Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Slotcall: Koers Tesla opnieuw kiezelhard onderuit

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Niels Koerts

Niels Koerts is beleggingsanalist. Enkele van zijn specialiteiten zijn dividendaandelen en beursgenoteerde inverstingsmaatschappijen. Koerts is daarnaast vaste co-host van de populaire IEX Beleggerspodcast.

Meer over Niels Koerts

Recente analyses van Niels Koerts

  1. 15 nov Winstsprong Tencent helpt Prosus flink vooruit
  2. 14 nov Basic-Fit: high risk, high reward
  3. 13 nov Betekent dit de definitieve draai van Alfen?

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. DubbeltjeblijftDubbeltje 27 december 2022 18:04
    Tesla wordt gewoon een reguliere autoproducent. De voorsprong die Tesla had raakt het merk gewoon kwijt.
    Als je kijkt naar de waardering van autofabrikanten dan ligt deze doorgaans tussen de 25% a 50% van de omzet.

    De vraag is wat de omzet van Tesla zal zijn als het merk uitgegroeid is. Laat ik van 150 miljard uit gaan (verdubbeling van nu) en dan kom je in het gunstigste geval op 75 miljard marktwaarde. Momenteel is die nog ruim 350 miljard. Dus er kan nog wel het een en ander van die waardering af. Onbegrijpelijk dat het fonds ooit meer dan 1000 miljard waard is geweest.

    Ik ga er van uit dat de overige activiteiten van Tesla (zonnepanelen e.d.) niet veel hoger gewaardeerd wordt
  2. forum rang 7 wiegveld 27 december 2022 18:11
    Elon Musk lijkt me het grootste gevaan voor Tesla.
    bij Twitter pijkt het of hij een psychisch probleem heeft.
    Dat zou ook voor Tesla consequenties hebben.

    Verder is er weinig innovatie bij Tesla in het wagenpark gebeuren. NIO heeft nu de 150 kW sedan met 1000 km bereik CLYC weliswaar. Daar kan Musk niet meer aan tippen.
    In China lopen de orders ook terug, dus positief op Tesla ben ik ff niet.
  3. forum rang 4 Ben 27 december 2022 18:13
    Citaat: PostNL (+1,3%) doet het niet onaardig, maar het is op slechts de helft van het gemiddelde dagvolume.

    Dit is echt humor! :-)
    Voor het eerst dat dit vermeldt wordt, dat lage volume.
    Bij een aantal aandelen werd een daling op laag volume telkens als groot nieuws gebracht! :-)
    En dan vergat men vreemd genoeg telkens te vermelden dat die "belangrijke" daling op half volume had plaatsgevonden.... :-)
  4. Cloverleaf 27 december 2022 18:16
    quote:

    DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 27 december 2022 18:04:

    Tesla wordt gewoon een reguliere autoproducent. De voorsprong die Tesla had raakt het merk gewoon kwijt.
    Als je kijkt naar de waardering van autofabrikanten dan ligt deze doorgaans tussen de 25% a 50% van de omzet.

    De vraag is wat de omzet van Tesla zal zijn als het merk uitgegroeid is. Laat ik van 150 miljard uit gaan (verdubbeling van nu) en dan kom je in het gunstigste geval op 75 miljard marktwaarde. Momenteel is die nog ruim 350 miljard. Dus er kan nog wel het een en ander van die waardering af. Onbegrijpelijk dat het fonds ooit meer dan 1000 miljard waard is geweest.

    Ik ga er van uit dat de overige activiteiten van Tesla (zonnepanelen e.d.) niet veel hoger gewaardeerd wordt
    Dan heb je eigenlijk weinig benul van wat de activiteiten van Tesla zijn. Typisch Nederlands geblaat.
  5. Tikka 27 december 2022 18:45
    quote:

    Davisch_1999 schreef op 27 december 2022 18:20:

    Paul weeteling mag z’n verlies gewoon toegeven, het is duidelijk dat hij er flink naast zit. Totaal ongeloofwaardige analist naar mijn mening. Ik heb meer waardering voor niels alhoewel af en toe ook een uitglijder begaat, maar dat maakt iedereen weleens.
    Dhr Weeteling heeft het probleem wat vrijwel elke groei investeerder heeft. Ze luisteren maar al te vaak naar de mooie toekomstverhalen van het management. Die doen het geweldig als mensen niet naar kasstroom kijken maar komen in normale tijden weer met de voetjes op de grond.

