groot ding natuurlijk. 'Google komt eraan, sluit de ramen en deuren’. Wat ga je daar tegen doen?” We hebben enkele deals van hen gezien, en die zijn aanzienlijk, laten we het niet kleiner maken dan het is. Maar er zijn een paar dingen gebeurd. Dus het aantal overwinningen - na een sterke start hebben ze niet meer contracten toegevoegd. Dus ik denk dat dat een teken is. En het tweede teken is dat er nu wat feedback komt van de autofabrikanten. Dat is allemaal niet zo positief. Er zijn twee belangrijke problemen. Allereerst is er een gebrek aan zichtbaarheid op de product roadmap. Dus als je een auto bouwt, wil je drie tot vijf jaar vooruit plannen. Maar de informatie die je krijgt van deze belangrijke softwareleverancier heeft een veel kortere tijdspanne. Dus dat is emotioneel erg moeilijk voor autofabrikanten om een auto te bouwen, niet wetende wat er in het dashboard komt als de start van productie er is. Dat is een probleem.

    Het andere probleem is dat er heel weinig zicht is op wat er met de auto gebeurt nadat deze de fabriek heeft verlaten. Dus een ander ding dat we oppikken, is dat het delen van gegevens er niet is. Dus je verkoopt de auto en de manieren om daarna met je klant te communiceren zijn niet zo geweldig. [edit: autofabrikanten willen gebruiksdata kunnen zien, bijvoorbeeld of het al tijd is voor onderhoud]

    Wat betekent dat nu? Ik denk dat het model dat ze hebben met GAS, alles in één ding, take it or leave it, en je kunt niets veranderen, en we kunnen je niets vertellen over onze product roadmap. Ik denk dat dat model niet gaat werken. Ik denk dat dat gaat uitdoven. Dat wil niet zeggen dat Google zich terugtrekt uit de markt, ik denk dat dat te optimistisch zou zijn. Maar die monolitische benadering van: dit is wat het is en je moet afwachten wat je krijgt tegen de tijd dat de auto de fabriek verlaat. Mijn persoonlijke mening is dat dat geen winnende aanpak is.

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    www.abiresearch.com/press/less-6-new-...
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 18 januari 2023 10:33
    Voor de PR-afdeling van TomTom of de gelovige of de evangelist die "onafhankelijk nieuws" wil brengen over navigatiesystemen komt deze avond een uitstekende domeinnaam vrij.

    Domeinnaam: autonavigatieblog.nl
    Status: in quarantaine
    Registratiedatum: 2013-04-30
    Datum uit quarantaine: 2023-01-18
    Time: 23:01:10

    bron:
    www.sidn.nl
  14. forum rang 6 pwijsneus 18 januari 2023 11:01
    Goddijn heeft zoveel ervaring, maar hij slaat hier de plank volledig mis.

    Je ziet TomTom een trafficdeal winnen in 2020 met 1 type Ford. Blijkbaar durft Ford het niet aan bij TomTom een full stack af te nemen voor alle modellen.

    In 2021 kondigd Ford op hun eigen site aan dat ze in zee gaan met Google, en ook GAS. Dat heet nu Google Built-In.

    Vanaf 2023, dit jaar dus gaan alle modellen, dan hebben we het over miljoenen auto's over op Google Built-in.

    Je moet dingen niet kleiner maken dan dat het is, dat zegt Goddijn goed. Hoeveel wake-up calls hebben ze daar nodig aan het ei. Ik wacht nog steeds met smart af welke model VW als eerste TomTom Traffic 2.0 ingebouwd krijgt.

