Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom oktober 2022

1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 65 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 28 oktober 2022 10:21
    ben absoluut geen fan van HG en heb dit hier ook dikwijls genoeg geschreven , maar investeren in TT is toch echt een eigen keuze
    lust je het aandeel of bedrijf niet, ga short of verkoop je belang

    ik zit erin voor één reden en dat is een verkoop, niet op eigen initiatief van mijn aandelen pakket ... maar van de toko
  2. forum rang 6 win some... 28 oktober 2022 10:27
    quote:

    *JustMe* schreef op 28 oktober 2022 10:06:

    Verschil orderboek op 1 januari 2020 en 1 januari 2022

    KT omzet = omzet korte termijn (binnen 1 of 2 jaar)
    MLT omzet = omzet middel of lange termijn (over 3 jaar en verder)

    postimg.cc/MMwLDWmW

    Terugkijkend naar voorspelling door TT begin dit jaar:
    - De KT omzet (2022/2023) in onderboek was gedaald van 612 miljoen naar 475 miljoen (-137)
    - De MLT omzet (2024 en verder) in orderboek is gestegen van 1.188 miljoen naar 1.425 miljoen (+237)

    Daarmee was de verhouding tussen KT en MLT verschoven van eenderde KT en tweederde MLT naar een kwart KT en driekwart MLT.
    (dit zie je in het geel, 34/66 en 25/75)

    Redenen zijn bekend zoals
    - Door chipcrisis bepaalde omzetin 2022/2023 weggevallen of vooruit geschoven als modellen later uitkomen
    - Deal met Volkswagen CARIAD gaat bijdragen aan omzet per 2024 dus zit nu nog in het bakje MLT
    - In juli 2024 gaat ISA wetgeving in en neemt afzet toe. Zit dus ook in MLT
    - Er zijn al wat eerste HD maps deals die in de MLT omzet zitten

    Dinsdag krijgen we een update. Er verschuift dus omzet in het boek van MLT naar KT. Ben benieuwd of er in 2024 procentueel meer uitkering uit het orderboek komt. Ik ben benieuwd wanneer de jaarlijkse uitkering uit orderboek weer toeneemt. Ik verwacht een orderboek van 2 miljard, waarin de toename vooral in de MLT categorie zit en een stukje in de KT.

    De daling van KT omzet met 137 miljoen betekent minder free cashflow. Deze had 120 miljoen meer kunnen zijn (marge: 90%). Daarin zit een deel van de lauwe reactie van de markt afgelopen tijd. Maar in de groei van MLT zit reden dat ze wel vertrouwen houden. De toename met 237 miljoen betekent ook wat meer zekerheid in verdere toekomst. Het is bijna een jaaromzet.
    Van 1,9 naar 2 miljard kan zijn:

    1850 miljoen naar 2049 miljoen: toename 200 miljoen
    1949 miljoen naar 1950 miljoen: toename 1 miljoen

    Tsja
  3. forum rang 4 marathon 11 28 oktober 2022 10:57
    quote:

    NewKidInTown schreef op 28 oktober 2022 09:55:

    De bovenstaande twee berichten kenmerken zich door misplaatste "humor", het ontkennen van het verleden en puur gebaseerd op aannames. Make an ASS of U and ME.
    Hahaha. Misplaatst? Gewoon feiten getuige de 5 duimpjes waar uw geloofsgenoten mee strooien als er een bash bericht of een reactie of een post van een andere bloedgroep werd geplaatst. Zo nu weer met serieuze dingen aan de slag, Succes Mannuh!!!
  4. forum rang 4 marathon 11 28 oktober 2022 11:01
    quote:

    ketchup schreef op 28 oktober 2022 10:21:

    ben absoluut geen fan van HG en heb dit hier ook dikwijls genoeg geschreven , maar investeren in TT is toch echt een eigen keuze
    lust je het aandeel of bedrijf niet, ga short of verkoop je belang

    ik zit erin voor één reden en dat is een verkoop, niet op eigen initiatief van mijn aandelen pakket ... maar van de toko
    Mee eens Ketchup. Idem aan deze kant van de grens. Minder stukken verwacht ik maar toch dezelfde uitgangspositie.
    En ja, ook absoluut geen fan van HG c.s. maar we zullen ermee moeten dealen. Tenzij men een dirty overweegt. Dan lijmen we ons vast aan de zeilboot van de tortelduifjes en laten ons meevoeren op de golven waar de wind ons heen voert.
  5. [verwijderd] 28 oktober 2022 11:04
    quote:

    win some... schreef op 28 oktober 2022 10:27:

    [...]

