Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,318 17 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 1,226 - 1,319
  • 4.020.721 Gem. (3M) 2,2M

juli q3 vangt aan

636 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 prinszicht 14 juli 2022 15:23
    quote:

    Rasbeleg schreef op 14 juli 2022 12:24:

    Ik vrees dat er gewoon onaangenaam nieuws komt.

    Bol.com zijn ze mogelijk binnen nu en een paar jaar kwijt.
    www.nt.nl/logistiek/2022/07/12/bol-co...

    Dat ze mogelijk zelf of via een andere partner gaan bezorgen is mogelijk stap 2.
    Nee. Het gaat om het overlopen van drop-off points van PostNL. Die worden te zwaar belast. Voor de bulk is dit onderdeel van het proces en de prijs die bol.com hiervoor betaald aan PostNL. Er zijn alleen niches waarbij extra service gewenst. Premium klanten, producten, marges en services. Daarvoor is het bedoeld. Bol gaat niet weg.
  2. forum rang 4 Down the drain 2 14 juli 2022 21:29
    quote:

    Gordon gekko schreef op 14 juli 2022 19:19:

    [...]we komen van bijna 10% met een koers van plus minus 3 euro en nu 2,40 voelt toch niet echt lekker
    Eens. En het daalt maar door met bijna wekelijks een lagere year low.
    Ik heb maar 2 verklaringen; Of; beleggers schatten in dat het dividend meer dan teniet wordt gedaan door koersval (zie recente ex dividend data ) dus de extreem gunstige dividend / koers verhouding laat iedereen Siberisch. Of; het dreigende passeren van het dividend zorgt voor onzekerheid en aan onzekerheid heeft een belegger een broertje dood.
  3. forum rang 6 Lector 14 juli 2022 23:01
    quote:

    HaveFaith schreef op 13 juli 2022 17:41:

    Na 10 beursdagen oprij in de min te hebben afgesloten, vandaag een eerste plusje van 0,45%. WOW!!!!
    En dan vandaag bijna 2% in de plus te hebben gestaan.

    Ik was gisteren bij PostNL op kantoor en daar hadden we het over het aantal pakketten en post. Dat ligt nu hoger als voor Corona, maar wel lager als op het hoogste punt in de Corona tijd. Dus ben benieuwd wat ze 8 augustus officieel te melden hebben.
    Waarschijnlijk niets, zoals gewoonlijk.
  4. forum rang 6 Lector 14 juli 2022 23:05
    quote:

    prinszicht schreef op 14 juli 2022 15:23:

    [...]

    Nee. Het gaat om het overlopen van drop-off points van PostNL. Die worden te zwaar belast. Voor de bulk is dit onderdeel van het proces en de prijs die bol.com hiervoor betaald aan PostNL. Er zijn alleen niches waarbij extra service gewenst. Premium klanten, producten, marges en services. Daarvoor is het bedoeld. Bol gaat niet weg.
    Ik heb deze week een pakketje besteld bij Bol.com. Werd geleverd door DHL dus ik zou niet te hard roepen dat Bol.com niet weg gaat, deels zijn ze blijkbaar al weg.
  5. o€e$m€s 15 juli 2022 09:46
    quote:

    Lector schreef op 14 juli 2022 23:05:

    [...]

    Ik heb deze week een pakketje besteld bij Bol.com. Werd geleverd door DHL dus ik zou niet te hard roepen dat Bol.com niet weg gaat, deels zijn ze blijkbaar al weg.
    Een .. is geen, is er temporele info over Bol's bezorgdiensten en ratio's?
  6. FozzieBearBull 15 juli 2022 09:46
    quote:

    Lector schreef op 14 juli 2022 23:05:

    [...]

    Ik heb deze week een pakketje besteld bij Bol.com. Werd geleverd door DHL dus ik zou niet te hard roepen dat Bol.com niet weg gaat, deels zijn ze blijkbaar al weg.
    Via Bol zijn allerlei subverkopers actief die onder de vlag van Bol opereren. Die hebben mogelijk hun eigen voorkeur voor een verzendpartner. Ik heb hier alle transporters al aan de deur gehad, DHL, DPD, Transmission, enz., alle bestellingen via Bol. Als de directe verkoper echter Bol zelf is dan ging het steeds via PostNL.
  7. forum rang 6 Jestbread 15 juli 2022 10:21
    quote:

    Lector schreef op 14 juli 2022 23:05:

    [...]

