Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom september 2022

901 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 20 september 2022 10:25
    Wachten wachten op de stelling van Teslin.

    Ik geloof er in.

    Teslin 17 juni 2022

    Wij zien veel potentie voor TomTom om de aankomende jaren hard te groeien en daarmee de operationele winst te verbeteren. Door beperkte investeringen in vaste activa zal dit ook leiden tot een stevige positieve kasstroom. Het bedrijf heeft de potentie om haar lange termijn omzetdoelstelling van € 1,5 – 2,0 miljard[3] te realiseren en kan dit doen met relatief beperkt extra investeringen.

    Wij verwachten dat als dit gebeurt de markt anders naar TomTom gaat kijken met een andere waardering als gevolg. Wij zien dan ook veel ruimte voor waardecreatie en verwachten een aantrekkelijk lange termijn rendement.

    Ik deel de mening van Teslin voor 100%.

    Ik tip op 30 posten 20-09-2022 :-):-):-)
  2. forum rang 6 tatje 20 september 2022 11:00
    Wat geeft de Net Debt / EBITDA ratio voor informatie? De Net Debt / EBITDA ratio geeft aan in hoeveel jaar een instelling haar rentedragende schuld kan terugbetalen bij een gelijkblijvende jaarlijkse vrije kasstroom.

    Wat is een goede debt EBITDA ratio?
    Bij een branche met een volatiele EBITDA liggen de risico's wat hoger en daarmee de debt/Ebita wat lager. In de huidige tijd zien we dat deze ratio, en daarmee de wil om te financieren, afneemt. In recente hoogtij dagen was een Debt/Ebitda van tussen de 4-5 acceptabel.

    Je zal maar een negatieve ebitda hebben en de 300 miljoen uitdelen aan de aandeelhouders.

    Gaan bedrijven met een hoge schuld in de problemen komen.

    Hoge schuld en teruglopende ebitda en de banken gaan van 4 - 5 naar 2 - 3 bij nieuwe afspraken :-)

    TJA !

    Je moet als bedrijf ook een mindere periode kunnen overleven.

    Ik kan mij wel vinden in de uitspraak op de laatste AVA van de voorzitter van de RVC.

    De voorzitter
    Nu de bespreking van het dividendbeleid. De Raad van Bestuur is niet voornemens dividend uit
    te keren. Het dividendbeleid blijft ongewijzigd.
    TomTom geeft prioriteit aan de uitbreiding van
    investeringen in technologie om op die manier haar capaciteiten en concurrentiepositie te
    versterken, en is van mening dat hiermee de doelstelling van TomTom om waarde op de lange
    termijn te creëren het beste wordt gerealiseerd en de belangen van de aandeelhouder op de
    lange termijn worden behartigd.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 12:30
    Hele artikel op de IEX site te lezen.

    (ABM FN) Ford waarschuwde maandagavond dat de winst in het derde kwartaal met 1 miljard dollar geraakt wordt door hoger dan voorziene kosten en tekorten die ertoe leiden dat er minder auto's kunnen worden geproduceerd.

    Ford verwacht aan het einde van het lopende kwartaal 40.000 tot 45.000 auto's in voorraad te hebben die nog aanvullende onderdelen nodig hebben en zodoende niet naar de dealer kunnen. Het gaat vooral om trucks en SUV's, waar Ford relatief hoge marges op boekt. Ford verwacht de auto's in het vierde kwartaal af te leveren en te verkopen.

    Ford zegt ook meer geld kwijt te zijn aan onderdelen en materialen als gevolg van de inflatie. Dit leidt tot 1 miljard dollar aan onvoorziene kosten in het derde kwartaal.

    bron:
    www.iex.nl/Nieuws/756025/Ford-waarsch...
  4. forum rang 7 sniklaas 20 september 2022 12:39
    quote:

    boem! schreef op 20 september 2022 11:32:

    fcf 2022 0
    fcf 2023 52 mio
    fcf 2024 88 mio
    fcf 2025 128 mio
    fcf 2026 176 mio
    2026???? TT zelf is niet eens in staat om qua cijfers en verwachtingen 3 maanden vooruit te kijken en jij Martin denkt de kennis en kunde in huis te hebben om 5 jaar vooruit te voorspellen…
  5. forum rang 6 marique 20 september 2022 12:55
    quote:

    tatje schreef op 20 september 2022 11:00:

    Wat geeft de Net Debt / EBITDA ratio voor informatie? De Net Debt / EBITDA ratio geeft aan in hoeveel jaar een instelling haar rentedragende schuld kan terugbetalen bij een gelijkblijvende jaarlijkse vrije kasstroom.
    (...)
    EBITDA = vrije kasstroom ?
  6. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 13:45
    Energiecrisis brengt elektrische auto-industrie in gevaar. Bosch: “We hebben geen alternatieven te bieden”

    De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar.

