Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 23,780 19 apr 2024 17:37
  • -0,720 (-2,94%) Dagrange 23,540 - 24,160
  • 191.650 Gem. (3M) 245,7K

Draadje met INHOUD! geen toogpraat a.u.b.

2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 133 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. legendaries 17 februari 2022 20:07
    quote:

    rene66 schreef op 15 februari 2022 21:26:

    Vulcan Energy opens higher in Frankfurt on first day of dual listing

    BERLIN, Feb 15 (Reuters) - Vulcan Energy Resources shares rose to 5.81 euros ($6.49) on Tuesday as the German-Australian lithium and energy company listed on Frankfurt Stock Exchange, a move it hopes will widen its European investor base as it prepares for commercial production.

    www.reuters.com/business/energy/vulca...
    0 productie...

    2025 pas ofzo?
  2. visje2 20 februari 2022 17:04
    Woensdag om 1800 uur krijgen we de 4e kwartaal cijfers en de rekenaars zitten met hun consensus op enn ebitda van 128 mln hetgeen een kwartaal ebitda van 35 mln zou impliceren.
    Over het derde kwartaal was de ebitda 33 mln dus deze consensus moet makkelijk haalbaar zijn.
    Voor de winst rekent men op 0,33 cent.
    De verrassing kan komen van de volgende upgrade in de outlook 2022 maar AMG kennende zal men deze conservatief ongewijzigd laten.

    Mooie cijfers en er zit meer in het vat in mei.
  3. forum rang 7 Hopper58 28 februari 2022 06:46
    quote:

    visje2 schreef op 27 februari 2022 14:55:

    Hierbij de transcript van afgelopen donderdag.

    seekingalpha.com/article/4490964-amg-...

    Zou AMGdichtbij de Mibra mijn op zoek zijn naar nieuw te exploreren gebiedsdelen?

    Op de vorige call van de Capital Markets Day heeft AMG gezegd verschillende andere mijnconcessies te hebben. Of die dicht bij de Mibra-mijn waren: geen idee.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 28 februari 2022 08:38
    quote:

    visje2 schreef op 27 februari 2022 14:55:

    Hierbij de transcript van afgelopen donderdag.
    seekingalpha.com/article/4490964-amg-...
    Zou AMGdichtbij de Mibra mijn op zoek zijn naar nieuw te exploreren gebiedsdelen?
    Een nieuwe mijn openen duurt minstens 5 tot 10 jaar, dus laten we hopen dat ze niet zo stom zijn.

    AMG moet eerst maar eens z'n eigen lithium gaan verwerken.
  5. wesmail 3 augustus 2022 08:56
    2 aug (Reuters) - General Motors Co (GM.N) betaalt Livent Corp (LTHM.N) $ 198 miljoen vooruit voor een gegarandeerde levering van lithium voor zes jaar, een deal die de toenemende bezorgdheid van de auto-industrie over een krapper wordende markt voor de elektrisch voertuig batterij metaal.

    Het vooruitbetalen van contant geld voor een gegarandeerde metaalvoorziening is ongebruikelijk in de mijnbouw. De deal toont de gretigheid van GM om ervoor te zorgen dat het over voldoende grondstoffen beschikt om zijn doel te bereiken om tegen 2025 jaarlijks 1 miljoen EV's in Noord-Amerika te produceren.
  6. visje2 21 november 2022 08:50
    Helaas was ik iets te vroeg met mijn kritiek op hun pr.

    Amsterdam, 21 November 2022 --- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") announces that its subsidiary, AMG LIVA, has put its first battery Hybrid Energy Storage System (“HESS”) into fully automatic operation mode in Hauzenberg, Germany. The HESS battery system is an ecosystem combining Lithium-Ion and Vanadium Redox Flow batteries with artificial intelligence routines and self-learning algorithms to maximize efficiency, safety and lifetime of the batteries, integrating the HESS with the facility’s power system, renewable energy sources, and the electrical grid.

    The HESS system is being used at AMG Graphite’s Hauzenberg facility to flatten production-driven spikes in electricity demand, known as “Peak Shaving.” This industrial application reduces CO2 emissions and energy costs. The system is also used for emergency power supply and has black-start capabilities in case of full power failure. AMG LIVA intends to expand the HESS system at Hauzenberg to include a large-scale solar power plant integration to further reduce facility energy costs. Further development will include utilizing the HESS for service with the electrical grid (“Frequency Containment Reserve”).

