Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,6K

TomTom september 2022

901 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 27 september 2022 12:10
    sniklaas;
    AB van mij voor het heldere betoog

    Het voordeel van een sterkere dollar helpt de cijfers.
    Maar we moeten geen al te grote verwachtingen hebben.
    Zie onderstaande uit de Q2 cijfers 2022.

    "Enterprise revenue increased year on year by 8% to €45 million (Q2 '21: €42 million), mainly
    benefiting from a stronger US dollar."
  2. Biofoed 27 september 2022 13:25
    quote:

    sniklaas schreef op 27 september 2022 11:40:

    [...]Jomanda heeft meer kapot gemaakt dan goed voor je is Martin.

    Met het verdienmodel van TT is van alles mis en niet enkel dit jaar maar vanaf de overname van @TA, moet TT blijven investeren in haar technologie waarbij de markt voortdurend tegenvalt.

    Wat is de verhangende worst van 2022, extra investeringen in automatisering en het reduceren van DATA medewerkers waardoor vanaf 2023 de operationele kosten beter in de hand gehouden kunnen worden. Het maken en bijwerken van kaarten is nog steeds een arbeidsintensieve aangelegenheid en wordt zoveel dan mogelijk uitbesteed aan goedkopere handjes en nieuwe routines die oa het categoriseren van verkeersborden automatiseert.
    Maar moet ik daar anno 2022 als aandeelhouder van TT 15 jaar na de overname van @TA lyrisch over worden, ik dacht het niet...

    Het enige lichtpuntje bij TT voor 2022 is de US$ koers welke de niet uitgesproken omzet en winstwaarschuwing bij location technologie tempert, wat zei de CFO vorig jaar oktober, de automotive omzet groeit in 2022 met 20...30%, was Taco ook bij het optreden van Jomanda...

    Gezien de omzet ontwikkeling in 2022-Q1 en Q2 en naar verwacht ook Q3 kan nu al worden geconcludeert dat 2022 wederom een transitiejaar is waarbij de automotive omzet blijft steken op €225 mio en enterprise toeneemt naar €175 mio maakt afgerond een teleurstellende €400 mio waarbij de operationele kosten nog hoger zijn dan in 2021...

    De omslag komt niet voort uit de personele reductie van +/- 400 fte's deze kostenbesparingen compenseren ternauwernood de stijging van de salarissen en overige kosten. De omslag moet komen uit een toename van de backlog naar €2500-€2800 mio en dan nog blijft de hardheid van deze contracten een vraagteken.
    Geachte heer Sniklaas,
    Ik heb de vrijheid genomen om uw betoog met vetgedrukte hoofdletters aan te passen ter nuancering van uw negatieve tendens.

    Op één plek heb ik de vrijheid genomen om een inschatting te maken op basis van uw posts van de afgelopen jaren, u ziet vermoedelijk zelf waar.

    In mijn ogen zijn deze toevoegingen een aanvulling op uw betoog. Ik verwijs naar hieronder (NB de eerste zin heb ik weggelaten):

    Met het verdienmodel van TT is van alles mis en niet enkel dit jaar maar vanaf de overname van @TA, moet TT blijven investeren in haar technologie waarbij de markt voortdurend tegenvalt ECHTER HEEFT TT VANAF 2018 DE KEUZE GEMAAKT OM ZICH MEER TE SPECIALISEREN OM DIT TE ONDERVANGEN. EN AANGEZIEN NIET ALLE PARTIJEN ZICH WILLEN EN KUNNEN OVERLEVEREN AAN GOOGLE EN DE GROOTSTE INVESTERINGEN ZIJN GEDAAN IS HIER ZEKER VERANDERING MOGELIJK.

    Wat is de verhangende worst van 2022, extra investeringen in automatisering en het reduceren van DATA medewerkers waardoor vanaf 2023 de operationele kosten beter in de hand gehouden kunnen worden. Het maken en bijwerken van kaarten is nog steeds een arbeidsintensieve aangelegenheid en wordt zoveel dan mogelijk uitbesteed aan goedkopere handjes en nieuwe routines die oa het categoriseren van verkeersborden automatiseert.
    Maar moet ik daar anno 2022 als aandeelhouder van TT 15 jaar na de overname van @TA lyrisch over worden, ik dacht het niet... IK BLIJF ALS BELEGGER NAMELIJK ALTIJD NAAR HET VERLEDEN KIJKEN EN DE VRAAG IS DAAROM OF IK ALS BELEGGER EIGENLIJK WEL GESCHIKT BEN.

