Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Tom Tom juli 2022

1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 nr36 18 juli 2022 18:18
    TomTom stelt een keer niet teleur
    Beleggers in TomTom hebben wel iets weg van Feyenoord-supporters. Een vleugje masochisme is hen niet vreemd. Het techbedrijf heeft een groots verleden dankzij de verkoop van de navigatiekastjes, maar de afgelopen jaren is het kwakkelen geblazen. De ingestorte verkoop van de kastjes laat zich maar niet compenseren door de nieuwe activiteiten, de verkoop van kaarten en software aan autofabrikanten en platformbedrijven. Beleggers moeten het hebben van de hoop dat TomTom ooit weer eens in de Champions League gaat spelen.

    TomTom is voor zijn succes sterk afhankelijk van anderen. De divisie die kaarten en software levert voor de ingebouwde navigatiesystemen in auto's (automotive) leed het afgelopen twee jaar zwaar onder chiptekorten en afnemende productie in de automobielindustrie. De nog geavanceerdere kaarten voor zelfrijdende auto's zijn ook nog steeds geen succes. Om allerlei technische redenen, buiten de macht van TomTom, laat de zelfrijdende auto op zich wachten.

    Het gevolg is dat de kwartaalcijfers beleggers meestal teleurstellen met dalende omzetten en hoge verliezen. Maar de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal was een uitzondering op dat patroon. Beleggers onthaalden de cijfers vrijdag met een koersstijging van zo'n 15%. Wat was er deze keer anders?

    Het belangrijkste verschil met vorige kwartalen is dat de divisie automotive het relatief goed deed. De omzetdaling van 1,7% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar is bescheiden, zeker afgezet tegen de autoverkoop, die 15% lager lag dan vorig jaar. TomTom onttrekt zich dus grotendeels aan de malaise op de automarkt. Blijkbaar levert TomTom zijn kaarten en software aan autobouwers die het relatief goed doen.

    Verder komt er zicht op een verbetering van het resultaat. Het verlies voor rente en belasting (ebit) is in het tweede kwartaal weliswaar ruimschoots verdubbeld tot €55,5 mln, maar daar zit een reorganisatielast van €31 mln in. Via een automatiseringsslag gaat TomTom het aantal handjes dat nodig is voor het maken van de kaarten verminderen. Er verdwijnen zo'n 500 banen, ongeveer 10% van het totaal.

    Gecorrigeerd voor de reorganisatielast valt het verlies niet veel groter uit dan vorig jaar. De vermindering van het aantal banen biedt bovendien uitzicht op een jaarlijkse besparing van zo'n €30 mln. De brutowinst steeg in het tweede kwartaal en ligt ruim boven het niveau van een paar kwartalen geleden. Ook dat is een signaal dat TomTom het ergste van de crisis in de auto-industrie achter zich heeft gelaten. Zou het kunnen dat TomTom-beleggers zich een beetje Ajax-supporter beginnen te voelen?

    FD
  2. [verwijderd] 18 juli 2022 19:49
    quote:

    Optiebelegger schreef op 18 juli 2022 17:17:

    Riet van Milt heeft wel gelijk : TomTom is en blijft een triest aandeel.
    Het aandeel weerspiegelt de kwaliteiten en de integriteit van het management.

    -70% rendement sinds beursgang, nooit een cent dividend maar wel jaarlijks bonussen voor de verantwoordelijken voor deze wanprestatie.
  3. forum rang 6 win some... 18 juli 2022 20:03
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 juli 2022 17:27:

    [...]

    Daar kan je op verschillende manieren naar kijken:

    Eens:
    - Omzet is nauwelijks gestegen
    - Google is derde speler in automotive, hoewel met beperkt marktaandeel
    - Enterprise was gestegen bij komst Microsoft maar zet nu niet door, doordat het verbreden van klanten wordt tenietgedaan door grote klanten die minder afnemen (lees: Apple doet meer zelf)

    Oneens:
    TomTom heeft iets beter gepresteerd dan de automarkt (daar was ook een grafiek van te zien) door marktaandeel groei. Maar chiptekorten gooiden roet in het eten. Pas als autofabrieken volledig om schema lopen en geen tekorten meer hebben kun je zien hoe TT gepresteerd heeft.

    On the fence:
    TT geeft nu aan dat door automatiseren kaartonderhoud de kosten lager en de kwaliteit hoger zijn geworden buiten Europa en de VS en dat ze een deel van de besparingen uit de reorganisatie kaartendivisie wil investeren in groei daar. Dus met sales mensen in Azië. Ik verwacht daar niet direct wonderen van en bij TT duurt vooruitgang vaak langer dan verwacht, maar dit suggereert wel dat er nog potentieel is voor kaarten omzet die nu nog niet gepakt wordt.

