Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom november 2022

1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 72 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 9 november 2022 18:12
    quote:

    leonardus65 schreef op 7 november 2022 18:53:
    [...]

    Voor die problematiek is totaal geen aandacht. Men heeft oogkleppen op. Grote tweedeling in de maatschappij . Samen met de absurde energiekosten en doorgedreven regeltjes van Europa gaat dit voor grote problemen zorgen. In België is maar 4% vd elektrische auto's gekocht door een particulier. De rest is dus een bedrijfswages en 100 % aftrekbaar. Ook bedrijfswagens van 80-150 duizend Euro. De staat sponsert dus. Grootste sponser van Tesla is in mijn ogen Nederland. De politieke partij die dit gaat aankaarten en tegenhouden gaat stemmen winnen, en uiteindelijk het proces flink vertragen. De oems hebben gelijk om zich te richten op auto's met marge. De 2hands benzine personenauto's gaan heel duur worden. Renault heeft al een oplossing om dit verbod te omzeilen. De huidige auto's zo lang mogelijk in gebruik houden. www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ee...

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 8 november 2022 09:00:

    [...]

    Het is ook slim van de Chinese oems dat zij in het gat springen net onder de Europse 'auto's met marge' (lees: duurdere EV modellen).
    Ik ben ook zeer benieuwd of deze Chinese oems door de inventieve marketing van het verkoopkanaal i.c.m. merkcommunity opbouwen succesvol worden in Europa.
    Ook het 'alleen lease optie' aanbod, verbonden aan het aantal km wat gereden worden, kan wel eens doorslaggevend worden.
    Ter aanvulling:

    Chinese EV verovert Europa

    In de automotive zijn we op dit moment getuige van de transitie van de verbrandingsmotor naar de elektrisch aangedreven auto, die bovendien connected is. Bestaande autofabrikanten krijgen daarbij concurrentie van nieuwe merken, niet zelden afkomstig uit China, die het in sommige opzichten heel anders aanpakken dan de gevestigde orde.

    Aiways, XPeng, Honqqi, Lynk & Co, Nio… De lijst Chinese merken die met elektrische auto’s de Europese markt willen veroveren, wordt almaar langer. Voor de korte termijn betekent dit een bedreiging voor de bestaande Europese auto-industrie, zo houdt Jato Dynamics ons voor in het rapport ‘Affordable EVs and Mass Adoption’.

    Overheidssteun is van groot belang in de transitie naar elektrisch rijden. De elektrische auto is nu eenmaal duurder om te maken dan een auto met verbrandingsmotor. In China staan daar kostbare stimuleringsmaatregelen van de overheid tegenover, zodat EV’s voor veel mensen betaalbaar zijn geworden. Jato verwacht dat die subsidie ook in 2023 nog substantieel zal bijdragen aan het betaalbaar houden van een EV in China.

    In de VS en Europa bestaan zulke stimuleringsmaatregelen van de overheid ook, maar zijn deze, in vergelijking tot China, uiterst beperkt. Het gevolg is dat er nog altijd een gat zitten tussen de gemiddelde retailprijs van een auto met verbrandingsmotor en een EV, zowel in de VS als in Europa. In China daarentegen is dat gat in 2018 gedicht en is de gemiddelde retailprijs van een elektrische auto al jaren lager dan die van een benzineauto.

    Europa
    Aanvankelijk waren ook de Chinese elektrische auto’s duur, maar tussen 2015 en 2020 is de gemiddelde retailprijs van een EV in China drastisch afgenomen. Inmiddels is China prima in staat om kleinere EV’s aan te bieden voor een retailprijs onder de 15.000 euro. In de VS en Europa daarentegen wordt geen enkele EV aangeboden onder de 20.000 euro.

    China heeft nu zijn oog laten vallen op Europa, waar een groot potentieel ligt. Jato ziet dat daarbij de perceptie van de Chinese merken is veranderd. Werd de Chinese productie vroeger vooral geassocieerd met massaproductie en lage kwaliteit, met een merk als Nio wil China zich ook presenteren als fabrikant van premiumauto’s. Het lijkt te werken, want inmiddels tekent China voor 19 procent van de registraties van elektrische auto’s in Europa, waarmee het een tweede plaats inneemt achter Duitsland met 21 procent.

    Dat de Chinese EV’s succesvol zullen zijn op de Europese markt, leidt voor ook KPMG geen twijfel. In hun rapport ‘De invloed van Chinese OEM’s in Europa’ concludeert het consultancybureau dat de Europese EV-markt klaar is voor Chinese OEM’s, die kwaliteit paren aan betaalbaarheid.

    bron:
    aftersalesmagazine.nl/retail/chinese-...

