Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Battery Power

626 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 26 augustus 2022 15:57
    Deel 2:

    Batterij gaat 45 jaar mee
    247 Energy gebruikt in zijn batterijen supercondensatoren op basis van grafeen-nanobuisjes met een intelligente softwarelaag, zogeheten solid state condensatoren. Die nanocomposieten zijn honderd keer sterker dan staal en kunnen honderd keer zoveel energie opslaan als de gangbare elektrolytische condensatoren. De techniek heeft nog veel meer duurzame voordelen ten opzichte van lithium-ion batterijen. Een lithium-ion batterij gaat maximaal 5000 tot 8000 cycli mee, terwijl de supercondensator een miljoen keer opgeladen en ontladen kan worden en minstens 45 jaar meegaat. Daarna is hij voor 100 procent te recyclen. Er zitten geen gevaarlijke stoffen en chemicaliën in en daardoor is de batterij niet brandbaar of ontplofbaar. “Daardoor kan ook de chemische industrie de batterij gebruiken”, stelt Smits. Een ander groot voordeel is dat hij 20 keer sneller laadt en ontlaadt dan een traditionele batterij.

    Interesse uit binnenvaart
    Dat maakt het gebruik interessant voor de Nederlandse binnenvaart, die al jaren op zoek is naar schonere brandstoffen en motoren. Daarvoor zijn allerlei subsidies beschikbaar. Er varen al veel schepen elektrisch op LNG- of dieselgeneratoren. Onderzoeksproject MENENS heeft van het Ministerie van Economische Zaken 24 miljoen euro subsidie gekregen om het gebruik van methanol als alternatieve brandstof te onderzoeken. De superbatterij van 247 Energy kan elektrisch aangedreven binnenvaartschepen met een batterij aan boord, die aanleggen bij een containerterminal of haven, binnen vijftien tot dertig minuten met 1 tot 1,6 megawatt opladen. Zonder dat de batterijcontainer aan boord vervangen hoeft te worden. Dat kan tijdens het laden en lossen gebeuren. Daarna vaart het schip op volle kracht verder naar de volgende stop, waar het opnieuw opgeladen wordt.

    Kip of het ei
    Enkele Nederlandse scheepvaartbedrijven zijn hierin geïnteresseerd. In de binnenvaart is echter vaak sprake van een ‘kip-of-het-ei-situatie’. Schepen willen wel groener varen, maar er is geen laadcapaciteit. Aanbieders van groene energie klagen dat er nog te weinig schepen zijn die er gebruik van willen maken. “Vaak wachten bedrijven af. Dat is waardoor het mondjesmaat van de grond komt”, zegt Smits. “We zijn nu in onderhandeling met twee grote scheepvaartbedrijven om onze techniek toe te passen.”

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/be...
  2. forum rang 10 voda 9 september 2022 10:18
    Elestor haalt 30 miljoen euro kapitaal op voor uitrol van waterstofbromideflowbatterij

    Het Arnhemse energieopslagbedrijf Elestor heeft 30 miljoen euro kapitaal opgehaald via een consortium dat geleid is door de corporate venture capital-arm van de Noorse energiereus Equinor.

    Naast Equinor Ventures bestaat het consortium uit de venture capital-arm van ’s-werelds grootste onafhankelijke tankopslagbedrijf Vopak, de Nederlandse impact investor Invest-NL, Somerset Capital Partners en de bestaande aandeelhouders EIT InnoEnergy en Enfuro Ventures.

    Gigawattschaal
    ‘Met het afronden van deze investering hebben we expliciet het vertrouwen en de support van deze groep topinvesteerders gekregen’, stelt Guido Dalessi, chief executive officer van Elestor. ‘In het investeringsproces, gecoördineerd door Deloitte Corporate Finance, hebben we een serie diepgaande technische en operationele due diligence-processen doorlopen, waarmee zowel de technologie als de operationele slagkracht zijn bevestigd.’

    Elestor is nu volgens Dalessi klaar om een ultrasnelle groeistrategie te implementeren die de commercialisatie van de waterstofbromideflowbatterij zal versnellen, tot en met een productie- faciliteit op gigawattschaal. Dalessi: ‘We zijn klaar om precies dat type oplossingen voor de opslag van hernieuwbare energie te bieden waar de wereld inmiddels om schreeuwt: langdurige energieopslag (LDES). De expansie van onze productiecapaciteit en supplychainmanagement wordt geleid door chief operational officer Hylke van Bennekom.’

    Waterstof en broom
    Elestors flowbatterij maakt gebruik van waterstof en broom als actieve materialen, beide beschikbaar in virtueel onbeperkte hoeveelheden. Omdat de batterij waterstof genereert gedurende het laadproces, introduceert het concept daarnaast diverse nieuwe mogelijkheden voor integratie met waterstofinfrastructuren en elektrolysers.

    De technologie maakt het mogelijk om hernieuwbare energie, die geproduceerd wordt door bijvoorbeeld wind- of zonneparken, op te slaan, op een manier die zowel goedkoop en efficiënt als robuust en schaalbaar is. Leo Holwerda, Chief Investment Officer bij Invest-NL hierover: ‘Invest-NL maakt met veel enthousiasme deel uit van dit mooie consortium van internationale investeerders. We investeren graag in baanbrekende technologieën zoals Elestors waterstofbromideflowbatterij, omdat die een enorm potentieel hebben voor snelle opschaling en daarmee de Nederlandse transitie naar een CO2-neutrale en circulaire economie kunnen versnellen.’

    ‘Vopak heeft al enige tijd nauw met Elestor samengewerkt’, vult Leo Brand, Director Vopak Ventures, aan. ‘Het is onze gezamenlijke ambitie om de opslagcapaciteit van flowbatterijen te vergroten, en vervolgens tot industriële schaal te brengen. LDES is onderdeel van Vopaks strategie voor de opslag en handling van nieuwe energiesoorten.’

    Door Edwin van Gastel, Marco de Jonge Baas

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
  3. forum rang 10 voda 9 september 2022 10:20
    Nederlands Charged start met productie van nieuwe thuisbatterij voor zonnepanelen

    Charged begint in september met de productie van de nieuwe thuisbatterij Sessy. Het Nederlandse bedrijf heeft met succes een crowdfunding afgerond voor zijn thuisaccu voor eigenaren van zonnepanelen.

    De start-up uit Ulft startte vorige maand een crowdfundingactie onder potentiële klanten. In 3 maanden tijd zijn ruim 600 Sessy’s besteld. Nu de crowdfunding is afgerond, kan de productie van start.

    Testbatterijen
    ‘Mensen hebben massaal ingetekend voor de voorverkoop. Dat gaf ons het duwtje dat we nodig hadden’, zegt directeur en medeoprichter Roeland Nagel van Charged.

    Eerst zullen de testbatterijen van de band rollen en in het najaar de Sessy’s voor de consument. Die worden in het eerste kwartaal van 2023 geleverd. Omdat veel consumenten tijdens de actie wel belangstelling toonden, maar toch wilden afwachten, denkt Charged snel te kunnen opschalen. Daarvoor zoekt de start-up investeerders.

    Alle omvormers
    Door de slimme software zorgt de Sessy er volgens het bedrijf voor dat bezitters van zonnepanelen meer eigen zonnestroom gebruiken en dat mensen met een dynamisch energiecontract zelfs geld kunnen verdienen met hun thuisbatterij.

    De Sessy werkt volgens het bedrijf met alle merken omvormers. Hij past in een zogeheten open ecosysteem van apparaten die via het internet met elkaar communiceren, zoals laadpalen of huishoudelijke apparatuur. Charged stelt dat de batterij de zelfconsumptie van de stroom opgewekt door de zonnepanelen met 30 procent verhoogt: van gemiddeld 30 tot 40 naar 60 tot 80 procent.

    Bekijk hier welke thuisbatterijen er al in de Benelux te koop zijn.

    Door Els Stultiens

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
  4. forum rang 10 voda 10 september 2022 09:40
    Energie opslaan in plaats van terugleveren: hoe voordelig is een thuisbatterij?
    RTL Nieuws - Gisteren om 11:24

    Goed nieuws voor iedereen met zonnepanelen op het dak en een overschot aan energie. De thuisbatterij – waarmee overtollige energie opgeslagen kan worden – wordt steeds toegankelijker. Ook in Nederland is er nu een bedrijf dat er een op de markt brengt. Heeft iedereen straks zo'n apparaat thuis?

