Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom september 2022

901 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 GLMF 23 september 2022 09:01
    quote:

    *JustMe* schreef op 23 september 2022 08:40:

    [...]

    Bij link 2 staat “in a blow to nVidia”, maar het was een blow voor Mobileye. Ooit leek het er op dat er een consortium ontstond tussen de 3 trotse eigenaren van HERE, met HERE en Mobileye. Die is uit elkaar gevallen. Ook Daimler was er al uit gestapt.

    Link 1 en 3 Qualcomm is een TT partner en Bosch is een TT partner. Beiden zitten nu in de Volkswagen cockpit via CARIAD en TomTom ook in CARIAD. En Qualcomm in de autonoom rijden ambities van VW/Cariad. En ook Bosch in autonomous voor VW/Cariad cariad.technology/de/en/news/stories/...

    Link 4 Er wordt aan Saucier gevraagd in het interview of TomTom ook autonoom rijden partner is van CARIAD. Hij houdt het in zijn antwoord algemeen: we zijn veel meer dan een supplier geworden van CARIAD, we zijn een innovatiepartner geworden en krijgen ook heel veel data om producten vd toekomst te maken. Dit is een heel lange termijn verbinding.

    Link 4 Er wordt gevraagd of tomtom in álle modellen van VW komt, in alle submerken en in alle regio’s. Het getal van 40 miljoen Pwijsneus betwijfelde dat. Het antwoord is echter ja. CARIAD streeft naar uniformiteit, in elke auto dezelfde software die te upgraden is. Dat zorgt ook voor efficiency. TomTom navigatie is onderdeel van die software

    Link 4 Er wordt gevraagd of er nog meer grote deals als Volkswagen komen. Er wordt geantwoord dat gesprekken gaande zijn met organisaties vergelijkbaar met CARIAD. Autofabrikanten zijn hun software en cockpits het uniformeren en zetten daar software bedrijven voor op waar ze zoveel mogelijk in onderbrengen. De deal met CARIAD zet tomtom op de kaart als méér dan leverancier, maar als innovatiepartner van dit soort software bedrijven van OEMs. Als er nieuws te delen is komen ze daarmee.

    Korte samenvatting:
    ik zie een mini consortium ontstaan met Qualcomm-Bosch-TomTom-CARIAD/VW voor de toekomst van autonoom rijden. CARIAD wil hier ook nog andere autofabrikanten in trekken. Daarnaast is TT in goede positie — een betere dan HERE — om meer van dit soort partnerships te sluiten.
    dank voor de inhoudelijke informatie en samenvatting.
    ik verwacht dat de ‘pitchfork’s ‘ op dit forum dit nog wel lezen ( en zullen dan ook in de counter-attack gaan , ‘dachthetwel’)
  2. forum rang 4 Gvv2024 23 september 2022 09:12
    quote:

    ketchup schreef op 23 september 2022 08:59:

    de enige realiteit is dat TT thans bij 132 mio uitstaande aandelen @ 7.40 euro een beurswaarde geeft van 975 mio, daarvan is 300mio cash
    blijft over een ondernemingswaarde van 675 mio voor iets waar ooit een 2,8 miljard euro investering voor nodig was en 10 jaar lang geploeter om dit op de op de rails te zetten

    dat is gewoon niet te behappen en dat is enkel mogelijk omdat de beurs/markt geen geloof heeft in het lange termijn verdienmodel van dit bedrijf
    een aandeel op de beurs waardeert men voor het perspectief dat men ziet met als basis een bewezen track-record voor het weten te behalen van doelen en rendement - dit alles ontbreekt bij TT

    TT is gewoon een low margin, low return business
    de enige waarde is de cost van de asset en die is daar voor iedereen die een goede mapping company wil opzetten
    3 miljard euro dat kost het

    Apple zei ooit " Maps is an extremely expensive business to build "

    TT heeft een immens imago probleem aan de beurs, jaren van kapitaalverdamping heeft het bedrijf voor een beursnotering onwaardig gemaakt
    TT zal nooit de erkenning krijgen voor al de kosten die het gemaakt heeft
    het moet weg van de beurs .. er is namelijk een penalty voor 10 jaar lang negatief rendement, het aandeel is kapot

    de waarde van het bedrijf TT, wat er absoluut is zal op een andere manier naar boven gehaald moeten worden

    neemt niet weg dat de koers van het aandeel puur gezien vanuit asset waarde absoluut een koopje is , de vraag is gaan we er ooit op scoren ?
    en wat is dan de prijs volgens jou dat TT van de beurs moet ? Ik heb het al bijgesteld van 10 naar max. 9 euro.
  3. [verwijderd] 23 september 2022 09:23
    quote:

    GLMF schreef op 23 september 2022 09:01:

    [...]
    dank voor de inhoudelijke informatie en samenvatting.
    ik verwacht dat de ‘pitchfork’s ‘ op dit forum dit nog wel lezen ( en zullen dan ook in de counter-attack gaan , ‘dachthetwel’)
    Ik lees IEX de laatste tijd misschien eens per twee weken. En toevallig gisteren en vandaag. Dus veel info gaat ook aan mij voorbij.

    Ik zie onderschatting van de significantie van het partnership met CARIAD, niet alleen qua inkomsten maar ook strategisch. Dit zegt Saucier ook in zijn interview. Ook die Hyundai deal is geen kleintje.

    In Europa zijn KIA en Hyundai grote merken, het gaat in álle modellen en het is level 2 van autonoom rijden. Dit is vergelijkbaar met Renault qua volume en met een ADAS map. Renault was ooit TomTom’s grootste klant.

    All Hyundai, Kia and Genesis models in Europe will now benefit from TomTom’s high-quality traffic and map services, as well as its advanced driver assist systems (ADAS), which support HMG with Intelligent Speed Assistance (ISA) regulation compliance – a requirement since July 2022.

    www.tomtom.com/customers/hyundai-moto...
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 23 september 2022 09:34
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 22 september 2022 17:45:
    [...]

    De CMD is voor een kleine groep genodigden.
    Pietparticulier kan in de loop van de week de PPplaatjes bekijken.

    Drie jaar geleden was de meerjaren outlook hoopgevend.
    Maar NA de CMD in 2019 op 24 sept, ruim voor de Covid ellende, zakte de koers van 11,19 naar 9,42 op 31-dec 2019

    Mijn conclusie:
    Beleggers willen eerst zien dan geloven.
    Dat moet toch een reden hebben.

    quote:

    *JustMe* schreef op 22 september 2022 20:52:

    [...]

    De vorige keer is voor 4 uur aan presentaties online gezet in video's. Dus dat is wel wat meer dan PPplaatjes.

    www.tomtom.com/events/conference/capi...

    Dat doen ze deze keer ook.
    En wat heeft die vier uur presentatie de belegger opgeleverd?
    In drie maanden tijd een koersval van bijna 16% En dat ruim voor de eerste Covid waarschuwing.

    24-9-2019 11,19
    31-12-2019 9,42
    verschil -1,77
    in % -15,82%

    Waarom wordt het deze keer anders?

    'Megadeal' Cariad vertaalt in cijfers?
    Introductie IndiGO vertaalt in cijfers?
    Hyundai/Kia deal vertaalt in cijfers?
    Reorganisatiekosten in cijfers?
    Reorganisatievoordeel in cijfers?

    Dividend aankondiging?

    Laten we het hopen!
    Groot voordeel van de huidige koers is dat de Q3cijfers en de CMD koersstuwing omhoog kunnen veroorzaken.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 23 september 2022 09:42
    quote:

    Odessadream schreef op 22 september 2022 13:21:
    Gaan we de trend van afgelopen dagen weer zien dat we in de middag weer omhoog gaan en wellicht in het groen of is nu de steun op 7,60 is doorbroken er een trendbreuk en ligt de weg naar 7 euro open ?

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 22 september 2022 13:41:

    [...]

    Met wat goede wil, een dik potlood en een doorzichtige liniaal is nog een recht steunlijntje te trekken op de 7,30

    Maar steunaankopen komen er aan.
    De Q3 cijfers op 14 oktober komen er snel aan; nog 15 handelsdagen.
    Believers, goedgelovigen en opportunisten zien kansen en kopen bij deze lage (ahum) koers aandelen bij of stappen opnieuw in.
    Steunlijntje met een stevige omzet van 33% van het daggemiddelde in half uur doorbroken.
    Ik ben benieuwd waar we naar toe gaan vandaag.
  6. forum rang 6 tatje 23 september 2022 09:58
    De meest luxe merken van Renault maken reclame op TV samen met google maps.

    De rest van Renault maakt ook reclame op tv, maar google maps zie ik daar niet bij.