    *Als ik het goed begrepen heb wil TomTom zich met nadruk richten op de EVmarkt met haar producten.
    De Europese markt is door de komst van de Chinese oems al een vijfde kleiner zoals te lezen is hierboven.
    Dat noem ik een bedreiging voor TomTom i.p.v. een uitdaging.
  2. [verwijderd] 9 november 2022 18:27
    Zoals ik al voorspelde lijkt het charme-offensief ten einde gekomen. Meer was er vandaag ook niet te melden over het verlieslatende navigatiebedrijfje.
    Het heeft ook geen zin meer mensen aan te sporen om op een mank paard te wedden. Hoogstwaarschijnlijk lukt het dhr. en mevr. Goddijn wel om hun verlies te beperken bij het afscheid van hun speeltje. Reguliere aandeelhouders zullen daar niets mee opschieten, maar daar zijn ze aan gewend. TomTom zal de geschiedenis ingaan als de grootste risée van de Nederlandse beurs na Nina Brink’s WOL, met een CEO die als jeugdwens had om schatrijk te worden en daar heel geraffineerd in is geslaagd.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 9 november 2022 18:48
    Ik denk dat het charme-offensief nog niet ten einde is gekomen.
    Vorig jaar duurde het tot eind december tot de wintervakantie begon
    en de verkoop van de eigen TT aandelen door ' the leader of the band' bij een koers van rond de negen euro.

    Nu staan we rond de € 7,60
    dus er is nog werk aan de winkel.
    ((-;
  4. [verwijderd] 9 november 2022 19:30
    Waarom de nieuwe deal met Stellantis groter is dan de huidige…
    - Standaardiseren van software over álle 14 merken en álle regio’s heen
    - Doel van 34 miljoen connected ‘monitizable’ cars by 2030
    - In die 34 mio auto’s willen ze diensten verkopen en een deel daarvan is navigatie gerelateerd, zoals verlengen traffic abonnement
    - Binding met Amazon en FoxConn de implementatiepartners van de STLA SmartCockpit

    ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
    moparinsiders.com/amazon-stellantis-c...
    business.carsales.com.au/insights/aut...
  5. [verwijderd] 9 november 2022 20:33
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 9 november 2022 18:48:

    Ik denk dat het charme-offensief nog niet ten einde is gekomen.
    Vorig jaar duurde het tot eind december tot de wintervakantie begon
    en de verkoop van de eigen TT aandelen door ' the leader of the band' bij een koers van rond de negen euro.

    Nu staan we rond de € 7,60
    dus er is nog werk aan de winkel.
    ((-;
    Ja, was ik even vergeten, eerst die vakantie en toen de emoties over de oorlog waardoor TT onbelangrijker werd. Maar de strekking van mijn vorige bericht blijft staan.
  6. forum rang 7 sniklaas 9 november 2022 21:23
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 november 2022 19:30:

    Waarom de nieuwe deal met Stellantis groter is dan de huidige…
    - Standaardiseren van software over álle 14 merken en álle regio’s heen
    - Doel van 34 miljoen connected ‘monitizable’ cars by 2030
    - In die 34 mio auto’s willen ze diensten verkopen en een deel daarvan is navigatie gerelateerd, zoals verlengen traffic abonnement
    - Binding met Amazon en FoxConn de implementatiepartners van de STLA SmartCockpit

    ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
    moparinsiders.com/amazon-stellantis-c...
    business.carsales.com.au/insights/aut...
    functioneel gezien een prima deal voor zowel STELLANTIS als TT waarmee de mogelijkheid voor spinn-off activiteiten een stuk groter wordt gezien ‘the one size fits all’ concept…

    Benieuwd of de financiële impact van deze deal onderdeel is van de €2400 mio backlog, mijn verwachting is van wel…
  7. [verwijderd] 9 november 2022 22:55
    quote:

    sniklaas schreef op 9 november 2022 21:23:

    [...]functioneel gezien een prima deal voor zowel STELLANTIS als TT waarmee de mogelijkheid voor spinn-off activiteiten een stuk groter wordt gezien ‘the one size fits all’ concept…

    Benieuwd of de financiële impact van deze deal onderdeel is van de €2400 mio backlog, mijn verwachting is van wel…
    In elk geval spreken ze er zelf zo over (LinkedIn)

    Winning the biggest deal in a company's history doesn't happen over night. Here's how TomTom developed tech and enhanced customer experience with Stellantis over the course of a decade. Result: this week TomTom revealed a new global deal to provide maps, navigation software, and connected services to STLA SmartCockpit, Stellantis’ next-generation digital cockpit platform to arrive in 2024.

