Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,6K

Tom Tom juli 2022

1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Benjamin G. 20 juli 2022 13:40
    quote:

    win some... schreef op 20 juli 2022 12:51:

    [...]

    Wat is er precies gezegd tijdens de Q2-cijfers?

    Automotive operational revenue

    We expect group revenue and location technology revenue to come in relatively flat in 2022. Group revenue is
    expected to be between EUR 470 million and EUR 510 million, while Location Technology revenue is expected to be between EUR 380 million and EUR 420 million.

    We expect revenue growth for 2023. Group revenues are expected to be between EUR 500 million and EUR 550 million, with Location Technology revenue between EUR 425 million and EUR 475 million. In terms of free cash flow, we continue to expect cash outflow of around minus 5% of group revenue for 2022, as we are proceeding with investments as planned. These investments, along with the effects of the restructuring mentioned before, are expected to lead to material efficiency gainsin 2023.

    Combined with the continued growth in operational revenue, we expect these efficiency gainsto result in a positive free cash flow of at least 5% in 2023. The growth in operational revenue is expected to account for more than half of the total improvement in free cash flows from 2022 to 2023.


    2022: FCF is -5% van 490 (midpoint 470-510) = -24,5 mio
    2023: FCF is 5% van 525 ( midpoint 500-550) =26,25 mio
    Totale stijging FCF is dan 50,75 mio. More than half betekent meer dan 25,4 mio Automotive operational revenue.
    (Cost of Sales/Tax gaat pas spelen als operational revenue in de IFRS-omzet loopt)

    Automotive operational revenue was 266 mio in 2021. Tijdens Q1 2022 is een neerwaarts aangepast groeipercentage van 10% weergegeven (= 26,6 mio=more than half). Ik zie in de uitspraken tijdens Q2 geen aanpassing van dit percentage naar 15%..

    Opex

    Yes. No. So, completely like-for-like and excluding for effects like merit increases and additional investments -- but if you would have a complete like-for-like, savings are EUR 40 million, on an annual basis.

    Like for like 40 mio besparing betekent dat de Opex met minder dan 40 mio afneemt, omdat de kosten op andere gebieden wel doorstijgen. Ook de 10 mio restructuring costs voor 2023 gaan in de Opex voor 2023 terugkomen.
    AB en dank voor in herinnering helpen.

    Dan ben ik het met je eens. Het is minder rooskleurig dan ik had verwacht. De kostenbesparing is onvoldoende of beter gezegd voldoet voor mij niet aan de verwachting van revolutionair. Aan de andere kant zijn zowel TomTom en Here (zie eigen SWOT analyse van Here) er van overtuigd dat TomTom een betere concurrentiepositie heeft, door die kostenbesparing.

    Verder verwachten ze in 2023 geen rebounce groei. Voor mij is 15% een langjarig te halen gemiddelde. Geven ze impliciet aan dat consumer in 2023 rond de 65 miljoen euro komt. Ik dacht dat BDB en Boem eerder al eens hadden gepost dat die teruggang voor consumer uitbodemt. Dat zal hard nodig zijn om in 2024 zwarte cijfers te gaan schrijven.

    Hoop toch echt dat de groeimotor in automotive een paar tandjes hoger gaat. Dan komen we eindelijk uit dit ellendige moeras van koersaanwas.
  2. forum rang 6 boem! 20 juli 2022 13:48
    quote:

    win some... schreef op 20 juli 2022 12:51:

    [...]

    Wat is er precies gezegd tijdens de Q2-cijfers?

    Automotive operational revenue

    We expect group revenue and location technology revenue to come in relatively flat in 2022. Group revenue is
    expected to be between EUR 470 million and EUR 510 million, while Location Technology revenue is expected to be between EUR 380 million and EUR 420 million.

    We expect revenue growth for 2023. Group revenues are expected to be between EUR 500 million and EUR 550 million, with Location Technology revenue between EUR 425 million and EUR 475 million. In terms of free cash flow, we continue to expect cash outflow of around minus 5% of group revenue for 2022, as we are proceeding with investments as planned. These investments, along with the effects of the restructuring mentioned before, are expected to lead to material efficiency gainsin 2023.