    Harold zei in 2018 dat het 2 duurdere modellen betrof als proef.

    Ik geloof ook niet in level 5 ( dus zonder stuur ), voor mij nooit, alleen bv op het vliegveld of soort gelijk. ( dus afgebakend )

    Google heeft heel veel op level 5 gezet, voor mij, zeg nooit nooit, misschien over 200 jaar, met een nieuwe andere infrastructuur.
  7. [verwijderd] 23 september 2022 10:10
    Geen toeval in relatie tot eerdere posts deze ochtend.

    Deze Julia was bij CARIAD verantwoordelijk voor het HD maps traject en het testen van de kwaliteit van HD maps. Inmiddels werkt ze bij TomTom. www.linkedin.com/in/julia-altenbuchner Ze is ook gewoon in Berlijn gebleven, maar nu TT in Berlijn. Dit voelt sterk als één en hetzelfde project, misschien wel vanuit TT bij CARIAD gedetacheerd.
  8. forum rang 7 ketchup 23 september 2022 10:13
    quote:

    Odessadream schreef op 23 september 2022 09:12:

    [...]

    en wat is dan de prijs volgens jou dat TT van de beurs moet ? Ik heb het al bijgesteld van 10 naar max. 9 euro.

    is niet te bepalen, hangt er helemaal vanaf hoe groot de strategische waarde voor een koper is

    Nestlé kocht een bedrijf en betaalde 100% premie, omdat dit gewoon paste in hun strategie

    nu denk ik dat bij TT het niet zozeer een strategische koper gaat zijn, maar dat het door de huidige grootaandeelhouders van de beurs gehaald kan worden en aangezien de werkelijk "uit-te-kopen free-float " waarschijnlijk rond de 35% zit ( de rest mag mee) en er al 300 mio cash in de tent zit kan men best genereus zijn

    daar 35% van 132 mio = 46 mio aandelen @ 12,50 euro ( neem het koersdoel van ABN AMRO ) = 575 mio ( meer dan de helft daarvan hebben ze al in de toko)
    zijn ze gelijk af van al het gezeur van minderheidsaandeelhouders , geen rapporten meer - geen referentiekader meer aan die rottige beursnotering en kunnen ze zich optrekken aan de " HERE waardering " van pak m beet 2,5 -3.0 miljard euro ... komt mooi overeen met alle gedane kosten en investeringen
  9. forum rang 4 Gvv2024 23 september 2022 10:20
    quote:

    ketchup schreef op 23 september 2022 10:13:

    [...]

    is niet te bepalen, hangt er helemaal vanaf hoe groot de strategische waarde voor een koper is

    .........waarschijnlijk rond de 35% zit ( de rest mag mee) en er al 300 mio cash in de tent zit kan men best genereus zijn

    .........

    dan zit je op zo'n 10 euro, nou waar kan ik tekenen ?
  10. [verwijderd] 23 september 2022 10:28
    quote:

    ketchup schreef op 23 september 2022 08:59:

    Apple zei ooit " Maps is an extremely expensive business to build "

    CARIAD kan tomtom kopen voor 2,4 miljard. Praten we nergens meer over. Ze gaan zelf al 40 miljoen auto’s met TT uitrusten. Dus daar zit al een hoop inverdien effect in. Daarnaast zit er voor 2 miljard toekomstige omzet in de automotive boeken, een vrije kasstroom die naar boven de 40 miljoen gaat en er staat 330 miljoen op de bank. (Dus het kost je eigenlijk slechts 2,07 miljard). Het belangetje in HERE (15% ofzo) kan afgestoten worden en TomTom geheel geïntegreerd in CARIAD. Het gekke is: dit bedrag zou echt een koopje zijn en tegelijkertijd is het 20 euro per aandeel ipv 10 euro per aandeel, omdat na de Telematics divisie verkoop het aantal TT aandelen is verlaagd.

