Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom januari 2023 - een goed beursjaar toegewenst

1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 66 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bikkelharde winst 6 januari 2023 18:26
    quote:

    GLMF schreef op 6 januari 2023 17:16:

    [...]
    verkeerde forum?
    zie forum.vwkweb.nl/ voor discussie over het weer
    Nee hoor, ik zit op de juiste plek.

    Veel mistige bijdragen op dit forum.

    Waarin van alles wordt gesuggereerd.

    Wat er eigenlijk helemaal niet is.

    Tja.

    6.62 maar de koers is de koers, toch?

    Je gaat het pas zien als je het doorhebt ;)

    Fijn weekend allemaal!
  2. forum rang 6 JustRevisited 6 januari 2023 23:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 januari 2023 09:48:

    [...]

    - Wanneer wordt de eerste klant van Indigo nu eindelijk eens bekend gemaakt. Dit zou eind vorig jaar al het geval zijn.

    - Er gaan dit jaar auto's uit de VW-group " the road hitten" met TT inside, althans, dat was de belofte vorig jaar. Is dit nog steeds het geval? En zo ja, om welke modellen zou het dan gaan? Zo kunnen we de aantallen inschatten.

    Zie bold in laatste alinea

    Capital Markets Day 2 november 2022

    Groei stimuleren in Automotive
    Antoine Saucier – TomTom – Managing Director Automotive

    Goedemorgen allemaal. Mijn naam is Antoine Saucier. Ik leid Automotive bij TomTom. En ik ben net zo enthousiast als mijn productcollega's om u een update te geven over waar we staan met Automotive. Voor TomTom betekent Automotive niet alleen potentiële auto's. Maar we richten ons ook op lichte bedrijfswagens, vrachtwagens, motoren en tweewielers. Alles wat we doen is gebaseerd op onze drie kerntechnologieën, kaarten, software en services.

    Laten we eens kijken naar ons marktaandeel in Europa. Als je naar verkeersinformatie kijkt, zijn we met een marktaandeel van 75% onbetwist marktleider in Europa en dat willen we blijven doen. Op het gebied van navigatiesoftware hebben we in een nog steeds gefragmenteerde maar consoliderende markt een leidende positie opgebouwd en er is een aanzienlijk groeipotentieel voor ons om door te gaan. Ook op de kaart hebben we een zeer solide positie opgebouwd en is er groeipotentieel.

    Als we nu naar Noord-Amerika verhuizen, was de technologie aan de verkeerskant een beetje anders, dus het duurt wat langer voordat de markt overgaat op onze technologie. Maar geleidelijk komen we er - we zullen leidend zijn.

    Hetzelfde op de navigatiesoftware en op de kaart, waar we een sterke positie hebben opgebouwd en vanaf dat punt groeien. Met die drie belangrijke technologische pijlers, kaarten, software en services, creëren we twee productlijnen. Een daarvan is de navigatie in de auto - zoals u weet, een zeer klantgericht product. De andere, een beetje meer op de achtergrond van het dashboard, is ADAS en geautomatiseerde rijfuncties.

    Als we kijken naar de evolutie van de take-rates van de navigatie, zien we nog steeds een sterke versnelling van de take-rate. Wat we take rate noemen, is het percentage auto's dat navigatie krijgt, van de totale productie. De combinatie van het marktherstel en de toename van de afnamesnelheid creëert een aanzienlijk groeiende adresseerbare marktkans voor ons, zowel aan de navigatiekant als aan de ADAS- en geautomatiseerde rijkant.

    De acceptatie van ADAS-diensten wordt gedreven door regelgeving, en daar kom ik op terug met het voorbeeld van Intelligent Speed Assist in Europa. Het wordt ook gedreven door een sterkere honger naar geautomatiseerde rijfuncties in de auto. De acceptatie van navigatie wordt gestimuleerd doordat er meer schermen in de auto komen en deze functie wordt als een must-have beschouwd. Maar ook elektrificatie en het door software gedefinieerde voertuig zorgen voor hogere opnamesnelheden en eisen voor navigatie.

