Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,830 19 apr 2024 10:21
  • -0,150 (-2,51%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 163.466 Gem. (3M) 304,1K

TomTom december 2022

1.147 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 58 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 23 december 2022 17:20
    quote:

    JustRevisited schreef op 23 december 2022 17:13:

    [...]

    De ‘doelen van de Mol’ zijn gehaald in de zin dat de samenwerking met Amazon en Facebook er is. Uit niet nader te noemen bron heeft “jaren geduurd” om partijen bij elkaar te krijgen. Microsoft en Amazon zijn natuurlijk ook concurrenten van elkaar: de twee grootste cloud providers ter wereld. TomTom is daartussen de glue. En Meta heeft voor Amazon gekozen als cloud partij press.aboutamazon.com/2021/12/meta-se...
    Kun jij de PR bij TomTom niet gaan doen, of helpen bij het formuleren van een persbericht...

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Ze hadden er ook kunnen neerzetten dat TomTom jaren heeft zitten zwoegen aan deze samenwerking, en dat nu deze er eindelijk is vanaf volgend jaar een start gemaakt kan gaan worden met het behalen van de groeidoelstellingen van TomTom, 50% groeien van 400 nu naar 600 mln omzet in 2025.....

    tja...
  2. forum rang 8 Wereldbelegger 23 december 2022 17:46
    quote:

    Overtake schreef op 23 december 2022 16:40:

    [...]
    Yep!

    Grote fondsen, zoals Marshall Wace en Citadel, die doen dat gericht en meestal ook nog succesvol, vanaf niveau's die achteraf bezien goed voor ze waren, mede omdat ze bij TT dat zelf ook kunnen veroorzaken, want we hebben een slapende afm, maar dat geldt niet voor Otus.

    Klein fondsje, in het verleden op exact dezelfde manier betrokken bij een andere deelname van Teslin, betrokken bij andere deelnemingen samen met Teslin dus dat kun jij ook niet afdoen of recht praten met "er gaan altijd hedgefunds short op TT".

    Of, je doet dat wel, zoals anderen hier, maar dan wil je dus gewoon niet zien wat er gaande is.
    Hoppa.

    Weer een beschuldiging
    AFM slaapt....

    U gaat wel erg ver met uw theorietje.
    Probeert u eerst eens wat te bewijzen i.p.v. laatdunkende opmerkingen maken over dat iemand iets niet wil zien.
    Oja. En doe dat een keer zelf i.p.v. het uitzoekwerk van harry te interpreteren als zijnde de onderbouwing van uw theorietje.

    Ondertussen kunt u bellen naar de AFM en de VEB en de afdeling compliance bij de Beurs.
    Die zullen ongetwijfeld een luisterend oor hebben.
  3. forum rang 6 JustRevisited 23 december 2022 18:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 23 december 2022 17:20:

    [...]

    Kun jij de PR bij TomTom niet gaan doen, of helpen bij het formuleren van een persbericht...

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Ze hadden er ook kunnen neerzetten dat TomTom jaren heeft zitten zwoegen aan deze samenwerking, en dat nu deze er eindelijk is vanaf volgend jaar een start gemaakt kan gaan worden met het behalen van de groeidoelstellingen van TomTom, 50% groeien van 400 nu naar 600 mln omzet in 2025.....

    tja...
    Zomaar een bewijs dat ik niet de PR bij TomTom doe. ;-) lol.

    In zekere zin staat het ook in jouw PB link:

    The Overture Maps Foundation provides the framework to accelerate our goals”, Harold Goddijn, CEO of TomTom said.

    Dat zou misschien nog explicieter kunnen door te zeggen “our growth goals” met link naar CMD.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 24 december 2022 08:47
    Jouw super Duitse auto komt straks niet uit Duitsland
    Het is grappig dat we nog altijd een automerk linken aan een specifiek land. Natuurlijk, een BMW 2 Serie Coupé, Audi TT, Mercedes-Benz GLS en Porsche Cayenne zijn geweldige Duitse auto’s, maar geen een daarvan loopt er daadwerkelijk van de band.