    Het bedrijf van Roeland Nagel is de eerste Nederlandse producent van thuisbatterijen
    © Editie NL

    Eigenaren van zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken, leveren die energie terug aan het stroomnet. Daar ontvangen zij nu nog compensatie voor, maar in de toekomst zullen zij voor een steeds kleiner deel van de teruggeleverde stroom gecompenseerd worden. Vanaf 2031 verdwijnt de saldering zelfs helemaal. Met de batterij kunnen huishoudens de overtollige energie die op zonnige dagen wordt opgewekt opslaan voor later gebruik.

    In periodes dat een huishouden te weinig stroom overhoudt aan de zonnepanelen, wordt dat normaal gesproken vanuit het stroomnet gehaald. Maar de thuisbatterij kan op zo'n moment de eerder opgeslagen stroom afstaan.

    "De batterij kan je softwarematig instellen zodat hij kan opladen of ontladen. Zo blijft voor iedereen de stroomrekening zo laag mogelijk", vertelt Roeland Nagel, die met zijn bedrijf Charged de eerste Nederlandse batterij op de markt brengt. "We zien dat bepaalde Chinese fabrikanten hun apparatuur niet op orde hebben en bijvoorbeeld gehackt kunnen worden. Wij vinden het daarom belangrijk om er hier controle over te hebben."

    Maatwerk
    Zijn batterij kun je aanschaffen als je thuis al zonnepanelen hebt, afhankelijk wat voor soort. "Bepaalde fabrikanten willen dat de thuisbatterijen alleen met eigen omvormers werken. Wij willen juist dat omvormer A ook met accu B kan werken en vice versa, zodat hij overal kan werken."

    Bovendien is ook het stroomnet in wijken met stroomproblemen er volgens Nagel bij gebaat. "Als genoeg mensen in zo'n wijk overgaan op zo'n batterij, dan verkleint dat het risico op storingen. Zij verlagen de algehele netspanning een klein beetje."

    Lange adem
    Hoogleraar energieopslag Mark Huijben van de Universiteit Twente is positief, maar denkt dat de thuisbatterij pas op termijn ook daadwerkelijk uitkomst biedt op financieel gebied. "Pas als de saldering stopt is dit een oplossing. Zolang je nog kan terugleveren is dat verreweg de makkelijkste optie."

    Pas als mensen geen geld meer krijgen voor de stroom die je terugstuurt, wordt het volgens Huijben aantrekkelijk om te investeren in een batterij. "Daar moet je ook je meterkast voor aanpassen. In België is het terugleveren van opgewekte energie sinds vorig jaar niet meer toegestaan, en daar zie je dat er veel meer thuisbatterijen geplaatst worden. Er is daar ook subsidie, maar alsnog is het een flinke investering. Voor mensen in Nederland is het op dit moment interessanter om een paar jaar langer te salderen."

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetenschapen...
  5. forum rang 9 nine_inch_nerd 14 september 2022 09:36
    Wed, September 14, 2022, 12:45 AM
    MONTRÉAL, QC / ACCESSWIRE / September 13, 2022 / St-Georges Eco-Mining Corp. (CSE:SX) (OTCQB:SXOOF) (FSE:85G1) would like to provide an update on the different initiatives undertaken by the Company as well as its financing efforts.

    EVSX - Proposed Partnership & Investment in Italian Battery Company

    Late last week, EVSX signed a binding Memorandum of Understanding with AraBat S.R.L., a battery recycling technology company headquartered in Foggia, Italy. This agreement should be the first step toward a formal partnership with AraBat.

    The executed document gives the partners four months to complete a detailed partnership agreement, wherein EVSX will initiate the planification to deploy its front-end solution to manufacture critical metals black mass from the used batteries sourced by Arabat in Italy and adjacent European countries. The initial industrial plant should be located in the Puglia region. Black mass chemistry that is more favorable to the exclusive citric acid leaching process developed by Arabat and reviewed over the last year by EVSX will be processed locally with profit sharing and/or a royalty to be paid to the Italian partner. All other black mass chemistries produced will be transported to one of EVSX's specialized tech plants, and battery sourcing compensation payments will be negotiated with Arabat.

    "(…) AraBat's management initially approached us to present their technology to process black mass and investigate a potential R&D and industrial collaboration […] what we saw was a solid group of scientists with an extensive network based in Italy and the industrial centers of western Europe that needed to be leveraged (…) after reviewing dozens of technologies, often perceived as competing with EVSX's solution, we came to the conclusion that AraBat, besides being innovative, could complement EVSX in specific parts of the world and followed similar philosophies for the recovery of critical elements. (…) this agreement strongly solidifies each group in their respective niches. We look forward to concluding a mutually beneficial partnership and quickly building and deploying the initial Italian industrial plant with them (…) this follows the fundamentals of SX with green, and sustainable technologies and we are excited to move forward in North America and Europe (…)". commented Enrico Di Cesare, CEO of EVSX.

    "(…) We are happy to have reached an agreement with EVSX for the industrial development of our revolutionary technology. Our goal is to contribute to the technological, sustainable, and circular transformation of the European continent and beyond, starting from our territory: Puglia. We are confident that this international partnership can strengthen each other and be a great step towards achieving our long-term goal: becoming a leader in the battery recycling sector (…)", stated Raffaele Nacchiero, CEO of AraBat.

    New and Current Financing Offerings

    The Company is currently focusing its resources on the exploration of its Manicouagan Project, for which it has announced a flow-through offering that aims to raise $4.5 million in the coming weeks in order to complete 10,000 meters of drilling before the end of the year. The exploration team is completing planning and mobilization; the commissioning of the camp is to be commenced this week.

    The Company has also arranged to raise up to $4 million in additional funds to further its battery recycling operations and G&A expenses until revenue is generated. The offering will be priced at $0.26 per unit, and a unit will consist of 1 share and one 3-year common share warrant at a price of $0.29. A discretionary forced conversion clause will be attached to the warrants that will allow the Company to accelerate the expiration of the warrants if the market price of the Company's shares reaches $0.65 or over at any given time after the initial 4-month holding period of the warrants.

    Battery Recycling North America

    Negotiations are being advanced in order to secure North American spent battery allocation that will support the Company's first three battery sorting plants and its black mass production plant for a combined capacity of 25,000 tonnes annually.

    In June 2022, the Company completed the initial design and engineering of its Phase I industrial circuit for battery preparation and processing into black mass. Company management's experience in industrial equipment design, maintenance, and operations allowed it to accelerate from feasibility study to industrial ordering and accelerate industrialization in strategic locations. The modular approach will cost substantially less than what is discussed in the market by many entering the sector. It also allows for a strategy of rapid local and international growth. A portion of the Company's strategy is to focus on novelty in process and avoid developing new equipment. Off-the-shelf industrial units are being purchased to be incorporated within the rollout, which eliminates risk and learning curves.

    The total manufacturing costs are expected to be US$1 million for the three units. Transportation, installation, training, and configuration costs should add $1.5 million to the total resources to be expensed. Building and facilities adaptation costs should add $5 million to the total. The Company expects all three industrial plants will be fully operational between the end of 2022 and the first part of 2023, notwithstanding any black swan event.

    After dispersing any residual charges, the batteries are shredded. Most of the copper, steel, plastic, carbon, and aluminium is segregated and recuperated. These steps leave the different chemistry types of black mass as the end product. Depending on the type of battery, black mass can comprise between 5% to 20% of the total mass and weight. Steel and copper do not require any further transformation to be sold. Aluminium represents a significant part of the batteries, and third parties have indicated that they would be ready to acquire all of the Company's production alongside the carbon reduction credits produced by the process. These third parties are also interested in the carbon recuperated at this stage. This carbon is of different grades and quality, depending on the type of batteries being processed. It can be sold to clients in the steel-making industry or converted into briquettes and anodes to be used by aluminium smelters. This new development allows the Company to avoid sending carbon to landfills. Initial projections show that the stage of the operations should be financially self-sufficient, with the possibility of generating a profit.
  6. forum rang 9 nine_inch_nerd 14 september 2022 13:06
    Von der Leyen: Europa moet voor essentiële grondstoffen af van buitenlandse afhankelijkheid
    12:25

    'Hadden we maar geluisterd naar degenen die Vladimir Poetin kennen', verzuchtte Ursula von der Leyen woensdag in haar jaarlijkse 'State of the Union'. Dat is voor de voorzitter van de Europese Commissie 'de belangrijkste les van het afgelopen jaar' geweest. Geplaagde buurlanden en kritische journalisten en oppositie 'waarschuwden al jaren dat Poetin niet zou stoppen.'

