Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,880 18 apr 2024 17:36
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 9,662 - 9,914
  • 2.158.542 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 167 168 169 170 171 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 8 september 2022 17:15
    Kaag kocht aandelen Air France KLM met krimp op tafel: ’Onnavolgbaar’
    Door YTEKE DE JONG

    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.471 -1.14%

    AMSTERDAM - Vakbonden bij KLM verbazen zich over de stap van het kabinet om aandelen Air France KLM te kopen, terwijl er al een scenario voor krimp van Schiphol op tafel lag in Den Haag. In mei gaf minister Kaag (Financiën) € 220 miljoen aan belastinggeld uit aan nieuwe aandelen Air France KLM.

    KLM zegt niet op de hoogte te zijn geweest van het Haagse ’dubbelspel’. ANP/HH

    De Partij voor de Dieren heeft aan de ministers Kaag (Financiën) en Harbers (Infrastructuur) gevraagd naar de relatie van de voorgenomen krimpplannen op Schiphol, die Harbers in juni bekend maakte. „In de tijd van de aandelenemissie was er nog geen besluit genomen voor krimp. Er werden in die tijd verschillende scenario’s besproken om een stap te zetten om de problemen die er spelen rond de luchtvaart deels op te lossen”, zo staat in de Kamerbrief.

    BEKIJK OOK:
    ’Hogere vliegtaks jaagt passagiers naar Brussel en Dusseldorf’

    ’Drama’
    „De linkerhand weet kennelijk niet wat de rechter doet. Het is een schande. KLM probeert voor alle partijen zo goed mogelijk te bedienen, maar is uiteindelijk de dupe”, zo reageert voorman Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. „Vorige week bleek dat regeringspartijen en de linkse coalitie het eens zijn, Schiphol moet en zal krimpen. Dit is een drama voor de werknemers op Schiphol en landelijke economie.”

    Volgens de ministers hebben het meedoen aan een aandelenemissie in Frankrijk en de krimp van Schiphol ’een andere rationale’, terwijl de krimp omzet en resultaat van KLM en daarmee Air France KLM naar verwachting hard zal raken. De ministers doen daar luchtig over in de brief, en stellen dat de krimp ’vanzelfsprekend’ impact zal hebben op Air France KLM.

    BEKIJK OOK:
    Analyse: plan nieuwe terminal Schiphol vlucht naar voren

    ’Onsamenhangend’
    „Het luchtvaartbeleid van het kabinet is onnavolgbaar en het zoveelste bewijs dat er onsamenhangend gekeken wordt naar luchtvaarteconomisch beleid. KLM is een transfermaatschappij, die met krimp wordt aangetast. De gedachte om transferpassagiers te weren is vergelijkbaar met een Rotterdamse haven zonder goederen voor de rest van Europese Unie. De Nederlandse economie is deels gebouwd op onze fantastische logistieke kennis en infrastructuur”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie.

    De verwachting is dat KLM een deel van de vluchten op zal moeten geven op last van de Europese Commissie, die nog toestemming moet geven voor de ingreep. KLM is momenteel de meest renderende divisie binnen de luchtvaartcombinatie Air France KLM. Topvrouw Marjan Rintel van KLM stelde eerder dat de beslissing van Harbers genomen is op onjuiste feiten. „Krimp van Schiphol zou niet meteen krimp van KLM moeten betekenen. Als er al krimp van KLM op tafel ligt, dan zou dat gedoseerd en door de KLM-directie vormgegeven moeten worden. Niet door politici, en zeker niet door activistische politici”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie.

    BEKIJK OOK:
    KLM wil rust, maar het gevecht gaat verder

    ’Niet op de hoogte’
    Air France KLM bevestigt donderdag nogmaals niet op de hoogte te zijn geweest van het ’dubbelspel’ van het kabinet rond de emissie. „Zowel Ben Smith als Marjan Rintel hebben in juli aangegeven dat ze overvallen zijn door het krimpbesluit. We zijn met de Nederlandse overheid in gesprek hierover”, zo meldt een woordvoerder aan De Telegraaf.

    De aandelenemissie werd gebruikt om Franse coronaleningen af te lossen, hoewel bij het verstrekken van een leningenpakket aan KLM in coronatijd door de Tweede Kamer als voorwaarde werd gesteld dat er geen Nederlands belastinggeld naar Frankrijk mocht vloeien en KLM ten goede moest komen. Minister Kaag meldde ten tijde van de emissie dat de Nederlandse Staat met de participatie haar belang op 9% houdt en derhalve aan tafel blijft in Parijs.

    www.telegraaf.nl/financieel/223183814...
  2. de kat 9 september 2022 10:56
    Ik denk dat het voor de reiziger geen moer uitmaakt hoe die vliegt.
    En ook de verhoging van de vliegtax wordt voor lief genomen ook in relatie met al de verhogingen waar we ook
    allemaal mee te maken hebben.
    Je kan kiezen voor een andere luchthaven maar je moet er wel heen dat kost ook meer reistijd kosten afhankelijk van waar je woont
  3. forum rang 10 voda 12 september 2022 07:51
    Kaag: vliegtaks in algemene pot in plaats van naar luchtvaart
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 11:42
    Gisteren, 11:39
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.493%

    AMSTERDAM - De opbrengst van de vliegtaks wordt niet direct teruggesluisd naar investeringen voor groene luchtvaart. Dat meldt het ministerie van Financiën naar aanleiding van een brief die de luchtvaartsector en kennisinstellingen een paar weken stuurde naar minister Kaag om tweederde van de verwachte opbrengst van de vliegtaks aan te wenden voor duurzamere luchtvaart. Zij krijgen nu het deksel op de neus.

    Het kabinet sluist de opbrengst van de vliegtaks naar algemene middelen. FOTO ANP / JEFFREY GROENEWEG

    In het regeerakkoord is deze afspraak gemaakt, maar het blijkt dat de sector naar het geld voor innovatie kan fluiten. Deze week werd bekend dat de taks volgend jaar stijgt met €20 naar €28,56. Volgens Financiën vloeien de baten in de staatskas, en van daaruit wordt dan eventueel gekeken wat er naar de luchtvaart gaat. „Zo zijn er bijvoorbeeld middelen gereserveerd in het Nationaal Groeifonds die – met goede motivering – ook ingezet kunnen worden voor deze doelen”, zo stelt Financiën, die daarmee de oorspronkelijke toezegging afzwakt. In het regeerakkoord staat: „We verhogen de ticketbelasting waarbij de opbrengst deels wordt gebruikt voor de verduurzaming van de luchtvaart en vermindering leefomgeving effecten.”