    Vaak kiezen fabrikanten de locatie van de fabrieken waar het het meest logisch is. Dat kan zijn waar de afzet het hoogst is, zoals bij bovenstaande Mercedes-Benz. De grote SUV’s (GLE en GLS) worden in Tuscaloosa, Alabama in elkaar geschroefd. Ook BMW bouwt dikke SUVs in de VS, de X5, X6 en X7 worden in Spartanburg, Virginia gebouwd.

    Combinatie van duurzaamheid en protectionisme
    Maar dat kunnen er een hoop meer worden middels de Inflation Reduction Act. Deze heeft twee doelen. Amerika moet er namelijk als producerend land bovenop geholpen worden. Detroit is geen schim meer van at het ooit was. Daarnaast moet het wagenpark in de VS heel erg snel verduurzamen. Dat combineert de Club van Sleepy Joe met elkaar.

    Amerikanen kunnen namelijk 7.000 korting krijgen op een auto. Daar gelden maar twee voorwaarden voor. Of althans, er zijn twee enorme voorwaarden die een groot effect gaan hebben. Ten eerste: de auto moet elektrisch zijn. Er zijn nog genoeg gebieden in de VS waar een laadpaal nauwelijks te vinden is. Ten tweede, de auto moet in de VS gebouwd zijn. Daarmee lijkt de VS geluisterd te hebben naar Union Sundown van Bob Dylan. Eindelijk moeten dingen weer uit de VS komen.

    Jouw Duitse auto ook uit de VS?
    Dit gaat de Duitse autoindustrie heel erg hard raken, is de consensus. De VS is namelijk de grootste exportmarkt voor de Duitse automerken. Hierdoor zijn ze eigenlijk wel genoodzaakt om nog meer auto’s in de VS te gaan bouwen. Het is niet alleen slecht nieuws voor de Duitse automerken, maar voornamelijk voor de toeleveranciers. Die moeten straks allemaal wat anders gaan doen. Tegelijkertijd kan de EV autoindustrie gaan floreren in de VS.

    Dat komt goed uit voor Volkswagen. Er komt een nieuw merk bij in de portfolio: Scout, dat zich gaat bezighouden met grote elektrische SUV’s en pick-ups. Ook andere merken zullen nu wel beter nadenken over waar de auto’s te bouwen. Ene E. Musk uit Fremont lacht de billen uit zijn boxers, want Tesla bouwt al jaren elektrische auto’s in de VS.

    Bron:
    www.autoblog.nl/nieuws/jouw-super-dui...
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 24 december 2022 08:49
    Waze krijgt deze populaire Android Auto-functie

    De Android Auto-versie van Waze kan binnenkort werken met het gesplitst scherm van de Coolwalk-interface. Met Coolwalk voor Android Auto wordt er meer informatie getoond op het scherm in je auto. Dit werkte al met Google Maps, maar nog niet met Waze.
    Waze en Android Auto

    Heel wat bètagebruikers van Android Auto kunnen vandaag al aan de slag met de Coolwalk-interface. Daarmee zie je naast de Google Maps-navigatie ook andere informatie op het scherm van je auto. Er is bijvoorbeeld plaats voor een mediaspeler en een venster waarin de meldingen verschijnen die je tijdens een autorit ontvangt.

    Het is net die functie die ontbreekt bij Waze. Iets wat voor teleurstelling zorgde bij Waze-gebruiker die de nieuwe Coolwalk-interface al in hun auto kregen. Waze wordt namelijk nog steeds op het volledige scherm geopend.

    Daar komt binnenkort verandering in, want enkele Waze-gebruikers kregen recent een pop-up-melding te zien waarin Waze bekend maakt dat het binnenkort de nieuwe interface zal ondersteunen. Dat melden gebruikers op Reddit, maar ook Androidworld-lezer Marino kreeg deze melding al te zien. Het is alleen niet duidelijk wanneer Waze zal werken met de nieuwe Android Auto-interface.

    bron:
    androidworld.nl/auto/waze-krijgt-deze...
  6. forum rang 6 leonardus65 24 december 2022 23:21
    quote:

    NewKidInTown schreef op 24 december 2022 15:55:

    Speciaal voor mijn TT-Familieleden en overige belangstellenden.