    Weet nog wel dat hij in de podcast werd gevraagd of hij ooit eens negatief is geweest over de vooruitzichten van techaandelen. Deed hij toen erg kinderachtig over, nu staan zijn pareltjes Tesla en Nvidia respectievelijk 60% en 50% lager. Een misrekening kan iedereen gebeuren, zelfs de beste belegger heeft het niet vaker dan 60-70% bij het goede eind. Maar iemand die alleen maar denkt in bull cases kan beter gaan werken voor Cathie Wood
  6. forum rang 7 jan de vakman 27 december 2022 18:49
    Davisch, niet zo lelijk doen tegen Paul hoor, zelfs topanalist Jan de Vakman zit er wel eens grof naast, ik dacht dat mijn secund love aperam, door de hoge gasprijs het ravijn in zou stuiteren, naar 20€ of zo iets en heb hem grotendeels verkocht, totaal onnodig, hij staat nu rond de 30€, doekje voor het bloeden is wel dat ik er de topspeler van de aex, dit jaar voor terug gekocht heb en die is in die tijd nog iets harder vooruit geboerd dan aperam, dus heb ik geen schade door mijn foute analyse opgelopen!!
    Analisten die eerlijk toegeven; ik maak ook wel eens blunders, heb ik hoger staan, dan zij, die liever hun tong afbijten, dan dat ze een foutje toegeven, bravo Paul en Niels!!
  7. NBWO 27 december 2022 18:58
    Mooi verhaal Niels! Ook je kritische zelfreflectie is top!

    Over Tesla: afgelopen week las ik (of was het een podcast?) dat het vooral hoogopgeleide milieubewuste democraten zijn die Teslas kopen. Nu Musk zich als Republikein profileert, Trump weer toelaat op Twitter, is het een serieus politiek risico voor Tesla dat deze kopersgroep Tesla de rug toekeert.
  8. forum rang 7 Dividend Collector 27 december 2022 19:40
    quote:

    FrankKGL4 schreef op 27 december 2022 19:12:

    @jan maar wanneer heeft Paul dan toegegeven dat hij te optimistisch was over tech aandelen? Indien dat zo is, alle respect, maar ik heb het nog niet gezien. Steevast lijken zijn analyses van tech aandelen te eindigen met "Strong buy", ongeacht hoever iets al opgelopen is.
    In zijn analyse over Tesla vandaag geeft hij toe dat hij er op korte termijn flink naast zit. Maar dat dit niets afdoet op de bullcase op langere termijn.
  9. [verwijderd] 27 december 2022 19:42
    Het is tekenend dat de AEX op precies dezelfde slotstand sluit als afgelopen vrijdag. Dit is 701,06 punten. Het is voor het eerst dat ik meemaak dat de AEX zelfs op twee cijfers achter de komma op hetzelfde niveau sluit.

    Komt steeds minder voor, laatste keer was 20/9/2017. Daarvoor gebeurde het "regelmatig".
  10. forum rang 7 jan de vakman 27 december 2022 19:48
    Frank, ik beoordeel hier Paul zijn miskleun rondom tesla, je loop natuurlijk ook veel meer risico op blunders, als je na wat successen denkt, nou kan een aandeel(bedrijf) bijna niet meer kapot, zijn overmoed doet Elon onderuit tuimelen, analisten die erg hoog op hun analyse paard zitten, worden er nogal eens een keertje afgegooid!!
  11. BeleggerMetGeduld 27 december 2022 19:53
    quote:

    Cloverleaf schreef op 27 december 2022 18:16:

    [...]

    Dan heb je eigenlijk weinig benul van wat de activiteiten van Tesla zijn. Typisch Nederlands geblaat.
    Tesla is zondermeer innovatief en investeert ook in zonne-energie en opslag van energie.
    Tesla, of eigenlijk Musk, heeft de automobielindustrie wereldwijd op zijn kop gezet. Oprechte hulde voor hem!