    Laten we eens kijken naar elektrificatie. Er vindt elektrificatie plaats. OEM's hebben het einde van de verbrandingsmotor aangekondigd en we beginnen elektrische voertuigen rond te zien rijden. Het zal in de toekomst alleen maar groeien. En dit is een industriële revolutie en een enorme transformatie. Het is ook een belangrijke transformatie voor de navigatie-ervaring. Als je in een elektrisch voertuig zit, wil je niet alleen van A naar B, maar wil je er ook zeker van zijn dat je C, D en E haalt, ergens oplaadt en uiteindelijk haalt aan het eind van de dag thuis.

    Dit betekent dat we een diepgaand inzicht moeten hebben in wat uw verbruiksmodel is met uw specifieke EV. We moeten ook weten wat uw agenda is, waar u naartoe gaat, waar u overdag het beste kunt opladen en hoe u thuis kunt komen. Uiteindelijk is dit een fundamentele verandering in de navigatie-ervaring.

    We zijn al goed gepositioneerd in die markt en leveren aan onze huidige klanten. We hebben een deal gesloten met CARIAD, de software-entiteit van de Volkswagen-groep, en we zullen vanaf 2023 navigatie en verkeersinformatie leveren aan al hun auto's, met een aanzienlijke focus op elektrische voertuigen. We kijken ook naar nieuwe EV-bedrijven zoals Fisker. Fisker gaat ook lanceren met onze volledig digitale cockpit vanaf 2023.
  3. forum rang 6 JustRevisited 6 januari 2023 23:52
    [vervolg]

    Verder naar ADAS. ADAS is ook een groeiende kans voor ons, gedreven door de combinatie van regelgeving – ik kom terug op ISA – en ook hogere acceptatiepercentages voor verschillende automatiseringsniveaus. Voor deze producten leveren we zowel de data, de software die toegang tot de data in de auto mogelijk maakt, als ook diensten die klanten helpen om die functies op een veilige manier beschikbaar te maken in hun auto. Het belangrijke voorbeeld in dit ADAS-gesprek is ISA. ISA, Intelligent Speed Assist, is een nieuwe Europese verordening die vanaf 2024 ingaat op 100% van alle geproduceerde auto's en OEM's dwingt om de snelheidslimiet ergens op het dashboard te tonen.

    Dat kan alleen als er een kaart in de auto ligt. En dat betekent voor ons dat we ons niet alleen richten op de navigatiemarkt, maar dat we op weg zijn naar 100% van de in Europa geproduceerde auto's die zijn uitgerust met een kaart. En dat is de deal die we met Hyundai-Kia hebben gewonnen – nog belangrijker in deze deal, is dat ze van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om daadwerkelijk over te stappen van een bepaald percentage auto's met navigatie naar 100% navigatie. Dus dat verdubbelt de markt voor ons - niet alleen ISA-gestuurd, maar op weg naar volledige navigatie in deze auto's. En we doen meer met andere OEM's. Dus elektrificatie, ADAS en geautomatiseerd rijden.

    Een derde belangrijke kans voor ons is het softwaregedefinieerde voertuig. Softwaregedefinieerd voertuig is een beetje een modewoord, maar wat het echt betekent, is dat OEM's proberen de controle over het softwaregedeelte van het voertuig terug te nemen, aangezien het een van de belangrijkste onderdelen aan het worden is. En dat doen ze om twee redenen.

    Allereerst is het een cruciale manier om ervoor te zorgen dat de klantervaring is waar chauffeurs het verwachten, wat in feite betekent dat je een smartphone-achtige ervaring in je auto hebt, in termen van software-updates, in termen van toegang tot je digitale leven. en uw toepassingen.

    Aan de kant van de OEM maken softwaregedefinieerde voertuigen ook nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk, waarbij van verkoop alleen op het verkooppunt wordt overgegaan naar het genereren van terugkerende inkomsten gedurende de levensduur van de auto. Zowel de verwachtingen van de klantervaring als het genereren van inkomsten worden mogelijk gemaakt door locatietechnologie. Alles wat u op het scherm ziet, is een kaartgerichte interface. De kaart vormt dus de kern van de softwaregedefinieerde voertuigbenadering.

    En dit is waar ons Maps-platform een belangrijke rol speelt om dat te laten gebeuren. Harold heeft het belang van dekking genoemd.

    Het is een onderscheidende factor als u een betere dekking heeft dan wie dan ook, en dat is waar we willen zijn. Tweede punt is de inhoud. Er is altijd honger naar meer inhoud. Je wilt er zeker van zijn dat je de juiste POI's op de juiste weg hebt. U wilt toe naar head-up displays met augmented reality in de auto, die u direct op uw voorruit de weg wijzen. Het houdt nooit op. En ook daar kan ons Maps Platform helpen.

