Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 8 januari 2023 21:19
    quote:

    win some... schreef op 8 januari 2023 15:00:

    [...]

    Bij de jaarcijfers 2020 was de Automotive backlog 1,8 miljard. December 2021 was de Cariad deal, Begin 2022 staat de Automotive backlog op 1,9 miljard (dat is dus inclusief de Cariad deal). Waar blijft dan die gestapelde omzet tot 2030? Of zou de deal misschien toch wat minder euro's opbrengen dan alle juichverhalen lijken te suggereren? Zijn vrij normale vragen voor een kritische belegger.

    In 2011 was de Enterprise omzet 142 mio. In 2021 was de Enterprise omzet 171 mio. Een stijging van 20% in 10 jaar, niet bepaald indrukwekkend. Verhalen over 'verdubbeling van de Enterprise omzet in de medium term' klinken leuk, maar het lijkt me niet meer als normaal dat je hier als belegger, gezien het verleden, niet alles voor zoete koek slikt.
    Dit is uitvoerig besproken destijds. Ten eerste was er toen een order intake van zo’n 450 miljoen, terwijl er 350 uit de boeken liep, door omzet in dat jaar + reassessment door chips. 450 miljoen is nog steeds een behoorlijk bedrag aan orders. En daarvan was Cariad het grootste.

    Ten tweede betekent het tekenen van een partnership niet per se dat alle omzet uit zo’n langlopend partnership (eigenlijk eentje met een open einde) ook in de boeken zit.

    Je sluit namelijk een partnership waarin je de preferred supplier bent en elk jaar kunnen er nieuwe deals uit zo’n partnership komen, namelijk levering voor model X of Y met een bepaald volume.

    TomTom is ook hofleverancier aan Stellantis en in een call zei Goddijn ook een keer: we verwachten blijvend opdrachten te ontvangen vanuit Stellantis. Deals komen op mij dus over als dingen die onder een raamcontract hangen en een specifiek volume en tijdsbestek hebben.

    Ik denk niet dat alle auto’s die tussen nu en 2030 in de VW Groep op de markt komen (die 40 miljoen) nu al in het orderboek zitten. Maar dat er steeds periodiek orders vanuit VW komen met een concrete startdatum voor model X en Y. Waarbij de eerste deals voor tomtom een aantal EV’s is. Dit lijkt me overigens een goede vraag om eens te stellen op een AvA hoe dit precies werkt.
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 8 januari 2023 21:21
    De reden waarom maps cruciaal zijn voor Tesla.......... Tesla winnen als klant zou voor TT de kers op de taart zijn.

    insideevs.com/news/629170/tesla-fsd-b...

    www.autovisie.nl/nieuws/tesla-onthult...

    Even at very low speeds of 15-20 mph (24-32 km/h) the Tesla is unable to follow the selected route without input from the driver that steps in to save the day when the car changes direction with no apparent reason. The situation is so bad that the driver says “I don’t know how are they going to achieve full autonomy when half the world has these conditions of snow, rain, and ice”, adding that Tesla’s system “is definitely still not ready for horrible weather like this”. In areas where the roads are not entirely covered with snow, the Tesla performs a lot better, but still not good enough for the driver and passengers to feel safe.

    www.carscoops.com/2023/01/video-prove...
  3. forum rang 7 Dutchy Ron 8 januari 2023 21:25
    Tweet TomTom

    Ze waren daar gewoon als bezoeker, snoepreisje voor paar personeelsleden

    We need to say a fond farewell to @CES, but next week we'll be writing about some of our insights from #CES2023, what got us excited, and what's coming up in 2023. Make sure to follow the TomTom newsroom to stay up to date
  4. forum rang 6 tatje 8 januari 2023 21:46
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 8 januari 2023 21:21:

    De reden waarom maps cruciaal zijn voor Tesla.......... Tesla winnen als klant zou voor TT de kers op de taart zijn.

    insideevs.com/news/629170/tesla-fsd-b...

    www.autovisie.nl/nieuws/tesla-onthult...

    Even at very low speeds of 15-20 mph (24-32 km/h) the Tesla is unable to follow the selected route without input from the driver that steps in to save the day when the car changes direction with no apparent reason. The situation is so bad that the driver says “I don’t know how are they going to achieve full autonomy when half the world has these conditions of snow, rain, and ice”, adding that Tesla’s system “is definitely still not ready for horrible weather like this”. In areas where the roads are not entirely covered with snow, the Tesla performs a lot better, but still not good enough for the driver and passengers to feel safe.

    www.carscoops.com/2023/01/video-prove...
    Je hebt veel soorten kersen.

