Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

  • 14,355 25 apr 2024 12:38
  • +0,255 (+1,81%) Dagrange 13,860 - 14,465
  • 953.382 Gem. (3M) 2,4M

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3167 3168 3169 3170 3171 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. OOhIWish 19 oktober 2022 15:54
    quote:

    Steef89 schreef op 19 oktober 2022 15:41:

    [...]

    Ach joh, misschien worden we morgenvroeg wel wakket met een PB's van de verkoop van Grubhub. Dat zou pas lachen zijn. Of vrijdagmorgen.
    Vermoedelijk zal Groen wel wachten op de uitspraak van de Fee caps. Een positieve uitspraak zou de waarde van Grubhub, of zonder verkoop de EBITDA, flink kunnen beïnvloeden.

    Voor mij althans nog niet deze vrijdag een uitspraak.
  2. Dick123 19 oktober 2022 16:01
    quote:

    OOhIWish schreef op 19 oktober 2022 15:54:

    [...]

    Vermoedelijk zal Groen wel wachten op de uitspraak van de Fee caps. Een positieve uitspraak zou de waarde van Grubhub, of zonder verkoop de EBITDA, flink kunnen beïnvloeden.

    Voor mij althans nog niet deze vrijdag een uitspraak.
    Komt er in de komende weken uitspraak
  3. forum rang 10 voda 19 oktober 2022 16:02
    Moeder Thuisbezorgd wil niet meer groeien ten koste van alles: ’Alleen met winst’
    Door PASCAL KUIPERS

    9 min geleden
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Is de gifbeker van Jitse Groen en zijn mede-aandeelhouders dan eindelijk leeg? De beurskoers van ’zijn’ Just Eat Takeaway staat nog altijd 80% lager dan begin dit jaar, maar dankzij efficiëntere bezorging, een volgens Groen gunstige timing van het WK voetbal en het definitieve verdwijnen van een van de laatste concurrenten in thuisland Nederland, lijkt het alsof de kansen beginnen te keren. De strategie van ’groei ten koste van alles’ laat het bedrijf in elk geval los.

    Een bezorger van Thuisbezorgd.nl in Groningen. ANP/HH

    Dat het aantal bestellingen via zijn maaltijdenplatform in het derde kwartaal van 2022 liefst 11% lager dan in dezelfde periode vorig jaar, vindt Groen geen probleem. „Desondanks ligt het aantal bestellingen nu fors hoger dan in de jaren voor corona.” Over de toekomst is hij optimistisch. „Het WK voetbal is in de winter. Dan zitten veel supporters niet aan de barbecue, maar binnen. Daarvan verwacht ik zeker een positief effect.”

    BEKIJK OOK:
    Maaltijdbezorger Just Eat ziet bestellingen teruglopen

    Just Eat Takeaway (JET) volgt volgens Groen vanaf nu de route naar winstgevende groei. Dat wil hij doen vanuit een gezonde kapitaalbasis, gefinancierd uit de €1,5 tot €1,8 miljard die de verkoop van het minderheidsbelang in de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood aan Prosus oplevert.

    BEKIJK OOK:
    Just Eat Takeaway verkoopt aandeel in iFood

    „Hiermee kunnen we onze schulden afbetalen en investeren in onze organisatie”, zegt hij. „Technologiebedrijven halen tegenwoordig maar heel moeizaam geld op, dus is het een groot voordeel voor ons dat we nu goed gefinancierd zijn.”

    Penetratie
    De periode van groeien ten koste van alles is volgens Groen definitief voorbij. Alles draait nu om winstgevende groei en die wil JET vooral realiseren in markten waar de maaltijdbezorger al een goede positie heeft. „In Nederland bestelt slechts 40% van de inwoners via ons. In Duitsland slechts 20% en in het Verenigd Koninkrijk is dat 35%”, zegt hij. „We willen winstgevende groei realiseren door de penetratie te verhogen. Zo’n 80% van de mensen die van onze diensten gebruik maken, moet in die landen haalbaar zijn.”

    BEKIJK OOK:
    Thuisbezorgd-moeder schrapt mogelijk honderden banen in Frankrijk

    Uitbreiding naar het bezorgen van boodschappen, verse voeding en niet-voedingsmiddelen behoort ook tot de mogelijkheden. „In Nederland en Canada testen we dit al”, zegt Groen. „In het Verenigd Koninkrijk en andere landen in Europa hebben we het logistieke netwerk om dit te doen.”

    Jitse Groen op archiefbeeld tijdens een persconferentie. ANP/HH

    Kritisch
    Groen belooft een kritische blik op het potentieel in de markten waarin JET actief is. „We zijn vertrokken uit Noorwegen, Roemenië en Portugal, maar Italië en Spanje zijn goede investeringen. Onze positie daar lijkt op die in Nederland en Duitsland, alleen zijn we er nu nog veel kleiner. Tussen 2012 en 2019 was Duitsland ook verlieslatend en kreeg ik het advies om die markt te verlaten. Maar zie, Duitsland is nu onze meest winstgevende markt!”