    De luchtvaartmaatschappijen voelden deze week al nattigheid, toen hen duidelijk werd in een bijeenkomst met minister Harbers (luchtvaart) dat het kabinet deze afspraak niet na zou komen. „Geld uit het Groeifonds is natuurlijk ook goed, maar dit is simpelweg niet de afspraak. Belofte maakt schuld”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin, die erop wijst dat Financiën met het groeifonds verwijst naar een ander potje, dus niet dat van de vliegtaks. Er zijn miljarden nodig voor de vergroening. De verwachte opbrengst van de vliegtaks is volgend jaar naar verwachting €600 miljoen. De sector had in de brief gevraagd om €400 miljoen voor de vergroeningsmaatregelen, bovenop die van het Groeifonds.

    Luchtvaartmaatschappijen hadden eerder deze week geen goed woord over voor de verhoging van de vliegtaks, die nu een ’gewone melkkoe’ begint te worden. „Het is een nep-belasting, die niets voor het milieu doet. Het schaadt het toerisme en regionale luchthavens zoals Maastricht en Eindhoven, die hierdoor fors duurder worden dan de vliegvelden in de landen om ons heen”, zegt Michael O’Leary van Ryanair. „De Nederlandse Staat zou groenere luchtvaartmaatschappijen kunnen stimuleren door bijvoorbeeld korting te geven op de havengelden als zij investeren in groenere vliegtuigen. Dit is een fake-ecotaks.”

    Topman Marcel de Nooijer van Transavia wijst erop dat de overheid een hoge ambitie heeft als het gaat om bijvoorbeeld de alternatieve brandstoffen (SAF), die duurder zijn dan gewone kerosine. Er moet miljarden geïnvesteerd worden om fabrieken neer te zetten waar die brandstoffen geproduceerd moeten worden. „De overheid zou helpen bij de ontwikkeling van meer productie van SAF. Dit gebeurt nu niet. Wij houden zo geen middelen meer over om de versnelling van de verduurzaming.”

    Eurocommissaris Frans Timmermans heeft vorig jaar het ingrijpende Fitfor55 klimaatplan gepresenteerd, met onder meer een kerosinetaks en een bijmengverplichting voor de eerdere genoemde SAF. De EU loopt hier ver op de rest van de wereld vooruit. De stapeling van maatregelen zou KLM in 2030 ruim € 1 miljard extra per jaar moeten kosten.

    Eerder werd gesteld dat Nederland, ook in verband met de concurrentiepositie in de luchtvaart, moet aansluiten bij Europese maatregelen, in plaats van eigen nationale belastingen. „Mocht het voorstel voor een kerosinebelasting worden aangenomen door de Raad en mocht er sprake zijn van dubbeling met de nationale vliegbelasting dan zal opnieuw naar de nationale vliegbelasting worden gekeken”, aldus een woordvoerder van Financiën.

    www.telegraaf.nl/financieel/214547573...
  4. forum rang 10 voda 12 september 2022 14:39
    Schiphol vraagt om annuleren deel vluchten vandaag
    Aan aantal maatschappijen.

    (ABM FN-Dow Jones) Schiphol heeft een aantal luchtvaartmaatschappijen met passagiers die vertrekken via Vertrekhal 3 gevraagd vandaag vluchten te annuleren tussen 16.00 uur en 23.00 uur. Dit maakte Schiphol maandag bekend.

    De bezetting van beveiligingspersoneel is vandaag minder dan hetgeen Schiphol bij de beveiligingsbedrijven heeft uitgevraagd. Daardoor is er een tekort aan beveiligers en neemt het aantal wachtende reizigers toe, met name in Vertrekhal 3, aldus Schiphol.

    "Schiphol had na weken van verbetering niet verwacht deze maatregelen nog te moeten nemen. Medewerkers in de terminal werken met man en macht om te zorgen dat iedereen op reis kan vandaag, maar helaas bestaat de kans dat reizigers hun vlucht missen door lange wachttijden", stelde het bedrijf in een verklaring.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  5. forum rang 10 voda 19 september 2022 07:13
    KLM schrapt vanwege drukte Schiphol maandag 42 vluchten
    Gisteren, 17:16
    in FINANCIEEL

    SCHIPHOL (ANP) - Vanwege de drukte en personeelskrapte op Schiphol heeft KLM voor maandag 42 vluchten uit de dienstregeling gehaald. Die ingreep deed de maatschappij na een eerdere oproep van de luchthaven om minder passagiers vanaf Schiphol te vervoeren om de drukte het hoofd te bieden.

    Reizigers in lange rijen op luchthaven Schiphol. ANP/HH

    Het verzoek van Schiphol van vrijdag om verder in de capaciteit in te grijpen leidde niet tot meer annuleringen, aldus een KLM-woordvoerster. KLM is de grootste gebruiker van Schiphol. De maatschappij liet eerder weten "zeer ontstemd" te zijn over de gang van zaken.

    BEKIJK OOK:
    Schiphol-chaos: KLM verkoopt tot december minder tickets

    Schiphol maakte vrijdag bekend dat tot eind oktober dagelijks 9250 passagiers minder van het vliegveld mogen vertrekken dan eerder aangegeven. Deze ingreep is nodig omdat er te weinig beveiligers zijn voor de veiligheidscontrole. Op zaterdag en zondag schrapte KLM ook al tientallen vluchten.

    www.telegraaf.nl/financieel/447252900...
  6. forum rang 10 voda 23 september 2022 07:23
    Air France-KLM zint op overnames in Zuid-Europa - media
    Luchtvaartgroep aast op zowel TAP Air als ITA.

    (ABM FN-Dow Jones) Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM wil de positie in Zuid-Europa verstevigen en richt de pijlen daartoe op zowel TAP Air als ITA. Dit schreef zakenkrant Het Financieele Dagblad vrijdag op basis diverse berichten.

    Zo zou de Portugese regering in gesprek zijn over de gedeeltelijke verkoop van TAP Air Portugal, aldus de Portugese financiële krant Expresso, waar het FD vrijdag naar verwees.

    Vorige maand bleek dat Air France-KLM op exclusieve basis onderhandelt over een overname van ITA.

    TAP en ITA behoren tot de laatst overgebleven reguliere luchtvaartmaatschappijen die niet zijn aangesloten bij een Europese groep.

    TAP is verlieslatend en werd tijdens de coronacrisis met 2,6 miljard euro aan staatssteun overeind gehouden.

    ITA is het oude Alitalia. Dit kan een aantrekkelijke partner worden vanwege de landingsrechten die het bedrijf heeft in Milaan en Rome, schreef de krant.