    De CMD moet helderheid verschaffen over het omzetpotentieel van TT. Die 1,5 tot 2 miljard kan denk ik in de prullenbak, maar wat dan wel?
    Of TT beter heeft gepresteerd dan de automarkt vraag ik mij nog af. Sowieso zit daar ook het effect van een stijgende take-rate wat een rol speelt. In ieder geval is de winstgevendheid van autofabrikanten de afgelopen kwartalen wel verbeterd en die van TT niet. TT heeft dus niet de pricing power die autofabrikanten deels wel hebben.Wanneer supplychain-tekorten opgelost zijn zal inderdaad meer duidelijk worden over de winstpotentie van TT in Automotive. Maar dan moet een recessie geen roet in het eten gooien.

    HERE heeft 2 jaar geleden een 30% deelneming gekregen van NTT en Mitsubishi Corporation en is al volop bezig op de Aziatische markt. De vraag is dan ook hoeveel winst hier nog voor TT te halen is.

    1 miljard tot 1,5 miljard omzet voor 2030 zou ik al als een zeer positief scenario zien.
  4. [verwijderd] 18 juli 2022 20:51
    quote:

    win some... schreef op 18 juli 2022 20:03:

    [...]

    Of TT beter heeft gepresteerd dan de automarkt vraag ik mij nog af. Sowieso zit daar ook het effect van een stijgende take-rate wat een rol speelt. In ieder geval is de winstgevendheid van autofabrikanten de afgelopen kwartalen wel verbeterd en die van TT niet. TT heeft dus niet de pricing power die autofabrikanten deels wel hebben.Wanneer supplychain-tekorten opgelost zijn zal inderdaad meer duidelijk worden over de winstpotentie van TT in Automotive. Maar dan moet een recessie geen roet in het eten gooien.

    HERE heeft 2 jaar geleden een 30% deelneming gekregen van NTT en Mitsubishi Corporation en is al volop bezig op de Aziatische markt. De vraag is dan ook hoeveel winst hier nog voor TT te halen is.

    1 miljard tot 1,5 miljard omzet voor 2030 zou ik al als een zeer positief scenario zien.
    Werd gewoon gezegd in de conference call: "Car production levels in Europe were roughly flat year-on-year, while North America saw production growth roughly 15%. Combined production growth in our core markets was high single-digits. Our outperformance was a result of market share gains. Some of the contracts we signed over the last year saw a ramp up in production during this quarter."

    seekingalpha.com/article/4523534-tomt...
  5. forum rang 5 nr36 18 juli 2022 21:25
    TomTom wint rechtszaak over 'levenslange' updates
    Een Amerikaanse man heeft bot gevangen in een rechtszaak waarin hij stelt dat TomTom hem misleid heeft over het 'levenslang' bijwerken van kaarten en verkeersinformatie. Hij viel er over dat dit in praktijk betekent dat het navigatiebedrijf zelf mag beslissen hoe lang het ondersteuning biedt.

    De man heeft volgens de rechter in New York niet aangetoond dat TomTom ten onrechte het woord levenslang gebruikt, schrijft persbureau Bloomberg. Zo moest hij toegeven dat het navigatiebedrijf nog altijd nieuwe kaarten levert voor zijn apparaat, wat de rechter in tegenspraak acht met zijn stelling dat hij misleid is.

    De man had de Noord-Amerikaanse tak van TomTom al eerder voor de rechter gedaagd. Die zaak was 'gebrekkig', aldus de rechter. Wel mocht de man zijn zaak opnieuw bepleiten, opnieuw zonder succes.
  6. forum rang 6 win some... 18 juli 2022 21:42
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 juli 2022 20:51:

    [...]

    Werd gewoon gezegd in de conference call: "Car production levels in Europe were roughly flat year-on-year, while North America saw production growth roughly 15%. Combined production growth in our core markets was high single-digits. Our outperformance was a result of market share gains. Some of the contracts we signed over the last year saw a ramp up in production during this quarter."

    seekingalpha.com/article/4523534-tomt...
    Groei van marktaandeel in het kwartaal is leuk, even afwachten of dit op jaarbasis ook nog het geval is.
  7. forum rang 7 sniklaas 19 juli 2022 01:01
    quote:

    win some... schreef op 18 juli 2022 21:42:

    [...]Groei van marktaandeel in het kwartaal is leuk, even afwachten of dit op jaarbasis ook nog het geval is.
    laat je niks wijsmaken @win some, bij TT is geen sprake van omzetgroei, kan best zijn dat het marktaandeel is toegenomen maar tegen een fors lagere prijs per connectie gezien het gegeven dat de financiële omzet op een enkele uitzondering na alleen maar daalt en de kosten blijven toenemen…

    Die €31 mio kostende reorganisatie waarbij 500 FTE’s van de DATA divisie zullen afvloeien zorgen onder aan de streep niet voor lagere kosten.

