Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ervaringen met energieleveranciers

1.000 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 50 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Joost_K 14 augustus 2022 22:09
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 13 augustus 2022 19:52:

    [...]

    Nextenergy neemt vrijwel geen risico's, dus de kans op failliet gaan is heel klein.
    Dat is wel de vraag. Mochten er om een of andere reden zoals we eerder dit jaar zagen ineens enorme schommelingen in de energieprijs ontstaan dan trek je met 250 /maand het echt niet voor een gezin met 2 kinderen.

    Een 'gemiddelde' consument met 2500 kuub gas aan verbruik (TTF gas > 200) heeft jaarlijkse verbruikskosten van 2500 x (~ 2,50 euro per kuub, met nauwelijks risicoopslagen/marge voor de leverancier) van 6.250 euro bij een nieuw contract nu. Om dat risico af te dekken zou een dergelijke partij al 520 euro per maand moeten betalen, enkel voor gas.

    Daarnaast: Hoewel je makkelijk kunt profiteren van lage energieprijzen bij een overschot ga je ook bij een dergelijk spot-product betalen voor hoge energieprijzen. Zoals bij tekorten. Terwijl je met een vast contract daar tegen gehedged bent. Sterker nog, ACM heeft vaste (lage) boetes voor vroegtijdig opzeggen, dus als de prijzen over de hele linie dalen, dan zeg je gewoon je vaste contract op en koop je letterlijk je contract af voor slechts 50 euro per aansluiting terwijl je overstapt naar een goedkopere partij met vaste tarieven.

    Ik zou er op dit moment in ieder geval niet in stappen, tenzij ik de combinatie zonnepanelen en een 'smart' huis of een thuisbatterij had.
  2. forum rang 8 Leefloon 15 augustus 2022 06:39
    quote:

    Joost_K schreef op 14 augustus 2022 22:09:

    Ik zou er op dit moment in ieder geval niet in stappen, tenzij ik de combinatie zonnepanelen en een 'smart' huis of een thuisbatterij had.
    In het verkoopverhaal wordt, zoals eerder al eens beschreven, verzwegen dat je bij de kortste looptijd (uurtarieven) veel risico loopt omdat er in de markt geen keuze meer is uit verschillende looptijden. Je kunt geen kant op. Zo scoor je wel met de voordelen (geen "risicopremie"), maar laat je het nadeel (wel risico) weg. En er is ongemak, want je moet de markt volgen en pas gaan verbruiken bij zeer lage tarieven. Dit is iets meer iets voor rijken en anderen zonder werk, die 24/7 de markt kunnen en willen volgen, en een financiële buffer hebben om tijdelijke piektarieven op te vangen. Dat probleem neemt bij succes alleen toe. Het past wel bij de tijd, extremisme en radicalisme, met weglaatbare tegengeluiden. Een oplossing is een kortere, maar niet de kortste termijnen. De inkoper kan dan per uur blijven inkopen, maar heeft bij een inverse prijzencurve dan nog wel de mogelijkheid om een langere periode te kiezen. Koop je per uur, zonder enige zekerheid, dan kun je geen kant op. Ook weer typisch iets dat bij sporadische negatieve prijzen op komt steken, maar niet wanneer je volop een tijdelijke piek in energieprijzen meemaakt. Het is beter dan tarieven zeer lang vastzetten, maar het slaat door. Als klant en als energiebedrijfje betaal je geen "risicopremie", maar dan moet er wel een buffer zijn om pieken op te vangen. De kans dat je pieken meemaakt, 100%, vele malen groter dan bij minder radicale looptijden. Maar dat vertelt het verkoopverhaal niet, behalve dan dat je dan je verbruik maar aan moet gaan passen. wat dan weer "groen" wordt genoemd. Idiotie ten top, maar het zal passen bij de doelgroep. Kies je voor een korte looptijd, kies dan niet voor de allerkortste(n).

    Ik ben ook wel benieuwd hoe het risico, zonder risicopremie, door de klant moet gaan worden opgevangen in koude wintermaanden met weinig zonuren en met een aan actuele prijzen aangepast leefpatroon. Zodra het donker wordt de verlichting en de kachel uit? Zelf noemen ze dat "slim":

    Met NextEnergy weet jij wanneer het net overbelast is met teveel energie en de prijzen laag zijn. Pas je verbruik daar simpelweg op aan en draag bij aan een duurzame planeet én energierekening.

    Een levensveranderende keuze, wanneer de prijzen hoog zijn.
  3. forum rang 10 voda 17 augustus 2022 08:40
    Column: staan grote groepen komende winter in de kou?
    Door TEEUWE MEVISSEN

    6 min geleden
    in FINANCIEEL

    Het kan inmiddels niemand zijn ontgaan. De energieprijzen zijn fors opgelopen en bij het afrekenen van de boodschappen trekt menigeen wit weg. En het kabinet? Die doet waar het de afgelopen jaren bekend mee is geworden.

    Op de handen blijven zitten en pas als het echt helemaal misgaat het brandje proberen te blussen. En dan natuurlijk weer visieloos over tot de orde, of moet ik zeggen, waan van de dag. Veel werkgevers geven ook niet thuis. Dat grote groepen aan de onderkant van de sociaal economische ladder door de enorme inflatie dadelijk tot de bedelstaf zijn ’verheven’ lijkt zonder ingrijpen van werkgevers en overheid een gegeven.

    Duizenden euro’s duurder uit voor energie
    Deze krant berichtte er de afgelopen weken al veelvuldig over. Banken rapporteren een toename van schulden en ook energieleveranciers vrezen voor betalingsachterstanden tijdens de winter. Berekeningen tonen aan dat een model contract van een gemiddeld gezin de energie rekening zal zien oplopen van 2.000 euro naar 5.000 euro per jaar. Dit betekent dat naar schatting ongeveer 2.5 miljoen huishoudens meer dan 10% van hun inkomsten kwijt zijn aan gas en elektriciteit.

    BEKIJK OOK:
    Bibberen in Europa om dreigend gastekort: ’Overgeleverd aan winterweer’

    Ook boodschappen fors duurder
    Helaas blijft het niet bij de energierekening. Ook boodschappen zijn fors duurder geworden. Voor hetzelfde boodschappenmandje betaalt u in de supermarkt 18,5% meer dan vorig jaar rond dezelfde tijd en ook dit zal er bij veel huishoudens flink inhakken. Niets doen is dus geen oplossing. De vraag is wat te doen.

    Tijd voor actie
    Bovenstaande maakt duidelijk dat er snel wat moet gebeuren. Het drukken van de energieprijs kan door middel van het verlengen en uitbreiden van de teruggave van de energiebelasting of door het heropenen van het gasveld in Groningen waardoor in elk geval het aanbod op de markt voor gas toeneemt. In hoeverre dit de prijs echt zal drukken is afhankelijk van of het gas tegen kostprijs of marktprijs zal worden verhandeld. De laatste optie is om verschillende redenen echter niet de meest voor de hand liggende keuze. Ook zou men kunnen overwegen om de btw tijdelijk te verlagen. Werkgevers zouden kunnen bijspringen met een eenmalig extraatje.