    Het enige lichtpuntje bij TT voor 2022 is de US$ koers welke de niet uitgesproken omzet en winstwaarschuwing bij location technologie tempert, wat zei de CFO vorig jaar oktober, de automotive omzet groeit in 2022 met 20...30%, was Taco ook bij het optreden van Jomanda... GELUKKIG HEEFT TT IN DIT HELE SLECHTE OORLOGSJAAR MET GIGANTISCHE AANBODPROBLEMEN TOCH NOG EEN LICHTPUNTJE IN TEGENSTELLING TOT VEEL ANDERE BEDRIJVEN.

    Gezien de omzet ontwikkeling in 2022-Q1 en Q2 en naar verwacht ook Q3 WAARVAN DE OORZAAK VOLLEDIG BUITEN TT LIGT MAAR EEN GEVOLG IS VAN DE TEGENVALLENDE AUTOVERKOPEN DOOR CHIPSPROBLEMEN EN ANDERE PROBLEMEN AAN DE AANBODZIJDE
    kan nu al worden geconcludeert dat 2022 wederom een transitiejaar is waarbij de automotive omzet NAAR MIJN VERWACHTING blijft steken op €225 mio en enterprise toeneemt naar €175 mio maakt afgerond een teleurstellende €400 mio waarbij de operationele kosten nog hoger zijn dan in 2021 ZOALS OOK VOORAF EN NA DE KOSTENBESPARING AL WAS GECOMMUNICEERD DOOR TT.

    De omslag komt niet voort uit de personele reductie van +/- 400 fte's deze kostenbesparingen compenseren ternauwernood de stijging van de salarissen en overige kosten. De omslag moet komen uit een toename van de backlog naar €2500-€2800 mio en dan nog blijft de hardheid van deze contracten een vraagteken. DIT VRAAGTEKEN IS VOORAL EEN GEVOLG VAN DE ONDUIDELIJKHEID OVER HET HERSTEL VAN DE AUTOPRODUCTIE. INDIEN WORDT GEKEKEN NAAR DE NIEUWE EN LOPENDE CONTRACTEN BIJ EEN HERSTELLENDE AUTOPRODUCTIE ZOU DIT ALLESZINS MOGELIJK MOETEN ZIJN.
  3. forum rang 7 sniklaas 27 september 2022 13:50
    quote:

    Biofoed schreef op 27 september 2022 13:25:

    [...]
    uitspraak van een van de beste beleggers van de wereld van de afgelopen 50+ jaren; In the business world, the rear-view mirror is always clearer than the windshield weerspreekt jouw opmerking aangaande mijn beleggers en handels kwaliteiten…

    De reden van mijn overigens sedert 2016 niet onverdienstelijke positie in @TOM2 zijn niet de op hoop gebaseerde toekomstige operationele prestaties maar komt voort uit de korting waartegen de assets staan gewaardeerd…

    Ik krijg inmiddels voor het 8e jaar op rij het gelijk aan mijn zijde dat een zelfstandig TT niet in staat is om zijn location technologie assets vanuit een financieel aspect goudgerand te vermarkten…
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 27 september 2022 14:57
    quote:

    Biofoed schreef op 27 september 2022 13:25:

    [...]
    Wat is de verhangende worst van 2022, extra investeringen in automatisering en het reduceren van DATA medewerkers waardoor vanaf 2023 de operationele kosten beter in de hand gehouden kunnen worden. Het maken en bijwerken van kaarten is nog steeds een arbeidsintensieve aangelegenheid en wordt zoveel dan mogelijk uitbesteed aan goedkopere handjes en nieuwe routines die oa het categoriseren van verkeersborden automatiseert.
    Maar moet ik daar anno 2022 als aandeelhouder van TT 15 jaar na de overname van @TA lyrisch over worden, ik dacht het niet... IK BLIJF ALS BELEGGER NAMELIJK ALTIJD NAAR HET VERLEDEN KIJKEN EN DE VRAAG IS DAAROM OF IK ALS BELEGGER EIGENLIJK WEL GESCHIKT BEN.
    Wat een onvoorstelbare aanmatigende opmerking.
    Een lachwekkende conclusie.