    Premium brand Porsche is ook in gesprek met Google, dat is een recente ontwikkeling. We weten ook dat Google nog steeds praat met verschillende carbrands. Nogmaals, fijn dat Goddijn het probeert te downplayen, maar denk dat het alle hens aan dek heeft om binnen te houden wat hij onlangs heeft binnengehaald.
  15. forum rang 7 ketchup 18 januari 2023 11:24
    Justin, dacht niet dat ik jou beledigde .. zo komt het gewoon bij mij over
    zit zelf 8 jaar in TT en op het TT forum en voor zover ik mij herinner ben je toch een paar maal voor langere tijd weggebleven

    verder neem ik aanstoot dat je me neerzet in een vergelijking tot een zekere Nazihenk ... ben denk ik een stuk ouder dan jij en ik zou zeggen doe eens navraag aan je vader of je opa ..

    ben zelf ooit een keer door een Israëlische relatie uitgenodigd geweest eind jaren 90 van de vorige eeuw voor een bezoek aan Israel en hij heeft mij toen meegenomen naar het Yad Vashem Museum , geloof me als je daar een keer bent geweest dan kom je misselijk naar buiten

    dus doe mij een lol en haal die vergelijking weg
  16. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 11:29
    quote:

    ketchup schreef op 18 januari 2023 11:24:

    Justin, dacht niet dat ik jou beledigde .. zo komt het gewoon bij mij over
    zit zelf 8 jaar in TT en op het TT forum en voor zover ik mij herinner ben je toch een paar maal voor langere tijd weggebleven

    verder neem ik aanstoot dat je me neerzet in een vergelijking tot een zekere Nazihenk ... ben denk ik een stuk ouder dan jij en ik zou zeggen doe eens navraag aan je vader of je opa ..

    ben zelf ooit een keer door een Israëlische relatie uitgenodigd geweest eind jaren 90 van de vorige eeuw voor een bezoek aan Israel en hij heeft mij toen meegenomen naar het Yad Vashem Museum , geloof me als je daar een keer bent geweest dan kom je misselijk naar buiten

    dus doe mij een lol en haal die vergelijking weg
    Je beledigde me zeker niet.

    Ik zei alleen… ga niet op het pad van Riet met zijn notitieboekje wanneer je wel of niet op het forum bent en wel of niet uitgestapt en op welke koersen, etc etc en dat dat dan iets over iemands geloofwaardigheid zou zeggen. Voor mij waren er ook persoonlijke redenen voor totale desinteresse. Dat kan en mag.

    Riet van Milt werd door moderator Henk werd verwijderd veranderde toen zijn naam in Nazihenk maar dat staat helemaal los van jou!

    Israel nog nooit geweest; sprak laatst wel met een vriend die zei dat je daar toch ook een keer geweest moet zijn. Kan op de bucketlist.
  17. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 11:35
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 januari 2023 11:01:

    Goddijn heeft zoveel ervaring, maar hij slaat hier de plank volledig mis.

    Ik schreef erboven: Goddijn kan het mis hebben maar dit is wat hij zegt. Het verhaal klinkt geloofwaardig. En hij kent de industrie. Ik neem desondanks niet alles voor zoete koek.
  18. forum rang 6 JustRevisited 18 januari 2023 11:37
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 januari 2023 11:01:

    In 2021 kondigd Ford op hun eigen site aan dat ze in zee gaan met Google, en ook GAS. Dat heet nu Google Built-In.

    Vanaf 2023, dit jaar dus gaan alle modellen, dan hebben we het over miljoenen auto's over op Google Built-in.

    [/quote]

    [quote alias=pwijsneus id=14608183 date=202301181101]
    Goddijn heeft zoveel ervaring, maar hij slaat hier de plank volledig mis.

    General Motors begon met Google en lanceert in 2023 een eigen platform, met Microsoft als cloud ipv Google. Dit hebben zij de afgelopen jaren ontwikkeld op basis van Linux.

    Heeft GM dan Google gebruikt als tussenoplossing? Of om dingen uit te testen en vervolgens die functionaliteit zelf met partners te ontwikkelen?

    Wie komt er in het nieuwe GM platform? HERE of TomTom?
1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links