    BEKIJK OOK:
    Shell slaat alarm: ’Vervanging gas is niet geloofwaardig’

    Voorlopig nog onduidelijkheid
    Waarschijnlijk zullen we echter moeten wachten tot Prinsjesdag voordat we meer duidelijkheid krijgen over de plannen van het kabinet. Het is te hopen ze de urgentie inzien en met concrete plannen komen om de koopkracht van in het bijzonder de financieel kwetsbaren fors te verbeteren. Hopelijk zijn ook werkgevers bereid om een bijdrage te leveren. Zo niet dan zullen vele huishoudens de komende winter letterlijk en figuurlijk in de kou staan.

    www.telegraaf.nl/financieel/128493721...
  4. forum rang 10 voda 17 augustus 2022 09:34
    Olievlek van geldproblemen: 'Als energiecontract eindigt, komt de afrekening'
    RTL Nieuws - Gisteren om 16:16

    800.000. Dat is de schatting van het aantal huishoudens dat maandelijks te weinig betaalt voor energie. Met alle gevolgen van dien, want betaal je te weinig, dan krijg je aan het eind van je contract de afrekening. Dat zeggen het Nibud, energiebedrijven en de Nederlandse Vereniging voor Schuldhulpverlening (NVVK).

    Olievlek van geldproblemen: 'Als energiecontract eindigt, komt de afrekening'
    © ANP

    Het aantal huishoudens dat een te laag maandbedrag betaalt stijgt, weet Chantalle Grootscholten van Energie Nederland. "Die stijging is ingezet sinds de hogere prijzen vorig najaar, maar vooral sinds het voorjaar."

    Steeds meer mensen dus die - soms bewust - te weinig betalen. De organisaties maken zich grote zorgen. Want een echte oplossing lijkt nog niet echt voorhanden. "Stiekem hoop ik op stevige kabinetsmaatregelen op Prinsjesdag", zegt woordvoerder Auke Schouwstra van de NVVK.

    Niet iedereen kan geholpen worden
    Schouwstra laat weten dat er jaarlijks 80.000 mensen aankloppen voor hulp. Dat gebeurt bij gemeenten, maar ook bij private organisaties die schuldhulp verlenen. "Maar bij de mensen die nu bij ons aankloppen, zit een groep die we eigenlijk niet stabiel kunnen krijgen. De inkomsten en uitgaven zijn niet in evenwicht, en dat is ook moeilijk goed te krijgen, omdat levensonderhoud en energie al zo'n groot deel zijn van de uitgaven. Daar is niet altijd iets aan te doen."

    Het probleem met energierekeningen sluimert en wordt als een olievlek langzaam groter. Het wordt namelijk pas écht een probleem als het contract eindigt en je maandbedrag te laag was. Die eindafrekening komt bij iedereen op een andere datum. "Er staat dus nu ook geen rij met mensen die schuldhulpverlening nodig hebben, dat komt in groepjes."

    Het heeft grote gevolgen, niet alleen financieel. De problemen leveren stress op bij mensen, die incasso na incasso door de brievenbus zien komen. "Ook voor schuldeisers is dat geen efficiënt proces. De schuld neemt toe, mensen kunnen niet betalen en ziekteverzuim groeit. Dat brengt weer allerlei maatschappelijke kosten met zich mee."

    Steeds meer betaalregelingen
    Het is een zwart scenario, maar als er geen verandering komt niet uitgesloten. Bij het Nibud zien ze de problemen ook en wordt ook toegewerkt naar Prinsjesdag. Een nieuw jaar, nieuwe kansen? "Het probleem wordt steeds groter", zegt Max Vermeer. "Er zijn steeds meer mensen die niet kunnen rondkomen."

    Energiebedrijven zien zelf ook de problemen. Zo zijn er steeds meer mensen die betaalregelingen treffen, een teken van problemen. Zij zeggen ook dat het aantal mensen dat wordt doorverwezen naar schuldhulpinstanties groeit. Vermeer van het Nibud begrijpt het, maar waarschuwt ook: "Klinkt leuk, betaalregelingen. Maar als je niks kunt betalen, dan lukt dat ook niet."

    Energie eerder duurder
    Volgens woordvoerder Robert Portier van Vattenfall proberen energiebedrijven coulant te zijn en uit te vinden wat het beste werkt. Maar die coulance werkt vooral als de prijzen niet nog verder oplopen en daar zou de overheid verder moeten bijspringen.

    "We denken dat de energieprijzen eerder omhoog zullen gaan dan omlaag."

    De overheid moet dus helpen. Maar wat kan er nog? De verantwoordelijke ministers praten er momenteel over, maar maatregelen op korte termijn worden waarschijnlijk niet meer getroffen. Dat gebeurt komend jaar mogelijk wel. Op Prinsjesdag worden de plannen bekendgemaakt.

    Lonen omhoog?
    "Maar de overheid kan niet alles", zegt minister van Financiën Sigrid Kaag. Zij en minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Karien van Gennip doen ook een oproep aan werkgevers. "Een groot gedeelte van de koopkrachtreparatie moet van loonstijgingen komen", zegt Van Gennip. En Kaag: "Het is belangrijk dat werkgevers kijken naar een structurele verhoging van de lonen."

    En in de tussentijd? "Structureel veel te weinig betalen voor energie lijkt me onverstandig", zegt Schouwstra van de NVVK. Vermeer is het ermee eens, al begrijpt hij de nood die mensen voelen. "Maar alle mensen die maandelijks te weinig betalen, gaan uiteindelijk grotere problemen krijgen."

    www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/o...
  5. forum rang 10 voda 17 augustus 2022 09:46
    47 procent Nederlanders heeft moeite energierekening te betalen bij stijgende prijzen

    47 procent van de Nederlanders stelt dat het lastig wordt de energierekening te betalen als de tarieven in het huidige tempo doorstijgen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlanders Pricewise en Panel Inzicht.

    Vorig jaar september gaf in een soortgelijk onderzoek slechts 30 procent van de Nederlanders aan moeite te hebben. Op datzelfde moment gaf 30 procent van de Nederlanders aan dat 10 procent van het inkomen naar de energierekening gaat, nu geldt dat voor 45 procent van de Nederlanders.

    Voorschotbedrag
    De cijfers zijn niet onverwacht: ten opzichte van juli 2021 zijn de prijzen van nieuwe energiecontracten fors gestegen. Het tarief voor stroom in een 1-jarig energiecontract steeg gemiddeld met 538 procent, voor een variabel contract is dat 623 procent. De gasprijs in een 1-jarig energiecontract steeg met 249 procent, in een variabel contract komt die stijging neer op 662 procent.