    LIVA hybrid energy storage systems are important elements of AMG’s strategy to enable energy efficiency and CO2 reduction for its customers in industrial operations. Presently, within the AMG Group, there are three additional LIVA batteries under construction. One, at AMG Titanium Alloys’ plant in Nuremberg, Germany, will address peak-shaving, integration of solar power and the production of “green” hydrogen. Another, at AMG Chrome in Rotherham, UK, is intended for solar power integration. And the one at AMG Engineering in Hanau, Germany, will be used as a demonstration facility for various applications.

    AMG LIVA is a new growth platform for industrial battery installations worldwide, with AMG Engineering providing the engineering and project management services and AMG Titanium Alloys producing the vanadium electrolyte from gasification residues, adding a circular economy dimension.

    As recently announced, as part of the agreement with ARAMCO to recycle vanadium from gasification residues, the Shell-AMG-UCI Joint Venture will also install a LIVA battery and a vanadium electrolyte facility as important steps in the development of the market of vanadium redox and LIVA batteries in the Kingdom of Saudi Arabia.
  7. visje2 21 november 2022 09:28
    En ook amg brasil zit niet stil. Zie hun website

    Aluminium mechanische legeringen en hun verschillende toepassingen
     
    Wist u dat aluminium mechanische legeringen worden gebruikt bij de productie van verschillende materialen die aanwezig zijn in ons dagelijks leven? Stroomoverbrengingslijnkabels, klinknagels, lasstangen, bouten, tandwielen, elektrische buskruken en warmtewisselaars zijn enkele van hen. Veelzijdig, vanwege hun goede mechanische sterkte, lichtheid, hoge vervormbaarheid, hoge elektrische geleidbaarheid en corrosiebestendigheid, zijn de aluminium mechanische legeringen geproduceerd door AMG Brazilië verkrijgbaar in de 1000, 4000, 5000 en 6000 serie. Zie hieronder enkele toepassingen:

    - Serie 1000: aluminiumgehalte (Al) minimaal 99%. Op grote schaal gebruikt in de elektrische en chemische industrie.

    - Serie 4000: Silicium (Si) is het belangrijkste legeringselement, dat het materiaal een betere controle geeft over contractie bij stolling, lage porositeit en een toename van de slijtvastheid. Vanwege deze eigenschappen worden ze vaak gebruikt in lasprocessen.

    - Serie 5000: de 5000-familie presenteert legeringen met magnesium (Mg) als het belangrijkste legeringselement, dat een betere mechanische weerstand en een goede corrosiebestendigheid biedt. Ze worden veel gebruikt voor de vervaardiging van schroeven en klinknagels;

    - 6000-serie: hebben Mg en Si als belangrijkste legeringselementen en kunnen hun mechanische eigenschappen verbeteren door zowel thermische als / of mechanische behandelingen. Ze worden over het algemeen gebruikt in elektrische, industriële, automobiel- en lucht- en ruimtevaartcomponenten.