    De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de kostprijs van EV-batterijen enorm bepaalt. Nu die grondstof, net als vele andere, de hoogte is ingeschoten, is het bij de auto-industrie al enkele maanden tandenbijten.

    Vijf voor twaalf
    Volgens Markus Heyn, hoofd mobiliteitsdiensten voor auto-onderdelenbedrijf Bosch, is het vijf voor twaalf voor de auto-industrie. “We zien momenteel de gevolgen van het gastekort voor Duitsland en Europa omdat we te weinig alternatieven hebben voorbereid”, vertelt Heyn in de maandageditie van Stuttgarter Zeitung. “Die zijn er wel, maar dat vraagt tijd”, voegt hij eraan toe.

    bron:
    businessam.be/energiecrisis-brengt-el...
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 13:46
    Autoverkopen in China maken grote sprong vooruit

    De Chinese autoverkopen zijn in augustus ruim 32 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat was weer een iets grotere sprong dan de 29 procent groei in de voorafgaande maand en de 24 procent groei in juni. In de maanden daarvoor was steeds sprake van een forse daling op jaarbasis.

    bron:
    www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 13:51
    De wereldwijde autoproductie lijkt aan kracht te winnen

    Volgens S&P Mobility zal de wereldwijde autoproductie dit jaar 5,7 procent hoger liggen dan vorig jaar. Daarbij worden eerdere vooruitzichten naar boven bijgesteld. Half augustus had de consulent immers nog van een stijging met 5,1 procent gewag gemaakt.

    Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar had S&P World Mobility zijn prognoses over de autoproductie steevast verlaagd. De schaarste aan halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne bleven immers zwaar op de productie te wegen.

    Vanaf juni begon de consulent zich echter optimistischer op te stellen. Daarbij werd gewag gemaakt van een verbetering in de aanvoer van kabelbomen, die onder meer in Oekraïne worden geproduceerd. S&P World Mobility stelt zijn verwachting voor de autoproductie dit jaar nu al vier maanden op rij naar boven bij.

    Ook voor volgend jaar maakt S&P World Mobility gewag van een wereldwijde productiestijging met 5,3 procent.

    bron:
    businessam.be/wereldwijde-autoproduct...
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 13:52
    Wereldwijde autoproductie kan weer op groei rekenen; er is echter één uitzondering

    De wereldwijde autoproductie lijkt aan kracht te winnen, maar Europa zal tegenover die positieve vooruitzichten achterop blijven. Dat blijkt uit een rapport van consulent S&P World Mobility. De Europese autoproductie zal dit jaar volgens de onderzoekers met een inkrimping rekening moeten houden. Daarbij wordt gewezen naar de aanhoudende tekorten in de aanvoer van halfgeleiders en een vertragende vraag.

    Volgens het rapport zal de Chinese autoproductie dit jaar uiteindelijk 3,9 procent hoger liggen dan vorig jaar. De rest van Azië zou een stijging met 5,5 procent laten optekenen, terwijl op de Amerikaanse continenten een groei met 11,7 procent zou mogen worden verwacht.

    “De vooruitzichten voor Europa zijn echter totaal anders”, waarschuwen de analisten. “Daar moet dit jaar een inkrimping met 0,5 procent worden verwacht. Europa is dit jaar de enige regio in de wereld waar minder auto’s zullen worden geproduceerd dan vorig jaar.”

    In augustus had S&P World Mobility voor Europa nog een bescheiden vooruitgang naar voren geschoven. “De regio werd echter door de tekorten aan halfgeleiders bijzonder zwaar getroffen”, werpen de analisten op. “Geraamd wordt dat het probleem de Europese autoproductie dit jaar een verlies van ruim 1,44 miljoen exemplaren zal opleveren.”

    bron:
    businessam.be/wereldwijde-autoproduct...
  10. forum rang 6 boem! 20 september 2022 13:52
    quote:

    sniklaas schreef op 20 september 2022 10:23:

    [...]