    Met terugkijken bij TT leer je dat (bijna) alles wat gezegd is bij cijferpresentaties en aandeelhoudersvergaderingen en CMD 2019 niet waargemaakt wordt of bijgesteld wordt of een ander jaar aan wordt gehangen.

    Vraagt u eens aan de poster die al 13 jaar vooruit kijkt en elke dag zijn persoonlijke koersdoelen hier plempt of hij als belegger wel geschikt is.

    13 jaar alleen beleggen in TomTom en nul komma nul rendement. Volgens zijn eigen zeggen 13 jaar lang met 15k aandelen tegen een GAK van 7,60.
    Dat is een heel teleurstellend resultaat voor een zeer optimistische belegger en TTvorser die 13 jaar lang (!) zijn stinkende best doet om het bedrijf en bedrijfsresultaten te doorgronden en te voorspellen.

    Alleen maar vooruit kijken en allerlei vergezichten en voorspellingen omarmen werkt niet mee om een succesvol belegger te zijn of te worden.
  5. forum rang 4 marathon 11 27 september 2022 15:15
    quote:

    tatje schreef op 27 september 2022 10:02:

    Ja marathon en Cokkie met C of K ik weet het niet meer.
    Geniet maar mooi, het is jullie gegund.

    Vroeger een feestje in mijn disco, optreden van Jomanda als danseres, voor ik denk 150 gulden.

    Na afloop van het optreden vroeg ik, wat wil je drinken.

    Een limo zei ze, het glas zweefde zeker 6 meter naar haar toe.

    Je ziet het , maar denkt het is een goocheltruck.

    Wat wil ik er meezeggen :-)

    Wat in het vat zit, verzuurt niet :-)

    Kon wel op Tom Tom slaan.

    :-):-):-)

    Quintet, hoe heet het als het er 8 zijn :-)

    Met het verdienmodel van TT is niets mis, door het diverse geklooi in de wereld lijkt het tijdelijk niet goed.

    Maar dan :-)
    Met een C en dubbel K Martin dus foutloos.
    In 86 werkte ik bij PTIS in den Haag en hadden we Sjaak die bij de facilitaire dienst werkte. Was getrouwd (geweest?) met Jomanda.
    Toen ik in 91 vertrok was hij in ieder geval gescheiden. Werd hem teveel geloof ik. Begeleide haar bij optredens. Een verstandige stap van Sjaak. Onze stap in TT gaat zich binnenkort hopelijk uitbetalen. Fingers crossed!!
  6. Biofoed 27 september 2022 15:34
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 september 2022 14:57:

    [...]

    Wat een onvoorstelbare aanmatigende opmerking.
    Een lachwekkende conclusie.

    Met terugkijken bij TT leer je dat (bijna) alles wat gezegd is bij cijferpresentaties en aandeelhoudersvergaderingen en CMD 2019 niet waargemaakt wordt of bijgesteld wordt of een ander jaar aan wordt gehangen.

    Vraagt u eens aan de poster die al 13 jaar vooruit kijkt en elke dag zijn persoonlijke koersdoelen hier plempt of hij als belegger wel geschikt is.

    13 jaar alleen beleggen in TomTom en nul komma nul rendement. Volgens zijn eigen zeggen 13 jaar lang met 15k aandelen tegen een GAK van 7,60.
    Dat is een heel teleurstellend resultaat voor een zeer optimistische belegger en TTvorser die 13 jaar lang (!) zijn stinkende best doet om het bedrijf en bedrijfsresultaten te doorgronden en te voorspellen.

    Alleen maar vooruit kijken en allerlei vergezichten en voorspellingen omarmen werkt niet mee om een succesvol belegger te zijn of te worden.
    Deze reactie is een gezamenlijke reactie richting u en de heer Sniklaas en een toelichting op mijn, volgens u, "aanmatigende opmerking":

    In de jaren negentig was Apple, een hele marginale speler die het onderspit aan het delven was tegen Microsoft (en door Microsoft overeind werd gehouden zodat zij niet als monopolist zouden worden behandeld). In de jaren daarna hebben zij de keuze gemaakt om zicht vooral te gaan richten op mobiele communicatie en design van hun apparatuur.

    Deze transitie ging ook niet van de ene op de andere dag maar bleek heel succesvol en de grote instappers op dat moment leven nu waarschijnlijk nog van hun rendement.