    Persoonlijk ga ik vaker naar de Hedelfinger, omdat de belgische biertjes daar zo smaken.

    De heer Reiff
    Automatisering, die gaat, dus zeg maar volledig automatisch rijden, naar achteren. Zie ik het
    goed dat elektrisch rijden sneller gaat?
    Harold Goddijn
    Ja, dat ziet u goed. Elektrisch rijden gaat sneller.
    De heer Reiff
    Dat is gunstig voor TomTom?
    Harold Goddijn
    Ja, dat is gunstig, omdat tot nu toe eigenlijk in ieder elektrisch voertuig wel locatie technologie
    zit, omdat je dat nodig hebt voor ‘range’ berekening. Voor het vinden van laadpalen en dat soort
    dingen. Dus dat is wat wij noemen de ‘attachment rate’, dus dat is voor een benzineauto typisch
    zo'n veertig procent. Voor elektrische voertuigen verwachten wij dat dat boven de negentig
    procent uit zal komen. We moeten de eerste auto nog zien waar geen locatie technologie in zit.
    Dat zal misschien wel komen en die hele kleine autootjes hebben het niet – die stadse autootjes
    – maar ik denk dat zo'n negentig procent wel locatie technologie aan boord gaat krijgen. Ik moet
    daarbij wel aantekenen dat het aandeel van elektrische voertuigen, we praten er natuurlijk veel
    over, maar het aandeel is nog steeds wel erg beperkt in de totale productie van voertuigen. En
    in Nederland gaat het wel wat harder dan in andere landen. Dus als je alleen naar Nederland
    kijkt, kan het ook het beeld een klein beetje verstoren.
    De heer Reiff
    China. Scandinavië.
    Harold Goddijn
    China is niet echt onze markt, dat is voor de Chinezen. Dat land is zo ingericht dat we daar geen
    geld mogen verdienen. Maar in Scandinavië, en Tesla is natuurlijk ook een belangrijke klant van
    ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee.

    "" Tesla is natuurlijk ook een belangrijke klant van
    ons, die zie je groeien en we groeien daar ook in mee. ""

    Welke LT Tesla gebruikt van Tom Tom weet ik niet.

    Maar de uitspraken van Harold waren van de laatste AVA.
  5. forum rang 6 pwijsneus 8 januari 2023 22:45
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 januari 2023 21:19:

    [...]
    Ik denk niet dat alle auto’s die tussen nu en 2030 in de VW Groep op de markt komen (die 40 miljoen) nu al in het orderboek zitten. Maar dat er steeds periodiek orders vanuit VW komen met een concrete startdatum voor model X en Y. Waarbij de eerste deals voor tomtom een aantal EV’s is. Dit lijkt me overigens een goede vraag om eens te stellen op een AvA hoe dit precies werkt.
    Goh, die vraag had ik ook....wat een toeval.

    Persbericht graag. TomTom heeft een beursnotering en is verplicht aandeelhouders te informeren, met nadruk op alle aandeelhouders.
  6. forum rang 6 win some... 8 januari 2023 23:12
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 januari 2023 21:19:

    [...]

    Dit is uitvoerig besproken destijds. Ten eerste was er toen een order intake van zo’n 450 miljoen, terwijl er 350 uit de boeken liep, door omzet in dat jaar + reassessment door chips. 450 miljoen is nog steeds een behoorlijk bedrag aan orders. En daarvan was Cariad het grootste.

    Ten tweede betekent het tekenen van een partnership niet per se dat alle omzet uit zo’n langlopend partnership (eigenlijk eentje met een open einde) ook in de boeken zit.

    Je sluit namelijk een partnership waarin je de preferred supplier bent en elk jaar kunnen er nieuwe deals uit zo’n partnership komen, namelijk levering voor model X of Y met een bepaald volume.

    TomTom is ook hofleverancier aan Stellantis en in een call zei Goddijn ook een keer: we verwachten blijvend opdrachten te ontvangen vanuit Stellantis. Deals komen op mij dus over als dingen die onder een raamcontract hangen en een specifiek volume en tijdsbestek hebben.

    Ik denk niet dat alle auto’s die tussen nu en 2030 in de VW Groep op de markt komen (die 40 miljoen) nu al in het orderboek zitten. Maar dat er steeds periodiek orders vanuit VW komen met een concrete startdatum voor model X en Y. Waarbij de eerste deals voor tomtom een aantal EV’s is. Dit lijkt me overigens een goede vraag om eens te stellen op een AvA hoe dit precies werkt.
    Wat verstaat TT onder de Automotive backlog? Volgens hun jaarrapport het volgende:
    Automotive backlog is the cumulative expected IFRS revenue from all awarded Automotive deals.