    Neem contact op met ons verkoopteam voor meer informatie over deze buitengewone materialen.
  8. Reijerinvesting 6 januari 2023 23:46
    Ik ben erg enthousiast over AMG en heb een longpositie van 15% van mijn portefeuille.
    + Voor de vergroening van onze wereld is het essentieel dat we de levenscycli van onze producten sluiten. Ik geloof dat er zeker voor zeldzame metalen op middellange termijn grote innovaties nodig zijn en geloof dat AMG die kan aanjagen. Van de persberichten word ik in ieder geval ontzettend happy (bijv. amg-nv.com/feed-posts/shell-amg-recyc...
    + Voor corona leek een belangrijke peiler van de AMG strategie de aerospace sector te worden, dat leek tijdelijk uit beeld, maar bij de analyst call Q3 werd dit weer benadrukt en de sector lijkt te kunnen genieten van een CAGR van 9.8% (https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/08/2570256/0/en/Commercial-Aircraft-Airframe-Materials-Global-Market-Report-2022-Ukraine-Russia-War-Impact.html).
    + Verschillende mijnen van AMG zijn conflictvrij, waardoor ze in mijn ogen een risico minder hebben dan concurrenten. Ik kan me voorstellen dat opkomen voor mensenrechten een voorwaarde wordt om verschillende labels, zoals een ESG label (of een nieuwe versie daarvan) te mogen voeren. Dan zou conflictmijnen een belangrijk voordeel kunnen zijn.
    - De CEO is iets van 78 jaar. In hem zie ik een sterk leider waarvan ik niet weet of iemand dat gemakkelijk kan overgenomen. Ik kan me voorstellen dat een nieuw leider een heel andere cultuur mee zal nemen waardoor er een mogelijk hoge werknemer churn komt. In een specialistische sector is dat een serieus risico.
    - Als de prijs van lithium te hard daalt gaat de koers flink naar beneden, wegens het snelle uitstappen van kortere termijn beleggers. Ik vrees dat ik mijn positie te vroeg te snel heb opgebouwd.
    - Verschillende onderdelen, zoals het vaccuum furnace onderdeel hebben een veel lagere CAGR (3.2%) (https://www.prnewswire.com/news-releases/global-vacuum-furnaces-market-report-to-2031---featuring-amg-advanced-metallurgical-centorr-vacuum-industries-ecm-and-ipsen-among-others-301702036.html), waardoor concurrenten mogelijk gaan concureren op prijs, wat een kleiner marktaandeel of lagere marge voor AMG tot gevolgen kan hebben.
    Reacties zijn welkom!

    Ps. het 2023 draadje krijgt 40 reacties per dag over onzin als aankoopprijzen, huidige koerzen en ononderbouwde koersdoelen. Hoop dat we elkaar hier scherp kunnen houden met meer inhoudelijke gesprekken. Ik vind het een zeer ingewikkelde business en kan de verdieping goed gebruiken!
  9. Alpen 8 januari 2023 23:39
    De CEO is iets van 78 jaar. In hem zie ik een sterk leider waarvan ik niet weet of iemand dat gemakkelijk kan overgenomen. Ik kan me voorstellen dat een nieuw leider een heel andere cultuur mee zal nemen waardoor er een mogelijk hoge werknemer churn komt. In een specialistische sector is dat een serieus risico.

    Voor het moment acht Heinz zich in staat de rol van CEO nog 2 jaar op zich te nemen. Gezien zijn leeftijd zou het kunnen dat het stokje noodgedwongen eerder moet worden overgedragen. Mogelijk zal intern tezamen met Heinz al langer over dit scenario zijn nagedacht en het is ook niet uit te sluiten dat een nieuwe kroonprins bij de huidige cultuur past of uit eigen gelederen komt.

    Als de prijs van lithium te hard daalt gaat de koers flink naar beneden, wegens het snelle uitstappen van kortere termijn beleggers. Ik vrees dat ik mijn positie te vroeg te snel heb opgebouwd.

    De prijs van Lithium gerelateerde producten fluctueert, dat zal een impact op de koers hebben en het is altijd lastig "op het laagste punt" een positie op te bouwen. Maar wanneer de vraag naar Lithium het aanbod ervan overstijgt (in dit decennium en naar verwachting gedurende meerdere jaren zoals hieronder aangegeven) zal dit IMO over het algemeen eerder Lithium prijsondersteunend werken.
    amg-nv.com/wp-content/uploads/AMG-Inv...

    Het enthousiasme deel ik vanwege de meerdere interessante bedrijfsonderdelen. Niet in de laatste plaats de Lithium gerelateerde business (goed voor >70% van AMG 2022 Q3 EBITDA), met name dus vanwege de aanhoudende vraag naar Lithium, en de gehanteerde strategie, al geruime tijd in uitvoering en resulterend in:

    a) aanvullende spodumene productie: wordt over een paar maanden met ruim 40% uitgebreid. Er is een 5-jarig contract voor volledige afname van deze aanvullende productie;

    b) transformatie van "leverancier van spodumene aan derden", naar een bedrijf dat ook meerdere hoge marge processen in de Lithium value chain in eigen beheer kan uitvoeren. Inclusief productie van technical-grade lithium hydroxide (toekomstige Braziliaanse fabriek), en battery-grade lithium hydroxide (nieuwe Duitse fabriek met 5 modules; elke module genereert jaarlijks tussen de 60 en 200 M$ EBITDA. Start-up van de eerste module later dit jaar);

    c) wijzigingen in de financiële rapportage. Sinds dit jaar zullen Lithium specifieke resultaten worden getoond. Dit zou "de markt" in staat moeten stellen om de waarde van AMG Lithium beter in te schatten, ook in vergelijking met gelijksoortige "Lithium" bedrijven die hoger worden gewaardeerd.
  10. visje2 5 maart 2023 10:08
    H.Voortman schreef op 24 februari:

    Allemachtig. Vallen mij een paar dingen op...