    Volgens het FD kan de indertijd verleende coronasteun nog wel een belemmering vormen. KLM heeft de door de staat gegarandeerde leningen wel al afgelost, partner Air France nog niet. KLM maakt volgens de krant nog wel altijd gebruik van de kredietruimte die de overheid biedt.

    En dan zijn er, naast het Frans-Nederlandse bedrijf, nog twee andere gegadigden voor de twee genoemde prooien: Lufthansa en IAG.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  7. forum rang 10 voda 30 september 2022 06:12
    Ticketverkoop KLM op Schiphol verder in het nauw

    Door ABM Financial News op donderdag 29 september 2022
    Views: 2.518

    (ABM FN-Dow Jones) KLM is gedwongen om zijn ticketverkoop op de Nederlandse markt voor vluchten vanaf Schiphol in de komende winter verder te beperken, nu de luchthaven het aantal lokaal vertrekkende passagiers opnieuw fors beperkt.

    "De maat is vol", fulmineert de luchtvaartmaatschappij, zonder overigens verdere stappen aan te kondigen.

    In het winterseizoen tot en met maart kunnen er tot 22 procent minder passagiers opstappen op Schiphol. In de periode tot en met oktober was dat 18 procent.

    De situatie met onvoldoende capaciteit op Schiphol duurt al sinds mei en wordt zo uitzichtloos, klaagt KLM. "Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief", aldus KLM CEO Marjan Rintel.

    De schade voor KLM beloopt inmiddels meer dan 100 miljoen euro. "Bovendien gooien we een zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel."

    Bron: ABM Financial News
  8. forum rang 10 voda 7 oktober 2022 08:10
    Pieter Cornelisse, vicepresident Mainport Strategies van KLM:
    ’KLM betaalt prijs van inleveren slots bij krimp Schiphol’
    Door KOEN NEDERHOF

    Updated Gisteren, 21:10
    Gisteren, 21:08
    in FINANCIEEL

    SCHIPHOL - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderschat de gevolgen van de krimp van Schiphol en rekent mogelijk met verkeerde getallen. Dat vermoedt Pieter Cornelisse, de vicepresident Mainport Strategies van KLM. Hij wil om tafel om ’het over de feiten te hebben’.

    Dat zei hij donderdag in een toelichting op de gevolgen van de voorgenomen krimp voor KLM. Eerder deze week kon De Telegraaf al melden dat de luchtvaartmaatschappij in dat voorgenomen scenario zo’n 25 Europese en vijf internationale bestemmingen moet schrappen.

    In de berekeningen van Cornelisse verliest KLM 43.000 vluchten per jaar als Schiphol krimpt naar 440.000 vluchten per jaar, ten opzichte van 500.000 nu. Dat komt mede door retaliatie. „Als een lijnvlucht vanuit Seoel wordt geschrapt, moet KLM een slot daar inleveren. De home carrier betaalt de prijs als deze machten gaan spelen”, aldus Cornelisse, die erop wijst dat een dergelijke teruggang betekent dat vervanging van vliegtuigen in het geding komt. Volgens hem is juist daar de winst mee te pakken op het gebied van uitstoot en geluid.

    BEKIJK OOK:
    Benschop: ’Krimpplan groot risico voor Schiphol’

    Zijn verwachting is dat de krimp de hubfunctie van Schiphol aantast en Nederland onaantrekkelijk maakt als vestigingsland. In een vorige week verstuurd document, waarin Harbers antwoord geeft op Kamervragen, staat juist dat de hubfunctie geborgd blijft bij een krimp naar 400.000 tot 440.000 vluchten. „Ik wil niets zeggen ten nadele van de minister. Maar misschien dat sommige cijfers niet goed actueel op het netvlies staan bij ambtenaren wat betreft geluid, retaliatie en de juiste vloot”, aldus Cornelisse.

    Pieter Cornelisse FOTO ANP/HH

    Stillere vloot
    KLM heeft al deels een schonere en stillere vloot aangekocht, maar volgens Cornelisse rekent het ministerie daar niet mee. Zonder krimp zou KLM verder kunnen innoveren en in 2030 55% minder geluid uit kunnen stoten ten opzichte van 2018. Ook zou de uitstoot van Co2 met 20% dalen. „Daar hebben we over gepraat, dat is gemeld. Maar we willen daar graag verder over spreken en dat gaat gebeuren”, zegt Cornelisse. Daar ligt zijn eerste optie, maar de juridische weg hangt altijd boven de markt. „Net als elk groot bedrijf dat in zijn voortbestaan wordt bedreigd, laat ook KLM de juristen naar de zaak kijken.”

    BEKIJK OOK:
    ’Duizenden werknemers Schiphol in de kou door krimpplan kabinet’

    Onlangs gaf ook TUI-baas Arjan Kers een voorzet in die richting. Volgens hem moet, als krimp noodzakelijk blijkt, wel worden gekeken naar hoe vervuilend een vloot is. Op basis daarvan kan onderscheid worden gemaakt. Tegelijk betoogt ook hij dat schaal nodig is om te investeren in duurzamere luchtvaart. Doordat de Tweede Kamer donderdagmiddag debatteerde over de krimp, kon het ministerie niet tijdig reageren.

    BEKIJK OOK:
    ’Krimp Schiphol sloopt dertig KLM-bestemmingen’

    www.telegraaf.nl/financieel/131663973...
  9. forum rang 10 voda 7 oktober 2022 15:36
    Piloten KLM boos over afkoopsom van €1,3 miljoen voor Elbers
    Door YTEKE DE JONG

    Updated 2 uur geleden
    3 uur geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.3 -0.95%

    AMSTERDAM - De piloten en stewardessen van KLM zijn boos over het feit dat de net vertrokken topman Pieter Elbers een vertrekvergoeding krijgt van in totaal €1,3 miljoen. Vooral het feit dat hij bonussen van voor de coronacrisis nog uitbetaald krijgt, zet kwaad bloed.

    Oud-topman Elbers van KLM. ANP / HH

    De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers meldt in een brief naar de achterban dat het ’hypocriet’ is van Elbers om een vertrekvergoeding te toucheren, omdat het personeel tot 20% van de arbeidsvoorwaarden heeft in moeten leveren. „Dit levert grote boosheid op”, zo staat te lezen. „De rechtszaak is erg zuur, omdat een groot deel van de KLM’ers hun winstdeling wel heeft zien sneuvelen over 2019, omdat er in 2020 en 2021 bezuinigd moest worden.”

