Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Stikstofkwestie

1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 de tuinman 2 december 2022 01:22
    quote:

    izdp schreef op 30 november 2022 23:30:

    Natuurlijk is het de schuld van de overheid.

    Die hadden politiek gezien veelal de steun nodig van 1 of meer christelijke partijen met hun agrarische achterban.
    Zodoende werden de boeren ruim 40 jaar lang de hand boven het hoofd gehouden.
    En dat ten koste van de natuur, bodem en grondwater.
    Pakken ze het nu met hele softe handjes met buidels vol geld, eindelijk aan en dan nog klagen?

    De overheid had ook simpelweg kunnen gaan handhaven, zoals normaal in het gewone bedrijfsleven buiten de multinationals.
    De boeren hebben ons al heel veel gekost. Ons in de zin van gewone inwonende burgers buiten deze bedrijfstak en hun aanverwanten.
    Qua BNP stelt het niet zoveel voor ondanks dat enorme verklote ruimtebeslag.
    En uiteraard de uitzonderingen die de regel bevestigen. In mijn buurtschap ken ik er daar niet 1 van overigens.
    Je bent zo lekker naïef. Wat valt er te handhaven? Agrariërs die zich aan de wet houden?
    Voedselproductie? Voor een lage prijs, toch kwaliteit?
    Daarop handhaven?
    Of moeten ze handhaven op de 70% stikstof reductie?
  2. forum rang 6 de tuinman 2 december 2022 01:23
    quote:

    izdp schreef op 1 december 2022 23:37:

    [...]

    Ja, op exact dezelfde wijze als de NSB in de jaren '30.
    Toen het ook verviel tot een partijtje van niemendal.
    Lees je in. De NSB en de jaren '30 en nu dat forumpje met gelijke verdwaasden.
    VVD? Dus je hebt D66 ervoor gekregen. Wat zal je trots zijn op dit kabinet.
  3. forum rang 10 voda 5 december 2022 09:23
    60 miljoen subsidie voor groene machines
    Kabinet trekt de knip om bouw op stoom te houden
    Door MIKE MULLER

    Updated 1 uur geleden
    Vandaag, 00:01
    in BINNENLAND

    DEN HAAG - In een poging de bouw op stoom te houden rondom kwetsbare natuurgebieden trekt het kabinet de knip. Met 60 miljoen euro subsidie kunnen ronkende hijskranen, betonmixers en andere machines in de bouw vanaf komend jaar versneld worden vervangen voor uitstootvrije exemplaren. Dat is drie keer meer budget dan dit jaar beschikbaar was. De ingreep is volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat broodnodig om überhaupt nog te kunnen bouwen rond kwetsbare natuurgebieden.

    Het kabinet wil de stikstofuitstoot van bouwmachines aanpakken om te voorkomen dat projecten stilvallen. FOTO ANP/HH

    Brommende bouwmachines moeten verleden tijd worden. Met een nieuw pakket van 60 miljoen euro worden bouwers verleid om over te schakelen op uitstootvrije exemplaren. Dat er behoefte is aan bijvoorbeeld machines op batterijen of waterstof, is duidelijk. De subsidiepot van 20 miljoen die vorig jaar al werd geopend was immers binnen één dag leeg.

    Er zijn zo’n 80.000 mobiele machines in de bouw, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat becijferd. Dat varieert van hijskraan tot betonmolen, van aggregaat tot graafmachine.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: stikstof slechts klein onderdeel bouwprobleem

    Al deze apparaten stoten stikstof uit. Dat is niet overal in Nederland meteen een probleem, maar wel op plekken waar stikstofruimte nodig is om te kunnen bouwen, zoals in de buurt van kwetsbare natuurgebieden.

    Bouwvrijstelling
    Als gevolg van de laatste stikstofuitspraak, waarin de Raad van State bepaalde dat de zogeheten ’bouwvrijstelling’ van tafel is, heeft het kabinet in totaal 400 miljoen euro extra uitgetrokken om te voorkomen dat veel projecten stilvallen. Een deel van dat geld wordt nu aangewend om machines versneld te vergroenen. Het kabinet maakt er komend jaar 60 miljoen euro voor beschikbaar.

