Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,565 25 apr 2024 13:39
  • -0,165 (-2,88%) Dagrange 5,565 - 5,725
  • 130.098 Gem. (3M) 321,3K

TomTom november 2022

1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 november 2022 16:33
    quote:

    marique schreef op 17 november 2022 13:02:

    - TT stelt op de CMD dat de Automotive markt in 2021 een omvang van 1 miljard heeft
    - Automotive omzet HERE in 2021: 721 mio
    - Automotive omzet TT in 2021: 223 mio

    (quotes van @win some ..)

    Samengevat vormen HERE en TT dus een duopoly. Heel lang geleden leerde ik op school dat een duopoly voor beide aanbieders zeer lucratief kan zijn. Onder voorwaarde dat betreffende directeuren af en toe samen een kop koffie zouden drinken.
    TT heeft met het maps platform ook een aanbod aan HERE liggen om met elkaar te concurreren bovenop een TomTom base map.

    Gain voor HERE: minder kosten (en ze hebben al een kosten probleem)
    Gain voor TomTom: toegang tot HERE data. Verder verbeteren van de base map
    Gain voor beiden: meer investeren in het ontwikkelen van de markt (adressable market vergroten) in plaats van concurreren om een stukje commodity. Samen de markt ontwikkelen

    Zou HERE ervoor open staan? Intern is misschien de primaire reactie van niet, want TT is concurrent. De eigenaren van HERE zoals Audi wel. Die zijn ook gewoon TomTom klant en wilden vooral een Europees alternatief voor Google hebben. Als daarvoor HERE en TT moeten samenwerken dat zouden zij alleen maar aanmoedigen. Als er daarnaast geen geld bij hoeft of geen ontslagen meer bij HERE nodig zijn, omdat ze zich kunnen bedruipen, ook goed voor de owners.
  2. forum rang 6 marique 17 november 2022 17:06
    quote:

    *JustMe* schreef op 17 november 2022 16:33:

    [...]

    TT heeft met het maps platform ook een aanbod aan HERE liggen om met elkaar te concurreren bovenop een TomTom base map.

    Gain voor HERE: minder kosten (en ze hebben al een kosten probleem)
    Gain voor TomTom: toegang tot HERE data. Verder verbeteren van de base map
    Gain voor beiden: meer investeren in het ontwikkelen van de markt (adressable market vergroten) in plaats van concurreren om een stukje commodity. Samen de markt ontwikkelen

    Zou HERE ervoor open staan? Intern is misschien de primaire reactie van niet, want TT is concurrent. De eigenaren van HERE zoals Audi wel. Die zijn ook gewoon TomTom klant en wilden vooral een Europees alternatief voor Google hebben. Als daarvoor HERE en TT moeten samenwerken dat zouden zij alleen maar aanmoedigen. Als er daarnaast geen geld bij hoeft of geen ontslagen meer bij HERE nodig zijn, omdat ze zich kunnen bedruipen, ook goed voor de owners.
    Samengaan is in theorie de beste optie. In praktijk gebeurt dat zelden of nooit. Iets met wettelijk bezwaar/verbod tegen monopoly posities. Daarnaast houden ontvangende bedrijven niet van monopolisten. Om begrijpelikje redenen hebben die liever meerdere leveranciers.

    Als je het zo bekijkt hebben de drie autobouwers die HERE overnamen een goede zet gedaan. Ze hebben nu kennis en kunde in eigen huis en onder eigen controle en dwingen daarmee TT tot vergaande concessies qua prijsstelling.
  3. forum rang 6 win some... 17 november 2022 17:15
    quote:

    *JustMe* schreef op 17 november 2022 15:54:

    @winsome

    Ik vind het wel een goede vraag van je. Ik interpreteer het zo.

    TomTom heeft het steeds over 3 kernproducten (dit zijn maps, traffic en software) en over 2 kernmarkten (dit zijn Europa en de US). Die twee samen, de kernproducten in de kernmarkten zijn 1 miljard.

    Verder hebben ze het veel over het oprekken van hun 'adressable market' dus de markt die ze kunnen adresseren / bedienen. Wat TT zegt in de presentatie is "Addressable market size growing toward €1.5 billion" download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    Volgend jaar wordt bijvoorbeeld Japan toegevoegd aan de maps. Dat is een grote automotive markt (groter dan Frankrijk, Duitsland en Italie samen) en dus meer adressable market. Ook Indigo (Digital Cockpit) is een nieuw product in een categorie waarin TT niet meedeed, dus is een uitbreiding van de adressable market. Het is dus een zandbak definitie: in welke zandbak spelen wij voornamelijk. In die zandbak zit dus niet Garmin, in elk geval niet voor maps en traffic. En MapBox is maar een kleine speler in Automotive, vooral in Enterprise segment actief, daar komt TT hen wel tegen.