    1. De sfeer is zeer goed.

    2. AMG is zeer zelfverzekerd over de komende jaren.

    3. Ze zijn uiterst blij met de kennis die ze in huis hebben op gebied van Lithium inclusief solid-state batterijen (deze mensen worden flink betaald om in huis te houden)en zijn ook erg positief over de LIVA battery, wat mij nieuwsgierig maakt. Hebben ze een parel in huis?

    4. Heinz ijzersterk, zit overal bovenop en is overduidelijk een bezeten van AMG.

    5. Met de eerste lithiumhydroxide fabriek in Europa en de batterijkennis die AMG in huis heeft liggen zijn ze straks het aanspreekpunt op gebied van Lithium in Europa voor zowel bedrijven als de politiek.

    Deze waardevolle observatie zou ik er even uit willen lichten en met enkele punten willen aanvullen.

    6.Onderhandelingen voor de modules 2 t/m 5 voor de fabriek in Bitterfeld worden gevoerd met meerdere partijen, waarbij het verkrijgen van voldoende Lithium feed op het kritieke pad ligt. Medefinanciering door de Duitse overheid wordt niet uitgesloten. Heinz verklaarde het zal niet lang meer duren voor we tot besluiten gaan komen.

    7.Vanadiumproductie verdubbeling ligt op schema voor volledige productie in 2e kwartaal 2023 afhankelijk van aantrekken voldoende personeel.