    Ook cabinebond VNC meldt dat op ’zijn zachtst gezegd onaangenaam verrast is’ over de uitbetalingen aan de voormalige KLM-topman. „We zijn uitermate ontstemd, te meer KML onze loonsverhoging van 5% te hoog vindt in het verband met de huidige financiële situatie”, zo meldt het bestuur. Die zal de kwestie vrijdagmiddag nog bespreken met de raad van commissarissen (rvc).

    Het blijkt dat Elbers naar de rechter is gestapt om te kijken of hij recht heeft op een ontslagvergoeding onder de voorwaarden van het leningpakket van de overheid dat KLM door de coronacrisis moest loodsen, zo bleek donderdag uit een vonnis van de Rechtbank Amsterdam waarover Het Financieele Dagblad berichtte.

    Piloten zijn boos over de afkoopsom van voormalig topman Elbers. ANP/HH

    Een van de voorwaarden van het leningenpakket was dat er geen bonussen of andere vergoedingen uitgekeerd mogen worden. Verder blijkt uit het vonnis dat het arbeidscontract van Elbers eind maart is opgezegd. Aanvankelijk werd in januari naar buiten toe geventileerd dat Elbers geen nieuwe termijn zou krijgen, maar zijn ceo-contract zou uitdienen tot april volgend jaar. Hij vertrok uiteindelijk per 1 juli.

    BEKIJK OOK:
    ’KLM betaalt prijs van inleveren slots bij krimp Schiphol’

    De rvc wilde de achterstallige bonus pas uitbetalen als de staatssteun-faciliteit is opgezegd, zo blijkt uit het vonnis. Weliswaar heeft KLM die afgelost, maar is het krediet in geval van nood weer beschikbaar. De rechter stelt dat de Staat de uitbetaling van een wettelijke transitievergoeding niet kan verhinderen. Bedrijven moeten zich aan de arbeidswetten houden, aldus de rechter.

    "Wederom bewezen dat overheidsbemoeienis met salarissen en bonussen ondoordacht en onverantwoord is"
    „Een deel van de KLM’ers is blij dat Elbers weg is. Een ander deel mist hem nu nog, daarom wordt er verschillend naar deze rechtszaak gekeken”, zegt voorman Reinier Castelein van vakbond De Unie. „Wij zien wederom bewezen dat overheidsbemoeienis met salarissen en bonussen ondoordacht en onverantwoord is. Met als gevolg weer een flinke dosis reputatieschade voor KLM en interne onvrede bij mensen die echt fors salaris hebben ingeleverd.”

    BEKIJK OOK:
    Financieel topman KLM: extra bezuinigingen mogelijk niet nodig

    De VNV wil nu alsnog de achterstallige winstdeling uitbetaald krijgen. „De betrouwbaarheid van KLM komt hiermee wederom onder druk. We willen snel helderheid krijgen over wie hiervan op de hoogte was.” CNV Vakmensen noemt het bedrag ’bizar’ hoog, maar Elbers werkte dertig jaar voor KLM.

    Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici vindt het ’normaal’ dat de gewezen topman zijn ontslagvergoeding krijgt op basis van zijn dienstjaren. „Ik gun iedereen een mooie vertrekregeling.”

    De ondernemingsraad heeft begrip voor de woede bij een deel van het personeel, maar snapt ook dat Elbers recht heeft op een transitievergoeding voor het voortijdig eindigen van zijn arbeidscontract. „Door uitspraak van de rechter is de grondslag van de totstandkoming van het inleveren van arbeidsvoorwaarden wederom verdwenen. Mijn voorstel zou zijn om snel met elkaar de dialoog aan te gaan, om deze realiteit te bespreken. Al te lang beheerst de discussie de tendens in het bedrijf. Dit moet stoppen.”e vertrekregeling.”

    BEKIJK OOK:
    Elbers weg bij KLM: ‘Het was oorlog op alle fronten’

    www.telegraaf.nl/financieel/189975813...
  10. forum rang 10 voda 10 oktober 2022 08:49
    Na 13 jaar hopen nabestaanden op de waarheid: Airbus en Air France staan terecht wegens crash

    MET VIDEO
    In Parijs begint vandaag een rechtszaak tegen Air France en Airbus. Ze worden medeverantwoordelijk gehouden voor het neerstorten van een vliegtuig in 2009 boven de Atlantische Oceaan. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven.

    Frank Renout 10 okt. 2022 Laatste update: 07:32
    In de cockpit gaat een alarm af.

    ,,Wat gebeurt er?’’, zegt de ene co-piloot tegen de ander.

    ,,Verdomme!’’, zegt de ander.

    Alarm gaat maar door
    Het is iets na 2 uur ’s nachts, 1 juni 2009. Een Airbus A330 vliegt op zo’n 10 kilometer hoogte boven de Atlantische Oceaan, onderweg van Rio de Janeiro naar Parijs. Er zitten 216 reizigers in het toestel, de meesten slapen. Maar in de cockpit is er paniek: het alarm gaat maar door en de apparatuur geeft tegenstrijdige signalen af.

    De piloot heeft de cockpit verlaten en de twee copiloten zijn in verwarring.

    ,,Dalen! Je moet dalen, dalen, dalen!’’, roept de een.

    ,,Dalen we nu?’’ vraagt de ander.

    ,,Nee! Je stijgt!’’

    Uiteindelijk daalt het toestel. Maar wel met ongewone snelheid.

    Wrakstukken in de Atlantische Oceaan. © Reuters
    ,,Houd je vleugels horizontaal!’’

    ,,Dat probeer ik!’’ is het antwoord.

    ,,Wat is er verdomme aan de hand? Ik snap er niets van’’, zegt de eerste copiloot.

    ,,Shit! Ik heb het vliegtuig niet meer onder controle’’, roept de tweede. ,,Ik ben de controle kwijt!’’

    De paniek bereikt een hoogtepunt. ,,We gaan neerstorten!’’

    Kort daarna zijn er geen stemmen meer te horen, blijkt later uit de opnames van de zwarte doos die uitlekken in de Franse pers.

    Het toestel stort neer: binnen 3 minuten en 30 seconden raakt de Airbus het water en zinkt daarna met alle 216 reizigers en 12 bemanningsleden naar beneden, om op bijna 4000 meter diepte op de oceaanbodem te eindigen.

    ,,Het alarm ging af, de snelheid daalde, het toestel verloor hoogte, maar niemand van de bemanning begreep wat er aan de hand was’’, schreef piloot en onderzoeker Jean-Pierre Otelli later in een boek over de ramp.