    Hans de Kok, directeur van Pricewise, hierover: ‘Inmiddels is de stijging van de energiekosten voor sommige huishoudens duizenden euro's per jaar. Het is dus niet vreemd dat het aantal mensen dat zich afvraagt of ze de rekening nog kunnen betalen snel toeneemt. Er zijn huishoudens waarbij het voorschotbedrag 400 euro per maand hoger werd wanneer zij een nieuw contract moesten afsluiten of oversluiten wanneer hun vaste contract eindigde. De onzekerheid over de gaslevering blijft de energieprijzen helaas nog steeds opdrijven, ondanks de tijdelijke btw-verlaging.’

    Voorbode
    ‘Deze eerste forse stijging van de energieprijzen vanaf het derde kwartaal in 2021 was eigenlijk een voorbode voor de rest van de economie’, vervolgt De Kok. ‘Energie zit indirect overal in verweven en we krijgen nu te maken met een spin-off-effect. Bedrijven geven steeds vaker aan dat zij hun prijzen noodgedwongen verhogen vanwege de hoge kosten. De kosten voor productie en transport stijgen en het is duurder om voedsel te produceren en te koelen, dus veel boodschappen worden duurder. Het komt er dus op neer dat eigenlijk alles duurder wordt.’

    Door Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  6. forum rang 10 voda 17 augustus 2022 09:49
    Salderingsregeling: voorbeeldbrief ACM voor eigenaren zonnepanelen die benadeeld worden door energiebedrijven

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een voorbeeldbrief beschikbaar voor consumenten met zonnepanelen die door hun energieleverancier benadeeld worden bij het uitvoeren van de salderingsregeling.

    Gebruikers van Tweakers – Nederlands grootste website over technologie en elektronica – klaagden onlangs op een forum van de website over energiebedrijven die op maand- en kwartaalbasis salderen. Dat leidde tot Kamervragen van CDA’er Henri Bontenbal. Minister Jetten voor Klimaat en Energie moet die vragen nog beantwoorden en meldde begin juli hiertoe drukdoende te zijn met de afstemming met de ACM.

    Regels niet duidelijk genoeg
    De ACM meldt over de regels voor het salderen het volgende op haar website: ‘Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen over de periode van de jaarafrekening of eindafrekening. En moet de elektriciteit die u zelf hebt teruggeleverd daarvan aftrekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een deel van uw verbruik. En salderen mag ook niet per maand of kwartaal.’

    Daarbij heeft de ACM nu een extra disclaimer opgenomen: ‘Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.’

    Bezwaar
    De ACM adviseert consumenten van wie de energieleverancier de teruglevering niet verrekent met het hele verbruik, contact op te nemen met het energiebedrijf en om uitleg te vragen. Als de energieleverancier het probleem met de energierekening niet wil oplossen, wordt de consument geadviseerd bezwaar in te dienen.

    Dit bezwaar moet – afhankelijk van de algemene voorwaarden van het energiebedrijf – per brief of per e-mail ingediend worden. De ACM heeft hiervoor een voorbeeldbrief – hier te downloaden – opgesteld waarop de energieleverancier binnen 4 weken moet reageren.

    Probleem melden
    Als een consument er niet samen met het energiebedrijf uitkomt, kan deze op een andere manier zijn recht halen, bijvoorbeeld via de Geschillencommissie of de rechter.

    De ACM vraagt bovendien het probleem te melden bij de ACM ConsuWijzer. Door een melding te doen, wordt de ACM geholpen om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden en waar zij iets aan moeten doen.

    Bekijk hier welke thuisbatterijen er te koop zijn in de Benelux.

    Eerder
    30 juni 2022
    Salderingsregeling: fouten in energierekening eigenaren zonnepanelen, Kamervragen CDA
    20 mei 2022
    Afbouw salderingsregeling weer uitgesteld, eigenaren zonnepanelen mogen tot 2025 volledig salderen

    Door Edwin van Gastel

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  7. forum rang 10 voda 19 augustus 2022 06:51
    De winnaars van de energiecrisis: honderdduizenden gezinnen hebben juist lagere rekening

    Honderdduizenden huishoudens verdienen honderden euro’s aan de energiecrisis. Of omdat ze heel veel zonnepanelen hebben of omdat ze nog een langjarig contract met oude prijzen hebben en ook de belastingvoordelen krijgen.

    Ton Voermans 19-08-22, 05:00 Laatste update: 06:38

    Van de 1,8 miljoen huishoudens met zonnepanelen wekt ruim een kwart op jaarbasis meer stroom op dan wordt verbruikt, laten de grote energiebedrijven desgevraagd weten. Zij hebben doorgaans acht zonnepanelen of meer en hebben gemiddeld 900 kWh per jaar ‘over’. Die half miljoen gezinnen kunnen dat stroomoverschot dezer dagen tegen recordhoge vergoedingen verkopen aan het energiebedrijf. Vattenfall liet deze week weten dat de vergoeding per 1 september wordt verhoogd van 7 naar 17 cent. Bij Eneco krijgen klanten zelfs het normale stroomtarief betaald voor hun stroomoverschot.

    Lees ook
    Terugverdientijd verduurzaming huis drie keer verkort vanwege hoge energieprijzen
    Zonnepanelen lelijk? Nee hoor, juist kleurrijk of decoratief

    Die terugleververgoeding is niet bij ieder energiebedrijf zo genereus. Essent betaalt slechts 5 cent per kWh, terwijl de vergoeding bij Eneco - afhankelijk van het variabele contract - kan oplopen tot bijna 60 cent per kWh elektriciteit. Essent vindt een vergoeding van 5 cent billijk omdat de zonnestroom op de markt niet veel waard is op het moment dat ie wordt opgewekt. ,,De mensen die elektriciteit over hebben, die hebben al een lage energierekening. Het draagt niet bij aan een lagere energierekening voor de gemiddelde Nederlander als we deze groep meer vergoeden,’’ zegt Maureen Veurman van Essent.

    Zonuren
    Volgens Weerplaza is 2022 het zonnigste jaar sinds de metingen begin vorige eeuw begonnen. In De Bilt werden tot nu toe 1610 uren zon geturfd, bijna 400 uur méér dan gemiddeld. De opbrengsten van de zonnepanelen gaan door het dak en dat levert gecombineerd met de hoge prijzen honderden euro’s extra op.


    Ook tal van kleine energieleveranciers betalen goed voor het surplus aan zonnestroom. En dat blijft niet onopgemerkt. ,,We hebben afgelopen tijd klanten erbij gekregen vanwege onze hoge terugleververgoeding’’, zegt Rianne de Voogt van Eneco. Dat was niet de bedoeling. Het bedrijf gaat het teruglevertarief verlagen naar ‘een marktconform tarief’ van enkele dubbeltjes.