    ============

    It is official. TomTom has won Stellantis

    Probably one of the most disruptive deal the #AutoTech industry has ever witnessed to this day.

    More to come and to say… Real soon.
    Stay tuned.

    Marc Douay Danny Grobben Benoit BACONNET Allison Woolcott & Teams, You guys are absolut RockStars !

    ============

    Great news! All digital cockpits for Stellantis (the company behind brands like Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, Ram and more) will be powered TomTom's EV navigation solutions, all over the world.
  8. SimonCA 10 november 2022 00:36
    Qualcomm Technologies is working Renault Group’s new software company Ampere on the co-development of a centralized compute architecture for the automaker's next-generation of software defined vehicles, which will be fully connected and capable of receiving regular over-the-air (OTA) software updates. The ‘Software-Defined Vehicle (SDV) Platform for Renault’s future electric vehicles will be based on Qualcomm’s Snapdragon family of digital chassis solutions.

    Automaker Volkswagen is also working with Qualcomm. In June, the automaker's software unit CARAID announced it has selected Qualcomm Technologies to supply system-on-chips (SoCs) for its vehicle software platform designed to deliver up to SAE level-4 autonomous driving capabilities in the automaker's future vehicles.

    The Qualcomm's Snapdragon Ride Platform meets the needs of the software developed by CARIAD, according to Volkswagen.

    www.automotiveworld.com/news-releases...
  9. SimonCA 10 november 2022 00:49
    Follow up on the recent news about the digital cockpit in the Jeep Avenger with TomTom full-stack navigation. I expect before the end of the year the announcement of three other EV models with the TomTom digital cockpit.

    Fiat 600
    DS3
    Alfa Romeo Brennero

    All the small SUVs are based on the same platform e-CMP.
  10. forum rang 6 boem! 10 november 2022 05:09
    volgens mij zitten we nu in een impasse.

    tt clamt een fcf van 10% op basis van zijn orderboek en verdubbeling in omzet Enterprise.

    de markt is hiervan allermist overtuigd getuige de 5% FCF die zij nu aan TT toekent.

    er is aanvullend bewijs nodig voor het door TT voorgeschotelde verdienmodel.

    een beter dan in de outlook voor 2022 en 2023 gepresenteerde fcf moet daarin de katalysator vormen,
  11. forum rang 6 pwijsneus 10 november 2022 06:29
    quote:

    boem! schreef op 10 november 2022 05:09:

    volgens mij zitten we nu in een impasse.

    tt clamt een fcf van 10% op basis van zijn orderboek en verdubbeling in omzet Enterprise.

    de markt is hiervan allermist overtuigd getuige de 5% FCF die zij nu aan TT toekent.

    er is aanvullend bewijs nodig voor het door TT voorgeschotelde verdienmodel.

    een beter dan in de outlook voor 2022 en 2023 gepresenteerde fcf moet daarin de katalysator vormen,
    Misschien komt dat doordat de fcf ondanks de lawine van goed nieuws wordt bijgesteld van 5% naar 0% in 2023.

    Ook een verdubbeling in enterprise is een compleet raadsel hoe dit bewerkstelligd moet gaan worden. Enterprise is hooguit vlak, of daalt misschien wel een beetje omzetwise. Zie ook de consensus, dat is de bron waar ik het vandaan haal.
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 10 november 2022 07:25
    quote:

    boem! schreef op 10 november 2022 05:09:
    volgens mij zitten we nu in een impasse.

    tt clamt een fcf van 10% op basis van zijn orderboek en verdubbeling in omzet Enterprise.

    de markt is hiervan allermist overtuigd getuige de 5% FCF die zij nu aan TT toekent.

    er is aanvullend bewijs nodig voor het door TT voorgeschotelde verdienmodel.

    een beter dan in de outlook voor 2022 en 2023 gepresenteerde fcf moet daarin de katalysator vormen,

    quote:

    pwijsneus schreef op 10 november 2022 06:29:

    [...]

    Misschien komt dat doordat de fcf ondanks de lawine van goed nieuws wordt bijgesteld van 5% naar 0% in 2023.