    Combined with the continued growth in operational revenue, we expect these efficiency gainsto result in a positive free cash flow of at least 5% in 2023. The growth in operational revenue is expected to account for more than half of the total improvement in free cash flows from 2022 to 2023.


    2022: FCF is -5% van 490 (midpoint 470-510) = -24,5 mio
    2023: FCF is 5% van 525 ( midpoint 500-550) =26,25 mio
    Totale stijging FCF is dan 50,75 mio. More than half betekent meer dan 25,4 mio Automotive operational revenue.
    (Cost of Sales/Tax gaat pas spelen als operational revenue in de IFRS-omzet loopt)

    Automotive operational revenue was 266 mio in 2021. Tijdens Q1 2022 is een neerwaarts aangepast groeipercentage van 10% weergegeven (= 26,6 mio=more than half). Ik zie in de uitspraken tijdens Q2 geen aanpassing van dit percentage naar 15%..

    Opex

    Yes. No. So, completely like-for-like and excluding for effects like merit increases and additional investments -- but if you would have a complete like-for-like, savings are EUR 40 million, on an annual basis.

    Like for like 40 mio besparing betekent dat de Opex met minder dan 40 mio afneemt, omdat de kosten op andere gebieden wel doorstijgen. Ook de 10 mio restructuring costs voor 2023 gaan in de Opex voor 2023 terugkomen.
    bedankt voor jouw inhoudelijke reactie.

    slechts 3 opmerkingen mijnerzijds.

    1) ik concentreer mij voldig op de prodomzet.TT heeft aangegeven dat de IFRSomzet flat is omdat het gedeelte dat gedeferred wordt toeneemt.

    2) 5% is voor 2023 het minimale ik reken daarbij met 7,5%

    3) TT behaalt in 2021 en 2022 fiscaal gewoon winst (reden operationele omzet vsIFRSomzet??)
  3. forum rang 4 Erg chebbi 20 juli 2022 14:11
    NXP gaat een samenwerking aan met Foxconn voor de ontwikkeling van platformen voor een nieuwe generatie slimme auto's. Dit maakte NXP, een Nederlandse chipfabrikant met een Amerikaanse beursnotering, woensdag bekend, zonder financiële details te noemen. Beide partijen werkten al met elkaar samen voor de ontwikkeling van een digitaal dashboard in auto's. De uitbreiding van de samenwerking is vooral gericht op de ambitie van Foxconn om platformen te ontwikkelen voor elektrische auto's.

    Ik ben benieuwd of TomTom hier wat snuifjes van mee kan pikken.
  4. forum rang 7 Dutchy Ron 20 juli 2022 16:10
    In de maand mei was ik minder hier aanwezig dus ik weet niet of dit al is gepost

    This isn't the first collaboration between Microsoft and Volkswagen. Volkswagen is one of Microsoft's key customers for the Microsoft Connected Vehicle Platform. Microsoft's Connected Vehicle Platform (MCVP) -- formerly known as its Connected Car Platform -- is all about getting vehicles to connect to Microsoft cloud services like Azure, Office 365, and more on the back-end. Last year, Volkswagen and Microsoft announced they were working together to build an Azure-based Automated Driving Platform that would deliver automated driving functions for Volkswagen Group cars.

    www.zdnet.com/google-amp/article/micr...

    Ik zocht ff op MSFT MCVP News omdat ik op het terras moet wachten tot de dames klaar zijn met shoppen. Maar er is weinig actueel nieuws te vinden.
  5. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 20 juli 2022 17:17
    Weer een zeer opmerkelijke koersvorming vandaag.
    Met name het laatste uur wordt de koers met laag volume teruggezet naar het slot van gisteren terwijl tot 14.00 uur de koers bijna de €9,00 aantikte!

    Kijken of we morgen wel de €9,00 achter ons kunnen laten!
  6. forum rang 4 Gvv2024 20 juli 2022 18:56
    quote:

    Optiebelegger schreef op 20 juli 2022 17:33:

    [...]
    En Nog verkocht vandaag ?????
    Vandaag niet, eerder in de week wel op het deel waar ik op winst stond. Wachten is nu op weer een daling van een aantal euros zoals we dat afgelopen jaren vele malen hebben gezien na een kortstondige stijging. Het is een vast patroon bij TT. Vandaag hebben we wel echt het topje bereikt van deze niet te verklaren stjjging en is er maar een way to go starting tomorrow. En daarna koop ik weer een groter aantal terug met de winst om zo mijn GAK verder te verlagen.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 20 juli 2022 19:12
    quote:

    Odessadream schreef op 20 juli 2022 18:56:

    [...]