    NB: ik zit niet in TT voor overname ofzo, maar enkel om het argument te maken dat niet alleen big tech maar ook softwarehuizen voor automotive ook waarde kunnen zien in TT. En ja, voor Apple ook als het inroads in het automotive segment wil hebben. Ze kopen zich dan direct in bij grote automerken. Daar zou dan ook een strategische prijs voor betaald moeten worden.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 23 september 2022 10:38
    quote:

    ketchup schreef op 23 september 2022 10:13:

    [...]

    is niet te bepalen, hangt er helemaal vanaf hoe groot de strategische waarde voor een koper is

    Nestlé kocht een bedrijf en betaalde 100% premie, omdat dit gewoon paste in hun strategie

    nu denk ik dat bij TT het niet zozeer een strategische koper gaat zijn, maar dat het door de huidige grootaandeelhouders van de beurs gehaald kan worden en aangezien de werkelijk "uit-te-kopen free-float " waarschijnlijk rond de 35% zit ( de rest mag mee) en er al 300 mio cash in de tent zit kan men best genereus zijn

    daar 35% van 132 mio = 46 mio aandelen @ 12,50 euro ( neem het koersdoel van ABN AMRO ) = 575 mio ( meer dan de helft daarvan hebben ze al in de toko)
    zijn ze gelijk af van al het gezeur van minderheidsaandeelhouders , geen rapporten meer - geen referentiekader meer aan die rottige beursnotering en kunnen ze zich optrekken aan de " HERE waardering " van pak m beet 2,5 -3.0 miljard euro ... komt mooi overeen met alle gedane kosten en investeringen
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top 25 van grootinvesteerders in TT bijhouden is de verdeling op dit moment:

    % owners Shares
    20,0% Institutions 25.671.232
    28,3% General Public 36.255.363
    51,7% Individual Insiders 66.197.477

    Een (dirty) exit met afspraken met grootaandeelhouders behoort m.i. tot de mogelijkheden.
    Twee scenario's waar ik rekening mee hou is:
    Exit - optuigen - deels reorganiseren (medewerkers dumpen) - verkoopklaar maken
    of
    Exit - optuigen - deels reorganiseren (medewerkers dumpen) - naar Nasdaq brengen onder nieuwe naam.
  12. forum rang 7 ketchup 23 september 2022 10:40
    justme, ik hoef niet overtuigd te worden wat de asset waarde van TT is of de mogelijke strategische waarde voor een koper
    herhaal dikwijls genoeg een goede mapping business kost 3 miljard euro en dan ook nog 5 jaar om het op de rails te zetten

    ... maar dat zegt helemaal niets over het verdienmodel , zeker ook gezien de running cost om het allemaal up to date te houden

    wat kan je als je als bedrijf niet over de nodige spin-off's beschikt zoals een Google of een MSFT, of een autofabrikant, of een Bosch, Continental enz ... nou verdienen puur als een map provider ?

    helemaal nop hou je daar aan het einde van de rit aan over, want al je inkomen verdampt aan opex en capex en maintenance .. en dat bewijst TT keer op keer
    dat hele forward book aan 'ongerealiseerde winsten ' kan slechts voor een gedeelte hard gemaakt worden

    het is niet omdat sommige analisten ( banken) TT niet meer volgen, dat ze af en toe niet eens met een view komen en een paper erop loslaten

    Kempen zijn ook geen achterlijke jongens trouwens , dan zie ik veel minder in de benadering van ABN AMRO die enkel repetitief als huisbankier dezelfde comments en koersdoelen blijven projecteren.

    asset waarde , er is geen twijfel wat TT heeft neergezet is miljarden waard
    beurswaarde waar je afgerekend gaat worden op past performance en future rendement is TT een mega underperformer en kapitaalverbrander, wat de VEB 5 jaar geleden al aangaf is tot de dag van vandaag niet anders.
  13. forum rang 6 NewKidInTown 23 september 2022 10:46
    quote:

    ketchup schreef op 23 september 2022 10:13:

    [...]

    is niet te bepalen, hangt er helemaal vanaf hoe groot de strategische waarde voor een koper is

    Nestlé kocht een bedrijf en betaalde 100% premie, omdat dit gewoon paste in hun strategie

    nu denk ik dat bij TT het niet zozeer een strategische koper gaat zijn, maar dat het door de huidige grootaandeelhouders van de beurs gehaald kan worden en aangezien de werkelijk "uit-te-kopen free-float " waarschijnlijk rond de 35% zit ( de rest mag mee) en er al 300 mio cash in de tent zit kan men best genereus zijn

    daar 35% van 132 mio = 46 mio aandelen @ 12,50 euro ( neem het koersdoel van ABN AMRO ) = 575 mio ( meer dan de helft daarvan hebben ze al in de toko)
    zijn ze gelijk af van al het gezeur van minderheidsaandeelhouders , geen rapporten meer - geen referentiekader meer aan die rottige beursnotering en kunnen ze zich optrekken aan de " HERE waardering " van pak m beet 2,5 -3.0 miljard euro ... komt mooi overeen met alle gedane kosten en investeringen
    Ik kijk er toch iets anders tegen aan.