    BEKIJK OOK:
    Bouw 900.000 huizen op de tocht door andere ruimteclaims in provincies

    Met de subsidie kan versneld ingezet worden op uitstootvrije bouwmachines, zoals elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Ook voor het plaatsen van katalysatoren, waarmee veel vuile stoffen worden opgevangen zodat ze niet in de lucht terechtkomen, zijn subsidiemogelijkheden.

    De subsidiepot is volgens het kabinet nodig omdat bouwmaterieel op waterstof of batterijen vaak veel duurder is dan materieel dat op diesel draait. Bouwers kunnen met de subsidie tot maximaal 40 procent van het prijsverschil met diesel vergoed krijgen. Voor kleinere ondernemers ligt dat percentage hoger dan voor grotere ondernemers, om zo ook het mkb te helpen bij de overstap. Ook voor ondernemers die een vrachtwagen zonder uitlaatgassen willen rijden, komen meer subsidiemogelijkheden.

    De overheid stimuleert bij aanbestedingen ook het gebruik van dergelijke groene machines. Bij projecten van Rijkswaterstaat, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf krijgen ondernemers met emissievrije machines ’bonuspunten’. Er lopen bovendien al proefprojecten met ’groene’ bouwmachines, zoals bij werkzaamheden aan de A16 en de aanleg van een hoogfrequente busbaan bij Hilversum.

    Broodnodig
    Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) is de aanpak broodnodig. „We weten allemaal dat stikstof een probleem is, ook voor de bouw. Met uitstootvrije machines helpen we dat probleem steeds verder de wereld uit. Ik weet dat de bouw graag wil, want vorig jaar was de subsidiepot inderdaad binnen één dag leeg. Daarom stop ik er volgend jaar fors meer in, want ik wil echt meters maken met de sector. Op weg naar een bedrijvige bouwplaats, maar zonder stikstof en uitlaatgassen.”

    BEKIJK OOK:
    Kabinet gaat 3000 piekbelasters benaderen met ’goudomrande’ stikstofregeling

    www.telegraaf.nl/nieuws/1280375211/ka...
  4. forum rang 6 de tuinman 5 december 2022 21:47
    quote:

    A Mao schreef op 5 december 2022 20:39:

    Bizar, omgekeerde wereld

    nos.nl/teletekst#108
    Het is zo verschrikkelijk krom. Gelukkig hebben we een vliegveld waarmee we in de toekomst ons voedsel ook uit China kunnen halen. Dat lijkt me een zeer goed idee voor ons, dierwelzijn en het milieu. Wat een treurnis.
    1 voordeel is dat hier geen dwang achter zit.
  5. forum rang 10 luchtschip 5 december 2022 21:57
    quote:

    A Mao schreef op 5 december 2022 20:39:

    Bizar, omgekeerde wereld

    nos.nl/teletekst#108
    Blijkt toch dat de boeren geen moeite hebben hun bedrijf te verkopen, mits de prijs aantrekkelijk is

    Alle verhalen in het verleden over het feit dat het bezit van hun bedrijf al generaties lang in de familie zit en zij willen doorgaan met deze traditie, kunnen we met een korreltje zout nemen
    Geld geeft als zo vaak de doorslag

    In hoeverre dit de omgekeerde wereld is, kan ik alleen begrijpen wanneer je een toelichting geeft over hoe jij de wereld ziet zonder dat die, zoals jij zegt, omgekeerd is

    Er zijn in het verleden al vele boerderijen verdwenen, hetzij voor woningbouw, hetzij voor wegenaanleg

    Een toelichting van jouw kant schept wat duidelijkheid in jouw posting
  6. forum rang 9 josti5 5 december 2022 22:34
    quote:

    de tuinman schreef op 5 december 2022 21:47:

    [...]

    Het is zo verschrikkelijk krom. Gelukkig hebben we een vliegveld waarmee we in de toekomst ons voedsel ook uit China kunnen halen. Dat lijkt me een zeer goed idee voor ons, dierwelzijn en het milieu. Wat een treurnis.
    1 voordeel is dat hier geen dwang achter zit.
    En natuurlijk een enorm hoge leveringszekerheid van gezond voedsel uit China.
    Toch?
  7. forum rang 6 de tuinman 5 december 2022 22:41
    quote:

    luchtschip schreef op 5 december 2022 21:57:

    [...]