    Vandaag niet, eerder in de week wel op het deel waar ik op winst stond. Wachten is nu op weer een daling van een aantal euros zoals we dat afgelopen jaren vele malen hebben gezien na een kortstondige stijging. Het is een vast patroon bij TT. Vandaag hebben we wel echt het topje bereikt van deze niet te verklaren stjjging en is er maar een way to go starting tomorrow. En daarna koop ik weer een groter aantal terug met de winst om zo mijn GAK verder te verlagen.
    Of het een daling van een "aantal euros" op korte termijn wordt betwijfel ik.
    Maar kiezen voor handelen op de bekende volatiliteit van dit aandeel lijkt mij een goede strategie.

    Gezien het volume van de afgelopen dagen is er 'koopkracht' maar we kunnen ook net zo goed zeggen dat de mogelijkheid om afstand doen van aandelen in dit beurspareltje, met beide handen is omarmd.
    Het is maar hoe je als serieuze belegger tegen de koersontwikkeling aankijkt.

    Jul 20, 2022 8.73 8.61 8.97 8.61 1.47M 0.92%
    Jul 19, 2022 8.65 8.28 8.80 8.26 1.71M 4.22%
    Jul 18, 2022 8.30 8.37 8.71 8.25 1.70M -1.01%
    Jul 15, 2022 8.39 7.35 8.49 7.34 1.98M 13.85%

    Of het momentum van daling bereikt is kan ik helaas niet zeggen.
    Zelf denk ik dat de veelbezongen en aanbeden CMD nog wat fantasie in de koers houdt.
  8. forum rang 7 sniklaas 21 juli 2022 03:27
    quote:

    boem! schreef op 20 juli 2022 07:07:

    B&H belegger John de Mol.

    ingestapt op 4 euro daarvan 3 ,25 euro teruggezien via de onbelaste kapitaalteruggave,.

    wacht nu op de tweede kans op rendement:
    a) via een werkend verdienmodel
    b) via een overname
    In het dagelijks leven rekent JdM zijn medewerkers en programma's af op kijk en de luistercijfers en wanneer die cijfers een dag of wat minder zijn volgt een gesprek en wanneer de verbetering uitblijft wordt het programma al dan niet inclusief de makers geschrapt...

    Denk je nu werkelijk Martin dat dezelfde JdM in zijn rol als (groot) aandeelhouder voor zijn 5,1% positie in @TOM2 10 jaar na de onderhandse plaatsing en uitoefening van rechten genoegen heeft genomen met alleen maar een asset voor cash uitkering, ongetwijfeld heeft de beste man in de afgelopen 13 jaar zeer regelmatig premies en fees geincasseerd over zijn positie...

    Jij zit zo vastgeroest in een bepaald denkpatroon dat je de werkelijkheid volledig uit het oog bent verloren, beleggers zoals een JdM wachten geen 13 jaar op een 2e kans, die pakken ieder jaar hun deel of hebben de eindafrekening reeds lang geleden afgetimmert middels earn-out afspraken...
    Dat geldt trouwens voor de merendeel van de beleggers, inclusief mezelf, zijn er maar verdomde weinig die YoY met een dooie mus blijven hopen op betere tijden...

    Door wat afstand te nemen en enkel te reageren op datgene wat je begrijpt zou al een verbetering in je posts opleveren en zorgt daarnaast voor meer diepgang in de vervolgdiscussies ipv dat deze worden doodgeslagen omdat het niet in jouw straatje past.

    Neem nu bijvoorbeeld jouw reactie van begin 2020 op mijn opmerking dat de microchip tekorten enkele jaren kunnen aanhouden, jouw letterlijk reactie ging enkel over de toon van mijn post en de stelligheid over de duur van deze tekorten, overduidelijk begreep en begrijp je nog steeds niet hoe de microchip productie keten in elkaar steekt....