    En het gaat ook om samenwerking. Onze klanten dragen vandaag al bij aan onze verkeersinformatie en onze kaartverbeteringen. Ze delen met ons alle GPS-sondes die uit de auto komen. Naarmate we meer en meer sensoren in de auto krijgen, neemt de mogelijkheid voor ons om meer gegevens van onze klanten te krijgen, om samen te werken aan deze kaart ook dramatisch toe, en dat is het gesprek dat we op dit moment voeren.

    Over samenwerking gesproken, het softwaregedefinieerde voertuig verandert ook volledig de relatie die we hebben met onze klanten. Het typische aankooptype van een driejarige cyclus, waarbij alles regelmatig opnieuw wordt uitonderhandeld, past niet bij het softwaregedefinieerde voertuig, waarbij je lange cycli van software-updates, het leveren van functies en het veiligstellen van het genereren van inkomsten tijdens de. levenscyclus – geen standalone ship-and-forget bedrijfsmodel. Een complete verandering dus, ook in de manier waarop we omgaan met onze klanten.

    Hoe ziet dat er zakelijk uit? Vorig jaar hebben we onze samenwerking met CARIAD aangekondigd, een langdurige samenwerking op het gebied van software en verkeersinformatie die volgend jaar van start gaat en wordt uitgerold over alle merken van de Volkswagen-groep.

    Dit jaar heb ik u verteld over deze deal met Hyundai, die tot stand is gekomen door ISA, maar die ons vervolgens in staat stelt kaarten en diensten in Europa te leveren, aangezien 100% van de auto's met navigatie zijn uitgerust. Fisker, een nieuwe OEM met een digitale cockpitbenadering, wordt ook volgend jaar gelanceerd.
    En er is meer dat deze geweldige orderboek voedt die we vandaag hebben aangekondigd. Dus we winnen deals, we winnen marktaandeel, we winnen het vertrouwen van klanten.

    We krijgen ook meer gegevens van onze klanten die in onze kaarten en onze productverbeteringen terechtkomen. We maken het daarom nog moeilijker voor onze concurrenten om de eerstvolgende deals binnen te halen. En dat is waar deze continue versterkende positie vandaan komt. En dat geeft me veel vertrouwen in de toekomst. En daarmee geef ik het over aan Mike die je alles gaat vertellen over Enterprise, bedankt.
  4. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 00:11
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 januari 2023 09:48:

    [...]

    Als je toch bezig bent, vraag dan meteen even naar:

    Misschien moet je zelf je vragen aan IR stellen en hier de antwoorden posten, ipv de vragen hier stellen en vervolgens de antwoorden in twijfel trekken of niet begrijpen
  5. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 00:18
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 6 januari 2023 17:29:

    Hyundai, Kia expect vehicle sales to jump 10% in 2023

    Analysts said the sales target appears to be aggressive but achievable, considering pent-up demand for vehicles caused by supply chain disruption.

    Dit is realistisch gezien de verdwenen chiptekorten. Dit geldt ook voor andere autofabrikanten.

    De base case van TomTom: 5% marktgroei kan naar 10% marktgroei en daarmee de 15% omzetgroei naar 20% omzetgroei. En daarmee ook een positieve Free Cashflow.
  6. forum rang 6 pwijsneus 7 januari 2023 00:32
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 januari 2023 09:48:

    [...]

    Als je toch bezig bent, vraag dan meteen even naar:

    - Wanneer wordt de eerste klant van Indigo nu eindelijk eens bekend gemaakt. Dit zou eind vorig jaar al het geval zijn.
    - Er gaan dit jaar auto's uit de VW-group " the road hitten" met TT inside, althans, dat was de belofte vorig jaar. Is dit nog steeds het geval? En zo ja, om welke modellen zou het dan gaan? Zo kunnen we de aantallen inschatten.
    - Bosch bied samen met tal van andere functionaliteiten een optie aan om TT digital cockpit mee te verkopen. Heeft Bosch deze TT-funcionaliteit al meeverkocht? Of was dit alleen een extra alinea voor in de brochure?
    - Geeft TomTom hun basemap nu via overture gratis weg aan Meta. Vanuit een BNR interview begrijpen we dat facebook, insta en metaverse gebruik gaat maken van overture. Was dat het? Of lukt het TomTom om hier nog extra diensten te slijten. Indien dat niet het geval is, hoe ziet de growth businesscase van Overture er dan precies uit.
    - Heeft Taco al een emmer koud water klaarstaan voor begin februari?
    - Welke acties gaat TomTom nemen om aandeelhouderswaarde te creeren? www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...
    Na deze uitspraken is de market cap nog eens gehalveerd, en dan tel ik het superdividend voor evt delisting niet eens mee.