    Nee TT is geen Apple maar als je op dat moment vanuit het verleden naar Apple zou blijven kijken had je één van de grootste koerswinsten van deze eeuw gemist. Dit is wat ik wilde aangeven met mijn toevoeging.

    Als toevoeging nog de aanvulling dat in 1984 Apple de eerste Macintosh computer op de markt bracht en de koers $0,12 deed, in 1999, 15 jaar later, $0,30, ruim onder de hoogste koers van 0,51 dollar in 1991. Indien ik de redenering van de heer Sniklaas op Apple los zou laten is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij in 1999 voor $0,30 in Apple zou stappen en dus de rit naar $170 (54000%) zou meemaken. Vanuit het verleden was er op dat moment namelijk geen garantie dat Apple het zou kunnen opnemen tegen marktleider Microsoft.

    Los daarvan vind ik het jammer dat u beiden alleen op deze opmerking reageert maar niet op mijn toevoegingen om een bredere kijk op TT neer te leggen.
  7. forum rang 7 sniklaas 27 september 2022 16:12
    quote:

    Biofoed schreef op 27 september 2022 15:34:

    [...]Los daarvan vind ik het jammer dat u beiden alleen op deze opmerking reageert maar niet op mijn toevoegingen om een bredere kijk op TT neer te leggen.
    me dunkt dat ik een bredere kijk heb neergelegd, dus nogmaals, maar ik ga natuurlijk niet de hoop details verder uitschrijven, zijn al meer dan genoeg dromers op dit forum die zich daarmee bezighouden;

    De reden van mijn overigens sedert 2016 niet onverdienstelijke positie in @TOM2 zijn niet de op hoop gebaseerde toekomstige operationele prestaties maar komt voort uit de korting waartegen de assets staan gewaardeerd

    We gaan het met de 2022 jaarcijfers zien of TT in staat is om de deals met CORIAD en HDK te verzilveren in klinkende toekomstige munten met een toename van de backlog van €1900 mio naar minstens €2500-€2800 mio, wordt in feb 2023 een lager cijfer gepresenteerd zijn het geen deals met een lange looptijd (5-10 jaar) of een flinterdunne financiele vergoeding en komen we uit bij mijn opmerking dat TT niet in staat is haar location technology assets goudgerand financieel te vermarkten...
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 27 september 2022 18:36
    quote:

    Biofoed schreef op 27 september 2022 15:34:

    [...]

    Deze reactie is een gezamenlijke reactie richting u en de heer Sniklaas en een toelichting op mijn, volgens u, "aanmatigende opmerking":

    In de jaren negentig was Apple, een hele marginale speler die het onderspit aan het delven was tegen Microsoft (en door Microsoft overeind werd gehouden zodat zij niet als monopolist zouden worden behandeld). In de jaren daarna hebben zij de keuze gemaakt om zicht vooral te gaan richten op mobiele communicatie en design van hun apparatuur.

    Deze transitie ging ook niet van de ene op de andere dag maar bleek heel succesvol en de grote instappers op dat moment leven nu waarschijnlijk nog van hun rendement.

    Nee TT is geen Apple maar als je op dat moment vanuit het verleden naar Apple zou blijven kijken had je één van de grootste koerswinsten van deze eeuw gemist. Dit is wat ik wilde aangeven met mijn toevoeging.

    Als toevoeging nog de aanvulling dat in 1984 Apple de eerste Macintosh computer op de markt bracht en de koers $0,12 deed, in 1999, 15 jaar later, $0,30, ruim onder de hoogste koers van 0,51 dollar in 1991. Indien ik de redenering van de heer Sniklaas op Apple los zou laten is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij in 1999 voor $0,30 in Apple zou stappen en dus de rit naar $170 (54000%) zou meemaken. Vanuit het verleden was er op dat moment namelijk geen garantie dat Apple het zou kunnen opnemen tegen marktleider Microsoft.

    Los daarvan vind ik het jammer dat u beiden alleen op deze opmerking reageert maar niet op mijn toevoegingen om een bredere kijk op TT neer te leggen.
    Leuk verhaal.
    De eerste instappers, avonturiers, opportunisten, visionairs en niet vergeten de pennystockjagers zullen bovenstaande luidkeels beamen. Maar u gaat volledig voorbij aan de beleggers die graag op een rijdende trein springen en daar het geduld voor hebben.
    Of het nou Apple is of ASML of een paar mijnbouwers of obscure warrants; fantastische rendementsverhalen zijn er zat.