    Van 1,9 naar 2 miljard kan zijn:

    1850 miljoen naar 2049 miljoen: toename 200 miljoen
    1949 miljoen naar 1950 miljoen: toename 1 miljoen

    Tsja
    Dat was niet het punt. Ik kan ook zeggen dat ik 2 kilo afval van 90,6 naar 89,4 of niks afval van 90,4 naar 89,6.

    Het punt is dat je steeds meer langetermijn omzet in de boeken ziet en wat nu ongeveer een 'normale' automotive omzet wordt op langere termijn? Ik denk dat - met orders boven de 400 miljoen - de operationele (non IFRS) Automotive omzet uiteindelijk ook tussen de 400 en 500 moet worden. Die ligt nu op 70 miljoen per kwartaal.

    Dit betekent dat alleen daarin al 1 euro per aandeel of meer free cashflow besloten zit. En dan doet TT nog helemaal geen gekke dingen als grote nieuwe deals scoren, maar gewoon op het huidige niveau.
  6. forum rang 6 tatje 28 oktober 2022 11:12
    Harold op de laatste call.

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    Yes, Marc, so we have not launched the products that are resulting from our new mapping platform, so you won't see any revenue and you
    won't see that this year in real terms. But there is an exciting development in our mapping platform. We will be able to produce significantly more
    detailed maps. We will have a lot more coverage with our maps, so we can expand our base -- our business. And we can start addressing a market
    that has not been available to us in the past, and that involves markets where we are traditionally not very strong. So that's everything outside
    of North America and Europe. All of a sudden, that opens up new possibilities.

    Je ziet het nog niet, maar het komt eraan.

    Maps met meer detail en grotere dekking, ook buiten de VS en Europa .

    Beste Harold. is dit de voorkant, waar Teslin het over had.

    Teslin.

    Wij zijn van mening dat de kaartproductiecapaciteit, of de ‘achterkant’, van TomTom erg sterk is. Het bedrijf excelleert op detailniveau. Zo weet het als geen ander hoeveel rijbanen er op een weg zijn, waar eenrichtingsstraten lopen en hoe hard je ergens mag rijden. Daarnaast is TomTom leidend als het op accuratesse aankomt. Het weet en kan voorspellen waar files staan en welke wegen zijn afgesloten. Een belangrijk competitief voordeel waarmee het de laatste jaren ook marktaandeel wint in de automarkt. TomTom ontwikkelt ook kaarten die gebruikt worden in auto’s met zelfrijdende functies.

    De gebruikersinterface van TomTom, of de ‘voorkant’, waar de gebruiksvriendelijkheid en visualisatiemogelijkheden van de kaart onder vallen, loopt nog achter op die van andere spelers. Zo loopt Google voorop de zoekfunctie en gedetailleerde informatie over specifieke locaties en kan je de kaart van Mapbox het makkelijkste aanpassen naar eigen voorkeur op basis van een open-source model (‘look & feel’).

    Inderdaad had mijn zoon naar de mont Ventoux, zowel google als ook TT op zijn phone.

    Om te rijden gebruikte hij Tom Tom.
    Om de dichtst bij zijnde Mac te vinden Google maps.

    Tja :-)
  7. [verwijderd] 28 oktober 2022 11:26
    @Tatje. Dat wat Teslin noemt -- een betere voorkant -- is TT achter de schermen mee bezig ("in stealth mode") en wordt dit kwartaal gepresenteerd. Ze hintten erop dat dit dinsdag op de Capital Markets Day gebeurt. Gezien de investeringen die TomTom doet in de 'application layer' wordt hier al langer aan gewerkt, met een piek in kosten in dit jaar.