    Blijkt toch dat de boeren geen moeite hebben hun bedrijf te verkopen, mits de prijs aantrekkelijk is

    Alle verhalen in het verleden over het feit dat het bezit van hun bedrijf al generaties lang in de familie zit en zij willen doorgaan met deze traditie, kunnen we met een korreltje zout nemen
    Geld geeft als zo vaak de doorslag

    In hoeverre dit de omgekeerde wereld is, kan ik alleen begrijpen wanneer je een toelichting geeft over hoe jij de wereld ziet zonder dat die, zoals jij zegt, omgekeerd is

    Er zijn in het verleden al vele boerderijen verdwenen, hetzij voor woningbouw, hetzij voor wegenaanleg

    Een toelichting van jouw kant schept wat duidelijkheid in jouw posting
    En hoe vind jij de enorme druk die gelegd wordt op de veehouderij? Boetes voor Pashouders? Verplicht uitkopen?
    Enorme bedragen die hiervoor gereserveerd zijn terwijl half Nederland in de kou zit?
    Vind je dat een sociaal beleid?

    En die vele miljarden investeringen.... zit daar een garantie op?
  8. forum rang 10 voda 6 december 2022 08:46
    Stikstofchaos: Schiphol gooit geld weg door aankoop boerderijen
    Artikel van Redactie • Gisteren om 22:39

    © 'Schiphol', Benjamin van Waart

    Schiphol koopt boeren op de Veluwe uit om te kunnen blijven vliegen, meldt de NRC. Dat is best een beetje gek. Zogenoemd extern salderen - vliegstikstof compenseren met het opruimen van boerenstikstof een heel eind verderop - mag niet van de Europese wetgever.

    Toch gebeurt het in de stikstofgekte waarin Nederland nog altijd verkeert. Ook heeft de overheid aangegeven dat ze zelf een eerste recht op de inkoop van stikstofrechten wil hebben om de zogeheten PAS-melders te kunnen legaliseren. Dat zijn boeren en bedrijven die van de overheid geen natuurvergunning hoefden aan te vragen, maar die later rechtenloos werden toen de Raad van State het overheidsbeleid onwettig verklaarde.

    Omdat in Nederland niemand meer weet wat de toekomst rond stikstof gaat brengen, doet iedereen maar wat. Ook Schiphol. Minister Van der Wal laat in het AD weten dat ze inderdaad een eerste opkooprecht wil, maar dat Schiphol nu volkomen in zijn recht staat. Daar vergist ze zich echter in want volgens Europees recht is het zinloos om boerenstikstof op te kopen om te kunnen blijven vliegen. Dat zeggen zowel stikstofexpert Nico Gerrits als Johan Vollenbroek. Uiteraard mag Schiphol wel boerderijen kopen. Maar dus niet om stikstof uit te kunnen stoten die niet vergund is.

    Aangezien het weinig waarschijnlijk is dat Schiphol wil gaan boeren, gooit onze nationale luchthaven geld in de sloot.

    'Schiphol koopt boeren uit op Veluwe voor meer stikstofruimte'

    www.msn.com/nl-nl/gezondheid/other/st...
  9. forum rang 4 aexo 7 december 2022 22:28
    NOS Nieuws

    Vandaag, 22:22
    Van der Wal: onduidelijk wanneer er weer gebouwd kan worden

    Minister van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft "geen idee wanneer het land weer van het slot kan doordat er weer meer stikstofruimte is". Dat zei ze in een debat met de Tweede Kamer over de landbouwbegroting.

    Het kabinet doet er alles aan om de stikstofuitstoot snel terug te dringen, betoogde ze. Maar om dat te bereiken moet er eerst met boeren en bedrijven worden gesproken en het is niet te zeggen hoe snel dat gaat.

    Het begrotingsdebat ging niet zozeer over middelen, maar meer over wat er nu moet gebeuren om uit de stikstofimpasse te komen. Eerder had het kabinet al bekendgemaakt miljarden uit te trekken om onder meer 'piekbelasters', oftewel bedrijven die veel stikstofneerslag veroorzaken in de natuur, versneld aan te pakken. Bedrijven zal worden gevraagd of zij willen stoppen, verplaatsen of verduurzamen.