    Maar wilt u dat vergelijken met investeren in TomTom?
    Kom op zeg; die enkeling die op de laagste koers van 2,12 (3-3-2009)heeft gekocht kijkt nog steeds niet tegen een megawinst aan.

    sniklaas heeft bij mijn weten een 'ijzeren positie' in TT en een aangename GAK in relatie tot de actuele koers.
    Als ik me goed herinner handelt hij zo nu en dan in TT en is derhalve geen doorsnee B&H belegger die het moet hebben van het wekelijks oppoetsen van de parel of gladstrijken van het dode geld onder het bed.

    TomTom heeft een slecht trackrecord.
    TomTom is van beurslieveling afgedaald naar de derde divisie
    TomTom lijkt meer op cashcow voor een paar founders dan een instap-fonds voor B&H beleggers.

    Maar goed.
    In aanloop naar de Q3cijfers en de CMD spatten de vergezichten weer van mijn monitoren af.
    Wie weet wordt het deze keer een rijdende trein met de heer Goddijn op de bok.
    Maar ik hou rekening met een locomotief op de draaischijf die (weer) voor onderhoud een jaartje in de werkplaats gestald wordt.
  9. Biofoed 27 september 2022 18:39
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 september 2022 18:36:

    [...]

    Wie weet wordt het deze keer een rijdende trein met de heer Goddijn op de bok.
    Maar ik hou rekening met een locomotief op de draaischijf die (weer) voor onderhoud een jaartje in de werkplaats gestald wordt.
    Bij deze mijn complimenten voor deze geweldige beeldspraak. Hopelijk zitten we volgend jaar rond deze tijd op de Thalys naar hogere regionen...

    Ik wens u een prettige avond!
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 27 september 2022 18:42
    p.s.
    Als handelaartje/TT casinospeler ben ik gebaat bij een koers onder de €8,40 op 21 okt
    Als opportunist heb ik ook wat kale calls op €7,60 voor het geval de Q3cijfers op 14 oktober goed vallen bij de goegemeente.

    Motto:
    hoe meer volatiliteit bij dit fonds in de AScX, hoe meer plezier.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 27 september 2022 18:58
    quote:

    Biofoed schreef op 27 september 2022 18:39:

    [...]

    Bij deze mijn complimenten voor deze geweldige beeldspraak. Hopelijk zitten we volgend jaar rond deze tijd op de Thalys naar hogere regionen...

    Ik wens u een prettige avond!
    De Thalys rijdt alleen op vlak land.
    Voor hogere regionen moet een trein klimmen.
    Daar zijn hulpmiddelen voor nodig.

    Zijn dit de hulpmiddelen?
    "Megadeal" met Cariad
    introductie van IndiGO
    Hyundai/Kia deal

    Een duwtje van een ijverige Dollarkoers?

    Wat hebben we nog meer?
    Jomanda
    300 miljoen in kas
    houdbaar dividendpotentieel van 75 cent
    afwachtingskoers van € 8,50 sinds Q2 cijfers
    *JustMe* enthousiasme
  12. [verwijderd] 27 september 2022 20:08
    TT lijkt ook met hardware partijen bezig om een Indigo totaalproduct te maken: hardware & software in een. Uiteraard niet met TT als hardware partij, daar zijn ze al lang mee gestopt. Ik vermoed dat een van die partijen deze Bosch divisie is

    www.bosch-mobility-solutions.com/en/s...

    www.tomtom.com/blog/navigation/bosch-...

    Misschien meer daarover op de CMD. Verder zou in het najaar van 2022 ook de App Store van Indigo live gaan. Wie weet ook op CMD?
  13. forum rang 6 tatje 28 september 2022 09:15
    quote:

    *JustMe* schreef op 27 september 2022 22:11:

    Het zegt inhoudelijk niet zo heel veel, maar geeft wel een 'feel'

    www.linkedin.com/posts/tomtom_acceler...
    Leuk feestje ( soort CMD voor de top )

    De sprekers ( o.a Harold, Corinne, Willem en Antoine ) waren ouder, de rest tussen de 25 en 40 leek me.
901 Posts
Pagina: «« 1 ... 38 39 40 41 42 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links