    8. Technische expertise capaciteit om mijnconcessie van anderen tot versnelling te brengen wordt in Brazilië aangeboden.

    9. AMG werkt aan een holding structuur, waarbij afstoting van onderdelen niet wordt uitgesloten.

    Op 30 maart tijdens de Lithium georiënteerde CMD in Frankfurt zal er ongetwijfeld meer informatie gegeven worden.
  11. kpt Raketstart 6 april 2023 19:00
    Een ontzettend boeiende video over de (thuis)productie van Grafeen en een experimentele toepassing.
    Hoe je met een handjevol apparatuur een productielijntje in graphene kunt opzetten. Het ziet er plausibel uit.
    AMG zal hier zeker meer van weten.
    www.youtube.com/watch?v=3hHoL77QDkg
  12. forum rang 6 Lamsrust 9 november 2023 23:56
    Belangrijke punten uit de conference call:
    - de shut down voor de lithiumproductie in Q1, 2024 duurt 3 weken. Tijdens de Q2, 2023 call werd hier nog mistig over gedaan en ging die shut-down met veel onzekerheden gepaard. Nu lijken deze onzekerheden verdwenen. Mijns inziens was men nog niet helemaal klaar voor die shutdowns en waren er nog teveel open eindjes, nu is het wel goed voorbereid en wordt over die hele shutdowns geen woord gerept;
    - HS verwacht dat de supervisor board de investering van USD 300 mln in de Braziliaanse conversie fabriek in december 2023 goedkeurt. Deze USD 300 mln is volledig gefinancierd middels een goedkope, langlopende lening waarop een overheidsgarantie van toepassing is. Looptijd is korter dan de municipal bond.
    - HS is enthousiast over Zinnwald en Portugal: punt is meer hoe de executie plaatsvindt dan wanneer. Voor deze projecten is gunstige Europese financiering beschikbaar.
    - Zowel Zinnwald als Portugal vormen ieder afzonderlijk de leverancier van één module in Bitterfeld;
    - Winstgevendheid vanadium is nu wat lager t.g.v. optimalisering Ohio II en het feit dat er spent catalyst tegen vaste bedragen is ingekocht van een nieuwe leverancier: dit effect loopt er begin Q2, 2024 uit;
    - in de nieuwe structuur zal zullen AMG Lithium en AMG Vanadium het meest winstgevend zijn gevolgd door AMG Technologies, waaronder ook het huidige AMG Minerals en AMG LIVA zal vallen. Ik maak hier uit op dat de huidige winstgevendheid van AMG Vanadium niet maatgevend is voor de toekomst.;
    - lithium producenten hebben AMG benaderd om van haar Duitse infrastructuur gebruik te maken;
    - de kostprijs van spodumene zal door inflatie en tantaalprijsdalingen met 15% stijgen;
    - AMG's senior secured debt covenant luidt: senior secured debt < 3.5x EBITDA. Deze schuld is nu plm. nihil.
    - de conversie fabriek in Brazilië genereert bij een prijs van lithiumcarbonaat van USD 20,000 per ton (lager dan huidige spotprijs) een incrementele EBITDA van USD 60mln en bij een 50% hogere lithiumcarbonaatprijs een EBITDA van USD 150 mln. Daarnaast leidt het ertussenuit knippen van de Chinese tolling agreements tot een lager werkkapitaal;
    - de 7,000 ton lithium hydroxide die in 2024 in Bitterfeld wordt geproduceerd wordt als omzet geboekt in 2024 of 2025. De EBITDA bijdrage per ton ligt tussen de USD 3,000 en USD 8,000 afhankelijk van de marktprijzen;
    - capex Q4, 2023 bedraagt USD 40 mln en in 2025 USD 175 tot 200 mln, afhankelijk van de startdatum van de bouw van de lithium conversie fabriek in Brazilië;
    - in 2024 zal AMG desinvesteringen plegen, waarbij Technology genoemd wordt, doch niet de enige tak zal zijn. Persoonlijk lijkt mij de Technology tak nu wel verkoopbaar met een zeer goed gevuld orderboek. Het lijkt me sterk dat de hele vanadiumbusiness wordt verkocht, wellicht toetreding strategische investeerders, bijvoorbeeld investeerders die geïnteresseerd zijn in doorontwikkeling conversie roasted spent catalyst in vanadium oxide in vanadium elektrolyse t.b.v. vanadium redox flow batterijen;
    - geen aandeleninkoop;
    - beslissing start module 2 in Bitterfeld eind 2024/begin 2025.
  13. forum rang 6 Lamsrust 9 november 2023 23:58
    Wat zijn nu eigenlijk de conclusies na vandaag:

    1.
    AMG heeft gisteren een bak korte termijn ellende van jewelste over ons uitgestort. Op basis van de huidige lage vanadium en lithium spotprijzen, bedraagt de bodem EBITDA voor 2024 dus USD 200 mln. HS is kennelijk helemaal klaar met het aanpassen van de outlook en dacht ik ga laag zitten, dan kan ik outlook verhogingen aankondigen.

    De koers lijkt te stabiliseren rond de EUR 20. Intrinsieke waarde per aandeel is EUR 17.

    2.
    AMG Lithium

    - spodumene uitbreiding zomer 2024 gereed: productie 130.000 Mt spodumene met kostprijs van USD 650 pet Mton;
    - eerste module Bitterdeld herfst 2024 gereed: productie 20.000Mt lithium hydroxide

    Deze beide installaties zouden op basis van de huidige lage spotprijzen plm. USD 200 mln EBITDA moeten kunnen genereren. Bij 50% hogere prijzen USD 330 mln.

    - bouw technical grade lithium chemicals plant in voorbereiding: kosten USD 300 mln; financiering geregeld. gereed eind 2026. Minimale EBITDA 60 mln per jaar.
    - exploratie Zinnwald en Portugal: startdatum onduidelijk; capex onduidelijk en financiering onduidelijk. Bouw modules in Bitterfeld pas wanneer exploratie kan starten.

    Dus op basis van bestaande investeringen zou AMG Lithium vanaf 2025 jaarlijks minimaal USD 200 mln EBITDA moeten genereren c.q. veel meer bij hogere lithiumprijzen.

    3.
    AMG vanadium

    - Cambridge en Ohio II op full capacity --> finetuning productie --> jaarlijkse EBITDA m.i. minimaal USD 60 mln tot USD 80 mln
    - Vanadium electrolyte plant in full production vanaf Q1, 2024; EBITDA bijdrage onbekend: ik vermoed plm. USD 3 a 4 mln per jaar.