    Geen harde termijn
    Landbouwminister Adema, die in oktober zijn opgestapte partijgenoot Staghouwer opvolgde, wil met boerenorganisaties om de tafel om een deal te sluiten met boeren die willen doorgaan met hun bedrijf.

    Een akkoord daarover is er voorlopig nog niet, erkende hij . Er is "geen harde termijn", maar het kan wel maart of april worden, zo antwoordde hij op vragen van GroenLinks-Kamerlid Bromet, die het erg lang vindt duren.

    Adema sprak dat niet tegen, maar zei op zijn beurt dat als je na maanden onderhandelen "bijna bij een akkoord bent" het de moeite is om nog even door te gaan en je niet vast te pinnen op een datum.

    Natuur herstellen
    Agrarische en industriële bedrijven in de buurt van Natura 2000-gebieden moeten van het kabinet de stikstofuitstoot grotendeels of helemaal terugdringen om de natuur te kunnen laten herstellen. Boerenbedrijven in de buurt van die beschermde gebieden krijgen een eenmalig aanbod om te stoppen. Het gaat om 2000 tot 3000 ondernemers.

    De stikstofruimte die dit oplevert, wordt gebruikt om zogenoemde PAS-melders zo snel mogelijk te legaliseren. Dat zijn boeren die door een roemruchte uitspraak van de Raad van State uit 2019 buiten hun schuld geen vergunning hebben. Ook kan zo ruimte ontstaan voor bouwprojecten.

    Een groot deel van de Kamer, waaronder PvdA, GroenLinks, de BBB en de VVD maakte nogmaals duidelijk ertegen te zijn dat Rijkswaterstaat intussen achter de schermen boerenbedrijven opkoopt, om zo stikstofruimte voor Schiphol en de verbreding van snelwegen te regelen. Die ruimte moet juist eerst naar de PAS-melders en de bouw, vinden de politieke partijen.

    'Vreselijke situatie'
    Een meerderheid in de Kamer wil nu dat het kabinet een spoedadvies aan de landsadvocaat vraagt over het optreden tegen de PAS-melders. In Overijssel zitten PAS-melders die tot voor kort gedoogd werden, in de problemen: onlangs oordeelde de rechter dat die provincie moet stoppen met gedogen, waardoor de boeren dwangsommen opgelegd krijgen.

    Van der Wal werd emotioneel toen ze sprak over haar bezoeken aan enkele van deze boerengezinnen en noemde het een vreselijke situatie voor hen. BBB-leider Van der Plas noemde dat ongeloofwaardig en sprak van "krokodillentranen". Van der Wal vond op haar beurt dat er aan haar "menszijn" werd getwijfeld. Van der Plas zei toen dat ze het niet persoonlijk had bedoeld, maar het over het kabinet als geheel had.
  10. forum rang 4 aexo 7 december 2022 22:33
    Minister van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft "geen idee wanneer het land weer van het slot kan doordat er weer meer stikstofruimte is". Dat zei ze in een debat met de Tweede Kamer over de landbouwbegroting.

    ik heb nu al zo vaak getypt : doe iets, ga geld strooien op de veluwe, als er 1 schaap over de dam is.

    maar de situatie is hopeloos. de minister heeft nergens een idee van en gaat staan janken.
  11. forum rang 6 de tuinman 8 december 2022 17:18
    quote:

    de tuinman schreef op 5 december 2022 22:41:

    [...]

    En hoe vind jij de enorme druk die gelegd wordt op de veehouderij? Boetes voor Pashouders? Verplicht uitkopen?
    Enorme bedragen die hiervoor gereserveerd zijn terwijl half Nederland in de kou zit?
    Vind je dat een sociaal beleid?

    En die vele miljarden investeringen.... zit daar een garantie op?
    Ik ben teleurgesteld dat LS hier geen antwoord op geeft. Af en toe een bericht achterlaten, maar op een reactie niet reageren. Ik wil die discussie wel aangaan. Bijvoorbeeld over de mentale gezondheid van de agrariërs die in de knel zitten.
  12. forum rang 9 josti5 8 december 2022 17:52
    quote:

    de tuinman schreef op 8 december 2022 17:18:

    [...]