    Naar verwacht zal ook in 2022 het aantal FTE’s bij de LAYER divisie toenemen, deze resources kosten ook nog een paar centen meer en daarnaast zijn deze posities lastig in te vullen.

    Tel daarbij op de aan inflatie gerelateerde stijging van de salarissen gaat deze reorganisatie onder aan de streep geen financiële besparing opleveren maar zorgt voor een beperkte stijging van de kosten in 2023, 2024 enz…

    Wat schreef TT voor een aantal maanden terug in hun 2021 jaarrapport, het totaal aantal FTE’s zal in 2022 vergelijkbaar zijn met 2021, wordt vervelend voor 2022/23 gezien de krimp van de omzet en de toename van de kosten waardoor de prijserosie nog heftiger zal worden en met het onoverkomelijke uitfaseren van de CONSUMER divisie het VERLIESMODEL voor A@E pijnlijke vormen gaat aannemen…

    TT en de supporters met hun fantasieën voor de komende jaren denken nog jaren op dezelfde wijze te kunnen doormodderen met worst verhangen, kosten doorschuiven en te-laat te-weinig anticiperen op de veranderingen in de markt, nu timmert GOOG aan de weg, APPLE komt binnenkort, INTEL laat zich de kaas niet van het brood eten en zo nog een aantal wereldspelers met als gevolg dat de zelfstandige rol van betekenis voor TT uiterlijk 2025 is uitgespeeld, de suikerdivisie CONSUMENTEN is tegen die tijd opgedroogd, de cash verbrand en de backlog verdampt gezien het gegeven dat deze is samengesteld uit intentie verklaringen…

    TT bedankt voor uw inzet en support in het optuigen van ons product maar voor nu scheiden onze wegen , zal naar ik verwacht in de toekomst vaak de revue passeren…

    Opkrikken van de koers en verpatsen van de assets is het enige dat rest voor TT, gisteren mijn 2e verkoopritje gemaakt aan €8,66 en zie mijn bijkoop moment aan €6,50 en beter dit en volgend jaar nog een aantal keren voorbij komen…
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2022 01:59
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 juli 2022 13:35:

    [...]
    Puur toe te schrijven aan Consumer PND’tjes. Op gegeven moment gaan ze daarmee stoppen. Dat moet ook in die meerjaren outlook naar voren komen. Op gegeven moment gaat Consumer hardware eruit. Je houdt dan nog wel wat Consumer omzet over, maar dat zijn apps aan consumenten en kaarten aan mensen die al een PND hebben.

    2019:
    Business to business omzet: 425
    Consumer omzet: 275
    2023:
    Business to business omzet: 425 - 475
    Consumer omzet: 75
    Dat Consumer eruit gaat wordt al jaren geroepen. Maar dit segment verzet zich daar hardnekkig tegen.

    Ten eerste bestond de omzet in 2019 voor een vrij hoog percentage uit vrijval van defrev. Nu in 2022 H1 is die vrijval nog maar 3,3 op 50,5 mio, dus slechts 6%. De huidige omzet is dus 'echter'.

    Ten tweede moet je Automotive Hardware buiten beschouwing laten. De echte consumerproducten daalden van 51,1 H1-omzet vorig jaar tot 47,7 mio nu (- 6,7%). Dat valt mee, en ik zie niet in waarom dat in H2 of in 2023 harder zal gaan.
    Daarbinnen daalde de hardware-omzet (36,1 mio, zie 'sales of goods' op pg 14 van het halfjaarbericht) YOY slechts met 4%, of als percentage van de totaalomzet van 14,2% tot 13,8%. Mag geen naam hebben.

    Het gaat dus nog steeds vooral om echte kastjes, nog nauwelijks om "apps en kaarten aan mensen die al een PND hebben". Als je de meeverkochte 'services' bij de verkochte hw meetelt (kale pnd's zonder sim vind je alleen nog in de rams) zit je zó op de 47,7 mio consumeromzet in H1. Daar zit nauwelijks ruimte in voor enige app-omzet, wat me ook niet verbaast als je ziet hoe kwistig TT strooit met gratis of spotgoedkope tijdelijke app-aanbiedingen. Ook hier wreekt zich TT's gebrek aan pricing power.

