Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ervaringen met energieleveranciers

1.001 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 51 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 objectief 20 september 2022 13:07
    quote:

    Bowski schreef op 20 september 2022 12:31:

    [...]
    De vraag is nu of huurwoningen of huurders meer energie verbruiken.
    Dat is een moeilijke vraag, want zowel de huurwoningen als de huurders zijn verschillend.

    Het is wel heel onwaarschijnlijk dat huurders meer verbruiken, want financieel zitten ze er slechter bij.

    Het kan natuurlijk ook een huurder zijn, die haar/zijn eigen woning op oude leeftijd verkocht heeft en met 5 ton op de bank
    is gaan huren, dan hoef je niet op het verbruik te letten.
  2. [verwijderd] 20 september 2022 16:12
    Prijsplafond energie nos.nl/collectie/13915/artikel/244530...

    Voorlopig plafond 1,50 euro voor kuub gas

    Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.


    Fijn dat gasprijs begrenst wordt, maar: oppassen voor een heel hoge kWh prijs!
    Vattenfall berekende me totnutoe ongeveer kWh tov m3 in een verhouding 1:4.
    Dat wordt nu dus 1:2.
  3. forum rang 10 voda 20 september 2022 16:21
    Energieminister Jetten: ‘De tijd van goedkoop gas komt niet terug’

    INTERVIEW
    Tot het laatste moment rekenden ambtenaren door aan de nieuwe koopkrachtplannen van het kabinet. Minister Rob Jetten dacht lang dat het niet kon, maar alsnog gaat de energierekening dit jaar omlaag.

    Hans van Soest 20-09-22, 15:50 Laatste update: 15:56

    Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) kon op de valreep de grootste opsteker toevoegen aan de Troonrede. Vanaf 1 januari wordt er een prijsplafond ingevoerd voor het energiegebruik dat de meeste huishoudens per jaar hebben: 1200 kuub gas en 2400 kilowattuur energie.

    Lees ook
    Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen
    Zorgpremie 11 euro omhoog, ‘dodenwegen’ aangepakt: dit staat in de plannen van Prinsjesdag

    Een opgeluchte Jetten legt uit: ,,Zo’n 60 procent van de huishoudens gebruikt niet meer dan dat. De prijs voor dat gebruik wordt vastgezet op het niveau van voor de oorlog in Oekraïne. Zo krijgen huishoudens zekerheid over wat ze kwijt zijn aan energie. En voor november en december hebben we een tussenoplossing: energiebedrijven passen de prijzen aan alsof het plafond er al is. Zo gaan de prijzen al dit jaar omlaag. En wie meer gebruikt, hopen we te stimuleren zuiniger om te gaan met energie.’’

    Wat betaalt een huishouden dan vanaf november?
    ,,We denken aan een prijsplafond van ongeveer 1,50 euro per kuub gas en 70 cent per kilowattuur voor elektriciteit, inclusief belasting. Dat is aanzienlijk minder dan wanneer je nu een variabel contract hebt, en aanzienlijk minder dat de voorschotbedragen die consumenten nu van hun energiebedrijf hebben gekregen. Het kabinet betaalt de bedrijven het verschil.’’

    We zetten alles op alles om te voorkomen dat mensen worden afgesloten

    Wat als mensen het nog steeds niet kunnen betalen?
    ,,Klanten krijgen eerst een betalingsregeling aangeboden door hun energiebedrijf als ze achterlopen met betalen. Als ook dat niet lukt, is er een noodfonds waar wij alvast 50 miljoen euro in storten. Zo zetten we alles op alles om te voorkomen dat mensen worden afgesloten. Maar het is geen vrijbrief voor mensen om hun rekening niet te betalen.’’

    Wat gaat dit allemaal kosten?
    ,,Het is belangrijker dat mensen nu zekerheid krijgen dan dat het kabinet zich vastpint op hoeveel dit maximaal mag kosten. Daarom voeren we het plafond voor heel 2023 in. We hadden al 5 miljard uitgetrokken voor verlaging van de energiebelasting volgend jaar. Die maatregel gaat niet door - dat geld zetten we nu in voor het prijsplafond. En daar bovenop zullen we extra geld reserveren. Een energieplafond helpt veel beter om mensen financieel te steunen, want ondanks een lagere energiebelasting kan de rekening nog steeds fors stijgen.’’

    Als komend jaar de prijs nog steeds hoog is, moet het kabinet de portemon­nee trekken

    En na volgend jaar?
    ,,Als komend jaar de prijs nog steeds hoog is, moet het kabinet de portemonnee trekken. Maar dat is minder belangrijk dan al die mensen die nu al uit voorzorg de cv-ketel uitzetten of niet meer durven te douchen. Er zijn echt gezinnen die peentjes zweten. Hoe dan ook komt de tijd van goedkoop gas niet meer terug. Groningen gaat dicht en goedkoop Russisch gas krijgen we niet meer. Dus trekken we ook meer geld uit om mensen te helpen met energiebesparing en investeren we meer in andere energiebronnen zoals zon, wind en aardwarmte.’’