    Op 24 februari kregen zij gelijk, toen Rusland Oekraïne inviel. Vervolgens werd nooit eerder zo duidelijk wat in Brussel iedereen al wist: de Europese Unie is zeer afhankelijk van andere landen en regio's voor essentiële goederen als gas en zeldzame metalen als lithium. Dat wordt nu pijlsnel afgebouwd, zei Von der Leyen in haar 'Brusselse troonrede', een toespraak waarin ze haar plannen voor 2023 ontvouwde en terugblikte op de afgelopen tijd.

    Gestoken in de geel-blauwe kleuren van Oekraïne en vergezeld door de vrouw van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei ze dat Rusland nog maar goed is voor 9% van de Europese import van gas door pijpleidingen. Vorig jaar was dat nog 40% van de hele gasinvoer. 'Maar we moeten af van alle afhankelijkheid van Rusland, want Moskou manipuleert de markt.' De Europese Commissie wil daarvoor beslist niet buigen, door de sancties tegen het land te verzachten.

    Overwinsten

    Wel vindt Von der Leyen dat kwetsbare burgers en bedrijven financiële hulp moeten krijgen om de hoge elektriciteitsrekeningen te betalen. Dinsdagavond lekte al uit dat Brussel zint op het instellen van een prijsplafond van €180 per megawattuur voor bedrijven die stroom opwekken via zon, wind, bepaalde vormen van waterkracht en kernenergie.

    Alle winsten die deze ondernemingen boven dit bedrag maken, worden straks afgeroomd. Tegelijkertijd komt er een verplichte 'solidariteitsbijdrage' voor olie- en gasbedrijven van 33% over hun 'overwinsten'. Met dat laatste wordt bedoeld: winsten die 20% boven de belastbare winsten van de vorige drie jaren liggen. Volgens Von der Leyen leveren deze maatregelen de lidstaten gezamenlijk in totaal €140 mrd op voor noodsteun aan burgers en bedrijven.

    Aardmetalen

    Von der Leyen heeft ook geleerd dat de ene afhankelijkheid niet lukraak moet worden ingeruild voor de volgende. Voor haar grote vergroenings- en digitaliseringsoperatie heeft de EU zeldzame aardmetalen, waaronder lithium, nodig voor batterijen en chips. Op dit moment heeft China 90% van de wereldwijde markt in zeldzame metalen in handen en 60% van de lithiumproductie en -bewerking en staat de EU nog flink op achterstand.

    De Europese Commissie komt daarom spoedig met wetgeving voor het verplicht aanleggen van strategische reserves van aardmetalen en om de Europese productie op poten te krijgen. Volgens Von der Leyen kan de vijf jaar geleden gelanceerde 'Batterijenalliantie' hierbij als voorbeeld dienen. 'Binnenkort al maken we tweederde van de batterijen die we in de EU nodig hebben op eigen bodem', meende Von der Leyen.

    Vorig jaar kwam de Commissievoorzitter bovendien nog op de proppen met de Chips Act, wat er volgens haar toe heeft geleid dat de komende maanden de eerste 'gigafabriek' voor halfgeleiders wordt geopend. 'Deze successen moeten we evenaren.'

    Waterstofbank

    Ook waterstof is een speerpunt van Von der Leyen. De Commissie zal een 'waterstofbank' opzetten die de investeringen in deze schone brandstof moet aanjagen. Zodoende moet waterstof uitgroeien tot een serieuze markt in plaats van de 'niche' die het nu nog is. Brussel maakt er €3 mrd voor vrij uit het Europese innovatiefonds.

    Opvallend genoeg zei Von der Leyen ook druk op de lidstaten te willen zetten om een soort nieuw Europees staatsfonds te creëren. Veel EU-landen, waaronder zeker ook Nederland, staan doorgaans bepaald niet te springen om extra fondsen voor Brussel, omdat dit hun extra geld of financiële garanties kost. Maar volgens de Commissievoorzitter heeft Brussel meer financiële slagkracht nodig om te investeren in 'belangrijke projecten met een gemeenschappelijk belang.'

    Hoe Von der Leyen dit voor zich ziet, werd niet meteen duidelijk uit haar toespraak. Maar hooggeplaatste bronnen menen dat de aanstaande tussentijdse evaluatie van de in 2020 vastgestelde Europese meerjarenbegroting (2021-2027) een uitgelezen kans kan zijn om het staatsfonds te berde te brengen.

    Markttoegang voor Oekraïne

    Na haar toespraak reisde Von der Leyen meteen met Olena Zelenska naar Oekraïne voor gesprekken met de president. De Commissie wil het belegerde land een betere toegang verschaffen tot de Europese interne markt in de hoop dat de ineengestorte economie daarmee weer wat kan opkrabbelen.

    Verder schenkt de EU €100 mln aan Oekraïne om verwoeste scholen te herbouwen, boven op de €19 mrd die het land (buiten de wapensteun) al heeft gekregen. Von der Leyen weet het zeker: 'Als we moedig en solidair blijven, dan faalt Poetin en zegeviert Europa.'
  7. forum rang 10 voda 16 september 2022 07:40
    Tesla Megapack Energy Storage System Reach Dunamenti Power Plant

    Strategic Research Institute
    Published on :
    16 Sep, 2022, 5:30 am

    As a new world takes shape in the field of energy, progressive energy companies are working to replace fossil-based energy sources with renewable alternatives. Ensuring a smooth transition to renewable energy presents many challenges to innovators, including MET Group, which is the first company in Hungary to install a Tesla MegaPack energy storage system on site at the Dunamenti Power Plant.

    To coincide with the installation of the MegaPack, MET has welcomed the SolarButterfly in Százhalombatta, a solar-powered vehicle that promotes sustainability during its world tour. The Hungarian Minister for Innovation and Technology, László Palkovics, gave a speech at the event.

    The energy revolution currently unfolding around the world is aimed at mitigating the impacts of climate change through the transition to sustainable and clean energy sources. To this end, Swiss-based MET Group has worked to expand its renewables portfolio in recent years and, by now, the company has built, operates and is developing wind and solar parks in Hungary, Bulgaria, Spain, Italy, and Poland.

    The first such project is the installation of an energy storage system consisting of three Tesla MegaPack based lithium-ion batteries, which have arrived on site at the Dunamenti Power Plant on September 9. The three MegaPack containers have a capacity of 7.68 MWh, which can be used as required, for example to maintain the balance in the power grid to ensure security of electricity supply to customers at times of peak consumption. The system will be capable of storing energy for two hours, which is almost unique in Hungary, since the energy storage practice in the country has so far been based on performance-optimized storage cycles of half an hour to one hour maximum.

    The arrival of the 18-meter-long SolarButterfly vehicle equipped with LONGI solar panels to Dunamenti Power Plant, scheduled to coincide with the presentation of the projects designed to support sustainability, added a special dimension to the event. The Butterfly made its first stop in Hungary in Százhalombatta on its four-year journey around the world. Louis Palmer, the developer of the SolarButterfly, spoke about the Butterfly team’s experiences so far on the journey.
  8. forum rang 10 voda 17 september 2022 09:52
    Nieuwe batterij voor elektrische wagens laadt op in 3 minuten en heeft levensduur van 20 jaar: “Dit kan gamechanger zijn”

    Een batterij die in amper drie minuten is opgeladen en die ook nog eens twintig jaar meegaat. Welke eigenaar van een elektrische wagen zou daar niet voor staan springen? Het zou over een paar jaar zomaar kunnen. Onderzoekers van de universiteit van Harvard ontwikkelden de technologie daarvoor en de start-up uit Massachusetts heeft nu de licentie beet om ze ook te produceren. Een van hen spreekt van een “mogelijke gamechanger”.