    Wrakstukken van het vliegtuig worden uit de Atlantische Oceaan gehaald © Reuters

    Waar zijn hun geliefden?
    Er volgen bijna twee jaar van gruwelijke onzekerheid voor de families van de inzittenden. Want waar zijn hun geliefden, vrienden en gezinsleden? Het toestel is onvindbaar. Zoekacties in de uitgestrekte oceaan leveren niets op. Pas in 2011 vinden drie robot-onderzeeërs op de bodem grote stukken van de romp van de A330 met daarin de lichamen van de slachtoffers. Ze hebben 32 verschillende nationaliteiten.

    Onder hen zijn Eduardo en Bianca, een jong Braziliaans stel. Ze waren net getrouwd. Met het vliegtuig gingen ze op huwelijksreis naar Europa. De Duitser Eric Heine zat aan boord, een topman van multinational ThyssenKrupp. Hij liet een echtgenote en drie kleine dochters achter. ‘ThyssenKrupp heeft een psychiater geregeld voor de kinderen’, vertelde zijn vrouw destijds. ‘Maar ze snappen al dat hun vader nooit meer thuiskomt’.

    De Brit Arthur Coakley kwam om het leven. Hij zou één vlucht eerder naar Parijs nemen. Die was vol en hij werd overgeboekt naar AF447. Zijn dochter besloot daarna om een zeiltocht over de wereld te maken als eerbetoon aan haar vader, vertelde ze in de Britse pers. ‘Hij was voor een boot aan het sparen. Mijn vader zou zo trots zijn geweest op mijn zeiltocht, het is alsof hij op mijn schouder meevaart.’

    Kinderen waren in een klap wees
    De meeste slachtoffers zijn Frans. ,,Eén van hen was Pascal, mijn broer’’, vertelt Philippe Linguet. ,,Hij was 48 jaar en had twee kinderen.’’ Voor Pascal was de reis naar Brazilië een feestje geweest, een zakelijk feestje.

    ,,Hij werkte bij het bedrijf CGE Distribution. Die hadden een wedstrijd uitgeschreven. Degenen die dat jaar de beste verkoopcijfers boekten, kregen een vakantie in Rio de Janeiro cadeau. Negen verkopers gingen mee, ze mochten allemaal hun partner meenemen en mijn broer leidde de groep. Met z’n negentienen zaten ze in het vliegtuig en niemand heeft het overleefd. Het was een drama. Echt een drama. Veel van die stellen hadden kinderen, die waren allemaal thuis in Frankrijk gebleven, en die waren in één klap allemaal wees.’’

    De zwarte dozen van het vliegtuig. © AFP

    Tien jaar touwtrekken
    Vandaag begint de rechtszaak over rampvlucht AF447. Het proces gaat twee maanden duren. Air France en Airbus zitten in de beklaagdenbank. De bedrijven wordt doodslag ten laste gelegd. Daarmee komt een einde aan meer dan tien jaar juridisch getouwtrek over de oorzaak en de schuldigen van de crash.

    In eerste instantie werd verwezen naar de zogeheten Pitot-sondes, die de snelheid van een vliegtuig meten. Die werkten niet goed. Daarna zeiden onderzoekers dat de piloten laakbaar hadden gehandeld. Twee onderzoeksrechters hadden het over ‘een samenloop van omstandigheden die zich nooit eerder heeft voorgedaan’.

    Er verschenen rapporten, onderzoeken en contraexpertises. En allemaal spraken ze elkaar tegen. ,,Het ging van hoogtepunt naar dieptepunt en weer terug’’, beschrijft Philippe Linguet de emotionele achtbaan van de laatste jaren. ,,Je wordt heen en weer geschud tussen hoop, angst en teleurstellingen.’’

    ‘Personeel onvoldoende opgeleid’
    In 2019 besloot justitie dat er géén rechtszaak zou komen omdat er geen duidelijk aanwijsbare schuldigen zouden zijn. In 2021 besloot het Hof van Beroep in Parijs dat er wél een rechtszaak moest komen.

    Airbus wordt er nu van verdacht de ernst van de problemen met de sondes te hebben onderschat. Air France ‘heeft zijn personeel onvoldoende opgeleid om om te gaan met de sonde-problemen en de gevolgen daarvan’, oordeelde het hof. De twee bedrijven kunnen in het uiterste geval een boete krijgen van 225.000 euro.

    Philippe Linguet, die ook in het bestuur zit van de vereniging van nabestaanden: ,,Voor ons is het belangrijk dat we de mensen recht doen die zijn omgekomen. Tijdens het proces hebben we ook spreekrecht. We mogen vertellen over de levens van de mensen die verdwenen, over onze levens als nabestaanden. Maar het belangrijkste is dat eindelijk de waarheid aan het licht moet komen tijdens dit proces. De échte waarheid en niet wat we de afgelopen 13 jaar allemaal gehoord hebben. Wat is er die 1ste juni in 2009 in de cockpit gebeurd? Dat willen we weten.’’

    www.ad.nl/buitenland/na-13-jaar-hopen...
  11. forum rang 10 voda 11 oktober 2022 08:31
    Column: gedoe over bonussen bij KLM niet alleen op bordje van Pieter Elbers
    Door JAN MAARTEN SLAGTER

    Updated Gisteren, 20:49
    Gisteren, 20:36
    in FINANCIEEL

    En weer was er gedoe over bonussen en een topman. Dit keer rond voormalig KLM-bestuursvoorzitter Pieter Elbers. ’Elbers dwingt KLM-bonus af via de rechter’ was nog een vrij neutrale krantenkop.

    Voormalig KLM-baas Pieter Elbers ANP / HH

    Waar ging dit over? Pieter Elbers, die onlangs na acht jaar tegen zijn zin de stuurknuppel van de nationale luchtvaartmaatschappij moest loslaten, had bij de Amsterdamse kantonrechter achterstallige bonussen en een ontslagvergoeding gevorderd. En gekregen. Pikant hierbij was dat hij als ceo namens KLM - als onderdeel van het corona-steunpakket van de Nederlandse overheid - in 2020 had ingestemd met beperking en gedeeltelijke opschorting van zijn beloningspakket. Het beeld dat ontstond was dat van de gevallen ceo, die met de linkerhand als werknemer binnenharkte wat hij met de rechterhand als bestuurder had weggegeven.

    BEKIJK OOK:
    ’Duizenden werknemers Schiphol in de kou door krimpplan kabinet’

    Dat is te kort door de bocht. Om te beginnen zijn Elbers en KLM gezamenlijk naar de rechter gestapt om de exitvoorwaarden te laten bepalen. Dat was verstandig omdat overheid, vakbonden en media met argusogen meekeken. De raad van commissarissen kon zo het vertrek met schone handen afwikkelen. Het is dus niet terecht de rechtsgang (alleen) op het bordje van Elbers te schuiven.