    Mijn omzet verwachting voor 2022, €450 mio (€275 automotive & €175 enterprise) wordt voor het automotive deel bij lange na niet gehaald, zelfs compensatie van de €397 mio omzet van 2021 zal lastig worden, cijfers 2022-Q1 & Q2 hebben dat al laten zien en verwacht voor Q3 van hetzelfde laken een pak…
    waar jij de 275 mio vandaaan haalt is mij een raadsel..

    tt geeft in haar backlog zelf aan een ifrs omzet te verwachten van 227 mio resp 247 mio voor 2022 en 2023

    een omzet van 275 mio zou een groei betekenen van 23% tov 2021.
  11. forum rang 7 sniklaas 20 september 2022 14:19
    quote:

    boem! schreef op 20 september 2022 13:52:

    [...]waar jij de 275 mio vandaaan haalt is mij een raadsel..

    tt geeft in haar backlog zelf aan een ifrs omzet te verwachten van 227 mio resp 247 mio voor 2022 en 2023

    een omzet van 275 mio zou een groei betekenen van 23% tov 2021.
    Martin, dat jij op dagbasis ‘waan van de dag’ verwachtingen het forum opslingert betekend niet dat ik mij met dit soort fantasie praktijken bezighoud…

    Mijn 2022 verwachting van €275 mio voor automotive heb ik aan het begin van dit jaar gemeld, ruim voordat de 2021 cijfers bekend zijn gemaakt.

    Deze verwachtingen zijn afgeleid van de 2020, 2021-Q1, Q2 en Q3 resultaten en daarnaast verwachtingen gebaseerd op gesloten ‘deals’ , productontwikkelingen en uitspraken van bestuurders.

    Samengevat, €227 mio was de automotive omzet in 2020, Indigo komt erbij, deal met CARIAD komt erbij en als kers op de taart de oktober 2021 uitspraak van Taco, automotive omzet plust 20….30% in 2022, samengevat mijn €275 mio verwachting zit zelfs aan de onderkant van Taco’s bandbreedte…

    Nog belangrijker is de conclusie dat Taco heeft aangetoond een onbetrouwbare bestuurder te zijn en dat jouw dagelijkse voorspellingen voor de komende jaren de reinste flauwekul is en feitelijk forumvervuiling..

    EDIT, wanneer ik op basis van de huidige situatie en informatie een nieuwe voorspelling voor automotive zou maken kwam ik uit op afgerond €225 mio.
    Plus de €175 mio voor enterprise samen een teleurstellende €400 mio en qua financiele prestatie ruimschoots 10% lager dan 2021, in tegenstelling tot bij jouw Martin heerst er in de rest van de wereld een forse inflatie met flinke prijsstijgingen tot gevolg…
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 14:30
    quote:

    NewKidInTown schreef op 20 september 2022 12:55:

    potlood, lineaal en trek die streep maar. Gummetje bij de hand ?
    Vierde 'aanval' in twee weken op de steunlijn 7,60
    Pietparticulier en de Teslins op deze aarde zien blijkbaar weinig in steunaankopen bij deze koers.

    Maar met de beurswijsheden deze maand gaat het goed
    - De koers is de koers.
    - 10 voor 9 is hetzelfde als 15 voor 6.
    - Afwachtingskoers van 8,50 euro die nu op de borden prijkt.
    - Er is slechts 1 koers die je als belegger zelf mag bepalen en dat is de "verwachtingskoers".
    - uitgaande van de afwachtingskoers (= de huidige koers) zal deze door jou zelf bepaalde verwachtingskoers het rendement aangeven wat jij maakt.
  13. [verwijderd] 20 september 2022 16:51
    quote:

    boem! schreef op 20 september 2022 13:52:

    [...]

    waar jij de 275 mio vandaaan haalt is mij een raadsel..

    tt geeft in haar backlog zelf aan een ifrs omzet te verwachten van 227 mio resp 247 mio voor 2022 en 2023

    een omzet van 275 mio zou een groei betekenen van 23% tov 2021.
    Operational automotive omzet was 139 miljoen eerste halfjaar dus 275 zou wel operational kunnen.

    Toch zijn het nog steeds magere bedragen. Jaar in jaar uit behaalt tomtom deals ter waarde van meer dan 400 miljoen en vervolgens weet je 227 miljoen te rapporteren. Deels door deferred revenue (in cash ontvangen vs gerapporteerd en geleidelijk in cijfers laten lopen). Maar ook door afwaardering bestaande contracten die plaatsvond door de chips problematiek.

    Begin dit jaar werd verteld dat er 100 miljoen af ging van bestaande contracten, terwijl er meer dan 400 miljoen aan orders binnenkwam en en er - met de omzet 2021 die uit de boeken loopt - het orderboek per saldo met 100 miljoen euro toenam naar 1,9 miljard.