    Ik ben teleurgesteld dat LS hier geen antwoord op geeft. Af en toe een bericht achterlaten, maar op een reactie niet reageren. Ik wil die discussie wel aangaan. Bijvoorbeeld over de mentale gezondheid van de agrariërs die in de knel zitten.
    Dat antwoord krijg je niet.
    Ik ben er al 35 tegoed.
  13. forum rang 6 Ronald Engels 8 december 2022 22:47
    quote:

    voda schreef op 5 december 2022 09:23:

    60 miljoen subsidie voor groene machines
    Kabinet trekt de knip om bouw op stoom te houden
    Door MIKE MULLER

    Updated 1 uur geleden
    Vandaag, 00:01
    in BINNENLAND

    DEN HAAG - In een poging de bouw op stoom te houden rondom kwetsbare natuurgebieden trekt het kabinet de knip. Met 60 miljoen euro subsidie kunnen ronkende hijskranen, betonmixers en andere machines in de bouw vanaf komend jaar versneld worden vervangen voor uitstootvrije exemplaren. Dat is drie keer meer budget dan dit jaar beschikbaar was. De ingreep is volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat broodnodig om überhaupt nog te kunnen bouwen rond kwetsbare natuurgebieden.

    Het kabinet wil de stikstofuitstoot van bouwmachines aanpakken om te voorkomen dat projecten stilvallen. FOTO ANP/HH

    Brommende bouwmachines moeten verleden tijd worden. Met een nieuw pakket van 60 miljoen euro worden bouwers verleid om over te schakelen op uitstootvrije exemplaren. Dat er behoefte is aan bijvoorbeeld machines op batterijen of waterstof, is duidelijk. De subsidiepot van 20 miljoen die vorig jaar al werd geopend was immers binnen één dag leeg.

    Er zijn zo’n 80.000 mobiele machines in de bouw, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat becijferd. Dat varieert van hijskraan tot betonmolen, van aggregaat tot graafmachine.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: stikstof slechts klein onderdeel bouwprobleem

    Al deze apparaten stoten stikstof uit. Dat is niet overal in Nederland meteen een probleem, maar wel op plekken waar stikstofruimte nodig is om te kunnen bouwen, zoals in de buurt van kwetsbare natuurgebieden.

    Bouwvrijstelling
    Als gevolg van de laatste stikstofuitspraak, waarin de Raad van State bepaalde dat de zogeheten ’bouwvrijstelling’ van tafel is, heeft het kabinet in totaal 400 miljoen euro extra uitgetrokken om te voorkomen dat veel projecten stilvallen. Een deel van dat geld wordt nu aangewend om machines versneld te vergroenen. Het kabinet maakt er komend jaar 60 miljoen euro voor beschikbaar.

    BEKIJK OOK:
    Bouw 900.000 huizen op de tocht door andere ruimteclaims in provincies

    Met de subsidie kan versneld ingezet worden op uitstootvrije bouwmachines, zoals elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Ook voor het plaatsen van katalysatoren, waarmee veel vuile stoffen worden opgevangen zodat ze niet in de lucht terechtkomen, zijn subsidiemogelijkheden.

    De subsidiepot is volgens het kabinet nodig omdat bouwmaterieel op waterstof of batterijen vaak veel duurder is dan materieel dat op diesel draait. Bouwers kunnen met de subsidie tot maximaal 40 procent van het prijsverschil met diesel vergoed krijgen. Voor kleinere ondernemers ligt dat percentage hoger dan voor grotere ondernemers, om zo ook het mkb te helpen bij de overstap. Ook voor ondernemers die een vrachtwagen zonder uitlaatgassen willen rijden, komen meer subsidiemogelijkheden.

    De overheid stimuleert bij aanbestedingen ook het gebruik van dergelijke groene machines. Bij projecten van Rijkswaterstaat, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf krijgen ondernemers met emissievrije machines ’bonuspunten’. Er lopen bovendien al proefprojecten met ’groene’ bouwmachines, zoals bij werkzaamheden aan de A16 en de aanleg van een hoogfrequente busbaan bij Hilversum.