    Vanmiddag, vanaf 14:00 uur op BNR Radio iets over TomTom / Overture, Willem Strijbosch.
    Is nog na te luisteren.
    BNR-digitaal met ..... van Burik en Ben van der Burg

    www.bnr.nl/gemist

    vanaf 14:05:45
    Hoopvol interview, TT start een belangrijk project met sterke partners Microsoft,Amazon en Meta facebook. Deze finacieel sterke partners/klanten zijn ook een vangnet. Alle drie hebben ze er belang bij dat het met TT ook goed gaat.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 25 december 2022 10:20
    Duurdere auto's helpt de verkoop van nieuwe auto's niet.

    Waarom auto's in 2023 weer duurder worden

    Ooit kon je flinke korting krijgen op sommige nieuwe auto's, maar die tijd is voorbij. De kans is groot dat veel nieuwe auto’s met ingang van 2023 in Nederland ook weer duurder zijn dan dit jaar.

    Prinsjesdag
    Dat nieuwe auto’s per 1 januari duurder worden, komt door de Belastingdienst. Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet ook dit jaar weer de begrotingen en fiscale wijzigingen voor het nieuwe jaar en daar zaten ook afgelopen september weer diverse zaken bij die de automobilist raken. In zowel positieve als negatieve zin. Zo werd bekend dat de eerder dit jaar ingevoerde verlaging van de accijns op benzine, diesel en lpg tot 1 juli 2023 van toepassing is, maar ook dat de bijtelling weer wordt bijgesteld, dat de wegenbelasting omhoog gaat en dat (niet-elektrische) bedrijfswagens niet meer vrijgesteld zijn van bpm. Geen van deze wijzigingen heeft direct invloed op de nieuwprijs van personenauto’s, maar wat dan wel?

    Bpm omhoog
    Met ingang van 1 januari 2023 gaan de bpm-tarieven omhoog. De bpm is een aanschafbelasting die je bij de aankoop van een nieuwe auto betaalt en die in de consumentenadviesprijs is inbegrepen. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm. De bpm van auto’s met een verbrandingsmotor wordt bepaald door de CO2-uitstoot in gram per kilometer én door het soort brandstof of het type aandrijflijn van de auto. Voor elke gram CO2 die een auto per kilometer uitstoot, moet worden betaald. Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt.

    BPM calculator in artikel te vinden

    bron:
    www.ad.nl/auto/waarom-auto-s-in-2023-...
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 25 december 2022 10:27
    Toyota CEO: Elektrische auto’s niet dé oplossing, ‘CO2 is de vijand’

    Elektrische auto’s zijn sneller, schoner, vloeiender en stiller. Velen denken dan ook dat EV’s de toekomst zijn. Toch zegt de CEO van Toyota Akio Toyoda dat een ‘stille meerderheid’ van de auto-industrie zich afvraagt of EV’s de enige weg vooruit zijn.

    Wat Toyoda aan in het gesprek met The Wall Street Journal duidelijk probeert te maken, is niets nieuws. Volgens de CEO vraagt een meerderheid van de mensen binnen de auto-industrie zich af of elektrische auto’s echt de enige opties en de juiste optie is – op dit moment.

    Elektrische auto’s vooralsnog niet de CO2-oplossing volgens Toyota
    “Om klimaatneutraliteit te bereiken, moeten we onthouden dat CO2 de echte vijand is, niet een bepaalde aandrijflijn”, zegt de CEO van Toyota. “En eerlijk gezegd zijn BEV’s niet de enige manier om de wereldwijde doelstellingen voor klimaatneutraliteit te bereiken.”