    JV 16-09-22, 17:23 Bron: Daily Mail

    De technologie is ontwikkeld door Xin Li en zijn collega’s van de Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Science (SEAS). Li richtte in 2021 samen met William Fitzhugh en Luhan Ye - twee studenten die de batterij mee hielpen ontwikkelen - Adden Energy op, een start-up gevestigd in Waltham in Massachusetts. Hun bedrijf kreeg de licentie én ook nog eens 5,15 miljoen dollar om de batterij op schaal te bouwen voor elektrische wagens. Binnen drie tot vijf jaar willen ze dat voor mekaar krijgen.

    De batterij die de onderzoekers van Harvard ontwikkelden is een lithium-metaalbatterij en geen lithium-ion-batterij die je vandaag in de bestaande elektrische wagens terugvindt. Lithium-metaalbatterijen kunnen aanzienlijk meer energie opslaan in hetzelfde volume en laden in een fractie van de tijd op in vergelijking met traditionele lithium-ionbatterijen. Het prototype van de nieuwe batterij presteerde erg goed in het laboratorium. Het haalde oplaadsnelheden van amper drie minuten met meer dan 10.000 cycli voor het op was. “We hebben in het laboratorium 5.000 tot 10.000 laadcycli in de levensduur van een batterij bereikt, vergeleken met 2.000 tot 3.000 laadcycli voor zelfs de beste in zijn klasse nu”, aldus Li. “En we zien geen fundamentele limiet voor het opschalen van onze batterijtechnologie. Dit zou een gamechanger kunnen zijn.”

    Adden Energy
    © Adden Energy
    Het ontwerp van de batterij is geïnspireerd door wat de Amerikanen een “BLT sandwich” noemen. Dat zijn twee sneden brood met daartussen als beleg: spek (bacon), sla (lettuce) en tomaat (tomato). Vertaald naar de batterij: de onderste boterham is de lithium-metaal-anode, de sla is grafiet, de laag tomaten is de eerste elektrolyt, de laag spek is de tweede elektrolyt en de bovenste boterham is de kathode. Die ingewikkelde structuur moet voorkomen dat de levensduur van de batterij verkort wordt door zogenaamde ‘dendrieten’. Dat zijn kleine, harde boomvormige structuren, waarvoor lithium-metaalbatterijen gevoelig zijn en die de werking ervan verstoren.

    De huidige lithium-ion-batterijen in elektrische wagens worden minder performant na verloop van tijd en gaan maximaal zeven tot acht jaar mee. De batterij dan vervangen door een nieuwe kost zo veel, dat bestuurders vaak al beter een nieuw elektrisch voertuig zouden kopen. De nieuwe lithium-metaalbatterij kan de levensduur van elektrische wagens verlengen tot zo’n 20 jaar - vergelijkbaar met de levensduur van benzine- en dieselauto’s. De batterij moet al die tijd niet worden vervangen. Dit zou een wereld van verschil kunnen maken.

    www.hln.be/wetenschap/nieuwe-batterij...
  9. forum rang 10 voda 20 september 2022 10:40
    Arnhems bedrijf komt met spotgoedkope batterij voor grootschalige en langdurige opslag

    Het Arnhemse Elestor heeft een waterstof-broom batterij ontwikkeld die langdurig grote hoeveelheden duurzame elektriciteit kan opslaan. Ook is de batterij in potentie spotgoedkoop. Oliereus Equinor en tankopslagbedrijf Vopak investeerden al 30 miljoen en ook Ørsted heeft interesse.

    © Aangeboden door Change Inc.
    Het bijzondere van de batterij van Elestor is dat hij in potentie spotgoedkoop is

    Duurzame energie is schoon, maar niet altijd voorhanden. Als het hard waait en de zon schijnt hebben we nu al vaak te veel, met lage of zelfs negatieve stroomprijzen tot gevolg. En als het bewolkt is en windstil hebben we te weinig en moeten fossiele centrales het gat vullen. Deze pieken en dalen in energie-aanbod worden steeds extremer en langduriger naarmate we meer zonne- en windparken bijbouwen en fossiele energie afbouwen. We zitten pas in 2022, dus de effecten zijn nog maar heel beperkt. Maar de gevolgen worden de komende jaren nog vele malen groter.

    In die volatiliteit van het aanbod zit het verdienmodel voor batterijen verstopt: Je laadt de batterij als de elektriciteit heel goedkoop is, en voegt de opgeslagen elektriciteit toe aan het net als de prijs veel hoger is. Als de kosten voor de opslag laag zijn is daar goed aan te verdienen.

    Elektriciteit voor lange tijd opslaan – tegen lage kosten – wordt dus steeds belangrijker. Wereldwijd wordt naarstig gezocht naar dit soort oplossingen. Maar veel technieken zijn te duur voor dit specifieke doel of nog niet op commerciële schaal beschikbaar.

    Daar kan binnenkort verandering in komen. Want het Arnhemse Elestor komt met een nieuw type batterij die werkt op broom en waterstof. Recent haalde het bedrijf 30 miljoen euro op van grote investeerders waaronder de Noorse energiereus Equinor, tankopslagbedrijf Vopak en het investeringsfonds Invest NL.

    Spotgoedkoop
    Het bijzondere van de batterij is dat hij in potentie spotgoedkoop is. Omdat hij op waterstof en broom werkt maakt hij geen gebruik van het kostbare lithium. “Lithium wordt steeds schaarser en dus duurder”, zegt Guido Dalessi CEO van Elestor. “Als je naar hele lage opslagkosten per kilowattuur wilt komen dan moet je beginnen met materialen die goedkoop zijn.”

    Bovendien worden veel gebruikte materialen in bestaande batterijen maar in een beperkt aantal landen gewonnen, wat geopolitieke risico’s met zich meebrengt. “Die landen kunnen onderling kunstmatig schaarste creëren. Als we niet oppassen krijgen we na de OPEC straks een LIPEC.”

    Daar heeft de batterij van Elestor geen last van want broom is overal ter wereld te vinden. Het wordt onder andere gewonnen als bijproduct bij zoutwinning uit zeewater. “Er is zo’n 100 miljard kiloton broom op aarde. In 2050 hebben we zo’n 500 terrawattuur aan batterijopslag nodig. Als we dat allemaal met onze batterijen zouden doen, gebruiken we maar 1 duizendste procent van de wereldvoorraad”, zegt Dalessi.

    Batterij op waterstofpijpleiding
    De materialen waarop de techniek draait zijn niet alleen goedkoper. Ook maken ze nieuwe toepassingen mogelijk. De batterij van Elestor bestaat uit twee grote tanks waarin aan de ene kant waterstof en aan de andere kant broom zit. Daartussen zit een membraam-stack waar de chemische reactie plaatsvindt. Het systeem is eigenlijk een elektrolyser en een brandstofcel in één apparaat. “De batterij produceert waterstof tijdens het laden en dat vangen we in de ene tank op. Tijdens het ontladen gebruikt de batterij die waterstof weer om elektriciteit te maken”, zegt Dalessi.

    De waterstof wordt nu nog opgeslagen in grote tanks. Vorig jaar tekende Elestor een contract met Vopak voor de bouw van een grote batterij in de haven van Vlissingen. Maar in plaats van aan een tank kan Elestor de batterij ook aan een waterstofpijplijn koppelen. “Daar stoppen we dan extra waterstof in op het moment dat de batterij oplaadt en halen we diezelfde hoeveelheid waterstof uit wanneer hij ontlaadt. Dat is uniek in de wereld, dat kan geen enkele batterij”, zegt Dalessi.

    Daarmee kan het bedrijf een mooie rol spelen in de waterstofeconomie. “Dit zijn geen wilde ideeën”, zegt Dalessi. “We hebben dit helemaal geanalyseerd samen met het grootste energiebedrijf van Oostenrijk. Daaruit blijkt dat dit de kosten van waterstofproductie met tenminste 30 procent kan verlagen.”