    Wat moeten warme bakkers of zwembaden die dreigen de deuren te sluiten?
    ,,Het prijsplafond geldt ook voor een groot deel van de kleine ondernemers. Maar bedrijven die veel energie verbruiken, zitten in de problemen. Een bakker kan dat niet terugverdienen door het brood veel duurder te maken. Er komt meer geld en meer regelingen om ondernemers te helpen over te stappen van bijvoorbeeld een gas- naar een elektrische oven. Daarnaast zoeken we een manier om hen op de korte termijn te helpen met de hoge gasrekening. Daar zijn we nog niet uit.’’

    Dit voorjaar is al bekeken of we gerichter konden ingrijpen in de energiere­ke­ning. Toen leek dat niet uitvoer­baar

    Waarom komt deze ingreep zo laat?
    ,,Dit voorjaar is al bekeken of we gerichter konden ingrijpen in de energierekening. Toen leek dat niet uitvoerbaar. Bedrijven dachten dat een plafond pas in januari 2024 volledig kon worden ingevoerd. Ook stonden Europese staatssteunregels niet toe dat je energiebedrijven geld gaf. Maar deze zomer begonnen er dingen te schuiven. Begin deze maand presenteerde de Europese Commissie de mogelijkheid om toch op de energierekening in te grijpen. En belangrijker: de gasprijs steeg in augustus tot recordhoogte waarna energieleveranciers bij ons aan de bel trokken dat ze bang waren dat mensen het niet meer konden betalen. Dat wilden zij, en wij, koste wat kost voorkomen.’’

    Er wordt al maanden gepraat over een prijsplafond in Brussel, toch wachtte het kabinet tot Prinsjesdag.
    ,,Er waren heel veel discussies over verschillende vormen van prijsplafonds. Terwijl die liepen, hebben wij ingezet op het verlagen van de energiebelasting van komend jaar om in elk geval zeker te zijn dat er íets gebeurde. Dat leek lang de best uitvoerbare route. Nu is het gelukt toch meer te doen en eerder dan voor mogelijk gehouden.’’

    © Joost Hoving
    Heeft het kabinet de energiecrisis niet onderschat?
    ,,We hebben sinds het uitbreken van de oorlog eerst alles gedaan om ervoor te zorgen dat we genoeg gas zouden hebben om onze huizen te verwarmen. Dat is gelukt. En vanaf dit voorjaar hebben we gewerkt aan het grootste koopkrachtpakket ooit. Maar deze zomer ontstond nog zo veel onrust over de energierekening dat we meer wilden doen.’’

    Wat krijgen energiebedrijven terug voor het prijsplafond?
    ,,Nu heeft ongeveer twee derde van de Nederlanders een variabel contract. Dat levert veel stress op. Lang hebben we geprofiteerd, omdat concurrentie bedrijven bewoog de prijs laag te houden. Maar de keerzijde zien we nu: leveranciers moeten tegen hoge prijzen gas inkopen en wentelen het risico af op consumenten met hoge voorschotten. We hebben afgesproken dat bedrijven meer zekerheid krijgen. Consumenten die voor een contract afloopt overstappen naar een andere leverancier, moeten straks een hogere vergoeding betalen. Door die zekerheid kunnen bedrijven weer vaste contracten tegen lagere tarieven aanbieden.’’

    Bekijk hier al onze video’s over Prinsjesdag:

    www.ad.nl/politiek/energieminister-je...
  4. forum rang 10 voda 22 september 2022 15:01
    Energiebedrijven gooien variabele tarieven stroom en gas flink omhoog

    Energieleveranciers gooien de variabele tarieven voor stroom en gas per 1 oktober flink omhoog. Zo verhoogt Essent het tarief voor stroom met ruim 50 procent en de prijs van gas met meer dan 30 procent. Ook de tarieven van Eneco stegen de afgelopen tijd flink.

    Binnenlandredactie 22-09-22, 10:43 Laatste update: 14:33

    Het huidige stroomtarief bedraagt bij Essent 0,29447 euro per kilowattuur. Vanaf volgende maand wordt dit 0,44395 euro per kilowattuur. Het tarief voor gas gaat van 1,51371 euro per kubieke meter naar 1,99440 euro. Deze tarieven zijn op basis van klanten die 10 procent ‘Korting Thuisvoordeel’ krijgen en geldt ook alleen voor mensen die al klant zijn. Wie overstapt naar Essent krijgt met nog hogere tarieven te maken - 3,98 euro per kuub gas - blijkt uit het modelcontract op hun website.

    Lees ook
    Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen
    Prijsplafond kon wél eerder: Brussel bood ruimte, maar kabinet wachtte

    ,,De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog”, staat in een mail aan klanten. De nieuwe tarieven zijn inclusief ‘energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en 9 procent btw’.

    ‘Moeilijke omstandigheden’
    De gasrekening gaat bij Essent flink omhoog. © ANP / ANP

    Volgens Essent hebben ruim 1 miljoen klanten een variabel energiecontract. De energierekening gaat voor deze klanten met gemiddeld 30 procent stijgen, meldt Essent op zijn website.

    De impact van de tariefwijziging op de uiteindelijke energierekening verschilt volgens het bedrijf per klant. Dit is afhankelijk van de samenstelling van het gezin, het type woning, de genomen energiebesparings- en verduurzamingsmaatregelingen, en het daadwerkelijke energieverbruik.