    Toyoda geeft aan dat zijn merk niet enkel voor de EV kiest. EV’s, (plug-in) hybrides, en waterstofauto’s met een brandstofcel zijn allemaal CO2-reducerende keuzes. Op al deze aandrijflijnen zet Toyota dan ook in. “Verkoop van elektrische auto’s is niet de enige manier om klimaatneutraliteit te bereiken.”, benadrukt hij. Het juiste antwoord op het CO2-vraagstuk is volgens de Japanner nog niet gevonden. Totdat er een manier is om volledig klimaatneutraal te rijden en produceren, is het onhandig om aandrijflijnen die niet erg milieubelastend zijn uit te sluiten.

    Bron:
    www.autovisie.nl/nieuws/elektrische-a...
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 25 december 2022 10:28
    Autoreus Stellantis stapt in bij bouwer waterstofsystemen

    Amsterdam - Stellantis, moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën, Opel, Jeep en Chrysler, gaat een groot belang nemen in Symbio, bouwer van transportsystemen op waterstof. De twee bedrijven zijn vrijdag aan de onderhandelingen begonnen. Stellantis zet met zijn bestelauto’s vol in op waterstof.

    Topman Carlos Tavares van Stellantis benadrukt dat het belang in Symbio de autofabrikant helpt bij het uitrollen van de waterstofplannen in Europa en de Verenigde Staten. Stellantis lanceerde eind vorig jaar middelgrote bestelwagens op waterstof. Grote bestelwagen moeten in 2024 op de Europese en in 2025 op de Amerikaanse markt gebracht worden. Daarnaast onderzoekt de autofabrikant de mogelijkheden voor de productie van zware vrachtwagens op waterstof.

    Bron:
    www.telegraaf.nl/financieel/110576344...
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 25 december 2022 10:30
    Ook in het Verenigd Koninkrijk een zwaluw in de lucht die nog geen zomer maakt.

    Britse autoproductie stijgt in november, maar nog steeds onder pre-pandemisch niveau

    (Alliance News) - De autoproductie in het Verenigd Koninkrijk is in november met 5,7% gestegen ten opzichte van een jaar eerder, dankzij een grote toename van de productie voor de binnenlandse markt, maar de productie blijft iets meer dan de helft van wat zij was vóór de Covid-19 pandemie, zo bleek vrijdag uit cijfers van de industrie.

    Fabrieken in het Verenigd Koninkrijk produceerden in november 80.091 auto's, tegen 75.756 een jaar eerder, aldus de Society of Motor Manufacturers & Traders. Terwijl de productie voor de export daalde met 5,0% tot 59.885 eenheden van 63.055, steeg de productie voor de binnenlandse markt met 59% tot 20.206 eenheden van 12.701.

    In 2022 tot nu toe zijn er 723.846 auto's geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk, een daling van 9,2% ten opzichte van 797.265 op hetzelfde punt in 2021.

    Ondanks de productiestijging van vorige maand lag de productie nog steeds 26% onder die van november 2019 en 44% onder het vijfjaarlijkse gemiddelde van vóór de pandemie, aldus de SMMT.

    bron:
    nl.marketscreener.com/beursnieuws/laa...
  11. forum rang 6 JustRevisited 25 december 2022 12:18
    quote:

    leonardus65 schreef op 24 december 2022 23:21:

    [...]

    Hoopvol interview, TT start een belangrijk project met sterke partners Microsoft,Amazon en Meta facebook. Deze finacieel sterke partners/klanten zijn ook een vangnet. Alle drie hebben ze er belang bij dat het met TT ook goed gaat.
    Deze partijen zouden niet TomTom in andere handen willen laten komen. Er wordt weleens gesproken over een delisting met wat Nederlandse investeerders, maar bij het internationale tomtom — op hun specifieke terrein een wereldspeler — denk ik eerder internationaal met big tech.

    Dit kan trouwens ook gewoon aan de beurs, zonder delisting. Een aandelen belangen van dit trio, elk een pakket van 15%, niemand met een blokkerend belang, en de founders kunnen uitstappen. Goddijn wordt komend jaar 63. Het ‘senior leadership team’ is nu goed aangevuld: www.tomtom.com/company/boards-and-com... en daaronder heb je nog enkele ex Amazon en Microsoft mensen zoals die Michael Harrell.