    Lange levensduur
    De batterij heeft dus meerdere mogelijkheden. Daarnaast heeft de batterij een lange levensduur: maar liefst vijftien tot twintig jaar. In die tijd kan hij 24 uur per dag en zeven dagen in de week opladen en ontladen. Daarbij kan de volledige capaciteit gebruikt worden, terwijl dat bij zijn lithium broertjes in een verkorte levensduur zou resulteren.

    Hoewel de vergelijking voor de hand ligt is de lithium batterij niet per se een concurrent van de ‘flow batterij’, benadrukt Dalessi. “Lithium is de perfecte oplossing voor alles wat draagbaar en mobiel is, maar niet economisch voor langdurige en grootschalige opslag. Dat gebeurt nu alleen nog omdat Lithium meteen beschikbaar is, niet omdat het de juiste technologie is.” De batterij van Elestor is juist wel heel geschikt om economisch langere periodes van vijf uur tot een week te overbruggen.

    Grote hoeveelheden energie
    De waterstof-broom batterij is het meest geschikt voor het opslaan van grote hoeveelheden duurzame energie. Dat kan in havens, waar de elektriciteit van windparken op zee aan land komt. Maar ook bij een zonne- of windpark op land. Het systeem werkt steeds op dezelfde manier: op momenten dat er veel aanbod is en de prijs dus laag is, laadt de batterij op. Op momenten dat er een tekort is en de prijs stijgt, kan hij stroom terug leveren. Hoe extremer en langduriger de verschillen in stroomaanbod, hoe lucratiever dit zal zijn. Dan maakt het voor het verdienmodel veel uit wat de opslag zelf gekost heeft, maar daar zit Elestor juist aan de goede kant.

    Aan interesse voor de batterij is dan ook geen gebrek. Zonne- en windparkontwikkelaars zitten te springen om opslagmogelijkheden. Zo heeft Elestor al een samenwerking met het Deense energiebedrijf Ørsted.

    Maar eerst moeten de productiekosten van de batterij nog naar beneden, want die is nu nog veel te hoog: zo’n 50 procent duurder dan lithium. Maar dat zal snel veranderen, voorspelt Dalessi. “Uiteindelijk zal hij een kwart van de prijs van lithium zijn.”

    Pilotfabriek
    De kapitaalinjectie van 30 miljoen zal daarbij helpen. Die is bedoeld om de complexiteit van de batterij te verlagen en de kosten verder te reduceren door seriematig te gaan produceren. Volgend jaar start Elestor met de bouw van een pilotfabriek in Arnhem. Daarnaast werkt het bedrijf alweer aan de volgende generatie samen met het Fraunhofer-Gesellschaft en oliebedrijf Shell. “Want je moet nooit denken dat je er al bent.”

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ar...
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 22 september 2022 17:15
    Electra and LG Energy Solution Sign Three-year Cobalt Supply Agreement

    Marks Electra's first commercial agreement in EV supply chain
    Electra Battery Materials Corporation (NASDAQ: ELBM; TSX-V: ELBM) (“Electra") today announced the signing of a three-year agreement to supply battery grade cobalt to LG Energy Solution (LGES; KRX: 373220), a leading global manufacturer of lithium-ion batteries for electric vehicles. Electra has agreed to supply LGES with 7,000 tonnes of battery grade cobalt from 2023 to 2025. The material will be supplied from the only cobalt sulfate refinery in North America, located north of Toronto, Ontario.

    Electra will supply 1,000 tonnes of cobalt contained in a cobalt sulfate product in 2023 and a further 3,000 tonnes in each of 2024 and 2025 under an agreed pricing mechanism. In addition to the supply agreement, Electra and LG Energy Solution have agreed to cooperate and explore ways to advance opportunities across North America’s EV supply chain, including, but not limited to, securing of sustainable sources of raw materials. Financial terms of the supply agreement were not disclosed.

    “LG Energy Solution is a global leader in the electric vehicle supply chain, and we are delighted to sign our first strategic supply agreement with such an important player in the lithium-ion battery market,” said Trent Mell, CEO of Electra. “This is only the beginning of a larger strategic relationship with LG Energy Solution involving our other assets and growth initiatives in the North American battery supply chain.”

    “As we have recently announced our mid- to long-term strategy to focus on North America, the fastest growing EV market, these partnerships serve as a crucial step towards securing a stable key raw material supply chain in the region,” said Youngsoo Kwon, CEO of LG Energy Solution. “By establishing a strategic partnership with Electra, a key critical material supplier and only cobalt refinery in North America, LGES will continue to ensure the steady delivery of our top-quality products, thereby further advancing the global transition to EVs and ultimately to a sustainable future.”

    “Today’s announcement is great news for Canada," said the Hon. Francois-Philippe Champagne, Minister of Innovation, Science, and Industry. “This agreement between Electra and LG Energy Solution will see Canadian critical mineral resources and Canadian workers helping to build the car of the future. Through partnerships like this one, Canada is cementing its position as the world’s green supplier of choice in the auto industry and beyond.”

    “A key part of our government’s plan to build Ontario is supporting partnerships like this one between Electra and LG Energy Solution,” said Vic Fedeli, Ontario’s Minister of Economic Development, Job Creation and Trade. “With our critical minerals strategy, cutting-edge technology and world-class workforce, Ontario has what it takes to build the cars of the future, and we’re proud to see more and more companies come to Ontario for exciting partnerships.”

    According to research by CRU, a leading provider of business intelligence on the global metals, mining, and fertilizer industries, China is currently responsible for 71% of refined cobalt, 76% of refined nickel and 93% of refined manganese used in EV batteries. Favourable public policy and growing EV adoption rates are accelerating the development of a North American refining and battery recycling ecosystem by Electra. The U.S. Inflation Reduction Act underscores the importance of creating a domestic EV battery supply chain by extending a $7,500 tax credit for vehicles that do not contain critical minerals sourced from China and Russia.

    Electra’s low-carbon hydrometallurgical refinery complex is located in Temiskaming Shores, near the Sudbury Nickel Basin. The refinery is in the late stages of commissioning and is expected to commence operations in the spring of 2023. Cobalt sulfate provided under the term of the contract with LGES will be sufficient to supply up to 1.5 million full electric vehicles.

    At full capacity, Electra’s facility will produce enough cobalt to supply up to 1.5 million electric vehicles per year.

    To meet growing customer demand, the Company announced on June 22, 2022 that it is evaluating a second refinery in the province of Quebec by 2025-26, which could source cobalt from Electra’s Idaho cobalt and copper project. There are no other cobalt sulfate producers in North America today.

    The Company is also developing black mass battery recycling capabilities to recover lithium, nickel, cobalt, graphite, and copper. A demonstration plant will be commissioned in the fall of 2022 to validate the Company’s proprietary flow sheet, with commercialization anticipated in 2023-24. Electra’s other growth projects include the construction of a battery grade nickel refinery and a manganese refinery, to establish a fully integrated battery materials park with a third-party cathode precursor (pCAM) manufacturer. Electra announced the highlights of an engineering scoping study related to development of an integrated facility on September 8, 2022 that outlined a path to growing nickel sulfate refining capacity in North America.

    LGES and Electra will hold a formal ceremony today, September 22, in Toronto, celebrating the signing of a term sheet, which commits the parties to key commercial terms. Final legal documentation and signing of the definitive agreement is expected to be concluded in the coming months.

    CIBC Capital Markets acted as exclusive financial advisor to Electra.
  11. Joni-2 23 september 2022 13:27
    Goedkoop laden met een hoog aanbod, reconditionering bij een tekort aan het net: De VW-energiedienstverlener Elli en de Belgische netbeheerder Elia willen het gebruik van elektrische wagens als elektriciteitsopslag verhandelbaar maken.

    Zoals VW aankondigde, sloten beide partijen een overeenkomst met als doel om elektrische voertuigen op middellange termijn als integraal onderdeel van het energienet te vestigen. Elia draagt ook bij aan de start-up re.alto.