    Ik heb deze week een pakketje besteld bij Bol.com. Werd geleverd door DHL dus ik zou niet te hard roepen dat Bol.com niet weg gaat, deels zijn ze blijkbaar al weg.
    Zucht, hoevaak is dit hier ondertussen al aangegeven? Ik gok serieus al 50 keer. Wat de poster hierboven zegt dus.
  8. forum rang 5 Cerburus 15 juli 2022 11:46
    Ja wellicht nog 1 keer het hele verhaal en daarna schrijf ik nooit meer wat over dit onderwerp. T/m Q2 2018 was BOL vrijwel geheel klant bij PostNL. In het 2de helft van dat jaar heeft BOL hun strategie aangepast en is geswitched naar een multivendor model. Toevalligerwijs kwam Herna in Q3 2018 ook met het verhaal van algehele wereldcrisis, consumenten vertrouwen omlaag, dus eenmalig een groeivertraging. Eigenlijk was dit alleen maar mist die 'groeivertraging' was volledig te wijten aan het nieuwe model van BOL en dus ook structureel. (zoals we konden zien..tot corona)...

    Let wel BOL heeft een stevige lockin met PostNL en een goede samenwerking, op een aantal locaties in de magazijnen van BOL staan ook letterlijk PostNL sorteermachines. Nee geen DHL, Geen Bpost etc.. dit gaat allemaal via de PostNL sorter. Dat wil niet zeggen dat PostNL ook daadwerkelijk die pakketjes ook aan je deur brengt. Aan het eind van de sorter verdwijnt het in een busje dat van een ieder kan zijn. Het merendeel gelukkig nog wel via PostNL, maar wel steeds en steeds minder.

    Het nieuws volgend het laatste jaar, lijkt het wel een trend ze zijn dat alle 'special deliveries' bij BOL nu via andere, soms ook eigen, partijen gaat lopen en er voor PostNL alleen nog plek is voor een groot gedeelte van 'de bulk'. Op zicht jammer want dit zijn zowat de enige last mile activiteiten van BOL waar er nog enige marge op zit. De rest is compleet uitgekleed. Maar gezien het volume dat BOL aanbied (Zou me niet verbazen als dit 20 a 30% van het totale PostNL volume is) is het gewoon een onmisbaarklant omdat dit ons fijnmazige netwerk überhaupt mogelijk maakt.

    De toekomst? Geen idee, PostNL en BOL zijn in elkaar verwoven qua proces en IT op cruciale vlakken. Maarja BOL gaat vroeg of laat zelfstandig verder en wat er dan gebeurd? Men lijkt gezien de pilots en zaken die men opstart toch op z'n minst te denken over een eigen landelijk dekkend netwerk. Gezien de concurrentie met Amazon wellicht ook een must en gezien het netwerk wat AHOLD al heeft liggen in NL ook zeker niet onrealistisch.
  9. FozzieBearBull 15 juli 2022 12:00
    quote:

    Cerburus schreef op 15 juli 2022 11:46:

    De toekomst? Geen idee, PostNL en BOL zijn in elkaar verwoven qua proces en IT op cruciale vlakken. Maarja BOL gaat vroeg of laat zelfstandig verder en wat er dan gebeurd? Men lijkt gezien de pilots en zaken die men opstart toch op z'n minst te denken over een eigen landelijk dekkend netwerk. Gezien de concurrentie met Amazon wellicht ook een must en gezien het netwerk wat AHOLD al heeft liggen in NL ook zeker niet onrealistisch.
    Daarmee onderschat je het opzetten van een landelijk logistiek netwerk en de IT-inspanningen hiervoor om op het nivo te komen wat PostNL nu heeft. Ahold en Amazon hebben niet of nauwelijks een logistiek netwerk. Amazon is geen concurrent van PostNL (logistiek) maar van andere verkopers (dozenschuivers).
  10. forum rang 5 Cerburus 15 juli 2022 12:00
    en tja... je kunt dus ook rode cijfers presenteren en met 12% stijgen :) Wellicht valt het mee in Q2, gezien de koersdaling die we al hebben meegemaakt, gaat de markt in ieder geval van slechte cijfers uit. Meestal is het andersom, hoge verwachtingen, vrijwel nooit gehaald > forse daling.. Nu eens andersom zou ook wel prettig zijn :)
  11. forum rang 5 Cerburus 15 juli 2022 12:08
    quote:

    FozzieBearBull schreef op 15 juli 2022 12:00:

    [...]