    Harold Goddijn is benoemd in 2021 voor 4 jaar. www.tomtom.com/newsroom/press-release... In 2025 is hij 65, heeft TomTom een 10% free cashflow en een cash berg (die ze nu niet willen aanspreken en verder aangroeit) om een zachte landing naar een nieuwe CEO te faciliteren.

    De nieuwe persoon die CEO wordt kan met 400 miljoen net cash op de bank en een goede vrije kasstroom een (paar) keer een verkeerde afslag maken zonder dat dat de continuïteit van de onderneming raakt.

    Er is ze bij TT dus alles aan gelegen om de 2025 doelen te halen en overtreffen. De resultaten op dat moment bepalen de koers en de koers de exit prijs. En als die big tech geen instap doen is Goddijn gewoon aandeelhouder op afstand zoals die andere twee; Pieter Geelen en Peter-Frans Pauwels) al vele jaren zijn. Die hoor je vrijwel nooit.
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 26 december 2022 08:27
    Lijkt mooier dan dat het is.

    In deze twee Europese landen is autorijden nog duurder dan in Nederland

    Nederland staat in de top drie van duurste landen in Europa als het gaat om de prijs van autorijden. De gemiddelde maandelijkse kosten variëren van 905 euro per maand in Griekenland tot 1313 euro per maand in Zwitserland.

    Dat blijkt uit Leaseplans jaarlijkse Car Cost Index, waarin is berekend hoe duur autorijden per maand gemiddeld is. Daarbij werd rekening gehouden met de verschillende kosten van autobezit per land. Er werd gekeken naar energie/brandstof, afschrijving, belasting, rente, verzekering en onderhoud, uitgaande van de eerste vier jaar van eigendom en bij een gemiddeld rijafstand 30.000 kilometer per jaar.

    In Nederland kost autorijden gemiddeld 1166 euro per maand
    Van de 22 landen die door Leaseplan werden geanalyseerd, blijkt Zwitserland het duurst, op de voet gevolgd door Noorwegen. Nederland vervolmaakt de top drie, met 1166 euro per maand aan gemiddelde autokosten. Een belangrijk deel daarvan is echter terug te voeren op de afschrijving.

    Opvallend is de grote stijging van het aantal nieuwe elektrische modellen op de markt. Dit jaar gingen er 33 modellen mee in de vergelijking. Opvallend is volgens Leaseplan ook dat ondanks de inflatie van de energieprijzen laadkosten voor elektrische auto’s aanzienlijk lager zijn dan de brandstofkosten voor benzine- en dieselauto’s. De laadkosten vertegenwoordigen 15 procent van de totale kosten van een elektrische auto, terwijl dit respectievelijk 23 en 28 procent is voor benzine- en dieselrijders.

    ‘Bezit en gebruik elektrische auto lager dan benzine of diesel’
    Hierdoor zijn de kosten voor het bezit en het gebruik van een elektrische auto nu lager dan benzine of diesel in bijna elk land in Europa, aldus Leaseplan. Volgens Sander Pleij, managing director van LeasePlan Nederland, staat deze ontwikkeling wel onder druk. ,,Na 2024 lopen de stimuleringsmaatregelen van het kabinet af, waarmee de aanschafkosten voor een elektrische auto mogelijk fors hoger kunnen worden.”

    bron:
    www.ad.nl/auto/in-deze-twee-europese-...
  13. Benjamin G. 26 december 2022 11:45
    quote:

    NewKidInTown schreef op 24 december 2022 15:55:

    Speciaal voor mijn TT-Familieleden en overige belangstellenden.

    Vanmiddag, vanaf 14:00 uur op BNR Radio iets over TomTom / Overture, Willem Strijbosch.
    Is nog na te luisteren.
    BNR-digitaal met ..... van Burik en Ben van der Burg

    www.bnr.nl/gemist

    vanaf 14:05:45
    Maakt glashelder dat Overture in de eerste plaats bedoeld is om een betere strategische positie in de markt te krijgen. De tactiek van de samenwerkende partijen is om ´de standaard´ (taal) voor maps neer te zetten. TomTom roept dit al een aantal jaren. Partijen zien dit als beste optie om de sterke concurrentiepositie van Google te verzwakken.