    Ik denk dat mensen het ook wat vonden tegenvallen, dat TT maar speelt in een markt van 1 miljard. Maar dat ligt er maar net aan wat je tot jouw speelveld definieert en wat niet. De Automotive markt is een stuk groter dan dat, en die 1 miljard was ook een rock bottom punt toen de automotive markt helemaal op zijn gat lag in 2021. Met HD maps erbij wordt de adressable market ook weer groter wanneer er level 3 auto’s op de markt komen.

    NB: het bovenstaande kun je ook toepassen op Enterprise.
    De markt neemt daar toe van 2,0 naar 2,5 miljard en het gedeelte dat adressable is van 55% naar 85%.
    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    Dus adressable nu is: 55% x 2 miljard = 1,1 miljard
    Adressable 2025 is: 85% x 2,5 miljard = 2,125 miljard (dankzij OSM toevoeging)

    Misschien zouden we meer moeten verwachten van Enterprise dan van Automotive als je puur naar het potentieel kijkt. Niemand denkt nu: Enterprise zou weleens groter kunnen worden dan Automotive. Want in Automotive zijn er meer harde bewijzen (orderboek) dan in Enterprise (enthousiaste CMD presentaties).
    Ik ze deze redenering toch niet helemaal rondkomen. TT heeft ook gezegd dat men voor wereldwijde autoverkopen van 2021-2025 een CAGR van >5% verwacht. Combineer dat met een ook door TT uitgesproken verwachting van de toename in take-rates van 40% (2021) naar 50% (2025) en dan zit je al op 1,5 miljard. Daar heb je dus geen Japan, HD-maps of Indigo voor noidg. Of je moet al prijserosie in de berekening meenemen.

    NB: Volgens mij is HERE al een paar jaar terug de nadruk meer op Enterprise gaan leggen, omdat men daar betere groeikansen zag dan in Automotive.
  4. [verwijderd] 17 november 2022 17:42
    quote:

    win some... schreef op 17 november 2022 17:15:

    [...]

    NB: Volgens mij is HERE al een paar jaar terug de nadruk meer op Enterprise gaan leggen, omdat men daar betere groeikansen zag dan in Automotive.
    Klopt, maar bij HERE was het argument ook dat zij nogal afhankelijk zijn van automotive, zij zijn daar marktleider (dus weinig upside) en verliezen marktaandeel. Voor TT als uitdager van HERE speelt dat wat minder, komende jaren 5 procentpunt erbij.
  5. Lionfart 17 november 2022 17:51
    Stellantis ziet wél toekomst in autonoom rijden
    Megaconcern koopt AI-bedrijf

    17 november 2022 om 15:03

    Stellantis heeft aiMotive gekocht: een softwarebedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van autonoom rijden-technologie. Dat is best opvallend, want sommige andere grote automerken kwamen onlangs juist terug op hun investeringen in deze technologie. Er zou te weinig toekomst in zitten. Stellantis lijkt daar anders over te denken.

    Terwijl Volkswagen en Ford zich onlangs terugtrokken uit Argo AI, een ontwikkelaar van artificial intelligence-software, koopt Stellantis júíst een dergelijk softwarebedrijf aan. aiMotive, een start-up uit Hongarije, houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden. Daarmee gaat het door zoals het al deed, want het wordt een dochterbedrijf en geen integraal onderdeel van Stellantis. De door henzelf gebruikte term 'start-up' suggereert dat het om een klein, nieuw bedrijf gaat, maar dat valt wel mee. aiMotive heeft en gaat door met ruim 200 werknemers, verspreid over kantoren in Hongarije, Duitsland, de VS en Japan. Ook de huidige CEO ervan blijft na de overname gewoon op zijn plek zitten.

    aiMotive maakt vier producten, waarvan het er drie blijft verkopen aan derden. De aiDrive-technologie, die software voor autonoom rijden behelst, ontwikkelt het bedrijf voortaan voor Stellantis. Het is waarschijnlijk dat ook BMW daarvan profiteert. Vorig jaar maakten Stellantis en BMW namelijk bekend samen te willen werken aan autonoom rijden. Toen noemde Stellantis ook al de ontwikkeling van zijn STLA AutoDrive-technologie, waarover het nu weer rept. aiMotive moet de ontwikkeling daarvan versnellen.