    - nieuwe investeringen in faciliteit die spent roasted catalyst kan converteren in vanadium oxide. capex, duur en EBITDA bijdrage onbekend.
    - nieuwe investeringen in Shell JV project

    Dus op basis van bestaande investeringen zou AMG Vanadium vanaf 2025 jaarlijks minimaal USD 60 mln EBITDA moeten genereren c.q. meer bij hogere vanadiumprijzen.

    4.
    AMG LIVA

    Allerlei ontwikkelingen maar geen inzicht in capex en EBITDA bijdrage.

    5. AMG Technologies (incl. minerals)

    Lopende business die jaarlijks USD 60 mln EBITDA genereert (groeiende) met recordvol orderboek.

    Dus als we het bovenstaande optellen zou AMG na overgangsjaar 2024 vanaf 2025 een minimale jaarlijkse EBITDA van USD 330 mln moeten kunnen genereren met upside voor hogere prijzen dan huidige spotprijzen en LIVA business. Bij verdubbeling van de lithiumprijs (hetgeen nog steeds 50% is van de top) bedraagt de EBITDA al dik USD 500 mln. En tegenover deze EBITDA getallen staan tegen die tijd geen schulden, afgezien van de municipal bond.

    Het is dus wachten op full production van de lopende investeringen en opveren prijzen met betrekkelijk kleine downrisk vanwege schuldenvrije situatie.
  14. r66 12 november 2023 12:02
    Probleem is dat de voorspellingen van AMG totaal niet te vertrouwen zijn. (wat ze onderhand zelf ook maar zeggen)
    Dit was het vorig jaar:
    amg-nv.com/investors/press-release/li...
    "
    Important parameters for 2023 guidance are first and foremost the startup of the expanded production of lithium concentrate in Brazil in the second half of 2023; the market conditions primarily in lithium; and the ramp-up of the Zanesville refinery to full production. In view of this, AMG’s EBITDA guidance for 2023 is to exceed $400 million. It is important to note that since the increase of spodumene production will occur in the latter half of the year, 2023 EBITDA development will be back-end weighted.
    "
  15. forum rang 6 Lamsrust 22 februari 2024 18:38
    Laten we eens in een helikopter gaan zitten en dan naar AMG kijken. Wat zien we dan:

    AMG Vanadium - bestaande uit business units Vanadium, Titanium en Chrome alsmede de Shell JV

    - zowel de nieuwe Zanesville als de Cambridge Ohio fabrieken draaien op volle toeren, waarbij de nieuwe Zanesville faciliteit een hogere gemiddelde output heeft;
    - vanaf 2023 heeft AMG vanadium recht op een jaarlijkse tax credit van minimaal $ 6 miljoen, waardoor de kosten met dit bedrag afnemen;
    - eind 2024 is vanadium electrolyte fabriek gereed met een capaciteit van 6.000m3: EBITDA bijdrage niet gespecificeerd;
    - door de aantrekkende aerospace markt zal de EBITDA van m.n. AMG Titanium groeien.
    - voor het project van de Shell JV is een FEL3 studie afgerond. AMG's aandeel in de capex van dit project is 33%.

    Deze business unit heeft een 5% rentedragende schuld van USD 320 miljoen die pas in 2049 heeft te worden afgelost. De 2024 capex van deze businessunit is nihil. De 2024 EBITDA van AMG Vanadium bedraagt op basis van de voor one-off items geschoonde Q4, 2023 EBITDA en met een afslag van USD 10 mln vanwege gedaalde vanadiumprijzen plm. USD 50 mln. Deze EBITDA kan mijns inziens bij aantrekkende vanadiumprijzen meer dan verdubbelen nu de EBITDA van AMG Vanadium in 2022 USD 76.5 miljoen bedroeg, terwijl Zanesville, Ohio II toen nog niet operationeel was én nog geen recht bestond op de tax credit van USD 6 mln per jaar. Daarnaast is de EBITDA van de vanadium electrolyte fabriek nog niet bekend.