    Die 300 miljoen cash, daar zal geen overnamepremie over betaald gaan worden, natuurlijk.
    Blijft er bij de huidige koers van 7,20 minus 2,27 (300/132) een waarde over van 4,93 waar een gemiddelde overnamepremie van 26% kan worden geboden.
    Waarde inclusief premie + cash wordt dan 4,93 x 1,26 + 2,27 = 8,48 EUR en dan mag je je handjes dichtknijpen in het huidige klimaat. Strikje erom en wegwezen.
  14. forum rang 6 win some... 23 september 2022 10:51
    quote:

    boem! schreef op 23 september 2022 09:36:

    en toch is er twijfel over het verdienmodel van tt.

    met een 40 mio connected cars praten we over 600 mio omzet automotive in ????
    We weten niet over wat voor bedragen het gaat. Wat we wel weten is het volgende:

    31-12-2020 Automotive backlog is 1,8 miljard
    21-12-2021 Persbericht over deal met Cariad
    31-12-2021 Automotive backlog is 1,9 miljard

    De deal met Cariad biedt potentie, maar vooralsnog levert TT alleen Traffic en navigatiesoftware. Traffic zat al in het backlog, alleen navigatiesoftware is daar aan toegevoegd. Hoeveel levert deze navigatiesoftware op? Gezien de beperkte groei van de Automotive backlog geen astronomische bedragen. Goed mogelijk dat de vergoeding deels of geheel in data is.

    De waarde van de deal zit hem denk ik meer in het vergroten van de kans om in de toekomst 'full stack' aan VW te kunnen leveren. Dit zou dan wel voor significante omzet kunnen zorgen. Gezien de aanhoudende prijsdruk, is het dan denk ik sowieso noodzakelijk om nog een OEM met de omvang van VW binnen te halen om echt te profiteren van de hefboomeffecten van het TT-platform
  15. [verwijderd] 23 september 2022 10:57
    quote:

    win some... schreef op 23 september 2022 10:51:

    [...]

    We weten niet over wat voor bedragen het gaat. Wat we wel weten is het volgende:

    31-12-2020 Automotive backlog is 1,8 miljard
    21-12-2021 Persbericht over deal met Cariad
    31-12-2021 Automotive backlog is 1,9 miljard

    De deal met Cariad biedt potentie, maar vooralsnog levert TT alleen Traffic en navigatiesoftware. Traffic zat al in het backlog, alleen navigatiesoftware is daar aan toegevoegd. Hoeveel levert deze navigatiesoftware op? Gezien de beperkte groei van de Automotive backlog geen astronomische bedragen. Goed mogelijk dat de vergoeding deels of geheel in data is.

    De waarde van de deal zit hem denk ik meer in het vergroten van de kans om in de toekomst 'full stack' aan VW te kunnen leveren. Dit zou dan wel voor significante omzet kunnen zorgen. Gezien de aanhoudende prijsdruk, is het dan denk ik sowieso noodzakelijk om nog een OEM met de omvang van VW binnen te halen om echt te profiteren van de hefboomeffecten van het TT-platform
    Er is een verschil tussen partnerships en orders.

    Bijvoorbeeld:
    TomTom tekende deal met Stellantis. Megadeal. Toevoeging aan orderboek: 0 euro.

    Daarna komen vanuit Stellantis bestellingen binnen. Peugeot, Citroen en FIAT modellen met concrete startdatum en verwachtte aantallen verkopen in die periode. Per concrete bestelling komt er dan een bedrag in het orderboek. Ook Stellantis is dus een account dat orders blijft geven ook komende jaren.

    Bij de deal met CARIAD werd gezegd dat het begint met 3 electrische modellen van het Volkswagen concern in 2023. Dat zal in het orderboek zitten. Maar niet alle 40 miljoen auto’s die het VW concern verwacht op de weg te zetten tussen nu en 2030.

    By the way, toename orderboek was 200 miljoen, verminderd met 100 miljoen door afwaardering (chips) van bestaande contracten. Dus er is toch onderliggend zeker wel wat gebeurd met het orderboek.
901 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links