    Speciaal om uitgaven in 'application layer' te kunnen volgen kwam TT in maart 2021 met een update waarin ze hun rapportage aanpassen en die investeringen in application layer apart benoemen.

    corporate.tomtom.com/static-files/7d9...

    2019: 127 miljoen
    2020: 137 miljoen
    2021: 139 miljoen
    2022: 172 miljoen*

    * indien uitgaven in Q4 gelijk aan Q3 2022

    Geen klein project dus
  8. forum rang 6 tatje 28 oktober 2022 11:41
    quote:

    tatje schreef op 27 oktober 2022 14:05:

    Het volgende zei Chris Pendleton van Microsoft op de CMD 2019.

    And that's the enterprise scale we’re talking about and so the infrastructure that TomTom has built
    on Azure is actually scalable too. They have to scale with us. We treat them as a backend engineering
    team.

    Na 3 kwartalen.
    R en D APP
    2020 89,4
    2021 101,4
    2022 126,5

    Vergelijk ik 2020 met 2022 dan zijn de uitgaven met 41,5% gestegen.
    Laten we 6,5 nemen als loonstijging, dan praten we nog over een stijging van 35%.
    Dus veel meer hoofdjes in R en D APP.

    Harold zei bij de laatste call het volgende over Enterprise.

    Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
    Yes, Marc, so we have not launched the products that are resulting from our new mapping platform, so you won't see any revenue and you
    won't see that this year in real terms. But there is an exciting development in our mapping platform. We will be able to produce significantly more
    detailed maps. We will have a lot more coverage with our maps, so we can expand our base -- our business. And we can start addressing a market
    that has not been available to us in the past, and that involves markets where we are traditionally not very strong. So that's everything outside
    of North America and Europe. All of a sudden, that opens up new possibilities.

    And the second way we can expand our addressable market is by addressing use cases that are -- that we currently cannot serve. Due to the highprecision type of attributes, that we're bringing into our new map platform, will allow us to play in consumer applications, display applications,
    more web-based, mobile phone-based applications, where we currently don't have a big presence.
    So, if you look at our current customer base, of course, we're doing well inAutomotive. And we have seen a lot of activity this yearin the Automotive
    segment, which is very encouraging -- will lay a foundation under longer-term growth also in the Automotive industry. But on top of that, we can
    start developing a whole new segment in what we have defined as the Enterprise sector, where we currently don't have a strong position.
    And that's all very -- I think that's all very exciting. We're preparing for that. We'll be ready by the end of this year, have everything in place to start
    selling and licensing those products, and we will start informing the market in Q4 about those developments that are taking place.

    Spannend :-)

    Werken hard aan de voorkant !
    Hallo * JustMe *

    Jij kan het veel mooier brengen.

    Maar eigenlijk bedoelen we hetzelfde :-)

    Schaalbaar waren ze al.

    Maar een super voorkant en veel grotere dekking komt binnenkort pas in de cijfers !

    Google doet het zelf en wil geen partners.

    Tom Tom partnert met Amazon Microsoft en Apple.
  9. [verwijderd] 28 oktober 2022 11:41
    Je kunt je niet uit een neergang bezuinigen, alleen investeren.

    De investeringen in application layer zijn zichtbaar in de cijfers

    Je mag toch aannemen dat je niet tientallen miljoenen extra investeert per jaar voor een product dat straks een fractie daarvan als extra baten gaat opleveren. Dan was er geen businesscase geweest (inschatting van verwachte kosten en baten die in balans moeten zijn).
  10. forum rang 7 sniklaas 28 oktober 2022 11:55
    quote:

    *JustMe* schreef op 28 oktober 2022 10:06:

    Daarmee was de verhouding tussen KT en MLT verschoven van eenderde KT en tweederde MLT naar een kwart KT en driekwart MLT.
    Justin jij doet voorkomen of een verschuiving van korte termijn naar lange termijn gunstig is maar dat is het absoluut niet daarvoor moet het saldo in het orderboek groeien ipv stagneren of zelfs krimpen rekening houdend met de inflatie…

    De toename van 2020 naar 2021 van €1800 naar €1900 mio was een regelrechte teleurstelling, slechts 5% erbij betekend onvoldoende compensaties voor inflatie en stijging van de kosten.