    Broodnodig
    Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) is de aanpak broodnodig. „We weten allemaal dat stikstof een probleem is, ook voor de bouw. Met uitstootvrije machines helpen we dat probleem steeds verder de wereld uit. Ik weet dat de bouw graag wil, want vorig jaar was de subsidiepot inderdaad binnen één dag leeg. Daarom stop ik er volgend jaar fors meer in, want ik wil echt meters maken met de sector. Op weg naar een bedrijvige bouwplaats, maar zonder stikstof en uitlaatgassen.”

    BEKIJK OOK:
    Kabinet gaat 3000 piekbelasters benaderen met ’goudomrande’ stikstofregeling

    www.telegraaf.nl/nieuws/1280375211/ka...
    ====================

    voda,

    De Nederlandse Politiek en Regering is knettergek, en als het bedrijfsleven aan deze knettergekke idioterie meedoet zijn ze zelf ook slapjanussen en nog gekker als gek, juist zij zouden beter moeten weten!

    Bedrijfsleven Nederland: "Wees Verstandig en verlaat met Uw bedrijf, dit steeds meer knettergekke Nederland".

    Vlucht, voor dat je bedrijf volledig vernietigd is, door een knettergekke Overheid.

    M.v.g. Ronald
  14. forum rang 6 leonardus65 8 december 2022 23:55
    quote:

    de tuinman schreef op 8 december 2022 17:18:

    [...]

    Ik ben teleurgesteld dat LS hier geen antwoord op geeft. Af en toe een bericht achterlaten, maar op een reactie niet reageren. Ik wil die discussie wel aangaan. Bijvoorbeeld over de mentale gezondheid van de agrariërs die in de knel zitten.
    Het zijn jammer genoeg vaak de verkeerde boeren die moeten stoppen. Te dicht bij een(klein) natuurgebied is genoeg, terwijl een veel grotere megastal iets verderweg mag blijven staan. Maar decenia schaalvergroting heeft zijn prijs en kan niet blijven duren. Een kleine boer mag kwaad zijn op de minister, maar moet dan zijn eigen landbouworganisatie en grote collega's even kwaad aankijken. Ook heeft die schaalvergroting in Nederland er voor gezorgd dat er versneld veel kleine boertjes in (en buiten) Europa gestopt zijn. Die haden toen geen keuze en ook die bedrijfjes waren al generaties in handen van dezelfde families. Deze boeren krijgen toch nog een zak geld, al ben ik er van overtuigd dat men afscheid neemt van veel goede bedrijven terwijl ik liever bepaalde megastallen zou zien verdwijnen.
  15. forum rang 6 de tuinman 9 december 2022 01:07
    quote:

    leonardus65 schreef op 8 december 2022 23:55:

    [...]

    Het zijn jammer genoeg vaak de verkeerde boeren die moeten stoppen. Te dicht bij een(klein) natuurgebied is genoeg, terwijl een veel grotere megastal iets verderweg mag blijven staan. Maar decenia schaalvergroting heeft zijn prijs en kan niet blijven duren. Een kleine boer mag kwaad zijn op de minister, maar moet dan zijn eigen landbouworganisatie en grote collega's even kwaad aankijken. Ook heeft die schaalvergroting in Nederland er voor gezorgd dat er versneld veel kleine boertjes in (en buiten) Europa gestopt zijn. Die haden toen geen keuze en ook die bedrijfjes waren al generaties in handen van dezelfde families. Deze boeren krijgen toch nog een zak geld, al ben ik er van overtuigd dat men afscheid neemt van veel goede bedrijven terwijl ik liever bepaalde megastallen zou zien verdwijnen.
    Mee eens, maar daar zit natuurlijk ook de marktwerking in. Dat is niet alleen het verhaal van de boeren, maar van veel MKB.

    Ik ben dan ook van mening dat er te veel macht/geld gaat naar de grote bedrijven. Ten koste van de werknemer en de MKB.