    Het aandeel hernieuwbare energie moet verder worden uitgebreid. Wind- en zonne-energie fluctueren echter vaak, waardoor fases van piek- en onderbenutting in het net kunnen optreden. Grote opslagfaciliteiten, waarin waterstof chemisch overtollige energie opslaat, zijn bedoeld om het elektriciteitssysteem te stabiliseren. Als verdere optie wordt ook al langer gesproken over de mogelijke bijdrage van accu's van elektrische auto's.

    Als de auto's niet op de weg zijn en bijvoorbeeld 's nachts bij de laadpaal staan, kunnen ze – volgens het idee – indien nodig bepaalde hoeveelheden ongebruikte elektriciteit aan het net afgeven. Door dit bidirectioneel laden in twee richtingen konden eigenaren van e-auto's ook hun eigen elektriciteit verkopen. Omgekeerd kan het opladen van uw eigen voertuig in bepaalde situaties goedkoper zijn.

    VW-manager Elke Temme spreekt van e-car batterijen als een "mobiele powerbank". Elia CEO Chris Peeters zei: "We willen het groeiende aantal gebruikers van elektrische voertuigen in staat stellen om hun voertuigen op te laden en tegelijkertijd het energiesysteem in balans te houden." De partners willen nu een geschikt marktmodel ontwikkelen.

    twitter.com/Moneycab/status/157326722...
  12. forum rang 10 voda 30 september 2022 08:29
    Minister Jetten: pas actie voor thuisbatterij als die transportschaarste oplost

    Minister Jetten voor Klimaat en Energie wil de uitrol van thuisbatterijen enkel actief ondersteunen als ze daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen op het volle stroomnet.

    De fractie van de ChristenUnie had de minister gevraagd wanneer hij van plan is om met concrete voorstellen voor de thuisbatterij te komen.

    Hogere netvlakken
    Batterijen kunnen volgens de minister een significante bijdrage leveren aan het efficiënter gebruiken van de transportcapaciteit op het elektriciteitsnet. Die positieve en efficiënte bijdrage is in de ogen van Jetten vooral op hogere netvlakken te verwachten en niet op het laagspanningsnet.

    ‘Uit recent onderzoek van CE Delft in opdracht van Netbeheer Nederland blijkt dat de toegevoegde waarde van thuisbatterijen voor het ontlasten van het elektriciteitsnet onzeker is. Dit omdat alleen een specifieke inzet van batterijen bijdraagt aan het ontlasten van het elektriciteitsnet en andere inzet juist kan bijdragen aan het versterken van de transportschaarste en thuisbatterijen vaak niet voldoende groot zijn om elke piek af te vangen. Omdat het net juist op de grootste te verwachten piek wordt ontworpen, verlaagt het de druk juist op deze piek niet. Daarom wil ik de ontwikkeling nauwgezet blijven volgen en ben ik zeker bereid om actie te ondernemen als de thuisbatterij evident een netto positieve bijdrage levert aan het oplossen van de transportschaarste.’

    Eerder
    23 maart 2022
    CE Delft presenteert beleidsmaatregelen voor vol stroomnet: van nieuwe subsidie thuisbatterij tot producententarief

    Door Edwin van Gastel

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
  13. forum rang 10 voda 1 oktober 2022 10:44
    Thuisbatterij van Amerikaanse start-up Zendure moet de wereld van stroom voorzien
    admin - 7 uur geleden

    De Amerikaanse start-up Zendure brengt naar eigen zeggen de allereerste semi-solid-state thuisbatterijen op de markt. Daarmee kun je zonne-energie tijdelijk opslaan en op een ander moment weer gebruiken.

    © Aangeboden door Change Inc.

    Met de thuisbatterijen van Zendure kun je een elektrische auto opladen. | Credit: Zendure

    Start-up Zendure ontwikkelt thuisbatterijen. Dat zijn een soort grote powerbanks die tijdelijk het overschot van je zonnepanelen kunnen opslaan en je weer kunt gebruiken op het moment dat je energie tekort komt.

    Solid-state batterij
    De Zendure-batterij is een semi-solid-state batterij. Die bevatten, zoals de naam al doet vermoeden, geen vloeibare onderdelen. Daardoor zijn solid-state batterijen vaak veiliger, hebben ze meer opslag en minder gewicht dan andere batterijen, zoals de lithium-ion batterij.

    SuperBase V
    Zendure haalt geld op voor de opschaling van hun meest recente ontwikkeling: de SuperBase V. Het is een aanpasbare batterij met een capaciteit van 6,4 kilowattuur tot 64 kilowattuur. De batterij heeft een aansluiting voor op zonnepanelen en een plug-in voor het opladen van een elektrische auto.

    Het doel van Zendure is om schone energie overal ter wereld beschikbaar te maken. Oprichter en CEO van Zendure, Bryan Liu, bracht de eerste jaren van zijn leven door in een klein dorpje op het platteland van China waar geen elektriciteit was. “Ik ken uit de eerste hand de ongelooflijke impact die elektriciteit en stroom kunnen hebben voor gezinnen en gemeenschappen”, zegt Liu in een persbericht.

    “Van het veiligstellen van back-upstroom tijdens een natuurramp tot het opslaan van energie uit hernieuwbare bronnen en het opladen van elektrische voertuigen – er is een steeds grote vraag naar producten die dat kunnen oplossen.”

    Kosten
    De SuperBase V wordt verkocht tegen een prijs variërend van 2.500 dollar tot 3.800 dollar. Zendure doet nu een crowdfunding, daarmee hoopt het genoeg geld op te halen om de productie te kunnen opschalen en de batterijen eind november te kunnen leveren.

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/th...
  14. forum rang 10 voda 5 oktober 2022 06:46
    Deze start-up wil overtollige stroom uit hernieuwbare bronnen opslaan door ijzeren balletjes te laten verroesten
    Andrei Stiru - Gisteren om 15:12

    Form Energy, een Amerikaanse start-up, wil zogenaamde ijzer-luchtbatterijen ontwikkelen. Die zouden energie veel langer kunnen opslaan dan traditionele batterijen, iets wat broodnodig is om de vaak fluctuerende elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen optimaal te benutten.De actieve componenten in de batterijen die Form Energy ontwikkelt, zijn eigenlijk heel simpel. Het gebruikt in feite drie basismaterialen: ijzer, water en lucht. Tijdens het ontladen zuigt de batterij zuurstof uit de lucht en gebruikt het dat om een reeks ijzeren ballen te laten roesten. Wanneer de batterij wordt opgeladen, zet de elektrische stroom die roest terug om in ijzer en ‘ademt’ de batterij terug zuurstof uit.

    © Aangeboden door Business AM

    Volgens het bedrijf kan op die manier energie worden opgeslagen aan slechts 10 procent van de kostprijs van een lithium-ionbatterij. Bovendien, en dat is de belangrijkste use case, kan de technologie langer dan 100 uur energie vasthouden. Dat maakt het ideaal om energie van hernieuwbare bronnen op te slaan.

    Die hebben namelijk nog te kampen met het probleem dat ze niet altijd evenveel stroom kunnen produceren. Door stroom op te kunnen slaan tijdens periodes van overproductie en het vrij te geven wanneer de productie tegenvalt, kan het elektriciteitsnet aanzienlijk efficiënter werken.

    450 miljoen dollar
    Het idee van Form Energy heeft alvast veel enthousiasme opgewekt. Het heeft nu volgens de Wall Street Journal zo’n 450 miljoen dollar opgehaald bij een aantal investeerders, waaronder staalgigant ArcelorMittal en de Amerikaanse investeringsfirma TPG. Het is niet de eerste investeringsronde van het bedrijf, maar wel veruit de grootste. Vorig jaar haalde het bedrijf ‘slechts’ 240 miljoen dollar op tijdens een gelijkaardige ronde.

    Met het geld wil Form Energy een eerste grote productiefaciliteit bouwen, waarna het eind 2024 de eerste batterijen aan klanten wil leveren. Door samen te werken met ArcelorMittal, een van de grootste staalproducenten in de wereld, hoopt het alvast genoeg ijzer te kunnen verkrijgen voor de productie.