    Kredietpakket
    Dan de kwestie zelf. Voor de toekenning van het kredietpakket ter waarde van €3,4 miljard in augustus 2020 stelde de Nederlandse staat als voorwaarde dat de KLM voor de duur van de steunoperatie de vaste salarissen van het management met minimaal 20% zou terugbrengen en geen bonussen zou uitkeren. Dat gebeurde ook: voor 2020 en 2021 viel het totale pakket van Elbers respectievelijk 45% en 47% lager uit dan in zijn arbeidsovereenkomst was afgesproken.

    BEKIJK OOK:
    ’KLM staat als een huis, maar krimp Schiphol maakt bedrijf kapot’

    De discussie voor de rechter spitste zich met name toe op de bonussen over de periode vóór de staatssteun en de mede daarop gebaseerde afvloeiingsregeling. Hiervoor geldt dat deze volgens de afspraken met de overheid pas uitbetaald mochten worden na beëindiging van de steun. Weliswaar zijn de kredieten inmiddels terugbetaald en heeft KLM weer een positieve cashflow, maar de garanties staan nog.

    In de toezeggingen die de KLM-commissarissen aan Elbers deden bij de eerdere opschorting van deze betalingen, was deze voorwaarde echter niet meegenomen. Hiervan zegt de kantonrechter nu dat deze Elbers niet kan worden tegengeworpen omdat hij daar als persoon niet aan gebonden was – anders dan als vertegenwoordiger van de KLM. Als werknemer mocht hij vertrouwen op de toezeggingen van zijn werkgever, de RvC.

    BEKIJK OOK:
    Piloten KLM boos over afkoopsom van €1,3 miljoen voor Elbers

    Het is geen fraai beeld. Maar het is ook geen fraaie situatie. Als je als ceo onderhandelt over noodzakelijke steun voor je bedrijf en er worden eisen gesteld aan jouw eigen beloningspakket, heb je dat maar te slikken. Als jouw baas, de RvC, je vervolgens een toezegging doet, is het niet onethisch je daarop te beroepen, zeker niet in het kader van een onvrijwillig vertrek.

    Jan Maarten Slagter is ceo van IBFD.

    www.telegraaf.nl/financieel/573398582...
  12. forum rang 10 voda 14 oktober 2022 08:05
    KLM-directeur: vliegtickets goedkoper in recessie
    Door YTEKE DE JONG

    Updated Gisteren, 22:21
    Gisteren, 20:28
    in FINANCIEEL

    SCHIPHOL - Vliegtickets zullen goedkoper worden als er een recessie komt. Dat verwacht directeur KLM Nederland Bas Gerressen, die nog geen terughoudendheid ziet bij de consument. Dit ondanks de al maanden durende chaos met lange rijen op Schiphol door het tekort aan beveiligers. De overstaptijden kunnen nog lang niet terug naar normaal.

    Bas Gerressen heeft een ’dubbel gevoel’. MATTY VAN WIJNBERGEN

    „De verwachting is dat de oplopende energiekosten en inflatie het reizen zullen raken, maar er is vooralsnog geen sprake van een trendbreuk. Begin volgend jaar zal daarin bepalend zijn, omdat mensen dan hun zomervakantie boeken. In januari kan het koud zijn en kan de energierekening verder oplopen. Hierdoor hebben mensen mogelijk minder te besteden aan hun vakantie. Tot december loopt het aantal boekingen naar verwachting goed door”, zegt Gerressen, die verantwoordelijk is voor de Benelux, Caribisch Nederland en Suriname.

    BEKIJK OOK:
    ’KLM staat als een huis, maar krimp Schiphol maakt bedrijf kapot’

    Deze regio’s zijn goed voor 30% van de omzet van de luchtvaartmaatschappij en richt zich op de eigen markt. In hoeverre is een mogelijke recessie een bedreiging voor het herstel van de reismarkt? „Mocht het aantal boekingen tegenvallen wegens de economische situatie, dan zullen we meer verkoopcampagnes voeren zodat er genoeg reiziger zullen zijn die voor ons kiezen. Bij een recessie gaan de prijzen vaak omlaag, het is een spel van vraag en aanbod”, voorspelt Gerressen.

    China
    Het afgelopen jaar werden de vliegtickets duurder als gevolg van vliegtaks en hogere brandstofkosten. KLM vliegt nog steeds niet voluit in vergelijking tot voor de coronacrisis. Momenteel zet de luchtvaartmaatschappij 83% van de capaciteit in, grotendeels omdat de Chinese markt nog dicht zit. Voor de coronacrisis vloog KLM naar zes bestemmingen in het land, waardoor Schiphol de poort vormde vanuit China in Europa. Het land was destijds goed voor 20% van de omzet.

    BEKIJK OOK:
    Column: gedoe over bonussen bij KLM niet alleen op bordje van Pieter Elbers

    Gerressen had gehoopt dat deze markt weer open zou gaan, maar vooralsnog lijkt dat niet het geval. „We rekenen op korte termijn op wat versoepeling in China, zodat we wat meer vluchten kunnen doen. Japan heeft het land weer opengezet voor toeristen. Dat is een belangrijke stap voor ons, en we zullen Tokio weer rechtstreeks aanvliegen.” Caribisch Nederland draait momenteel heel goed, maar de verwachting is dat dit iets terugzakt omdat bestemmingen als Bali en Thailand weer open zijn.

    KLM vliegt nog steeds met de rem erop. ANP

    De voorgenomen krimp van Schiphol door het kabinet heeft gevolgen voor de eigen markt. Een voorbeeld: KLM vliegt nu tweedagelijks naar Los Angeles, dat zou dan één frequentie minder kunnen worden. Ook vallen er daardoor bestemmingen weg, zoals Tel Aviv of ’secundaire’ steden als Edmonton of Montreal. „We moeten kijken waar de pijn het minst is. Door krimp verschraalt het netwerk, maar voor ons is het krimpbesluit in die vorm nog niet definitief”, zegt de KLM-baas.

    KLM kan momenteel minder passagiers meenemen als gevolg van opgelegde restricties door Schiphol. Dat betekent dat KLM tot 22% minder opstappende passagiers kan meenemen. De luchtvaartmaatschappij moest zelfs de overstaptijden verruimen, terwijl KLM zich mondiaal juist onderscheidde in de wereld door de snelheid van overstappen.