    Er is nog een tweede groep die verdient aan de energiecrisis en daadwerkelijk het maandbedrag ziet dalen. Zo’n 20 tot 25 procent van de huishoudens heeft nu nog een langjarig energiecontract met ‘vooroorlogse prijzen’ die minder dan de helft van de huidige tarieven zijn. Zij profiteren ook van de maatregelen die het kabinet heeft genomen om de energierekening betaalbaar te houden. Zij krijgen óók de korting op de energiebelasting én de lagere btw op energie. Dat scheelt volgens vergelijkingssite Independer voor een gemiddelde gebruiker per jaar 585 euro op hun toch al lage energierekening. De energiebedrijven schatten in dat eind dit jaar nog 10 procent van de 8 miljoen Nederlandse huishoudens nog steeds voor de oude prijzen energie geleverd krijgen.

    Zonnepanelen op het dak van een woning. Door de hoge energieprijs zijn panelen razendpopulair. © ANP / ANP

    Zoveel mogelijk panelen
    Mensen die zonnepanelen nemen kiezen er steeds vaker voor om zoveel mogelijk panelen op het dak te leggen. Ze zijn bang dat de energiecrisis nog jaren duurt.

    Jarenlang werd geadviseerd om niet meer zonnepanelen te nemen dan voor het eigen gebruik nodig is, maar tegenwoordig vragen steeds meer klanten vanwege de hoge energieprijzen om het dak zo vol mogelijk te leggen. Installatiebedrijf Zonneplan zegt dat het gemiddelde vermogen van de installaties dit jaar met 21 procent is gestegen. ,,We adviseren om het dakvlak waarop de panelen komen sowieso vol te leggen. En als er plannen zijn om elektrisch te gaan rijden of te kiezen voor een warmtepomp dan kunnen we adviseren om ook de andere kant van het dak of schuurtje te benutten’’, zegt Frank Breukelman van Zonneplan.

    De animo voor zonnestroom is enorm, ook al zijn de prijzen van de panelen inclusief installatie met zo’n 20 procent gestegen. Wachttijden van driekwart jaar zijn heel normaal. De sector draait overuren nu iedereen ervan is doordrongen dat panelen vaak de kortste route zijn naar een lagere energienota. Je hoeft geen dure stroom te kopen en wie meer produceert dan dat-ie zelf nodig heeft krijgt een goede prijs voor de geleverde kWh’s.

    Wie kan investeren doet dat. Wie het geld niet heeft, kan goedkope leningen afsluiten waardoor ondanks de afbetaling de energierekening tóch omlaag gaat. Ook woningcorporaties investeren in zonnestroom. De huur wordt door de panelen wel iets hoger, maar de energienota daalt meer.

    © Hollandse Hoogte / David Rozing

    Piek in opbrengst
    Niet altijd is een maximaal aantal panelen zinvol. Er is een groeiend probleem met te veel zonnestroom in straten of wijken. De piek in de opbrengst - tussen 12.00 en 15.00 uur - is op de momenten dat de stroomvraag in de woningen laag is. Er wordt dan zoveel geleverd dat de spanning letterlijk te hoog oploopt en de omvormer in de zonnestroominstallatie ermee stopt. De panelen leveren dan niets op.

    Bovendien wordt de salderingsregeling - waarbij het elektriciteitsverbruik een op een wordt weggestreept tegen de elektriciteitslevering - vanaf 2025 afgebouwd. Wat de energiebedrijven dan gaan betalen voor zonnestroom van particulieren is nog niet bekend. Klimaatminister Jetten wil dat er een ‘redelijke vergoeding’ komt, hij zou aansturen op 80 procent van de kale kWh-prijs. In 2030 is de salderingsregeling helemaal afgeschaft. Een minimumprijs voor geleverde stroom zou investeringen in panelen toch interessant moeten houden. Volgens berekeningen van Milieu Centraal blijft de terugverdientijd maximaal 7 jaar. Met de huidige hoge energieprijzen ligt de terugverdientijd van zonnepanelen rond de 4 jaar.

    Hoe word je huis zelfvoorzienend? Bouwkundige Elphi Nelissen (TU Eindhoven) legt in onderstaande video uit wat er wel en niet kan met zonnepanelen, windturbines en rioolwarmte:

    www.ad.nl/wonen/de-winnaars-van-de-en...
  8. [verwijderd] 19 augustus 2022 18:06
    quote:

    voda schreef op 19 augustus 2022 06:51:

    Zo’n 20 tot 25 procent van de huishoudens heeft nu nog een langjarig energiecontract met ‘vooroorlogse prijzen’ die minder dan de helft van de huidige tarieven zijn.
    Dat geloof ik niet zomaar...
    Bij mijn weten heeft het gros van de huishoudens een variabel contract, of had een jaarcontract.
  9. forum rang 7 ffff 19 augustus 2022 18:59
    Het artikel dat Hans hier boven plaatst onderstreept in ieder geval de mening van de mensen die in de KK meededen aan de discussie over het nut van zonnepanelen: Die technologie is een prachtinvestering gebleken en uiteraard blijkt nog iedere dag......

    Toen ik de posting van Hans las, dacht ik, nu hoor je het ook eens van een ander.

    Peter
  10. forum rang 10 voda 20 augustus 2022 07:52
    Energiebedrijven: Klanten steken kop in het zand en verlágen hun termijnbedrag

    Energiebedrijven zijn bezorgd over het stijgende aantal klanten dat het maandelijkse voorschot aan gas en licht verlaagt. Ze schuiven zo de problemen voor zich uit, met alle gevolgen van dien.

    David Bremmer 20-08-22, 03:00 Laatste update: 07:08

    Door de torenhoge tarieven voor gas en in mindere mate stroom hebben miljoenen huishoudens hun energiekosten afgelopen jaar fors zien oplopen. Maandelijks zijn ze tientjes tot soms honderden euro's meer kwijt aan gas en licht. Veel klanten steken echter hun kop in het zand voor de gestegen kosten, constateren de drie energiereuzen Vattenfall, Eneco en Essent.

    Lees ook
    De winnaars van de energiecrisis: honderdduizenden gezinnen hebben juist lagere rekening
    Steeds meer betalingsachterstanden door hoge energieprijzen, honderden mensen in de problemen

    ,,Wij zien dat een toenemend aantal klanten hun maandbedrag naar beneden bijstelt of heeft bijgesteld, terwijl volgens onze gegevens een verhoging op zijn plaats is”, vertelt Robert Portier, woordvoerder van Vattenfall. ,,Gevolg is dat een groot deel straks moet bijbetalen als zij hun jaarrekening ontvangen.”

    200 euro te weinig
    Dat kan om forse bedragen gaan: circa 200.000 klanten, tien procent van het totaal, betalen maandelijks 200 euro te weinig, aldus Vattenfall. Bij drie op de tien huishoudens gaat het om enkele tientjes per maand. ,,Dan kan het zomaar gebeuren dat je ineens 800 euro of meer moet bijbetalen als de jaarrekening wordt opgemaakt”, stelt Portier. ,,Voor een deel zal dat uiteraard geen probleem zijn, maar voor veel anderen wel.”