    Volgens Essent behoort het nieuwe tarief ‘nog steeds tot de laagste in de markt‘, omdat Essent ‘ook in deze moeilijke omstandigheden doet wat kan om de rekening zo betaalbaar mogelijk te houden’.

    Prijsplafond
    Onduidelijk is nog hoe lang klanten dit nieuwe tarief daadwerkelijk moeten betalen. In de Miljoenennota werd voor komende winter over een prijsplafond gesproken voor gas en elektriciteit. Gerekend werd met een tarief van 1,50 euro per kubieke meter gas (tot een verbruik van ongeveer 1200 kuub gas) en voor stroom 70 eurocent (tot een verbruik van ongeveer 2400 kilowattuur). Daarboven zou dan de marktprijs betaald moeten worden, maar deze tarieven en volumes zijn echter nog niet definitief vastgesteld. Ook de precieze ingangsdatum staat nog niet vast, maar gedacht wordt aan 1 november.

    Essent is overigens niet de enige die de tarieven per 1 oktober verhoogt. Ook Vattenfall deed dat met meer dan 50 procent. Eneco-klanten betalen een nieuwe gasprijs die twee keer zo hoog is: 3,40 euro per kuub gas. De prijs voor een kilowattuur stroom steeg vanaf juli van 0,3584 euro naar een tarief van 0,8411 euro per oktober.

    Niet onredelijk
    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet nog geen reden om in te grijpen bij energieleveranciers die hun variabele tarieven voor gas en elektriciteit nu zo flink omhoog gooien. ,,Daar doen wij nu geen onderzoek naar en daar hebben wij ook geen aanleiding voor”, zegt een woordvoerder. ,,Het voelt heel onredelijk dat je zoveel meer moet betalen voor gas en elektriciteit, maar we zien tegelijkertijd dat Rusland minder gas levert en dat de prijzen op de energiemarkt heel hoog liggen op dit moment. En bij variabele contracten mogen die prijzen doorberekend worden door leveranciers aan hun klanten”, vervolgt hij.

    De toezichthouder houdt bij energieleveranciers het verschil tussen inkoop- en verkoopprijzen in de gaten en of daarbij ‘onredelijke vergoedingen’ gevraagd worden aan consumenten. Dat is volgens de woordvoerder nu niet het geval. Hoe de tariefsverhogingen zich verhouden tot het voorgenomen prijsplafond voor gas en stroom is volgens de zegsman van de ACM nog onbekend. “Dat moet nog allemaal uitgewerkt worden.”

    Met sub-links:

    www.ad.nl/binnenland/energiebedrijven...
  5. forum rang 10 voda 24 september 2022 11:32
    Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd
    RTL Z - Gisteren om 15:59

    Grote onrust onder klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent gisteren. De bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, zo kort van tevoren.

    Een slimme gasmeter in een huis in Rotterdam.
    © ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

    Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.

    Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.

    "De termijn van 30 dagen is ook geregeld in de Elektriciteitsrichtlijn", voegt hij toe.

    Maak bezwaar
    Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.

    Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt.

    Geschillencommissie
    Als de energiemaatschappij hier niet op reageert, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie stappen. Deze heeft dit jaar nog bevestigd dat energiebedrijven 30 dagen voor de tariefsverhoging dit bekend moeten maken aan hun klanten. Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.

    Energiereuzen Eneco, Essent en Greenchoice stelden hun klanten namelijk pas in de afgelopen week op de hoogte van de tariefsverhogingen. Meer dan twintig dagen later dan concurrent Vattenfall, die eind augustus al begon met het informeren van klanten.

    Algemene voorwaarden als excuus
    Waarom informeerden de andere grote energiebedrijven hun klanten niet ook al in augustus? Simpel, is de verklaring Rianne de Voogt, woordvoerder van Eneco. Het bedrijf heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat het dit soort wijzigingen uiterlijk 10 kalenderdagen voor ingang van de nieuwe tarieven moet doorgeven.

    Dat Eneco zo kort van tevoren de klanten op de hoogte stelt, heeft te maken met de inkoopstrategie, legt De Voogt uit. "We proberen zo kort mogelijk op de markt in te kopen, in september kopen we nog in voor oktober", legt zij uit. En de prijzen die het bedrijf in die periode nog betaalt, wil het zo goed mogelijk doorgeven aan de klanten.

    Tien dagen is te kort
    Ook bij Greenchoice staat de termijn van 10 dagen in de algemene voorwaarden. "Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen", zegt het bedrijf in een reactie. Greenchoice zegt contact op te nemen met de ACM om snel duidelijkheid te krijgen.

    En ook Essent reageerde niet op vragen. Het bedrijf maakt het nog het bontst, want het meldt dat het klanten mogelijk pas op 26 september op de hoogte stelt van de nieuwe tarieven. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat dat het klanten 'tijdig' informeert.

    "Dat is dan 30 dagen", reageert Mastenbroek van de ACM desgevraagd. En dat iets in de algemene voorwaarden staat, wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is, vult woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond nog aan.

    Consument blijft met vragen zitten
    Op dit moment heb je als consument niet zo veel keuze, want als je overstapt zijn je tarieven ergens anders waarschijnlijk net zo hoog, of nog hoger, nuanceert zij nog wel. "Maar het wordt er allemaal niet duidelijker op, en de consument blijft met vragen zitten", zegt Donat.