    In het Cariad persbericht spreekt TT van een 'multiyear deal' met VW. En recent had men het over 'Stellantis Awards New Global Navigation Deal to TomTom?'. Dan lijkt met dat de term 'deal' slaat op de totale, overkoepelende overenkomst en niet op produktie-afspraken mbt specifieke modellen.

    En dus zouden de 40 mio auto's ook in het orderboek moeten zitten. Het gaat hierbij alleen om de navigatiesoftware die extra in het orderboek komt. 40 mio x 2,50 euro = 100 mio. Kan prima
  7. forum rang 6 JustRevisited 9 januari 2023
    quote:

    win some... schreef op 8 januari 2023 23:12:

    [...]

    Wat verstaat TT onder de Automotive backlog? Volgens hun jaarrapport het volgende:
    Automotive backlog is the cumulative expected IFRS revenue from all awarded Automotive deals.

    In het Cariad persbericht spreekt TT van een 'multiyear deal' met VW. En recent had men het over 'Stellantis Awards New Global Navigation Deal to TomTom?'. Dan lijkt met dat de term 'deal' slaat op de totale, overkoepelende overenkomst en niet op produktie-afspraken mbt specifieke modellen.

    En dus zouden de 40 mio auto's ook in het orderboek moeten zitten. Het gaat hierbij alleen om de navigatiesoftware die extra in het orderboek komt. 40 mio x 2,50 euro = 100 mio. Kan prima
    Volkswagen brengt tussen nu en 2026 10 nieuwe EV's uit
    www.thedetroitbureau.com/2022/11/four...

    Waaronder ook goedkope modellen voor de massa www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/co...

    Hier gaat tomtom in komen, maar de vraag is of voor al deze modellen al een contract met TT gesloten is. Pas wanneer een bepaald volume door een autofabrikant is aangegeven kan het als bedrag in de tomtom backlog opgenomen worden.

    Er zijn ook nog veel modellen op de tekentafel of waarvan nog geen release datum bekend is of nog geen volume. Dan kan het dus ook niet concreet in het orderboek opgenomen worden.

    Ik heb sterk vermoeden (kan niet hard maken) dat het Cariad account de komende jaren steeds deals blijft geven. Bovendien is het zo dat ze samenwerken aan R&D voor oa lane-based traffic; je kunt nog geen omzet intekenen voor producten die nog niet gelanceerd zijn.

    Additioneel feitje:

    Met de beursgang van Porsche heeft de Volkswagen group voldoende geld opgehaald voor een hele grote EV transitie en batterij gigafactories electrek.co/2022/09/29/vw-cfo-says-it... Ze mikken op 50% EV’s in 2030 wereldwijd en dit zal in de ontwikkelde continenten als Europa nog een stuk hoger zijn dan dat.
  8. forum rang 6 JustRevisited 9 januari 2023 00:56
    quote:

    dachthetniet schreef op 9 januari 2023 00:13:

    Hoezo… ‘hier gaat tomtom in komen’? Je doet alsof dit een voldongen feit is. Niets is zeker totdat er betaald is voor de afname/implementatie. Als het zeker zou zijn dan was het beeld een stuk rooskleuriger.
    Ja dat is een voldongen feit. Volkswagen gaat voor de hele groep over alle merken en regio’s heen (ex China) standaardiseren op tomtom software en begint daarmee bij de EV’s. Daarvoor is een (raam)overeenkomst gesloten.

    Als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met een bepaalde dienstverlener — bijvoorbeeld de huisaccountant — dan weet je dat het accountancy werk door dat bedrijf gedaan wordt. Of als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met Randstad dat Randstad alle uitzendkrachten levert, dan is dat ook een zekerheid voor Randstad dat zij dé supplier zijn.

    Vervolgens is wel elke opdracht die de huisaccountant krijgt of elke uitzendkracht die Randstad levert een contract op zichzelf. Waarin onderhandeld wordt over prijs, inzet, duur van de opdracht, gewenste eindresultaat, etc.

    De samenwerking tussen TomTom en CARIAD lijkt ook geen einddatum te hebben. Het is niet zo van: voor de komende 3 jaar kopen we X en Y in. Het is een partnership zonder einddatum waarin je samen software ontwikkelt en vernieuwt en R&D programma’s hebt.
  9. forum rang 6 pwijsneus 9 januari 2023 06:20
    quote:

    JustRevisited schreef op 9 januari 2023 00:56:

    [...]