    In 2024 moeten de eerste Stellantis-producten worden uitgerust met AutoDrive, dat aanvankelijk tot autonoom rijden niveau 3 mogelijk zou maken. Of het concern aiMotive ook overnam voor verdere ontwikkeling richting niveau 4 en 5, is niet duidelijk. Ford en Volkswagen geloven daar in ieder geval niet zozeer in, getuige hun besluit om een belangrijk deel van hun investeringen in de technologie terug te trekken.
    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/st...
  6. [verwijderd] 18 november 2022 08:46
    Niet de eerste en niet de laatste startup die overgenomen wordt.

    Autofabrikanten verdienen aan ADAS en hebben daarmee een ‘self funding’ manier om geleidelijk een auto steeds meer te laten kunnen doen en de bestuurder minder. Hoe lang het precies duurt voor een auto volledig zelf kan rijden maakt voor hen niet uit.

    Startups hebben echter niet die self-funding van ADAS om die fase te overbruggen. Aurora (zelfrijdende trucks) wil zich ook laten overnemen door Apple of Google. Zij hebben geld tot medio 2024 maar dan staan hun trucks nog niet op de weg.

    Voor Stellantis kan dit ook een technology hire zijn. Zij willen net als Volkswagen CARIAD een software bedrijf bouwen met zo’n 5000 man personeel. Dat kun je ook doen via acquisities. Net zoals TomTom Autonomos kocht dat een interne R&D afdeling is geworden.
  7. forum rang 7 tatje 18 november 2022 09:36
    Je gelooft het niet :-)

    Gisteren.

    10 uur 28000 aandelen verhandeld
    11 uur 35000
    12 uur 42000
    13 uur 49000
    14 uur 56000
    15 uur 59000
    16 uur 69000
    17 uur 80000
    1730 uur 92000
    1735 uur 121000

    van 10 tot 15 uur 4 maal 7000 en 1 maal 4000

    Dus in 4 uur 32000 :-) Tja.

    Ga de evergreen top 1000 op radio 5 verder luisteren.

    Daar kan een mens helemaal blij van worden.

    Ik heb vertrouwen in TT.

    Maar ja :-)

    Inne daag neet gepos, is inne daag neet gelaef

    Ik schrijf het, maar meen het niet :-)
  8. forum rang 7 tatje 18 november 2022 10:16
    Kid je weet toch dat als we het niveau van de posten nemen.

    Jij boven iedereen uitsteekt, jouw analyses zijn ongekend goed .

    Eigenlijk zou je moeten worden voorgedragen.

    Onze Kid, zou er tranen van in de ogen krijgen.

    Soms dienen externe instanties (rechtspersonen) een verzoek in bij het College van Bestuur om een leerstoel te mogen vestigen aan de universiteit. Zij doen dit om het onderwijs of onderzoek in een bepaald vakgebied een extra stimulans te geven. Als zo'n bijzondere leerstoel wordt toegekend, moet deze iets toevoegen aan het onderwijs- en onderzoeksprofiel van de universiteit. De faculteiten en instituten van de Erasmus Universiteit Rotterdam kennen ook een aantal bijzondere leerstoelen. Bekijk hieronder welke hoogleraren deze bekleden en welke instanties de leerstoelen mogelijk maken.

    Kid een leerstoel in locatie technologie en dan misschien in de RVC van Tom Tom.

    Het kan, want een kanjer is het .
  9. [verwijderd] 18 november 2022 11:20
    Gister video bekeken van Stellantis’ hoogste connected car / infotainment baas. Paar relevante dingen.

    - ADAS moet ik élk model in élk merk in élk land komen. Het verhoogt veiligheid en het bedrijf vindt dat je het niet kunt maken dat een FIAT500 minder veilig is dan een Maserati. Of dat een auto in Europa of de US veiliger is dan in Latijns Amerika bijvoorbeeld.

    - Met een 100% implementatie neemt massa toe en moeten dit soort systemen betaalbaar worden voor iedereen. Geen systemen van 3,4,5 duizend euro wat relatief veel is op een auto van 20.000 euro versus een auto van 80.000 euro. ADAS moet een commodity worden.

    - Hij heeft zelf een achtergrond bij Microsoft en Amazon en heeft ook het team opgezet dat Amazon in de auto brengt. Zoals bekend heeft Stellantis gekozen voor bouw cockpit door FoxConn samen met Amazon team (zijn oude team) en voor TomTom voor maps, traffic, EV services en software.