    Overigens houden de bedrijven zich niet alleen niet aan de wet, maar ook niet aan de gedragscode van branchevereniging Energie Nederland. Daarin staat dat klanten 14 kalenderdagen van tevoren geïnformeerd moeten worden.

    Met diverse sub-links:

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/en...
  6. Joost_K 25 september 2022 20:27
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 25 september 2022 13:56:

    Was wel nieuwsgierig naar mn energieverbruik deze maand, omdat ik nu wel zuinigjes aan doe. Zit bij Vattenfall.

    september 2022
    Gas € 16,00 1 m³
    16 euro voor een kuubje gas?? Ze zijn van de pot gerukt.
    Vermoedelijk geeft hun omgeving ook aan wat je vaste kosten (netbeheerkosten + vaste leveringskosten) zijn naast de verbruikskosten.

    Rustig aan, je tarief moet ergens anders staan.
  7. forum rang 8 Leefloon 26 september 2022 13:15
    quote:

    jowi schreef op 25 september 2022 14:13:

    Het kabinet is terughoudend met het ter inzage geven van de contracten aan Omtzigt.

    Als men zo terughoudend is dan denk ik, "ze hebben ws iets ter verbergen" !!
    Ja, als. Aan die ene voorwaarde wordt niet voldaan, ondanks zinloze vragen van Omtzigt.
  8. forum rang 10 voda 27 september 2022 08:15
    Wat als je een vast contract hebt en negen andere vragen over het prijsplafond

    TIEN VRAGEN
    Goed nieuws deze week vanuit Den Haag: er komt een prijsplafond op energie en gas. Dat betekent dat je bij een gemiddeld verbruik nooit méér betaalt dan door de overheid is vastgesteld. Hoeveel is dat precies, hoe zit het met stadswarmte en wat als je nog een vast contract hebt? We zetten de meest gestelde vragen op een rij.

    Terence Garnier, Marloe van der Schrier 23-09-22, 11:00 Laatste update: 26-09-22, 08:52

    1. Hoe is het plafond vastgesteld, waar zijn die prijzen op gebaseerd?
    Het energieplafond (70 cent per kWh) is gebaseerd op ‘de best mogelijke inschatting van de gemiddelde inkoopprijs voor stroom op de groothandelsmarkt voor 2023’, zo staat in de Kamerbrief over de prijscap. Daar komen nog nettarieven, energiebelasting en btw bij, net als de marge voor de energieleverancier. Dat allemaal samen vormt het markttarief. Zonder plafond, schat het kabinet, komt dit tarief volgend jaar iets onder de euro uit. Met de korting van pakweg 20 cent komt het stroomplafond op 70 cent uit.

    Lees ook
    Energieminister Jetten: ‘De tijd van goedkoop gas komt niet terug’
    Warmtepomp uit, cv-ketel aan is het goedkoopst komende winter: ‘Totaal onlogisch’

    En dan het gasplafond van 1,50 euro per kuub. Waarom precies voor dit bedrag is gekozen, is niet helemaal duidelijk. Feit is dat het kabinet hier veel meer korting op geeft dan voor stroom, omdat huishoudens het leeuwendeel van hun energierekening aan gas kwijt zijn. Mocht de prijsontwikkeling voor gas meevallen, kan het plafond nog naar 1,20 per kuub. Nu ben je ongeveer 3 euro per kuub kwijt.

    2. Waarom is het plafond gebaseerd op het verbruik van een tweepersoonshuishouden?
    Het plafond geldt niet meer als je meer dan 1200 kuub gas of 2400 kilowattuur stroom verbruikt. Dat is ongeveer het gemiddelde verbruik van een tweepersoonshuishouden in welk type woning dan ook. Op die manier valt zeker de helft van de Nederlandse huishoudens volgens het kabinet onder het plafond, en worden huishoudens met meer mensen geprikkeld te besparen.

    3. Betekent het prijsplafond dat duurzaamheid niet meer loont?
    Daar lijkt het wel op. Het gasplafond is verhoudingsgewijs veel lager dan het elektriciteitsplafond. Ben je lekker mee, als je dacht goed en duurzaam bezig te zijn door de gaskachel de deur uit te doen en een warmtepomp te nemen. Experts hebben uitgerekend dat het deze winter inderdaad voordeliger is om de cv-ketel aan te doen in plaats van de warmtepomp, schreef deze site deze week. Je bent 400 euro duurder uit als je de warmtepomp laat draaien, rekende de Consumentenbond uit.

    4. Hoeveel is de verwachting dat dit Nederlandse huishoudens gaat schelen?
    Een gemiddeld huishouden betaalt met het prijsplafond 1800 euro per jaar voor gas en 1680 euro per jaar voor elektriciteit, inclusief belastingen. Per maand komt de totale rekening voor zo’n huishouden dan op gemiddeld 290 euro. Dat scheelt voor sommige huishoudens flink: als je nu een nieuw contract af moet sluiten, betaal je veel meer.
  9. forum rang 10 voda 27 september 2022 08:15
    Deel 2:

    5. En wat betekent het prijsplafond als je een vast contract hebt of net hebt afgesloten?
    Ook als je een vast contract hebt, profiteer je van het prijsplafond. Zijn jouw tarieven hoger dan de 1,50 euro voor een kuub gas, of 70 cent per kWh, dan neemt de overheid dat bedrag daarboven voor zijn rekening. Heb je een vaste contract met nog lagere tarieven dan vastgesteld in het prijsplafond? Dan ben je sowieso een geluksvogel met vooroorlogse tarieven. Veel lager dan de huidige markttarieven.