    Concurrentie met andere technologieën
    Eenmaal die productie van start gaat, zal het bedrijf concurreren met een aantal andere technologieën om elektriciteit op te slaan. Zo zijn op sommige plaatsen, waar de geografie dat toelaat, al zogenaamde spaarbekkencentrales in gebruik. Die bestaan eigenlijk uit twee waterbekkens die zich op verschillende hoogtes bevinden. Wanneer er een surplus aan energie is, wordt water uit het laagste bekken omhoog gepompt naar het hoogste. Zo laadt men in feite de ‘batterij’ op. Wanneer die energie dan nodig is, wordt het water terug naar beneden geloosd, waarbij een turbine wordt aangedreven die elektriciteit produceert.

    Ook groene waterstof is stilaan aan het opkomen om energie op te slaan. Waterstof wordt geproduceerd door een elektrische spanning door water te laten lopen, waarbij dat wordt gescheiden in waterstofgas en zuurstofgas. Die waterstof kan daarna worden gebruikt als energiebron. Om waterstof te produceren, is echter ook energie nodig. Indien die energie uit hernieuwbare bronnen komt, spreekt men van groene waterstof.

    (ns)

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetenschapen...
  15. forum rang 10 voda 5 oktober 2022 07:26
    Ondergrondse micro-organismen als ‘bodembatterij’ voor opslag zonne-energie
    admin - Gisteren om 13:18

    Micro-organismen in de grond kunnen in de toekomst misschien dienst doen als batterij voor de opslag van zonne-energie. Britse wetenschappers willen onderzoeken of het bodemleven onder zonneweides overdag energie kan op slaan voor gebruik in de nacht. Het project ontving al een investering 17 miljoen euro.

    © Aangeboden door Change Inc.

    Geen batterij zoals we hem kennen, maar de bodem als vorm van energie-opslag, hoe werkt dat? | Credit: Adobe Stock

    Hoofdonderzoeker Micheal Harbottle van de Cardiff University kreeg het idee na te lezen over de ‘betonbatterij’. Zweedse onderzoekers ontdekte dat beton energie kan opslaan wanneer je cement mengt met door metaal bedekte koolstofvezels. Harbottle vroeg zich af of een biologische variant niet hetzelfde kon doen.

    Hoe werkt het?
    Het idee is om bepaalde micro-organismen in de bodem te stimuleren met behulp van elektroden die je onder de grond begraaft. Deze elektroden ontvangen energie van de zonnepanelen boven de grond. “Als je energie beschikbaar stelt aan micro-organismen, zullen ze het op de een of andere manier gebruiken om te overleven”, zegt Harbottle tegen Euronews. “Vergelijkbaar met het geven van voeding, kunnen organismen elektrische energie gebruiken voor ‘elektrosynthese’.

    Geen fotosynthese, maar elektrosynthese
    Bij elektrosynthese zetten bepaalde organismen elektriciteit en CO2 om in de chemische verbinding acetaat. De onderzoekers van Cardiff denken dat dit acetaat kan fungeren als een chemische energieopslag. Deze energie kan weer gewonnen worden als een apart netwerkje – wat de wetenschappers een microbiële brandstofcel noemen – wordt geactiveerd. Dit netwerk maakt andere bacteriën wakker die het acetaat afbreken. Daarbij komen elektronen vrij die via dat netwerk elektriciteit leveren.

    Verlichting langs de snelweg
    De wetenschappers zien vooral een dagelijkse functie voor de bodembatterij; overdag slaat de bodem zonne-energie op en ’s nachts wordt de energie weer ingezet. En aangezien microbiële brandstofcellen vooralsnog alleen in beperkte mate energie kunnen opwekken, zien de onderzoekers vooral kansen voor toepassingen met laag energieverbruik, zoals straatverlichting of apparatuur langs snelwegen. Het is verder niet bekend wat de potentiële energie-opslagcapaciteit voor een kuub grond is.

    Geen lithium
    Het grote voordeel is dat het proces op grote schaal ingezet kan worden zonder dat er gevaarlijke chemicaliën of schaarse metalen als lithium nodig zijn. Wel zijn de onderzoekers bewust van de risico’s voor het bodemleven als het te lang wordt blootgesteld aan acetaat. Daarom focussen de wetenschappers zich op een diepere, natte grondlaag onder het ‘dichtbevolkte’ toplaag. Daarbij moet het dagelijks gebruik van deze vorm van energieopslag voorkomen dat acetaat te lang in de grond blijft en het ten koste gaat van de biodiversiteit onder de grond.

    High risk, high reward
    Het team van Harbottle krijgt 15 miljoen pond (17,2 miljoen euro) om hun project verder te onderzoeken. De bodembatterij is één van de 67 projecten die investeringen ontvingen van het Britse overheidsorgaan Research & Innovation. De projecten die investeringen ontvangen, hebben gemeen dat ze ‘riskant’ zijn, maar in potentie ‘transformerende impact’ kunnen hebben.

    Met sub-links:

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/onder...
  16. forum rang 10 voda 5 oktober 2022 10:17
    Emmett Green koopt batterij Ebusco voor balanceren Nederlands stroomnet

    Emmett Green heeft een batterij gekocht bij Ebusco. Deze wordt geïnstalleerd bij een landbouw- en loonwerkbedrijf in Noord-Brabant en gebruikt voor het leveren van balanceringsdiensten op het stroomnet.

    Voor Ebusco, vooral bekend als fabrikant van elektrische bussen, is het de eerste batterij die het in de energieopslagmarkt heeft verkocht. De batterij wordt in de eerste helft van 2023 uitgeleverd.

    40 energiehubs
    ‘De batterij wordt straks gebruikt voor energieopslag, arbitrage in markten zoals day-ahead en onbalans’, duidt Michiel Roelofs van Emmett Green. ‘Bovendien wordt ze straks gebruikt voor ondersteunende energiediensten voor netbeheerders zoals het congestieplatform GOPACS. Met energieopslagsystemen als deze voeren we “behind the meter”-projecten uit en optimaliseren we “local-for-local” om het energienet te stabiliseren en congestie te reduceren.’

    Roelofs vertelt dat het de ambitie is van zijn bedrijf om als investeerder, adviseur of betrokkene de komende jaren betrokken te zijn bij 40 grote regionale energiehubs. ‘Om die reden adviseren we over en investeren we in de verschillende systemen die nodig zijn voor de energietransitie, zoals elektrische boilers, elektrolysers voor waterstof, private grids, warmtenetten en energieopslagsystemen.’

    Mijlpaal
    Ebusco stelt dat zijn ervaring met heavy-dutybatterijen voor elektrische bussen het mogelijk maakt om ook de stap naar de energieopslagmarkt te maken.

    Peter Bijvelds, chief executive officer van Ebusco, hierover: ‘Dit is een nieuwe, mooie mijlpaal voor ons bedrijf. We richten ons al heel lang op transportecosystemen. Met deze opdracht wordt deze scope nog breder, omdat deze energieopslagcontainer zal worden gebruikt om het elektriciteitsnet in evenwicht te brengen. De energiebalanceringsmarkt biedt oplossingen op het gebied van energievraagstukken voor nu en in de toekomst.’

    Eerder
    8 september 2022
    Avermieden: ‘Private stroomnetten met opslag kunnen Nederlandse energietransitie versnellen’

    Door Marco de Jonge Baas

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
  17. forum rang 10 voda 6 oktober 2022 08:01
    Gouden tijden mega-batterijen in verschiet op bomvol stroomnet
    Door THEO BESTEMAN

    Updated Gisteren, 21:37
    Gisteren, 21:23
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Jaren liep Nederland achter met stroomopslag bij een bomvol elektriciteitsnetwerk. Jumbo-batterijen maken een inhaalslag met steeds meer stroom uit wind en zon. Maar de uitrol stuit op trage vergunningverstrekking. Minister Jetten (Energie en Klimaat) grijpt in.

    Batterijreus Rhino, voorloper van een hele generatie. Private equity ziet stroomopslag steeds vaker als goede business. ANP / HH

    „Nederland liep in Europa echt achteraan in verduurzaming, Spanje en Italië zijn dankzij gericht overheidsbeleid veel verder met batterijopslag”, zegt Jeroen Neefs van branchevereniging Energy Storage NL. ,,Maar bedrijven in Nederland geven nu gas, de overheid moet daarbij steun bieden, kaders aangeven waarbinnen zij kunnen groeien.”