    Herfstvakantie
    Door de chaos op Schiphol misten te veel reizigers hun vlucht. Deze chaos kost KLM meer dan €100 miljoen, wat Schiphol zou moeten betalen. „De omzet draait nog redelijk maar omdat de klanttevredenheid nu minder is door de ellenlange rijen geeft dat een dubbel gevoel. Het ziet ernaar uit dat de overstaptijden niet snel terug zullen gaan naar normaal. Daarnaast wordt de herfstvakantie spannend. Het is natuurlijk een drukke periode en we zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze passagiers ontspannen op vakantie gaan. Het kan alleen mislopen als er te weinig beveiligers op komen dagen. Daar hebben we als KLM geen controle over”, zegt Gerressen.

    www.telegraaf.nl/financieel/134078916...
  13. forum rang 10 voda 16 oktober 2022 14:17
    Onrust bij KLM-personeel over schrappen verre vluchten
    Door YTEKE DE JONG

    Updated 47 min geleden
    Vandaag, 10:12
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM snijdt diep in de eerder aangekondigde winterdienstregeling vanwege tekorten bij de technische dienst, meer ziekmeldingen en chaos op Schiphol. ’Lucratieve vluchten eruit halen is de dood in de pot.’

    KLM schrapt vluchten omdat de luchtvaartmaatschappij het niet kan bolwerken op de grond. FOTO ANP

    President-directeur Marjan Rintel heeft vrijdag intern bekend gemaakt dat het niet lukt om de dienstregeling zoals gepland uit te voeren hoewel er wel nieuw personeel is aangetrokken. „Ondanks deze ingrepen en het harde werk van iedereen worden we opnieuw geconfronteerd met een verslechterde situatie”, schrijft ze samen met operationeel directeur Maarten Stienen in een brief.

    Bij het KLM-personeel is er flinke onrust, want er is bijvoorbeeld een dagelijkse vlucht naar Curacao geschrapt. Dit is commercieel een belangrijke route voor de luchtvaartmaatschappij. Tot nu toe was het ondenkbaar binnen KLM dat intercontinentale routes eraan worden gegeven, omdat de luchtvaartmaatschappij daarmee haar eigen bestaansrecht aantast en op een hellend vlak terecht komt. Toch worden er nu meerdere verre routes geschrapt en worden er vluchten over de dag verspreid. Ook dat is een aantasting van het verdienmodel van KLM, dat het altijd moest hebben van zijn snelle overstaptijden op Schiphol.

    BEKIJK OOK:
    Schiphol kampt met lange rijen bij paspoortcontroles

    „De grote ingrepen in de dienstregeling doen heel veel pijn bij de collega’s”, reageert voorman Dario Fucci van de ondernemingsraad van KLM. „Na 9/11 en corona kan ik mij niet heugen dat er zulke zware ingrepen zijn gedaan in ons roemrijke verleden. Betrouwbaarheid richting klant en medewerkers is van existentieel belang. De ondernemingsraad houdt stevig de vinger aan de pols, maar verbeteringen moeten zich wel snel aandienen. Alleen maar blijven roepen dat het niet kan, zet geen zoden aan de dijk. Er moet een concreet verbeterplan met deadlines komen.”

    KLM zit volgens Rintel in de klem op de onderhoudsafdeling, waardoor het geplande onderhoud niet op tijd klaar is en vliegtuigen met vertraging vertrekken. „Hierdoor ontstaan meer verstoringen in de operatie dan wij zouden willen zien”, zegt de topvrouw. Onlangs is er een flinke loonsverhoging uitgedeeld aan de technici, omdat KLM deze zag weggaan naar andere bedrijven, meldt voorman Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. „Veel technici zijn geen jonge goden meer, waardoor het best zou kunnen dat het ziekteverzuim hoger is. Maar we hebben er ook mee te maken dat de levering van onderdelen langer duurt.”

    KLM kon door de chaos op Schiphol de afgelopen maanden al tot 22% minder reizigers meenemen op sommige vluchten, omdat de luchthaven te weinig beveiligingspersoneel heeft. „Misschien moet KLM ook een bonus geven voor meer- of overwerk. Lucratieve vluchten eruit halen is de dood in de pot. Steeds spreekt Rintel over rust en stabiliteit en Schiphol uit de wind houden. Maar ultieme rust en stabiliteit krijg je als je helemaal niet meer vliegt. Dat is 100% veilig”, zegt een bezorgde KLM’er. Rintel stelde vorige week dat Schiphol de problemen met de eigen personeelstekorten voor het eind van het jaar moet hebben opgelost. De ingrepen die vrijdag bij KLM zijn aangekondigd gelden tot begin januari, maar de verre vluchten komen dan niet terug, zoals het er nu voor staat.

    BEKIJK OOK:
    Schiphol kampt met lange rijen bij paspoortcontroles

    Het gevolg van dit alles is dat de roosters van het personeel worden aangepast. De vraag is KLM ooit weer de oude wordt. Ingrid Brama van de Vakbond Nederlands Cabinepersoneel: „,De verstoringen zijn voor het personeel erg vervelend, omdat ze privé vaak ook zaken moeten regelen. KLM heeft de tekorten op de hub als een gegeven meegenomen in de planning.Wij hebben gevraagd naar de gevolgen voor de langere termijn voor de instroom, doorstroom en promotie van mensen. KLM heeft aangegeven dat de problemen voorlopig geen invloed hebben op het aantal vluchten en op de groei na deze periode van beperkingen.”

    www.telegraaf.nl/financieel/206722218...
  14. Biffy 18 oktober 2022 09:30
    Curaçao vreest miljoenen mis te lopen door schrappen vluchten KLM

    ANP Producties - Gisteren17-10-22 20:18

    WILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao is met teleurstelling gereageerd op het besluit van de KLM om in de komende maanden de tweede dagelijkse vlucht naar Curaçao te schrappen. Minister van Economische Ontwikkeling op Curaçao, Ruisandro Cijntje, is bang dat het eiland hiermee ruim 20 miljoen euro aan inkomsten misloopt. Hij wil onderzoeken of het mogelijk is dat andere luchtvaartmaatschappijen vanaf Brussel op Curaçao gaan vliegen. Ook hoopt hij dat de Curaçaose minister-president Gilmar ‘Pik’ Pisas het onderwerp opneemt met Mark Rutte.

    De zaak ligt gevoelig op Curaçao omdat het toerisme sinds kort weer op het niveau is van voor de coronapandemie. Dat is vooral te danken aan de grote stroom Nederlandse toeristen. Zo bezochten in september bijna 16.000 Nederlandse toeristen het eiland. Curaçao vreest nu vele duizenden bezoekers mis te lopen in de komende maanden.