    Een toename voor 2022 naar €2000 mio is een regelrechte teleurstelling en aanfluiting gegeven met veel poeha omgeven deals met CARIAD en HKD…
    €100 mio aan contract waarde betekend 5% erbij dus interen en is ruimschoots onvoldoende om de inflatie en stijging van de kosten te compenseren..

    Ultimo 2022 een orderboek van <€2500 te verzilveren over gemiddeld 7 jaar houdt instandhouding van het al 15 jaar durende verlies scenario voor automotive in en bevestigd nogmaals dat TT niet in staat is om een acceptabel verdienmodel op de rails te zetten…

    Denk toch eens na Justin, van €1800 naar €2000 is €200 mio te veel incasseren over een periode van 7 jaar om oa 50% van de @VOW en 100% van de HKD verkopen in EU van producten en diensten te voorzien en gedurende de contractperiode te onderhouden…

    Totaal €200 mio in 7 jaar tijd voor 20% van alle EU voertuig registraties zou betekenen in totaal €1000 mio voor de komende 7 jaar voor alle EU voertuig registraties; een lachertje…

    Gelukkig staat het verkoop scenario voor de assets nog fier overeind waar het huidig scenario van zelf vermarkten met het jaar verder afbrokkelt…
  11. forum rang 6 tatje 28 oktober 2022 12:16
    Je ziet het.

    Basic Fit - 18%

    Leverage ratio (net debt / adjusted EBITDA) of close to 3.0 times expected at year-end

    Hoe zit dat bij TT.

    Die hoeven zich gelukkig niet aan de banken te houden.

    Ebitda dit jaar negatief, maar wel 300 miljoen aan cash en geen debt.

    Tja.

    Kunnen dus handelen zoals ze denken dat gunstig is, geen waakhond.

    Je zal maar een negatieve ebitda hebben en een debt van zeg 500 miljoen.

    poeh poeh :-)
  12. forum rang 4 GLMF 28 oktober 2022 12:28
    quote:

    marathon 11 schreef op 28 oktober 2022 09:36:

    ik heb het idee dat de bashers een vergadering hebben gehad waarbij ze hebben besloten om een ledenwerf te starten. Weer wat aanvullende realisten die elkaar duimpjes blijven toekennen als de lading maar negatief is. Succes mannuh!!!
    woensdag as maar even kijken hoe goed hun voorspellende kwaliteiten zijn ;-)
    www.iex.nl/Forum/Topic/1392788/TomTom...
  13. [verwijderd] 28 oktober 2022 13:22
    [quote alias=sniklaas id=14482035 date=202210281155]
    [...]Justin jij doet voorkomen of een verschuiving van korte termijn naar lange termijn gunstig is maar dat is het absoluut niet daarvoor moet het saldo in het orderboek groeien ipv stagneren of zelfs krimpen rekening houdend met de inflatie… De toename van 2020 naar 2021 van €1800 naar €1900 mio was een regelrechte teleurstelling, slechts 5% erbij betekend onvoldoende compensaties voor inflatie en stijging van de kosten. Een toename voor 2022 naar €2000 mio is een regelrechte teleurstelling en aanfluiting gegeven met veel poeha omgeven deals met CARIAD en HKD… €100 mio aan contract waarde betekend 5% erbij dus interen en is ruimschoots onvoldoende om de inflatie en stijging van de kosten te compenseren..