    Dan de individuele belangen. TomTom gebruikt Overture om de operationele kosten naar beneden te brengen. De resources die daar mee vrijkomen kunnen ze voor andere activiteiten inzetten. Daarnaast worden er nog meer kwalificaties en verwachtingen aan Overture toegedicht. Zoals dicht bij nieuwe kansen in nieuwe markten zitten, dichter bij het vuur als er nieuwe startups komen. Dat zijn argumenten om de beslissing tot samenwerking wat zoeter te maken.

    Dit betekent dat:
    - 10% strategisch belang voor een strategische partner in TomTom niet meer rechtstreeks ingevuld gaat worden. Dat is immers opgelost met Overture;
    - de operationele kosten voor de base layer omlaag gaan;
    - onduidelijk is of de totale operationele kosten omlaag gaan;
    - de kansen op meer business vergroot worden.

    Kortom TomTom borduurt verder op de ingeslagen weg. Bevestigt de inzet om operationele kosten naar beneden te brengen en vergroot de waarschijnlijkheid dat de outlook gehaald gaat worden. De investmentcase blijft hetzelfde. Wachten tot eind 2024 / begin 2025, op bevestiging of een groeispurt mogelijk is in omzet of kasstromen.
  14. forum rang 6 tatje 26 december 2022 11:49
    draadje vergist !

    Uitgangspunten.

    - de bedoeling was 470 min D en A 50 is 420 voor 2023, maar toen kwam oekraine.
    - ik denk 460 plus D en A 50 is opex 510 voor 2023, maar dan is intangible assets weg of bijna weg.
    - ambitie is 600 locatie technologie 2025.
    - taco zei op de CMD 2024 minimale winst ik kom op 1%
    - Herkende omzet automotive en operationeel groeien naar elkaar toe, verschil is groei deferred, dus jaar abbo s
    - ik laat locatie technologie vanaf 2025 jaarlijks met 15% groeien.
    - opex zonder D en A laat ik vanaf 2023 460 jaarlijks met 20 groeien.
    - D en A 2024 PPE en LEASE 20 en het laatste van intangible assets 7. vanaf 2025 alleen PPE en Lease dus 20 par met capex

    Ik ga niet de hele berekening plaatsen.

    2024 ebit 5, 1% van de omzet
    2025 ebit 55, 8% van de omzet
    2026 ebit 112, 14% van de omzet
    2027 ebit 182, 22% van de omzet.

    Ik denk dat het meer wordt.

    Zoals Marathon al schreef : Na 7 magere jaren komen het zoet en de vette jaren eraan.

    Hoe houdt je ze uit elkaar.

    Is ook wel een standbeeld waard.

    Je zou bijna zeggen en welke poppen heb je vandaag bij je.

    Kom er maar in :-)

    kan ff duren, maar meestal kan HET zich niet inhouden.

    Soms wacht HET af of andere personen aanvallen en dan hup schepje er boven op :-)

    Trouwens Hoensbroek maar Gebrook kan ook.

    Je zou je maar vergissen :-)
  15. forum rang 7 sniklaas 26 december 2022 12:26
    quote:

    tatje schreef op 26 december 2022 11:49:

    draadje vergist !
    de bedoeling was
    maar toen kwam
    ik denk
    maar dan is
    bijna weg
    ambitie is
    taco zei
    ik laat
    laat ik
    het laatste van
    Ik ga niet
    Ik denk dat
    al schreef
    Hoe houdt je
    Is ook wel
    Je zou bijna
    Kom er maar
    maar meestal kan HET
    Soms wacht HET
    Je zou je maar vergissen
    top post zonder de quatsch en zeer geschikt voor het ‘vergiste’ draadje…
1.147 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 58 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links