    Concurrenten Eneco en Essent zien hetzelfde beeld. ,,Een deel van de klanten verlaagt hun voorschot inderdaad, terwijl dat onverstandig is”, aldus Niels Stet van Eneco. ,,Ze baseren zich dan op het lagere verbruik in de zomer.” Bij de leverancier betaalt, net als bij Vattenfall, circa tien procent van de klanten tot honderden euro’s per maand te weinig.

    Essent constateert eveneens dat een deel van de klanten zijn maandbedrag onjuist aanpast. ,,Ook wel omhoog, alleen dan minder of veel minder dan wij adviseren”, zegt woordvoerder Maureen Veurman. Eerder waarschuwde Essent-topvrouw Resi Becker in De Telegraaf voor een ‘tsunami aan betaalproblemen’ komend najaar.

    Volgens Eneco is het belangrijk dat klanten contact opnemen als zij hun energienota niet kunnen betalen. ,,Dan denken wij mee over een oplossing”, zegt Stet. ,,Vaak komen we er wel uit. We kunnen een betalingsregeling treffen of mensen doorverwijzen naar de gemeente of de schuldhulpverlening.” Ook ontvangen mensen bespaartips. ,,Dat kan behoorlijk schelen.”

    Op deze manier proberen ze in het hier en nu toch rond te komen. In werkelijk­heid schuiven ze de problemen echter voor zich uit

    Marco Florijn, NVVK

    Schuldhulpverlening
    Probleem is wel dat energie het afgelopen jaar zóveel duurder is geworden dat een deel van de huishoudens de hogere kosten structureel niet meer kan dragen. ,,Het aantal klanten dat wij doorverwijzen naar de schuldhulpverlening is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar”, vertelt Portier van Vattenfall. Om hoeveel mensen het exact gaat, wil de leverancier niet zeggen.

    Schulphulpverleningsorganisatie NVVK maakt zich zorgen over de huishoudens die hun energievoorschot verlagen. ,,Op die manier proberen ze in het hier en nu toch rond te komen”, zegt voorzitter Marco Florijn. ,,In werkelijkheid schuiven ze de problemen echter voor zich uit. De eindafrekening volgt later alsnog.”

    Volgens de NVVK kan de organisatie maar beperkt helpen. ,,Het onderliggende probleem zit in de koopkracht. Afgelopen jaren is het leven veel duurder geworden, van huur tot boodschappen. Dure energie komt daar nu nog bij. Dit los je niet op met een betaalregeling.”

    Forse toestroom
    Florijn denkt dan ook dat het kabinet dit najaar met een fors pakket moet komen om lage en middeninkomens te compenseren voor de hoge energie- en andere kosten, net als kleine ondernemers. ,,Als dat niet gebeurt, vrees ik voor een forse toestroom dit najaar.”

    Voor de lange termijn stelt de NVVK dat het bestaansminimum structureel omhoog moet. ,,Wij lobbyen daar al jaren voor, samen met het Nibud. Het zijn al lang niet meer de lagere inkomens die de eindjes moeilijk meer aan elkaar kunnen knopen.” Zo pleiten schuldhulpverleners voor een hoger minimumloon dat ook aan de bijstand gekoppeld zou moeten worden. ,,Verhoging van het minimumloon heeft ook effect op de cao-lonen en zo krijgen mensen meer te besteden.”

    In de tussentijd constateren energiebedrijven dat hun klanten hun energieverbruik veel nauwkeuriger monitoren. ,,Zo is het aantal mensen dat in de Eneco-app hun verbruik checkt tussen maart en nu met vijftig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar”, zegt woordvoerder Stet. Bij Vattenfall checken maandelijks 150.000 klanten of hun voorschot in lijn is met het verbruik.

    www.ad.nl/binnenland/energiebedrijven...
  11. forum rang 10 voda 22 augustus 2022 20:08
    Gasprijs stijgt nog veel verder: 'Winter gaat een heel vervelende worden'
    RTL Z - 7 uur geleden

    De komende winter belooft voor miljoenen huishoudens een peperdure te worden. De gasprijs is weer keihard gestegen en de vooruitzichten zijn ronduit beroerd te noemen.

    Vanochtend steeg de gasprijs op de beurs in Amsterdam met bijna 17 procent. Inmiddels wordt er voor een megawattuur gas 285 euro betaald door grote afnemers en energiebedrijven.

    Dat is ruim drie keer zo hoog als drie maanden geleden en twaalf keer zo hoog als normaal, voor zover dat nog bestaat.

    Gasprijs stijgt nog veel verder: 'Winter gaat een hele vervelende worden'
    © Aangeboden door RTL Nieuws
    Gasprijs stijgt nog veel verder: 'Winter gaat een hele vervelende worden'
    De prijsstijging van vandaag is het gevolg van nieuw gedoe rond de Nord Stream-pijpleiding die van Rusland naar Duitsland loopt. Onlangs kwam er al tien dagen geen gas door de leiding, vanwege regulier onderhoud. Maar de Russen hebben aangekondigd dat de kraan eind deze maand wéér voor drie dagen wordt dichtgedraaid, voor extra onderhoud.

    Dat voedt de angst dat Rusland de stroom van gas naar Europa steeds verder afknijpt, als vergelding voor de sancties en de steun aan Oekraïne.

    'Politiek onderhoud'
    Energie-expert Jilles van den Beukel van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS) gelooft niet dat er echt onderhoud nodig is. "Je hebt technisch onderhoud en politiek onderhoud. Dit is politiek onderhoud."

    Dat zorgt wel voor nog hogere prijzen. En helaas voor vrijwel alles en iedereen in Europa: ze blijven op een extreem hoog niveau hangen, vertelt Van den Beukel. In de eerste plaats komt dat door de dreiging dat de Russen de kraan helemaal dichtdraaien, maar er speelt veel meer.

    Want ook op de elektriciteitsmarkt is het crisis: Franse kerncentrales die uitvallen, Duitse kolencentrales die niet bevoorraad kunnen worden door de lage waterstand in de Rijn en door de droogte kan zelfs in landen als Noorwegen veel minder energie uit waterkracht opgewekt worden.

    De elektriciteitsprijs is op sommige moment zó hoog, dat gas verstoken om elektriciteit op te wekken nog steeds behoorlijk winstgevend is, vertelt Van den Beukel. Daardoor blijft de vraag naar gas dus erg groot. En helaas: op de momenten dat wind en zon het laten afweten, is er dus ook geen alternatief.

    Vervelende winter
    De vooruitzichten voor de gasprijs zijn dan ook buitengewoon slecht voor huishoudens. "Het plafond is nog niet bereikt. De winter gaat een heel vervelende worden", aldus de HCSS-expert. De extreem hoge prijzen raken steeds meer mensen steeds harder, omdat iedereen van wie het jaarcontract of meerjarencontract afloopt nu over moet stappen naar een variabel tarief.