    Hij is van 1,8 naar 1,9 miljard gegaan in 2020-2021. (2022 zit er nog niet bij) Daarbij is ook twee keer de omvang van bestaande orders in het orderboek naar beneden gesteld, doordat de automotive markt met 30% gekelderd is in 2020. Als je het uitrekent is de aanwas van nieuwe orders rond de 450 miljoen per jaar. De CARIAD deal kan best groter geweest zijn dan je nu veronderstelt. Geen vele honderden miljoenen, maar ook geen peanuts.

    Ultimo 2022 een orderboek van <€2500 te verzilveren over gemiddeld 7 jaar houdt instandhouding van het al 15 jaar durende verlies scenario voor automotive in en bevestigd nogmaals dat TT niet in staat is om een acceptabel verdienmodel op de rails te zetten…

    Contracten zijn niet gemiddeld 7 jaar. Er zijn contracten van 3 en 5 jaar volgens Taco T. Dat je een doorloop hebt van omzet naar verder in de toekomst, komt doordat je ook deals kunt hebben van bijvoorbeeld 2024-2028. Maar ook dan is het contract zelf 5 jr.

    Denk toch eens na Justin, van €1800 naar €2000 is €200 mio te veel incasseren over een periode van 7 jaar om oa 50% van de @VOW en 100% van de HKD verkopen in EU van producten en diensten te voorzien en gedurende de contractperiode te onderhouden…

    Een toename in orderboek is de delta tussen wat er aan omzet afgelopen jaar was (uit het boek stroomt) plus of minus aanpassingen van de waarde van contracten op basis van afzet die autofabrikanten in de toekomst verwachten en dat dan vermeerderd met nieuwe deals. Die nieuwe deals zijn rond de 450 per jaar dus ik denk dat daar de automotive omzet naartoe navigeert. Dat voelt eigenlijk nog als laag, maar is in elk geval een stuk meer dan nu
  14. forum rang 7 sniklaas 28 oktober 2022 13:23
    quote:

    tatje schreef op 28 oktober 2022 12:16:

    maar wel 300 miljoen aan cash en geen debt.
    €300 mio op de bank is het totaal resultaat van alle consumer verkopen van de afgelopen 16 jaar minus netto uitkeringen naar aandeelhouders, minus reeds ontvangen deferred gelden blijft er rond de €4 per aandeel over…

    Inderdaad een top prestatie , voor €17,50 naar de beurs, 16 jaar inflaties en zero uitkeringen voor de aandeelhouder en vandaag de dag een resterende waarde van €4 per aandeel..

    [Modbreak: gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
  15. [verwijderd] 28 oktober 2022 13:25
    quote:

    sniklaas schreef op 28 oktober 2022 13:23:

    [...]€300 mio op de bank is het totaal resultaat van alle consumer verkopen van de afgelopen 16 jaar minus netto uitkeringen naar aandeelhouders, minus reeds ontvangen deferred gelden blijft er rond de €4 per aandeel over…

    Inderdaad een top prestatie , voor €17,50 naar de beurs, 16 jaar inflaties en zero uitkeringen voor de aandeelhouder en vandaag de dag een resterende waarde van €4 per aandeel..

    Martin, ergens anders de loftrompet blazen…
    Je vergeet even dat er voor miljarden aan assets zijn gekocht en onderhouden en dat die een waarde vertegenwoordigen waar ook toekomstige omzet aan hangt en sowieso een bepaalde waarde vertegenwoordigt.
  16. forum rang 7 sniklaas 28 oktober 2022 13:28
    quote:

    *JustMe* schreef op 28 oktober 2022 13:25:

    [...]

    Je vergeet even dat er voor miljarden aan assets zijn gekocht en onderhouden en dat die een waarde vertegenwoordigen waar ook toekomstige omzet aan hangt en sowieso een bepaalde waarde vertegenwoordigt.
    dat vergeet ik niet Justin, is de enige reden dat ik aandeelhouder ben, nu nog iemand zoeken die het verschil tussen de huidige waarde van €4,- p/a en de beoogde asset waarde van €13,- p/a wil betalen…

    Verbrand heeft TT in al deze jaren minstens €80 p/a
  17. [verwijderd] 28 oktober 2022 13:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 28 oktober 2022 13:25:

    [...]