    6. En als je stadsverwarming hebt, profiteer je dan ook?
    Wat het prijsplafond betekent voor mensen die stadsverwarming hebben, is nog onduidelijk. In de verdere uitwerking van het prijsplafond wordt komende periode gekeken ‘op welke manier warmte en daarmee dus huishoudens aangesloten op een warmtenet, onder het prijsplafond geplaatst worden’, aldus een brief van de regering.

    Ondanks het feit dat we dagelijks bespaar­tips delen, zie ik dat veel basale dingen vaak nog niet gebeurd zijn

    Joyce Donat, Consumentenbond
    7. Wat gebeurt er precies met je verbruik bóven het prijsplafond?
    Voor het verbruik boven het vastgestelde plafond (1200 kuub gas, 2400 kilowattuur stroom) betaal je de tarieven die in jouw contract staan. Joyce Donat van de Consumentenbond: ,,Zit je boven het plafond, ga dan na waar je kunt besparen. Ondanks het feit dat we dagelijks bespaartips delen, zie ik dat veel basale dingen vaak nog niet gebeurd zijn. Denk aan gordijnen voor je raam, radiatorfolie, je bank niet voor de verwarming zetten en het tegengaan van sluipgebruik. Er is een waslijst aan dingen die je kunt doen.”

    8. Een andere maatregel: vanaf volgend jaar gaat de overstapboete mogelijk omhoog. Wat betekent dat voor consumenten?
    Op dit moment is het niet of nauwelijks mogelijk om een vast contract af te sluiten, terwijl veel mensen juist wel zekerheid willen hebben. ,,Minister Jetten wil dat leveranciers weer vaste contracten gaan aanbieden”, vertelt Donat. ,,Maar energieleveranciers vinden de risico’s te groot: zij moeten immers energie inkopen tegen hoge tarieven en tegelijkertijd kunnen consumenten gemakkelijk weg. Als de overstapboete omhoog gaat, wordt het voor leveranciers mogelijk weer interessanter om vaste contracten aan te bieden.”

    Op dit moment betaal je 50 euro als je weggaat binnen 1,5 jaar van de afloop van je contract, staat op de site van de Consumentenbond. ,,Misschien gaat dat wel naar 200 of 250 euro, maar dat is nu nog onduidelijk”, aldus Donat. ,,Bij hypotheken heb je ook veel scherpere overstapboetes als je vroegtijdig oversluit.”

    Je kunt je tarief vergelij­ken met de modelcon­trac­ten bij andere leveran­ciers. Heel misschien zit er een leveran­cier bij die goedkoper is

    Joyce Donat, Consumentenbond
    9. En wat als je energiecontract nu afloopt, waar doe je met het prijsplafond goed aan?
    Dan ga je automatisch over naar een variabel contract, waarbij de tarieven maandelijks kunnen worden aangepast. Vaste contracten zijn er nauwelijks. Donat: ,,Je kunt je tarief vergelijken met de modelcontracten bij andere leveranciers. Heel misschien zit er een leverancier bij die goedkoper is, maar over het algemeen zitten zij niet te wachten op nieuwe klanten en zijn de tarieven elders hoger.”

    10. Heeft het plafond nog invloed op als je een huis wil kopen?
    Hypotheekdeskundigen denken dat het prijsplafond een gunstig effect heeft op wat je maximaal kunt gaan lenen. Dat zit zo: energielasten worden niet direct meegenomen in de berekening voor je maximale hypotheek. Maar stijgende kosten, zoals de energiekosten, worden door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) wel meegenomen in de nog vast te stellen ‘woonquotes’ voor 2023.

    Dat is simpelweg het percentage van je inkomen dat je mag gebruiken voor woonlasten zoals je hypotheek. Ook met boodschappen en avondjes uit wordt rekening gehouden. Maar hoe meer geld naar stroom en gas gaat, hoe minder er dus voor je hypotheek overblijft, en hoe minder je kan lenen. Het prijsplafond is daarom een positieve ontwikkeling voor de woonlasten, dus dat zal het Nibud ook meenemen in die woonquotes, verwacht Carina Kloet van De Hypotheker. ,,Het plafond scheelt een gemiddeld huishouden 2280 euro in een jaar.” Extra ruimte in je maandlasten, dus.