    @Simon hierboven, nice one :D The big thing is in the eye of the beholder :DD
    Dit was een reply op medeposter visje. Wil het best sturen naar IR, maar doorgaans wordt ik verwezen naar dergelijke kilometers tekst zoals hierboven. Meestal naar transcripts van de CMD, of conference call. Maar oordeel zelf, het antwoord staat er niet in. Moet wel zeggen dat het prettiger leest dan dat je een CC moet terugluisteren. Gelukkig zijn alle euuhs en uuuuhhhmms van de CC uit het transcript gehaald.

    Misschien kan iemand die inbelt in een cc eens wat doorzagen mbt bovenstaand.
  7. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 00:44
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 januari 2023 00:32:

    [...]

    Dit was een reply op medeposter visje. Wil het best sturen naar IR, maar doorgaans wordt ik verwezen naar dergelijke kilometers tekst zoals hierboven. Meestal naar transcripts van de CMD, of conference call. Maar oordeel zelf, het antwoord staat er niet in. Moet wel zeggen dat het prettiger leest dan dat je een CC moet terugluisteren. Gelukkig zijn alle euuhs en uuuuhhhmms van de CC uit het transcript gehaald.

    Misschien kan iemand die inbelt in een cc eens wat doorzagen mbt bovenstaand.
    Dit is een tekst van Antoine Saucier en daar zitten geen uhhs tussen. Wel heb ik zijn verhaal integraal door Google translate getrokken. In het Nederlands komt het nog net wat duidelijker over dan in het Engels. Het is toch onze eerste taal niet; hoe goed we het ook als 2e taal beheersen.

    Het antwoord staat er trouwens wel in. Volkswagen gaat live vanaf eind 2023. Elders is ook verteld (door Taco T) dat het in 2024 in de operationele omzet te zien is en in 2025 in de IFRS omzet. De zichtbaarheid in cash dus per 2024 en in rapportage in 2025. En je vraag was: welke modellen? Is dus gewoon alle modellen van alle merken.

    Er is 1 iemand die suggereert dat de CARIAD deal te weinig zou opleveren, met een zelf verzonnen Euro per voertuig. Maar als CARIAD herhaalinkomsten biedt (software fee per auto per jaar) en je ziet dit in IFRS pas in 2025 in de cijfers, dan zou je dus in 2026 het dubbele moeten zien en het jaar daarop het drievoudige. De omzet stapelt. Uit de 2025 outlook kun je dus niks afleiden over Cariad; hooguit uit het orderboek.
  8. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2023 01:18
    Tatje ziet bovenstaande goed. Indien TT van 0% naar 10% free cashflow gaat in 2 jaar dan kun je dat percipiëren als ‘OK’ of ‘gestaag’. Indien onderliggend echter contracten overgaan van een betaling vooraf (bijvoorbeeld 100 euro per auto) naar een jaarlijkse fee (bijvoorbeeld 20 euro per jaar) dan is een stijging van 0% naar 10% free cashflow in 2 jaar een heel snelle groei, aangezien deze groei wordt afgeremd door een nieuw recurring verdienmodel.
  9. forum rang 7 Dutchy Ron 7 januari 2023 08:50
    @Boring Company is de Hyperloop van Elon Musk, in de laatste tweet van TT zie je alleen Tesla's rondrijden een kleine Hyperloop.

    TT wekt nu de indruk dat er een (nieuwe) deal is met Tesla. Je zou TT aanklagen voor misleiding als er géén deal met Tesla komt deze week.

    En anders wel voor hun tweet "bigger news to come" :-)
  10. SimonCA 7 januari 2023 08:59
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 7 januari 2023 08:50:

    @Boring Company is de Hyperloop van Elon Musk, in de laatste tweet van TT zie je alleen Tesla's rondrijden een kleine Hyperloop.