    Eind september kondigde KLM nog aan minstens tien keer per week op Curaçao te gaan vliegen, met twee vluchten per dag tijdens de kerstperiode. Op 14 oktober stelde KLM dit grotendeels terug te draaien naar één vlucht per dag. KLM neemt de maatregelen vanwege ‘verslechterde omstandigheden’. "De problemen op Schiphol houden aan. Passagiers kampen nog steeds met onzekerheid en de werkdruk in ons bedrijf blijft op veel plekken hoog", zo stelt het bedrijf in een verklaring.
  15. forum rang 10 voda 22 oktober 2022 10:26
    KLM probeert rel rond krimp Curaçao-vluchten te sussen
    Door YTEKE DE JONG

    Updated 44 min geleden
    1 uur geleden
    in FINANCIEEL

    Air France-KLM
    1.494 -0.5%

    AMSTERDAM - KLM probeert de gemoederen rond de geschrapte verre vluchten in de komende maanden tot bedaren te brengen. De luchtvaartmaatschappij houdt vast aan een schema met één dagelijkse vlucht op Curaçao, met uitzondering van de kerstvakantie, zegt directeur KLM Nederland Bas Gerressen in gesprek met De Telegraaf.

    Op Curacao is grote woede over het schrappen van KLM-vluchten? FOTO ANP

    Naast Curaçao vliegt KLM ook minder naar bestemmingen als Los Angeles, Las Vegas, Washington, Calgary, Rio de Janeiro, Bogota, Quito, Nairobi en Kigali maar ook typische winterbestemmingen als Kaapstad en Johannesburg. Schiphol wil minder lokaal opstappende passagiers, KLM heeft zelf te weinig te personeel op de grond en late levering van vliegtuigonderdelen, waardoor toestellen langer in de hangar staan. „We hebben een afweging in ons netwerk moeten maken, en dan schrappen we liever extra vluchten op een bestemming die wel al hoogfrequent aanvliegen, dan een andere helemaal te stoppen. Curaçao heeft veel lokale opstappende reizigers. Ik snap de emotie, omdat de aankondiging van de ingreep vlak na de publicatie van de dienstregeling kwam. Maar we zitten voor de rest van dit jaar nog altijd op het aantal stoelen van voor de coronacrisis”, zegt Gerressen over het besluit dat op Curaçao tot veel beroering leidt. „Vanaf 9 januari tot eind maart is dat aantal lager.”

    BEKIJK OOK:
    ’Geen woorden maar daden’ staat bij Schiphol-baas Ruud Sondag hoog in het vaandel

    De Curaçaose minister-president Gilmar Pisas wil zelfs met premier Rutte over het besluit van KLM. Pisas zegt dat de beslissing grote gevolgen heeft voor de economie van het eiland, dat volgens hem €30 miljoen kost. Gerressen is niet in de gelegenheid om het besluit terug te draaien. „Het is ook niet zo dat de drie extra vluchten per week, met uitzondering van de kerstvakantie al helemaal waren uitverkocht. Vergeet niet dat ten opzichte van de coronaperiode nu ook weer andere bestemmingen in de wereld open zijn, zoals Thailand of Bali, waar ook veel mensen naar toe gaan. En de mensen die al geboekt hebben, kunnen we omboeken naar een andere vlucht naar Curaçao.” Gerressen sprak met gevolmachtigde minister Carlson Manuel in Nederland over het besluit.

    Dood in de pot
    Binnen KLM wordt de stap om de kaasschaaf los te laten op het intercontinentale netwerk met argusogen bekeken, omdat tot nu toe het adagium gold dat verre vluchten onder alle omstandigheden door moeten gaan. De ondernemingsraad van KLM noemt de stap van de directie de grootste ingreep in het netwerk sinds 9/11 en de coronacrisis. Tot nu toe annuleerde KLM vooral vluchten in het Europanetwerk om de chaos op Schiphol het hoofd te bieden. „De dood in de pot”, zo werd het schrappen van de verre vluchten deze week door een KLM’er omschreven..

    BEKIJK OOK:
    Onrust na schrappen verre vluchten KLM

    Vakbonden en de ondernemingsraad hebben vragen gesteld aan de directie wat deze stap betekent voor de toekomst van de luchtvaartmaatschappij. Minder vluchten betekent minder banen. Ook gaan er geruchten dat KLM nu afschaalt om de regering te laten voelen wat het omstreden krimpplan van Schiphol voor gevolgen heeft voor het netwerk. „Deze ingreep heeft niets met het krimpplan van de regering te maken. Als commercieel directeur ben ik er natuurlijk ook niet blij mee, maar ik heb ook meer aan een tevreden klant die blij op reis gaat in plaats van uren in de rij op Schiphol te staan”, zegt Gerressen.

    Onderdelen
    Opmerkelijk is dat KLM nu last heeft van leveringsproblemen aan de onderhoudsdienst. Tijdens de coronacrisis was dit een probleem, maar de internationale toeleveringsketens lijken zich te hebben hersteld. Bovendien: KLM vliegt de hele wereld over, dus die onderdelen zijn toch zo in de hangar op Schiphol? „Onze leveranciers worstelen nog steeds met tijdige levering van soms simpele onderdelen. En daarnaast lopen ook veel mensen bij de technische dienst op hun tandvlees. Vergeet niet: de chaos zou maar kort duren zo was beloofd. Omdat dit al een half jaar duurt begint het bij iedereen te knellen.”

    BEKIJK OOK:
    ’Krimp Schiphol gaat ten koste van kwaliteit netwerk’
    Gerressen loopt nu het risico dat concurrenten in het gat springen en klanten niet meer terugkeren bij KLM. Zo barst het op de luchthaven van Brussel momenteel van de gele kentekens. „Wij moeten het huis op orde hebben, waardoor we tevreden personeel hebben en een betrouwbare en goede dienstverlening naar onze klanten. We moeten rust krijgen en van daaruit weer opbouwen. Als de omstandigheden het toelaten, schalen we weer op. Hopelijk is dat met ingang van de zomerdienstregeling.”

    www.telegraaf.nl/financieel/828778706...
  16. forum rang 10 voda 25 oktober 2022 16:07
    Air France-KLM sluit contracten voor duurzame brandstof
    Betreft de afname van 1,6 miljoen ton brandstof.

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft meerjarige contracten gesloten met Neste en DG Fuels voor de afname van in totaal 1,6 miljoen ton aan duurzame brandstoffen. Dit maakte de luchtvaarder dinsdag bekend, zonder financiële details te geven.

    De contracten zijn een eerste stap voor Air France-KLM in het behalen van de doelstelling om tegen 2030 10 procent van het brandstofgebruik duurzaam te laten zijn.

    Met de afgesloten contracten is straks drie procent van het brandstofgebruik duurzaam.

    In 2023 worden de eerste leveringen van de duurzame brandstoffen verwacht.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 167 168 169 170 171 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links