    Vaste of doorlopende app-abonnementen verkopen ze nauwelijks wat ook te zien is aan de post 'Goods and services transferred at a point in time' van 48,5 mio, vrijwel gelijk aan de hele consumeromzet.

    WEL KASTJES DUS.
    Wat voor kastjes? Niche-producten, ik schreef dat al eerder:
    - Professionele 'zware' pnd's voor vrachtwagens etc.
    - Bridge-kastjes voor Daimler trucks.
    - Motorrijders.
    - Caravan.

    Hardnekkige klanten, en dus een hardnekkige, niet zomaar wegvallende consumeromzet.
    Verhoog je prognose voor de Consumeromzet in 2023 dus maar tot minstens 85 mio.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2022 02:30
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 juli 2022 14:53:

    Amerikaans onderzoek
    Uw auto is tot 61% duurder geworden – bekijk de lijst met wat extra kost, van benzine tot onderhoud

    RIJDEN met uw auto is tot 61% duurder dan in 2021 – en stijgende gasprijzen zijn niet de enige factor die deze kosten opdrijven.
    Een rapport van juni 2022 van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics toonde aan dat nieuwe en gebruikte auto’s, auto-onderdelen en accessoires, service en registratieprijzen allemaal zijn gestegen in kosten voor stedelijke consumenten.

    Nieuwe auto’s ervaren dit jaar enkele van de zwaarste stijgingen in de auto-industrie met 12,5% als gevolg van beperkingen in de toeleveringsketen – en gebruikte voertuigen lopen niet ver achter met 7,1%, meldt het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics.

    De auto-industrie blijft mank lopen door een wereldwijd tekort aan microchips dat de productie van voertuigen belemmert.
    Lagere voorraad betekent hogere stickerprijzen voor nieuwe en gebruikte voertuigen.

    U betaalt 6% meer voor verzekeringen en een extra 1,5% voor DMV-registratiekosten wanneer u die nieuwe of gebruikte auto koopt.

    De pijn van de consument is de prijs van auto-onderdelen en accessoires.
    Chauffeurs betaalden al meer voor originele onderdelen van de fabrikant (OEM), maar nu betalen ze 14,9% meer dan vorig jaar, meldt het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics.

    OEM-onderdelen kosten meer dan aftermarket-onderdelen, omdat ze zijn ontworpen om perfect te passen bij uw specifieke model.
    Aftermarket-onderdelen kosten gemiddeld minder, omdat ze zijn gemaakt om op zoveel mogelijk soorten auto’s te passen.

    Als u een accessoire voor uw voertuig wilt kopen, verwacht dan 15,4% meer te betalen dan vorig jaar, meldt het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics.
    Auto-accessoires worden op dezelfde manier verkocht via OEM- en aftermarket-kanalen.

    Vergeet niet de service die u nodig heeft om uw pas aangeschafte onderdelen of accessoires te installeren.

    Onderhoud en reparatie van motorvoertuigen is dit jaar 7,9% duurder dan in 2021, meldt het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics.

    bron:
    bitdaily.nl/uw-auto-is-tot-61-duurder...
    Goeie, informatieve post.
    Het gaat over Amerika, maar geldt ook voor Europa. Niet alleen door allerlei kortetermijnperikelen.
    Ook op de LT. Mede daardoor zullen de autoverkopen in (West-)Europa gaan dalen, of althans blijvend lager zijn dan in de piekjaren.

    TT zal het dus steeds meer van de algemene take rate, het eigen marktaandeel en eigen pricing power moeten hebben. Alleen over het eerste ben ik optimistisch.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2022 02:41
    quote:

    win some... schreef op 18 juli 2022 14:57:

    [...]
    Klopt, mensen zijn steeds minder PND's gaan kopen. Dat is ten koste gegaan van de Consumer-omzet. Deze daling zou gecompenseerd moeten worden door een stijging in de BtB-omzet. Diezelfde mensen die vroeger een PND kochten, zouden nu een auto met navigatie moeten kopen. In deze BtB-markt zou TT door stijgende take-rates en een toegenomen marktaandeel een BtB-omzet moeten boeken die de daling bij de Consumer-omzet compenseert. Dit is niet gelukt.
    ...
    De laatste twee jaar is Consumer steeds meer een niche-markt geworden, zie mijn voor-vorige post hierboven. Je redenering klopt dus niet.