    Maar hoe agrariërs nu behandeld worden is ronduit schandalig. De druk die er nu is, de leugens, stikstofkaartje en de polarisatie....
    Dit kabinet gaat niks oplossen en ik hoop dat deze zo snel mogelijk valt.
  16. forum rang 10 voda 9 december 2022 09:24
    Wilde jacht op stikstofruimte moeilijk te stoppen
    Door YTEKE DE JONG EN EDWIN TIMMER

    Updated 46 min geleden
    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    De Tweede Kamer wil dat de regering een stokje steekt voor de wilde jacht op stikstofruimte onder veehouders. Ook Schiphol, dat naar stikstofrechten struint voor een ontbrekende natuurvergunning, zou ermee moeten stoppen. Maar dat afdwingen gaat zo snel nog niet, aldus het ministerie van LNV. „Het eerlijke verhaal is dat dat heel lastig is. Het is een vrije markt.” Toch klinkt de roep om meer rijksregie en het instellen van een stikstofbank.

    Schiphol spendeerde al 16 miljoen euro aan drie boerderijen en overige stikstofrechten. ANP/HH

    Het is ieder voor zich in stikstofland. De chaos lijkt compleet nu verschillende overheden en bedrijven elk voor zich de boer op gaan om voor hun eigen belang stikstofrechten veilig te stellen. Schiphol wil vliegen, Rijkswaterstaat wegen aanleggen, provincies willen bouwen en ondernemers uitbreiden of nieuwe projecten uitvoeren. Aangezien er van de rechter geen gram stikstof extra mag worden uitgestoten in Nederland, jaagt iedereen op emissies waarvoor boeren wel een vergunning hebben.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: stikstof slechts klein onderdeel bouwprobleem

    „Het zijn de wildwesttaferelen waar we altijd voor hebben gewaarschuwd”, zegt Bart Kemp, voorzitter van de boerenorganisatie Agractie. „Je ziet het nu volop gebeuren. De landbouw wordt opgeofferd voor andere sectoren.” Ook de Tweede Kamer vond het deze week te gortig. Twee aangenomen moties roepen het kabinet op een einde te maken aan de stikstofjacht.

    Schiphol is zich van geen kwaad bewust. „We wilden aan de slag omdat een gecoördineerde aanpak uitbleef”, stelt een woordvoerder van de nationale luchthaven. Ze spendeerde al 16 miljoen euro aan drie boerderijen en overige stikstofrechten. „We verwachten ongeveer tien boeren nodig te hebben voor een natuurvergunning voor Schiphol. En vijf voor Lelystad. We zijn er nog niet.” Bovendien: „Boeren werken vrijwillig mee. En ook de natuur is ermee geholpen. Dertig procent gaat naar natuurherstel.”

    Ring Utrecht
    Rijkswaterstaat stelt desgevraagd stikstofruimte te hebben gekocht van twintig agrarische bedrijven. In een enkel geval is dat inclusief grond of gebouwen, maar meestal kunnen boeren gewoon op dezelfde plek blijven wonen. Van dertien veehouderijen is de stikstofruimte daadwerkelijk al ingezet, onder meer voor de A15 en de Ring Utrecht.

    Slimme ondernemers richtten de afgelopen jaren verschillende platforms op om kopers en aanbieders van stikstof bij elkaar te brengen. „Sinds de laatste uitspraak van de Raad van State, waarbij de Bouwvrijstelling onderuit werd gehaald, zie ik meer partijen de markt betreden om stikstofrechten te kopen”, zegt pionier Klaas Kooiker. Volgens de oprichter van stikstofplatform.nl menen partijen kennelijk dat ze het nu zelf maar moeten regelen.

    BEKIJK OOK:
    Boeren in onzekerheid na stikstofbrief kabinet: ’Ik wil niet stoppen’

    Maar eenvoudig is de stikstofhandel allerminst. Zo heeft Schiphol niets aan een varkensbedrijf in Limburg. En Rijkswaterstaat kan voor de Ring Utrecht niks met een Fries melkveebedrijf. Wie stikstofruimte nodig heeft, moet het halen bij een partij die emissies heeft op hetzelfde natuurgebied als hij zelf gaat belasten. Daarom speurt Schiphol in provincies rond het vliegveld. „Allesbepalend is de lokale uitstoot op een nabij natuurgebied”, bevestigt een woordvoerder van LNV.