    Begin 2020 was al duidelijk dat door de effecten van Corona (fabrieks sluitingen en uitval van vraag) een tekort van +/- 3 maanden aan microchips was ontstaan. Gezien het gegeven van de strakke afstemming tussen de diverse partijen in de keten is grosso modo slechts ruimte om per maand een equivelent van 1 'a 2 dagen aan extra productie te realiseren.
    Tel daarbij op dat het enkele jaren duurt voordat nieuwe productie lokaties vanaf scratch zijn opgetuigt, bemenst en ingeregelt in de keten en dat fabrikanten enkel voor de nieuwe ontwikkelde microchips deze forse investeringen op tafel wil leggen kun je al concluderen dat voor 'oudere' ontwikkelde microchips de tekorten langer zullen aanhouden.

    In feite heb je geen technische kennis nodig om de duur van de microchip tekorten te bepalen, enkel wat kennis van de keten en rekenvaardigheid en periodiek herberekenen op basis van actuele vraag en aanbod informatie of de microchip tekorten voor het merendeel in 2023 of 2024 zijn opgelost...
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2022 04:24
    quote:

    nr36 schreef op 18 juli 2022 21:25:

    TomTom wint rechtszaak over 'levenslange' updates
    Een Amerikaanse man heeft bot gevangen in een rechtszaak waarin hij stelt dat TomTom hem misleid heeft over het 'levenslang' bijwerken van kaarten en verkeersinformatie. Hij viel er over dat dit in praktijk betekent dat het navigatiebedrijf zelf mag beslissen hoe lang het ondersteuning biedt.

    De man heeft volgens de rechter in New York niet aangetoond dat TomTom ten onrechte het woord levenslang gebruikt, schrijft persbureau Bloomberg. Zo moest hij toegeven dat het navigatiebedrijf nog altijd nieuwe kaarten levert voor zijn apparaat, wat de rechter in tegenspraak acht met zijn stelling dat hij misleid is.

    De man had de Noord-Amerikaanse tak van TomTom al eerder voor de rechter gedaagd. Die zaak was 'gebrekkig', aldus de rechter. Wel mocht de man zijn zaak opnieuw bepleiten, opnieuw zonder succes.

    Ik voel met deze man mee. TT belooft bij vele producten 'lifelong' map updates en heel lang genieten van de voortreffelijke traffic van J-P. Schaeffer.
    Je moet lang spitten op hun site om in hele kleine lettertjes te vinden wat dat echt betekent. Ik vind het bijna onfatsoenlijk (niet de eindige duur, wel die kleine lettertjes).

    Nee, ik ga hier niet zeggen wat er in die kleine lettertjes staat. Ga zelf maar spitten, dan voel je ook met die man mee.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2022 04:46
    quote:

    win some... schreef op 19 juli 2022 10:46:

    [...]
    Goed punt. Vanaf 2007/8 is er denk ik tussen Automotive en Consumer wel sprake van deels communicerende vaten (met Google Maps als belangrijk derde vat),, maar kan het er mee eens zijn dat met de ontwikkeling van Consumer tot niche-markt dit verband er de laatste paar jaren nauwelijks meer is.

    Feit blijft wel dat het TT niet is gelukt om de sinds 2007 dalende Consumer-omzet te compenseren met een stijgende Automotive-omzet, zoals dit ooit wel de bedoeling is geweest bij de aankoop van Teleatlas.
    Was dát (meer Automotive omzet) de bedoeling bij de aankoop van Teleatlas? Waar baseer je dat op?
  11. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 juli 2022 08:42
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2022 07:35:

    Na Marc Hesselink van ING van €7,50 naar €8,00
    is ook AlphaValue positiever geworden

    AlphaValue Romain Pierredon 23-mei-22 € 6.35 Sell
    AlphaValue Romain Pierredon 18-jul-22 € 6.40 Sell
    Lekker cynisch WB, zijn we inmiddels gewend!
  12. forum rang 4 Gvv2024 21 juli 2022 09:53
    quote:

    NewKidInTown schreef op 21 juli 2022 09:37:

    Zijn er nog die aan "winst" nemen denken, als de negen is bereikt ? Zou ik me goed kunnen voorstellen, als ik ze had.
    Yep bij 9 neem ik weer afscheid van een deel, dan heb ik in totaal 50% van mijn TT positie verkocht. Geeft toch wat rust. Maar denk dat we de 9 niet gaan halen.
1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 35 36 37 38 39 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links