    Het plafond heeft een ‘iets dempend effect’, zegt hypotheekspecialist Marga Lankreijer van vergelijker Independer. Zij stelt bovendien dat als je inkomen meegroeit, de nieuwe regels minder grote impact zullen hebben op wat je maximaal kunt lenen. Ze wijst naar de metaalsector, waar werknemers 11 procent meer gaan verdienen. Er is dan weinig aan de hand, zegt Lankreijer. ,,Maar zonder prijsplafond hadden de energieprijzen zeker veel impact op je maximale hypotheek gehad.”

    www.ad.nl/geldmeter/wat-als-je-een-va...
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 september 2022 18:17
    Goed nieuws voor mensen met zonnepanelen: salderen op jaarbasis wordt de norm

    Goed nieuws voor eigenaren van zonnepanelen: energieleveranciers worden wettelijk strenger verplicht om op jaarbasis te gaan salderen. Soms gebeurt dat maandelijks, wat vaak nadelig is voor mensen met panelen op het dak.
    Terence Garnier 27-09-22, 11:00 Laatste update: 15:33

    Energieminister Rob Jetten is van plan een wetswijziging door te voeren die het nog duidelijker maakt dat saldering op jaarbasis verplicht is, zo schrijft hij in antwoorden op Kamervragen van CDA. Die partij trok bij het ministerie aan de bel, nadat consumentenorganisaties als Independer en Vereniging Eigen Huis in een artikel op NU.nl spraken over fouten die energieleveranciers maakten in hun energienota en de manier waarop zij de teruglevering van zonnepanelen verrekenen.


    Door de snel stijgende energieprijzen stapten steeds meer leveranciers over op een variabel elektriciteits- en gastarief per maand. Daarbij werd soms ook op maandbasis gesaldeerd. Salderen betekent dat huishoudens de stroom die de zonnepanelen hebben opgewekt, kunnen wegstrepen tegen de hoeveelheid stroom die in het huis is verbruikt. De energieleverancier betaalt een relatief laag producententarief voor de opgewekte stroom. De overheid vult dit aan tot het consumententarief.
    Flink duurder uit

    Wanneer paneeleigenaren elke maand een afrekening krijgen, is dat echter vaak in hun nadeel. Een overgroot deel van de huishoudens verbruikt in de winter meer stroom dan in de zomer, terwijl in de zomer de meeste energie wordt opgewekt. Wanneer die opgewekte en teruggeleverde stroom niet wordt gesaldeerd tegenover het hogere verbruik in de winter, zorgt dat dus voor een hogere energierekening en kunnen ze ‘s winters niet profiteren van de stroom die ze in zonnige maanden hebben opgewekt. Vooral mensen met een warmtepomp zijn hierdoor flink duurder uit.

    Jetten laat weten dat zowel zijn ministerie als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ‘dergelijke signalen’ heeft ontvangen over de kwestie. Salderen moest al op jaarbasis gebeuren, maar sommige leveranciers lieten dat dus na. Er bestond veel onduidelijkheid over de kwestie. Met de beoogde aanpassing in de Elektriciteitswet moet dit verleden tijd zijn.

    Vereniging Eigen Huis is blij met de beslissing van Jetten. De VEH roept energieleveranciers echter ook op tot compensatie voor het financiële nadeel dat paneeleigenaren hierdoor hebben opgelopen. ,,Deze energieleveranciers kozen voor een andere invulling dan de wettelijke salderingsregeling. Daarmee namen zij bewust een risico. De nadelige gevolgen daarvan mogen echter niet voor rekening komen van zonnepaneeleigenaren.”
  11. Joost_K 28 september 2022 00:54
    quote:

    a.voordedorst schreef op 27 september 2022 23:25:

    Het is mogelijk om bij de slimme meter het maandelijks uitlezen te laten blokkeren.
    Als je je slimme meter moet laten blokkeren om je maandelijkse stand (En bijbehorende verbruiksoverzicht) tegen te houden om -zo- onder maandelijks salderen uit te komen lijkt me compleet de plank misslaan.

    Gewoon met de uitspraak van de ACM / het artikel melden dat je niet akkoord gaat met maandelijks salderen en dat je een jaarlijkse saldering tegemoet ziet. Het is nu het probleem van de energiebedrijven die maandelijks saldeerden.

    Het zou best mogelijk zijn dat een maandelijks uitleesbare meterstand een vereiste is in het maandcontract bij je leverancier (waarbij foutief wordt gesaldeerd). Daar moet je wel rekening mee houden.
  12. forum rang 10 voda 28 september 2022 07:41
    Eneco gaat zich aan de wet houden: 'Kan nadelig zijn voor klanten'
    RTL Z - Gisteren om 16:57

    Eneco gaat vanaf 1 november klanten eerder inlichten over veranderingen in hun energietarieven. Het energiebedrijf belooft minimaal dertig dagen voordat een prijswijziging wordt ingevoerd klanten hierover te informeren. Maar volgens energieminister Rob Jetten duurt dat nog te lang. "Het moet meteen gebeuren en anders moet de ACM ingrijpen."

    © ANP

    Er was ophef ontstaan omdat Eneco afgelopen donderdag klanten liet weten dat vanaf eind deze week de gasprijzen verdubbelen en de stroomprijzen 2,5 keer omhoog gaan. Zo'n 700.000 klanten (een derde van het totaal aantal klanten) kregen van Eneco het bericht dat ze nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.

    Dertig dagen
    Ook Essent en Greenchoice lieten eind afgelopen week de klanten bij wie het contract af gaat lopen weten dat prijzen vanaf 1 oktober fors omhoog gaan. Ook voor hen betekent dat prijzen van 50 procent meer tot een ruime verdubbeling. RTL Nieuws meldde dat bedrijven daarmee de wet overtreden.

    Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de bedrijven laten weten dat die prijswijziging op zo'n korte termijn niet mag. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet namelijk dertig dagen van tevoren worden aangekondigd.