    Om te voorkomen dat we deze winter echt zonder gas komen te zitten, zijn alle EU-landen verplicht om hun gasopslagen voor minstens 80 procent gevuld te hebben als het stookseizoen weer begint. Het Nederlandse kabinet besloot vorige week om de opslagen verder te vullen dan verplicht, om zo de kans op een tekort verder te verkleinen.

    In onderstaande video zet Carien ten Have de energieproblemen op een rij. (Tekst gaat verder onder video.)

    Besparen
    Door de torenhoge energieprijzen, wordt het leven in ongekend tempo duurder. De inflatie is in Nederland inmiddels hoger dan 10 procent en het Centraal Planbureau verwacht dat de koopkracht van huishoudens dit jaar met bijna 7 procent daalt. Dat betekent simpelweg dat we met zijn allen armer worden.

    Hoeveel pijn de inflatie doet, heb je tot op zeker hoogte ook zelf in de hand. De beste manier is om je energieverbruik zo veel mogelijk te verlagen. Maar ook in de supermarkt valt er het nodige te winnen. Lees hier een aantal tips om direct geld te besparen:

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ga...
  12. forum rang 10 voda 24 augustus 2022 06:08
    Vergoeding voor terugleveren stroom zonnepanelen hard omlaag bij Eneco
    RTL Nieuws - Gisteren om 22:53

    Klanten bij Eneco kregen tot soms wel honderden euro's per maand voor het overschot aan energie dat ze terugleverden. Vanaf begin september wordt het bedrag per kWh flink teruggeschroefd, bevestigt een woordvoerster na berichtgeving door het AD.

    © ANP / Remko de Waal

    Energiebedrijven moeten klanten die meer stroom opwekken dan ze zelf gebruiken een redelijke vergoeding bieden. Dat is wettelijk geregeld.

    De afgelopen jaren probeerde Eneco juist mensen tot de aanschaf van zonnepanelen te verleiden door het reguliere stroomtarief te hanteren voor de opgewerkte stroom die klanten zelf niet gebruikten. Nu vinden ze dat niet meer nodig, omdat zonnepanelen een stuk populairder zijn geworden.

    Met als gevolg: boze klanten. Zo spreekt iemand op sociale media van 'diefstal op klaarlichte dag'. Een ander heeft het over een 'schofterige oplichterstruc'.

    Het tarief wordt vanaf 5 september teruggebracht tot 9 cent per kilowattuur (kWh). Het AD berekende ook dat zonnepanelenbezitters die een duur variabel energiecontract hebben hierdoor in een jaar zomaar honderden euro's minder zullen ontvangen.

    De woordvoerder van Eneco kan geen bedragen noemen. Ze geeft aan dat de maatregel maar een klein deel van de klanten raakt. Verreweg de meeste mensen met zonnepanelen zouden niet meer stroom opwekken dan dat ze zelf gebruiken.

    Minimumvergoeding vastleggen
    Onlangs klaagde de Consumentenbond nog dat veel consumenten al lang een te lage vergoeding krijgen voor de stroom die ze teruggeven aan het net. De organisatie wil dat klimaatminister Rob Jetten snel een minimumvergoeding vaststelt voor de zonnestroom.

    Er zijn wel nieuwe regels in de maak voor een minimumtarief voor teruglevering, maar het duurt naar verwachting nog een paar jaar voordat deze zijn vastgelegd.

    Vattenfall kondigde recent aan om de vergoeding vanaf september juist te verhogen. Het bedrijf betaalde eerder 7 cent per kWh en dat wordt 16,8 cent.
  13. [verwijderd] 24 augustus 2022 19:09
    @Paul1111
    Bij Vattenfall is mijn jaarcontract overgegaan naar onbepaalde tijd. Voor hoog/laag betaal ik sinds 1 juli 2022 gemiddeld €0,28/kWh en gas is €1,48/m3, is inclusief 9% BTW.
    Voorlopig valt het me mee, misschien dat ze over 'npaar maand de prijzen verhogen.
    Ik doe niets met salderen, heb geen zonnepanelen.
  14. Heupie van Salland 24 augustus 2022 19:13
    quote:

    Paul1111 schreef op 24 augustus 2022 18:15:

    Vraagje. Ik kreeg een Aanbod van de vastenlastenbond voor een Jaarcontract.
    Electriciteit (gemiddeld dal/normaal 55 cent, gas 2,15.
    Wat zijn momenteel zoal de variabele tarieven elders? Bedankt voor het meedenken!
    Dit lijkt me voor 1 jaar acceptabel. Momenteel is het m.i. moeilijk - dus er zijn geen representatieve vergelijkingen - om een contract af te sluiten voor 1 jaar. Heb zelf in febr. '22 1 jrs contract resp. voor 0,46 en 1,63. Daarna wordt het moeilijk. Hopelijk is "Vastenlastenbond" in staat zijn contract na te komen. En met zonnepanelen is het salderen nu al zeer onduidelijk.
  15. Joost_K 25 augustus 2022 01:04
    quote:

    Paul1111 schreef op 24 augustus 2022 18:15:

    Vraagje. Ik kreeg een Aanbod van de vastenlastenbond voor een Jaarcontract.
    Electriciteit (gemiddeld dal/normaal 55 cent, gas 2,15.
    Wat zijn momenteel zoal de variabele tarieven elders? Bedankt voor het meedenken!
    Meteen doen.
    TTF gas zit rond de 2.90 per kuub (https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data) wat een kale inkoopprijs is zonder risicoopslagen, marge en btw. Een beetje energiebedrijf zal dus tarieven vragen van 3+ euro per kuub gas.

    En bedenk je, mocht de markt snel dalen, een 1-jarig contract opbreken kost je slechts 50 euro per aansluiting aan 'opzegboete'.
  16. forum rang 10 voda 25 augustus 2022 06:46
    Vijf vragen over terugleverende zonnepanelen
    Terugleveren stroom levert fors minder op
    Door ARNO REEKERS

    Updated Gisteren, 21:46
    Gisteren, 21:09
    in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - Energiebedrijf Eneco verlaagt de vergoeding voor het terugleveren van stroom. In plaats van enkele dubbeltjes per kilowattuur (kWh) krijgen huishoudens die veel stroom opwekken via zonnepanelen nog maar 9 cent. Andere energiebedrijven hebben juist gemeld méér te betalen voor stroom die van zonnepanelen terugkomt.

    Op dak van een huis in het Groningse Haren worden zonnepanelen geplaatst ANP/HH

    1 Hoe werkt deze wettelijke regeling?
    Een huishouden met zonnepanelen wekt zelf stroom op. Die stroom wordt óf meteen gebruikt (bijvoorbeeld voor de wasmachine) óf gaat naar het energiebedrijf (als de capaciteit van het netwerk goed genoeg is). Natuurlijk gebruikt een huishouden ook stroom als de zon niet schijnt, zoals ’s avonds. Aan het eind van een periode (vrijwel altijd een jaar) wordt alle verbruikte stroom verrekend met alle geleverde stroom. Dat wordt salderen genoemd. Levert een huishouden méér stroom dan het verbruikt in die periode, dan krijgt dat huishouden een vergoeding van het energiebedrijf voor die geleverde stroom.