    - Het is zijn doel om betere experiences in de auto te geven dan het repliceren van een mobiele telefoon op het scherm en daarvoor moet je veel meer ook zelf naar één software platform toe waarop je efficient goede software kunt ontwikkelen die vervolgens in álle merken en regio’s terechtkomt

    - Stellantis verhoogt haar interne software competenties. De relatie tussen Stellantis en leveranciers wordt hierdoor meer eentje van een langdurig strategisch partnership waarin je samen innoveert en van elkaar leert. Een van de dingen die ze nu van oa de Spotify’s en Netflixen van deze wereld willen leren is hoe je subscription services ontwikkelt. Er komt steeds meer infotainment in de auto, waar ook voor betaald moet worden.

    - Om ADAS en semi zelfrijden betaalbaar te maken denken ze daarbij ook aan subscription modellen. Alle auto’s moeten even veilig zijn, maar niet elke automobilist wil handen van het stuur op de snelweg. Wie dat wel wil betaalt bijvoorbeeld X euro per maand voor zo’n functie. Interessant is dat dat het moment is waarop niet de TomTom ADAS map maar de HD map met Autostream in beeld komt. En self-driving software. De overige dingen als sensoren zitten al op de auto. HD maps zijn het voornaamste component van een X euro per maand service.

    Relevantie voor TomTom

    - De kaart zit in 100% Stellantis auto’s in de toekomst (take rate nu 40%)
    - HD maps zijn onderdeel van een X euro / mnd prijskaartje voor handsfree rijden
    - Hij zegt heel veel dezelfde dingen als Goddijn: langetermijn relaties, geen klant-afnemer relaties maar partnerships. Etc
    - Hij heeft een Microsoft en Amazon achtergrond net als die nieuwe mensen bij TomTom en wil Google buiten de deur houden en denkt ook dat autofabrikanten met partners rijkere belevingen kunnen geven
  10. [verwijderd] 18 november 2022 12:18
    TT heeft al met Amazon samengewerkt met integreren Amazon Alexa en Amazon music in Digital Cockpit (fka Indigo). En nu met FoxConn en Amazon voor Stellantis.

    Amazon Alexa Alexa Auto brings the Alexa experience that has delighted customers at home into the vehicle. It adds automotive-specific functionality and contextualizes the experience for the vehicle. “TomTom IndiGO makes it easy for automakers and Tier 1s to integrate the Amazon Alexa Auto SDK into their digital cockpit software platforms.” – Christian Mentz, Director, Alexa Automotive International.

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    TomTom (TOM2), the geolocation technology specialist, today announced that Amazon Music is now available on TomTom IndiGO.

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...
  11. forum rang 7 sniklaas 18 november 2022 14:28
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 november 2022 12:18:

    today announced that Amazon Music is now available on TomTom IndiGO. [/i]
    dat klinkt als muziek in de oren, hoeveel voertuigen zullen een jaar na dato de playlists via de digital cockpit van TT in hun eigen voertuig beluisteren, op een hand te tellen of is TT dat stadium inmiddels met een aantal Maserati’s gepasseerd….
  12. [verwijderd] 18 november 2022 14:53
    quote:

    sniklaas schreef op 18 november 2022 14:28:

    [...]dat klinkt als muziek in de oren, hoeveel voertuigen zullen een jaar na dato de playlists via de digital cockpit van TT in hun eigen voertuig beluisteren, op een hand te tellen of is TT dat stadium inmiddels met een aantal Maserati’s gepasseerd….
    Ha ha, als je dit soort betekenisvolle integraties probeert af te doen, zoals jij nu doet, dan ben je dus toch niets anders dan die bashers hier, die op de dag van de CMD plotseling allemaal achter hun toetsenbord zitten.
  13. forum rang 7 sniklaas 18 november 2022 15:00
    quote:

    Overtake schreef op 18 november 2022 14:53:

    [...]
    Ha ha, als je dit soort betekenisvolle integraties probeert af te doen, zoals jij nu doet, dan ben je dus toch niets anders dan die bashers hier, die op de dag van de CMD plotseling allemaal achter hun toetsenbord zitten.
    realisten zijn over het algemeen geen bashers en wat mezelf betreft, volgende maand vier ik mijn 2e lustrum ofwel mijn eerste decennium, op een enkele uitzondering na doordeweeks dagelijks achter het scherm van de PC, Laptop, Tablet en iPhone genestelt om de beurzen af te struinen naar kansen en daarop te anticiperen met aan en verkoop transacties op aandelen en cfd's van commodities...
1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links