    Dat 'Location' nu enigszins stagneert, heeft z'n eigen redenen. Ik zie weinig verband met de gang van zaken bij Consumer.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2022 03:08
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 juli 2022 17:27:

    [...]
    ...

    - Enterprise was gestegen bij komst Microsoft maar zet nu niet door, doordat het verbreden van klanten wordt tenietgedaan door grote klanten die minder afnemen (lees: Apple doet meer zelf)
    ...

    Ik vraag me af of Apple ooit iets betaald heeft. Apple 'betaalde' met data.
    Ik heb daar in het verleden eindeloos over gepost, ook met cijfers.

    Je conclusies over Enterprise zijn uit de dikke duim. Je laat je misleiden door de effecten van:
    - de gestegen dollar
    - de niet evenredig over het jaar verspreide timing van facturering bij Enterprise en de daarmee samenhangende forse fluctuaties gedurende het jaar in de bij Enterprise horende deferred revenue.

    Dat laatste is al jaren zo. Ik zie in die cijfers geen enkele indicatie voor een afhakend Apple. De reden is simpel: ze zijn in de omzetcijfers ook nooit aanwezig geweest. Althans niet substantieel. Het was ruilhandel.
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 19 juli 2022 07:32
    TomTom is laat met bijwerken analistenoverzicht op haar site.
    ING heeft gisteren haar koersdoel (opnieuw) aangepast: € 8,00 en Hold.
    - Drie analisten op 15 juli koersdoel en advies niet aangepast.
    - Vier analisten nog niet bekend.

    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 15-jul-22 € 12.00 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 14-apr-22 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 15-jul-22 € 10.50 Buy
    Morningstar Julie Bhusal Sharma 14-apr-22 € 8.00 3/5 Stars
    ING Marc Hesselink 15-jul-22 € 7.50 Hold
    Barclays Keagan Bryce-Borthwick 4-feb-22 € 7.50 Equal-weigt
    AlphaValue Romain Pierredon 23-mei-22 € 6.35 Sell
    Kempen Nigel van Putten 15-jul-22 € 6.00 Sell
  13. forum rang 6 boem! 19 juli 2022 10:02
    de aloude afwachtingskoers van 7,50 euro is ingewisseld voor een nieuwe van 8,50 euro.

    daarmee is ook de comfortzone opgeschoven van 6-9 euro naar 7-10 euro.

    Veel zal afhangen of TT inderdaad in staat is haar prodomzet Automotive met een CAGR van 15% kan laten groeien.

    prod omzet 2021 266 mio
    prod omzet 2023 352 mio
    prod omzet 2025 465 mio
    prod omzet 2027 615 mio

    de CMD zal uitsluitsel moeten geven.
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 19 juli 2022 10:12
    Stellantis gaat auto's van Jeep niet langer in China maken
    Autogroep Stellantis haalt de productie van zijn merk Jeep weg uit China. Het zet er een joint venture stop wegens "een gebrek aan vooruitgang" bij het verkrijgen van een meerderheidsbelang. Voortaan zal Stellantis er Jeep-wagens importeren.

    Sinds maart 2010 gebeurt de productie van Jeep-voertuigen voor de Chinese markt in China zelf. De Italiaanse-Amerikaanse constucteur Fiat Chrysler richtte daarvoor destijds een joint venture op met het Chinese GAC (Guangzhou Automobile Group).

    In januari van dit jaar maakte Stellantis, dat vorig jaar ontstond uit de fusie van Fiat Chrysler met het Franse PSA, bekend dat het zijn belang van 50% in de Chinese joint venture wou opkrikken tot 75%. Maar wegens "een gebrek aan vooruitgang" op dat vlak trekt de groep nu de stekker uit de samenwerking.

    Het opblazen van de joint venture zal 297 miljoen euro kosten, aldus Stellantis. Het bedrag zal worden opgenomen in de resultaten van de eerste helft van 2022.

    Stellantis is de op drie na grootste autobouwer ter wereld. Naast Jeep bezit het onder meer nog de merken Citroën, Fiat, Opel en Peugeot.

    Bron:
    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/st...
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 19 juli 2022 10:13
    Leverancier waterstof Stellantis voert productie op

    Het Franse Symbio gaat de productie van waterstofsystemen opvoeren. Dat moet afnemer Stellantis in staat stellen om in eerste instantie in 2024 10.000 waterstofvoertuigen te leveren.

    bron:
    www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links