    2 Dus zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak leggen?
    Nou, zo simpel is het niet. De terugleververgoeding is meestal niet zo hoog. Het duurt heel lang voordat daarmee de investering in zonnepanelen is terugbetaald. Eneco was juist een uitzondering. Het bedrijf betaalde tot wel 50 cent per teruggeleverd kWh stroom met als doel groene, milieuvriendelijke stroom te stimuleren. Maar volgens Eneco is die stimulans niet meer nodig omdat de vraag naar zonnepanelen sowieso heel groot is door de almaar stijgende energieprijzen. Daarom zijn de tarieven voor teruglevering omlaag gebracht naar 9 cent per kWh stroom.

    Daarmee is Eneco in één klap zijn positie als riante betaler voor stroom kwijt. Andere energiebedrijven zijn precies andersom bezig. Vattenfall heeft gemeld dat de terugleververgoeding omhoog gaat van 7 naar 16,8 cent per kWh stroom.

    3 Oh, elders levert terugleveren meer op. Overstappen dan maar?
    Overstappen kan altijd, maar is financieel niet snel aantrekkelijk. De energieprijzen zijn zó hoog dat je bij een nieuw contract al snel ’de hoofdprijs’ betaalt. Dus reken vooraf heel goed uit wat een overstap extra kost aan hogere tarieven en oplevert aan een iets hoger teruglevertarief.

    4 Mag een bedrijf de tarieven zomaar aanpassen?
    Ja, dat mag. In de regelgeving staat alleen maar dat de terugleververgoeding ’redelijk’ moet zijn. Energiebedrijven leggen dat begrip verschillend uit. Zo zijn er vergoedingen van 7 cent per kWh maar er zijn ook bedrijven die een percentage hanteren, zoals 50 procent van het tarief dat geldt voor de geleverde stroom. Overigens, deze regels zijn voor veel mensen van belang. Volgens schattingen zijn er ongeveer een half miljoen huishoudens die meer stroom opwekken dan ze verbruiken en daarmee dus een vergoeding krijgen.

    5 De consument moet het zelf dus maar uitzoeken?
    Daar komt het wel op neer. De Consumentenbond pleit dan ook al lang voor nieuwe regels: ’Wij dringen erop aan dat de overheid in de nieuwe Energiewet vastlegt hoe hoog de vergoeding minimaal moet zijn. Zodat je echt de garantie hebt dat je leverancier niet minder betaalt.’ Inmiddels zijn er ook al vragen in de Kamer over de onduidelijkheid en de stappen die Eneco heeft gezet.

    Hoe snel er nieuwe regels komen, ligt aan minister Jetten (Klimaat) die bezig is met nieuwe wetgeving. Vooralsnog is alleen besloten dat de salderingsregeling die er nu is, blijft bestaan tot 2025. Daarna wordt de regeling in stapjes afgebouwd. Maar hoe die afbouw eruitziet en welke tarieven worden opgelegd, is nog onduidelijk.

    www.telegraaf.nl/financieel/124049026...
  17. forum rang 10 voda 25 augustus 2022 08:17
    We hebben elke dag 2,5 uur duurzame stroom over. Laten we er wat mee doen.
    admin - Gisteren om 10:49

    Onze energierekening stijgt naar ongekende hoogte. Tegelijkertijd hebben we dagelijks 2,5 uur duurzame stroom over. Een dynamisch energiecontract kan helpen.

    Ruim 2,5 miljoen huishoudens in Nederland dreigen in de problemen te komen door de gestegen energieprijzen. Maar het afgelopen jaar hadden we ook gemiddeld tweeëneenhalf uur per dag een overschot aan wind- en zonnestroom. Windmolens en zonnepanelen leveren op die momenten meer stroom dan we verbruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van energiebedrijf Zonneplan.

    Overschot aan duurzame stroom
    In augustus was er zelfs bijna vijf uur sprake van een overschot aan duurzame stroom. En dat terwijl onze huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, drogers en vaatwassers gemiddeld vijfeneenhalf uur per dag draaien op grijze stroom uit gas- en kolencentrales.

    Iedereen snapt dat dit zonde is. De duurzame energie die wij in die uren niet gebruiken wordt geëxporteerd naar landen zoals Duitsland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Maar daar zit een grens aan. Op de momenten dat de spanning te hoog dreigt te worden, moeten wind- en zonneparken afgeschaald worden. Daarmee gaat kostbare groene stroom verloren.

    Energieverbruik aanpassen aan het aanbod
    Gelukkig is er wel iets aan te doen. Door ons energieverbruik aan te passen wel te verstaan. Want waar rond het middaguur vaak een overschot aan duurzame stroom is, gebeurt later op de dag het tegenovergestelde. Iedereen komt thuis, zet zijn auto aan de stekker en huishoudelijke apparaten aan. De vraag naar stroom neemt toe terwijl de zon ondergaat en de wind gaat liggen. De gas- en kolencentrales draaien dan op volle toeren om iedereen van elektriciteit te voorzien.

    Maar dat hoeft niet zo te zijn, vindt Zonneplan. Volgens het energiebedrijf zouden consumenten een prijsprikkel moeten krijgen om juist overdag, op momenten van overschot, apparaten aan te zetten in plaats van ‘s avonds.

    Dynamisch energiecontract
    Die prijsprikkel kan komen van een dynamisch energiecontract met uurprijzen. Op de momenten dat zon en wind veel stroom produceren, liggen de prijzen laag. Een doorsnee consument kan daarop inspelen door de timer van de vaatwasser of wasmachine op die uren in te stellen. Consumenten die over veel apparaten beschikken die grote hoeveelheden stroom gebruiken of produceren – zoals een elektrische auto of fornuis, zonnepanelen of een warmtepomp – kunnen hiermee besparen.

    Netcongestie
    Vooral bidirectioneel ladende elektrische auto’s en thuisbatterijen zullen volgens Zonneplan een grote rol gaan spelen in dit vraagstuk. Deze kunnen op momenten van dreigend overschot als buffer dienen, waarna ze de stroom weer kunnen terug leveren wanneer hier veel vraag naar is. Bijkomend voordeel is dat ze op die manier bijdragen aan het tegengaan van netcongestie.

    Met sub-links:

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/we...
  18. forum rang 10 voda 26 augustus 2022 09:12
    CE Delft: 6 opties om hoge energieprijzen voor consumenten te compenseren

    CE Delft heeft 6 maatregelen verkend die het kabinet de mogelijkheid bieden om de almaar stijgende energieprijzen voor huishoudens te compenseren. Verhoging van de teruggave energiebelasting geniet de voorkeur.