    AMG Technologies - bestaande uit business units Engineering, LIVA, Silicon, Graphite en Antimony

    - AMG Engineering draait uitstekend met een order backlog van USD 295 miljoen, en goede order instroom voor remelting en heat treatment furnaces;
    - AMG Silicon neemt vanaf maart 2024 weer twee ovens in gebruik (nu 1 van de 4) en genereert een positieve EBITDA hiermee ondanks de hogere energiekosten;
    - de LIVA business staat aan het begin om een grote groei door te maken: 3 projecten zijn gecontracteerd en voor 15 projecten lopen offertes. Voor deze business unit worden mijns inziens nu hoge opstartkosten gemaakt, maar zodra de orders binnenkomen zal de operationele hefboom in werking treden.

    Deze business unit is schuldenvrij en heeft geen materiële capex verplichtingen in 2024. De 2024 EBITDA van AMG Technologies bedraagt op basis van de Q4, 2023 EBITDA plm. USD 45 mln. Deze EBITDA kan mijns inziens gestaag aantrekken door (i) de verbeterende aerospace markt en (ii) de groei van de LIVA business.

    AMG Lithium - bestaande uit business units Brazil, Lithium Germany, Lithium Portugal en 25% Zinnwald Plc /b]

    - in 2024 heeft de lithium concentrate plant in Brazilië een gemiddelde capaciteit van plm. 93.000 Mton met een kostprijs van plm. USD 600 per Mton;
    - eind 2024 zal de lithium concentrate plant in Brazilië een jaarlijkse capaciteit hebben van 130.000 Mton;
    - eind 2024 zal de lthium hydroxide faciliteit in Duitsland een jaarlijkse capaciteit hebben van 20.000 Mton;
    - AMG onderzoekt de resource projecten Zinnwald en Portugal in het licht van de gedaalde lithiumprijzen met nog meer precisie, opdat vast komt te staan dat ook deze projecten zich aan het lage einde van de kostencurve bevinden zoals AMG Brazilië. Eerst indien hieraan is voldaan kunnen deze projecten dienen als grondstof voor verdere modules van de lithium hydroxide faciliteit in Duitsland;
    - de beslissing over de bouw van de lithium chemicals plant in Brazilië is uitgesteld, omdat vanwege een verplaatsing van de locatie van deze faciliteit van het terrein van de Mibra mijn naar de haven (tax free zone) de FEL3 studie geactualiseerd dient te worden. Management verwacht echter start bouw in 2025.

    AMG Lithium heeft een schuld van USD 350 miljoen, en een kasstand van USD 345 miljoen, zodat de netto schuld USD 5 miljoen bedraagt. Voor 2024 bedraagt de capex USD 125 miljoen ter zake de SP+ uitbreiding en de lithium hydroxide faciliteit in Duitsland. De EBITDA voor 2024 bedraagt plm. USD 35 mln, i.e. 93.000 x (1000 - 600).

    Indien de lithium carbonaat prijs weer naar plm. USD 27,000 per Mton gaat - verdubbeling vanaf huidige niveau maar nog altijd 60% onder de top - dan zal de EBITDA bijdrage van AMG Brazil plm. 130.000 x (USD 2.000 - 600) = USD 182 miljoen bedragen. Tel daarbij een bijdrage van Duitsland van plm. USD 30 miljoen - management heeft ooit gesteld dat het minimaal USD 60 mln zou zijn, maar ik neem voorzichtigheidshalve de helft - dan bedraagt de totale EBITDA plm. USD 210 miljoen.

    [b]AMG totaal

    Bij een EBITDA van USD 130 mln verwacht ik een operationele cash flow van USD 85 miljoen. Rekening houdend met USD 125 miljoen capex, USD 20 mln dividend en USD 5 miljoen lease payments, bedraagt de netto schuld (ex municipal bond) dan eind 2024 plm. USD 70 miljoen, i.e. 0.5x EBITDA. Dus op het dieptepunt van de markt staat AMG er dan toch wel goed voor, omdat alle capex verplichtingen dan zijn afgerond en er een hefboom in werking treedt bij het aantrekken van met name de lithiumprijzen. Nu sommige concurrenten op het huidige niveau reeds verlies draaien en er heel veel projecten worden geschrapt c.q. uitgesteld kan de lithiumprijs wel eens sneller aantrekken dan verwacht.

    Voordeel van de lage lithiumprijzen nu is dat er met de lopende capex lithiumprojecten geen extreme haast hoeft te worden betracht, omdat de gemiste opbrengsten beperkt zijn.
2.642 Posts
Pagina: «« 1 ... 128 129 130 131 132 133 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links