    Boeren zijn om twee redenen niet te spreken over uitkoop door andere sectoren. De eerste reden is van chemische aard. „Ammoniak uit de stal en stikstofoxiden uit de verbrandingsmotor zijn niet hetzelfde en dus feitelijk niet inwisselbaar”, stelt Kemp. Ammoniak komt op korte afstand van de stal neer, terwijl stikstofoxiden op veel grotere afstanden neerdalen. „Het is alsof je in de kroeg een biertje bestelt, maar melk krijgt, met als argument: ’Het is allebei nat’.” Toch staat de overheid deze uitruil wel toe.

    BEKIJK OOK:
    ’Krimp Schiphol op zijn vroegst eind 2023 aan de orde’

    Een andere frustratie betreft de PAS-melders. Dat zijn circa 3000 bedrijven die onder de vorige stikstofregels geen vergunning nodig hadden, maar door de uitspraak van de Raad van State in 2019 ineens illegaal zijn verklaard. Ze zitten volledig op slot. Kemp beklaagt de schizofrenie van de overheid: „Het is onbestaanbaar dat voormalig minister Schouten van LNV heeft beloofd dat PAS-melders met voorrang worden gelegaliseerd, maar dat diezelfde overheid in de gedaante van Rijkswaterstaat en Schiphol eerst voor zichzelf zorgt.”

    Procedures
    Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB ziet eveneens „een enorme chaos” in de stikstofjacht. „De kapitaalkrachtigen krijgen hun zin”, zegt hij, hoewel hij met zijn procedures tegen de luchthaven deels ook de aanjager is van Schiphols koopjesjacht. Toch zien zowel Agractie als Vollenbroek de oplossing in de vorming van een stikstofbank, waarbij het ministerie van LNV de regie pakt. Vollenbroek: „Leg een cordon aan rond de landbouw, zodat de stikstofruimte van stoppende veehouderijen daadwerkelijk naar PAS-melders gaat.”

    Ook Bouwend Nederland wenst snel een nationale stikstofbank. Maar nadrukkelijk geen muur om de landbouw te beschermen, aldus voorzitter Maxime Verhagen. Bouwbedrijven hebben stikstofruimte nodig om de vergunningen voor woningbouw rond te krijgen. Verhagen: „Er moet ook geld verdiend worden in Nederland, daarom moet er naast landbouw ook ruimte zijn voor de bouw, Schiphol en industrie.”

    Volgens Schiphol is de natuur geholpen bij het opkoopbeleid. ANP/HH

    Het ministerie van LNV begrijpt de roep om een stikstofbank. „We maken haast met het veranderen van de beleidsregels”, stelt een woordvoerder. De bedoeling is dat voor 1 april de wetgeving klaar is die het Rijk het voorkeursrecht geeft om als eerste vrijkomende stikstofruimte op te kopen. Die kan vervolgens via regionale of een nationale stikstofbank worden verdeeld. „De stikstofruimte van piekbelasters wordt dan gebruikt voor PAS-melders en andere toepassingen.” Tot die tijd lijkt het er niet op dat minister Van der Wal (Stikstof) Schiphol snel zal afremmen in koopgedrag. Een woordvoerder: „Het eerlijke verhaal is dat dat heel lastig is. Het is een vrije markt.” Mocht de luchthaven voldoende stikstofruimte bij elkaar krijgen, dan verstrekt LNV de natuurvergunning. „Mits ze binnen de kaders van de wet handelen.”

    www.telegraaf.nl/financieel/175474678...
1.663 Posts
Pagina: «« 1 ... 58 59 60 61 62 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 876,08 -0,90%
EUR/USD 1,0642 +0,16%
FTSE 100 7.861,60 -1,30%
Germany40^ 17.859,80 -0,93%
Gold spot 2.374,72 -0,35%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+2,46%
B&S Gr...
+1,70%
DSM FI...
+1,04%
FASTNED
+1,03%
Arcadis
+1,02%

Dalers

Arcelo...
-6,19%
Aperam
-6,06%
SBM Of...
-4,51%
Van La...
-2,78%
RENEWI
-2,62%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links