    Ja dat is een voldongen feit. Volkswagen gaat voor de hele groep over alle merken en regio’s heen (ex China) standaardiseren op tomtom software en begint daarmee bij de EV’s. Daarvoor is een (raam)overeenkomst gesloten.

    Fout, TT gaat navigatie, traffic en ev routing leveren, dat wordt geintegreerd in Volkswagens' software. Belangrijke nuance.

    Moet je nagaan hoeveel data dit gaat opleveren, dat is zeker. Of TT er ook wat mee opschiet in Euro's is totaal onduidelijk, maar dit gaat echt gigantisch veel data opleveren.

    Overture gaat vast ook heel veel data opleveren. Dat hebben ze ook nodig, want het Apple contract is gestopt, dat leverde ook enorme hoeveelheden data op.
  10. forum rang 4 Spoorstudent 9 januari 2023 06:47
    Als het allemaal zo geweldig zou zijn dan zou de koers allang over de 10 denderen. Justsaying.
    Het is schrapen. Verbonden sluiten. Fingers crossed werk. Hoop geloof en liefde.
    Wat ik bijzonder waardeer is dat ze jarenlang een hele grote groep werknemers werk hebben gegeven.
    Wel ten koste van de 49% aandeelhouders.
    Of niet soms?
  11. forum rang 4 dachthetniet 9 januari 2023 09:16
    quote:

    JustRevisited schreef op 9 januari 2023 00:56:

    [...]

    Ja dat is een voldongen feit. Volkswagen gaat voor de hele groep over alle merken en regio’s heen (ex China) standaardiseren op tomtom software en begint daarmee bij de EV’s. Daarvoor is een (raam)overeenkomst gesloten.

    Als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met een bepaalde dienstverlener — bijvoorbeeld de huisaccountant — dan weet je dat het accountancy werk door dat bedrijf gedaan wordt. Of als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met Randstad dat Randstad alle uitzendkrachten levert, dan is dat ook een zekerheid voor Randstad dat zij dé supplier zijn.

    Vervolgens is wel elke opdracht die de huisaccountant krijgt of elke uitzendkracht die Randstad levert een contract op zichzelf. Waarin onderhandeld wordt over prijs, inzet, duur van de opdracht, gewenste eindresultaat, etc.

    De samenwerking tussen TomTom en CARIAD lijkt ook geen einddatum te hebben. Het is niet zo van: voor de komende 3 jaar kopen we X en Y in. Het is een partnership zonder einddatum waarin je samen software ontwikkelt en vernieuwt en R&D programma’s hebt.
    wat een onzin. Niets is een voldongen feit. Er zijn altijd clausules die voor een afscheid kunnen zorgen. Niemand gaat op voorhand jaren vastzitten aan een product welke wellicht niet succesvol is.
  12. beursbeurs 9 januari 2023 09:30
    Als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met een bepaalde dienstverlener — bijvoorbeeld de huisaccountant — dan weet je dat het accountancy werk door dat bedrijf gedaan wordt. Of als een bedrijf een raamovereenkomst heeft met Randstad dat Randstad alle uitzendkrachten levert, dan is dat ook een zekerheid voor Randstad dat zij dé supplier zijn.

    Vervolgens is wel elke opdracht die de huisaccountant krijgt of elke uitzendkracht die Randstad levert een contract op zichzelf. Waarin onderhandeld wordt over prijs, inzet, duur van de opdracht, gewenste eindresultaat, etc.


    Zouden Here Technologies (orderboek >4,5 miljard) en Qualcomm (orderboek >30 miljard) ook deze methode hanteren om hun orderboek te bepalen?

    Lijkt mij niet;))
  13. forum rang 6 JustRevisited 9 januari 2023 10:30
    quote:

    beursbeurs schreef op 9 januari 2023 09:30:

    Zouden Here Technologies (orderboek >4,5 miljard) en Qualcomm (orderboek >30 miljard) ook deze methode hanteren om hun orderboek te bepalen?

    Lijkt mij niet;))
    HERE is gewoon groter dan tomtom. TT een orderboek van 2,4 miljard en HERE van 4,5. Het zou wel kunnen dat bij HERE ook de niet-automotive omzet in het orderboek zit. In dat geval is het verschil een stuk kleiner.

    In omzet zie je dit verschil in grootte ook terug. TT zegt 600 miljoen content en services omzet in 2025. HERE zit al op een miljard. TT wint wel marktaandeel van HERE dus verschil wordt kleiner.
  14. forum rang 6 win some... 9 januari 2023 10:35
    quote:

    JustRevisited schreef op 9 januari 2023:

    [...]

    Volkswagen brengt tussen nu en 2026 10 nieuwe EV's uit
    www.thedetroitbureau.com/2022/11/four...