    BEKIJK OOK:
    Ziet commissaris en kruidenier Dick Boer voor Takeaway ook kansen in de VS?

    Over het lot van de veelbesproken Amerikaanse dochter Grubhub zegt JET alleen dat het actief op zoek blijft naar een geschikte koper. „De samenwerking met Amazon is nog pril, maar de eerste signalen zijn hoopgevend”, zegt Groen. „Verder mag ik daar niets over zeggen. Dat is contractueel vastgelegd. Grubhub verkopen we, zodra er een partij is die er een prijs voor wil betalen die voor ons acceptabel is.”

    BEKIJK OOK:
    Just Eat Takeaway schrijft €3 miljard af op Amerikaanse dochter Grubhub

    Met hogere prijzen en lagere kosten wil JET winstgevend blijven. „Het vertrek van Deliveroo uit Nederland en Spanje betekent dat we in die landen veel minder geld aan marketing hoeven te besteden”, zegt hij. „Voor consumenten zijn de bezorgkosten gestegen en we hebben de commissie die restaurants betalen verhoogd. Sommige concurrenten moeten hun bezorgkosten verhogen, maar wij waken ervoor om onszelf uit de markt te prijzen. De logistiek kan nog veel efficiënter, bijvoorbeeld door het combineren van leveringen. Iedereen denkt dat dit de bezorging vertraagt, maar het tegendeel is waar. Hierdoor komt de bestelling juist sneller bij de consument tegen lagere kosten.”

    Serviceniveau
    Technologisch is er ook veel meer mogelijk, weet Groen. „We kunnen bezorgkosten flexibel bepalen, op basis van de nabijheid van het restaurant, het tijdstip en de weersomstandigheden. Hoe verderaf het restaurant, des te hoger de bezorgkosten. Zo ontmoedigen we bestellingen die te lang duren om te bezorgen, en bestellingen met een te laag bonbedrag. Dit verlaagt ook onze kosten, omdat het veel efficiënter is. Bovendien koelt het eten af als het lang duurt voordat het bezorgd wordt bij de klant. Dat is niet goed voor het serviceniveau en de gebruikservaring.”

    www.telegraaf.nl/financieel/102576510...
  4. maars 19 oktober 2022 16:30
    quote:

    Hercule Poirot schreef op 19 oktober 2022 16:25:

    Dit kan de derde mooie dag op een rij worden. Onverwacht! Wellicht dat er toch een verplaatsing vind van short naar grootaandeelhouders naar aanleiding van deze update.
    Gelukkig omdat het algehele sentiment aan het keren is, NAS ook bijna groen
  5. forum rang 4 Goed bezig 19 oktober 2022 16:33
    quote:

    Hercule Poirot schreef op 19 oktober 2022 16:25:

    Dit kan de derde mooie dag op een rij worden. Onverwacht! Wellicht dat er toch een verplaatsing vind van short naar grootaandeelhouders naar aanleiding van deze update.
    Ja, ik ben blij dat ik ze heb en hou ze lekker vast. Deze prijs is een koopje, helemaal gezien de huidige prestatie van JET. De wintermaanden komen er aan, dus er zal wel meer besteld worden.
    Over enige tijd baal je als je ze nu verkoopt of niet bent ingestapt.
    Althans dat voorzie ik: Alles is nu wel ingeprijsd, sterker nog de daling was veelte ver doorgeschoten.
  6. forum rang 10 bp5ah 19 oktober 2022 17:12
    quote:

    Rodestier schreef op 19 oktober 2022 16:57:

    Vandaag sluiten op de hoogste dagkoers verwacht ik.
    Is gewoon een erg positief verhaal kosten gaan voor de baten.
    Focus gaat nu over op de winstgevendheid vergeet niet dat op deze lage koers er zomaar een onverwachts bod kan komen
    3*groen achterelkaar is wel ff geleden volgens mij.

    Je zou de lows nou niet meer moeten zien eigenlijk.
  7. forum rang 10 voda 19 oktober 2022 17:15
    Hoe gaat JET hier dadelijk mee om? Prijzen verhogen?

    ’Voorkomt dat we prijzen op menukaart moeten verhogen’
    Crisis: klant betaalt in sommige restaurants toeslag voor energie
    Door PASCAL KUIPERS

    Updated 41 min geleden
    47 min geleden
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Als je energiekosten fors stijgen, wat doe je dan als horecaondernemer? De prijzen verhogen of de porties verkleinen ligt het meest voor de hand. Toch kiezen sommige ondernemers ervoor om een bijdrage in de energiekosten als aparte post op de menukaart en de rekening te vermelden. „Onze gasten weten wat het werkelijk kost om bij ons uit eten te gaan en betalen tijdelijk iets extra’s voor de energie.”