    De rijksoverheid neemt al verschillende maatregelen om de stijgende energieprijzen te compenseren, waaronder de vermindering van de energiebelasting, de eenmalige energietoeslag en de tijdelijke btw-verlaging op energie. De maatregelen zijn echter niet structureel van aard en het kabinet onderhandeld momenteel om te kijken welke maatregelen vanaf 2023 ingezet kunnen worden om huishoudens te compenseren voor de hoge inflatie, die voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door de hoge energieprijzen.

    1. Energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen
    Deze eerste maatregel is gebaseerd op de eenmalige energietoeslag in 2022. Echter gaan de onderzoekers er hier van uit dat het compensatiebedrag voor huishoudens met een laag inkomen niet 800 euro maar 1.591 euro bedraagt.

    Voordeel van deze maatregel zijn de relatief lage kosten voor het Rijk. Wel bestaat het risico dat de compensatie niet aan energie wordt besteed. Bovendien staat volgens de onderzoekers de uitvoeringscapaciteit bij gemeenten onder druk en zijn niet alle huishoudens automatisch in beeld. Een deel van de consumenten moet zich zelf melden en kan hierdoor de compensatie mislopen. Verder hebben ook huishoudens met een inkomen van meer dan 120 procent van het sociaal minimum – degenen die in aanmerkingen komen voor de energietoeslag – moeite met het betalen van de energierekening.

    2. Energietoeslag gekoppeld aan zorgtoeslag (inkomensafhankelijk)
    In plaats van een energietoeslag die via de gemeente wordt uitgekeerd aan huishoudens met een laag inkomen, kan de energietoeslag ook gekoppeld worden aan de bestaande zorgtoeslag. De zorgtoeslag is een maandelijkse bijdrage van de overheid om de zorgverzekering betaalbaar te houden. De overheid kan een vergelijkbare bijdrage doen om de energierekening van huishoudens betaalbaar te houden. De zorgtoeslag wordt dan opgehoogd en huishoudens die een zorgtoeslag krijgen, krijgen dan een gecombineerde zorg- en energietoeslag. Als de energietoeslag op deze manier wordt vormgegeven, is deze inkomensafhankelijk: hoe lager het inkomen, hoe hoger het toeslagbedrag.

    Voordeel is dat de maatregel een relatief grote groep compenseert van huishoudens met een inkomen van meer dan 120 procent van het sociaal minimum. Wel is de benodigde uitvoeringscapaciteit bij de Belastingdienst naar verwachting beperkt. Ook hier bestaat het risico dat de compensatie niet aan energie wordt besteed, tenzij deze uitgekeerd wordt in de vorm van een voucher.

    3. Hogere teruggave energiebelasting (variant a – alle huishoudens)
    In 2022 is aangekondigd dat de teruggave van de energiebelasting – ook wel ‘heffingskorting’ of ‘vermindering energiebelasting’ genoemd – tijdelijk omhooggaat met 265 euro, van 560 euro naar 825 euro. Bij deze derde maatregel gaat CE Delft er van uit dat het compensatiebedrag niet met 265 euro, maar met 1.591euro omhooggaat. Dit zijn de gemiddelde extra kosten waarmee huishoudens met een laag inkomen worden geconfronteerd als gevolg van de hoge energieprijzen.

    Deze maatregel is gemakkelijk uitvoerbaar voor energieleveranciers, maar nadeel zijn de zeer hoge kosten voor het Rijk omdat dit een generieke maatregel is die ook huishoudens compenseert die het niet nodig hebben.

    4. Hogere teruggave energiebelasting (variant b – enkel huishoudens met een laag inkomen)
    De vorige maatregel kan ook zo worden vormgegeven dat de teruggave energiebelasting alleen bij huishoudens met een laag inkomen wordt verhoogd. De teruggave energiebelasting voor de huishoudens die buiten de doelgroep vallen, blijft dan gelijk aan het oorspronkelijke bedrag.

    Voordeel zijn de hier relatief lage kosten voor het Rijk. Wel zijn extra inspanningen vereist bij energieleveranciers voor het aanpassen van hun systemen.

    5. Sociaal energietarief
    In België wordt het sociaal tarief – ook wel sociale maximumprijs genoemd – als maatregel ingezet om bepaalde huishoudens te helpen om hun elektriciteits- of aardgasrekening te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het sociaal tarief is hetzelfde in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder. Het sociaal tarief wordt 4 keer per jaar berekend door de federale regulator voor energie CREG. Stijgende marktprijzen sijpelen beperkt door in de tarifering.

    Voordeel van deze maatregelen is dat deze zeer gericht is: huishoudens met een laag inkomen en hoog energiegebruik ontvangen de meeste compensatie. Ook zijn er relatief lage kosten voor het Rijk en is de benodigde uitvoeringscapaciteit bij Belastingdienst naar verwachting beperkt. Nadeel is dat er veel extra inspanningen vereist zijn bij energieleveranciers voor opzetten van dit nieuwe systeem. Ook neemt de prikkel om energie te besparen neemt af en leidt het tot langere terugverdientijd voor verduurzamingsmaatregelen.

    6. Budget/voucher voor energiekosten
    De zesde en laatste mogelijke maatregel is huishoudens compenseren voor de hoge energiekosten met een budget of voucher. Huishoudens zouden de voucher voor energiekosten met hun DigiD via een portaal kunnen aanvragen. Het voordeel van een voucher is dat huishoudens het bedrag niet eerst zelf hoeven voor te schieten en dat de compensatie wordt gebruikt waarvoor deze bedoeld is: het betalen van de energierekening.

    Voordeel van deze maatregel zijn de relatief lage kosten voor het Rijk. Een nadeel is dat actie vereist is van huishoudens, waardoor sommige huishoudens compensatie zullen mislopen.

    Meeste voordelen
    De onderzoekers van CE Delft concluderen dat de verhoging van de teruggave energiebelasting voor huishoudens met een laag inkomen de meeste voordelen kent ten opzichte van de andere maatregelen die zijn verkend.

    De maatregel gaat namelijk niet ten koste van de prikkel om energie te besparen, het compensatiebedrag komt direct ten goede van de energierekening; en als het Portaal voor Inkomensafhankelijke Huurverhoging kan worden gebruikt voor de inkomenstoets, is de extra benodigde uitvoeringscapaciteit bij de Belastingdienst naar verwachting beperkt en kunnen mogelijk ook middeninkomens gecompenseerd worden.

    De maatregel ‘budget/voucher’ voor energiekosten kent vergelijkbare voordelen als de verhoogde teruggave energiebelasting voor huishoudens met een laag inkomen. Echter vraagt deze maatregel meer inspanningen van huishoudens en de uitvoeringsorganisaties.

    Door Marco de Jonge Baas

    www.solarmagazine.nl/nieuws-zonne-ene...
1.000 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 50 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,50 +0,55%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links