    Je vergeet even dat er voor miljarden aan assets zijn gekocht en onderhouden en dat die een waarde vertegenwoordigen waar ook toekomstige omzet aan hangt en sowieso een bepaalde waarde vertegenwoordigt.
    En allemaal afgeschreven t.b.v. een lage koers en het NIET uitbetalen van dividend.
  18. [verwijderd] 28 oktober 2022 14:32
    TomTom hoeft Google niet te verslaan op haar home turf maar een stukje ervan pakken, why not? Als het op product niveau voldoet.

    Indien TomTom aan de ‘achterkant’ hele goede kaarten heeft en verkeersinfo, maar in de presentatie beter kan. En nu niet alleen de zakelijke markt opgaat met ‘uncompiled maps’ maar met volledige maps en daarbij de presentatie verbetert.

    Dan is het een volwaardig Google alternatief in de zakelijke Enterprise markt. Met een beetje geluk nu door de euro-dollar is TT 20% goedkoper geworden voor Amerikaanse klanten en Google 20% duurder voor Europese klanten.

    ===

    Google:
    Maps has a strong consumer brand and by virtue of that a large pool of developers. In June 2020 Google reported over 5 m projects from businesses of all sizes which use Google Map APIs. Despite its traction, Strategy Analytics has revised Google’s score down in this iteration of its benchmark report due to restrictions and limitations in how Google makes its location services available. First, Google is not independent due to its own consumer and business location services. This means developers are not able to use Google products to develop services which compete with Google’s own services. Second, developers using Google Maps can only use Google’s location services, and not integrate with third-party services. On one hand an integrated approach to location services offers a simplified and less complex experience. However, on the other hand differentiation is restricted. Google offers a broad range of location APIs, albeit fewer than both HERE and TomTom.

    TomTom:
    TomTom has made improvements to its developer program which sees it close the gap on competitors. Like HERE, TomTom is focused on attracting active, enterprise developers, and is less concerned in attracting the long tail developer community. Therefore, TomTom hasn’t reported growth levels of its developer community, which we estimate in the tens of thousands range. TomTom has picked up awards3 for its developer experience, and during 2021 enhanced its map display API, traffic API, search, and routing APIs, in addition to launching new APIs for route analysis, matrix routing, and waypoint routing. TomTom continues to distribute and resell its location services via developer ecosystems, including, Microsoft Azure, Huawei, and Verizon. TomTom remains independent and therefore enables flexibility and openness to meet developer needs.
  19. forum rang 6 boem! 28 oktober 2022 15:12
    de waarde van ieder aandeel wordt bepaald door wat er in het verleden mee is verdiend de zgn intrinsieke waarde plus of min de toekomstige kontante waarde van haar verdiencapaciteit (fcf).

    het makkelijkst te bepalen is die van de intrinsieke waarde,
    zichtbaar eigen vermogen plus of min de stille reserves begrepen in deferred revenue.
    met een stille reserve van 460 mio * 0,80(tax) kom ik uit op een intrisieke waarde van 282 mio plus 368 mio = 650 mio per 1 jan 2022.

    op basis van deze bedragen is TT op basis van haar financiele prestaties uit het verleden een 5 euro waard.

    met een huidige waarde van 7,60 euro waardeert de markt het toekomstig verdienmodel in op 2,60 euro.

    deze 2,60 vertaald zich in een houdbare fcf van 20 cent per aandeel is positieve fcf van 26 mio ofwel een verkoop van de assets voor een bedrag van van 2,60 / 0,80 boven de assetwaarde van nu 250 mio is 575 mio.

    gezien de duidelijke onderwaardering van de assets is een verkoop van de assets nu niet aan de orde voor de markt.

    de markt waardeert TT op haar toekomstige houdbare FCF van 26 mio.

    tijdens de CMD op 2 november zal duidelijk worden wat de inschatting is van TT .
1.295 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 65 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links