    De versnelling wordt geholpen doordat netbeheerders sinds vorig jaar alarm slaan: hun netwerken kunnen het aanbod van elektriciteit uit zon en wind, die met name bedrijven maar in toenemende mate ook particulieren aanleveren, niet langer aan. Het net zit op enkele plekken te vol, ze moeten bedrijven toegang op het net weigeren. Heel Nederland dreigt zo vast te lopen bij alle groeiplannen.

    BEKIJK OOK:

    Energiebedrijven: ’Er komt een schuldenstorm op ons af’
    De overheid investeert met energiebedrijven miljarden in uitbreiding van netwerkcapaciteit. Maar met alleen meer kabels in de grond red je het niet, stelt minister Jetten al. Hij wil als rijkscoördinator in overleg met provincies en gemeenten de vergunningverlening overnemen.

    ’Interesse’
    Grote batterijen strategisch geplaatst in Nederland zouden de piekbelasting van het net deels kunnen opvangen, zegt Ruben Rasing, manager klant en markt bij TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnet. „Diverse partijen hebben interesse getoond. Bij elkaar opgeteld voor 16 gigawatt aan vermogen”, schetst hij.

    BEKIJK OOK:
    Energieprijzen torenhoog: 5 simpele tips om te besparen

    Met batterijaanbieders is hij in gesprek om het hoogspanningsnetwerk blijvend efficiënt stabiel te laten werken. „Afhankelijk van de plaats in het net kunnen batterijen een bijdrage leveren om de pieken en dalen in het net op te vangen”, zegt hij.

    Veel winst voor batterijaanbieders is te behalen bij regionale netbeheerders, voor de middenspanning in ’onderstations’, zegt directeur Ruud Nijs van Giga Storage, een privaat bedrijf dat joekels van batterijen bouwt. Donderdag ontvangt hij minister Jetten bij zijn exemplaar Buffalo. Dat exemplaar is alweer bijna zeven keer zo zwaar als de eerste van Giga Storage, Rhino, die 7,5 megawattuur capaciteit levert. De volgende zullen nog groter zijn, en al gaan lijken op de zware Duitse en Belgische tegenhangers. „Die vervangen complete gascentrales.”

    Miljarden nodig
    Consultantsbureau PwC berekent dat Nederlandse netbeheerders tot 2050 €100 miljard nodig hebben voor uitbreiding. Dat geld kan de overheid maar ten dele bieden.

    Mede daarom duikt private equity op Giga Storage, zegt Nijs. „Er liggen buitenkansjes.” Met een oververhit Nederlands elektriciteitsnetwerk, en aanvragen bij gemeenten en provincies van nieuwe aansluitingen die soms jaren duren, zijn grote batterijen de nabije toekomst. De onrendabele investeringen worden langzaam rendabel. Rabobank en Triodos financierden mee bij de bouw van Rhino. Nijs: „Ook andere financiële partijen krijgen het succes door. Investeerders staan inmiddels bij ons in de rij. Ik verwacht dat ook pensioenfondsen, die langdurig stabiele rendementen zoeken, zich zullen melden.”

    BEKIJK OOK:
    Exploderende gasprijs maakt zonnepanelen en batterij lucratief

    Volgens Neefs van Energy Storage NL kan uitbreiding van opslag veel sneller als de overheid bedrijven zekerheid biedt. Jetten belooft vaart te zetten achter de steun aan netbeheerders en bedrijven.

    BEKIJK OOK:
    Thuisbatterij krachtig, handig maar duur
    BEKIJK OOK:
    Pijn in de portemonnee: de gouden tips om zoveel mogelijk te besparen

    www.telegraaf.nl/financieel/167252162...
  18. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 oktober 2022 10:28
    Ecograf

    After lithium: Does the price explosion also come with graphite?
    For a long time, car manufacturers overslept to secure new sources of the battery metal lithium, or to finance projects with which new offers can be won. Meanwhile, a rethink has begun, but in the meantime the lithium price is already rushing from record high to record high and many analysts predict a large deficit in the market.

    The high lithium price has also ensured that offer that would otherwise not be profitable, or Projects that have been ignored for years are now being developed. And this despite the fact that lithium accounts for only a small part of the active material of a lithium-ion battery - unlike the name suggests.

    In fact, half of the metal content of a battery for use in electric vehicles is in the graphite anode. And more and more voices, especially from the mining sector, believe that a similar shortage scenario is brewing here as lithium. In view of the so far rather subdued price development at Naturgraphite, the industry warns that OEMs (Original Equipment Manufacturer) are likely to lag behind the price in the future - similar to lithium - if the market picks up.

    In addition, many graphite producers require a long qualification process to ensure that their product meets the requirements of battery manufacturers. Which means that new graphite offer will not be launched from now on.

    In any case, Benchmark Mineral Intelligence analysts assume that - based on the estimated battery demand in 2035 - the demand for natural graphite will be "extreme" compared to this year. And according to the experts, the situation is exacerbated by the fact that a significantly higher production of synthetic graphite is also required. However, in view of the fact that this arises from the overheating of hydrocarbons such as oil coke and oil, the chances of this in an increasingly "green" world are rather low in the opinion of Benchmark Intelligence.

    According to the analysts, this means that a further 97 graphite mines would have to be built by 2035 in order to serve the current demand pipeline. So a lot really needs to happen on the anode side of the industry, so that the growth story of the battery and electromobility sector does not come to a standstill. Especially since these 97 mines would also have to produce graphite that meets the requirements of battery manufacturers - for which there is no guarantee, according to Benchmark.

    And not even with existing and planned mines, everything just runs smoothly. Syrah Resources' Balama mine, for example, has been stopped in recent days, while Walkabout Resources has fallen into financing difficulties in connection with the Lindi Jumbo graphite project.

    The graphite price has not yet developed as explosively as other materials needed for lithium-ion batteries - lithium, cobalt or nickel, for example. However, in view of the scenario outlined by Benchmark, this should only be a matter of time.

    Who benefits?

    In our opinion, Australian EcoGraf Ltd should also be among the profiteers of such a development. (WKN A2PW0M / ASX EGR). On the one hand, EcoGraf is already in the approval process for a battery-anode plant with a capacity of 25,000 tons per year. Only recently, they announced that they wanted to speed up the process, as they are showing an increased demand from potential customers from the USA and Europe. The plant is now to go into operation as early as mid-2023.

    On the other hand, the long-lasting graphite project Epanko in Tanzania is being developed, which is to produce natural graphite of the highest quality according to the industry-leading environmental and social standards of the Equator Principles. The company is currently concluding the Epanko framework agreement agreements with the Special Presidential Government Negotiating Team Tansanisa to support the project financing process. EcoGraf hopes to be able to publish news in this regard shortly.

    Detailed information about EcoGraf can be found in the company's profile at www.goldinvest.de

    Subscribe to the Goldinvest newsletter now!
    Follow Goldinvest on Youtube!

    Risk warning: The contents of www.goldinvest.de and all other information platforms used by GOLDINVEST Consulting GmbH serve exclusively to inform readers and do not constitute a request for action whatsoever. Neither explicitly nor implicitly are they to be understood as an assurance of any price developments. Furthermore, they did not replace individual expert investment advice in any way, but rather represent advertising / journalistic texts. Readers who make investment decisions based on the information offered here or Carry out transactions, act completely at your own risk. The acquisition of securities carries high risks, which can lead to the total loss of the invested capital. GOLDINVEST Consulting GmbH and its authors expressly exclude any liability for financial losses or the content guarantee for the topicality, correctness, appropriateness and completeness of the articles offered here. Please also note our terms of use.

    According to §34 WpHG, we would like to point out that partners, authors and/or employees of GOLDINVEST Consulting GmbH can hold or hold shares of the companies mentioned and thus a conflict of interest can exist. We cannot also rule out other stock market letters, media or research companies discussing the values we discuss in the same period. Therefore, there may be symmetrical information and opinion generation during this period. Furthermore, a consulting or other service contract may exist directly or indirectly between the companies mentioned and GOLDINVEST Consulting GmbH, which may also lead to a conflict of interest.
626 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links