    Wat vervelend
    Eneco zegt nu het "heel vervelend te vinden dat er zoveel onduidelijkheid is ontstaan". Het bedrijf beweert dat negen of tien dagen vooraf de klant inlichten over prijswijzigingen voldoende was. Volgens een woordvoeder staat namelijk nergens dat er een regel van dertig dagen voor bestaat.

    "Het is een afgeleide van het aantal dagen dat je hebt om over te stappen naar een andere leverancier. En omdat dat bij ons in negen dagen kan, is afgeleid dat we ook die termijn kunnen gebruiken om klanten in te lichten over prijswijzigingen."

    ACM is echter heel duidelijk over de regels: "De termijn van dertig is ook geregeld in de Elektriciteitsrichtlijn", zo zei een woordvoerder eerder ook al tegen RTL Nieuws.

    Energieminister Rob Jetten zei vanmiddag in de Tweede Kamer dat hij de actie van de drie energiebedrijven "zeer onwenselijk en onbegrijpelijk" vond. Volgens Jetten voert de ACM nu "intense gesprekken" met de energiebedrijven en hij wil dat de autoriteit ingrijpt als de bedrijven moeilijk blijven doen.

    Per direct
    Hij vindt het besluit van Eneco om per 1 november klanten eerder in te gaan lichten nog onvoldoende. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zo zei hij tijdens het vragenuurtje. Met daarbij de dringende oproep: "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."

    Hij zei ook dat als blijkt dat de ACM de bedrijven niet kan dwingen hij de wet wil laten aanpassen zodat dat in de toekomst wél kan.

    Plafond
    De prijzen die energiebedrijven zeggen ter verhogen staan los van het prijsplafond dat het kabinet afgelopen week aankondigde. Dat prijsplafond gaat gelden voor een bepaald maximum aan hoeveelheden stroom en gas die je verbruikt. Voor alles wat je daarboven verbruikt, betaal je de vrije marktprijs die dus fors hoger komt te liggen.

    In de video hieronder leggen we het prijsplafond uit:

    Een woordvoerder van Essent wil nog niet ingaan om de ophef die nu is ontstaan. "We komen er later op terug." Bij Greenchoice werd niet opgenomen. De bedrijven worden overspoeld met klachten nadat vorige week hun nieuwe tarieven bekend werden.

    Ook prijsverlaging nu later
    Eneco belooft de klachten van klanten over de plotselinge prijsstijgingen in behandeling te nemen. "Dat geldt ook voor klachten die nu nog binnenkomen", aldus een woordvoerder. Of de klanten dan nog een periode (van twintig dagen) een lager tarief betalen, wilde hij niet zeggen.

    Het bedrijf gaat nu ook als de prijzen dalen die tarieven pas minimaal dertig dagen later verwerken. Klanten kunnen daardoor duurder uit zijn als energieprijzen op de handelsmarkt dalen. Want dan blijven de prijzen nog zeker dertig dagen hoger. "Ook als de prijzen dalen, gaan klanten dat nu later merken," aldus de woordvoerder van Eneco.

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/en...
  13. forum rang 10 voda 28 september 2022 09:32
    Goed nieuws voor mensen met zonnepanelen: salderen op jaarbasis wordt de norm

    Goed nieuws voor eigenaren van zonnepanelen: energieleveranciers worden wettelijk strenger verplicht om op jaarbasis te gaan salderen. Soms gebeurt dat maandelijks, wat vaak nadelig is voor mensen met panelen op het dak.

    Terence Garnier 27-09-22, 11:00 Laatste update: 27-09-22, 15:33
    43 REACTIES

    Energieminister Rob Jetten is van plan een wetswijziging door te voeren die het nog duidelijker maakt dat saldering op jaarbasis verplicht is, zo schrijft hij in antwoorden op Kamervragen van CDA. Die partij trok bij het ministerie aan de bel, nadat consumentenorganisaties als Independer en Vereniging Eigen Huis in een artikel op NU.nl spraken over fouten die energieleveranciers maakten in hun energienota en de manier waarop zij de teruglevering van zonnepanelen verrekenen.

    Lees ook
    Alles over zonnepanelen: je verdient ze nu in een paar jaar terug
    Zonnepanelen voordelig? ‘Met twaalf zonnepanelen bespaarde ik 50 euro per maand aan stroom’

    Door de snel stijgende energieprijzen stapten steeds meer leveranciers over op een variabel elektriciteits- en gastarief per maand. Daarbij werd soms ook op maandbasis gesaldeerd. Salderen betekent dat huishoudens de stroom die de zonnepanelen hebben opgewekt, kunnen wegstrepen tegen de hoeveelheid stroom die in het huis is verbruikt. De energieleverancier betaalt een relatief laag producententarief voor de opgewekte stroom. De overheid vult dit aan tot het consumententarief.

    Flink duurder uit
    Wanneer paneeleigenaren elke maand een afrekening krijgen, is dat echter vaak in hun nadeel. Een overgroot deel van de huishoudens verbruikt in de winter meer stroom dan in de zomer, terwijl in de zomer de meeste energie wordt opgewekt. Wanneer die opgewekte en teruggeleverde stroom niet wordt gesaldeerd tegenover het hogere verbruik in de winter, zorgt dat dus voor een hogere energierekening en kunnen ze ‘s winters niet profiteren van de stroom die ze in zonnige maanden hebben opgewekt. Vooral mensen met een warmtepomp zijn hierdoor flink duurder uit.