    Maar de auto-business blijft ruimschoots dominant binnen Tesla en dan verlies je het gewoon van de rest van de wereld. De waarde van een aandeel is uiteindelijk niets meer dan de contante waarde van de opbrengsten van dat aandeel (dividend en eventuele waarde van een overname van Tesla). Voor alsnog zie ik nergens een fatsoenlijk uitzicht op dividend uitbetalingen die de huidige koers van het aandeel rechtvaardigen. Heb jij dat wel?
  12. Paul 27 december 2022 23:01
    quote:

    DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 27 december 2022 18:04:

    Tesla wordt gewoon een reguliere autoproducent. De voorsprong die Tesla had raakt het merk gewoon kwijt.
    Als je kijkt naar de waardering van autofabrikanten dan ligt deze doorgaans tussen de 25% a 50% van de omzet.

    De vraag is wat de omzet van Tesla zal zijn als het merk uitgegroeid is. Laat ik van 150 miljard uit gaan (verdubbeling van nu) en dan kom je in het gunstigste geval op 75 miljard marktwaarde. Momenteel is die nog ruim 350 miljard. Dus er kan nog wel het een en ander van die waardering af. Onbegrijpelijk dat het fonds ooit meer dan 1000 miljard waard is geweest.

    Ik ga er van uit dat de overige activiteiten van Tesla (zonnepanelen e.d.) niet veel hoger gewaardeerd wordt
    Eens. Paul Weteling gaf al een strong buy toen Tesla op 400 dollar stond. Het was toen al meer waard dan alle andere autofabrikanten bij elkaar. Met een marktaandeel van één procent of zo. Andere autofabrikanten worden gewaardeerd tegen 5 keer de winst, Tesla nog steeds 40. Bij andere autofabrikanten is een recessie ingeprijsd, bij Tesla blijkbaar niet? Terwijl Tesla in het hogere segment zit. Ik verwacht ook dat het nog wel wat verder kan dalen. 200 procent potentiële stijging zoals iex aangeeft, dan kijk je toch echt door een roze bril.
  13. Cloverleaf 28 december 2022 00:24
    quote:

    BeleggerMetGeduld schreef op 27 december 2022 19:53:

    [...]

    Tesla is zondermeer innovatief en investeert ook in zonne-energie en opslag van energie.
    Tesla, of eigenlijk Musk, heeft de automobielindustrie wereldwijd op zijn kop gezet. Oprechte hulde voor hem!

    Maar de auto-business blijft ruimschoots dominant binnen Tesla en dan verlies je het gewoon van de rest van de wereld. De waarde van een aandeel is uiteindelijk niets meer dan de contante waarde van de opbrengsten van dat aandeel (dividend en eventuele waarde van een overname van Tesla). Voor alsnog zie ik nergens een fatsoenlijk uitzicht op dividend uitbetalingen die de huidige koers van het aandeel rechtvaardigen. Heb jij dat wel?
    Ik geloof in talent van Musk. Koers van groeibedrijven gaan de afgelopen jaren alle kanten uit (gefundeerd of niet).
    Waarde van koers is maar welke definitie je toepast. Dividend verwacht ik niet snel. Waarde van Tesla is subjectief en een verwachting van toekomstige opbrengsten ( tja wie weet dat bij een groeibedrijf/ blijft ook persoonlijk )
    Ik ben heel benieuwd waar Tesla over 5 jaar staat. Ik ga daarbij van uit dat dit bedrijf over genoeg R&D capaciteiten beschikt om de o.a. de mobiliteits branche te transformeren. Auto branche klinkt mijn wat klassiek.
    Leuk om te volgen en in te investeren ( de bekende 3% investering en af en toe een “plukje” ).
    Net zoals NL Ebusco (gaat koerswise ook nu niet echt lekker)
    Ik lees ook vandaag in een krant dat Tesla toch niet de Apple van de “autobranche “ wordt.
    Men is hier vergeten dat de huilende en aanstellerige Jobs destijds uit bestuur van Apple gegooid werd voordat hij jaren later weer terug kwam en Apple maakt waar het vandaag de dag staat. Koers van Apple stond toen op de bodem)
    Uiteindelijk weet je het niet en dat maakt het enorm boeiend.
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links