    ANP/HH
    Het was geen gemakkelijke beslissing voor Oskar Heijdelberg, mede-eigenaar van restaurantketen Spaghetteria, maar sinds vorige week betalen gasten in zijn veertien restaurants 1,50 euro per persoon ’energietoeslag’. Zo staat het ook op de rekening en op de menukaart. „We vertellen ook dat dit een tijdelijke maatregel is”, zegt hij. „Zodra de energieprijzen weer op een normaal niveau zijn, schaffen we deze maatregel weer af.”

    Het maakt niet uit of je bij Spaghetteria op het terras of binnen zit. Iedereen betaalt mee aan de energiekosten. „Het voorkomt dat we de prijzen op de menukaart moeten verhogen”, zegt Heijdelberg, die ’overwegend positieve reacties’ van de klanten hoort.

    BEKIJK OOK:
    ’Energielasten vagen winsten bij horeca weg, dus sluiting dreigt’

    „Mensen snappen het en waarderen het dat we er helder over zijn. Uiteraard zijn er ook gasten die klagen. ’Moet ik nu ook nog de energiekosten van dit restaurant betalen?’ zeggen ze dan. Nou, dat doen ze altijd al, inclusief de kosten voor personeel en huisvesting.”

    Maaltijdbezorging
    Bij maaltijdbezorging maken bezorgkosten altijd al deel uit van de service aan de klanten. Volgens Domino’s Pizza komt het niet zover dat energiekosten afzonderlijk extra in rekening worden gebracht. „De hogere voedselprijzen hebben we moeten doorberekenen in de prijs van onze pizza’s”, zegt een woordvoerder. „Op dit moment brengen onze ondernemers nog geen energiekosten in rekening, maar dat zal in november veranderen. Dan stellen we hen in staat om een energiebijdrage te vragen.”

    Hiervoor zal Domino’s het bestelprogramma op de website aanpassen. Om welke bedrag het gaat, bepaalt de ondernemer. „Het gaat om een energiebijdrage van 0,50 euro bij afhalen en 1,50 euro bij bezorgen”, zegt de woordvoerder. „De ondernemer kan er ook voor kiezen om dit een percentage van het bestelbedrag te laten zijn, maar in dat geval zal de bijdrage nooit meer zijn dan 1,50 euro.”

    Bij concurrent New York Pizza is het zover nog niet. „We bespreken het doorberekenen van een energietoeslag met de ondernemers”, zegt de woordvoerder. „Hierover is nu nog geen beslissing genomen.”

    Bewuster maken
    Volgens Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), helpt de energiebijdrage om gasten bewuster te maken van de dure energie die de horeca ook parten speelt. „Nederlanders zijn prijsbewust en een prijsverhoging accepteren ze sneller in de supermarkt dan in de horeca”, zegt hij. „In de supermarkt zie je geen energietoeslag op de kassabon.”

    ANP/HH
    In de supermarkt worden de prijzen hoger – na stevige onderhandelingen met leveranciers – of de porties kleiner. Of allebei. Dat horecaondernemers ervoor kiezen om energiekosten apart in rekening te brengen, begrijpt de KHN-directeur volledig.

    „Net als bij particulieren zijn ook voor veel horecaondernemers de kosten sterk verhoogd”, zegt hij, maar hij weet niet of het voorbeeld van Spaghetteria nu al breed navolging krijgt. „Ik heb iets vernomen over een ondernemer ergens in Noord-Nederland, maar bij mijn weten gaat het nog niet over tientallen ondernemers die dit doen.”

    Terrasverwarmers
    „Volgens mij doet een restaurant in Zwolle dit ook, net als een ander horecabedrijf in Amsterdam”, weet Heijdelberg. „Bij sommige restaurants zijn de maandelijkse energiekosten gestegen van 2500 naar 10.000 euro. Als die kosten 10 procent van je omzet uitmaken, moet je wel maatregelen nemen.”

    Een andere maatregel die hij overweegt, is het verwijderen van de terrasverwarmers bij de restaurants die een terras hebben. „We hebben elektrische verwarmers die we niet aanzetten om mensen te lokken”, zegt Heijdelberg.

    „Als je nu een bomvol terras hebt, compleet met luifel en overkapping, kan het qua kosten wel uit. Maar in de winter halen we die terrassen en de terrasverwarmers weg. Niet zozeer om de kosten, maar om de beeldvorming.”

    www.telegraaf.nl/financieel/214485428...
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3167 3168 3169 3170 3171 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links