    Daarmee onderschat je het opzetten van een landelijk logistiek netwerk en de IT-inspanningen hiervoor om op het nivo te komen wat PostNL nu heeft. Ahold en Amazon hebben niet of nauwelijks een logistiek netwerk. Amazon is geen concurrent van PostNL (logistiek) maar van andere verkopers (dozenschuivers).
    Onderschatten? Nee het is een fikse klus, maar niet te doen?

    Amazon heeft hier al veel eigen ervaring in en hiervoor gewoon een standaard model dat in een land word uitgerold binnen 1 tot 6 maanden. (echt? JA echt..) ze doen dit echter alleen als ze voldoende marktaandeel in een land hebben (zie bijv DUI recent) In NL zijn ze inmiddels voorzichtig begonnen.
    en kijk naar Coolblue die hadden binnen 3 maanden een opererend landelijk netwerk staat, vanuit het niets(!) En ja nog zonder de volume capaciteit van postNL maar das voor een amazon geen issue. kijk alvast naar dat megacentrum bij Schiphol.

    Amazon is indirect wel degelijk een concurrent van PostNL, als BOL marktaandeel verliest aan amazon (wat de laatste jaren het geval is) zie je dit vroeg of laat terug in de volumes bij PostNL en waar PostNL de bulk van Bol doet, doet DHL momenteel de bulk van Amazon. Als ze dit verliezen zullen ze in NL ook wel wat aggressier gaan worden.

    Je hebt gelijk het zijn geen 1:1 concurrenten maar de groei van de 1 heeft direct impact op de resultaten van de ander.
  12. FozzieBearBull 15 juli 2022 12:37
    quote:

    Cerburus schreef op 15 juli 2022 12:08:

    [...]

    Onderschatten? Nee het is een fikse klus, maar niet te doen?

    Amazon heeft hier al veel eigen ervaring in en hiervoor gewoon een standaard model dat in een land word uitgerold binnen 1 tot 6 maanden. (echt? JA echt..) ze doen dit echter alleen als ze voldoende marktaandeel in een land hebben (zie bijv DUI recent) In NL zijn ze inmiddels voorzichtig begonnen.
    en kijk naar Coolblue die hadden binnen 3 maanden een opererend landelijk netwerk staat, vanuit het niets(!) En ja nog zonder de volume capaciteit van postNL maar das voor een amazon geen issue. kijk alvast naar dat megacentrum bij Schiphol.

    Amazon is indirect wel degelijk een concurrent van PostNL, als BOL marktaandeel verliest aan amazon (wat de laatste jaren het geval is) zie je dit vroeg of laat terug in de volumes bij PostNL en waar PostNL de bulk van Bol doet, doet DHL momenteel de bulk van Amazon. Als ze dit verliezen zullen ze in NL ook wel wat aggressier gaan worden.

    Je hebt gelijk het zijn geen 1:1 concurrenten maar de groei van de 1 heeft direct impact op de resultaten van de ander.
    Coolblue heeft maar een heel klein netwerk, m.n. voor de dure zware en grote spullen die ook nog installatie-service behoeven. Coolblue leunt ook nog voor 95% op PNL voor de kleinere spullen. Verder is geen enkel land vergelijkbaar wat betreft het opzetten van een logistiek netwerk. Afstanden en bevolkingsdichtheid zijn hier de belangrijkste parameters.
    Geen enkele dozenschuiver als BOL, Amazon, Ahold zal zich wagen aan het zelf opzetten van een eigen netwerk die 100% van de produkten zal afleveren. Je praat hier over inversteringen van miljarden, allerlei overhead sores die je erbij krijgt van personeel en materieel, je moet de ervaring opdoen, enz. Ook Amazon zal de last mile qua bezorging nooit zelf in eigen hand nemen. Ze pakken de quick wins en besteden de rest uit.

    Nee PNL heeft een unieke positie in NL vwb de fijnmazigheid, automatiseringsgraad en ervaring op het gebied van logistiek. Dat gaat geen enkel bedrijf voorlopig evenaren. Hoewel er best zaken misgaan, het management wel wat kan worden verbeterd (lees: zakelijk en minder politiek correct acteren) heb je als PNL gewoon goud in handen hier in NL.
636 Posts
Pagina: «« 1 ... 22 23 24 25 26 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links