    Jetten laat weten dat zowel zijn ministerie als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ‘dergelijke signalen’ heeft ontvangen over de kwestie. Salderen moest al op jaarbasis gebeuren, maar sommige leveranciers lieten dat dus na. Er bestond veel onduidelijkheid over de kwestie. Met de beoogde aanpassing in de Elektriciteitswet moet dit verleden tijd zijn.

    Vereniging Eigen Huis is blij met de beslissing van Jetten. De VEH roept energieleveranciers echter ook op tot compensatie voor het financiële nadeel dat paneeleigenaren hierdoor hebben opgelopen. ,,Deze energieleveranciers kozen voor een andere invulling dan de wettelijke salderingsregeling. Daarmee namen zij bewust een risico. De nadelige gevolgen daarvan mogen echter niet voor rekening komen van zonnepaneeleigenaren.”

    www.ad.nl/wonen/goed-nieuws-voor-mens...
  14. forum rang 10 voda 28 september 2022 12:16
    Het plafond (qua prijs €1,50 gas en €0,70 voor elektra) lijkt mooi, maar vergeet niet dat de gehanteerde prijzen bijna het dubbele zijn van voor die hele oorlog in Oekraine.

    Doorsnee Nederlander verbruikt veel meer dan energieprijsplafond
    Door CHRIS BROESDER

    24 min geleden
    in GELD

    AMSTERDAM - Een aanzienlijke meerderheid van de Nederlandse huishoudens (77%) verbruikt meer elektriciteit dan het voorgestelde energieprijsplafond. Ook voor gas geldt dat 65% van de huishoudens niet onder het plafond vallen. Dit concludeert energiebedrijf Zonneplan uit de meest recente verbruiksgegevens van 2021 van de zes regionale netbeheerders.

    Zoals het er nu uitziet, wordt het energieplafond vastgesteld op 2400 kilowattuur gas en 1200 kuub gas. Wat gas betreft zitten veel Nederlanders nog wel in de buurt van het plafond. Ruim 57% verbruikt niet meer dan 1500 kuub per jaar, terwijl 20% boven de 2000 kuub uitkomt.

    Voor elektriciteit ligt dat anders. Slechts 15% van de huishoudens verbruikt tussen de 2000 en 2500 kWh, waarbinnen het prijsplafond valt. Bijna 74% verbruikt echter meer dan 2500 kWh, waarbij 18% zelfs meer dan 5000 kWh verbruikt. Dat is het dubbele van de plafondwaarde.

    BEKIJK OOK:
    Na blijdschap nu ook kritiek op energieplafond: de pisang met een warmtepomp

    Slimme meter
    Volgens een woordvoerder van Zonneplan is het maar de vraag in hoeverre huishoudens zich hiervan bewust zijn. „Veel Nederlanders zien pas hoeveel ze verbruikt hebben als ze aan het eind van het jaar de eindafrekening ontvangen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van ons daar überhaupt naar kijken.” De slimme meter kan uitkomst bieden: 83% van de huishoudens heeft er inmiddels eentje. „Als je die kunt uitlezen en op je telefoon kunt zien hoeveel een dagje thuiswerken of een lange douchebeurt je heeft gekost, realiseer je je pas dat het tijd is om te gaan besparen”, aldus Breukelman.

    BEKIJK OOK:
    Kabinet komt met prijsplafond voor energierekening

    www.telegraaf.nl/financieel/889437676...
  15. forum rang 10 voda 29 september 2022 08:28
    Naam energieleverancier NLE verdwijnt, wordt Budget Energie
    ANP Producties - Gisteren om 16:59
    © ANP

    AMSTERDAM (ANP) - Energieleveranciers NLE en Budget Energie gaan samen verder onder de naam Budget Energie. Beide merken waren sinds de overname van NLE in 2018 al onderdeel van de Nuts Groep, dat nu heeft bekendgemaakt dat de naam NLE verdwijnt. Volgens commercieel directeur Sebastiaan Rigter maakt dit het bedrijf kostenefficiënter.

    "NLE-klanten worden op korte termijn per e-mail geïnformeerd over de aanpassing. Medio november zijn alle klanten overgezet. Voor klanten van NLE verandert er verder niets aan de tarieven zoals ze nu gewend zijn", staat in een toelichting. De Nuts Groep, dat ook telecomdiensten aanbiedt, zegt bij de top 4 energieleveranciers te horen en heeft in Nederland en België ruim 1 miljoen huishoudens als klant.
1.001 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 51 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,79 +0,96%
EUR/USD 1,0702 +0,47%
FTSE 100 8.044,81 +0,26%
Germany40^ 18.161,70 +0,13%
Gold spot 2.322,22 -0,22%
NY-Nasdaq Composite 15.696,64 +1,59%

Stijgers

VIVORY...
+26,32%
BAM
+4,73%
PROSUS
+3,52%
ASMI
+3,14%
JUST E...
+3,10%

Dalers

RANDST...
-7,22%
Akzo N...
-6,93%
FASTNED
-4,65%
NSI
-3,89%
Arcelo...
-2,65%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links