    Ook een verdubbeling in enterprise is een compleet raadsel hoe dit bewerkstelligd moet gaan worden. Enterprise is hooguit vlak, of daalt misschien wel een beetje omzetwise. Zie ook de consensus, dat is de bron waar ik het vandaan haal.
    Er is iemand die zeker weet dat 92 tot wel 98% van de aandelen in vaste handen is.

    'De markt' bestaat dus slechts uit 8 tot misschien wel 2% van de aandelen.

    Die paar beleggers die dit aantal aandelen in portefeuille hebben zijn niet geïnteresseerd in FCF.

    maar kijken ouderwets naar PEG ratio, WPA en dividendrendement.

    Dat verklaart een heleboel.

    Tja……
  13. forum rang 6 boem! 10 november 2022 07:49
    zelden zo'n misvatting meegemaakt.

    er is nl maar 1 ding waar een belegger in geinteresseerd is en dat zijn de harde knaken die met het bedrijf wordt verdiend en ten goede komen aan de aandeelhouders.

    en daar is de fcf de perfecte parameter voor.

    de waarde van een onderneming wordt altijd bepaald door wat zij er aan winst weet uit te slepen.

    alle mooie praatjes ten spijt tijdens de CMD geeft de markt daar nog niet thuis.

    zij hebben wantrouwen tegen de 10% fcf in 2025 vandaar dat er eerst meer duidelijkheid moet komen dat dit eeem reeel percentage is.
  14. forum rang 7 ketchup 10 november 2022 09:20
    bij een multiple van ergens x15 / x20 = 7,50 / 10.00 euro
    echter het sentiment zal dan draaien voor positief en denk dat je dan een notering @ 10 euro of wellicht zelfs een beetje meer mag verwachten en zou mij niet verbazen dat je dan over tijd ergens een nieuwe range neerzet van 10-12 euro en dat is precies wat nodig is om het daarna in de etalage te zetten en daar een 50% premie op te plakken.

    daar wacht ik geduldig op met TT thans in de porto voor 4,5% weging
  15. forum rang 7 sniklaas 10 november 2022 09:23
    quote:

    boem! schreef op 10 november 2022 09:09:

    laat ik het dan eens anders formuleren.

    wat denken jullie waar de koers op staat op het moment dat het bedrijf 50 cent keihard rendement levert per aandeel aan aandeelhouders.
    hypothetisch hoort bij €0,50 rendement p/a een koers van €10+ maar €0,50 rendement p/a is bij TT de komende jaren niet aan de orde, 2022 t/m 2024 verlies en 2025 break even wanneer het lukt om de kosten onder de €600 mio te houden…

    TT maakt een kans op een duppie p/a rendement in 2025 wanneer ze voor die tijd eigen aandelen gaan inkopen, €100 mio per jaar vanaf 2023 en verschroten…
  16. [verwijderd] 10 november 2022 09:42
    quote:

    ketchup schreef op 10 november 2022 09:20:

    bij een multiple van ergens x15 / x20 = 7,50 / 10.00 euro
    echter het sentiment zal dan draaien voor positief en denk dat je dan een notering @ 10 euro of wellicht zelfs een beetje meer mag verwachten en zou mij niet verbazen dat je dan over tijd ergens een nieuwe range neerzet van 10-12 euro en dat is precies wat nodig is om het daarna in de etalage te zetten en daar een 50% premie op te plakken.

    daar wacht ik geduldig op met TT thans in de porto voor 4,5% weging
    Mijn indruk is vaak dat positief nieuws dat op korte termijn impact heeft vooral zorgt voor een hogere top en positief nieuws dat een fundament legt onder de lange termijn zorgt voor een bodem onder de koers.

    Het orderboek van 1,9 miljard was al heel sterk gevuld met omzet voor 2025 en verder en beperkt gevuld met korte termijn omzet. Daar is nu een verrassend grote sprong bij gekomen naar een orderboek van 2,4 miljard. Maar dat zijn Stellantis vanaf 2024 en een grote nieuwe OEM per 2025.

    Verdeling is ongeveer zo:
    Orderboek kort: 600 miljoen in 2023-2024
    Orderboek lang: 1,8 miljard in 2025-2030

    En alles wat de komende jaren aan boekingen binnenkomt vult het “orderboek lang”. TomTom kan het jaar 2025 aanvangen met een orderboek groter dan 3 miljard. Daar is een aanwas van 1,2 miljard voor nodig. TT had er in de eerste 10 maanden van dit jaar 700+.
1.437 Posts
Pagina: «« 1 ... 29 30 31 32 33 ... 72 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links