    TT wekt nu de indruk dat er een (nieuwe) deal is met Tesla. Je zou TT aanklagen voor misleiding als er géén deal met Tesla komt deze week.

    En anders wel voor hun tweet "bigger news to come" :-)
    The clip is very noncommittal but TomTom is disappointing where other companies have presented concrete deals.
    Looks like they had fun like kids on a school outing.
  11. forum rang 6 tatje 7 januari 2023 10:16
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2023 01:18:

    Tatje ziet bovenstaande goed. Indien TT van 0% naar 10% free cashflow gaat in 2 jaar dan kun je dat percipiëren als ‘OK’ of ‘gestaag’. Indien onderliggend echter contracten overgaan van een betaling vooraf (bijvoorbeeld 100 euro per auto) naar een jaarlijkse fee (bijvoorbeeld 20 euro per jaar) dan is een stijging van 0% naar 10% free cashflow in 2 jaar een heel snelle groei, aangezien deze groei wordt afgeremd door een nieuw recurring verdienmodel.
    Bandbreedte LT 425 - 475 in 2023

    De uitersten schelen 45 miljoen aan gross profit.

    Ik heb het alleen over 2023, daar is de overgang van bv 20 naar 100 nog klein.

    Als je bandbreedte 50 miljoen is en de marge is 90%, moet je voor je FCF ook een bandbreedte hebben, ongeacht de grootte van de verandering 100 naar 20.

    Maar ik snap jou wel .

    Maar als alles een jaarlijkse fee wordt, zal je FCF uit je winst moeten komen en niet uit deferred.

    Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
    Oh, okay. Now, I think that the effect that we've seen – the split between operational growth and IFRS
    growth will get smaller over time, first of all

    hetgeen Taco zegt, bevestigt jou verhaal van 100 naar 20.
  12. forum rang 6 tatje 7 januari 2023 10:51
    Ik wil het nog ff hebben over Enterprise.

    deferred
    Q3 2020 43,6
    Q3 2021 54,2
    Q3 2022 14,9

    Ik zie dus dat er 40 miljoen minder centen binnenkomen eind Q3 2022, die we bij Enterprise verdelen over 4 kwartalen !
    Dat zullen de de centen van Apple zijn. Einde contract.

    Dus in Q4 zal ik 1/4 van 40 miljoen niet meer in de omzet zien.

    Locatie technologie 2022
    Automotive na 3 kwartalen 182,9 + omzet als Q3 62,1 totaal 245
    Enterprise na 3 kwartalen 136 + Q3 min 10 miljoen 35,9 totaal 172
    LT 2022 417

    Outlook Tom Tom 2022 410 - 425.
    Dat lijkt mooi te kloppen, daar hoef ik geen challenge voor te vragen.

    Als bij Enterprise in 2023 niets meer gebeurt, dan valt van de 46 per kwartaal 10 miljoen weg dus 4 maal 36 is 144 2023.

    Neem je de outlook van Tom Tom voor 2023 LT 425 - 475

    LT 425 min enterprise 144 = automotive 281van 245 voor 2022 is 14,7% groei automotive
    LT 475 min enterprise 144 = automotive 331 van 245 voor 2022 is 35% groei automotive.

    Natuurlijk kun je enkele voorbehouden maken
    - valt er 40 miljoen op jaarbasis weg bij Enterprise, is het minder.
    - gaan er al nieuwe contracten Enterprise in de omzet lopen.
    - wat doet de omzet automotive in Q4 , kleiner dan worden de percentages groter !!!
    - dollar zal ook een factor kunnen zijn.

    Heb gewoon met de TT gegevens gewerkt.

    Iemand een andere berekening ?

    - Mijn bandbreedte groei automotive 2023 zal liggen tussen 15% en 35%.
  13. forum rang 6 NewKidInTown 7 januari 2023 11:01
    quote:

    sniklaas schreef op 7 januari 2023 00:06:

    ......TT wordt bij de klanten als een reguliere leverancier behandeld en niet als een partner zoals de supporters ons al vele jaren proberen wijs te maken…

    De producten zijn/worden commodities en leveranciers hebben te dealen met alsmaar lagere prijzen…
    Het merendeel van de auto onderdelen leveranciers wordt zoveel mogelijk afgeknepen en in het gunstigste geval "in leven gehouden".
1.305 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 66 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links