    Waaronder ook goedkope modellen voor de massa www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/co...

    Hier gaat tomtom in komen, maar de vraag is of voor al deze modellen al een contract met TT gesloten is. Pas wanneer een bepaald volume door een autofabrikant is aangegeven kan het als bedrag in de tomtom backlog opgenomen worden.

    Er zijn ook nog veel modellen op de tekentafel of waarvan nog geen release datum bekend is of nog geen volume. Dan kan het dus ook niet concreet in het orderboek opgenomen worden.

    Ik heb sterk vermoeden (kan niet hard maken) dat het Cariad account de komende jaren steeds deals blijft geven. Bovendien is het zo dat ze samenwerken aan R&D voor oa lane-based traffic; je kunt nog geen omzet intekenen voor producten die nog niet gelanceerd zijn.
    [...]
    In het persbericht wordt een volume genoemd: 40 mio. Dat is behoorlijk concreet.

    Het gaat er om wat het verschil is tussen een 'deal' en een 'contract' Beiden zijn afspraken, maar een contract veronderstelt in mijn beleving een juridisch bindend document met meer specifieke afspraken. TT definieert de backlog als het totaal van de 'awarded deals' en niet als het totaal van de 'awarded contracts''
  15. forum rang 6 tatje 9 januari 2023 11:10
    Nu we het toch over Here hadden.

    Ik zie dat automotive in 2020 613 was, in 2021 721 17,6% MEER.

    Ik zie ook dat in 2020 debt - cash 357 schuld was.

    dat de bijdrage van de aandeelhouders :
    2019 252
    2020 158
    2021 52

    Ik denk dus dat de bijdrage van de aandeelhouders in 2021 deels geboekt is als automotive omzet, de bijdrage was immers rond de 100 miljoen lager.

    Hadden ze die 100 miljoen niet geboekt als automotive omzet, dan was de ebitda 100 maal de marge kleiner geweest is 76,8 dus zeg 77 miljoen.

    De ebitda was dan in 2021 106 min 77 = 29 geweest.

    Met een schuld min cash van 357 in 2020 ( zal in 2021 niet kleiner zijn geweest)

    Dan hadden ze nooit aan de bankconvenanten voldaan. 29/357

    Door de truc met de duif.

    106/357 dat zou kunnen.

    Gewoon mijn mening en geen advies .

    Harold zei over Here het volgende op de laatste AVA.

    . Waar zit het duurzame voordeel ten opzichte van HERE. Er
    zijn een aantal elementen waarin we nadrukkelijk verschillen. Ik denk één van de belangrijkste,
    als bedrijf, is dat we veel efficiënter kunnen werken dan HERE voor het produceren van
    geografisch materiaal en database. Maar ook onze applicaties, die we boven op onze database
    draaien, zijn van een hogere kwaliteit dan van HERE. Dat komt omdat we heel veel auto's hebben
    rondrijden. We verzamelen heel veel informatie uit die voertuigen en die informatie gebruiken
    we weer om onze diensten te verbeteren. Dus je krijgt een soort vliegwieleffect wat daar gaat
    spelen en dat geeft ons een duidelijk onderscheidend vermogen in de markt. En dat
    onderscheidend vermogen is vooral belangrijk in het Enterprise gedeelte. Tegelijkertijd in het
    auto segment is dat onderscheidend vermogen minder makkelijk tot uitdrukking te brengen,
    omdat autofabrikanten vaak twee leveranciers willen hebben die hetzelfde moeten kunnen. Dus
    er zit een soort natuurlijke grens in je onderscheidend vermogen daar, maar we verwachten dat
    dat zal veranderen in de toekomst. En dan komt daar straks nog even terug als we over het
    partner model gaan praten.

    Maar degene die het zeker weet mag zich melden :-)
  16. beursbeurs 9 januari 2023 11:26
    quote:

    tatje schreef op 9 januari 2023 11:10:

    Harold zei over Here het volgende op de laatste AVA.

    Maar ook onze applicaties, die we boven op onze database
    draaien, zijn van een hogere kwaliteit dan van HERE. Dat komt omdat we heel veel auto's hebben
    rondrijden. We verzamelen heel veel informatie uit die voertuigen en die informatie gebruiken
    we weer om onze diensten te verbeteren.

    Maar degene die het zeker weet mag zich melden :-)
    Als je de omvang van de jaaromzetten en orderboeken van Here en TomTom vergelijkt rijden er veel meer auto's met Here technologie rond dan met TomTom.

    Dus die theorie van Harold gaat niet op;)
1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links