    Dit soort afwaarderingen in orderboek gaan nu niet meer plaatsvinden, al die chips ellende is inmiddels geabsorbeerd. Nu moet die automotive omzet gaan groeien naar 400+, gelijk aan het orderniveau dat er al meerdere jaren is. Realiseer je dat dit de cash winst per aandeel boven de EUR 1,00 kan brengen en ik denk ook gaat brengen. Maar dat duurt nog lang.
  14. forum rang 4 Gvv2024 20 september 2022 17:08
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 20 september 2022 14:30:

    [...]

    Vierde 'aanval' in twee weken op de steunlijn 7,60
    Pietparticulier en de Teslins op deze aarde zien blijkbaar weinig in steunaankopen bij deze koers.

    Maar met de beurswijsheden deze maand gaat het goed
    - De koers is de koers.
    - 10 voor 9 is hetzelfde als 15 voor 6.
    - Afwachtingskoers van 8,50 euro die nu op de borden prijkt.
    - Er is slechts 1 koers die je als belegger zelf mag bepalen en dat is de "verwachtingskoers".
    - uitgaande van de afwachtingskoers (= de huidige koers) zal deze door jou zelf bepaalde verwachtingskoers het rendement aangeven wat jij maakt.
    Morgen komt er wel weer een nieuwe aanval op de steun van 7,60 (rentebesluit US). Wat je meestal ziet dat als na een aantal pogingen je er eindelijk doorheen komt je er dan ook flink doorheen gaat.
  15. forum rang 4 marathon 11 20 september 2022 17:38
    quote:

    Odessadream schreef op 20 september 2022 17:08:

    [...]

    Morgen komt er wel weer een nieuwe aanval op de steun van 7,60 (rentebesluit US). Wat je meestal ziet dat als na een aantal pogingen je er eindelijk doorheen komt je er dan ook flink doorheen gaat.
    Natuurlijk!!! Misschien ook wel niet!!! PFF wat een niveau. Succes met je voorspellingen.
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 17:39
    quote:

    *JustMe* schreef op 20 september 2022 16:51:

    [...]

    Operational automotive omzet was 139 miljoen eerste halfjaar dus 275 zou wel operational kunnen.

    Toch zijn het nog steeds magere bedragen. Jaar in jaar uit behaalt tomtom deals ter waarde van meer dan 400 miljoen en vervolgens weet je 227 miljoen te rapporteren. Deels door deferred revenue (in cash ontvangen vs gerapporteerd en geleidelijk in cijfers laten lopen). Maar ook door afwaardering bestaande contracten die plaatsvond door de chips problematiek.

    Begin dit jaar werd verteld dat er 100 miljoen af ging van bestaande contracten, terwijl er meer dan 400 miljoen aan orders binnenkwam en en er - met de omzet 2021 die uit de boeken loopt - het orderboek per saldo met 100 miljoen euro toenam naar 1,9 miljard.

    Dit soort afwaarderingen in orderboek gaan nu niet meer plaatsvinden, al die chips ellende is inmiddels geabsorbeerd. Nu moet die automotive omzet gaan groeien naar 400+, gelijk aan het orderniveau dat er al meerdere jaren is. Realiseer je dat dit de cash winst per aandeel boven de EUR 1,00 kan brengen en ik denk ook gaat brengen. Maar dat duurt nog lang.
    Redenatie en berekeningen kan ik volgen.

    maar wel een kanttekening bij:
    "al die chips ellende is inmiddels geabsorbeerd"

    TT is voor zijn omzet afhankelijk van de het aantal auto's wat van de band loopt is de geldende opvatting.
    De autoproductie is Europa staat nog steeds onder druk en er wordt zelfs al gewaarschuwd dat deze ook in 2023 lager zal zijn dan in 2021.
    Ik heb daarom zo mijn bedenkingen bij bovenstaande opmerking over geabsorbeerd.
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 20 september 2022 17:50
    quote:

    Odessadream schreef op 20 september 2022 17:08:

    [...]

    Morgen komt er wel weer een nieuwe aanval op de steun van 7,60 (rentebesluit US). Wat je meestal ziet dat als na een aantal pogingen je er eindelijk doorheen komt je er dan ook flink doorheen gaat.
    In tegenstelling tot de bekende Pruiltrol denk ik dat u wel eens gelijk zal krijgen.
    De koers is de koers zegt men hier maar deze staat toch stevig lager dan de bejubelde 9,36 in januari.
    De koers zou niet meer onder de negen geraken........

    Alleen moeten we niet vergeten dat een eventuele hogere rente in de US de dollar sterker maakt en daar heeft TT wel enig voordeel aan. Wat de Q3 cijfers een beetje zal opkrikken.
901 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links